Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253732 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #500 Gepost op: 2012/08/30, 15:20:34 »
Nogmaals: Intel Atom Z 32-bit wordt nog tot zeker 2015 geproduceerd, hét jaar dat Windows 9 op de markt komt zonder ondersteuning daarvoor. De laatste generatie Atom Z is dus al dood bij geboorte ervan uitgaande dat 2015 nog steeds Windows overal op geleverd wordt? Dan mag Intel eens hun plannen voor de Atom Z wel eens grondig gaan herzien...

Nee dan is het nog niet dood want dan heb je  nog altijd Windows 7 en Windows 8 en vooral Windows 8 gaat dan nog jaren door met ondersteuning.

emiel
Citaat
de bazen niets maar dan ook totaal niets van heel die systemen snappen en zich voor laten lichten door een bedrijf wat voor hun ook de systemen onderhoud.
Maar maak dat maar eens duidelijk dat ze een hoop geld verspillen.

Dat herken ik wel. Veel ondernemers hebben de balen verstand van computers. Op het moment dat ze iets zien wat ze niet snappen, halen ze er een 'expert' bij. Alleen is die expert nooit onafhankelijk.  Als je met Miscrosoft werkt, kan dat bijna niet.

Plus dat in Nederland men nog altijd meer opgeleid word voor Windows dan voor Linux.
En wat mee speelt is dat MS ze iedere keer van die mooie dingen voorhoud en ze van MS iedere keer info krijgen en ze van Linux nooit iets horen.
Zo is het ook met onderdelen. Bij 1 bedrijf had de baas foldertjes van 1 bedrijf en daar moest alles besteld worden. Er was iemand van dat bedrijf langs geweest en alles wat die deden was fantastisch en goed en daarom moest je daar alles bestellen.
Jammer voor hun dat ik mijn project daar heb gedaan met andere leveranciers die ik kende en goedkoper waren plus wel binnen 24 uur leverde.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #501 Gepost op: 2012/08/30, 15:27:15 »
Ben het deels met hem eens maar om de desktop dood te verklaren lijkt mij wat ver gaan.
http://tirania.org/blog/archive/2012/Aug-29.html

« Reactie #502 Gepost op: 2012/08/30, 16:09:23 »
ROC geeft sowieso les in MS én Linux en je kunt dus in beide en certificaat behalen. Mijn ROC heeft zelfs een hoop Linux-computers en de servers zijn allemaal Linux.
En het ROC is behoorlijk groot als opleidingscentrum dusja het geeft wel aan dat de markt aan het verschuiven is naar beide OS'en.

« Reactie #503 Gepost op: 2012/08/30, 17:14:20 »
Vistaus
Linux en Windows, geen Mac?

Emiel
Jij nag nog wel eens graag ouwehoeren ;)

Moet je eens kijken wat je van deze stelling vindt. Is een beetje de uitkomst van een interessant gesprekje vanmorgen. Let op; psychologie van de kouwe grond.

Mensen zijn altijd op zoek naar veiligheid en zekerheid maar zijn bang voor vrijheid. Vrijheid houdt namelijk ook in dat die andere de vrijheid heeft.  En dat komt de meeste te dicht bij anarchie.

Windows biedt in ieder geval wat zekerheden, Linux biedt vrijheid. Voila, de verklaring voor het succes van Windows
Nu jij :)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #504 Gepost op: 2012/08/30, 17:27:52 »
Nogal offtopic allemaal, maar goed:

Mensen zijn altijd op zoek naar veiligheid en zekerheid maar zijn bang voor vrijheid. Vrijheid houdt namelijk ook in dat die andere de vrijheid heeft.  En dat komt de meeste te dicht bij anarchie.
Hierin zit een connotatie besloten dat anarchie iets slechts zou zijn. Maar anarchie betekent alleen maar 'zonder heerser' (an-archos). Iedereen zijn eigen leider dus, niks mis mee zou je denken. Maar anarchie wordt altijd gekoppeld aan chaos en geweld. Er wordt je op die manier voorgehouden dat we altijd een leider nodig zouden hebben.

