Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253970 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #450 Gepost op: 2012/08/28, 01:26:31 »
"Je kunt in 1 oogopslag zien of er mail is of dat er een twitter bericht is en nog veel meer."

Dat kan ik ook op Ubuntu Unity en sinds 10.8 ook op Mac OSX. Innovatief? Nee.

"Ik denk daarom ook dat mensen die veel sociale media gebruiken, juist de metro interface gebruiken aangezien die voor die mensen zeer veel bied."

Nou nee. Mac OSX 10.8 en Ubuntu 12.10 bieden een veel diepere integratie van sociale netwerken.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #451 Gepost op: 2012/08/28, 01:50:46 »
Uhm ik zeg niet dat het bij die anderen niet kan maar dat het er in zit.
Ik meld dat het daar zit en dat het daar duidelijk is. Sorry maar dat gedeelte bied meer info dan Ubuntu doet wat in Windows 7 ook terug te vinden is.

Ubuntu bied een diepere integratie?
Al die losse apps die in Ubuntu zitten bedoel je?

« Reactie #452 Gepost op: 2012/08/28, 07:25:14 »

Als je dan nog een pc hebt die 32 bit is dan heb je wel hele oude meuk.
Windows komt niet als Linux om de 6 maanden met een nieuwe versie en schrijft ook niet na een paar jaar een systeem af. Je kunt nog jaren vooruit met Windows 7 en straks ook met Windows 8 en voor Windows 9 er is zal de nieuwe pc er ook anders uit zien.
MS wil namelijk ook af van het toetsenbord en muis zoals je die nu kent.

De tijden dat Microsoft de standaard kon zetten is voorbij. Elke keer dat ze dat weer proberen, brengt ze een stap dichterbij het graf.  Daar hebben ze met Vista al vlak langs gelopen. En ze zijn arrogant genoeg om het nog eens te proberen.  Een PC zonder invoerapparaten is geen PC meer maar een tablet.  Tekst inspreken is leuk maar een script kun niet inspreken.  Zonder muis kun je niet tekenen. 

Het grootste deel van de kleine ondernemers draait nog met 32 bits machines. 80% van het Oostblok draait er nog mee, over de rest niet gesproken.  Kortom, maak je vrienden mee, dat soort zaken. Ik zeg doen! Weet je zeker dar volgende LTS versie van Ubuntu een gegarandeerde hit wordt.  Tenzij men zo stom is ook daar die 32 bits ondersteuning in te trekken.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #453 Gepost op: 2012/08/28, 07:54:56 »
En als het oud is, moet je het niet meer gebruiken of zo? Verklaar me de logica. Want die machientjes snorren lekker door met Ubuntu of voor de mindere goden, Xubuntu of Lubuntu. Voor MS is het hergebruik van oude machines een doorn in het oog, want die hebben liever dat je participeert in de weggooimaatschappij en naar de winkel rent om een nieuwe PC te kopen en en passant een Windows-licentie af te tikken. En dat allemaal omdat ze (de PC-verkopers c.s.) je wijs maken dat 32-bits ouderwets is of zo, laat je toch niet gek maken.

« Reactie #454 Gepost op: 2012/08/28, 15:01:05 »
Ja,er lopen op deze wereld hele hoop knakkers die alleen maar mee gaan met de slogans van de top merken.Stel je dus voor dat je daar niet in mee gaat.Knikes van vorig jaar,en een pc met 32 bit.Sjonge,dat kan toch niet! =D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #455 Gepost op: 2012/08/28, 15:35:20 »
32-bit wordt anders nog steeds verkocht. Zelfs de vrij nieuwe Intel Atom Z is alleen 32-bit.

« Reactie #456 Gepost op: 2012/08/28, 15:41:02 »
Pjotr,
Wat is voor u de defenitie van perceptie? Ubuntu is op bepaalde vlakken suprerieur aan Windows, so what? Veel kleinere machines in het bedrijfsleven draaien met behulp van Windows, Linux kan dit waarschijnlijk ook wel, helaas de startkost ligt hoger om de drivers en de bijhorende software te laten ontwikkelen?
Veel thuisgebruikers zijn Windowsverslaafden. Windows staat op de machine bij aankoop en ze kennen dit van op school. Waarom een systeem dat men gewoon is, gaan vervangen? Software die draait onder Windows, biedt mij meer mogelijkheden dan de vervangende software onder Linux. Adobe CS is ontzettend duur, maar mocht ik dezelfde mogelijkheden wensen onder Linux, het zou mij nog veel duurder uitvallen? Is dit perceptie? Nee, het is een vaststaand feit. Mijn hardware kan werken onder Linux, hoeveel gaat mij dit kosten? Mijn hardware werkt perfect onder Windows! Is dit perceptie of is dit een vaststaand gegeven? Het grote nadeel is dat ik kan werken onder Windows zoals het hoort. Windows kost mij niks, enkel de gebruikersrechten bij aankoop. Linux is gratis, maar wil ik dezelfde mogelijkheden zoals ik die heb onder Windows, er is niemand die daar durft een prijs op te plakken?

