Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 254262 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #250 Gepost op: 2012/07/13, 03:30:45 »
Maar ja, wie gaat er nu naar de winkel met een Windows-probleem? helpmij.nl.

Voordeel van Windows is dat men altijd wel iemand kent die er goed mee over weg kan en het op kan lossen.
Maar meer dan je denkt en niet altijd met pc maar ook om dingen te vragen.
Ze krijgen er wel info wat je in diezelfde winkel over Linux niet krijgt. Daar moet je voor opzoek en hopen dat ze je kunnen helpen op een forum of irc kanaal. En als je pc niet werkt dan word het wel lastig om op internet om hulp te vragen en dan is hulp van een winkel veel makkelijker.
Maar buiten dat krijgen ze in een winkel als ze iets kopen ook instructies, iets wat ze voor Linux niet krijgen en als ze er in een winkel om vragen of het met Linux werkt dan krijg je gelijk het antwoord, dat weet ik niet. Moet wel zeggen dat de medewerker van Mycom gelijk op internet keek of de printer werd ondersteund door Linux toen ik er om vroeg.

« Reactie #251 Gepost op: 2012/07/13, 11:22:26 »
Ja, maar daar noem je ook een winkel. Mycom is een technischer wnkel dan een Media Markt of Dynabyte. Nogal logisch dat ze dat voor je opzoeken dus.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #252 Gepost op: 2012/07/13, 16:07:01 »
Tja maar ik wil ook service.

« Reactie #253 Gepost op: 2012/07/20, 11:06:06 »
India is werkelijk de enige groeimarkt voor Ubuntu? Dell denkt daar anders over.
http://www.zdnet.com/shuttleworth-talks-up-ubuntu-12-10-growing-acceptance-of-linux-on-desktop-and-ubuntu-unity-7000001237/

"Dell's decision to pre-install its latest Linux desktop on high end PCs in North America"

« Reactie #254 Gepost op: 2012/07/20, 14:38:38 »
@emiel: Dan heb je wat gemist ;)
Almere heeft 5 (eind 2012 zelfs 6) stations en wij krijgen ook een biologisch park a la Central Park (kijk maar op Omroep Flevoland voor de details).

Klopt, ik word er nu al gek van als ik naar Amsterdam ga, elke 3 minuten moet de trein een stop maken bij het volgende station in Almere :P

Persoonlijk verwacht ik overigens dat het gros van de mensen bij Windows 7 blijft, dan hangt het voor Windows grotendeels af wat er met Windows 9 gaat gebeuren. Ik denk zelf dat Steve Jobs gelijk heeft, 'de oorlog is voorbij en wij hebben verloren'. De PC markt wordt steeds minder relevant, de markt zal voor de consumenten grotendeels doodbloeden voordat een ander het heeft echt overgenomen.

Op de 'andere apparaten' (tablets e.d.) doet Linux het sowieso al beter dan op de PC, Android als 95% Linux-zijnde is toch wel een enorme speler :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #255 Gepost op: 2012/07/20, 16:32:55 »
Maar tablets zijn nog lang geen vervanging voor laptops/desktops...

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #256 Gepost op: 2012/07/21, 15:18:10 »
Maar tablets zijn nog lang geen vervanging voor laptops/desktops...

ik heb een samsung galaxy-tab en daar kan ik alles op! gamen, e-mailen, typen, programmeren (AIDE).
ik heb ook zo'n blokje waarmee je een USB-poort hebt op je tab,
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-111514
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-111510
 zo kun je er USB-sticks in doen of een hub met daaraan een toetsenbord+muis (je krijgt dan echt een muis!)
ook kan ik mijn printer inpluggen en ermee printen. en als je zo'n dock hebt is t gewoon een computer.
bovendien kun je met een geroote tablet dit doen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appbuilder.u14410p30729&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5hcHBidWlsZGVyLnUxNDQxMHAzMDcyOSJd

« Reactie #257 Gepost op: 2012/07/21, 17:08:37 »
Ja, ik kan op mijn tablet, HP Touchpad met webOS multitasken, printen, USB aansluiten via een blokje, printen via WiFi (out-of-the-box kan dat zelfs) ik kan een toetsenbord aansluiten (ik heb het HP Touchpad-toetsenbord), helaas geen muis. Ik kan eigenlijk alle basisdingen wel doen tot aan Flash aan toe. Ook kan ik een prachtige dual-boot maken met Ubuntu of Arch. Maar er zijn gewoon dingetjes die niet kunnen op een tablet, of dat nu mijn tablet met webOS is, jou tablet met Android of zelfs een iPad. Er zijn gewoon dingetjes die (nog) niet kunnen.

