Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 254047 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #375 Gepost op: 2012/08/24, 22:19:25 »
@testcees, Het draait in VB zeer goed en je kunt je VB instellingen laag zetten als je geen guest editions installeert.
Dus als je het voor VB wilt gebruiken dan is het zeker een optie. Gebruik de laatste versie die gratis is te downloaden en je hebt zeker 1 jaar gratis Windows 8 voor in je VB.

« Reactie #376 Gepost op: 2012/08/24, 22:21:07 »
@testcees, Het draait in VB zeer goed en je kunt je VB instellingen laag zetten als je geen guest editions installeert.
Dus als je het voor VB wilt gebruiken dan is het zeker een optie. Gebruik de laatste versie die gratis is te downloaden en je hebt zeker 1 jaar gratis Windows 8 voor in je VB.

Ja maar het is wel een beetje buggy in VB met die zijbalkdingen en app switching omdat je dat feitelijk buiten het scherm moet gaan met je cursor en dat werkt gewoon minder accuraat in VB.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #377 Gepost op: 2012/08/25, 02:55:12 »

Ja maar het is wel een beetje buggy in VB met die zijbalkdingen en app switching omdat je dat feitelijk buiten het scherm moet gaan met je cursor en dat werkt gewoon minder accuraat in VB.

Buggy kun je voorkomen door de guest editions weg te laten. Die kunnen in een aantal gevallen voor problemen zorgen.
Voor dat minder accuraat van de muis kun je net als een aantal al in Ubuntu doen, sneltoetsen gebruiken.

Win key + Tab wisselen van open staande apps.
Win key + C geeft rechter werkbalk.
App sluiten is Alt + F4
Doe je dit op de desktop omgeving dan kun je Windows afsluiten.
Doe je het buiden de desktop dan krijg je de rechter balk waar je bij settings het systeem uit kunt zetten.
Win key + Q is apps zoeken of Win key en gelijk typen of als je al in het menu zit gelijk met typen beginnen.
Win key + W instellingen zoeken
Win key + F is files zoeken
Doe je Win key + Q in een app dan zoek je gelijk binnen de app.
Win key + X geeft je device manager task manager en nog veel meer.
Rechtermuisknop geeft je de onderste balk en in de IE app de openstaande tabbladen.

Het lijkt meer op Ubuntu dan je in eerste instantie zou zeggen maar als je kijkt naar het zoeken dan is dat gelijk aan Ubuntu met dat verschil dat het filteren bij je zoekopdracht in Win 8 wat uitgebreider is.

Verder als je het zelfde doet in Windows 8 als wat je nu in Windows 7 of XP en dergelijke doet dan zul je merken dat je voornamelijk op de desktop zit met daar al je programma's.
Zo is het in ieder geval bij mij. Ik gebruik mijn laptop met Win 8 net als ik deed met Win 7 en merk eigenlijk buiten dat Win 8 best soepel draait maar af en toe nog een bugje heeft, weinig tot geen verschil.

Dat menu is leuk voor een tablet maar zul je op je desktop pc niet gebruiken. In Ubuntu zet je ook je favoriete programma's in de launcher en in Windows doet men dat al jaren op de desktop en met Windows 7 ook in de onderste balk. Tevens zijn in Windows de apps in het menu anders dan dat je op de desktop gebruikt.
Windows 8 is gewoon Windows 7 op de desktop zonder dat waardeloze menu wat toch al niet echt fijn werkte. Dat was ook waarom veel mensen hun desktop vol met iconen hebben staan. Niet dat , dat mijn voorkeur heeft maar zo is mijn Windows 7 ook en al zal het nog wel blijven zolang men geen menu's meer maken zoals het Gnome 2 menu.