Met anarchie is in de grond niets mis mee. Zou je aan anarchie louter positieve eigenschappen meegeven, dan verandert de uitkomst van de stelling ook 180 graden.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 17:35:16 door markba »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #505 Gepost op: 2012/08/30, 17:34:26 »
ROC geeft sowieso les in MS én Linux en je kunt dus in beide en certificaat behalen. Mijn ROC heeft zelfs een hoop Linux-computers en de servers zijn allemaal Linux.
En het ROC is behoorlijk groot als opleidingscentrum dusja het geeft wel aan dat de markt aan het verschuiven is naar beide OS'en.
Behoorlijk bemoedigend. Heb wel eens anders gezien kan ik je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 17:38:17 door markba »

« Reactie #506 Gepost op: 2012/08/30, 17:48:01 »
Nogal offtopic allemaal, maar goed:

Hierin zit een connotatie besloten dat anarchie iets slechts zou zijn. Maar anarchie betekent alleen maar 'zonder heerser' (an-archos). Iedereen zijn eigen leider dus, niks mis mee zou je denken. Maar anarchie wordt altijd gekoppeld aan chaos en geweld. Er wordt je op die manier voorgehouden dat we altijd een leider nodig zouden hebben.

Met anarchie is in de grond niets mis mee. Zou je aan anarchie louter positieve eigenschappen meegeven, dan verandert de uitkomst van de stelling ook 180 graden.

Jij maakt het off-topic door op het woord anarchist in te gaan. Boeit mij wat of iemand anarchist of kapitalist is, groen of rood, blond of blont.  Ik ben Don Quichotte niet, de wereld veranderen laat ik graag over aan mensen die daar beter in zijn. Ik ga even van de wereld uit as is, zoals hij is. En daarin is anarchie voor de meeste vloeken in de kerk.

Dit is een beetje een poging de emotie te verklaren die achter de keuze staat voor windows. Ik heb al eerder aangegeven dat rationele argumenten in die keuze nauwelijks weer zijn te vinden.  Waarom kiest men voor die nieuwe pinball machine van Windows?  Dit zou het basisgevoel dat er achter steekt kunnen verklaren.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #507 Gepost op: 2012/08/30, 18:22:38 »
Vistaus
Linux en Windows, geen Mac?

Emiel
Jij nag nog wel eens graag ouwehoeren ;)

Moet je eens kijken wat je van deze stelling vindt. Is een beetje de uitkomst van een interessant gesprekje vanmorgen. Let op; psychologie van de kouwe grond.

Windows biedt in ieder geval wat zekerheden, Linux biedt vrijheid. Voila, de verklaring voor het succes van Windows
Nu jij :)

Hahaha ja je bent niet de eerste die dat zegt. Dat doe ik blijkbaar graag. Denk dat ik het als werk moet gaan doen en de politiek in moet gaan. Daar hoef je nergens kennis van te hebben om er toch een mening over te hebben. =D

Ja zo zou je het kunnen bekijken.
Er spelen ook andere dingen mee maar dit heeft zeker invloed op het geheel en dan maakt het niet uit of Linux vrij is of niet maar de mogelijkheid dat het er is en afwijkt van het bekende is al eng genoeg voor velen.

« Reactie #508 Gepost op: 2012/08/30, 19:39:55 »
Emiel, mijn vader zei altijd: "Als je nergens meer voor deugt, kun je altijd nog voor de Staat aan de slag".  :)
Politiek is voor idioten als je het mij vraagt, daar pas jij niet tussen volgens mij.

Ik denk dat Linux in zijn algemeen wel voor vrijheid staat. Het wordt tenminste vaak met die kreet gebracht. Veel websites die het er over hebben, gebruiken de term. Misschien moeten ze daar eens wat minder de nadruk op leggen. It scares the shit out of people.

Windows is meer een harnas dat je aantrekt. Er wordt voor je gedacht, je moet een beetje hun structuren volgen, hun denkwijze. Maar een harnas geeft veiligheid en zekerheid.  The Knight in shining armour. wie wil dat nu niet.

Dat bedrijven nog steeds tonnen aan licenties voor dat harnas betalen, kan ik met de kop niet bij. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb weer een middag Windows gebruik achter de rug. Sommige cloudware deugt gewoon niet onder Ubuntu. Je krijgt te vaak een freeze. Na 3 cold restarts had ik er even genoeg van. Er is nog een lange weg te gaan.  Er zijn meer developpers nodig, zeker op het gebied van cloudware. Daar ligt nog veel werk voor ze.

« Reactie #509 Gepost op: 2012/08/30, 20:19:08 »
@martin: Nope, Mac doet mijn ROC niet aan. Er zijn wel wat leerlingen en een paar leraren met een Macbook (Air), maar lessen en certificering is alleen in Windows en Linux.

