Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253923 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #275 Gepost op: 2012/08/01, 01:23:50 »
Maar wel een snellere CPU die veel ouder is dan die in de Lumia...

Plus wat je ook vergeet te vermelden is is dat jou Galaxy S geen HWA heeft i.t.t. de Lumia. Geloof me, HWA maakt een groot verschil, dat zie ik op de Motorola Defy van mijn moeder. Motorola had HWA niet aanstaan (de meeste Android-fabrikanten eigenlijk niet) en op deze ROM die ze nu draait wel en het draait zo vloeiend als boter, net zoals op een Lumia.

Maar verder ben ik met je eens dat die Lumia op veel punten beter is dan menigeen Android-telefoon.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #276 Gepost op: 2012/08/01, 10:07:26 »
Maar wel een snellere CPU die veel ouder is dan die in de Lumia...

Plus wat je ook vergeet te vermelden is is dat jou Galaxy S geen HWA heeft i.t.t. de Lumia. Geloof me, HWA maakt een groot verschil, dat zie ik op de Motorola Defy van mijn moeder. Motorola had HWA niet aanstaan (de meeste Android-fabrikanten eigenlijk niet) en op deze ROM die ze nu draait wel en het draait zo vloeiend als boter, net zoals op een Lumia.

Maar verder ben ik met je eens dat die Lumia op veel punten beter is dan menigeen Android-telefoon.

ik heb mijn galaxy tal geroot en er supercharger op gezet, draait nu 2x zo snel en supersoepel. meeste android-toestellen zijn namelijk niet geoptimaliseerd  :'( :(

« Reactie #277 Gepost op: 2012/08/01, 10:33:07 »
Dat zei ik dus al ;)

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #278 Gepost op: 2012/08/01, 15:03:51 »
Dat zei ik dus al ;)

een android kun je geweldig veel dingen mee [mits je root hebt]
samsung staat er niet echt bekend om om consequent updates te leveren voor zijn apparaten dus waarschijnlijk gaat er over 1 jaar cyanogenMod op.
zo kwam ik er bij mijn zus achter dat mijn android-tablet meer kon dan een Ipad3! een Ipad3 heeft geen spraakherkenning (nee echt niet! ik vind het ook vreemd want de Iphone heeft dat wel!) geen handschriftherkenning en het vervelendste van alles geen verkenner/bestandsbeheerder! kortom je betaalt bij apple meer voor iets dat minder kan, dan heb ik liever wat videolag (wat op te lossen is) en wel al die functies!

Offline jolo

• Lid
« Reactie #279 Gepost op: 2012/08/01, 20:46:35 »
Ook met de maand juli 2012 erbij, blijft het Linux marktaandeel hangen op ongeveer 1%. http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpaf=&qpcustom=Linux&qpcustomb=0
Ook zie ik daar dat het marktaandeel van zowel Windows XP en Vista aan het dalen zijn. Alleen stapt men zo te zien niet over naar Linux, maar naar Windows 7. http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcustom=Windows+7&qpcustomb=0

Mogelijk heeft Linux nog wel een kleine kans op een groter marktaandeel, zodra de ondersteuning van XP stopt. Dat zal ongeveer het geval zijn op 8 april 2014. En er in de (online)winkel alleen kan worden gekozen voor Windows 8. Als Windows 7 dan ook nog verkrijgbaar is, dan wordt de kans op een groter Linux marktaandeel weer wat kleiner.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #280 Gepost op: 2012/08/01, 21:23:32 »
1 bron die dat meet heeft evenveel hechtingswaarde als Emiels meting op de vierdaagse...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #281 Gepost op: 2012/08/02, 00:51:59 »
Ja maar de meting van Jolo geeft wel aan wat er gebeurd en wat ik overal om mij heen hoor en dat is dat als men wisselt, men gewoon een nieuwe versie van Windows neemt.
Die trend is al jaren zo en zal niet zo maar veranderen.
Zelfs Vista bracht daar geen verandering in ondanks dat er mensen overtuigd waren dat een slechte Windows versie koren op de molen is voor Linux.

