Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 254454 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #325 Gepost op: 2012/08/10, 15:29:51 »
Microsoft lijkt zelf niet zoveel vertrouwen te hebben in de toekomst van de metro interface als je het mij vraagt. Ze hebben 'm hernoemd naar Windows 8

Dat was vanwege een patentrechtszaak om de naam 'Metro'.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #326 Gepost op: 2012/08/10, 17:00:14 »
Er is geen patentrechtzaak rond Metro. Microsoft wist niet dat er al een groot bedrijf met die naam bestond en heeft, om moeilijkheden en juridische problemen te vermijden, beslist om de naam Metro voor de nieuwe desktop en bijhorende apps te schrappen en alleen nog over 'Windows 8' te spreken.

Zelf begrijp ik niet waarom Microsoft zo snel terugkrabbelde, dat is trouwens ook hun gewoonte niet. Natuurlijk gaat het wel over Metro AG, toch een van de grootste retailers in heel Europa. Maar Metro AG richt zich op een heel andere markt en doet heel andere dingen dan Microsoft. Microsoft wilde de naam Metro gebruiken voor een serie applicaties en de desktopinterface, niet als een zelfstandige merknaam. Dat kan volgens het merkenregistratierecht perfect.
Het kan zelfs voor twee merken met dezelfde naam, als ze niet dezelfde producten maken en dus niet dezelfde doelmarkt hebben. Dus waarom krabbelt Microsoft dan terug? In geval van twijfel hadden ze ook nog gewoon aan Metro AG kunnen vragen of ze er problemen mee hadden of niet.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #327 Gepost op: 2012/08/10, 18:05:15 »
@Vistaus, Ach op de desktop zul je de metro interface niet snel gebruiken en als je FF of Chrome erop zet en Thunderbird voor de mail dan heb je die Metro interface niet nodig en kun je die IE browser laten voor wat het is.
Het is bij het opstarten wel handig om te zien of je berichten hebt die interface maar verder is het op de desktop iets extra's meer niet. menu zul je niet missen, dat was toch al niet veel.

@Bloom, normaal niet maar Microsoft heeft mensen die uitzoeken wat de kansen zijn en de gevolgen van zo'n zaak en vaak gokken ze er op en nemen ze de gevolgen maar blijkbaar is dit iets waarbij al bij voorbaat vast staat dat ze verliezen. Daarbij willen ze niet tegen iedereen in gaan, is soms beter om vrienden te blijven.
Maar je hebt gelijk het is niet zoals ze normaal doen en ik sta er ook van te kijken.

« Reactie #328 Gepost op: 2012/08/10, 20:24:46 »
Er is geen patentrechtzaak rond Metro. Microsoft wist niet dat er al een groot bedrijf met die naam bestond en heeft, om moeilijkheden en juridische problemen te vermijden, beslist om de naam Metro voor de nieuwe desktop en bijhorende apps te schrappen en alleen nog over 'Windows 8' te spreken.

http://tweakers.net/nieuws/83522/microsoft-schuwt-metro-naam-wegens-mogelijke-copyrightproblemen.html
http://tweakers.net/nieuws/83666/microsoft-gaat-windows-8-in-plaats-van-metro-gebruiken.html

"Vorige week raadde Microsoft ontwikkelaars al aan de term Metro niet meer te gebruiken in de naam of omschrijving van hun applicaties. De keus is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een juridisch dispuut met de Duitse retailer Metro AG."

Oké, geen patent, maar wel degelijk een juridische zaak dus vanwege copyright.

« Reactie #329 Gepost op: 2012/08/10, 21:36:33 »
Ik denk toch niet dat Windows8 zo'n superkans is voor Linux ???
Ze voelen zelf ook al aan dat het niet zo goed gaat lopen dus word het nu al bijna gratis aangeboden.
Koop een Windows7 pc en krijg een Windows8 pro upgrade voor €14.99

Microsoft begint al met uitdelen en klantenbinding stunts.  =D

Waar is die goede oude tijd gebleven dat je nog een fatsoenlijk bedrag moest betalen voor hun software ?
 liefst meerdere honderden euries
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jolo

• Lid
« Reactie #330 Gepost op: 2012/08/10, 22:07:16 »
Microsoft begint al met uitdelen en klantenbinding stunts.
Dat deed Microsoft toch ook al met Windows 7 http://www.microsoft.com/belux/nl/windows/buy/offers/upgrade.aspx Dat is kort voor het uitbrengen van een nieuwe Windows versie normaal. Anders lopen de verkoopcijfers van de Windows 7 pc's toch terug.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #331 Gepost op: 2012/08/10, 22:57:07 »
Oké, geen patent, maar wel degelijk een juridische zaak dus vanwege copyright.