@markba: Iedereen is gewoon vrij om te doen wat ie wil mits binnen de gestelde regels. Zo simpel is het leven :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #510 Gepost op: 2012/08/30, 21:55:05 »
Emiel, mijn vader zei altijd: "Als je nergens meer voor deugt, kun je altijd nog voor de Staat aan de slag".  :)
Politiek is voor idioten als je het mij vraagt, daar pas jij niet tussen volgens mij.

Ik denk dat Linux in zijn algemeen wel voor vrijheid staat. Het wordt tenminste vaak met die kreet gebracht. Veel websites die het er over hebben, gebruiken de term. Misschien moeten ze daar eens wat minder de nadruk op leggen. It scares the shit out of people.

Windows is meer een harnas dat je aantrekt. Er wordt voor je gedacht, je moet een beetje hun structuren volgen, hun denkwijze. Maar een harnas geeft veiligheid en zekerheid.  The Knight in shining armour. wie wil dat nu niet.

Dat bedrijven nog steeds tonnen aan licenties voor dat harnas betalen, kan ik met de kop niet bij. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb weer een middag Windows gebruik achter de rug. Sommige cloudware deugt gewoon niet onder Ubuntu. Je krijgt te vaak een freeze. Na 3 cold restarts had ik er even genoeg van. Er is nog een lange weg te gaan.  Er zijn meer developpers nodig, zeker op het gebied van cloudware. Daar ligt nog veel werk voor ze.

Het is wel makkelijk geld verdienen in de politiek. Ik vind die Balkenende norm een prima salaris.
Ik had een leraar die uit het bedrijfsleven kwam en die zij altijd, mocht je in het bedrijfsleven floppen dan kun je nog altijd leraar worden. =D

Windows 7 is een prima systeem en als Windows 8 net zo stabiel is en het zo draait als Windows 7, dan hebben veel mensen niet een reden om over te stappen.
Voor die gebruikers voelt Windows niet als een harnas maar als een systeem om contact te maken met de wereld en hun werk er op te doen.
Het vrijheid gedeelte hoor ik alleen bij de Linux gebruiker dat ze dat belangrijk vinden en de Windows gebruiker weet niet beter en zal het verschil kwa vrijheid niet eens weten. Tevens wat is vrijheid voor zo iemand.

« Reactie #511 Gepost op: 2012/08/30, 22:32:06 »
Sommigen blijven liever in de Matrix inderdaad  ;)

« Reactie #512 Gepost op: 2012/08/30, 22:33:14 »
Nuja, de basisvrijheid is er sowieso op elk van de 4 belangrijke OS'en: Win, Mac, Linux en BSD. Zelfs al wordt het strenger met App Stores enzo, uiteindelijk bepalen de bedrijven erachter niet welke software jij draait; dat kies je nog altijd zelf.

« Reactie #513 Gepost op: 2012/08/30, 23:59:13 »
Windows biedt in ieder geval wat zekerheden, Linux biedt vrijheid.
Welke vrijheid biedt Linux mij?
Bij OoO en LO bots ik vlugger op grenzen aan dan in MSO. Is dit vrijheid?
Bij Gimp bots ik vlugger op grenzen aan dan met Photoshop.  Is dit vrijheid?
Bij deze webstek kan ik luisteren naar radio Minerva onder Windows. Linux blijkt hier niet over de vereiste plugin te beschikken?  Is dit vrijheid?
Bij gewone bankzaken volstaat Linux. Voor meer ingewikkelde transacties (In real time.) moet ik opstarten onder Windows omdat dit platform wel door de bankinstelling wordt ondersteunt.  Is dit vrijheid in keuze?
Mijn neef heeft nu al volop problemen om bollebozen te vinden om mee te helpen in zijn bedrijf. Mocht hij Linux gebruiken, hij stond er alleen voor en zijn afnemers zouden geen werknemers vinden om de machines te bedienen.  Is dit vrijheid in keuze?
Vrienden die hier langs komen zouden hun fototoestel met autorunfunctie niet kunnen aansluiten op mijn computer om vakantiekiekjes te bekijken, mocht deze enkel linux draaien.  Is dit vrijheid in keuze?
Kan u mij astublieft eens uitleggen welke "vrijheid" of welke "keuze" Linux de mensen geeft? Linux beperkt mij in alle mogelijke opzichten als ik vergelijk met Windows. Linux staat zelfs geen virussen toe ... ;) (Trojans blijkbaar wel?)