« Reactie #378 Gepost op: 2012/08/25, 09:56:31 »
En toch zijn de menu's makkelijker!In Unity moet je naar Dash gaan en als je de naam van het programma niet weet krijg je het niet te voorschijn!Terwijl het toch geinstalleerd staat.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #379 Gepost op: 2012/08/25, 10:14:08 »
En toch zijn de menu's makkelijker!In Unity moet je naar Dash gaan en als je de naam van het programma niet weet krijg je het niet te voorschijn!Terwijl het toch geinstalleerd staat.
Niet helemaal waar, de applicatie lens van de Unity Dash heeft een filter functie. Bijvoorbeeld: je zoekt een grafisch hulpmiddel, dan ga je in de Dash naar de applicatie lens, klikt vervolgens op resultaten filteren, en klikt daarna op "Grafisch", waarna je een lijst krijgt van programma's die onder de categorie "Grafisch" vallen. Dit alles gebeurt zonder dat er ook maar één zoekwoord aan te pas komt  :)

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #380 Gepost op: 2012/08/25, 10:43:15 »
Niet helemaal waar, de applicatie lens van de Unity Dash heeft een filter functie. Bijvoorbeeld: je zoekt een grafisch hulpmiddel, dan ga je in de Dash naar de applicatie lens, klikt vervolgens op resultaten filteren, en klikt daarna op "Grafisch", waarna je een lijst krijgt van programma's die onder de categorie "Grafisch" vallen. Dit alles gebeurt zonder dat er ook maar één zoekwoord aan te pas komt  :)
Als ik in Dash zoek naar muziek staat daar rhytembox en Totem, maar geen VLC.
Dash zoeken naar CD vind ik Brasero  maar geen K3B
Dash zoeken naar foto, wel shotwell en Gimp maar bv geen EOG afbeeldigweergave
Dash zoeken naar DVD wel DVDshrink,  VLC, brasero maar geen Totem
Is de filterfunctie configureerbaar ??

« Reactie #381 Gepost op: 2012/08/25, 10:45:42 »
Ik denk dat je dan de .desktop bestanden moet aanpassen, /usr/share/applications

Offline Tom

• Lid
« Reactie #382 Gepost op: 2012/08/25, 11:03:39 »
Niet erg gebruiksvriendelijk dan voor de eenvoudige gebruiker (nieuwkomer) :|
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #383 Gepost op: 2012/08/25, 12:52:03 »
Sinds 'n paar dagen is de dash bij mij ook van streek. De filterfunctie werkt niet goed meer.
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #384 Gepost op: 2012/08/25, 13:17:14 »

Buggy kun je voorkomen door de guest editions weg te laten. Die kunnen in een aantal gevallen voor problemen zorgen.
Voor dat minder accuraat van de muis kun je net als een aantal al in Ubuntu doen, sneltoetsen gebruiken.

Win key + Tab wisselen van open staande apps.
Win key + C geeft rechter werkbalk.
App sluiten is Alt + F4
Doe je dit op de desktop omgeving dan kun je Windows afsluiten.
Doe je het buiden de desktop dan krijg je de rechter balk waar je bij settings het systeem uit kunt zetten.
Win key + Q is apps zoeken of Win key en gelijk typen of als je al in het menu zit gelijk met typen beginnen.
Win key + W instellingen zoeken
Win key + F is files zoeken
Doe je Win key + Q in een app dan zoek je gelijk binnen de app.
Win key + X geeft je device manager task manager en nog veel meer.
Rechtermuisknop geeft je de onderste balk en in de IE app de openstaande tabbladen.

Het lijkt meer op Ubuntu dan je in eerste instantie zou zeggen maar als je kijkt naar het zoeken dan is dat gelijk aan Ubuntu met dat verschil dat het filteren bij je zoekopdracht in Win 8 wat uitgebreider is.

Verder als je het zelfde doet in Windows 8 als wat je nu in Windows 7 of XP en dergelijke doet dan zul je merken dat je voornamelijk op de desktop zit met daar al je programma's.
Zo is het in ieder geval bij mij. Ik gebruik mijn laptop met Win 8 net als ik deed met Win 7 en merk eigenlijk buiten dat Win 8 best soepel draait maar af en toe nog een bugje heeft, weinig tot geen verschil.

Dat menu is leuk voor een tablet maar zul je op je desktop pc niet gebruiken. In Ubuntu zet je ook je favoriete programma's in de launcher en in Windows doet men dat al jaren op de desktop en met Windows 7 ook in de onderste balk. Tevens zijn in Windows de apps in het menu anders dan dat je op de desktop gebruikt.
Windows 8 is gewoon Windows 7 op de desktop zonder dat waardeloze menu wat toch al niet echt fijn werkte. Dat was ook waarom veel mensen hun desktop vol met iconen hebben staan. Niet dat , dat mijn voorkeur heeft maar zo is mijn Windows 7 ook en al zal het nog wel blijven zolang men geen menu's meer maken zoals het Gnome 2 menu.

