Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253906 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #225 Gepost op: 2012/07/10, 08:32:34 »
Vistaus, wat mij opvalt is dat je de juistheid en accuraatheid van feiten en verschijnselen wel erg vaak probeert de weerleggen met ervaringen van je klasgenoten/leraren. ICT-cursisten zetten niet de standaard voor de maatschappij.

« Reactie #226 Gepost op: 2012/07/10, 13:14:44 »
Vistaus, wat mij opvalt is dat je de juistheid en accuraatheid van feiten en verschijnselen wel erg vaak probeert de weerleggen met ervaringen van je klasgenoten/leraren. ICT-cursisten zetten niet de standaard voor de maatschappij.

Ja, cursisten met een ICT-diploma... maar dan nog heb ik niks weerlegd met mijn klasgenoten, ik heb alleen gezegd dat hun het zo hadden.Ik heb niet gezegd "NEE IK HEB GELIJK WANT MIJN KLASGENOTEN". Ik heb niets meer gezegd dan dat hun het zo hadden gedaan. De details weet ik er verder ook niet van, anders had ik die er wel bijvermeld en daarom ging ik ervan uit dat het op de gewone manier met Win 8/Win7-dual gedaan is.

« Reactie #227 Gepost op: 2012/07/10, 14:43:03 »
Als je hun ervaringen met ons wilt delen enkel met de bedoeling om ons te informeren, waarom doe je dat dan in dit topic? Mijns inziens moet daar een verwijtende "zie je wel"-connotatie aan kleven.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #228 Gepost op: 2012/07/10, 16:03:45 »
@Vistaus Het gaat om alle reacties die je geeft waar je, je klasgenoten en mede ict'rs in opleiding en dergelijke erbij haalt.
Je reageert nu naar aanleiding van je laatste bericht waar je, je klasgenoten en dergelijke bij haalt maar je doet het vaker en tracht daarmee je gelijk aan jou kant te krijgen.

Vandaar dat ik al eerder een reactie gaf dat groepsvorming een mening bepaald en die mening vaak zeer gekleurd is naar degene die het hardste roept.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #229 Gepost op: 2012/07/10, 17:50:32 »
Vandaag een twee pagina´s artikel over ultrabooks in de Volkskrant en ja Linux of Ubuntu bestaat niet voor de journalist. Er zijn twee smaken, Apple of Windows.  ;)  Je vraagt je dan af of de schrijver niet stiekem zelf op een Unbuntumachine zit ter werken. Zou me niets verbazen. Ik denk dat er wel degelijk een verschuiving naar Linux gaat plaatsvinden. Dat is al een tijde aan de gang en dat gaat met windows 8 alleen maar doorzetten. Je mag soortgelijke reacties maar dan wat heftiger verwachten als na de introductie van Unity. Wat mij verbaasde is dat na de introductie van de LST 12.04 er niet opnieuw een grote groep ontevreden Ubuntugebruikers zich op het forum meldde. Ik denk dat die pas bij het eind van de ondersteuning van 10.04 gaan kijken hoe de zaken er nu bijstaan. Ik ga er van uit dat er nauwelijks mensen zijn die bewust een nieuwe Windowsversie gaan kopen om die op een oude machine te zetten. Eerder is het zo dat ze ooit die oude machine hebben gekocht en dat ze met dat OS (meestal XP) doorgaan tot die niet meer vooruit te branden is. Dan pas stappen ze over en dan liefst gratis. Of ze kopen een nieuwe pc met daarop weer een voor geïnstalleerd OS. Linux zal tegen de verdrukking in gaan groeien vanwege de pluspunten, nagenoeg dezelfde functionaliteit, geweldig veilig, geen viruscanners en andere rotzooi nodig en nog gratis bovendien. Vooral in landen waar de mensen minder geld hebben vindt op dit moment de groei plaats. En uiteindelijk komt het ook hier. Niet dat Linux de markt gaat overvleugelen maar meer dan 10% marktaandeel moet toch mogelijk zijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #230 Gepost op: 2012/07/10, 18:54:52 »
Vandaag een twee pagina´s artikel over ultrabooks in de Volkskrant en ja Linux of Ubuntu bestaat niet voor de journalist. Er zijn twee smaken, Apple of Windows.  ;)  Je vraagt je dan af of de schrijver niet stiekem zelf op een Unbuntumachine zit ter werken. Zou me niets verbazen. Ik denk dat er wel degelijk een verschuiving naar Linux gaat plaatsvinden. Dat is al een tijde aan de gang en dat gaat met windows 8 alleen maar doorzetten. Je mag soortgelijke reacties maar dan wat heftiger verwachten als na de introductie van Unity. Wat mij verbaasde is dat na de introductie van de LST 12.04 er niet opnieuw een grote groep ontevreden Ubuntugebruikers zich op het forum meldde. Ik denk dat die pas bij het eind van de ondersteuning van 10.04 gaan kijken hoe de zaken er nu bijstaan. Ik ga er van uit dat er nauwelijks mensen zijn die bewust een nieuwe Windowsversie gaan kopen om die op een oude machine te zetten. Eerder is het zo dat ze ooit die oude machine hebben gekocht en dat ze met dat OS (meestal XP) doorgaan tot die niet meer vooruit te branden is. Dan pas stappen ze over en dan liefst gratis. Of ze kopen een nieuwe pc met daarop weer een voor geïnstalleerd OS. Linux zal tegen de verdrukking in gaan groeien vanwege de pluspunten, nagenoeg dezelfde functionaliteit, geweldig veilig, geen viruscanners en andere rotzooi nodig en nog gratis bovendien. Vooral in landen waar de mensen minder geld hebben vindt op dit moment de groei plaats. En uiteindelijk komt het ook hier. Niet dat Linux de markt gaat overvleugelen maar meer dan 10% marktaandeel moet toch mogelijk zijn.