Martin Eastman,
U spreekt zichzelf tegen. Het gaat snel bij Windows, maar ook bij de hardware. Linux valt duurder uit in het begin, de reden staat hierboven en u bevestigt dit. Time is money, bijgevolg is een investering in nieuwe machines, die mogelijks het werk nu dubbel zo snel doen met minder personeel, geen verloren kost. Helaas is dit een grote kost, daarom wordt er gekozen voor het financieel voordelige Windows met al zijn bijhorende nadelen? De technische evolutie gaat ontzettend snel, niet enkel Windows?
Mijn neef vervloekt Linux. Die jongen is een bolleboos, maar in Linux bakt hij er volgens u niks van? Bijgevolg in hij geen goede graadmeter? Na de uitleg van mijn neef gehoord te hebben, moet ik toegeven dat deze discussie mij veel te technisch wordt. (Ik begreep dus geen yota van zijn uitleg, zoals gewoolijk.) Deze kwestie laat ik dus in het midden.

Vistaus,
Met Windows kan ik beter mijn plan trekken dan met Linux. Bij Linux loop ik steeds tegen de onmogelijkheden aan. Verder verliest u uit het oog dat er ook veel meer hardware is dan vroeger? Ja, linux levert hier prachtig werk, helaas zal men maar over een stuk hardware beshikken dat niet ondersteunt wordt zoals mijn tien jaar ouder softmodem. Onlangs nog heb ik een nieuw goedkoop fototoestel aangesloten op mijn pc. Men kon enkel de foto's bekijken door een *.exe uit te voeren. U kan dit fototoestel vervloeken, maar mensen die zoiets hebben, stappen liever niet over naar Linux? Of denkt u echt dat deze mensen nog eens extra gaan betalen om een driver te laten ontwikkelen? Linux ondersteunt veel hardware, maar zowat alles krijgt drivers mee voor Windows? U mag nu zeggen dat dit de schuld is van de fabrikanten, de thuisgebruiker heeft daar geen oren naar? En ja, ik verdedig een vastgeroest systeem. Mensen zijn gewoontedieren?

Markba,
Mijn computer van eind 2007 compileert onder W7 een filmpje in een halfuur tijd. Mijn computer uit februari 2001 heeft voor ditzelfde werkje 2 dagen nodig. Mijn computer uit 2001 werkt perfect zowel onder Xp als onder Xubuntu. Om welke reden zou ik 'em bijna niet meer gebruiken?

Graag zou ik toch even op wijzen dat ik geen loverboy ben van Windows. Dank zij met Linux te leren werken, ken ik beter de voor- en na delen van dit systeem.  Ik ga akkoord met Martine Eastman op het vlak van de bedrijfscultuur die Microsoft voert. Vrolijk wordt men er niet van. Maar tegelijk probeer ik ook realistisch te blijven. Dit uit persoonlijke ervaringen en hetgeen ik zie in mijn omgeving. Had de topicstarter als titel gebruikt: "Windows 8: een waterkans voor Linux", ik zou er mij beter in vinden. Ik zie geen enkel teken dat W8 een "grote" kans wordt voor Linux. In tegendeel, waar blijft die tablet of smartphone met Ubuntu als besturingssysteem?

Offline markba

• Lid
« Reactie #457 Gepost op: 2012/08/28, 16:00:03 »
Markba,
Mijn computer van eind 2007 compileert onder W7 een filmpje in een halfuur tijd. Mijn computer uit februari 2001 heeft voor ditzelfde werkje 2 dagen nodig. Mijn computer uit 2001 werkt perfect zowel onder Xp als onder Xubuntu. Om welke reden zou ik 'em bijna niet meer gebruiken?
Ik zou het niet weten waarom je 'm niet zou willen gebruiken, misschien kun je dat zelf het beste beantwoorden. Ik zie alleen dat een PC van meer dan 10 jaar oud nog goed kunt gebruiken, dus mooi zou ik zeggen. En is dit een echte vraag of een retorische vraag? Want die laatste beantwoord ik niet, dat heb je dan zelf al immers gedaan. Dus graag wat meer duiding.

Bovendien reageerde ik op een opmerking van emiel1976 op zijn opmerking dat 32-bits PC's oude meuk zijn, met de onderliggende gedachte dat je die om die reden maar beter niet meer moet gebruiken. Dus ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik met dat voorbeeld van jou zou moeten of wat nu precies de meerwaarde is in relatie tot mijn opmerking over het hergebruik van computers.

« Laatst bewerkt op: 2012/08/28, 16:10:53 door markba »

« Reactie #458 Gepost op: 2012/08/28, 16:07:43 »
Pattatezak
Het maken van drivers waar ik aan refereerde was enkel noodzakelijk voor machines die niet in de normale winkel te koop zijn. Voor alles wat ik in de winkel om de hoek kan kopen, heeft Ubuntu de drivers bij.  De investering die wij moesten maken liggen meer in de personeelskosten e.a. migratiekosten.  Die zou ik ook hebben als ik over zou zijn over gestapt naar Windows 8 of met meer Mac aan de slag was gegaan.  En vermoedelijk met een hogere kost. Vergeet niet dat wij als bedrijf ons scheel betalen aan licenties.