Die workaround is niet echt handig voor mij. Ik ben een muizert en geen sneltoetsenman (alleen Win+cijfer in Unity gebruik ik wel eens en de bekende zoals CTRL+C enzo).

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #385 Gepost op: 2012/08/25, 14:53:23 »
Ik denk dat je dan de .desktop bestanden moet aanpassen, /usr/share/applications
Ik zal binnenkort eens kijken of dash configureerbaar is ( ik zit nu niet achter m'n Ubuntu pc) maar ik heb zo'n vermoeden dat de voorbeelden die ik gaf het zwakke punt is van Unity. Het is toch vreemd dat progjes die draaien onder wine wel getoond worden maar geralateerde Ubuntu software niet.
Normaal gesproken gebruik ik deze werkwijze dan ook niet. Supertoets + eerste letter werkt namelijk veel beter.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #386 Gepost op: 2012/08/25, 16:48:35 »
De filterfunctie van de dash werkt wellicht met de informatie in het .desktop launchbestandje van het betreffende programma. Zo komt het woordje "muziek" wellicht voor in rhythmbox.desktop, maar niet in vlc.desktop. De bestanden bevinden zich onder /usr/share/applications (ook per gebruiker kunnen er .desktop bestanden zijn onder ~/.local/share/applications)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #387 Gepost op: 2012/08/25, 17:05:33 »
Wat is het probleem dan Vistaus?
Zit je in Unity constant in het menu of hoe het ook heet te klooien?
Daar zit je toch ook gewoon op de desktop omgeving en heb je toch ook al je programma's staan of niet dan?
Waarom ga je in Windows 8 met al die apps die wel werken op de desktop maar beter werken op een tablet en gebruik je niet gewoon de desktop met de programma's die je daar gebruikte?
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en dan hoef je geen sneltoetsen te gebruiken.
Menu zul je niet wissen want het menu in Windows is toch al niet echt het beste wat er is. Je zit in Windows 7 tog ook niet te werken om van alles te doen, waarom in Windows 8 dan wel en niet gewoon de desktop gebruiken?

Verder zet je VB met rechter Ctrl + C en je randen werken beter en gebruik je niet heel het scherm als je toch die randen wilt gebruiken.

@Lowlands, Zoals je in de reacties al merkt is dat ook niet helemaal goed werkend.
Daarbij dat is niet alles wat niet echt goed werkt.
Beide systemen hebben daar hun plus en minpunten in en beide willen als je het gebruikt, je er toe dwingen om het toetsenbord te gebruiken en aangezien ik een muis gebruiker ben is dat voor mij geen optie.
Daarbij is de reactie van het menu nog steeds traag als ik op de super toets klik waar dat bij Windows 8 wel gelijk reageert.

« Reactie #388 Gepost op: 2012/08/25, 17:43:48 »
@emiel: Ik had het alleen over VB en die opduikende dingen buiten het scherm.

Onze Steam-man heeft er totaal geen vertrouwen in dat Win 8 iets wordt: http://www.ubuntuvibes.com/2012/08/gabe-newell-users-will-rage-quit.html

« Reactie #389 Gepost op: 2012/08/25, 18:25:02 »
Je moet je eens afvragen wat nu de hoofdreden is voor iemand om over te stappen naar een Linux distro.  Dat is  nu eens een poll waard. En dan nog. In deze tijd van crisis kan financieel wel eens een veelvoorkomende reden zijn terwijl in betere tijden de upgrade en update cyclus van windows de reden kan zijn.  Mensen worden het soms zat om telkens weer opnieuw de computer te moeten leren kennen en/of veel geld te moeten betalen om bij de tijd te blijven.

En dan heb je nog te maken met de verschillende soorten gebruikers. Veel gebruikers zal het boeien welk OS er draait, als ze hun ding maar kunnen doen, meestal een beetje spelen op internet; facebook, twitter enz. Kijk maar naar de GSM markt. Dan heb je een categorie die serieus met de computer bezig is en er iets meer mee doet dan enkel internet. Voor beide groepen zou overstappen geen enkele probleem moeten zijn. Ergo; als je het goed doet, merken ze het niet eens.