Het is heel leuk maar je moet eerst begrijpen waarom men op de pc bij Windows blijft en niet massaal naar Linux en Apple overstappen.
Virussen, mailware en slechte Windows versies zorgen er niet voor ondanks dat mensen denken dat ze door die dingen te melden aan mensen, denken dat mensen dan over stappen.
Ook Windows 8 met die nieuwe interface zal er niet voor zorgen.
Linux leeft hier niet mede door onbekendheid maar ook door de slechte naam en reputatie.
Dat moet eerst opgelost worden voor je hier Linux kunt laten groeien.

Apple heeft met jaren Windows bashen niets gewonnen ten opzichte van Windows en alleen met laten zien wat ze kunnen is het wat gegroeid maar ook die lopen nog steeds tegen een muur op.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #282 Gepost op: 2012/08/02, 11:52:57 »
Linux leeft hier niet mede door onbekendheid maar ook door de slechte naam en reputatie.
Dat moet eerst opgelost worden voor je hier Linux kunt laten groeien.

dat word vanzelf wel opgelost hoor!
http://www.ubuntuvibes.com/2012/08/left-4-dead-2-runs-faster-on-linux-than.html

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #283 Gepost op: 2012/08/02, 12:19:16 »
Je moet wel meerdere bronnen gebruiken en naar de achtergronden kijken. Ze gebruiken allemaal verschillende methodes waarvan er een aantal heel discutabel zijn. Ik kijk tegenwoordig altijd naar Wikipedia en daar zie ik door de bank genomen Linux het laatste jaar groeien naar 1,6 tot 1,8 %. Er zijn een paar conservatieve sites die Linux bij default altijd op 1% zetten.

« Reactie #284 Gepost op: 2012/08/02, 12:49:17 »
Apple heeft met jaren Windows bashen niets gewonnen ten opzichte van Windows en alleen met laten zien wat ze kunnen is het wat gegroeid maar ook die lopen nog steeds tegen een muur op.

Huhh? Tegen een muur oplopen?

Ter informatie: de omzet, winst en beurswaarde van Apple zijn groter dan die van Microsoft en Microsoft heeft afgelopen kwartaal het eerste verlies uit zijn bestaan heeft geleden. Als Windows 8 en de Lumia floppen, dan is het denk ik eerder Microsoft waar we medelijden mee moeten gaan krijgen dan met Apple denk ik zo... Zeker als Ubuntu aankomend jaar echt op 5% van de verscheepte computers komt te staan (eerst zien, dan geloven). 5% marktaandeel verliezen in één jaar is pittig voor ieder bedrijf, Microsoft niet uitgezonderd.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #285 Gepost op: 2012/08/02, 13:20:25 »
Virussen, mailware en slechte Windows versies zorgen er niet voor ondanks dat mensen denken dat ze door die dingen te melden aan mensen, denken dat mensen dan over stappen.
Dit kun je beweren, maar dat wil niet zeggen dat het zo is. Voor iedere gebruiker die ik omzet, is dit een van de belangrijkste redenen om over te stappen of in ieder geval een alternatief te overwegen. Eindelijk bevrijdt van al dat virusgedoe en zonder zorgen een computer gebruiken zoals het bedoeld is, dat is wat iedereen wil en dat is ook wat Ubuntu biedt.

Typisch dat jij elke keer in contact komt met mensen die dat allemaal niet willen of durven, ik kom ze namelijk dagelijks tegen. Maar misschien leven we allebei wel in een soort van parallelle realiteit en hebben we allebei gelijk.  :)

« Reactie #286 Gepost op: 2012/08/02, 13:30:47 »
Natuurlijk heeft Apple wel héél veel geluk met de verkoop van iPhone en iPad. Als ik zie in onze Media Markten en Fnacs (waar momenteel democomputers van Apple te koop staan voor een habbekrats, en die gewoon al meer dan een week daar blijven staan) hoe leeg en eenzaam de stands van Apple-computers zijn, wéét je dat daar hun succes of beursnotatie niet aan ligt.