Ik spreek mijzelf niet tegen, het ligt enkel veel gedifferienteerder dan ik hier zo 1-2-3 kan uitleggen. Wij zijn geen geheel bedrijf met 30 mensen maar ZZP-ers, freelancers die als 1 groep naar buiten treden om zo klussen aan te pakken die voor één van ons niet in zijn geheel zou kunnen worden uitgevoerd. Het is een manier om te concurreren tegen grote bedrijven met alle disciplines in eigen huis. Daarvoor werken we verregaand samen maar ieder blijft enkel verantwoordelijk voor zijn eigen toko. Als groep zijn we vanwege de comptabiliteit overgeschakeld naar Linux. En deze migratie is wat mij betreft Opa's laatste kunstje, want ik ben aan het afbouwen en hoop er binnen een paar jaar mee op te houden :)

Wat wederom uw neef betreft; ik zeg njiet dat hij er niets van bakt, ik zeg enkel dat als je wilt, je op elk systeem kunt overstappen. 5 Jaar geleden had er geen haar op mijn hoofd er over gedacht om op welke Linux distro dan ook over te stappen.  Maar nu speelde er andere zaken mee. En dan WIL je over. En in Nederland zeggen ze geloof ik; "Waar een wil is, is een weg".  M.a.w. dan vind je de manier wel. Een paar jaar geleden had ik DIE moeite dus nooit genomen.

Ten slotte de software. Ook hier is overal een vervanger voor gevonden, in 95% van de gevallen dan toch en we vinden dagelijks nieuwe zaken. Dus ook hier wil, je moet anders willen werken. Niet dus klakkeloos van winsoft naar linsoft willen maar naar het doel kijken; wat wil je je maken en met welk programma kan dat?  Voor de rest zul je de keuzes van hardware af moeten laten hangen van de beschikbaarheid van ondersteunende software.  Als het niet anders kan, dan pak je een oud werkpaardje en doe je net als wij, dan draai je ergens in een hoekje nog een windows PC-tje die je in een netwerk met Samba kunt zien. Daar hang je dan die paar laatste apparaten aan die het vertikken om met Linux te werken.

Offline markba

• Lid
« Reactie #459 Gepost op: 2012/08/28, 16:11:36 »
Software die draait onder Windows, biedt mij meer mogelijkheden dan de vervangende software onder Linux. Adobe CS is ontzettend duur, maar mocht ik dezelfde mogelijkheden wensen onder Linux, het zou mij nog veel duurder uitvallen? Is dit perceptie? Nee, het is een vaststaand feit.
Je verwart hier je eigen mening c.q. ervaring met een waarheid. Want dat het voor jou zo geldt (geen discussie daarover), wil niet zeggen dat het voor iedereen of, zo je wilt, het gros van de gebruikers zo is. En ja, dit is dus wel zeker perceptie. Het geeft verder niet, maar dit is ook maar een constatering.

En om hier iets verder op in te gaan: van alle conversies naar Ubuntu die ik tot nu toe heb gedaan (zie mijn handtekening onder), is er tot nu toe niemand geweest die iets met Photoshop deed waardoor de conversie geen doorgang kon vinden. De meesten doen überhaupt niets met beeldbewerking (gthumb is meer dan genoeg) en voor de enkeling die iets verder wilt gaan is GIMP genoeg. En nee, dit is geen perceptie en dit is ook niet mijn mening, ik baseer me feitelijk op zo'n 50 conversies.

Citaat
Windows kost mij niks, enkel de gebruikersrechten bij aankoop.
En de grote vraag is nu: kost het nu wel of niet iets, of geldt dat alleen voor jou?  Ik snap het in ieder geval niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/28, 16:43:00 door markba »

« Reactie #460 Gepost op: 2012/08/28, 16:39:21 »

En om hier iets verder op in te gaan: van alle conversies naar Ubuntu die ik tot nu toe heb gedaan (zie mijn handtekening onder), is er tot nu toe niemand geweest die iets met Photoshop deed waardoor de conversie geen doorgang kon vinden. De meesten doen überhaupt niets met beeldbewerking (gthumb is meer dan genoeg) en voor de enkeling die iets verder wilt gaan is GIMP genoeg. En nee, dit is geen perceptie en dit is ook niet mijn mening, ik baseer me feitelijk op zo'n 50 conversies.

Ik ben digital imager en ik kan u  vertellen dat je wel heel gek moet doen, wil je zaken gaan missen. Daarnaast is er ook zoiets als Ubuntu Studio. En is er altijd nog een hoop non-free software en cloudware. En zoals ik ook al opmerkte, je moet kijken wat je wilt doen met die software, niet hoe je het wilt maken. Je hebt veel mensen die domweg naar hun oude (windows) software fabrikant gaan en kijken of er een Linux versie beschikbaar is. Doe ik ook hoor maar als die er niet is, moet je soms iets verder zoeken dan je neus lang is. En dan kan het zijn dat je klussen die je eerst met 1 programma kon doen, nu met verschillende programma's moet doen. 