Zo heb ik een freelance administratief medewerker die ABSOLUUT niet met Linux wilde werken op een Mint machine gezet die ik een beetje verkleed heb als Windows. Pas na enkele uren werken merkte ze het verschil.

Overstappen wordt pas moeilijk voor die groep mensen die bekend staan als de creatievelingen, de makers en bouwers. Mensen die gewend zijn te werken met programmaś als Dreamweaver, Corel, Top Style om er maar een paar te noemen. Voor hen is het moeilijk met de vervangers te werken.  Ik werk zelf als digital imager binnen een groter geheel. Met Gimp kun je de basis dingen wel doen maar zodra het iets ingewikkelder wordt, heb je toch echt een probleem.  In Windows kan ik duizenden tooltjes van het net halen die een bepaald klusje voor me doen. In Linux is dat knap lastig.  Het lukt wel maar het zal nog wel jaren duren voordat je de workarounds hebt voor elke klus. En tegen die tijd loopt de LTS af en moeten we maar weer zien wat we gaan krijgen.

En dan ziek ik in mijn omgeving een hoop bedrijfjes die nog steeds onder Windows proberen hun ding te doen. Overstappen voor hen is moeilijk. Neem alleen al het boekhoudpakket waaronder sommige draaien.... Niet overal is een Linux versie van.  En die doen hetzelfde als ik, ze houden nog 1 Windows machine met een oud OS draaien, better safe then sorry.

Kansen voor Linux zijn er altijd. Zeker als de Ubuntu gemeenschap zich meer verplaatst in de gebruikersgedachte. Gebruikers zoals ik boven beschreef, houden bijvoorbeeld niet van een terminal venster waar je handmatig opdrachten moet geven.  Die willen pictogrammen zien, wysiwyg's en click and go.  Systeemzaken als schijven mounten is voor hen abracadabra.  De grootste groep gebruikers wil instant acces, quick fixes en autopiloot. En dat kan Windows als geen ander. Zover is Linux helaas nog niet.

En dan ontbreken er nog steeds voldoende bedrijven die voor geïnstalleerde linux machines verkopen. Er zijn er wel een paar maar bij lange niet voldoende.  Microsoft vermoord achter de schermen iedere handelaar die het probeert, beetje kort door de bocht gezegd. Maar ze zijn wel enorm succesvol met deze methode en hun EULA versies.  Mensen kopen een computer, want dat is wat ze zien. Het systeem dat er op draait, zien ze niet.  Denk maar aan die freelance admin die ik beschreef.

Blijf het trouwens een vreemd verkooptrucje vinden want officieel is het koppelverkoop OS+PC. En volgens mij is dat verboden. Er is echter bij mijn weten niemand die daar al eens voor naar de rechter is geweest.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #390 Gepost op: 2012/08/25, 18:54:31 »
@emiel: Ik had het alleen over VB en die opduikende dingen buiten het scherm.

Onze Steam-man heeft er totaal geen vertrouwen in dat Win 8 iets wordt: http://www.ubuntuvibes.com/2012/08/gabe-newell-users-will-rage-quit.html

Dan is er iets mis en waarschijnlijk een bug want hier heb ik niets wat buiten het scherm komt.

Dat bericht is van iemand die persoonlijk reageert en beter had moeten weten.
Dit soort dingen roepen ze al jaren bij iedere nieuwe versie van Windows en bij Vista riep men dat het, het einde van Windows was. Tjonge wat hebben ze gelijk gekregen zeg, Windows heeft nog steeds 90% van de markt in handen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #391 Gepost op: 2012/08/25, 19:35:53 »
Je moet je eens afvragen wat nu de hoofdreden is voor iemand om over te stappen naar een Linux distro.  Dat is  nu eens een poll waard. En dan nog. In deze tijd van crisis kan financieel wel eens een veelvoorkomende reden zijn terwijl in betere tijden de upgrade en update cyclus van windows de reden kan zijn.  Mensen worden het soms zat om telkens weer opnieuw de computer te moeten leren kennen en/of veel geld te moeten betalen om bij de tijd te blijven.

