Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 254791 keer)

Offline Bloom

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #300 Gepost op: 2012/08/03, 12:40:12 »
Zolang de EU en onze eigen overheid de koppelverkoop van computers met Windows gedoogt, zal dat besturingssysteem altijd een oneerlijke voorsprong hebben op elke concurrentie. Je kunt echt niet verwachten dat het Windows marktaandeel ernstig zou krimpen als mensen geen vrije keuze hebben. Er moet een loskoppeling komen zodat computers standaard zonder OS verkocht worden en een klant moet kiezen welk OS hij wil. Waarbij dan voor Windows natuurlijk bijbetaald moet worden. Eens zien hoeveel mensen dan nog voor Windows blijven kiezen. Het zullen er nog veel zijn, natuurlijk, maar minder dan als er geen keuze is en je Windows bij elke aankoop in je strot geramd krijgt.

« Reactie #301 Gepost op: 2012/08/03, 12:40:47 »
@Wout55: Dat betekent dus dat Linux juist een hele hoop kan winnen? Aangezien veel tablets Linux als basis hebben (Android, (Open)webOS, het nog opkomende Tizen).
@Bloom: Dat had gewerkt , 10 jaar geleden. Nu is men te gewend en dan wordt het dus Win of Apple.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #302 Gepost op: 2012/08/03, 12:59:29 »
@Wout55: Dat betekent dus dat Linux juist een hele hoop kan winnen? Aangezien veel tablets Linux als basis hebben (Android, (Open)webOS, het nog opkomende Tizen).
@Bloom: Dat had gewerkt , 10 jaar geleden. Nu is men te gewend en dan wordt het dus Win of Apple.
Inderdaad verwacht ik daar een sterk marktaandeel voor Linux, maar in de desktopsector komt ook wel enige ruimte, zeker omdat het virusprobleem nooit opgelost wordt. Overigens zal MS ook wel enige marktaandeel krijgen met de Windows tablet. Misschien wel 25% of meer. Veel mensen denken dat Windows het beste en veiligste is wat er te koop is. Maar spelers als Red Hat  en Oracle met hun ondersteunde Linuxvarianten  hebben in de desktopsector  zeker nog zicht op groei. hangt ook een beetje af van de licentieprijzen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #303 Gepost op: 2012/08/03, 17:50:42 »
@emiel1976, hier wil ik even op reageren.....
"Linux gebruikers gaan terug naar Windows of stappen over naar OS X vanwege het ontbreken van ondersteuning van hun soft en hardware en geven Linux daar de schuld van."
Je kunt ook schrijven:
"Windows 7(8) gebruikers gaan naar Linux omdat hun oudere superdure, nog lang niet versleten, Printers, Scanners, Videokaarten en Camera's daar vaak, out of the box, nog wel werken of anders met hulp van de Distro Fora's aan de praat zijn te krijgen."

Bij een mij bekend bedrijf draaide er speciaal voor een oudere serie scanner met sheetfeeder een linuxdistro die het gescande materiaal op een gemeenschappelijke (ook linux) server zette.
Op Windows XP stond het geheel regelmatig vast en 7 vindt deze scanner een onbehoorlijk niet ondersteund apparaat.

Samengevat Jouw en mijn uitspraak zijn beiden waar.
Het bashen van zowel Windows, Mac en/of Linux is als de uitspraken van de leden van verschillende voetbalteams over elkaar. ;) Gelukkig zijn er spelers die proberen de voordelen van de verschillende teams, lees OS-en, proberen te zien.

Groet
Ed

Dat klopt maar er zijn er ook die Linux zijn gaan gebruiken en het tegen vonden vallen door het ontbreken van veel software.
OS X heeft daar het eerste kwartaal van 2012 juist van geprofiteerd en is toen ten koste van Linux gegroeid.
Je moet er wel rekening mee houden dat als men voor Linux kiest, men iets kiest wat ze vaak niet kennen en waar de ondersteuning voornamelijk online plaats vind.
Vaak komen ze pas achter dingen als het er al op staat en merken ze dan dat of niet alles werkt zoals verwacht of dingen niet ondersteund.
Veel mensen willen vaak ook niet van alles doen om het werkend te krijgen en stappen dan over. Dat is bij Windows ook zo maar dan kunnen ze makkelijker iemand langs laten komen om het op te lossen of ze gaan er mee naar de winkel en dat kan nu ook met Apple. Dat is voor veel mensen wel iets wat belangrijk is.