Wat betreft uw handtekening. Ik heb een andere discussie gestart die u wellicht zal interesseren dan.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/oude-computers-welke-distro/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #461 Gepost op: 2012/08/28, 18:56:01 »
En als het oud is, moet je het niet meer gebruiken of zo? Verklaar me de logica. Want die machientjes snorren lekker door met Ubuntu of voor de mindere goden, Xubuntu of Lubuntu. Voor MS is het hergebruik van oude machines een doorn in het oog, want die hebben liever dat je participeert in de weggooimaatschappij en naar de winkel rent om een nieuwe PC te kopen en en passant een Windows-licentie af te tikken. En dat allemaal omdat ze (de PC-verkopers c.s.) je wijs maken dat 32-bits ouderwets is of zo, laat je toch niet gek maken.

Tjee ik heb je iets nieuws verteld.
Dit gebeurd al jaren zo alleen heb je dat nog niet in de gaten gehad of zo?
Windows komt met XP en wat wil iedereen op hun computer, XP. Ik ben in die tijd bij veel mensen langs geweest om te kijken wat ze hadden staan en of het werkte er op.
Toen kon ik bij 40% al melden dat het niet werkte door te lage spec's van de pc en soms op te lossen doro wat extra ram en door het ontbreken van drivers van de hardware omdat de fabrikant ze niet meer maakte.
Wilde je dan toch XP dan moest je een nieuwe pc kopen of als het mogelijk was een deel van je hardware vervangen.
Vista komt en precies het zelfde verhaal en met Windows 8 zullen XP gebruikers die al een wat oudere pc hebben, die moeten vervangen als ze Windows 8 willen.

Nu gaan de spec's van de nieuwe Windows 8 niet omhoog voor een pc en zullen de Windows 7 en Vista gebruikers en een klein deel van de XP gebruikers het zonder probleem kunnen draaien en voor degene die dat niet kunnen hebben de keus of hun hardware upgraden of ondanks dat de ondersteuning stopt gewoon XP blijven gebruiken of Linux nemen.
Het is nu al gaande en straks is de 32 bit aan de beurt maar dat alleen als je Windows 9 wilt en dan nog duurt het jaren voor Windows 9 er is en als het er dan is, dan kun je nog jaren met Windows 8 vooruit en tegen de tijd dat die ondersteuning stopt, zul je waarschijnlijk toch al heel andere systemen in het huishouden zien en zal de manier hoe men nu de pc gebruikt toch heel anders zijn.

MS wil af van het toetsenbord en muis en als Windows 9 al de versie word die dat niet ondersteund dan kun je met al die oude pc's die niet de opties hebben die nodig zijn om dat te vervangen niets met Windows 9.

@martin eastman, MS is met Vista niet eens in de buurt van het graf geweest.
Vista heeft nog altijd 7% markt aandeel wat dus net onder OS X is en veel groter is dan Linux.
Toen ze zagen dat Vista niet bracht wat ze gehoopt hadden, hebben ze Windows 7 gebracht. Vista was toen nog altijd klein en veel mensen gebruikte nog XP. Normaal wilde net als toen XP uit kwam gelijk een hoop mensen XP hebben en dat was bij Vista niet zo waardoor de losse verkoop veel minder was.
Een deel is van Windows af gestapt en van dat deel is een heel klein deel bij Linux gaan kijken waarvan daar ook weer een deel maar heel kort is gebleven en net als de rest naar OS X is gegaan.
Ja voor OS X moest men een nieuwe pc kopen maar als men er dan toch 1 nodig had en men wou geen Vista of XP dan gaat men eerder naar Apple dan naar Linux.
Maar die overgang van Windows naar Apple was ook mar heel marginaal te noemen en Apple heeft voornamelijk marktaandeel gewonnen doordat hun andere producten het goed doen en dat de Macbooks populair waren en niet vanwege Vista.
Vista heeft MS geld gekost maar heeft ze amper marktaandeel gekost. MS kan dat soort dingen nog opvangen en mocht Win 8 zo floppen dan zal er een tussen versie komen of zullen ze snel andere dingen doen om het wel goed te maken zodat men het wil hebben.

Men klaagt al over Windows zo lang ik er me werk en desondanks groeide het enorm en nam het de markt over en werd het ver weg de grootste en dat is niet van vandaag op morgen voorbij door een slechte versie van Windows. Voor Vista hadden ze ook al eens Windows ME gehad wat een flop was en desondanks bleef het groeien.

Neem nou een vriendin van een vriend van mij, die hebben thuis een Apple staan en dat ding werkt meer niet dan wel maar ze vervangen hem niet en laten iedere keer iemand komen om het in orde te maken. Ondanks al die problemen en dat anderen zeggen dat ze iets anders moeten nemen, blijven ze met dat ding werken omdat ze het hebben en de problemen voor lief nemen.
Met een andere pc het je weer andere problemen zeggen ze dan en voor hun is het goed zo. Net als dat er nog Vista gebruikers zijn die ondanks dat hun systeem met andere software beter draait het toch blijven gebruiken. Ik ken zelfs iemand die als hij wat extra ram in zijn pc zet, dat zijn pc beter zal draaien maar dat doet hij niet omdat hij het wel best vind.
Ik heb hem Linux laten zien en hij kon er alles mee en al zijn hardware werkte er op maar ondanks dat het beter werkte verkoos hij toch Vista boven Linux. Rede was dat hij Windows kende en dat hij niet zo'n last van die kleine probleempjes zoals hij het noemde had.
Windows zit bij veel mensen er in gebakken en ja dan kan iemand roepen dat ie van veel mensen hoort dat ze gek worden van virussen en dat de pc vast loopt en zo maar ondanks dat alles blijft men bij Windows en is het echt maar een enkeling die over stapt.
Velen roepen o dat is mooi en eens proberen en als je ze later er nog eens naar vraagt dan laten ze het liever zoals ze het hebben.

