Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 164707 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #175 Gepost op: 2012/07/05, 16:22:03 »
"Het verschil is dat Unity als iets extra's lenzen heeft en dat Windows je er een Metro interface met apps bij geeft wat je ook op je desktop kunt gebruiken als je daar behoefte aan hebt."

O ja? En het bureaublad dan? Standaard staat klassiek uit in Win 8, in Unity heb je gewoon het oude bureaublad tot je beschikking waar je snelkoppelingen enzo kunt plaatsen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #176 Gepost op: 2012/07/05, 17:56:08 »
1 klik en je ziet op je bureaublad.
Dat is het verschil, tjee dat is groot.

De desktop van Windows 8 en Unity zijn meer gelijk dan je denkt.
Ook de werkwijze is meer gelijk en ja 1 klik moet je doen om op de desktop te komen maar dat is alles.
Wil je snel zien hoe het met alles staat dan is het juist handig dat je in de metro interface komt. Er zitten handige dingen in die er voor zorgen dat je snel dingen kunt doen net als Unity met de lenzen doet alleen hebt je met de Metro interface gelijk alle info voor je neus.
Iets wat ik wel fijn zou vinden om het op mijn desktop te hebben als Conky met klik opties.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #177 Gepost op: 2012/07/05, 20:45:05 »
Wat doe je dan nog op Android? Als er 1 OS waar je niet direct je apps op je scherm hebt dan is het Android wel...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #178 Gepost op: 2012/07/05, 20:46:57 »
Wat doe je dan nog op Android? Als er 1 OS waar je niet direct je apps op je scherm hebt dan is het Android wel...

Nee zoals MS in Win 8 het heeft.
Maar Android wil ik niet, het is het slechtste systeem wat ik gebruik.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #179 Gepost op: 2012/07/05, 20:48:03 »
Ja maar als je die Metro zo fijn vind dan had je beter direct een WP 7.5-toestel kunnen kopen (of een iPhone of MeeGo waar ook direct je apps op je scherm staan).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #180 Gepost op: 2012/07/05, 20:49:38 »
Daar heb ik ook spijt van dat ik dat niet heb gedaan al had je toen veel minder keus dan nu.


Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #181 Gepost op: 2012/07/05, 20:52:10 »
Daar heb ik ook spijt van dat ik dat niet heb gedaan al had je toen veel minder keus dan nu.



Wanneer heb je jou huidige toestel genomen/gekocht dan?

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #182 Gepost op: 2012/07/05, 21:22:55 »
Hoe lang hangt Linux al rond de 1%, dat is al heel lang en de ene keer is het wat hoger dan de andere keer maar ook Vista heeft het niet flink laten groeien en dat zal Windows 8 ook niet doen.
Vista heeft anders nog steeds ongeveer ongeveer 7 % marktaandeel
http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0
http://www.w3counter.com/globalstats.php
Daarvan kan dus nog wel iets vanaf. XP heeft een groter marktaandeel. Maar zal ongetwijfeld op oude pc's staan. Waarop alleen lichtere Linux distributies op draaien. En is daardoor minder aantrekkelijk voor nieuwe Linux gebruikers.

In hoeverre Windows 8 het Linux marktaandeel kan laten groeien, zou ook kunnen afhangen of computerbladen Linux als alternatief durven te noemen. Met computerbladen bedoel ik dus de Windows computerbladen. Want wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Verder kan een aanstaande nieuwe Linux gebruiker slechts één keer een eerste indruk daarover kunnen hebben. Als dat tegenvalt, gaat hij weer terug naar Windows.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #183 Gepost op: 2012/07/05, 23:33:49 »
Hoe lang hangt Linux al rond de 1%, dat is al heel lang en de ene keer is het wat hoger dan de andere keer maar ook Vista heeft het niet flink laten groeien en dat zal Windows 8 ook niet doen.
Vista heeft anders nog steeds ongeveer ongeveer 7 % marktaandeel
http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0
http://www.w3counter.com/globalstats.php
Daarvan kan dus nog wel iets vanaf. XP heeft een groter marktaandeel. Maar zal ongetwijfeld op oude pc's staan. Waarop alleen lichtere Linux distributies op draaien. En is daardoor minder aantrekkelijk voor nieuwe Linux gebruikers.

XP bevalt goed bij heel veel mensen en ze blijven daar voorlopig nog wel bij.
Ook als MS stopt met de ondersteuning zullen er mensen XP blijven gebruiken omdat ze niet weten dat het niet ondersteund word of omdat ze het wel zien gebeuren.

In hoeverre Windows 8 het Linux marktaandeel kan laten groeien, zou ook kunnen afhangen of computerbladen Linux als alternatief durven te noemen. Met computerbladen bedoel ik dus de Windows computerbladen. Want wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Verder kan een aanstaande nieuwe Linux gebruiker slechts één keer een eerste indruk daarover kunnen hebben. Als dat tegenvalt, gaat hij weer terug naar Windows.