Een veel grotere kans is, is dat de schrijver met een Macbook werkt.
Er is op het moment geen verschuiving van Windows naar Linux aan de gang maar een stilstand en zelfs een deel verloren aan Apple.

het is een droom beeld dat een nieuwe versie van Windows, Linux doet laten groeien.
Dat een journalist er niet over schrijft zegt meer dan genoeg.
Linux heeft een slechte naam alleen wil niemand dat zien.
Het is niet voor niets dat men de naam Linux vervangt door Ubuntu.

Nieuwe markten ja daar kan het groeien en zullen voor een groei in marktaandeel zorgen maar stop met dromen dat men in plaats van Windows 8, Linux neemt want net als Vista zal dat niet gebeuren.

Je plus punten met vrijwel dezelfde functionaliteit word juist door heel veel mensen niet ondersteund.
Alleen al dat hun Tom Tom of iets dergelijks er niet op werkt en ze vrijwel al hun Windows software weg kunnen doen om een mindere Linux versie te gaan gebruiken is al genoeg om dat voor hun niet te laten kloppen.
Geweldig veilig is leuk maar de meeste mensen maken zich dar niet druk om en hebben hele andere ervaringen. Daarbij doet Androit niet veel goeds aan die naam en toont het aan dat het ook heel makkelijk slachtoffer kan worden.
Virusscanners zijn iets waar mensen gewend aan zijn en ook gratis te krijgen zijn.
Dat je zelf al zegt dat de groei niet hier plaats vind zou je moeten doen inzien dat het door andere dingen komt dan waar jij denkt dat de sterke punten zitten.

Ziet nou niemand dat Linux hier niet leeft en dat men liever geld uit geeft aan Windows wat men kent en men eerder naar een nieuwe Windows versie gaan dan naar een gratis Linux distro?
Linux leeft niet bij de mensen. Men kiest tussen Apple en Windows en andere keuzes zijn er niet.
Als Linux 10% marktaandeel krijgt dan is dat hier nog onder de 2% als het al niet minder is.
Windows zal de komende jaren groot blijven in het westen en de enige die wat in loopt is Apple ten koste van voornamelijk Linux.