Mijn punt was niet dát Metro een nieuwe naam krijgt, of voor welke reden, maar dat er voor die nieuwe naam 'Windows 8' is gekozen, een maar tijdelijk bruikbare naam wat naar mijn mening suggereert dat de Metro werkomgeving na Windows 8 wel weer eens heel anders kan worden.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #332 Gepost op: 2012/08/10, 23:25:15 »
2 Laptops in orde gemaakt met Windows 8.
op 1 stond iets wat mij verbaasde en dat was Xubuntu 12.04 wat nu vervangen is voor Windows 8.
Heb hem nog aangeboden om een dualboot te maken maar dat hoefde niet omdat hij thuis Xubuntu 12.04 op zijn desktop naast Windows 7 draaide. Wist ik niet eens dat hij dat deed maar hij is er tevreden over maar wil niet volledig over op Linux omdat hij het nog te kort vind schieten tegenover wat er voor Windows te krijgen is.

Ze hadden beide het al wel virtueel draaien thuis en nu op de laptop en bij beide ging het probleemloos er op.
Heb de andere wel Linux kunnen laten zien tussen het hockeyen door. Komt weer een dual boot gebruiker bij die het ook wel eens wilde proberen.
Ze gaan beide ook Voyager Linux proberen. toch weer een Linux gebruiker erbij en als ik dat zo bij iedere Win 8 installatie ook Linux erop kan zetten, maakt wel dat Linux groeit. =D

Van de week krijg ik te horen hoe ze win 8 op de laptop vinden draaien.
Net voor ze gingen waren ze tevreden en konden ze na wat extra dingen te laten zien er goed mee overweg.
Voordeel is wel dat ze beide goed met een pc overweg kunnen en ik ze eigenlijk niet veel hoef te helpen.

« Reactie #333 Gepost op: 2012/08/11, 11:16:04 »
Ze voelen zelf ook al aan dat het niet zo goed gaat lopen dus word het nu al bijna gratis aangeboden.

Waar is die goede oude tijd gebleven dat je nog een fatsoenlijk bedrag moest betalen voor hun software ?

Dat was met Vista --> 7 ook zo. Daarbij loopt deze upgradeactie al een hele tijd.

« Reactie #334 Gepost op: 2012/08/12, 09:36:40 »

Dat was met Vista --> 7 ook zo. Daarbij loopt deze upgradeactie al een hele tijd.

Wat noem jij een hele tijd ?
Ik leef vrij snel en vind 2 maandjes niet zo heel lang hoor ?  =D

Asus Aanbod geldig van 2 Juni tot 31 januari, bij slechte verkoop word dit aanbod verlengt tot ver in de toekomst.
 :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #335 Gepost op: 2012/08/12, 10:28:57 »
Nou, sowieso Lenovo biedt die actie al aan sinds eind april.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #336 Gepost op: 2012/08/13, 15:51:57 »
Dat was bij de voorgaande Windows versies ook.
Ze willen zo veel mogelijk mensen in het begin over krijgen naar het nieuwe systeem.
Vista drongen ze je helemaal op en als je niet oplette kreeg je het zelfs bij een zelfbouw systeem!

1 reactie al terug van 1 installatie en die is zoals ik verwacht had.
Ook hij zit op de desktop omgeving en vind het Windows 7 met enkele kleine aanpassingen en mist het menu niet.
Metro interface gebruikt hij niet wat hij in VB wel deed.
Hij is er zelfs positief over en denkt er aan om het aan te schaffen zodra het uit komt.
Zijn laptop had eigenlijk Vista maar had hij vervangen door XP en op zijn desktop draait hij Windows 7. Die vervangt hij niet maar hij wil een nieuwe laptop en neemt er 1 met Windows 8. Hij wacht wel op de nieuwe ultrbooks.