OT: ik merk dat veel mensen wél benieuwd zijn naar W8, ondanks vele demo's van Unity en KDE op o.a. scholen. Men ligt er blijkbaar niet meer van wakker dat er überhaupt meerdere keuzes effectief mogelijk zijn.
Wat ik wél heel goed verkocht krijg is het feit dat ze géén nieuwe computer dienen aan te kopen (als hooguit een geheugenlatje bijsteken) om toch met iets nieuws en veilig te werken voor hun dagdagelijkse taken. Maar in feite kan het hun worst wezen met wat ze kunnen werken, als ze maar de evidente dingen gedaan krijgen.
Maar elke individuele overtuiging om toch naar Linux over te stappen, beschouw ik als een klein succesje in doel naar een groot algemeen succes.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #287 Gepost op: 2012/08/02, 17:38:15 »

Huhh? Tegen een muur oplopen?

Ter informatie: de omzet, winst en beurswaarde van Apple zijn groter dan die van Microsoft en Microsoft heeft afgelopen kwartaal het eerste verlies uit zijn bestaan heeft geleden. Als Windows 8 en de Lumia floppen, dan is het denk ik eerder Microsoft waar we medelijden mee moeten gaan krijgen dan met Apple denk ik zo... Zeker als Ubuntu aankomend jaar echt op 5% van de verscheepte computers komt te staan (eerst zien, dan geloven). 5% marktaandeel verliezen in één jaar is pittig voor ieder bedrijf, Microsoft niet uitgezonderd.

Ja maar marktaandeel op de pc markt blijft onder de 10%. Daar groeien ze niet.

Dit kun je beweren, maar dat wil niet zeggen dat het zo is. Voor iedere gebruiker die ik omzet, is dit een van de belangrijkste redenen om over te stappen of in ieder geval een alternatief te overwegen. Eindelijk bevrijdt van al dat virusgedoe en zonder zorgen een computer gebruiken zoals het bedoeld is, dat is wat iedereen wil en dat is ook wat Ubuntu biedt.

Typisch dat jij elke keer in contact komt met mensen die dat allemaal niet willen of durven, ik kom ze namelijk dagelijks tegen. Maar misschien leven we allebei wel in een soort van parallelle realiteit en hebben we allebei gelijk.  :)

Dat is niet moeilijk. Linux 1% en Windows 90%.
Die enkeling die je helpt zorgt dat er voor dat Linux op die 1% blijft.

@Wout55, Wikipedia is niet een betrouwbare bron. Daar kun je zelf wijzigingen op aanbrengen en als je wilt kun je het zo zelfs op 10% zetten.
Niet dat andere metingen 100% juist zijn omdat het moeilijk te meten is maar als je al die metingen optelt en het gemiddelde neemt kom je aardig in de buurt.

Maar die minimale cijfers zeggen nog altijd dat Windows ver weg nummer 1 is en dat het voorlopig nog wel zo zal blijven.
Linux schommelt tussen de 1 en de 1,5% en OS X rond de 9%. Het is zelfs zo dat het per kwartaal verschild maar dat geen van allen marktaandeel winnen op Windows en als ze dat al doen dan zijn ze dat het kwartaal erop al weer kwijt.

@niekn, Go daar trek je een hoop gamers mee naar Linux zeg.
Dat is heel leuk maar als je een gamers pc hebt dan heb je een systeem wat zo snel is dat het spel al optimaal draait.
Verder zou je alle top spellen in Linux moeten hebben om gamers als ze een nieuw systeem bouwen, over te laten stappen naar Linux.
Zolang dat niet het geval is, is het leuk maar zal men Windows blijven gebruiken.
Verder is 1 zo'n bericht niet iets wat er voor zorgt dat de reputatie verbeterd word van Linux.

