Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253992 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #400 Gepost op: 2012/08/25, 23:04:20 »
Citaat
Die pol is leuk maar op een Linux forum krijg je al snel veel dezelfde reacties wat maar bij een klein deel leeft.
Je moet zo iets over het geheel bekijken dus ook met Windows en OS X gebruikers.

Bedoel ik ook zo. Een poll op een Ajax forum over Feyenoord levert voorspelbare reacties op. Is hier niet anders. Wat ik wil weten is welke argumenten mensen zouden hebben om over te stappen. Linux (Ubuntu) gebruikers zijn al overgestapt, dus dat is zinloos.  Gewoon simpele marketing eigenlijk. Ik kan genoeg mensen bedenken die er hun voordeel mee zouden kunnen doen, niet enkel die paar verkopers van Linux machines.

zou je Maurice de Hond moeten laten onderzoeken.

Citaat
Wat ik bedoel met telkens opnieuw een computer leren is zo'n  beetje wat je beschrijft. In mijn korte tijd als systeembeheerder merkte ik dat een tiepmiep al panisch werd als er een 'knopje' van haar desktop verdween.  Mensen zijn gewoontedieren.  Een groot deel althans en dat deel blijft idd hangen op een versie als XP
Die veranderingen gaan snel. Ik vind Mint leuk om mee te werken maar die hebben geloof ik elk jaar een upgrade.  En dan kom je ook snel bij mijn kritiek op de voortdurende Windows versies, de hardware. De specs gaan telkens omhoog waardoor oudere computers buiten de boot vallen.  Met Vista is dat Microsoft bijna fataal geworden, dat monster vrat geheugen.

Een van de grote problemen bij bedrijven ontstaat als je een groot personeelsbestand hebt. Dat moet allemaal geschoold worden. Dat kost velen malen meer dan die paar licenties. Als je dan ook naar een compleet ander OS moet, weet je zeker dat je dat geld gaat kosten.  Maarrrr, als Windows 8 zoveel anders is dan zijn voorgangers, dan zou je ook kunnen stelleen dat dan de overstap naar een ander OS niet meer zo groot is. M.a.w. als Microsoft de verschillen in gebruiksgemak te groot maakt, gaan ze markt verliezen.

Tja je hebt altijd van die domme mutsen die de kleinste wijzigingen al als een ramp beschouwen en niet meer weten hoe hun systeem werkt.

De spec's is niet helemaal juist. Sinds Windows XP zijnde eisen vrijwel gelijk gebleven alleen omdat ze er meer visuele dingen in hebben gedaan maakt het dat je een zwaarder systeem nodig hebt. Als je dat uit zet kun je Windows 7 op een XP systeem laten draaien en werkt het even snel en in een aantal gevallen zelfs sneller en ook bij Windows 8 is dat het geval. Het enige probleem wat je dan hebt is de driver die de fabrikant waarschijnlijk niet maakt voor Windows 7/8 als de hardware niet meer gemaakt word.

Vista was een ramp maar veel mensen hebben dat niet eens meegekregen omdat ze XP bleven gebruiken. Het is ook nog niet zo lang geleden dat XP nog de grootste was van alle Windows systemen.

Daarom zijn veel bedrijven onlangs pas over gegaan op Windows 7 omdat ze geen XP licenties meer konden krijgen.
Heb je Linux dan lijkt het leuk dat het gratis is wat niet helemaal zo is indien je bepaalde codec's nodig hebt en je hebt het probleem dat nu met Ubuntu om de 5 jaar alles opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Windows 8 lijkt heel anders maar is het niet. De desktop is zoals men kent in Windows 7 en werkt ook zoals Windows 7. Het is wel wat iemand denkt als hij Windows 8 voor het eerst ziet en hoort dat het bekende menu weg is maar als ze na gaan denken en zelf kijken hoe ze eigenlijk met hun pc werken dan veranderd er voor de meeste mensen totaal niets.
Maar het is nieuw en iedereen wil klooien met die blokken en dat is te begrijpen want het zit er op en dan moet je het wel een keer bekijken. Maar als ze hun software weer er op hebben staan dan klikken ze op de desktop en hebben ze het niet eens in de gaten dat ze in Windows 8 zitten en niet meer in Windows 7.
Tevens voor de bedrijven over gaan op Windows 8 zal Windows 9 er al zijn en kan het zo maar zijn dat ze Windows 8 over slaan en gelijk voor Windows 9 gaan net al ze nu met Vista hebben gedaan.
het zal jaren duren voor het zover is.

Citaat
Die koppelverkoop is een leuk argument maar je kunt evenzogoed anders argumenteren. Ik zou het wel eens uitgevochten willen worden voor een rechtbank.  Vooral omdat de software en de hardware wel erg dicht op elkaar zitten. De hardware wordt min of meer ontworpen voor Windows. Ik kan sommige merken en types computers alleen met uiterste inspanning op een Linux distro zetten en bij de meeste geef ik het liever op. Daar komt bij dat Windows 8 een nieuwe MBR aan boord heeft die een dualboot kan tegenwerken. Ben benieuwd hoe een windows 8 machine reageert als je er een wubi installer op probeert te draaien. En of het überhaupt een Live CD toestaat om te installeren.  Want in dat geval gaat het argument dat jij gebruikt al minder op.

Dat is niet helemaal juist.
Fabrikanten maken hun hardware voor Windows systemen omdat, dat ver weg het grootste platform is.
Ja er zijn fabrikanten die samen werken met Windows maar dat doen ze niet omdat ze moeten maar omdat ze dat willen.
Dat was in de begin tijd wel anders toen Gates zijn Windows pc's liet maken. Hij bepaalde de hardware en dat is al lang niet meer zo.
Dat Linux niet op alles werkt komt niet door MS al willen velen dat wel graag horen maar het is de fabrikant die geen drivers voor Linux maakt en aangezien de gemeenschap veel zelf doet moet je bij hun zijn als je iets werkend wilt hebben.
Tom Tom vertikt het ook om software te maken voor Linux terwijl ze los staan van MS.