« Reactie #231 Gepost op: 2012/07/10, 18:59:41 »

Waarschijnlijk kent die betreffende journalist desktop Linux echt niet, of iig niet genoeg. Maar eerlijk is eerlijk, er is op dit moment in de winkel ook nog geen enkele ultrabook te koop met Linux dus vanuit puur consumentenperspectief is het daarvoor geen factor. Dell en Canonical werken aan een ultrabook voor Ubuntu (project Sputnik) maar zelfs die is voornamelijk gericht op ontwikkelaars (niet de doorsnee consument dus). 10% marktaandeel voor desktop Linux zou geweldig zijn :) maar ik zie echt niet in hoe dat de komende jaren moet gaan gebeuren, zeker niet met de toenemende populariteit van gesloten ecosystemen en verder verschuiving naar ARM (secure boot anyone) :(

« Reactie #232 Gepost op: 2012/07/10, 21:10:04 »
Als je hun ervaringen met ons wilt delen enkel met de bedoeling om ons te informeren, waarom doe je dat dan in dit topic? Mijns inziens moet daar een verwijtende "zie je wel"-connotatie aan kleven.

Omdat ik reageerde op een stukje hulp die emiel gaf. Ik heb zelf gee W7 en W8 heb ik alleen in VB. Ik heb dus geen ervaring me dat stukje hulp. Maar omdat ik wist dat een paar klasgenoten dat wel was gelukt, wilde ik dat even delen ter informatie. Als jij weet dat jou klasgenoten iets is gelukt en het kan mogelijk hulp/informatie bieden in een topic, zou jij dat dan achterhouden? Misschien jij wel, ikke niet. Verschillen we kennelijk in en dat is maar goed ook want als we alles hetzelfde zouden doen... :)

@erik: Lenovo Ideapad Z6xx Ultrabook met optie voor Linux is te koop in Media Markt Amsterdam Bijlmer.

« Reactie #233 Gepost op: 2012/07/10, 23:32:39 »
...

@erik: Lenovo Ideapad Z6xx Ultrabook met optie voor Linux is te koop in Media Markt Amsterdam Bijlmer.

Kijk, dat is leuk (meen ik serieus!). Maar... hoe kom je daar achter dat die Linux optie er is? Heb je dat gevraagd in de winkel, stond het er bij op het kaartje of heeft het in de folder gestaan? Op de site van Media Markt kan niets vinden over de Linuxoptie, maar daar kan ik ook dat type, Z6*, niet vinden.  Natuurlijk geloof ik je wel maar ik zie zulke dingen graag ook nog even ergens bevestigd staan en het liefst makkelijk vindbaar voor Jan met de pet ;)

« Reactie #234 Gepost op: 2012/07/11, 00:31:18 »
Klopt, elk filiaal heeft andere bevoorrading. De MM Almere bijv. heeft alleen de Ideapad Uxxx terwijl MM Bijlmer de Ideapad Uxxx en Zxxx heeft. En zo geldt dat ook voor andere producten (zoals wasmachines, telefoons, toetsenborden enz.).