« Reactie #337 Gepost op: 2012/08/13, 22:58:53 »
Weten jullie wat mij nou op valt op dit forum?? Dat er zoveel over Windows wordt gepraat  :(

moderator-edit: hoofdletters veranderd (dat is roepen) en de zelfcitaten verwijderd...
« Laatst bewerkt op: 2012/08/13, 23:31:32 door Prosper »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #338 Gepost op: 2012/08/13, 23:47:33 »
Ja hé blijft duren ,komt geen einde aan ,maar goed niet mijn zaak.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #339 Gepost op: 2012/08/14, 00:23:21 »
windows ook niet mijn zaak blijf wel bij linux kmis niets en alles werkt en doet wat ik wil het doet.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #340 Gepost op: 2012/08/14, 00:23:56 »
Het gekke is wel: als ik mensen laat zien wat de nieuwe Windows is (dus de preview van W8) ze meteen afhaken.
Sluwerd als ik ben haal ik meteen Kubuntu boven water en vertel een paar zaken over, dat het meteen 'klikt'.
Dan laat ik mijn triple boot werken en tover Xubuntu (eigenlijk Voyager) en Ubuntu (Unity) tevoorschijn en ook dat is meteen aanvaard.

Uiteraard moet ik dan vertellen dat Linux niet is als Windows (installeren e.d. ) en daar zie ik soms de wenkbrauwen fronsen.

Maar over het algemeen is de eerste indruk (vooral Kubuntu) héél positief. Zeker wanneer ik vertel dat er 5 jaar full support mee gemoeid is, is dan meestal het startschot om mijn stick even uit te lenen of een CD te branden voor die mensen.

W8 ? Ik begin nu pas effectief te merken dat dat wél een voordeel is voor Linux (vooral de Ubuntu-familie)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #341 Gepost op: 2012/08/14, 01:34:40 »
Overigens heb ik vandaag een scanner en een printer gekregen van buren. Deze zijn wat oud, maar ik heb ze zowel onder Windows 7 en onder Ubuntu getest.
De scanner kreeg ik helemaal niet aan de praat onder Windows 7, de printer heb ik na wat gedoe wel aan de praat gekregen. (Hij heeft wel Vista drivers op de site, maar deze heb ik vergeefs geprobeerd te installeren)
Onder Ubuntu werkten ze beiden wel volledig out of the box. Scanner hoefde ik niet eens toe te voegen of wat dan ook.

Ik heb geen idee hoe groot de verandering naar Windows 8 intern is, maar ook qua (in)compatibiliteit zou de overstap naar Windows 8 best in het voordeel van Ubuntu kunnen werken. Ubuntu heeft er (in mijn ervaring) een betere gewoonte aan om hardware te blijven ondersteunen dan Windows.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #342 Gepost op: 2012/08/14, 14:05:22 »
Ik heb geen idee hoe groot de verandering naar Windows 8 intern is, maar ook qua (in)compatibiliteit zou de overstap naar Windows 8 best in het voordeel van Ubuntu kunnen werken. Ubuntu heeft er (in mijn ervaring) een betere gewoonte aan om hardware te blijven ondersteunen dan Windows.

Dat was een paar jaar geleden ook al zo, ik heb een trust 120 spacecam en dat ding werkte onder xp heel slecht (moest bij ieder gebruik de driver er opnieuw opzetten) na een paar driver-updates werkte hij min of meer stabiel totdat vista uitkwam. trust maakte geen drivers voor vista en vista slikte dat ding NIET. moest dus xp blijven gebruiken omdat mijn camera en videokaart het niet deden op vista, ben destijds door een toevallige post op een forum bij ubuntu (8.04LTS) uitgekomen en die slikte alles out-of-the-box. videokaart, webcam, netwerkkaart, geluidskaart (windos zag maar 1 geluidskaart terwijl er 2 in zaten) etc. etc.
heb nu een nieuwe computer, maar de webcam gebruik ik nog steeds, het is het enige trust-apparaat wat ik heb wat gewoon goed werkt (en dat is uniek!), maar onder windows gewoon niet ondersteund word..