Windows 8 zal in een mum van tijd groter zijn dan Linux als nu al niet meer mensen de release preview gebruiken dan dat er Linux gebruikers zijn. Het hoeft da niet gelijk een succes te zijn maar het is zeker heel snel groter dan Linux nu is.
Vrijwel iedereen zit tegen Windows te schoppen dat het zo slecht is en er zijn virussen en het crashed iedere keer en Linux draait veel sneller en er is geen ondersteuning voor oudere hardware en die blokkendoos werkt slecht en zo kan ik nog wel door gaan.
Het topic titel zegt al genoeg over het hele gebeuren. Er is er geen 1 die ziet dat waarom Windows groot is en Linux klein is en niet eens meer als gevaar word gezien door MS komt doordat ze alleen maar naar de minpunten van Windows kijken en vergeten dat Linux ondanks al die minpunten van Windows veel groter zijn.
Geloven dat een flop van Windows er voor kan zorgen dat een systeem wat in verhouding veel meer tekortkomingen heeft voorbij kan gaan is een een droombeeld.
Zie eerst de tekortkomingen bij Linux en los die op en dan hoef je niet te wachten op een slechte versie van Windows en kun je concurrentie bieden aan Windows.
Dus in plaats van Windows 8 grote kans voor Linux kun je beter zeggen Linux wat moet er gebeuren om te kunnen concurreren met Windows.

En voor er weer iemand roept dat hun oude systeempje goed draait, dan is dat heel leuk maar bedrijven willen niet dat jij van geboorte tot je dood met jou pc't je werkt en dat is niet alleen MS die dat niet willen maar ook de hardware fabrikanten en Apple wil dat ook niet. Ze moeten aan je verdienen en dan verklaren ze gewoon iets als oud en stoppen ze met de productie of met software ondersteuning.
Wil je dan nog iets met je systeem dien dan zet je er Linux op en moet je niet bij MS gaan klagen want die moeten wel want ze moeten geld verdienen net als die hardware fabrikanten. Apple doet precies het zelfde met OS X. Dat kun je ook niet eindeloos blijven upgraden op een Mac en daar moet je ook naar verloop van tijd een nieuwe kopen als je nog ondersteuning van OS X wilt hebben.

Offline markba

• Lid
« Reactie #462 Gepost op: 2012/08/28, 19:31:28 »

Tjee ik heb je iets nieuws verteld.
Waarom denk je dat je me iets nieuws verteld hebt? En waarom zou ik dat van jou gehoord moeten hebben? En waar dan?

Citaat
Dit gebeurd al jaren zo alleen heb je dat nog niet in de gaten gehad of zo?
Volgens mij blijkt uit mijn post dat ik dat juist wel in de gaten heb, beetje vreemde constatering.

Want hier onderschrijf je precies wat ik zeg:

Citaat
Windows komt met XP en wat wil iedereen op hun computer, XP. Ik ben in die tijd bij veel mensen langs geweest om te kijken wat ze hadden staan en of het werkte er op. Toen kon ik bij 40% al melden dat het niet werkte door te lage spec's van de pc en soms op te lossen doro wat extra ram en door het ontbreken van drivers van de hardware omdat de fabrikant ze niet meer maakte.
Wilde je dan toch XP dan moest je een nieuwe pc kopen of als het mogelijk was een deel van je hardware vervangen.
Vista komt en precies het zelfde verhaal en met Windows 8 zullen XP gebruikers die al een wat oudere pc hebben, die moeten vervangen als ze Windows 8 willen.
..... terwijl jouw opmerking waar ik op reageerde ('32-bits is ouwe meuk'), precies het tegenovergestelde beweert. Is dit om een reactie uit te lokken of zo? Vreemde discussie zo, maar het zal wel aan mijn liggen denk ik maar.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #463 Gepost op: 2012/08/28, 20:17:29 »
huhummm

imagination,openshot,kanatest en nog een aantal andere programma's hebben geen windows versie en de tegenhanger is meestal betaald.....
ok soms kun je meer met windows (microsoft visual studio) maar ik zie net zo vaak dat er dingen zijn die alleen met linux kunnen, laat ik die linux-dingen nu net t vaakst gebruiken!

« Reactie #464 Gepost op: 2012/08/28, 20:46:01 »
Emiel
Allereerst je opmerking over Vista en het graf. Ik kan je niet precies vertellen zonder een proces aan mijn broek te krijgen maar ik heb er aan meegebouwd en ik weet dat ze heel dichtbij geweest zijn.  Veel dichterbij dan iedereen ooit heeft vermoed.