« Laatst bewerkt op: 2012/08/02, 17:40:03 door emiel1976 »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #288 Gepost op: 2012/08/02, 17:46:44 »

Dat is niet moeilijk. Linux 1% en Windows 90%.
Die enkeling die je helpt zorgt dat er voor dat Linux op die 1% blijft.
Weet je zeker dat je wel reageert op de quote? Want ik zie niet in wat het huidige (vermeende) Linux-aandeel te maken heeft met de motivatie om over te stappen (virus-ellende).

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #289 Gepost op: 2012/08/02, 17:48:36 »
@emiel zo bedoelde ik dat niet.
1 zo'n bericht zal de reputatie niet verbeteren, maar als je omgubuntu.co.uk, ubuntuvibes.com en iloveubuntu in de gaten houd dan regent het van de positieve berichten.
soms komen die ook wel eens terecht op nu.nl en tweakers.
die reputatie komt vanzelf wel als het zo doorgaat als men nu bezig is.
ik zal het zo zeggen: windows 8 zal linux niet vermorzelen, maar de (zeer zeer zeeeer, voor mij iets te zeer) langzame vermorzeling van windows door linux is begonnen, we hebben de aandacht van valve en EA al!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #290 Gepost op: 2012/08/02, 18:01:54 »
Die berichten maken niet dat een reputatie anders word.
Het gaat niet om dingen die niet goed zouden werken maar om de reputatie die komt door een groep gebruikers die het misbruiken en altijd tegen MS gestreden hebben.
Apple heeft jaren lopen schoppen tegen MS en ze zijn er kwa marktaandeel op de desktop niets mee opgeschoten.
Door een andere weg in te slaan is het gelukt om te groeien op andere platformen en daar doen ze het goed maar op de desktop blijven ze achter lopen.

O van het marktaandeel van Linux moet je ook kijken hoeveel er dualboot draaien en ook op de Mac draaien er nog heel veel Windows.

« Reactie #291 Gepost op: 2012/08/02, 19:13:35 »
Ik geloof er eerlijk gezegd niet echt in dat de reputatie hetgeen is dat het marktaandeel dempt.
Ongeveer iedereen die ik spreek heeft nooit van Linux gehoord, degene die dat wel hebben hebben er niet zo'n negatief oordeel over.  Slechts 5% van de gehele markt heeft überhaupt een oordeel over Linux, en van die 5% is het een klein deel waar dat oordeel waardeloos is.

De desktopmarkt écht doorbreken is nagenoeg onmogelijk, zelfs een 'cool' bedrijf als Apple is dat niet gelukt, de compatibiliteit (vooral software) alleen al is voor de meeste mensen al genoeg reden om het niet te proberen.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #292 Gepost op: 2012/08/02, 19:47:25 »
De compatibiliteit (vooral software) alleen al is voor de meeste mensen al genoeg reden om het niet te proberen.
en daar kunnen de developers weinig aan doen! ik zeg dan altijd dat je windows als PRODUCT moet beoordelen en niet als service, programmacompabiliteit is een service van andere bedrijven die die programma's maken, daar heeft microsoft/canonical niets mee te maken. als service kan windows dan misschien winnen, als product is het bagger.
als linuxdeveloper wil je eigenlijk ook geen compabiliteit omdat die programma's afhankelijk zijn van fatale ontwerpfouten in het besturingssysteem, die fouten wil je als ontwerper niet maken, je wil iets hebben dat beter is. in dat geval kun je geen compabiliteit inbouwen.
en nee, wine implementeert ook die fouten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_%28software%29#Security
Citaat
Another security concern is when the implemented specifications are ill-designed and allow for security compromise. Because Wine implements these specs, it will also implement any security vulnerabilities they contain

dus nogmaals, programmacompabiliteit gaat ten kosten van de degelijkheid van een OS, dat beseffen veel mensen niet.