Ja Linux zal gewoon op een Windows 8 systeem werken, Het enige verschil is, is dat het kan dat je in een aantal gevallen de bios even anders moet instellen maar aangezien Ubuntu ook voor die licenties gaat is het waarschijnlijk over een tijdje niet eens nodig bij Ubuntu.
Voor arm systemen is het anders maar ondanks dat MS niet wil dat je er iets anders op zet maakt niet dat ze de regels overtreden.
De opzet daarvan is heel anders dan hoe het vroeger was.

Voor de rechtbank uitvechten heeft geen nut want dat hebben ze al gedaan en MS heeft alles aangepast wat toen verboden was.
Het is nu geen koppel verkoop meer.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 00:04:34 door emiel1976 »

« Reactie #401 Gepost op: 2012/08/25, 23:56:22 »
Dat hangt er vanaf van welke soort gebruiker je uitgaat.  Bovendien is het niet enkel gebruiksgemak wat telt.  Het sterkste punt vind ik dat je baas op eigen computer bent. Maar anderen zal wellicht de gratis software weer meer trekken. M.a.w. reden genoeg om over te stappen.
Just keep on dreaming?! MSO bied mij meer mogelijkheden dan LO of OoO. Voor dit gebruikergemak start ik op onder W7.
Videoredo doet in een halfuurtje waar Openshot uren voor nodig heeft. Voor dit gebruikersgemak start ik op onder W7.
W7 spreekt al mijn hardware aan. Van zodra ik wil gebruik maken van mijn Pinnacle fm kaart of mijn softmodem om te faxen en/of te sms'en start ik op onder W7.
Photoshop bied mij meer mogelijkheden dan Gimp. Voor dit gebruikersgemak start ik op onder W7.
Waarom zou ik niet opstarten onder W7? VLC, Gimp, LO of OoO, Firefox, ... zijn allemaal beschikbaar onder W7!
Helaas is ook malware zeer beschikbaar voor W7. W7 kan men in voorgaande tekst overal perfect inruilen voor W8?!
Met alle respect voor je moeder en vooropgesteld dat ik geen idee heb hoe oud ze is maar ik heb wel eens gezegd dat je eigenlijk met een stapel computers onder je arm in de soos van een bejaardenhuis moet gaan zitten en al die oudjes eens laten zien hoe Ubuntu werkt. Kost je wat tijd maar de impact zou enorm zijn.  Ten eerste hebben deze mensen de tijd om zich iets anders eigen te maken en ze vinden het vaak nog leuk ook. Ten tweede moet je de impact voorstellen als hun kinderen op visite komen en van hun oude moeder te horen krijgen dat ze nu toch eindelijk eens van dat arrogante Windows af moeten stappen. Want Linux werkt veel beter enz.
Jongeren stellen meer eisen aan hun machine dan ouderen? Mijn antwoord op de vorige quote lijkt me daaromtrent voldoende duidelijk?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #402 Gepost op: 2012/08/26, 00:33:55 »
@Pattattezak, Geld ook voor Win 8 ja.
Je hebt eigenlijk geen Linux nodig  ;)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #403 Gepost op: 2012/08/26, 10:46:15 »
Ik kan niet zonder Linux, ben besmet met het linuxvirus maar ziek word ik er niet van. Van Windows 8 kan je letterlijk beroerd worden, voor gebruik eerst een primatour
Citaat
Het is echt waar: ik word ziek van Windows 8. Het Startscherm openen op een 24-inch scherm is alsof je een virtueel ritje maakt in een achtbaan die nergens heen gaat maar wel de hele kamer in beweging brengt totdat je je voelt alsof je net de Death Star hebt opgeblazen

Lees meer: http://computerworld.nl/article/13937/windows-8-zonder-braken.html?cp

« Reactie #404 Gepost op: 2012/08/26, 10:57:03 »
Citaat
Fabrikanten maken hun hardware voor Windows systemen omdat, dat ver weg het grootste platform is.
Ha, ze zullen wel moeten. Keer het eens om, wat denk je dat MS doet als ze het niet zouden doen? Daar gaat geen enkele hardware bouwer vrolijk van worden.  Dit is gewoon een ontkenning van de agressieve strategie die MS al decennia voert. Bill Gates heeft altijd een strategie gevoerd van we doen gewoon en dan horen we later wel of het is toegestaan. Balmer heeft die politiek gewoon doorgezet.  En daarin past dus ook die strijd om de koppelverkoop. Die uitspraken waar je aan refereert heb ik dan schijnbaar gemist. Toch blijf ik van mening dat je een bedrijf als MS altijd en zeker op dit punt, voortdurend moet scannen.  En helaas is niet elk argument ook een juridisch argument.

Het probleem drivers zal nog wel een tijdje voortduren vrees ik.  Ontwikkelaars van Windrivers worden nog altijd voor een groot deel betaald en dus is dat legertje ontwikkelaars nog groter.  Wat ik wel hoor is dat veel apz bouwers langzaam maar zeker meer interesse krijgen in Linux distro's en dat zij de mogelijkheden van de Open Source beginnen te zien. Geen idee wat er van klopt maar zou mooi zijn.

Het is echter niet enkel het driverprobleem. Veel bedrijven en ook particulieren werken met sterk verouderde hardware, zeker in gebieden als Oost Europa. Zelfs de nieuwe Linux Mint 13 versie vraagt nu al om 1 GB werkgeheugen om fatsoenlijk te kunnen draaien. Terwijl de meeste oude Dino's nauwelijks de 512 halen. Om maar eens een voorbeeld te noemen. En dan komen de grafische kaarten en de rest nog eens.  Bij een toepassing als Flash moet je dan de hardwareversnelling al uitschakelen want anders doet 'ie het gewoon niet meer. Bovendien vergen Windows versies vaak een software update en die software moet je ook meerekenen in de aanschaf.