U kan en mag dit alles wijten aan de agressieve verkoopstechnieken van Microsoft. Maar dit alles maakt wel dat W8 geen grote kans is voor Linux?

Vistaus,
Uw cijfertjes kloppen. Niet alles wat in Nederland opgang vindt, wordt door Belgen overgenomen? Zelfs ABN Amro hebben jullie netjes terug gekregen ...  :P

« Reactie #514 Gepost op: 2012/08/31, 00:35:32 »
Ik kan me eigenlijk niet iets bedenken wat LO/OOo niet heeft dat MSO wel heeft los van de comptabiliteit dan.
Voor GIMP zou je Pixel kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf ook Pixel en vind het niet alleen veel fijner, het heeft ook nog eens ondersteuning voor Photoshop-formaat en plugins en het is veel lichter dan GIMP en toch kan het minimaal evenveel als GIMP en lijkt het wel een beetje op Photoshop. En anders draait Photoshop perfecto onder Wine.
Radio Minerva doet het hier prima onder Linux en OSX (Linux in zowel Rhythmbox als VLC en OSX in iTunes).

W.b.t. je bank heb je gewoon pech. De meeste NL-banken ondersteunen alle browser en platformen prima.

Mijn fotocamera werkt perfect. Olympus EM-1. Sluit hem aan en Shotwell opent meteen om de foto's te importeren. Was met mijn vorige Olympus ook zo.

In hoeverre dit 'vrijheid' is is discutabel maar het wijst wel duidelijk op dat u andere ervaringen heeft dan ik. Wellicht heb ik gewoon geluk met mijn hard- en software?
« Laatst bewerkt op: 2012/08/31, 00:41:32 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #515 Gepost op: 2012/08/31, 01:06:32 »
@Pattattezak, Zo kun je het ook zien en dan is Linux niet zo vrij.
Daarom draai ik beide systemen omdat beide mij iets te bieden hebben.

Waren de Belgen niet boos omdat Wouter Bos, ABN Amro terug nam en dat de Belgen met de gebakken peren bleven zitten?

@Vistaus het zijn voorbeelden van programma's die hij geeft maar er draait genoeg niet onder Linux in Wine en waar waardeloze vervangers voor in Linux zijn, neem alleen al de CAD software die in Linux ze slecht is dat je beter een 2de rang Windows CAD systeem kunt hebben dan iets in Linux te proberen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/31, 01:08:36 door emiel1976 »

« Reactie #516 Gepost op: 2012/08/31, 01:39:34 »
@emiel: Dat weet ik na 4 jaar Linux ook wel hoor ;) Daarom ging ik ook specifiek in op wat hij noemde en niet op vervangers/wine in het algemeen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #517 Gepost op: 2012/08/31, 05:42:34 »
Voor degene die toch het start menu missen in Windows 8.
Er zijn verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Gewoon even zoeken in Google op Windows 8 start button en naast de oude manier en de berichten dat het weg is, vind je verschillende start menu opties.
De oude manier werkt niet meer.
O er zijn start menu's die voor vista en 7 waren en nu ook in 8 werken en je het xp menu geven.

Windows look en feel is terug en voor degene die liever het xp menu hebben kunnen dat gebruiken.

« Reactie #518 Gepost op: 2012/08/31, 08:54:51 »
Windows biedt in ieder geval wat zekerheden, Linux biedt vrijheid.
Welke vrijheid biedt Linux mij?
Bij OoO en LO bots ik vlugger op grenzen aan dan in MSO. Is dit vrijheid?
Bij Gimp bots ik vlugger op grenzen aan dan met Photoshop.  Is dit vrijheid?
Bij deze webstek kan ik luisteren naar radio Minerva onder Windows. Linux blijkt hier niet over de vereiste plugin te beschikken?  Is dit vrijheid?
Bij gewone bankzaken volstaat Linux. Voor meer ingewikkelde transacties (In real time.) moet ik opstarten onder Windows omdat dit platform wel door de bankinstelling wordt ondersteunt.  Is dit vrijheid in keuze?
Mijn neef heeft nu al volop problemen om bollebozen te vinden om mee te helpen in zijn bedrijf. Mocht hij Linux gebruiken, hij stond er alleen voor en zijn afnemers zouden geen werknemers vinden om de machines te bedienen.  Is dit vrijheid in keuze?
Vrienden die hier langs komen zouden hun fototoestel met autorunfunctie niet kunnen aansluiten op mijn computer om vakantiekiekjes te bekijken, mocht deze enkel linux draaien.  Is dit vrijheid in keuze?
Kan u mij astublieft eens uitleggen welke "vrijheid" of welke "keuze" Linux de mensen geeft? Linux beperkt mij in alle mogelijke opzichten als ik vergelijk met Windows. Linux staat zelfs geen virussen toe ... ;) (Trojans blijkbaar wel?)