Het stond op het kaartje. Welke Linux je dan krijgt weet ik niet, maar ik gok op Red Hat of CentOS daar de Z-serie tezamen met de Thinkpads (niet Edge) voornamelijk op zakelijke gebruikers gericht is.
(en op sommige Thinkpads (niet Edge) kun je ook Linux krijgen, maar die tel ik niet mee omdat de Thinkpads in NL niet in fysieke winkels te koop zijn i.t.t. de Ideapads)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #235 Gepost op: 2012/07/11, 18:05:13 »
Ik ga er van uit dat er nauwelijks mensen zijn die bewust een nieuwe Windowsversie gaan kopen om die op een oude machine te zetten.
Je bedoelt dat zoiets niet door veel mensen wordt gedaan. Want soms kom ik op het computer totaal forum topics tegen van pc's uit het jaar 2005 met Windows 7 erop. Wat overigens niet wil zeggen dat het dan om een legitieme Windows versie gaat. Ook een nieuwe pc met SSD in combinatie met Vista lijkt voor te komen. Als iemand geen geld wil uitgeven aan een legitieme Windows 7 versie, lijkt de keuze voor Ubuntu meer voor de hand liggend.     
Niet dat Linux de markt gaat overvleugelen maar meer dan 10% marktaandeel moet toch mogelijk zijn.
Ook ik denk dat tien procent Linux marktaandeel te optimistisch is. Het zou best kunnen dat door Windows 8 meer mensen dan normaal Ubuntu Linux willen proberen. Maar dat wil niet zeggen, dat er ook meer mensen overstappen op een Linux distributie. Want er zijn ook mensen die Linux als dualboot met Windows 7, die hun taken uitvoeren in Windows 7. En slechts af en toe Ubuntu Linux gebruiken.

Wat die "Lenovo Ideapad Z6xx Ultrabook met optie voor Linux" betreft, kan dat pas interessant zijn, wanneer je die online bij meerdere webshops kunt bestellen. Want welke nieuwe Linux gebruiker, gaat daarvoor naar één specifieke fysieke winkel. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #236 Gepost op: 2012/07/11, 18:16:07 »
@Jolo, Wat voor een Linux gebruiker beter lijkt, is voor een Windows gebruiker anders.
Die blijft dan lekker bij Windows XP of dergelijke.

Windows 7 op een oude pc is als het goed afgesteld is en alle hardware word nog ondersteund, beter draaien dan XP.
Het is dan zelfs wat sneller dus zo gek is het niet eens om het te doen. je mist dan wel die extra effecten die Windows 7 heeft maar als je eerst XP gebruikte dan zul je dat niet missen.
Windows 8 blijkt ook beter te presteren dan XP op een oud systeem.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #237 Gepost op: 2012/07/11, 19:38:16 »
Het zou best kunnen dat door Windows 8 meer mensen dan normaal Ubuntu Linux willen proberen. Maar dat wil niet zeggen, dat er ook meer mensen overstappen op een Linux distributie. Want er zijn ook mensen die Linux als dualboot met Windows 7, die hun taken uitvoeren in Windows 7. En slechts af en toe Ubuntu Linux gebruiken.

Zoals het gros van de leden hier zelfs dus.
Excuus is spelletje zus en zo en programaatje dit en dat.
Zelfs met een Intel is geen uitzondering meer.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #238 Gepost op: 2012/07/11, 19:52:06 »
Ik denk bij 10% voor linux wel mondiaal. Wat waarschijnlijk een veel grotere invloed gaat hebben is de te verwachten teruggang in het aantal desktops en labtops omdat een groot deel van de particuliere markt naar de tablets zal overstappen. Daarbij is het zeer de vraag of MS er alsnog in zou kunnen slagen een groot deel van de opgelopen achterstand in te halen en een behoorlijk marktaandeel te krijgen.

« Reactie #239 Gepost op: 2012/07/11, 20:44:34 »
Wat die "Lenovo Ideapad Z6xx Ultrabook met optie voor Linux" betreft, kan dat pas interessant zijn, wanneer je die online bij meerdere webshops kunt bestellen. Want welke nieuwe Linux gebruiker, gaat daarvoor naar één specifieke fysieke winkel. 

Dan koop je hem bij Centralpoint of Misco, beide bekende online shops (of Amazon als je uit het buitenland importeren niet erg vindt).
Maar je hebt het punt een beetje gemist. Het ging om de verkrijgbaarheid van een ultrabook met Linux in een fysieke winkel en dan is de Ideapad Z6xx je enige keus (HP Probook met Linux is geen ultrabook namelijk).
« Laatst bewerkt op: 2012/07/11, 20:46:37 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #240 Gepost op: 2012/07/11, 21:05:46 »
Linux is 0,4% kwijt geraakt aan markt aandeel in plaats van groei ondanks opkomende landen zoals India.
Mondiaal daalt het dus juist en 10% marktaandeel is zwaar onrealistisch. Men dacht met de komst van Vista dat ze flink marktaandeel zouden winnen en er waren net als jij van die optimisten die dachten dat Linux wel eens 7% van de markt in handen zouden krijgen. Is dan toch een tegenvaller dat in plaats van groei er nu juist een daling in is gezet na de stijging in 2011. Velen zijn overgestapt naar Apple omdat linux niet bood wat ze zochten.