« Reactie #293 Gepost op: 2012/08/02, 20:18:58 »
@emiel: OSX had 3 jaar geleden zo'n 5% marktaandeel. Nu hebben ze zo'n 8% marktaandeel. Is inderdaad niet veel, maar geef toe: 8% is beter dan 5%. Er zit dus wel degelijk een groeiende lijn in.

Trouwens, blijkbaar is naast Valve ook Blizzard niet blij met Windows 8: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/08/blizzard-windows-8-not-awesome-for-us

« Reactie #294 Gepost op: 2012/08/02, 21:10:28 »
@niekn Daar ben ik het wel met je eens, een product zou je als product op zichzelf moeten beoordelen. Maar daar heeft de gemiddelde gebruiker geen boodschap aan, die wil gewoon iets dat werkt. Als ze dan een programma moeten hebben of kopen dan hoort het gewoon te werken; dat het uiteindelijke product bij de concurrent beter is maakt ze geen flikker uit zolang hun favoriete programma's daar niet op werken.

Overigens ben ik niet geheel pessimistisch hoor, ik zie een grote toekomst voor Linux weggelegd. Zeker met de opkomst van nieuwe apparaten, maar voor de PC/laptop denk ik dat de strijd verloren is. Linux zou best groter kunnen worden (richting macos), maar het monopolie van Microsoft zie ik voorlopig niet doorbroken.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #295 Gepost op: 2012/08/02, 23:09:01 »
@emiel: OSX had 3 jaar geleden zo'n 5% marktaandeel. Nu hebben ze zo'n 8% marktaandeel. Is inderdaad niet veel, maar geef toe: 8% is beter dan 5%. Er zit dus wel degelijk een groeiende lijn in.

Trouwens, blijkbaar is naast Valve ook Blizzard niet blij met Windows 8: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/08/blizzard-windows-8-not-awesome-for-us
Ze staan al op 9% Vistaus. Ja ze zijn wat gegroeid maar dat staat ook weer stil en schommelt nu rond de 9%.
De winst die ze hebben gemaakt komt door die macbooks die vrij populair zijn en die hebben er voor gezorgd dat het aandeel wat gegroeid is maar nu andere fabrikanten ook die dingen hebben zullen ze het weer wat moeilijker krijgen en vooral als de prijzen zakken.

@Sjoerd Broekhuijsen, Het is ook niet alleen de naam maar degene die het kennen hebben er een negatief beeld van.
Daarbij wat je zegt is volledig waar dat men er voor gaat dat wat ze hebben moet werken en dat het in Linux veelal niet werkt.

@niekn, Een uitspraak als die je nu doet om een MS product bagger te noemen maakt al dat je mensen juist weg houd van Linux.
Zodra je negatief bent over Windows krijg je het dubbel zo hard terug want hoe bagger jij het ook vind het is wel een systeem waar de hardware die je hebt van Tomtom tot wat dan ook in werkt en dat kun je niet van Linux zeggen. Ja dat komt niet door Linux maar door de fabrikant die weigert drivers er voor te maken maar dat word door de mensen die Windows gebruiken anders ervaren.
Zodra iets niet werkt komt het door Linux en dan roepen ze gelijk dat het in Windows wel werkt. in hun ogen hebben hun gewonnen en zit jij met Linux op een systeempje waar je niets mee kunt.
Ook dit zorgt voor het beeld wat ze krijgen van Linux.
Linux gebruikers gaan terug naar Windows of stappen over naar OS X vanwege het ontbreken van ondersteuning van hun soft en hardware en geven Linux daar de schuld van.
Een deel komt ook door de gemeenschap omdat die in de beginperiode meer dan tegenwoordig alle gesloten software niet accepteerde in Linux waardoor bedrijven die het probeerde het niet voor elkaar kregen om er geld te verdienen.
Dat nu bedrijven komen komt niet door de oude garde van Linux gebruikers maar doordat er een hoop nieuwe gebruikers zijn die het niet uit maakt of het open of gesloten is en het wel willen kopen.
Dat hoefde ze 10 jaar geleden niet te proberen want dan kregen ze voornamelijk rotzooi over zich heen.