Mijn punt in het hele verhaal is dat je technisch gezien overal wel een workaround voor kunt vinden maar dat de gebruikersmarkt voor een groot deel dat niet zal doen. Domweg omdat ze de kennis missen of dat er geen budget voor is.

Photoshop bied mij meer mogelijkheden dan Gimp. Voor dit gebruikersgemak start ik op onder W7.
Gimp of Photoshop, kwestie van gewenning. Ik doe de hele dag niets anders, ik zit in digital imaging. Waarbij ik moet aantekenen dat ik met Photoshop zelden of nooit werk. Toch heb meer dan 30 grafische programmaś op windows staan die ik dagelijks gebruik. En daar heb ik nog lang niet allemaal een Ubuntu vervanger voor. Toch kun je met Gimp de meest voorkomende klussen wel uitvoeren.  Je moet wel aardig geavanceerd bezig zijn, wil je aan de grenzen van een programma als Gimp komen.

En dat is beetje tekenend voor wat ik probeer te zeggen. De normale huis tuin en keuken gebruiker doet niet zo bar veel met zijn computer.  Beetje chatten (wat meestal een serverside applicatie is), wat twitteren en een beetje pretnet. De meeste daarvan hebben niet een een local mailprog als Thunderbird opstaan want dat doet men ook webbased. Van een pakket als Office gebruiken ze nog geen 5% van de mogelijkheden. Dus voor deze gebruikers spelen al deze argumenten niet.

Als ik kijk naar de GSM markt dan zie ik verschillende OS. Het het boeit de klant schijnbaar geen barst of het nu een I-Phone, een Android , een MS of een Symbian toestel is.  Ik denk dat het grootste deel niet eens weet welk OS daar op draait.  En vanuit die optiek kijk ik naar de markt en op die manier moet je denk ik in eerste instantie Windows 8 willen vergelijken. Kijk je puur naar de PC en wat het kan, zullende de meeste mensen geen verschil merken. Pas als je echt met je computer aan het werk moet, loop je tegen grenzen op. En dan pas komt de technische know how om de hoek kijken om de alternatieven en de work arounds te vinden.

En dat gaat soms ver. Ik werk graag met tracker balls i.p.v. muizen. Komt er op neer dat ik bijkans mijn eigen stuurprogramma moet gaan schrijven.  Dus waar het voor die iets meer technisch onderlegde gebruiker op neer komt is, hoe graag wil je met Linux werken en in hoever wil je nog slaaf zijn van MS?

Uit eigen ervaring. Ik heb grote moeite om vervangende grafische software te vinden. In de niet vrije software echter is en komt er steeds meer beschikbaar dus ik heb er vertrouwen in dat over een paar jaar, als de vervanger voor Ubuntu er is, er veel meer beschikbaar komt dan nu al het geval is. Software bouwen voor een systeem dat nog maar 2-3 jaar draait kan net niet meer uit. En zijn het voorlopig gratis software bouwers als XNView die bijvoorbeeld een goed fotomanagement prog leveren. Beter dan bijv shotwell, meer geavanceerd en bekend voor windowsgebruikers. Toch begint een bedrijf als Corel ook al Linux soft te bouwen. Zij hebben een tegenhanger van XNview op de markt.

Kortom; Ubuntu kan de concurrentie ook met Windows 8 aan. Voor een grote groep 'simple users' zou overstappen geen probleem hoeven te zijn. Voor de geavanceerde gebruiker tellen logische argumenten minder.  Je moet willen overstappen denk ik.  Omdat het soms verdomd veel tijd vergt om uit te zoeken hoe je sommige zaken werkend moet krijgen.

« Reactie #405 Gepost op: 2012/08/26, 11:08:33 »
@Patattezak: Met alle respect maar mijn moeder zit wel in haar vijftiger jaren dus 'jongere' zou ik haar niet noemen.

@martin: Ik zei ook niet dat mijn moeder iedereen representeert, ik gaf alleen een voorbeeld dat mijn moeder toevallig beter overweg kan met Ubuntu dan met Windows. Ik weet heus wel dat er genoeg anderen zijn voor wie dat niet geld.

Shotqell vind ik erg fijn voor het management en uploaden van foto's. Heb je DigiKam al eens bekeken? Dat is hét alternatief voor Xnview.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 11:10:14 door Vistaus »

« Reactie #406 Gepost op: 2012/08/26, 11:43:22 »
Als u er in slaagt om mijn computer onder een zwaar met programma's overladen XP in minder dan 30 seconden te doen opstarten?  ;) Geldt gedeeltelijk ook voor W7, ook al is deze minder zwaar beladen.
Je moet wel aardig geavanceerd bezig zijn, wil je aan de grenzen van een programma als Gimp komen.
Daarmee ga ik slechts gedeeltelijk akkoord. Zelf beschouw ik mijn grafisch werk als hobby. Van zodra ik met een serieus aantal lagen begin te werken in Gimp, bots ik op onmogelijkheden. Dit kan zijn door een gebrek aan kennis. Met photoshop 7 van het begin van dit millennium (Adobe was toen nog niet begonnen aan hun creative suites. Deze oude licentie heb ik gekregen van een vriend in de grafische sector die intussen volledig overgegaan is op Mac.), lijken er geen grenzen te bestaan. Het gebruikersgemak, weet u wel?
Omdat het soms verdomd veel tijd vergt om uit te zoeken hoe je sommige zaken werkend moet krijgen.
Mijn computer is een hulp in de dagelijkse activiteiten. Waarschijnlijk heb ik een groot gebrek aan intelligentie en tijd on bepaalde zaken werkend te krijgen onder Linux. Maar Windows doet het wel. Waarom zou ik mij in godsnaam verplicht voelen om dagen te spenderen voor iets dat in Windows vanzelfsprekend is? Gebruikersgemak is een ontzettend interessant concept? Zelf ben ik niet bezig met sociale netwerksites. Maar een bevriende Facebook gebruiker vindt dat Ubuntu veel te weinig te bieden heeft voor het gebruik van Facebook. Onder Windows zijn er veel meer hulpprogramma's beschikbaar. (Al dan niet met malware?!) Bijgevolg stelt zelfs de "gewone" gebruiker (Waar ik mezelf ook toe reken.) het gebruikersgemak van Windows ontzettend op prijs. En als men geen moeite doet om een ander besturingssysteem te leren kennen, (het werkt anders en is bijgevolg ambetant om aan te leren,) voelt men zich allerminst slaaf van Microsoft?