Linux is nog lang niet waar Windows en OS X zijn en zelfs OS X loopt achter op Windows.
Nu kan iedereen roepen hoe fantastisch het is en dat er al veel software is maar op veel punten loopt de software nog ver achter op die je voor Windows en OS X kunt krijgen in kwaliteit en functionaliteit als het al wel te krijgen is en dan heb ik het nog niet over de games.
Ja er zijn games maar vergelijk het niet met wat er voor die andere 2 en al helemaal niet wat er voor Linux te krijgen is.
Dan nog de ondersteuning voor als je problemen hebt. Forums heel leuk maar de meeste mensen willen iemand die ze helpt in levende lijven bij zich hebben om naar hun pc te kijken.

Wat de Windows tablet's betreft verwacht men op de zakelijke markt goede cijfers en ziet men dat ze op de consumenten markt nog een weg te gaan hebben maar ook daar verwacht men dat ze over een aantal jaar zeker mee doen. Dan moeten er wel flink wat apps bij komen al is MS flink bezig met het opkrikken van het aantal apps.
Tevens zal de Windows tablet een prominentere locatie in de winkel krijgen dan nu de Android tablet's hebben gekregen. 

Offline jolo

• Lid
« Reactie #241 Gepost op: 2012/07/11, 21:20:12 »
Het ging om de verkrijgbaarheid van een ultrabook met Linux in een fysieke winkel (..)
Dat je het over een fysieke winkel had, is me wel duidelijk. Ik vraag me alleen af in hoeverre de mensen er nog wel zin in hebben, speciaal voor het aanschaffen van een laptop naar een fysieke winkel te gaan, als het online aanbod weel groter is. Het leeuwendeel besteld denk ik een laptop met Windows 7 erop. Een klein deel daarvan probeert daarop een Linux distributie te installeren. Eventueel in dualboot.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Dave

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2012/07/11, 21:24:55 »

Wat de Windows tablet's betreft verwacht men op de zakelijke markt goede cijfers en ziet men dat ze op de consumenten markt nog een weg te gaan hebben maar ook daar verwacht men dat ze over een aantal jaar zeker mee doen. Dan moeten er wel flink wat apps bij komen al is MS flink bezig met het opkrikken van het aantal apps.
Tevens zal de Windows tablet een prominentere locatie in de winkel krijgen dan nu de Android tablet's hebben gekregen.

Je leest duidelijk op andere sites dan ik  =D
Het merendeel van de kopers heeft zelfs geen idee wat er geïnstalleerd is vooraf. 
Hoort iets als "windows" en denkt zal wel goed zijn verder.

« Reactie #243 Gepost op: 2012/07/11, 21:37:06 »
@emiel: Als het marktaandeel in een land groeit dan heb je nog maar statistisch gezien hooguit 3% erbij (even rekenen dat de groei exponentieel groot is in India, en dit is alleen maar even een voorbeeld hè). Dus dan kom je nog bij lange na niet aan de 7%.

@jolo: Ja, maar daar ging het dus niet om. Punt was niet of men naar de winkel zou willen ervoor, het was een algemeen puntje wat even ter sprake kwam ;)
Ik denk dat een topic over het wel of niet naar een fysieke winkel willen beter in een apart draadje kan :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #244 Gepost op: 2012/07/11, 22:13:01 »

Je leest duidelijk op andere sites dan ik  =D
Het merendeel van de kopers heeft zelfs geen idee wat er geïnstalleerd is vooraf. 
Hoort iets als "windows" en denkt zal wel goed zijn verder.