U kan en mag dit alles wijten aan de agressieve verkoopstechnieken van Microsoft. Maar dit alles maakt wel dat W8 geen grote kans is voor Linux?

Uw betoog lezende vrees ik dat u volledig de verkeerde winkel bent binnengelopen.
Lijkt me beter voor uw gemoedsrust en hart dat u snel een Microsoft winkel gaat zoeken....

1 ding wil ik even uit uw betoog lichten,
Ik kwam onlangs bij mijn zoon met mijn Sony foto camera die zonder enig morren in Ubuntu gezien word en waar ik zonder enige moeite de foto's op kan bekijken of vanaf kan halen,

Echter dit toestel aansluiten met USB op mijn zoon zijn Windows computer gaf toch als resultaat dat hij wel had ontdekt dat het een fototoestel was echter dat ome windows er nix mee kon en of ik nog een cd ervoor had.

Als ik uw tekst zo lees moet ik snel overstappen naar windows, echter mijn computer ervaring weerhoud mij gelukkig om dit te doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #519 Gepost op: 2012/08/31, 09:24:16 »
Inderdaad onzin dat een fototoestel niet herkend wordt in Linux.Alleen het gaat heel anders als in Windows!In Windows moet er een proggie op gestart worden die speciaal voor dat toestel is geinstalleerd.In Linux wordt het gewoon een USB apparaat.Waar je de mappen kan zien en dan kun je die map openen waar de foto's in zitten...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #520 Gepost op: 2012/08/31, 09:30:49 »
@Pattattezak: vrijheid betekent dat je vrij bent om te kiezen. Dat er een monopolist bestaat wiens software op 95% van alle desktops staat, beperkt je vrijheid van kiezen juist. En zeker bij Linux heb je heel veel vrijheid: bevalt een programma je niet, kies je gewoon een ander. Werkt alleen een Windows-programma, dan bestaan er mogelijkheden om ook dat aan de gang te krijgen. Wil je liever een andere desktop? Kies maar en je kunt die volledig naar wens herconfigureren. Dat gaat allemaal niet bij Windows, en de weinige keuzes die er zijn, vereisen vrijwel allemaal betaling.
Vasthangen aan Windows en niet durven afstappen van Microsoft Office omdat je bang bent dat er iets niet zou werken, is dat vrijheid?

Je verwart het tegen beperkingen aanbotsen met een gebrek aan vrijheid. Vrijheid is juist dat je meerdere keuzes hebt over hoe je kan en wil omgaan met beperkingen die je zou tegenkomen. Ja, Linux kent beperkingen. Er zijn echter ook veel dingen die veel beter werken dan bij Windows. Jij, net als iedereen hier, hebt de keuze waarmee je wil werken. Kies wijs.

« Reactie #521 Gepost op: 2012/08/31, 10:01:29 »
Laten we het vooral ook niet hebben wat je LEGAAL kan doen met Windows; een Photoshop kost veel geld, een MSO voor professioneel gebruik = veel geld, een stevig CAD-programma = veel geld, een plausibele security-suite = $ en ga zo maar door eh ;)
Beweren dat je met Windows ALLES kan is volgens mij quasi onmogelijk, alleen als je bulkt van het geld (en dan heb ik het nog niet eens over de vele upgrades van die pakketten) . Buiten dat, als gewone gebruiker, zit je snel in de zwarte zone met je software. Ook als bedrijf dien je al je licenties te bewijzen met aankoopfacturen en fysieke softwaresleutels enz. Met Linux zijn die maffiapraktijken van de producenten zo goed als nihil (van Bricsys hebben we nooit maar 1 woord gehoord i.v.m. controle)

Dat is de grote troef van Linux; je hebt het allemaal gratis en vooral legaal ! Voor CAD-tekeningen gebruiken wij Bricsys = betaalbaar en degelijk om mee te werken (tenzij je een architect bent) dat prijsje van 330€ valt heus mee vind ik (en ook mijn baas).  Vandaar dat ik het zelf gebruik thuis en legaal.