Het bashen maakt dat je juist mensen sterker naar het systeem jaagt waar ze al gebruik van maken waardoor ze alleen maar een negatief beeld van het systeem en de gebruiker krijgen.
Wat je zelf al zegt is een deel anders en kijkt naar de positieve dingen van ieder OS waardoor ze eerder iets anders proberen en dualboot gaan draaien.
Het is voor de meeste mensen de beste oplossing zolang er nog een hoop software in Linux ontbreekt.
Je ziet nog altijd veel Mac gebruikers die naast OS X ook Windows en Linux draaien en dat niet omdat OS X slecht is maar omdat de andere OS-en iets bieden wat OS X niet bied of anders doet.

@Bloom, Dat is deels waar.
Het word nu anders gedaan. De fabrikant levert een systeem met Windows die ze al dan niet aangepast hebben als een onderdeel van hun systeem.
Het is nu net zo iets als een geluidskaart of dergelijke die ze er in stoppen.
Dit zorgt er voor dat de EU nu niets kan doen en MS toch op ieder systeem Windows kan keveren.
Maar ook als men een systeem verkoopt zonder Windows dan nog zet 90% van de mensen er Windows op legaal of illegaal.
Het is niet alleen dat wat er voor zorgt dat men bij Windows blijft maar ook het ontbreken van enerzijds bekendheid en anderzijds de ondersteuning die ontbreekt in de vorm van verkopers die je helpen met problemen en het aanbieden.
Ga naar een pc winkel en in 9 van de 10 gevallen als je een zelfbouw pc koopt vragen ze of je er Windows bij wilt hebben.
Ik heb nog nooit gehoord of ik er Linux op wilde hebben, ook niet als ik het daar in elkaar liet zetten.

@Wout55, Dat Linux op de desktop uiteindelijk zal groeien geloof ik wel en vooral er nu meer software naar Linux komt al dan niet gesloten.
Die gesloten software is nodig om te kunnen groeien en als meer van die software komt zodat het straks niet meer uit maakt of je Linux of Windows maakt dat het voor veel mensen wel de moeite is om over te stappen.
Maar dan moet het wel komen en als het er is geaccepteerd worden door de huidige gebruikers en die kans ik gelukkig de juiste jaren gegroeid omdat de oude garde die puur open software willen, kwa aantallen aan het af nemen is op het Linux platform.
Maar het zal wel een aantal jaar duren en dan nog is het de vraag of het ooit een grote concurrent kan worden voor Windows.
Voor de tablet in de vorm van Android zullen ze het goed doen. Maar vraag aan iemand wat Android is en ze zeggen dat het van Google is maar de naam Linux zul je niet vaak horen.
Cononical moet dat ook met Ubuntu doen en de naam Ubuntu bekend maken en de naam Linux zoals ze nu al doen niet te prominent noemen.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #304 Gepost op: 2012/08/03, 20:00:37 »
1 bron die dat meet heeft evenveel hechtingswaarde als Emiels meting op de vierdaagse...
Het gaat echter wel om een bron, die geloofwaardig op mij overkomt. Want om over te stappen op Linux, is nog wel een goede reden voor nodig. Als iemand echt geïnteresseerd is in Linux, dan kan dat een goede reden zijn om een overstap te overwegen. Maar niet iedereen wil zich in Linux verdiepen. Dan telt alleen dat je favoriete applicaties kunt draaien. En dat je niet al te veel tijd wilt steken, om een besturingssysteem te installeren en configureren.
Maar dan moet het wel komen en als het er is geaccepteerd worden door de huidige gebruikers en die kans ik gelukkig de juiste jaren gegroeid omdat de oude garde die puur open software willen, kwa aantallen aan het af nemen is op het Linux platform.
Op zich hoeft er niks mis te zijn met gesloten bron software. Het nadeel is echter, dat Canonical noch de Ubuntu gemeenschap de software kan verbeteren. Dus heeft daardoor niet die vijfjarige ondersteuning van de 12.04 LTS versie.   