Ik lees heel veel sites en kijk ook wat fabrikanten verwachten.
Daarnaast wat ze iedere keer presenteren en dan geven ze vaak een ander beeld dan dat je van journalisten leest.
Daarbij lees ik veel onderzoeken op dat gebied en niet alleen op dat gebied maar dat is weer een ander onderwerp.

Wat je zelf al zegt heeft de naam Windows al een werking van dat het wel goed zal zijn al weet ik niet wat het voor de telefoon betekend.
Daar lopen ze achter al zijn ze in de VS wel populair en blijkbaar het meest gevraagde toestel in de top 10.
Maar dat is waar MS mee kwam en het waren cijfers van 1 provider.
Maar voor de desktop is dat zeker zo, men denkt zelfs dat OS X Windows is.
op de tablet markt is het afwachten maar als ik de onderzoeken mag geloven dan is er een deel dat op een Windows tablet heeft gewacht.

Maar het blijft afwachten al geloof ik wel wat de fabrikanten van de bedrijfsmarkt verwachten met de Win 8 tablet. Zelf zie ik het ook als beste tablet voor bedrijven.

@Vistaus, Als India vol over gaat op Linux dan is er zeker een flinke groei mogelijk maar dan moeten daar ook een hele hoop mensen een pc krijgen in de komende jaren.
Maar als je het mondiaal gaat kijken dan wijzen de cijfers eerder uit dat na een groei er nu weer een daling is ingezet.
Nou zijn die cijfers natuurlijk nooit geheel kloppend en kan het makkelijk zijn dat ze er een 0,5% langs zitten met aantallen maar een 0,5% maakt nog geen 7% en al helemaal geen 10%.
Dat zijn droombeelden net als dat Linux al klaar is om de markt te gaan veroveren mondiaal en dus niet alleen in India en zo.
Stel dat Linux een marktaandeel van 10% haalt en dat komt doordat men in China en India massaal is over gegaan op Linux dan nog zal het hier een hele tijd duren voor men over gaat.
Tevens is het afwachten of men bij Linux blijft aangezien er een hoop nieuwe gebruikers over stappen naar OS X.
ik geloof eerder dat OS X boven de 10% uit komt dan dat Linux de komende jaren flink zal groeien en met flink bedoel ik niet dat ze op 1,5 a 2 % komen maar op 5 a 6%.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/11, 22:20:28 door emiel1976 »

« Reactie #245 Gepost op: 2012/07/11, 23:42:36 »
@emiel: Nuja, ik had het over wereldwijd marktaandeel en niet het marktaandeel in India zelf ;)

Ik denk ook dat het gebruik van OSX zal toenemen met 10.8, maar dan wel op Hackintosh-gebied want de laatste cijfers van het aantal mensen met financiële schulden in NL is niet zo goed te noemen... dus denk dat mensen dan liever een goedkope Hackintosh maken en ik geef ze groot gelijk.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #246 Gepost op: 2012/07/12, 01:18:50 »
@emiel: Nuja, ik had het over wereldwijd marktaandeel en niet het marktaandeel in India zelf ;)

Ik denk ook dat het gebruik van OSX zal toenemen met 10.8, maar dan wel op Hackintosh-gebied want de laatste cijfers van het aantal mensen met financiële schulden in NL is niet zo goed te noemen... dus denk dat mensen dan liever een goedkope Hackintosh maken en ik geef ze groot gelijk.

Nee niet hackentosch maar gewoon legale mac's lopen op, vooral die macbooks zorgen voor een groei.
Degene die geen geld hebben blijven met hun XP of als ze al Windows 7 hebben, daarmee verder werken.
Er zijn nog genoeg mensen met geld ondanks dat het slecht gaat. De groei van Apple toont dat aan net als dat men nog steeds iPads koopt die ook niet al te goedkoop zijn.