Die pol is leuk maar op een Linux forum krijg je al snel veel dezelfde reacties wat maar bij een klein deel leeft.
Je moet zo iets over het geheel bekijken dus ook met Windows en OS X gebruikers.

Hoe bedoel je dit gedeelte?
Citaat
Mensen worden het soms zat om telkens weer opnieuw de computer te moeten leren kennen en/of veel geld te moeten betalen om bij de tijd te blijven.

Als je bedoelt dat men niet iedere keer een andere desktop omgeving wil dan is dit juist al is er een deel die altijd het nieuwste van het nieuwste wil.
Maar over het algemeen wil men houden wat men kent en daarom is XP zolang de grootste geweest binnen de Windows groep en zal het in de komende jaren Windows 7 zijn die het grootste is.
Als je het bedoelt dat nu Windows 8 eraan komt en dat je mensen iets wilt bieden wat niet iedere keer veranderd dan is dat heel lastig want buiten Windows maken OS X en Linux ook veranderingen door.
Zie Unity en Gnome 3 en in het extreemste geval zie wat Debian doet. in zeer korte tijd van Gnome 2 naar Gnome 3 en nu naar Xfce.

Voor de meeste bedrijven is het al niet mogelijk om over te stappen ook als ze alleen MS Office gebruiken.
Als je veel uitwisselt met klanten dan moeten die ook over op bijvoorbeeld Libre Office aangezien niet alles 1 op 1 uitwisselbaar is.
Daarbij hebben veel bedrijven eigen software en kost het meer tijd en geld om iets over te zetten dan dat het aan licenties kost.
Tevens als ze ondersteuning voor Linux willen dan kost dat ook geld.
Voor thuis is het makkelijker om over te gaan maar daar zal men niet zo snel wisselen aangezien ze Windows kennen van school en werk.

Citaat
Blijf het trouwens een vreemd verkooptrucje vinden want officieel is het koppelverkoop OS+PC. En volgens mij is dat verboden. Er is echter bij mijn weten niemand die daar al eens voor naar de rechter is geweest.
Ja en nee. Ja Microsoft mag geen koppelverkoop doen maar bedrijven mogen wel Microsoft producten bij hun hardware leveren en zo is het geen koppel verkoop en mag het.
De EU kan niet verbieden dat de fabrikant zelf de software er bij levert.

« Reactie #392 Gepost op: 2012/08/25, 20:39:13 »
@emiel: Ik weet heus wel dat meneer van Steam niet dé toekomst voorspelt, maar als CEO van een enorm distributieplatform van games vond ik het in ieder geval even aardig om hier te delen daar zijn mening toch wel op zijn minst een beetje zal doordringen als CEO van zo'n groot bedrijf.

Trouwens, OSX is aardig consistent. Er worden wel dingetjes toegevoegd zoals Launchpad en Notification Center, maar de metafoor blijft exact hetzelfde. En dat is juist waar het hier om gaat. Dat Metro van Windows 8: je kunt zeggen wat je wilt maar de metafoor is anders dan je gewone taakbalkje. Zelfde geldt voor Unity en GNOME 3. OSX blijft consistent: na 8 versies nog steeds hetzelfde dock, nog steeds hetzelfde global menu en nog steeds dezelfde task switching. De metafoor is nu niet gewijzigd, alleen hier en daar een beetje "opgeleukt" om het maar zo te noemen. En dat is de kant die Unity ook op gaat.

« Reactie #393 Gepost op: 2012/08/25, 20:42:38 »
Citaat
Die pol is leuk maar op een Linux forum krijg je al snel veel dezelfde reacties wat maar bij een klein deel leeft.
Je moet zo iets over het geheel bekijken dus ook met Windows en OS X gebruikers.

Bedoel ik ook zo. Een poll op een Ajax forum over Feyenoord levert voorspelbare reacties op. Is hier niet anders. Wat ik wil weten is welke argumenten mensen zouden hebben om over te stappen. Linux (Ubuntu) gebruikers zijn al overgestapt, dus dat is zinloos.  Gewoon simpele marketing eigenlijk. Ik kan genoeg mensen bedenken die er hun voordeel mee zouden kunnen doen, niet enkel die paar verkopers van Linux machines.