« Reactie #258 Gepost op: 2012/07/25, 12:57:17 »

« Reactie #259 Gepost op: 2012/07/26, 13:45:59 »
De directeur van Valve is ook niet bepaald optimistisch over Windows 8: http://tweakers.net/nieuws/83358/valve-directeur-windows-8-is-een-ramp.html
Ik zeg overigens ook niet dat de Tablets de PC binnen enige redelijke termijn gaan vervangen, maar de PC wordt wel minder relevant.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #260 Gepost op: 2012/07/26, 14:26:40 »
Dat van Valve aangaande Windows 8 is lariekoek. Tenminste, dat is wat iedereen zei toen Phoronix het berichtte. Dus waarom zou het nu wel ineens geloofwaardig zijn?

En inderdaad, daar heb je gelijk in aangaande tablets. Maar ik had het tegen niekn ;)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #261 Gepost op: 2012/07/26, 15:49:02 »
De kritiek van Valve gaat niet over de Metro GUI van Win8 (die ook een ramp is), maar over de Win8 AppStore. Microsoft is immers duidelijk van plan alleen nog maar software toe te laten vanuit die AppStore, net zoals Google en Apple dat doen. En net zoals Google en Apple zullen ze maar liefst 30% omzetbelasting willen afromen van elke aanbieder van software. Dàt is de ramp waarover de directeur van Valve het mijns inziens heeft. En hij heeft natuurlijk helemaal gelijk. Die appstores zijn duidelijk manieren om onder het mom van meer veiligheid elke concurrentie te elimineren en een stevig procentje mee te pikken van de omzet van applicaties die via zo'n appstore verkocht worden.

« Reactie #262 Gepost op: 2012/07/26, 17:34:36 »
Net zoals Apple dat doet? Ik kan op OSX gewoon dingen installeren buiten de App Store om hoor.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #263 Gepost op: 2012/07/26, 20:17:01 »
Niet op een iPad en niet op een iPhone. En denk je nu echt dat je nog vrije keuze gaat hebben met de volgende release van Mac OS?

« Reactie #264 Gepost op: 2012/07/26, 20:39:27 »
Ja maar de iPad en iPhone draaien geen OSX. We praten hier over desktop. iOS staat er dus los van. En ik ga geen oordeel vellen over het al dan niet afsluiten van de App Store in de volgende OSX; we zien tegen die tijd wel wat ze van plan zijn :)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #265 Gepost op: 2012/07/26, 21:51:53 »
Je moet je echt geen illusies maken: bij de closed source desktopbesturingssystemen gaat dat met zekerheid gebeuren. Het is immers zeer lucratief voor de fabrikant, omdat hij zijn systeem afsluit en zo kan meeverdienen op alle software die voor zijn OS verkocht wordt onder het mom van veiligheid en ook nog eens de kanker die open source en gratis software heet kan tegenwerken op die manier.
Microsoft gaat het doen met de appstore voor Windows 8, Google doet het met zijn marketplace voor Android en voor het Google desktop OS en het is dus logisch dat Apple de lijn die ze ingezet hebben met iOS doortrekt naar OSX.

Ik verwacht trouwens dat ook Canonical dat over een aantal jaren zal proberen met een applicatiestore voor Ubuntu. Dat begint nu al met een softwarecentrum dat naast de gebruikelijke open source ook al gesloten commerciële software aanbiedt. Dus zit ik er gewoon op te wachten dat Canonical onder het mom van veiligheid alleen maar "goedgekeurde" software zal toelaten in zijn repository's. Voorlopig zal dat natuurlijk vol open source blijven om het breed aanbod te hebben, maar ik zie het wel gebeuren dat Canonical van plan is om dat meer en meer eruit te werken en te vervangen door eigen closed source software.

Misschien zie ik het wel te zwart in, maar dit zijn de patronen die ik momenteel tot stand zie komen in de softwarewereld.

« Reactie #266 Gepost op: 2012/07/26, 22:36:36 »
Citaat
Je moet je echt geen illusies maken: bij de closed source desktopbesturingssystemen gaat dat met zekerheid gebeuren.