Je hebt gelijk als je de verkoop beschrijft, er moet regelmatig vernieuwd worden om de fabrieken te blijven laten draaien. Maar er is iets dat ik laatst in het nieuws heb gelezen dat me bij is gebleven. Iemand van een of andere politieke partij , ik weet niet meer wie, zei dat men in hun optiek uitging van het feit dat de wereld geen economische groei meer aankon. Ik heb de balen verstand van politiek maar ik vond dat wel een goede opmerking. Het is een beetje zo als Jane Fonda ooit eens zei: We gaan met de wereld om alsof we er eentje in reserve hadden.

De markt voor PCś is zo goed als verzadigd, in ieder geval in deze contreien. De cijfers die jij noemde zijn waarschijnlijk afkomstig van de verkoop van nieuwe PCś.  Want ik heb nog nooit betrouwbare cijfers gezien van wat er nu werkelijk geinstalleerd staat. Wel zie ik op webstatistieken het gebruik van Linux sterk toenemen. In ieder geval op de websites onder mijn controle, dus waar ik bij kan. Bij MS willen ze vooruit en er is een groep gebruikers die hetzelfde wil, de nieuwste gadgets, die nieuwste speeltjes. Is met computers niet anders.  Maar ik denk dat die politicus wel eens gelijk kon krijgen en er een keer de rem op het systeem wordt gezet. En bij handhaving van de status quo, gaan grote multinationals  het eerste naar de knoppen want die moeten groeien anders sterven ze. Die zijn er niet op ingestdl en het duurt decennia en soms generaties voordat dit wel het geval is. Tegen die tijd zijn ze al dood. Open Communities als Ubuntu hebben daar geen hinder van, ergo; die zullen floreren.

Beetje filosofie en een beetje koffiedik kijken maar ik loop al een tijdje mee en heb geleerd tendensen te herkennen. The Green Army met haar milieu milieu maatregelen wordt zo langzamerhand achterhaald door groepen mensen die door de schijnoplossingen heen prikken en en op wetenschappelijke wijze met goed onderbouwde oplossingen komen die wel werken. Vroeger of later dringt dat ook wel tot de politiek door.  En dan zal men onvermijdelijk een rem op productiemiddelen moeten zetten, het moeten reguleren.  Als dat gebeurt, zijn de kansen op overleven groter voor open communities als voor companies.

En dan nog dit; windows is groot geworden dankzij de gemakkelijke kopieerbaarheid van voornamelijk windows 95.  Ze zijn rijk geworden van de licentieverkoop, niet van de illegale kopietjes. Maar er was en is een grote groep die altijd het nieuwste wilde en daar hebben ze goed op ingespeeld en dat doen ze nog. Maar er is niets makkelijker kopieerbaar momenteel dan Linux.....
Dus zullen er steeds meer computers zijn waar Ubuntu in een dualboot staat. Die computer is ooit verkocht als windows PC en telt dus in jouw cijfers mee als windows bakkie. Maar onderhuids hebben ze dus een linux partitie. En daar zit de kracht van Ubuntu momenteel. 

Voordeel is dat men bekend raakt met het systeem en het niet meer als een OS voor Terminal Tijgers ziet. Het enigste waar men zich zorgen om hoeft te maken is dat nieuwe MBR wat Win8 bij zich draagt. Microsoft kan morgen besluiten dat zo in te richten dat een 2e systeem niet meer mogelijk is. Dat hebben ze niet voor niets zo bedacht....

« Reactie #465 Gepost op: 2012/08/28, 21:07:34 »
Voor degene die het interesseert, op Webwereld staat een artikel over de beperking in dualboot voor Linux en dus ook Ubuntu met windows 8.
http://webwereld.nl/nieuws/110939/linux-verdeeld-door-windows-8-bootbeperking.html
Ik vraag me af of het wettelijk is toegestaan. Maar het is wel typisch MS om het zo weer te doen.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #466 Gepost op: 2012/08/28, 21:15:32 »
Citaat
Iemand van een of andere politieke partij , ik weet niet meer wie, zei dat men in hun optiek uitging van het feit dat de wereld geen economische groei meer aankon. Ik heb de balen verstand van politiek maar ik vond dat wel een goede opmerking.
Ter info en off topic: dat was de dierenpartij

« Reactie #467 Gepost op: 2012/08/28, 21:34:33 »
Voor degene die het interesseert, op Webwereld staat een artikel over de beperking in dualboot voor Linux en dus ook Ubuntu met windows 8.
http://webwereld.nl/nieuws/110939/linux-verdeeld-door-windows-8-bootbeperking.html
Ik vraag me af of het wettelijk is toegestaan. Maar het is wel typisch MS om het zo weer te doen.

Ubuntu kan met 12.10 van UEFI booten en Fedora vanaf de volgende versie ook.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #468 Gepost op: 2012/08/28, 22:01:51 »
Emiel
Allereerst je opmerking over Vista en het graf. Ik kan je niet precies vertellen zonder een proces aan mijn broek te krijgen maar ik heb er aan meegebouwd en ik weet dat ze heel dichtbij geweest zijn.  Veel dichterbij dan iedereen ooit heeft vermoed.

Ze hebben de veerkracht om snel iets anders neer te zetten en financieel heeft het ze een hoop gekost maar MS heeft wel een hele sterke financiele backup.
Tevens ondanks de flop van Vista hebben ze niets te vrezen kwa marktaandeel en Windows 7 heeft een hoop goed gemaakt.

