@Emiel
Nou dat vind ik erg vreemd dat Windows bij jou zo snel is, dan heb je gewoon echt niks geinstalleerd. Ik heb een recente computer, 6 core 8GB geheugen en ik heb meerdere browsers Office, virusscanner, en nog allemaal andere dingen die ik gewoon nodig heb, en ik onderhoud hem echt heel erg, 2x Ccleaner minimaal per dag, alle processen en opstartprocessen, scannen, updaten en hij start echt niet binnen 5 minuten op hoor. Ik zet hem daarom altijd in de slaapstand en als er updates zijn start ik hem opnieuw op, maar dan nog start Linux veel sneller op. Ubuntu is ook niet de snelste distro, en vooral Unity is vrij traag tov andere distros.
Opstarten makkelijk binnen een minuut, ook op mijn laptop en dan vanaf het moment van indrukken van de startknop.
Windows 7 heb ik het dan over.
Net even mijn desktop pc getest met de SSD en daar start Windows 7 sneller op dan Voyager op een SSD, op de HDD is het omgekeerd en scheelt. het niet veel.
Windows 8 start weer wat sneller op, op mijn laptop.
Ik weet niet wat jullie doen maar het steld niets voor om Windows 7 goed in te stellen en er voor te zorgen dat het goed blijft werken.
XP loopt in de loop van de tijd steeds trager en Windows 7 ook wel maar na 6 maanden scheelt het bij mij 5 seconden met Windows 7.
Ik draai gewoon een virusscanner en dergelijke dus weet niet wat het probleem is.
O zet niet het familie filter aan van Windows, het is leuk om bij te houden wat anderen doen maar het zorgt dat alles traag word.
Ik heb een i7 2600K en is nu gewoon standaard ingesteld.
8 gig ram en een SSD maar ook met de HDD is Windows op dat systeem snel net als Windows 7 ook op mijn i3 met 6 gig ram snel is.
Daar heb ik u Win 8 op draaien wat weer net wat sneller opstart en na het inloggen is het op mijn laptop gelijk klaar waar ik bij Win 7 even moet wachten maar dat is ook maar een paar seconden. Met Voyager moet ik ook even wachten tot mijn dock er is en dat maakt dus niet uit.
Mijn laptop na een verse installatie met nog alle meuk van Toshiba erbij en zonder iets aan mijn instellingen te doen, doet mijn laptop er 1 minuut en 5 seconden over na het indrukken van de start knop.
Als ik wat dingen verwijder van die Toshiba meuk dan zit ik al gelijk net onder de minuut en dan heb ik nog steeds niets aan mijn instellingen gedaan, alles is dan nog zoals MS dat heeft ingesteld.
Meestal pas ik een paar kleine dingen aan zoals dingen die ik nooit gebruik verwijder ik van mijn systeem, doe ik ook in Linux.
Dat scheelt al een hoop en als je software er op zet en je laat niet alles gelijk mee opstarten (wat onzin is als je het wel laat doen) dan start het systeem sneller op en als je het opent maakt het niets uit met als Windows het wel met het opstarten meeneemt.
Als Windows het bij het opstarten meeneemt dan doet hij in het begin heel veel tegelijk en duurt het langer dan als je het na Win is opgestart aan zet.
Meeste gebruik je toch niet altijd en ik merk met mijn Laptop al geen verschil als ik het met Windows mee op laat starten of het zelf opstart.
Vooral dingen die ik niet heb, hoef ik niet op te starten zoals bleutooth en dergelijke.