Voor Linux zijn er veel meer, legale, mogelijkheden dan wat je ook maar beweert van Windows. Hou die EULA's maar goed in het oog ;) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #522 Gepost op: 2012/08/31, 10:20:12 »
Inderdaad onzin dat een fototoestel niet herkend wordt in Linux.Alleen het gaat heel anders als in Windows!In Windows moet er een proggie op gestart worden die speciaal voor dat toestel is geinstalleerd.In Linux wordt het gewoon een USB apparaat.Waar je de mappen kan zien en dan kun je die map openen waar de foto's in zitten...

Sinds 12.04 opent Shotwell automatisch I.p.v. Nautilus.

« Reactie #523 Gepost op: 2012/08/31, 10:21:57 »
[offtopic]
Als we het over beperkingen hebben..

Het belangrijkste verschil tussen Windows en Ubuntu wat beperkingen betreft is wel dat als je in Ubuntu tegen beperkingen aanloopt, er een mogelijkheid is daar iets aan te doen, zelf, met de gemeenschap of met hulp van een softwareontwikkelaar. Alle broncode is beschikbaar en mag gewijzigd worden.

En dat gebeurd ook flink:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Gldt.svg

Bij Windows ben je afhankelijk van wat Microsoft je biedt. Beperkt Microsoft je mogelijkheden, dan kan je daar niets aan doen behalve dan gefrustreerd zijn.

Natuurlijk zal niet iedereen die Ubuntu gebruikt bij het ervaren van een beperking daar meteen werk van maken, maar het gevoel dat de vrijheid er is is wel heel belangrijk. Vergelijk het met stemrecht, er zal een flink deel van de Nederlanders niet gaan stemmen. Maar toch denk ik dat het gros van de mensen die niet stemt blij is dat Nederland een democratie is waar ze wel stemrecht hebben, ook al maak je er geen gebruik van.

« Reactie #524 Gepost op: 2012/08/31, 11:28:29 »
[offtopic]
Als we het over beperkingen hebben..

Het belangrijkste verschil tussen Windows en Ubuntu wat beperkingen betreft is wel dat als je in Ubuntu tegen beperkingen aanloopt, er een mogelijkheid is daar iets aan te doen, zelf, met de gemeenschap of met hulp van een softwareontwikkelaar. Alle broncode is beschikbaar en mag gewijzigd worden.

En dat gebeurd ook flink:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Gldt.svg

Bij Windows ben je afhankelijk van wat Microsoft je biedt. Beperkt Microsoft je mogelijkheden, dan kan je daar niets aan doen behalve dan gefrustreerd zijn.

Natuurlijk zal niet iedereen die Ubuntu gebruikt bij het ervaren van een beperking daar meteen werk van maken, maar het gevoel dat de vrijheid er is is wel heel belangrijk. Vergelijk het met stemrecht, er zal een flink deel van de Nederlanders niet gaan stemmen. Maar toch denk ik dat het gros van de mensen die niet stemt blij is dat Nederland een democratie is waar ze wel stemrecht hebben, ook al maak je er geen gebruik van.

He, he, eindelijk iemand die het snapt. Volgens mij zijn Hollanders en Belgen vergeten wat het woord vrijheid in houdt.

En wat fotoś aan betreft, ik verwek er velen per dag, waarschijnlijk meer dan iemand hier per jaar. Ik heb nog nooit een camera aan de computer gehangen, niet onder windows. Ik gebruik wel cardreaders.  Onder Ubuntu ben ik er mee begonnen.

Wat betreft software, de enigste grenzen die ik grafisch tegenkom zijn online. Lokaal is bijna elke klus wel te doen. Zoals ik al eerder heb gezegd, je moet van de software geen doel maken. Een foto manipulator als Gimp of Photoshop is een middel om een product mee te maken.  Dat kan op 101 verschillende manieren. En als het dan niet lukt, moet je niet de schuld aan het programma geven maar kijken naar de manier waarop je werkt.  En vervolgens de workaround vinden. Dat noemen ze dan creativiteit.

Maar dit gedrag tekent wel de windows gebruiker. Gewend om via het platgetreden pad te werken als een paard met oogkleppen.  Werken volgens een bepaald voorgprogromammeerd stramien. De doctrine van de ontwikkelaars volgend.  Ik heb nooit met photoshop willen werken en ik ben blij van adobe software verlost te zijn. Kiezen betekent ook vaak een andere werkwijze zoeken om tot het zelfde doel te komen. Klakkeloos elk wintooltje naar een lintooltje omzetten is een utopie.