Citaat
Je hebt gelijk als je de verkoop beschrijft, er moet regelmatig vernieuwd worden om de fabrieken te blijven laten draaien. Maar er is iets dat ik laatst in het nieuws heb gelezen dat me bij is gebleven. Iemand van een of andere politieke partij , ik weet niet meer wie, zei dat men in hun optiek uitging van het feit dat de wereld geen economische groei meer aankon. Ik heb de balen verstand van politiek maar ik vond dat wel een goede opmerking. Het is een beetje zo als Jane Fonda ooit eens zei: We gaan met de wereld om alsof we er eentje in reserve hadden.

De wereld kan nog steeds economische groei aan en dat zal niet stoppen. De economische groei hangt af van hoeveel consumenten er zijn en of die aantallen blijven groeien.
Zodra dat af neemt, neemt de economische groei af of zoals onlangs is gebeurd, ze flessen doe boel met wazige constructies en dat klapt uit elkaar. Dan krijg je een stop en zelfs krimp in de economie.

Als een bedrijf niet vernieuwd en de concurrent doet dat wel dan is het bedrijf gegarandeerd failliet. Een bedrijf is gebaad bij ontwikkeling.

Citaat
De markt voor PCś is zo goed als verzadigd, in ieder geval in deze contreien. De cijfers die jij noemde zijn waarschijnlijk afkomstig van de verkoop van nieuwe PCś.  Want ik heb nog nooit betrouwbare cijfers gezien van wat er nu werkelijk geinstalleerd staat. Wel zie ik op webstatistieken het gebruik van Linux sterk toenemen. In ieder geval op de websites onder mijn controle, dus waar ik bij kan. Bij MS willen ze vooruit en er is een groep gebruikers die hetzelfde wil, de nieuwste gadgets, die nieuwste speeltjes. Is met computers niet anders.  Maar ik denk dat die politicus wel eens gelijk kon krijgen en er een keer de rem op het systeem wordt gezet. En bij handhaving van de status quo, gaan grote multinationals  het eerste naar de knoppen want die moeten groeien anders sterven ze. Die zijn er niet op ingestdl en het duurt decennia en soms generaties voordat dit wel het geval is. Tegen die tijd zijn ze al dood. Open Communities als Ubuntu hebben daar geen hinder van, ergo; die zullen floreren.

Ja de pc merkt is verzadigt en dat zal het voorlopig wel blijven en de tablet heeft het niet veel beter gemaakt voor de pc.
Het is niet voor niets dat men bezig is met hele nieuwe technieken en de pc veel anders in je huis wil laten integreren. Over een x aantal jaar krijg je technieken die net als de tablet vernieuwedn zijn en weer tot een nieuwe weg voor de pc leiden.

Hoezo? Windows heeft in al die statistieken ongeveer 90% van de markt, bij de ene wat meer en bij de andere wat minder.
Linux schommelt tussen al die statistieken tussen de 1 en de 1,5% waarbij er ook bij zijn die boven de 1,5% uit komen.
Os X zit rond de 9% en dat alles wisselt.
Die 7% van Vista is van MS zelf afkomstig die hun eigen cijfers van de verschillende platformen weer gaven en ja dan kan het wat afwijken maar het is nog altijd een flink aantal.

Dan kun je denken dat als je naar de verkochte pc's kijkt en dat je dan Linux vergeet maar heel veel mensen vergeten dat er landen zijn waar heel veel mensen Windows illegaal draaien.
Dat aantal blijkt gigantisch te zijn en is door MS niet meegenomen in hun statistieken over hoe hun platform verdeeld is.

Citaat
Beetje filosofie en een beetje koffiedik kijken maar ik loop al een tijdje mee en heb geleerd tendensen te herkennen. The Green Army met haar milieu milieu maatregelen wordt zo langzamerhand achterhaald door groepen mensen die door de schijnoplossingen heen prikken en en op wetenschappelijke wijze met goed onderbouwde oplossingen komen die wel werken. Vroeger of later dringt dat ook wel tot de politiek door.  En dan zal men onvermijdelijk een rem op productiemiddelen moeten zetten, het moeten reguleren.  Als dat gebeurt, zijn de kansen op overleven groter voor open communities als voor companies.

Hou op over die groene jongens. Daar heb ik al genoeg gezeur mee gehad.

Communities hebben hun nadelen en nog altijd zijn die niet in staat om te leveren wat companies leveren..
Cononical is een bedrijf en ja ze halen ook uit communities hun dingen maar ik kan je nu al zeggen dat het voor lang niet alles een voordeel is.
Er zal altijd een bedrijf achter moeten staan om het te garanderen dat het door gaat.

Citaat
En dan nog dit; windows is groot geworden dankzij de gemakkelijke kopieerbaarheid van voornamelijk windows 95.  Ze zijn rijk geworden van de licentieverkoop, niet van de illegale kopietjes. Maar er was en is een grote groep die altijd het nieuwste wilde en daar hebben ze goed op ingespeeld en dat doen ze nog. Maar er is niets makkelijker kopieerbaar momenteel dan Linux.....
Dus zullen er steeds meer computers zijn waar Ubuntu in een dualboot staat. Die computer is ooit verkocht als windows PC en telt dus in jouw cijfers mee als windows bakkie. Maar onderhuids hebben ze dus een linux partitie. En daar zit de kracht van Ubuntu momenteel. 

