@emiel1976, hier wil ik even op reageren.....
"Linux gebruikers gaan terug naar Windows of stappen over naar OS X vanwege het ontbreken van ondersteuning van hun soft en hardware en geven Linux daar de schuld van."
Je kunt ook schrijven:
"Windows 7(8) gebruikers gaan naar Linux omdat hun oudere superdure, nog lang niet versleten, Printers, Scanners, Videokaarten en Camera's daar vaak, out of the box, nog wel werken of anders met hulp van de Distro Fora's aan de praat zijn te krijgen."
Bij een mij bekend bedrijf draaide er speciaal voor een oudere serie scanner met sheetfeeder een linuxdistro die het gescande materiaal op een gemeenschappelijke (ook linux) server zette.
Op Windows XP stond het geheel regelmatig vast en 7 vindt deze scanner een onbehoorlijk niet ondersteund apparaat.
Samengevat Jouw en mijn uitspraak zijn beiden waar.
Het bashen van zowel Windows, Mac en/of Linux is als de uitspraken van de leden van verschillende voetbalteams over elkaar.
Gelukkig zijn er spelers die proberen de voordelen van de verschillende teams, lees OS-en, proberen te zien.
Groet
Ed
Dat klopt maar er zijn er ook die Linux zijn gaan gebruiken en het tegen vonden vallen door het ontbreken van veel software.
OS X heeft daar het eerste kwartaal van 2012 juist van geprofiteerd en is toen ten koste van Linux gegroeid.
Je moet er wel rekening mee houden dat als men voor Linux kiest, men iets kiest wat ze vaak niet kennen en waar de ondersteuning voornamelijk online plaats vind.
Vaak komen ze pas achter dingen als het er al op staat en merken ze dan dat of niet alles werkt zoals verwacht of dingen niet ondersteund.
Veel mensen willen vaak ook niet van alles doen om het werkend te krijgen en stappen dan over. Dat is bij Windows ook zo maar dan kunnen ze makkelijker iemand langs laten komen om het op te lossen of ze gaan er mee naar de winkel en dat kan nu ook met Apple. Dat is voor veel mensen wel iets wat belangrijk is.
Het bashen maakt dat je juist mensen sterker naar het systeem jaagt waar ze al gebruik van maken waardoor ze alleen maar een negatief beeld van het systeem en de gebruiker krijgen.
Wat je zelf al zegt is een deel anders en kijkt naar de positieve dingen van ieder OS waardoor ze eerder iets anders proberen en dualboot gaan draaien.
Het is voor de meeste mensen de beste oplossing zolang er nog een hoop software in Linux ontbreekt.
Je ziet nog altijd veel Mac gebruikers die naast OS X ook Windows en Linux draaien en dat niet omdat OS X slecht is maar omdat de andere OS-en iets bieden wat OS X niet bied of anders doet.
@Bloom, Dat is deels waar.
Het word nu anders gedaan. De fabrikant levert een systeem met Windows die ze al dan niet aangepast hebben als een onderdeel van hun systeem.
Het is nu net zo iets als een geluidskaart of dergelijke die ze er in stoppen.
Dit zorgt er voor dat de EU nu niets kan doen en MS toch op ieder systeem Windows kan keveren.
Maar ook als men een systeem verkoopt zonder Windows dan nog zet 90% van de mensen er Windows op legaal of illegaal.
Het is niet alleen dat wat er voor zorgt dat men bij Windows blijft maar ook het ontbreken van enerzijds bekendheid en anderzijds de ondersteuning die ontbreekt in de vorm van verkopers die je helpen met problemen en het aanbieden.
Ga naar een pc winkel en in 9 van de 10 gevallen als je een zelfbouw pc koopt vragen ze of je er Windows bij wilt hebben.
Ik heb nog nooit gehoord of ik er Linux op wilde hebben, ook niet als ik het daar in elkaar liet zetten.
@Wout55, Dat Linux op de desktop uiteindelijk zal groeien geloof ik wel en vooral er nu meer software naar Linux komt al dan niet gesloten.
Die gesloten software is nodig om te kunnen groeien en als meer van die software komt zodat het straks niet meer uit maakt of je Linux of Windows maakt dat het voor veel mensen wel de moeite is om over te stappen.
Maar dan moet het wel komen en als het er is geaccepteerd worden door de huidige gebruikers en die kans ik gelukkig de juiste jaren gegroeid omdat de oude garde die puur open software willen, kwa aantallen aan het af nemen is op het Linux platform.
Maar het zal wel een aantal jaar duren en dan nog is het de vraag of het ooit een grote concurrent kan worden voor Windows.
Voor de tablet in de vorm van Android zullen ze het goed doen. Maar vraag aan iemand wat Android is en ze zeggen dat het van Google is maar de naam Linux zul je niet vaak horen.
Cononical moet dat ook met Ubuntu doen en de naam Ubuntu bekend maken en de naam Linux zoals ze nu al doen niet te prominent noemen.