Maar ook als men een systeem verkoopt zonder Windows dan nog zet 90% van de mensen er Windows op legaal of illegaal.
Of verhuizen ze een legitieme Windows XP OEM versie, naar de nieuwe pc. Officieel is dat niet toegestaan, tenzij het oude moederbord het loodje heeft gelegd. En deze wordt vervangen door een moederbord uit dezelfde reeks. Het lijkt er echter op, dat Microsoft soepel omgaat met die regel. Waarschijnlijk om geen marktaandeel aan Linux te verliezen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #305 Gepost op: 2012/08/03, 20:42:26 »
"Maar het zal wel een aantal jaar duren en dan nog is het de vraag of het ooit een grote concurrent kan worden voor Windows."

Kun je mij dan uitleggen waarom Microsoft meerdere malen aan heeft gegeven bang te zijn voor Linux-groei op de desktop? Of was dat pure FUD van MS?

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #306 Gepost op: 2012/08/04, 13:14:31 »
ik ben laatst bij een vriend geweest die 3 "kapotte (lees: met virus-geinfecteerde)" computers had, 1 daarvan heeft hij naar het computercentrum gebracht en 150 euro voor betaald om hem te laten "repareren".
de 2e pc heb ik een USB-stick ingestoken en opgestart. ze ware werkelijk verontwaardigd dat ze 150 euro hebben betaald aan een pc-shop en dat ik dat ding "binnen 5 minuten weer aan de praat had", dus ik heb meteen de live-cd geinstalleerd. toen ik de USB-adapter voor draadloos internet wilde inpluggen zei de vader meteen "nee! je moet eerst de cd-rom erin doen en software installeren", waarop ik liet zien dat dat absoluut niet nodig was. vervolgens heb ik de onderdelen van de 3e pc (die een kapot geheugenbankie had, daarom startte hij niet op) in de 2e heb geplugd. dat ding draait nu al 3 maanden zonder problemen.
voor software e-mailen ze me nog wel eens (tot nu toe 2x gebeurt), maar uiteindelijk blijkt dat dat niet zo'n probleem is, ze wisten op windows namelijk niet hoe dat je programma's moet installeren (lieten ze anderen doen) en laat dat nu net supergemakkelijk zijn met USC.... =D =D
dus uiteindelijk klopt wat hier staat beschreven:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Citaat
A motorbike driver who tries to corner a car by leaning over is going to run into problems very quickly. And Windows users who try to use their existing skills and habits generally also find themselves having many issues. In fact, Windows "Power Users" frequently have more problems with Linux than people with little or no computer experience, for this very reason. Typically, the most vehement "Linux is not ready for the desktop yet" arguments come from ingrained Windows users who reason that if they couldn't make the switch, a less-experienced user has no chance. But this is the exact opposite of the truth.

@emiel je mag wat mij betreft wel wat meer goede hoop hebben wat betreft de groei van linux.

« Reactie #307 Gepost op: 2012/08/06, 15:54:19 »
@emiel je mag wat mij betreft wel wat meer goede hoop hebben wat betreft de groei van linux.
Dat mag, maar ik hoop dat Emiel1976 het hier niet laat blijken daar hij heel goed mijn mening verwoordt?!

« Reactie #308 Gepost op: 2012/08/06, 21:19:31 »
Uiteindelijk praten we hier alleen maar over Linux op de desktop....
Hier zouden meer gebruikers bij kunnen komen.
Dit kan wat voordelen hebben omdat het dan wat interessanter is voor commerciële partijen, zodat er meer commerciële software uit word gebracht voor Linux.

Echter?
Dan zullen ze vrij weinig klanten vinden want de meeste mensen kiezen "nu" voor Linux "MEDE" omdat het gratis is.
Dus denk dat ook dan niet veel grote bedrijven ineens software gaan maken voor ons.

Kip&ei verhaal natuurlijk.

Het zal nog meer gevolgen brengen die misschien achteraf ook niet zo leuk zijn voor de consument..

enyway.
Verder denk ik dat de Linux gebruiker best wel tevreden mag zijn, kijk eens om je heen waar allemaal Linux software in word gebruikt?
Telefoon, auto, koelkast, dvd speler, router enz enz .