Linux is gratis en legaal om te kopiëren en je kunt het zo veel systemen zetten als je zelf wilt maar toch is het nog klein en nietig. Toch blijven mensen kiezen voor Windows ook als ze zelf een pc bouwen en ze makkelijk Windows weg kunnen laten en toch doen ze dat niet.
Waarom? Omdat Linux zo goed is en zoveel bied en gratis is of bied Windows toch meer ondanks virussen en al die zo vaak op dit forum genoemde nadelen?
Linux is er nog niet. Iedereen kan anders beweren maar het is er nog lang niet en met name door het te kort aan software en doordat de hardware ondersteuning ook nog achter loopt.
Nu zullen er wel weer gaan roepen dat sommige dingen beter werken in Linux en dat het gratis is en dat je via Wine van alles kan en zo maar dat alles weegt nog niet op tegenover de dingen die het nog niet heeft.

Citaat
Voordeel is dat men bekend raakt met het systeem en het niet meer als een OS voor Terminal Tijgers ziet. Het enigste waar men zich zorgen om hoeft te maken is dat nieuwe MBR wat Win8 bij zich draagt. Microsoft kan morgen besluiten dat zo in te richten dat een 2e systeem niet meer mogelijk is. Dat hebben ze niet voor niets zo bedacht....

Ja Windows is hier ingeburgerd en zal daardoor ook bij de mensen die makkelijk over kunnen niet gezien worden als alternatief.
De terminal tijgers zijn nog het minste probleem.

Ja daar kun je op wachten dat ze het er uit halen maar ze hebben het er nu in gedaan om mensen hun desktop ervaring te geven en omdat de huidige hardware ie men thuis heeft nog niet klaar is voor het hele nieuwe gebeuren.
Ze willen af van het toetsenbord en muis zoals je het nu kent en zodra de nieuwe technieken komen dan kunnen ze met Windows 8 een overgang maken en Windows 9 zal de volgende stap zijn.
Over 25 jaar gebruik je, je pc niet meer zoals je het nu gebruikt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #469 Gepost op: 2012/08/28, 22:02:55 »
Citaat
Iemand van een of andere politieke partij , ik weet niet meer wie, zei dat men in hun optiek uitging van het feit dat de wereld geen economische groei meer aankon. Ik heb de balen verstand van politiek maar ik vond dat wel een goede opmerking.
Ter info en off topic: dat was de dierenpartij

Die zelfde groene lui dus.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #470 Gepost op: 2012/08/28, 22:05:03 »

Ja dat is wettelijk toegestaan aangezien de keuze bij de fabrikant ligt en niet zoals jij nu laat doen overkomen of het een actie van MS is.

« Reactie #471 Gepost op: 2012/08/28, 22:31:56 »
Dierenpartij, bestaat dat echt? Geintje zeker?

Voor de rest, ik kijk er mogen nog wel eens na. Zoek nu mijn 2 meterbak op.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #472 Gepost op: 2012/08/28, 22:41:33 »
Als er een os gaat groeien zal dat een os voor mobiele apparaten zijn, daar zit op dit moment de groei. Dus het enige waar Linux mee kan winnen is het gebruik van android wat in wezen een linux distributie is. Het lijkt er dat Microsoft beseft dat ze bezig zijn de boot te missen vandaar die ombarie met de release van win8. Metro laat zien dat ze heel goed beseffen waar de toekomst zit en nu wordt het interessant hoe win8 zich staande zal houden tegen volwassen producten als iOS en Android.

Met linux op de thuis pc wordt het nooit meer dan nu als er geen verbetering komt in ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. Ik denk hierbij b.v. Aan internet providers die geen ondersteuning leveren bij installatie als je Linux gebruikt en zelfs services niet leveren op Linux (itv bij kpn b.v.)  en verder allerlei programma's die niet onder Linux werken, scholen die gebruikmmaken van Silverlight en noem maar op. Tegen de tijd dat dat allemaal opgelost is zitten we allemaal aan de tablet versie 8.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #473 Gepost op: 2012/08/28, 22:48:14 »
Dierenpartij, bestaat dat echt? Geintje zeker?
Zwaar off topic
Geen geintje martin:
Je schreef:
Citaat
Ter leering ende vermaeck: "We leven nu echt op de pof van wat de aarde kan produceren", vindt Partij voor de Dieren-lijsttrekker Marianne Thieme. Partijen moeten daarom het ideaal van economische groei loslaten.
 http://www.nu.nl/achtergrond/2890722/nieuw-kabinet-moet-grenzen-aarde-respecteren.html
Zwaar off topic

« Reactie #474 Gepost op: 2012/08/28, 23:29:56 »
@martin: Partij voor de Dieren bestaat al een aantal jaar...

@emiel:
"Als een bedrijf niet vernieuwd en de concurrent doet dat wel dan is het bedrijf gegarandeerd failliet."

Onzin. Symbian vernieuwd voor geen meter de laatste paar jaar en nog steeds is het 1 van de meest verkochte OS'en. Hoe verklaar je dat dan?