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #343 Gepost op: 2012/08/14, 15:03:00 »
Windows 8 ondersteund alles wat Windows 7 ondersteund.
Word je scanner nu niet ondersteund dan doet hij dat ook niet in Windows 8.
Fabrikanten willen dat je een nieuwe printer of scanner koopt en gaan er vanuit dat je een nieuwe pc hebt gekocht en dat je dan ook wel hun hardware kunt vervangen.
Bij printers is het omdat ze niet oude cartridges willen blijven maken. Dat is voor hun duur en neemt in de fabriek ruimte in beslag voor nieuwe producten.
Bij scanners willen ze dat je een nieuwe koopt zodat ook die verkocht worden. Aangezien men die niet snel vervangen, stoppen ze met ondersteuning voor nieuwe Windows versies. Wel als je scanner nog niet zo oud is maar als hij wat ouder is en al een aantal jaar niet meer verkocht word stoppen ze met ondersteuning. Tevens kost het geld om nieuwe drivers te maken.
Als je iets hebt wat onder XP werkt en dat heb je gekocht toen XP uit kwam dan heb je toch 14 jaar ondersteuning en vaak voor printers en scanner is dat lang al gaan de lampen niet meer zo snel stuk als vroeger bij een scanner.

Moet je voor je tomtom Windows hebben, moet je voor je scanner Linux hebben. =D

Bij mij werkt alles prima in Windows en heb ik juist problemen met ondersteuning in Linux met mijn muis, toetsenbord en mist mijn printer/scanner wat functies die ik wel in Windows heb.
Maar verder werkt alles prima.
O mijn navigatie systeem werkt niet in Windows maar dat is oud nieuws. =D

@Nienk, Als je een trust product koopt vraag je om problemen.
Ik heb hier nog een Trust muis liggen die half werkt en het maakt niet uit of het in Linux of Windows is.
Je kunt beter een goedkoop prul ding van HP kopen, dan weet je dat het werkt en het degelijk is.

« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 15:04:39 door emiel1976 »

« Reactie #344 Gepost op: 2012/08/15, 12:48:17 »
Klopt niet,mijn redelijk nieuwe scanner krijg ik niet(meer) aan het werken in Linux,maar wel in Windows XP..

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #345 Gepost op: 2012/08/15, 14:27:56 »
Klopt niet,mijn redelijk nieuwe scanner krijg ik niet(meer) aan het werken in Linux,maar wel in Windows XP..

Lijken Windows en Linux wel heel erg op elkaar. =D

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #346 Gepost op: 2012/08/15, 17:45:16 »
Ik heb hier nog een Trust muis liggen die half werkt en het maakt niet uit of het in Linux of Windows is.
Je kunt beter een goedkoop prul ding van HP kopen, dan weet je dat het werkt en het degelijk is.

weet ik, vind het alleen cool dat ik een trust-product wat het met linux gewoon goed doet! dat is een unicum!

tegenwoordig koop ik vooral logitech, is niet zo heel veel duurder (trust muis: 10 euro, logitech: 15 euro). en logitech zet ten minste op de verpakking of t werkt met linux!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #347 Gepost op: 2012/08/15, 18:01:08 »

weet ik, vind het alleen cool dat ik een trust-product wat het met linux gewoon goed doet! dat is een unicum!

tegenwoordig koop ik vooral logitech, is niet zo heel veel duurder (trust muis: 10 euro, logitech: 15 euro). en logitech zet ten minste op de verpakking of t werkt met linux!

Het is een wonder dat het werkt. Eigenlijk niet meer gebruiken en aan een museum schenken want iets van Trust dat werkt is zeer uniek. =D
Ik betaal liever 100 euro voor Logitech dan 10 euro voor trust. Buiten dat je weet dat het degelijk is weet je dat het ook werkt en dat je over een aantal jaar noch altijd met plezier er mee werkt waar je bij Trust aan de zoveelste bent begonnen.
Al die functies van mijn trust muis werkte trouwens ook niet in Linux.
Niet dat het in Windows veel beter was maar daar kun je het wel instellen.

« Reactie #348 Gepost op: 2012/08/15, 18:46:13 »
Aan het museum schenken?Mijn prima werkende Trust geluidssysteem voor mijn PC? :'(

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #349 Gepost op: 2012/08/15, 19:12:00 »
Aan het museum schenken?Mijn prima werkende Trust geluidssysteem voor mijn PC? :'(

Nee dat zou ik gelijk bij het vuil zetten.
Ik hoop voor je dat je iets anders gebruikt om muziek mee af te spelen.