@Vistaus,
Men is zo oud zoals men zich voelt? U mag er verder mijn schrijven op na lezen, de leeftijd van uw moeder speelt geen rol in mijn schrijven? Maar u kent meerdere besturingssystemen en u kent uw moeder? Als u niet de aangewezen persoon bent om uw moeder het bij haar best passende besturingssysteem voor te schotelen, weet ik het ook niet meer?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 11:49:40 door Pattattezak »

« Reactie #407 Gepost op: 2012/08/26, 11:48:03 »
@Patattezak: Met alle respect maar mijn moeder zit wel in haar vijftiger jaren dus 'jongere' zou ik haar niet noemen.

@martin: Ik zei ook niet dat mijn moeder iedereen representeert, ik gaf alleen een voorbeeld dat mijn moeder toevallig beter overweg kan met Ubuntu dan met Windows. Ik weet heus wel dat er genoeg anderen zijn voor wie dat niet geld.

Shotqell vind ik erg fijn voor het management en uploaden van foto's. Heb je DigiKam al eens bekeken? Dat is hét alternatief voor Xnview.

Oeps, ik ben ver in de vijfitg :-) Wat ik bedoelde te zeggen is dat je een hoop 'effect' krijgt door ouderen, zo als ik dus, op Linux te zetten. Mijn kinderen  komen wel eens met hun Windows problemen aanzetten.  En als ik dan zeg dat ik niet met Windows meer wil werken dus ook niet ook niet met de bijbehorende problemen, dan zie je ze denken:  "Als die ouwe zak dat kan, waarom wij dan niet?" Het gevolg is dat ze ophouden Linux te zien als een 'nerdy system".  Als je de 'markt' op zou willen met Ubuntu, zouden dat soort grappen de ideale promostunts zijn.

XNView is iets dat ik gebruik omdat ik er na 20 jaar Windows aan gewend ben geraakt. In den beginnen had je ACDSee. Buggy maar werkbaar. XNView was vergelijkbaar en minder buggy dus werk je daarmee. Dat is voor velen ook het hele punt, waar ben je aan gewend? Vooral als je van een windows desktop afkomt is het even wennen. Dus grijp je terug naar wat je kent.

Jij werkt met Picasa bijvoorbeeld, ik met Arles. Een geavanceerder programma om voor bijv. fotografen photo websites mee te bouwen. Arles is er niet voor Ubuntu:-(  Maar ik draai nog steeds Arles, op een windows 2000 PC. Domweg omdat het enigste stabiele platform is dat MS ooit heeft gebouwd. Wat er nadien is bijgekomen, bracht afgezien van de look and feel, niet veel extraś. En dus ook die rollercoaster Win8 niet.  Arles doet het er niet beter op. En ik heb hier van alles staan, Linux, alle Winversies en enkele Mac.  En mijn vrouw en ik zijn de enigste die nog met Windows machines (moeten) draaien. Maar dat gaat niet lang meer duren.  Zodra ik vervangers heb voor programmaś als Arles, is dat snel voorbij.

« Reactie #408 Gepost op: 2012/08/26, 12:06:04 »

Nodig idd niet maar:
« Laatst bewerkt op: 2012/08/26, 12:33:51 door erik1984 »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #409 Gepost op: 2012/08/26, 12:09:19 »
Dat hangt er vanaf van welke soort gebruiker je uitgaat. Bovendien is het niet enkel gebruiksgemak wat telt. Het sterkste punt vind ik dat je baas op eigen computer bent. Maar anderen zal wellicht de gratis software weer meer trekken. M.a.w. reden genoeg om over te stappen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat Linux gebruikers niet meer gezien worden als terminal-tijgers. En als er daadwerkelijk genoeg redenen zijn, om over te stappen op Linux, waarom wordt er dan wereldwijd zoveel illegale software gedraaid? Al is er volgens de BSA sprake van een lichte daling. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #410 Gepost op: 2012/08/26, 12:48:43 »
Maar dat wil nog niet zeggen dat Linux gebruikers niet meer gezien worden als terminal-tijgers. En als er daadwerkelijk genoeg redenen zijn, om over te stappen op Linux, waarom wordt er dan wereldwijd zoveel illegale software gedraaid? Al is er volgens de BSA sprake van een lichte daling. 
[/quote]

Veel linux gebruikers zullen idd terminal tijgers zijn. De linux gemeenschap herbergt veel mensen met de gedachtegang die Erik beschrijft. En die zorgen ervoor dat dit beeld nog wel even blijft bestaan. Er zijn echter ook andere groepen.  Alleen is dat voor deze TT groep schijnbaar moeilijk te begrijpen.

Dat er zoveel illegale soft gedraaid wordt is simpel;  mensen betalen niet graag voor creatieve producten. Dat is zo in de muziek, de beeldindustrie, het gedrukte woord enz. Copyrights en patenten stammen uit de tijd van de drukpers en de mechanisatie en zijn niet alleen al lang achterhaald door de digitale mogelijkheden maar vooral ook door de maatschappelijke mores. Maar in plaats van nat te denken over een andere manier om de ontwerper/uitvinder te betalen, heeft men dit aangegrepen als middel om obsceen rijk mee te worden. De reactie hierop is de open gemeenschap, alles moet vrij en gratis. Het eerste ondersteun ik wel, het tweede heb ik moeite mee.