In de meeste apparatuur om ons heen word Linux gebruikt, wees daar maar blij om, want die keuze is er niet zomaar, de meeste fabrikanten willen geen bsod in hun apparaten hebben  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #309 Gepost op: 2012/08/06, 21:24:54 »
Citaat
de meeste fabrikanten willen geen bsod in hun apparaten hebben
Nee natuurlijk niet, daar zit copyright op ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/06, 23:13:37 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #310 Gepost op: 2012/08/06, 22:19:21 »
@Gandyman: Hoewel een hoop ook Windows gebruiken. Die mooie displays die in een groot deel van de bussen in NL zitten waarop de volgende haltes enzo staan draaien allemaal op Windows XP. Dit weet ik als insider en omdat ze wel eens een storing hebben en dan zie je ofwel een lege XP-desktop ofwel een BSOD.
Ben het verder wel met je eens dat Linux in veel apparatuur zit, maar onderschat niet hoeveel er Windows als kern hebben ;)

@DeBaas: BSOD zit ook copyright op.

« Reactie #312 Gepost op: 2012/08/07, 10:43:58 »
http://www.techspot.com/news/49659-microsoft-tightens-windows-8-activation-policy-to-curb-piracy.html
En vooral dit zie ik wel meer en meer mensen richting Linux jagen.

Ik zie het eerder meer mensen richting Mac jagen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #313 Gepost op: 2012/08/07, 12:26:30 »
Mogelijk, maar de meer prijsbewuste mensen zullen toch wel richting Linux gaan loeren denk ik.

Overigens heeft Microsoft tegen alle verwachtingen in toch nog een manier gevonden om het NOG erger te maken: http://www.techspot.com/news/49669-windows-8-blocks-users-from-hiding-metro-start-screen-after-logon.html

« Reactie #314 Gepost op: 2012/08/07, 12:38:25 »
Nuja, het hangt er natuurlijk ook vanaf of mensen een nieuwe PC willen of niet. Indien nieuwe PC dan wordt het al gauw een Mac en dat is tegenwoordig vrij goedkoop. Mac Mini kost maar 599 en je kunt je eigen beeldscherm erop aansluiten.
Indien ze geen nieuwe PC willen dan gaan ze waarschijnlijk Googlen en komen ze mogelijk Ubuntu tegen.

"Overigens heeft Microsoft tegen alle verwachtingen in toch nog een manier gevonden om het NOG erger te maken: http://www.techspot.com/news/49669-windows-8-blocks-users-from-hiding-metro-start-screen-after-logon.html"

Emiel1976, ik ben benieuw naar je reactie want jij was er nogal van overtuigd dat MS de oude desktop wel zou behouden.

« Reactie #315 Gepost op: 2012/08/07, 12:48:41 »
Overigens is onze grote supporter Mozilla er niet van overtuigd dat Linux een alternatief is: http://webwereld.nl/nieuws/111400/mozilla--linux-geen-alternatief-voor-windows-8.html

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #316 Gepost op: 2012/08/07, 14:14:18 »
Overigens is onze grote supporter Mozilla er niet van overtuigd dat Linux een alternatief is: http://webwereld.nl/nieuws/111400/mozilla--linux-geen-alternatief-voor-windows-8.html
Vreemd verhaal. Het gaat in het artikel om de Surface-tablet van MS (dus niet over de desktop) en daarvan zegt de Mozilla-man dat Linux geen alternatief is. En waar draait Android op? Linux. En als klap op de vuurpijl: Mozilla OS (voor smartphones en tablets) zal gebaseerd zijn op een Android-kernel , óók Linux dus. Dus hoezo is Linux geen alternatief (op de tablet)?

« Reactie #317 Gepost op: 2012/08/08, 09:42:28 »
Als Ubuntu het nu slim zou aanpakken, zouden ze in hun volgende versie (12.10) extra veel polish en handige nieuwe features (die geen interface/workflowoverhaul doen, meer dingen zoals nieuwe APIs of andere gebruiksmogelijkheden) en het reclamebudget omhoogschroeven. Een heel grote plus zou zijn als Ubuntu zich in deze versie ook zou focussen op corporate environments, zoals de installatie van Ubuntu Server eenvoudiger maken, beter integreren met bestaande Windowsnetwerken, installatie en setup van LDAP-servers vereenvoudigen etc. (Zoals nu al mogelijk is bij Windows Server en bv. openSUSE).