Het gezeur over open en gesloten software heeft er jaren voor gezorgd dat Linux achter liep met software en daarbij opgeteld dat men toen niet voor gebruikers gemak gingen maar voor de computer nerd heeft er voor gezorgd dat Linux nu ver achter ligt met software.
Cononical heeft er mede voor gezorgd dat het voor een groter publiek toegankelijk is geworden en die juichen toe dat er gesloten software naar hun systeem komt omdat die begrijpen dat, dat de enige manier is om het gat met Windows te dichten.

« Reactie #296 Gepost op: 2012/08/03, 00:53:22 »
"zullen ze het weer wat moeilijker krijgen en vooral als de prijzen zakken."

Of misschien ook niet. iCentre Almere heeft een verbouwing ondergaan en nu hebben ze enorme kortingen op alle Mac-producten. Het is er al dagenlang stervensdruk (i.t.t. zonder de kortingen) dus dat loopt kennelijk goed. Zelfs wat toeristen waren er die even wilden profiteren lol. De voorraad van Macbooks en iMacs was vandaag (levering was 2 dagen geleden) zelfs al bijna op, pikte ik op van een medewerker. Dus dat zegt wel iets als binnen 2 dagen bijna heel de voorraad Macs ineens bijna op is. Het marktaandeel zal er wel niet enorm door groeien, maar het aantal gebruikers is dus in ieder geval weer een stuk toegenomen hierdoor.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #298 Gepost op: 2012/08/03, 12:01:07 »
@emiel1976, hier wil ik even op reageren.....
"Linux gebruikers gaan terug naar Windows of stappen over naar OS X vanwege het ontbreken van ondersteuning van hun soft en hardware en geven Linux daar de schuld van."
Je kunt ook schrijven:
"Windows 7(8) gebruikers gaan naar Linux omdat hun oudere superdure, nog lang niet versleten, Printers, Scanners, Videokaarten en Camera's daar vaak, out of the box, nog wel werken of anders met hulp van de Distro Fora's aan de praat zijn te krijgen."

Bij een mij bekend bedrijf draaide er speciaal voor een oudere serie scanner met sheetfeeder een linuxdistro die het gescande materiaal op een gemeenschappelijke (ook linux) server zette.
Op Windows XP stond het geheel regelmatig vast en 7 vindt deze scanner een onbehoorlijk niet ondersteund apparaat.

Samengevat Jouw en mijn uitspraak zijn beiden waar.
Het bashen van zowel Windows, Mac en/of Linux is als de uitspraken van de leden van verschillende voetbalteams over elkaar. ;) Gelukkig zijn er spelers die proberen de voordelen van de verschillende teams, lees OS-en, proberen te zien.

Groet
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #299 Gepost op: 2012/08/03, 12:02:31 »
Als je naar de ontwikkelingen in marktaandeel kijkt dan zie je Wndows toch dalen.  Niet veel, maar het begin is er. Ik verwacht overigens niet dat Linux veel marktaandeel zal winnen, zeker niet de niet professioneel ondersteunde varianten.  En de stijging van linux is er toch ook wel. Op zich is een stijging van minder dan 1 % naar 1,5% een stijging van 50%. Ik verwacht dat het aandeel van de desktop pc langzaam zal gaan dalen voor lichtere varianten zoals tablets etc. Ook op werkplekken. Ooit begonnen we met een terminal, daarna kreeg iedereen een volledige pc met toebehoren en we zitten straks naar een uitgekleed tablet te kijken wat alleen door de baas goedgekeurde sites laat zien.  :)