]Als u er in slaagt om mijn computer onder een zwaar met programma's overladen XP in minder dan 30 seconden te doen opstarten?  ;) Geldt gedeeltelijk ook voor W7, ook al is deze minder zwaar beladen.
Mijn computer is een hulp in de dagelijkse activiteiten. Waarschijnlijk heb ik een groot gebrek aan intelligentie en tijd on bepaalde zaken werkend te krijgen onder Linux. Maar Windows doet het wel. ........
.......... En als men geen moeite doet om een ander besturingssysteem te leren kennen, (het werkt anders en is bijgevolg ambetant om aan te leren,) voelt men zich allerminst slaaf van Microsoft?
[/quote]

Je geeft zelf het antwoord al. XP kun je zelf onder zwaarste omstandigheden onder de 30 sec. laten opstarten. Maar dat vergt verregaand tweakwerk. Ubuntu is in hetzelfde bed ziek. Welk systeem je ook kiest, je zult tijd en energie moeten besteden aan het werkend maken van een systeem. Ik werk bijvoorbeeld veel op verschillende servers op internet. Het kost mij een week alleen al om al mijn programmaś onder windows toegang te geven tot de nodige applicaties.  Het kost mij momenteel weken zo niet maanden om iedereen en alles hier werkend te krijgen onder Linux distroś. Maar dat is een keuze.

Wat ik met slaaf bedoel is de verplichtingen die Microsoft oplegt. Zodra jij wilt upgraden bijvoorbeeld, moet je grote delen van je software mee aanpassen.  Windows bepaald te vaak te veel hoe mijn computer moet werken. En zo zijn er 1001 kleine ergernissen waardoor ik dagelijks veel tijd kwijt ben met het oplossen daarvan. Onder Linux heb ik die problemen veel minder. Als ik tegen Ubuntu zeg: kopieer even 50.000 files voor me van schijf A naar schijf B, dan gebeurt dat zonder vragen.  Onder windows krijg ik vragen als weet u het zeker dat u dit en dat bla b;a bla bla. Je kan er gewoon niet bij weglopen. Bij Ubuntu wel.

Afgezien wat problemen met de NTFS indeling kan ik Ubuntu grote werkklussen laten uitvoeren die in Windows geheid vastlopen.  Wij moeten soms 20-30.000 fotoś per dag batchen. Zo heb ik een oud werkpaard met Xubuntu waar alleen XNView staat te draaien.  Die programmeer ik ś morgens en dan staat het de hele dag in stilte die files te batchen. Heb ik Windows nog nooit zien doen zonder gezeur.  Met ext4 schijven gaat het probleemloos. OP NTFS (windows eigen)  niet.

Dat is dus een van mijn redenen om met Linux te werken. Dat je tegen grenzen aan loopt, zoals met Gimp, is logisch. Grafisch gezien komt Ubuntu nog veel tekort. En helaas zijn de enigste die dat op kunnen lossen bedrijven als Adobe en Corel. Corel werkt er aan. Zodra de markt voor Linux/Ubuntu groeit, zullen bedrijven sneller geneigd te zijn in te stappen. Tot die tijd blijft het 'trucendozen'. Maar dat doe ik onder Windows al 20 jaar. Want zelfs Corel en Adobe samen hebben niet de software in huis om alle klussen die ik heb uit te voeren. En dan maakt het niet uit of je als hobbyist of als professional tegen het plafond van de mogelijkheden loopt. En is het ook geen kwestie van intelligentie maar van willen.  Hoeveel energie wil je steken in je keuzes?

« Reactie #411 Gepost op: 2012/08/26, 13:10:23 »
@Martin: Ik gebruik die Picasa-meuk niet. Wel PicasaWeb, maar niet de Picasa-app. Shotwell gebruik ik voor het managen en voor bewerking enzo Pixel Studio Pro en een enkele keer Pinta. Ik ben ook een fotograaf, maar niet iedere fotograaf gebruikt dezelfde tools.

DigiKam is hét alternatief voor Xnview, Pixel Studio Pro en GIMP hét alternatief voor Photoshop. Pixel heeft zelfs ondersteuning voor openen en bewerken van PSD en experimentele ondersteuning voor Photoshop-plugins.

Maar goed, natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeuren en misschien is Photoshop ook wel wat beter op sommige punten maar neemt niet weg dat je met Pixel en GIMP een behoorlijk eind komt. Professioneel misschien niet, maar de gemiddelde fotobewerk-persoon zal er prima mee uit de voeten kunnen en dat is toch ook waar Ubuntu naar toe streeft? Ubuntu streeft niet naar de diehard Linuxers en niet naar de diehard Windows/Mac-personen. Ubuntu streeft naar gebruikersgemak voor Pietje Puk en de gemiddelde gebruiker die wat hoger staat dan Pietje Puk maar niet zo hoog als een diehard. En dat is waar ze erg goed op weg zijn op dit moment. Het jaar van Linux zal 2012 niet zijn, maar Ubuntu is wel hard op weg om Win en Mac in te halen en als Metro niet aanslaat en Mac zo duur blijft en Ubuntu speelt daar op in, dan kunnen ze best eens een leuke groep gebruikers erbij krijgen.