Windows 8 gaat niet meteen aanslaan bij corporate environments. Aangezien Microsoft dingen doet zoals workarounds om de touchscreen-interface op desktops uit te schakelen, onmogelijk te maken lijkt het mij dat ze Vista en 7 ook willen gaan "depreceren", i.e. nieuwe software alleen nog maar voor 8 beschikbaar maken en gebruikers dwingen te upgraden.

De nieuwste release van Mac OS X, Mountain Lion, is ook niet zo een denderend succes — alhoewel, Mac-fanboys kopen alles hé. Er zijn niet echt veel substantiële nieuwe features, APIs, e.d. beschikbaar. Alles wat er gezegd kan worden is "We hadden een paar leuke apps voor iOS, die ook op Mac zouden werken, en die zijn nu geport." Alle features van deze apps waren al beschikbaar door third-party leverancies (e.g. Google Calendar, Evernote, Growl, ...)

Dus nogmaals, als Ubuntu het slim speelt en als enige OS in deze periode met substantiële verbeteringen uitkomt die nuttig zijn in een corporate environment, zie ik nog wel eens wat bureauwerkers voor hun Office-taken overschakelen...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline MKe

• Lid
« Reactie #318 Gepost op: 2012/08/08, 11:33:11 »
Vreemd verhaal. Het gaat in het artikel om de Surface-tablet van MS (dus niet over de desktop) en daarvan zegt de Mozilla-man dat Linux geen alternatief is. En waar draait Android op? Linux. En als klap op de vuurpijl: Mozilla OS (voor smartphones en tablets) zal gebaseerd zijn op een Android-kernel , óók Linux dus. Dus hoezo is Linux geen alternatief (op de tablet)?
In het geciteerde blog staat het iets anders dan in het artikel. Weer een questie van gegevensverlies door interpretatie ben ik bang.

« Reactie #319 Gepost op: 2012/08/08, 11:41:27 »
Daarom zet MS in winmobile 7 alles op een rij en geeft Android je een scherm met iconen.

Het is heel simpel.
Kijk naar verkeersborden en zie hoe die gemaakt zijn. Enkele vaste vormen zoals een vierkant, rondje en driehoek met daarbij enkele opvallende kleuren.
Er staan wel afbeeldingen in of tekst maar die zijn ook weer minimaal opgezet zodat het duidelijk is.
Een driehoek met de punt omhoog en een rode rand is een waarschuwingsbord. Je ziet aan de vorm en kleur gelijk wat het is waardoor je, je op de inhoud kunt concentreren en het symbool is dan snel duidelijk wat voor bord het is.
Als ieder bord een willekeurige vorm had met een afbeelding met meerdere kleuren, dan word het al snel onduidelijker.
Dat zie je terug op de pc in de vorm van iconen.
Als je een berg iconen voor je hebt dan zul je zien dat je de iconen die simpel zijn met enkele kleuren en een duidelijke vorm zoals bijvoorbeeld een driehoek, dat je die er sneller tussen uit haalt.
Maak je alles weer in dezelfde kleur, dan word het weer lastiger.
Een basis vorm en opvallende kleur maken dat je snel iets terug vind. Daarbij is wel belangrijk dat je het aantal ook weer beperkt houd. Minder is duidelijker.

Nou heeft Windows 8 maar 2 vormen en dat is een vierkant en een rechthoek maar het aantal blokken op een scherm is wat beperkter dan een scherm vol iconen. Een ander ding is, is dat ze voor bepaalde programma's opvallende kleuren gebruiken. Neem IE10 wat blauw is en het IE logo in het wit er in heeft staan. Dit maakt het makkelijk herkenbaar.
Een ander ding is, is dat ze vierkanten afwisselen met een rechthoek waardoor je bepaalde programma's ook weer snel terug kunt vinden en dan niet alleen door de vorm maar ook door herkenning van de indeling. Daarbij opgeteld enkele iconen die wat meer laten zien dan een logo in een ff kleur maakt ook weer dat je snel herkent waar je zit.

Nou is dit ook niet zo dat dit altijd goed werkt. Als je alles in een vierkant zet en alles een zelfde kleur geeft, maakt dat het effect ook weg is van herkenning. Je bent dan weer bij het principe berg iconen.
Dit geld ook voor verkeersborden. Die werken heel goed als er niet te veel bij elkaar staan en al helemaal niet als het allemaal soortgelijke borden zijn. Als je een bepaald bord terug wilt vinden op een pagina vol met verkeersborden dan is dat lastiger dan om te herkennen wat voor bord het is als je er langs af rijd.