Bladen zullen gek zijn als ze overstappen naar Linux.
Hier in Nederland is er amper een markt voor.
Tevens zijn de bladen vaak blij met een nieuwe Windows versie en hoe extremer hoe beter.
Dan hebben ze weer een hoop om over te schrijven. Dan ga je niet iets anders aanprijzen waar hier in Nederland geen markt voor is.
Tevens willen veel lezers van die bladen niets van andere systemen weten, ze kopen niet voor niets een Windows blad.
Als ze over Linux willen lezen dan kopen ze wel een blad wat ook over Linux schrijft maar vind die maar eens. Je ziet in een Windows blad ook nooit een stuk over OS X om dat aan te prijzen.
Game bladen hebben het alleen over Windows en zullen ook wel weer wat over Windows 8 schrijven en die zullen Linux zeker niet aanprijzen als vervanger want dat is voor een gamer geen optie.


Offline bwman

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #184 Gepost op: 2012/07/05, 23:38:16 »
het blad ct' schrijft regelmatig over linux linuxprogramma's en windows en soms ook over osx en dat voor een blad dat ook en vooral over windows schrijft
ze zijn er dus wel de bladen die over meerdere besturingssystemen schrijven.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #185 Gepost op: 2012/07/05, 23:57:57 »
Maar vind die maar eens? Ik kan al 4 boekwinkels in Almere alleen opnoemen die Linux Magazine NL en Linux Format verkopen en het zelfs voor de Windows-bladen zetten in het schap en dat zijn geen kleine boekhandels (Plantage, Ako, Selexyz en Bruna).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #186 Gepost op: 2012/07/06, 00:06:09 »
@bwman, Maar dan gaat het over de systemen en de software voor de verschillende systemen.

Maar vind die maar eens? Ik kan al 4 boekwinkels in Almere alleen opnoemen die Linux Magazine NL verkopen.

Ja dat is ook zo iets, hier heb ik amper een Linux blad gezien en heb ik nog geen bladen gezien die er naast Windows ook over Linux schrijven.
Er is hier amper een blad wat over Linux schrijft als je ze al kunt vinden. Bij het station zie ik alleen maar Windows bladen liggen en de tech bladen die ook over Apple producten schrijven.
Je ziet amper Linux.
En wat ik over Linux kan vinden is in het Duits.

Offline bwman

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #187 Gepost op: 2012/07/06, 00:21:19 »
hier in de krantewinkel vinden we twee a drie linuxbladen in de schabben
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #188 Gepost op: 2012/07/06, 00:27:09 »
Hier niet en ze zijn moeilijk te vinden.
Op het station hoef ik al helemaal niet te kijken want daar hebben ze, ze niet.
Auto bladen wel genoeg.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #189 Gepost op: 2012/07/06, 00:43:56 »
Uhm is dit nog steeds zo?
http://www.security.nl/artikel/40579/1/Linux_verliest_marktaandeel_aan_Apple.html?utm_source=rssfeed&utm_medium=rss&utm_campaign=rssfeed
Het is al een bericht van 4 maanden terug en de reacties gaan voornamelijk oer Unity en Gnome 3 maar ik geloof niet dat, dat de oorzaak is.

Zou wel eens willen weten of dit nog zo is.
Tevens snap ik het niet want de maand ervoor werd er nog gemeld dat Apple flink marktaandeel had verloren.
Windows 7 blijft stijgen maar dat is vrij logisch aangezien het op vrijwel ieder nieuw systeem staat.

Moeten we nu op Apple gaan letten of wat?

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #190 Gepost op: 2012/07/06, 10:10:37 »
Gezien bwman en ik is er maar conclusie: boven het zuidelijke land zijn Linux-bladen makkelijker te verkrijgen :)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #191 Gepost op: 2012/07/06, 10:32:24 »
Ik heb hierzes plaatsen in en om het centrum van Heerlen waar ik Linuxbladen kan kopen. Linux Magazine, PC-Active (al is die niet helemaal op Linux gericht) en nog verschillende andere titels. Ik denk niet dat je zomaar zo een wijde conclusie kunt trekken; het ligt lokaal nogal verschillend.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #192 Gepost op: 2012/07/06, 10:33:37 »
Ik heb eerlijk gezegd slechts bij één boekhandel een Linux Magazine gezien. De Plantage :)

EDIT: Ghehe, de oude smileys staan hier nog in de cache :D

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #193 Gepost op: 2012/07/06, 11:04:34 »
@Stefan: Het was ook geen echte conclusie maar een humoristische opmerking ;)

@Timo: Yup, Plantage zit naast Almere ook in Apeldoorn, Lelystad en Haarlem :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #194 Gepost op: 2012/07/06, 12:25:42 »
Hier wonen denk ik alleen mensen die van auto's houden want veel meer kom je bijna niet tegen.
Nou heeft Helmond niet voor niets 4 stations. Is makkelijker voor de mensen om Helmond te verlaten. Ze komen namelijk met de auto er naar toe en gaan met de trein weer naar huis. =D

Moet nog eens in de stad kijken of ze iets hebben.
Weet wel dat ik zo'n 10 jaar geleden nog wel eens Linux boeken zag liggen maar die zie ik ook niet meer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #195 Gepost op: 2012/07/06, 21:04:33 »
Het is best mogelijk dat er minder echte Linux computerbladen worden verkocht. Ofschoon hier vroeger Linux computerbladen werden verkocht, in de plaatselijke boekhandel. Is dat nu niet meer het geval. Mogelijk waren de verkoopcijfers van de Linux computerbladen te laag, en zijn ze daardoor uit de schappen gehaald.