« Reactie #412 Gepost op: 2012/08/26, 13:30:18 »
@Martin: Ik gebruik die Picasa-meuk niet. Wel PicasaWeb, maar niet de Picasa-app. Shotwell gebruik ik voor het managen en voor bewerking enzo Pixel Studio Pro en een enkele keer Pinta. Ik ben ook een fotograaf, maar niet iedere fotograaf gebruikt dezelfde tools.
Ik niet, ik ben digital imager, dat is iets anders. Wij maken bijvoorbeeld ook stylesheets en Java omdat het bij het maken van een beeld hoort. En we kennen uiteraard ook html en php. Maar ik doe tegenwoordig wel enkel fotografie. Video laat ik aan jongere collega's over, daar gaan de ontwikkelingen me zo langzamerhand te snel. En voor het echte bitfucking wordt ik ook te oud.
Citaat
DigiKam is hét alternatief voor Xnview, Pixel Studio Pro en GIMP hét alternatief voor Photoshop. Pixel heeft zelfs ondersteuning voor openen en bewerken van PSD en experimentele ondersteuning voor Photoshop-plugins.

Maar goed, natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeuren en misschien is Photoshop ook wel wat beter op sommige punten maar neemt niet weg dat je met Pixel en GIMP een behoorlijk eind komt. Professioneel misschien niet, maar de gemiddelde fotobewerk-persoon zal er prima mee uit de voeten kunnen en dat is toch ook waar Ubuntu naar toe streeft? Ubuntu streeft niet naar de diehard Linuxers en niet naar de diehard Windows/Mac-personen. Ubuntu streeft naar gebruikersgemak voor Pietje Puk en de gemiddelde gebruiker die wat hoger staat dan Pietje Puk maar niet zo hoog als een diehard. En dat is waar ze erg goed op weg zijn op dit moment. Het jaar van Linux zal 2012 niet zijn, maar Ubuntu is wel hard op weg om Win en Mac in te halen en als Metro niet aanslaat en Mac zo duur blijft en Ubuntu speelt daar op in, dan kunnen ze best eens een leuke groep gebruikers erbij krijgen.

Mijn punt dus ook. Alleen op het gebied van de die hard ben ik het dus niet met je eens. Met een beetje zoekwerk en wat goede wil kun je de nodige tools wel vinden. Bovendien kan ik zoals ik al eerder beschreef, grote werkklussen stabieler uitvoeren onder Linux.

Kijk, voor mij is snel internet of een snelle computer niet belangrijk. Stabiliteit is waar het bij ons om gaat. Ik kan niet hebben dat als ik op een server in de root sta te werken, mijn verbinding er opeens om welke reden dan ook uitklapt.  Of als windows een kopieerfout maakt halverwege een batch proces. Want dan kun je weer van voren of aan beginnen.

Kortom, Linux en ook Ubuntu kan veel meer dan werken voor Jan met de Pet. Met de nodige moeite kun je er ook zwaar werk mee uitvoeren.

« Reactie #413 Gepost op: 2012/08/26, 14:26:06 »
Maar dat is Linux in het algemeen. Ik had het specifiek over Ubuntu en de ideologie die Ubuntu nastreeft.

Trouwens, ik kan ook HTML, moet ook wel voor mijn opleiding (Smart Media Advisor) ;) Maar goed, uiteindelijk zijn we het wel ongeveer met elkaar eens :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #414 Gepost op: 2012/08/26, 17:41:22 »
@Pattattezak, een oud XP systeem opstarten in 30 seconden met Windows8 weet ik niet maar het start sneller op dan Windows 7 en dan heb ik niets anders ingesteld in Windwos 8.
Het is trouwens ook iets sneller dan Linux met opstarten maar dat is niet veel verschil of ik moet kijken in VB waar het wel wat meer uit maakt.

@Vistaus, Ubuntu is er ook nog lang niet.

« Reactie #415 Gepost op: 2012/08/26, 21:53:02 »
Emiel1976,
Mijn XP is  een ontzettend trage starter dank zij al de services die mee worden opgestart. Via msconfig kan ik die services grondig gaan uitdunnen, maar dan starten programma's trager op. Ik start enkel XP op als het nodig lijkt of blijkt.
Martin Eastman,
Er is een grote kloof in onze beide leefwerelden. Bij mij moet het vooruit gaan en ik wens snel en goed resultaat. De keuze van besturingssysteem is onderliggend aan de snelheid en keuzemogelijkheden die het systeem te bieden heeft. Ik heb zeer goede ervaringen met Windows. Een klein praktijk voorbeeld die enkele dingen duidelijk schetst:
Mijn neef heeft een automatisatie bedrijf. Hij maakt onder andere labelmachines voor industriële toepassingen. De verpakkingen passeren de door de labelmachine aan 180 stuks per minuut. Een hoge snelheidscamera controleert of het label correct is aangebracht. Deze camera is verbonden met een Windows machine. De band draait 24 op 24, 7dagen op 7. De Windows machine draait jarenlang zonder updates terwijl ze meer dan 95 % van de beschikbare rekenkracht nodig heeft om de beelden te analyseren. Bij een slecht aangebracht label moet de machine deze verpakking uit de andere lichten precies op 1,3 seconden nadat deze de camera is gepasseerd. Deze Windowsmachine heeft een internet verbinding. Mijn neef kan niet even naar China reizen als er iets mankeert? Momenteel werkt mijn neef  jaarlijks 10 maanden en studeert hij 2 maanden bij. Zo'n doorgedreven automatisatie laat zich betalen? Ziet u deze mensen al maanden klooien met Linux om het toch maar werkend te krijgen? Time is money?

Zelf ben ik geen bolleboos zoals mijn neef. Toch zie ik het ook graag vooruit gaan. En daarin ben ik niet de enige. Als mensen een computer kopen, wensen dat deze werkt. Daar scholen les geven in Windows, werkt Linux niet naar wens; bijgevolg werkt Linux helemaal niet. *Zucht* Dat is mijn ervaring in mijn buurt. Sommige mensen zouden zich inderdaad veel beter openstellen voor Linux. *Zucht* Helaas zou daar enige dwang voor nodig zijn, terwijl net Ubuntu vrijheid promoot?  ;)  :evil:

« Reactie #416 Gepost op: 2012/08/26, 22:05:25 »
En toch verschuift de markt naar servers op afstand. Daar doe je gewoon niks aan. Over een aantal jaar is het heel normaal om je servertje in China te laten beheren. Zo leer ik het althans op mijn MBO-opleiding.