Maar goed eindconclusie is dat de Windows 8 uitvoering overzichtelijker is in de basis.
Daarbij komt nog dat je ze zelf in kunt delen waardoor je, je favoriete programma's vooraan kunt zetten. je kunt ze ook zelf groeperen en een andere vorm geven om het herkenbaarder te maken.

Persoonlijk vind ik de opzet wel goed bedacht maar er zitten net als in andere systemen weer dingen in die het weer onduidelijk maakt.
Open maar eens meerdere apps en wissel er dan maar eens tussen. Als je dat nooit hebt gezien hoe dat gaat, dan heb je een probleem.
Blijf mij afvragen waarom uiterlijk belangrijker is dan functionaliteit. Maar dat blijkt in te zijn bij al die nieuwe systemen.
Dat een driehoek met de punt naar boven en een rode rand gevaar betekend gaat alleen op voor mensen met verkeerskennis!Vraag het een kleuter en die weet het niet,want nooit geleerd.En zo heb je nog wel meer dingen die logisch lijken,maar in werkelijkheid aan geleerd zijn.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #320 Gepost op: 2012/08/09, 18:08:24 »
@Lowlands, Een kind moet je alles leren en dat geld voor alles.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #322 Gepost op: 2012/08/10, 14:34:29 »
Dat bericht had ik nog niet gezien. Heb niet alles meer gelezen dus niet alles gezien wat je gepost hebt.
Had het druk met al je twitter berichten te lezen. =D

Typisch Microsoft maar er zal wel weer een crack komen die dat weer opheft.
Maar waarom zou je het verbergen als je het niet gebruikt?
Ik draai nu Win 8 op mijn laptopje om te proberen en ik zit na het inloggen gelijk op de desktop en daar werkt alles zoals ik gewend ben met Win 7.
Merk eigenlijk niets buiten dat andere inlog scherm en ik gelijk aangemeld ben voor mijn mail en andere zaken na het inloggen.

Heb het op mijn laptop gezet om een beter gevoel te krijgen hoe Win 8 werkt en hoe ik het zou gebruiken en voor mij is Win 8 totaal geen probleem.
Moet vanavond bij nog wat mensen het op hun laptop zetten. Die doen het zelfde als wat ik heb gedaan.
Ik heb mijn oude HDD terug in mijn laptop gedaan en daar Win 8 op gezet zodat als ik mijn andere HDD er terug in doe ik alles weer heb zoals het was.

Win 8 desktop omgeving werkt net zo als Win 7 met wat kleine verschillen maar kwa basis is het gelijk en kan ik er prima mee werken. Ik heb nog Win 7 maar als ik Win 8 eventueel bij een nieuwe pc zou krijgen dan vervang ik die niet door Win 7 en laat ik er lekker Win 8 op staan.
Of het sneller is dan Win 7 durf ik niet te zeggen omdat het lastig is te vergelijken. Mijn Win 7 op mijn laptop was aangepast en draaide snel en probleemloos.
Win 8 draait ook snel maar ik zou het er langs moeten houden om te zien of er verschil in zit. Tevens draait de desktop omgeving stabiel waar ik in de metro interface af en toe een klein bugje tegen ben gekomen.
Als je Windows 7 gewend bent dan is Win 8 geen probleem. Voor XP gebruikers zal het net zo zijn als dat ze naar Win 7 zouden overstappen.

« Reactie #323 Gepost op: 2012/08/10, 14:39:34 »
Hehe :D

Nja, je kunt KDE installeren op Windows 8 waardoor je de oude desktop terughebt: http://www.ubuntuvibes.com/2012/08/kde-running-on-windows-8-replaces-metro.html

Maar het is inderdaad raar dat ze dat gewoon zomaar verwijderen. Typisch MS.

« Reactie #324 Gepost op: 2012/08/10, 15:19:49 »
Microsoft lijkt zelf niet zoveel vertrouwen te hebben in de toekomst van de metro interface als je het mij vraagt. Ze hebben 'm hernoemd naar Windows 8, een naam die maar heel tijdelijk is. Zouden ze met Windows 9 weer met iets heel anders gaan komen?