Wat ik bedoel met telkens opnieuw een computer leren is zo'n  beetje wat je beschrijft. In mijn korte tijd als systeembeheerder merkte ik dat een tiepmiep al panisch werd als er een 'knopje' van haar desktop verdween.  Mensen zijn gewoontedieren.  Een groot deel althans en dat deel blijft idd hangen op een versie als XP
Die veranderingen gaan snel. Ik vind Mint leuk om mee te werken maar die hebben geloof ik elk jaar een upgrade.  En dan kom je ook snel bij mijn kritiek op de voortdurende Windows versies, de hardware. De specs gaan telkens omhoog waardoor oudere computers buiten de boot vallen.  Met Vista is dat Microsoft bijna fataal geworden, dat monster vrat geheugen.

Een van de grote problemen bij bedrijven ontstaat als je een groot personeelsbestand hebt. Dat moet allemaal geschoold worden. Dat kost velen malen meer dan die paar licenties. Als je dan ook naar een compleet ander OS moet, weet je zeker dat je dat geld gaat kosten.  Maarrrr, als Windows 8 zoveel anders is dan zijn voorgangers, dan zou je ook kunnen stelleen dat dan de overstap naar een ander OS niet meer zo groot is. M.a.w. als Microsoft de verschillen in gebruiksgemak te groot maakt, gaan ze markt verliezen.

Die koppelverkoop is een leuk argument maar je kunt evenzogoed anders argumenteren. Ik zou het wel eens uitgevochten willen worden voor een rechtbank.  Vooral omdat de software en de hardware wel erg dicht op elkaar zitten. De hardware wordt min of meer ontworpen voor Windows. Ik kan sommige merken en types computers alleen met uiterste inspanning op een Linux distro zetten en bij de meeste geef ik het liever op. Daar komt bij dat Windows 8 een nieuwe MBR aan boord heeft die een dualboot kan tegenwerken. Ben benieuwd hoe een windows 8 machine reageert als je er een wubi installer op probeert te draaien. En of het überhaupt een Live CD toestaat om te installeren.  Want in dat geval gaat het argument dat jij gebruikt al minder op.

« Reactie #394 Gepost op: 2012/08/25, 21:06:14 »
Heel simpel. Scholing voor Win 8 met totaal nieuwe metafoor of scholing voor een ander OS met dezelfde of een vergelijkbare (Unity) metafoor die men al deels kent qua layout (ik bedoel: een bureaublad met icoontjes en een start menu'tje enzo, dat is op het oog bijna hetzelfde).

Offline jolo

• Lid
« Reactie #395 Gepost op: 2012/08/25, 21:26:24 »
Ik heb in 2009 op het computer totaal forum, al eens het onderwerp Microsoft & koppelverkoop ter sprake gebracht. Windows zonder IE & PC zonder Windows. Waarin de reactie van PS deels lijkt op de reactie van emiel1976. Ook JaFO van het computer totaal forum heeft een punt met zijn reactie: "De meeste consumenten kunnen Windows niet eens gebruiken, dus laat staan een OS dat wat meer hersens vraagt (doordat de handleiding niet bepaald op Google staat)."

Inderdaad, voor degene voor wie Windows al te moeilijk is, is Ubuntu Linux geen goed alternatief. Dus daarom zal het waarschijnlijk ook moeilijk zijn een goede reden te vinden voor Windows gebruikers, om over te stappen op Linux.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #396 Gepost op: 2012/08/25, 21:37:22 »
Of het kan juist makkelijker zijn. Mijn moeder snapte totaal niks van Windows maar sinds ze Kubuntu en anno 2012 zelfs Ubuntu Unity begon te gebruiken begon ze computeren ineens leuk te vinden omdat ze het allemaal veel sneller en beter snapte.

« Reactie #397 Gepost op: 2012/08/25, 21:57:38 »
De structuur van Linux anno 2012 is toch heel makkelijk te snappen; zelfs technische dingen zijn nu redelijk makkelijk tot heel makkelijk gemaakt voor een beginnende gebruiker.
De installer van Ubuntu is in mijn ogen gewoon een superding; vergelijk dat maar eens met de installer van Windows.
Menustructuren van o.a. Kubuntu zijn zó simpel opgezet dat Linux in feite veraf lijkt.