Er zijn veel Linux gebruikers overgestapt naar Apple omdat ze ontevreden zijn over Linux en Linux gebruikte. Dit zijn veelal gebruikers die er ongeveer 1 a 2 jaar mee hebben gewerkt en niet tot tevredenheid heeft gezorgd. Van de Windows gebruikers gaan er amper nog naar andere platformen en die overstappen gaan naar Apple. De meeste gaan naar Windows 7.
Windows 7 maakt een groei door omdat men een nieuwe pc aanschaft of Vista beu zijn maar met name XP gebruikers gaan massaal over op Windows 7.
Eigenlijk vrij normaal en wat de meeste niet willen inzien en met droombeelden van een groot Linux komen, is dat men liever bij Windows blijft dan overstapt naar een ander platform.
De groep die verder kijkt dan alleen naar Windows is heel klein en is eigenlijk het geen wat nu al OS X en Linux gebruikt.
Apple en Linux vissen op het moment uit dezelfde vijver en vechten om die enkeling die nog Windows gebruikt en open staat voor een ander platform.
Apple heeft een voorsprong op Linux, zowel op software als ondersteuning.
Daarbij komt nog dat toch een hoop mensen een negatieve ervaring beleven met Linux, nu nog en niet alleen in het verleden.
Reden zijn het ontbreken van ondersteuning (Winkels).
Ontbreken van veel software.
Slechte kwaliteit van vervangende software.
Tevens gaat men er bij Linux vanuit dat je meer zelf onderneemt terwijl de meeste mensen juist ondersteuning willen en niet zelf van alles willen doen.
Het andere probleem is, is dat men er pas later achter komt dat van alles niet werkt en dan te horen krijgen dat ze Windows er naast of in VB moeten laten draaien om het te laten werken.
Aangezien dat als het in Windows moet draaien waarom zouden ze dan Linux ernaast zetten? Dat is voor de meeste mensen onzin en zullen het dan ervaren als een systeem wat niets kan.
Gebruiken ze wine dan krijgen ze de ervaring dat ze uren bezig zijn iets werkend te krijgen en als het werkt, werkt het over het algemeen slechter dan in Windows en met een update kan het zo maar zijn dat het ineens niet meer werkt.
Tja waar kies je dan voor, voor een platform wat je kent en alles doet wat je wilt, een systeem wat nieuw is en wel de software en ondersteuning heeft of voor Linux waarbij je, je ervaring hebt dat het geen wat je hebt niet naar behoren werkt en geen fatsoenlijke vervanger voor is!!
Blijft dus over Windows en voor een deel OS X.

Nu groeit Linux in India maar als er hardware blijft komen die wat niet ondersteund word in Linux en de software blijft achter lopen dan zijn er een hoop door het geen wat ze met hun systeem willen doen, genoodzaakt om over te stappen naar een ander systeem.
Cononical zal er voor moeten zorgen dat er meer en betere software komt voor Ubuntu.
Dat zoen ze nu wel maar met een wedstrijd waar vrijwel iedereen een zelfde app maakt, zorgt er niet voor dat er echt veel software bij komt.
Daarbij voor bedrijven houd het op als je iets anders moet doen dan wat je met een office pakketje kunt doen.

« Reactie #247 Gepost op: 2012/07/12, 10:45:37 »
Voorlopen op ondersteuning? Ubuntu 5 jaar ondersteuning en Red Hat zelfs 10 jaar. Apple slechts 3 jaar. Dus wie loopt er dan voor?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #248 Gepost op: 2012/07/12, 22:26:07 »
Voorlopen op ondersteuning? Ubuntu 5 jaar ondersteuning en Red Hat zelfs 10 jaar. Apple slechts 3 jaar. Dus wie loopt er dan voor?

Bedoel niet die ondersteuning maar de ondersteuning in de vorm van dat ze in de winkel je helpen en niet dat je op een forum of iets dergelijks om hulp moet vragen.

« Reactie #249 Gepost op: 2012/07/13, 01:24:07 »
Maar ja, wie gaat er nu naar de winkel met een Windows-probleem? helpmij.nl.