Het klopt inderdaad dat c't zo nu en dan over Linux schrijft. Echter het artikel over Dualboot met UEFI, GTP en Linux in de c't van 7/8 2012 lijkt me niet voor beginnende Linux gebruikers geschreven.

Maar eigenlijk is er een artikel nodig om Linux te promoten voor beginnende Linux gebruikers, zodra Windows 8 officieel wordt uitgebracht. Hopelijk is dan de puntuitgave Ubuntu 12.04.1 al verschenen. De kans dat die goed installeert is toch weer iets groter, dan Ubuntu 12.04.

Weet wel dat ik zo'n 10 jaar geleden nog wel eens Linux boeken zag liggen maar die zie ik ook niet meer.
Wat de Ubuntu Linux boeken betreft. Ook ik heb de indruk dat er vroeger meer Ubuntu Linux boeken verkrijgbaar waren. Maar wellicht komen de Ubuntu 12.04 boeken nog wel. Ik zie er alvast één staan als verwacht 29 jul. 2012 Ubuntu Made Easy. Uiteraard wel Engelstalig. Maar dat zijn nieuwe boeken over een recente Ubuntu versie meestal.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #196 Gepost op: 2012/07/06, 21:31:45 »
@Jolo, Een review zullen ze wel schrijven voor een Linux distro maar of dat mensen over haalt weet ik niet.
Heb het wel eens in bladen gezien maar door al die berichten die niet voor de beginner zijn, zijn dat ook vaak de berichten die de beginner of niet Linux gebruiker niet zal lezen.

De boeken die je vroeger had waren van Redhad, Syuse en noem maar op.
Al die boeken en bundels met een cd met de software erop zie je niet meer. Die sets werden in Computer winkels verkocht en de boeken met soms een CD erbij zie je ook niet meer.
Je kunt nog wel Linux boeken krijgen maar dan moet je er vaak naar vragen.
Persoonlijk vond ik Linux vroeger meer zichtbaarder dan tegenwoordig.
op computer beurzen toen het nog computer beurzen waren en dat is al heel lang geleden, toen had je vaak studenten die Linux stonden te verkopen en aan te prijzen. Die zie je niet meer en de stands die ze hadden waren mooi en niet een standaard standje wat niet op valt wat ik in de periode zag toen de computer beurs meer een telefoon pimp beurs werd en er zelfs riemen, meubels en wazige beelden verkocht werden.
Er stond toen nog een stand met een mega grote Tux en daar stonden dan de verschillende distro's. Volgens mij was er zelfs een Corel distro als ik het mij goed herinner.
Nu zie je ze alleen als je in de donkere hoekjes kijkt als ik nog naar een beurs ga want echt leuk zijn ze niet meer met alles wat er omheen is gebouwd en over is genomen door de grote jongens.



FrSu

  • Gast
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #197 Gepost op: 2012/07/06, 22:40:55 »
Ik heb eigenlijk nog helemaal niet naar win 8 gekeken, omdat ik gelezen heb dat bij een (proef) installatie gelijk de gehele schijf in gebruik genomen wordt. Of kun je ook een live CD/USB draaien? Dan zou ik het wel eens willen proberen. Kom niet met VB aan, want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #198 Gepost op: 2012/07/07, 00:20:43 »
Ik heb eigenlijk nog helemaal niet naar win 8 gekeken, omdat ik gelezen heb dat bij een (proef) installatie gelijk de gehele schijf in gebruik genomen wordt. Of kun je ook een live CD/USB draaien? Dan zou ik het wel eens willen proberen. Kom niet met VB aan, want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Nee je moet hem of installeren of in VB en ik kan je zeggen dat VB heel makkelijk is en niets voorstelt om Windows 8 te installeren.
Het is eigenlijk gelijk aan het normaal installeren.
Het enige verschil is, is dat je zelf het aantal Ram, CPU en dergelijke toe kunt wijzen net als de hoeveelheid schijfruimte.
Alles wijst zich zelf op dat gebied en als het fout gaat is er niets aan de hand. Je kunt het gewoon weer over doen of verwijderen als je het niet meer wilt.

Eens moet de eerste keer zijn dat je met VB werkt. ^-^
O als je het probeert zou ik wel de versie van de VB site halen in plaats die achter lopende versie in het software centrum.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #199 Gepost op: 2012/07/07, 11:26:06 »
@jolo Ja, het zou natuurlijk kunnen dat ik het in een verkeerd perspectief plaats. Almere, Haarlem, Lelystad en Apeldoorn zijn natuurlijk vrij grote woonplaatsen dus het zou best kunnen dat ze daarom in deze 4 plaatsen wel goed genoeg verkocht worden om ze erin te houden.