Ehm, Win ja en mss OSX. Maar er zijn wel meer closed source desktop OS'en waarvan we niet weten wat ze van plan zijn in de toekomst dus niet over één kam scheren a.u.b.

Citaat
Google doet het met zijn marketplace voor Android"

Again: ook daar kun je prima losse apk's installeren. Gewoon Onbekende bronnen aanvinken in de Android-instellingen. Werkt nog keurig as of the newest version 4.1 (dat weet ik omdat mijn moeder de 4.1 draait op haar phone).

Citaat
en het is dus logisch dat Apple de lijn die ze ingezet hebben met iOS doortrekt naar OSX.

Dat iets logisch is wil nog niet zeggen dat het ook gaat gebeuren. Dat snap je zelf neem ik aan ook wel.

Citaat
Dus zit ik er gewoon op te wachten dat Canonical onder het mom van veiligheid alleen maar "goedgekeurde" software zal toelaten in zijn repository's.

Nou en? Voor Ubuntu is dat helemaal geen ramp want i.t.t. Win of OSX kun je gewoon gaan distrohoppen naar iets vrijers moest het zover komen.

Citaat
maar ik zie het wel gebeuren dat Canonical van plan is om dat meer en meer eruit te werken en te vervangen door eigen closed source software.

Totnutoe is alles wat Canonical maakt anders open source hoor. Zelfs Unity werkt al een aantal maanden keurig op Arch en sinds kort ook retestabiel op Fedora 17.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #267 Gepost op: 2012/07/29, 14:37:26 »
De kritiek van Valve gaat niet over de Metro GUI van Win8 (die ook een ramp is), maar over de Win8 AppStore. Microsoft is immers duidelijk van plan alleen nog maar software toe te laten vanuit die AppStore, net zoals Google en Apple dat doen. En net zoals Google en Apple zullen ze maar liefst 30% omzetbelasting willen afromen van elke aanbieder van software. Dàt is de ramp waarover de directeur van Valve het mijns inziens heeft. En hij heeft natuurlijk helemaal gelijk. Die appstores zijn duidelijk manieren om onder het mom van meer veiligheid elke concurrentie te elimineren en een stevig procentje mee te pikken van de omzet van applicaties die via zo'n appstore verkocht worden.

euhhh. zoek eens naar slideme, phit-droid of aptoid. je kunt op andrei gewoon andere markets installeren en(voor mij een  uitkomst! zo kan ik met paypal betalen en hoef ik geen google wallet account aan te maken. android is wat dat betreft vrij open.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #268 Gepost op: 2012/07/29, 15:25:52 »
Met alternatieve repo's moet je voorzichtig zijn. De grote hamvraag is daar natuurlijk, of de uitbaters er zorg voor dragen dat er geen malware in de apps zit. En vele repo's (en ook Google zelf) zijn daar helaas zeer laks in.

« Reactie #269 Gepost op: 2012/07/29, 17:16:15 »
In de Google Play Store kun je tegenwoordig ook met PayPal betalen.

Verder ben ik het met Bloom eens. De enige alternatieve markets die niks mis mee is zijn AppBrain (maar dat is alleen voor bladeren), Amazon App Store en Lenovo App Store.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #270 Gepost op: 2012/07/30, 10:41:26 »
In de Google Play Store kun je tegenwoordig ook met PayPal betalen.

nee dat kun je niet! (of ik ben gewoon heel erg dom dat kan ook  =D =D )
elke keer als ik iets probeer te kopen krijg ik dit:

ik wil geen google wallet!
« Laatst bewerkt op: 2012/07/30, 10:43:15 door niekn »

« Reactie #271 Gepost op: 2012/07/30, 10:49:00 »
Je hebt niet eens Google Wallet nodig, dat is iets heel anders.

Maar ik zat ernaast met PayPal want zo te zien is dat voorlopig alleen in de UK.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #272 Gepost op: 2012/07/31, 22:42:44 »
Heb wat rond gevraagd op het 4daagse camp over tablet's en smartphones en waarvoor men kiest.
Nu is het geen referentie punt en geeft het niet weer wat er werkelijk gebeurd maar ik kreeg nogal aparte reacties die ik niet verwacht had.

Er waren een paar tablet gebruikers variërend van ipad tot Android.
De meeste werkte nog met een pc/laptop en kwa telefoons was het voornamelijk Android gevolgd door iPhone en wat Win 7.5 telefoons.