Daarbij draaien een hoop van de door jou genoemde machines op Linux dus ze kunnen gewoon even aankloppen bij een concurrent om te vragen hoe die dat dan hebben gedaan.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #417 Gepost op: 2012/08/26, 22:45:07 »
@Pattattezak, In Win 7 is dat een stuk minder en met Win 8 weet ik het nog niet aangezien ik daar nog niet alles op heb staan.
Maar XP heb ik altijd al een ramp gevonden op dat gebied. Het is ontiegelijk traag met opstarten en zoals je zelf al zegt kun je het sneller maken maar dat is ook niet altijd even gunstig.
Windows 7 en Windows 8 starten hier snel op, op mijn laptop en Linux (Voyager) zit net tussen die 2 in kwa snelheid. Het scheelt niet veel met elkaar.

Ik draai Windows op mijn pc heel veel omdat ik veel dingen nodig heb die niet in Linux werken en waar Linux nog geen fatsoenlijke vervanger voor heeft en ik game in Windows al is dat ook weer een tijdje geleden.
Laptop nu niet maar normaal 90% Linux. Linux werkt prettiger en de opstart snelheid doet er niet toe bij mij, het moet fijn werken en wat ik met mijn laptop doe kan eigenlijk allemaal in Linux.
XP komt er bij mij in VB niet eens meer op. Windows 7 en nou ook Windows 8.
Ik ben eigenlijk best te spreken over Windows 8 aangezien het goed reageert en lijkt met lagere spec's beter te draaien dan Windows 7 en XP. In VB draait het snel en start het snel op.
Ideaal om in Linux in VB te gebruiken als je geen dual boot wil en je wel Windows nodig hebt.

Ik hoor van de week hoe Windows 8 bij een vriend van mij bevalt. Die heeft het er nu ook op staan en is het aan het proberen.
Hij heeft er nog niet echt naar gekeken maar hij draait het nu op een oud laptopje of netbooje.
De overgang van XP naar Windows 7 op zijn werk vond hij niet zo leuk maar over Windows 8 heb ik hem nog niet horen klagen maar dat komt wel als ze op zijn werk over willen. Is niet vanwege het systeem maar al het werk wat ie dan moet doen. =D

« Reactie #418 Gepost op: 2012/08/26, 22:46:11 »
Beste Pattattezak
Je hebt schijnbaar niet goed gelezen. Ik zit in een werkomgeving met ca 30 verschillende computers met bijna evenveel gebruikers. Op een paar na heb ik alles omgezet naar Ubuntu e.a. Domweg omdat het beter werkt dan Windows. De tijdwinst die we momenteel halen is enorm.

Maar dat ging niet vanzelf. Ik heb een hoop drivers moeten laten maken en in veel gevallen software moeten laten aanpassen. We hebben veel bugs en nags moeten doen oplossen. Zoals ik al zei, het is een keuze. Jouw neef heeft duidelijk voor Windows gekozen, is prima. Ik ken genoeg bedrijven die dezelfde keuzes maken. Maar ik ken ook een paar zeer geavanceerde bedrijven die onder een Linux distro draaien en die brachten me op het goede spoor. Die zeiden, als jij sneller wil werken, sneller vooruit wil en minder tijd wilt doorbrengen aan systeemzaken, moet je een keer de tijd nemen en ombouwen naar Ubuntu.  En we zijn niet meteen begonnen met de fotoscanner die vergelijkbaar aan jouw neef zijn machine een paar duizend foto's per uur kan scannen. Die is namelijk ontworpen voor Windows. Toch werkt die nu onder Linux.

Windows gaat niets sneller of langzamer voor- of achteruit. Ubuntu is gewoon een optie die anders werkt. Windows kost enkel meer. Vooral hoofdpijn. Na 20 jaar Windows heb ik het voor gezien gehouden en mijn hoofdpijn is verdwenen.  En de investeringen die wij hebben moeten maken in Ubuntu hebben we al lang terug verdient.

Wat betreft die scholen. In het zelfde bed ziek als die bejaardendumps waar ik het over had. Je moet er gewoon af en toe met een paar mensen naar toe. Zoals een vertegenwoordiger mij ooit zei; "Ik kom je niks verkopen, ik kom je alleen maar wat laten zien".
Als je vertrouwen hebt in je product, hoef je niets te verkopen. Ubuntu is een product dat zichzelf prima kan verkopen. Voor geïnstalleerd op de juiste wijze, moet iedere normale gebruiker er makkelijk mee uit de voeten kunnen en werkt het net zo snel of langzaam als Windows. Enkel zal Windows op bepaalde merken beter de hardware aanspreken. En dan zul je dus aangepaste drivers moeten maken.  Maar dat is aan de hardware verkoper.

Onze werelden zijn niet zo verschillend als je denkt, enkel de keuzes die we maken zijn verschillend.

« Reactie #419 Gepost op: 2012/08/26, 22:59:55 »
Ter aanvulling: volgens Google gebruikt een deel van de Nederlandse scholen Chromebooks. Is wel geen volledige Linux, maar het is tenminste ook geen Windows of Mac.

« Reactie #420 Gepost op: 2012/08/27, 00:50:50 »
Maarja, je kunt het toch nooit helemaal goed doen. Of om Jeff Hoogland (de man achter Bodhi Linux) te citeren:

Citaat
No matter how good a given piece of software is you can never account for all the carbon based issues that are bound to occur. You know what they say - every time you make something idiot proof they go and make a better idiot!
(bron: http://jeffhoogland.blogspot.nl/2012/08/that-good-old-linux-fud.html)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/27, 00:52:26 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #421 Gepost op: 2012/08/27, 01:47:16 »
Och je kunt een nog zo goed systeem hebben, het gaat er uiteindelijk om dat men het gebruikt en tot nu toe is MS daar het beste in geweest.