Zelfs een onwennige Windowsgebruiker heb ik makkelijk 'omgezet' naar Ubuntu (Unity) met al zijn progjes die hij wou. Geen 1 reclamatie tot hier toe, en hij werkt toch al 1.5 jaar met dat systeem.

Ook niet te vergeten; het steeds groeiende aantal steunpunten voor Ubuntu. Zo'n service en enthousiasme heeft MS nooit kunnen bewerkstelligen.

Ik meen dat we nog steeds aan een gestage opmars bezig zijn met Linux, wacht maar af wat er gebeurt binnen 5 jaar.
W8 laat geen ander OS toe op haar systemen? Koop gewoon systemen die het wel toelaten (ik vermoed dat Dell en HP (pro reeks) daar de kroon gaan spannen).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #398 Gepost op: 2012/08/25, 22:23:53 »
Dat w8 geen andere systemen toe laat kan toch wel door de ontwerpers van een nieuwe Ubuntu uit geschakeld worden?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #399 Gepost op: 2012/08/25, 22:36:22 »
Citaat
Inderdaad, voor degene voor wie Windows al te moeilijk is, is Ubuntu Linux geen goed alternatief. Dus daarom zal het waarschijnlijk ook moeilijk zijn een goede reden te vinden voor Windows gebruikers, om over te stappen op Linux.
Dat hangt er vanaf van welke soort gebruiker je uitgaat.  Bovendien is het niet enkel gebruiksgemak wat telt.  Het sterkste punt vind ik dat je baas op eigen computer bent. Maar anderen zal wellicht de gratis software weer meer trekken. M.a.w. reden genoeg om over te stappen.

Citaat
Mijn moeder snapte totaal niks van Windows maar sinds ze Kubuntu en anno 2012 zelfs Ubuntu Unity begon te gebruiken begon ze computeren ineens leuk te vinden omdat ze het allemaal veel sneller en beter snapte

Met alle respect voor je moeder en vooropgesteld dat ik geen idee heb hoe oud ze is maar ik heb wel eens gezegd dat je eigenlijk met een stapel computers onder je arm in de soos van een bejaardenhuis moet gaan zitten en al die oudjes eens laten zien hoe Ubuntu werkt. Kost je wat tijd maar de impact zou enorm zijn.  Ten eerste hebben deze mensen de tijd om zich iets anders eigen te maken en ze vinden het vaak nog leuk ook. Ten tweede moet je de impact voorstellen als hun kinderen op visite komen en van hun oude moeder te horen krijgen dat ze nu toch eindelijk eens van dat arrogante Windows af moeten stappen. Want Linux werkt veel beter enz.

Een van de grootste nadelen van Ubuntu gemeenschap is dat we daardoor aan vrijwillige structuren zijn overgeleverd. Elk voordeel heb zun nadeel zei eens iemand.  Zo heb ik zelf meer dan voldoende structuren beschikbaar om dit soort promostunts te doen.  Maar op je eentje begin je daar dus nooit aan. I'm not a one man army.  En ik denk dat er velen zo over denken.  Als Windows 8 allerlei RTFM's etc nodig heeft om mensen uit te leggen hoe dit OS werkt, dan heb je daar als gemeenschap weinig anders tegenover te stellen dan dit soort websites en forums. Hoe effectief ook, het blijft virtueel. IRL staat er weinig anders tegenover dan wat steunpunten en wat mensen die van Ubuntu een uit de hand gelopen hobby maken.  En dat is veelal op de techniek gericht.

Zoals ik al zei; Ubuntu e.a. distro's hebben altijd kansen om marktaandeel van Windows af te snoepen. En ik denk dat die kans het grootste is elke keer als die gasten weer een nieuwe versie op de markt zetten. Maar dan moet er IRL meer gebeuren.  Vrijwillig voor mijn part maar niet vrijblijvend.  Omdat je tegenover een corporate organsiation staat met een eigen verkoopstructuur.  En daar staat weinig tot niets tegenover.  En daarbij wil al die mensen die hard aan Ubuntu trekken niets te kort doen.