Heb ze allemaal gevraagd wat ze van Win 8 vonden voor telefoon, tablet en pc.
De ouderen vonden het voor de tablet wel handig maar voor de pc/laptop hielden ze liever wat ze hadden. Dit had ik ook niet anders verwacht.
Bij de jongeren was het anders. Voor de tablet zagen ze het wel zitten maar ook voor de desktop waren ze er niet op tegen en wilde ze het ook wel hebben.
Dan de tablet gebruikers.
De grootste Apple fan gebruikte thuis al Windows 8 en was er positief over en vond het ook wel iets voor de tablet. Zijn volgende tablet werd een Win 8 tablet. (Word ie volgend jaar niet meer zo geplaagd met zijn appeltje.)
De anderen waren er niet negatief over maar bleven bij wat ze hadden. Niet omdat ze hun systeem beter vonden maar omdat ze hem nog niet zo lang hebben en het een duur ding vinden om zo maar te vervangen. Voor de desktop hing het weer van de leeftijd af.

Voornamelijke reden waarom de jongeren voor de Win 8 tablet kozen was omdat ze thuis Windows hadden en ze dan wisten dat het goed samen werkte.
Bij de ouderen was dat ook de reden en als het maar makkelijk werkte.
Het aantal apps deed er niet zo toe terwijl ik verwacht had dat, dat juist belangrijk zou zijn net als de prijs.
Ik kreeg vrij veel positieve reacties op Windows 8 terug en er waren er veel die het thuis al hadden draaien en er positief over waren.
Ze moesten allemaal even wennen maar ze waren er snel aan gewend en een deel vond het zelfs mooi.

Kwa telefoon was het heel anders.
De iPhone gebruikers bleven voornamelijk bij de iPhone en nemen bij een nieuw abonnement er weer 1.
Voor Android gebruikers was dat voor het grootste gedeelte ook zo en maar een enkeling kijkt verder naar iets anders.
De Windows gebruikers bleven bij Windows en waren zeer positief.
Kwa telefoon maakte het niet uit wat er op stond als het maar goed werkte.

Persoonlijk had ik meer negatieve reacties verwacht maar voornamelijk kreeg ik vrij positieve reacties en maar een klein gedeelte had zo iets van liever niet maar Linux en Apple waren geen optie.
Vooral de positieve reactie van de Apple fan boy verbaasde mij.
Ik had voor de desktop negatieve reacties verwacht maar die kwamen er niet echt en voor de tablet was men eigenlijk wel erg positief.
Een deel wacht tot de Win 8 tablet er is.

Linux kon op weinig tot geen positieve reacties los krijgen en ook een demo ervan werkte niet.
Men bleef liever bij wat men kende en dat was Windows en dan hebben ze liever een nieuwe versie dan Linux.

Maar nogmaals dit is maar een kleine groep mensen en ondanks dat ze allemaal wat anders doen kwa werk, is het niet echt een indicatie hoe het uiteindelijk word.

« Reactie #273 Gepost op: 2012/07/31, 23:25:30 »
"en wat Win 7.5 telefoons."

Dat verbaast me zelfs nog het meeste. Ik ben veel buiten hier in Almere en ik reis ook regelmatig met het OV zowel in Almere als buiten Almere. Echter, ik ben slechts een paar keer iemand tegengekomen met een Win 7.5-telefoon. En ik let toch echt heel goed op wat men vasthoudt in hun handen. Dus dat verbaast me nogal dat je in Nijmegen ineens wat Winnertjes tegenkwam.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #274 Gepost op: 2012/08/01, 00:59:09 »
Ja het verbaasde mij ook maar ze waren er wel.
Daarom dat ik zei dat het niet echt iets is om een peiling op te doen maar het was ideaal om het te vergelijken met mijn Galaxy S die een snellere CPU heeft maar op alle punten verslagen werd door de Nokia telefoon.
Het verschil was zelfs best groot.
Browsen, door photo's heen scrollen en dergelijke gaat veel sneller en soepeler op een win telefoon.
Heb beide telefoons vast gehouden en de Win telefoon voelde veel beter en soepeler aan in gebruik en je zag het ook kwa prestatie.
Wel minder apps maar alles wat ik zocht en wilde voor de telefoon is er dus voor mij is het geen gemis.