Daarbij zolang Linux lichtjaren achter blijft lopen met de software die er voor is, is het geen gevaar voor Windows en zal zelfs OS X niets te vrezen hebben.
Dan kan men nog zo klagen over de interface maar dat helpt niet. Na een tijdje is men het gewend en heeft men het over andere dingen en klaagt men weer als Windows 9 uit komt wat er dan weer anders uit ziet.
MS heeft zolang ze de meeste software hebben en het bij de meeste scholen en bedrijven terug te vinden is ook voor de thuis gebruiker ver weg de nummer 1.
die 1 tot 1,5% marktaandeel is eigenlijk te verwaarlozen aangezien dat beetje ook weer helemaal opgedeeld is in verschillende distro's en gebruikers die anders over software denken.
Het is niet voor niets dat Steam eerst voor Ubuntu komt en later eventueel voor andere distro's.
Die onzin dat ze hun eigen systeem moeten hebben zorgt er voor dat ieder systeem wat goeds heeft maar op andere punten weer slecht is en als ze die bij elkaar zouden doen en 1 Linux distro maken, dan heb je iets in handen waar je mee verder kunt of je moet je op 1 distro richten zoals Steam.

Ja Windows 8 ziet er op het eerste oog er anders uit en men kan er over klagen maar dat deed en doet men ook met Unity.
Ja bij een Linux distro kan het zo zijn dat een andere distro groter word maar Windows zal hooguit 1% marktaandeel verliezen en dan niet na de lancering maar in de jaren er na als het echt slecht is.
En die weg gaan bij Windows gaan voor het merendeel naar Apple en een deel van die naar Linux gaan, gaan in verloop van tijd door naar Apple.
Dat open en zogenaamde vrijheid leeft bij een kleine groep mensen en die gebruiken al Linux.
Voor iemand die geen verstand heeft van computers is OS X en Windows net zo vrij als Linux en nog wel vrijer dan Linux omdat ze er meer mee kunnen.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #422 Gepost op: 2012/08/27, 09:16:44 »
Mijn oma (81) is nu ook een tijdje over op Kubuntu en "Alles gaat van Zoef zoef zoef, ik hoef geen koffie meer te zetten joh, en het gaat zo snel, hotmail is in een paar seconden geladen!" :)

« Reactie #423 Gepost op: 2012/08/27, 10:04:38 »
Mijn oma (81) is nu ook een tijdje over op Kubuntu en "Alles gaat van Zoef zoef zoef, ik hoef geen koffie meer te zetten joh, en het gaat zo snel, hotmail is in een paar seconden geladen!" :)

Zelfs mijn moeder (83 j) kan met Kubuntu overweg, en ze is een complete leek. We moeten niet overdrijven met de stelling dat Linux moeilijker is dan Windows; voor mensen die 'bang' zijn van de duistere kantjes van het internet is het net een bevrijding dat ze niet telkens moeten afvragen "zou ik het klikken, of niet". Het verbluffend gebruiksgemak van *ubuntu is nu net een zeer grote troef, meen ik.

Die oude garde doet het best aardig met een Linux-omgeving hoor. Hulp om het allemaal op punt te krijgen is natuurlijk een must, maar dat is met een verse installatie van Windows net zo.

Het bijkomende voordeel is dat je zo goed als geen 'onderhoudswerken' moet uitvoeren met Linux, en dat is voor die generatie net zo makkelijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #424 Gepost op: 2012/08/27, 10:33:58 »
Och je kunt een nog zo goed systeem hebben, het gaat er uiteindelijk om dat men het gebruikt en tot nu toe is MS daar het beste in geweest.

Daarbij zolang Linux lichtjaren achter blijft lopen met de software die er voor is, is het geen gevaar voor Windows en zal zelfs OS X niets te vrezen hebben.
Dan kan men nog zo klagen over de interface maar dat helpt niet. Na een tijdje is men het gewend en heeft men het over andere dingen en klaagt men weer als Windows 9 uit komt wat er dan weer anders uit ziet.
MS heeft zolang ze de meeste software hebben en het bij de meeste scholen en bedrijven terug te vinden is ook voor de thuis gebruiker ver weg de nummer 1.
die 1 tot 1,5% marktaandeel is eigenlijk te verwaarlozen aangezien dat beetje ook weer helemaal opgedeeld is in verschillende distro's en gebruikers die anders over software denken.
Het is niet voor niets dat Steam eerst voor Ubuntu komt en later eventueel voor andere distro's.
Die onzin dat ze hun eigen systeem moeten hebben zorgt er voor dat ieder systeem wat goeds heeft maar op andere punten weer slecht is en als ze die bij elkaar zouden doen en 1 Linux distro maken, dan heb je iets in handen waar je mee verder kunt of je moet je op 1 distro richten zoals Steam.

Ja Windows 8 ziet er op het eerste oog er anders uit en men kan er over klagen maar dat deed en doet men ook met Unity.
Ja bij een Linux distro kan het zo zijn dat een andere distro groter word maar Windows zal hooguit 1% marktaandeel verliezen en dan niet na de lancering maar in de jaren er na als het echt slecht is.
En die weg gaan bij Windows gaan voor het merendeel naar Apple en een deel van die naar Linux gaan, gaan in verloop van tijd door naar Apple.
Dat open en zogenaamde vrijheid leeft bij een kleine groep mensen en die gebruiken al Linux.
Voor iemand die geen verstand heeft van computers is OS X en Windows net zo vrij als Linux en nog wel vrijer dan Linux omdat ze er meer mee kunnen.

En dan zeg je dat ik soms slecht lees.. :P
Steam komt direct voor alle distro's alleen ondersteuning geeft Valve alleen voor Ubuntu. De rest van de distro's moet het dus allemaal zelf uitvogelen. Dit is wat Gabe van Valve zelf gezegd heeft.