Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253675 keer)

Offline jolo

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #200 Gepost op: 2012/07/07, 12:24:35 »
@emiel1976, ik zou ook niet weten, in hoeverre een Linux artikel ervoor zorgt dat mensen daadwerkelijk een Linux distributie gaan uitproberen. Of men dan inderdaad Linux blijft gebruiken, is afhankelijk van de verwachtingen die dat artikel wekt.

@Vistaus, grote steden hebben weliswaar meer winkels die computerbladen verkopen. Maar dat betekent toch niet, dat ze in elke boekhandel/supermarkt Linuxbladen verkopen. Dat doen ze denk ik alleen, wanneer er voldoende vraag naar is. 

Een andere manier voor verstokte Windows gebruikers om kennis te maken met een Linux distributie, is via computerfora. Daarmee bedoel ik niet direct dit of een ander Linux forum mee. Maar meer algemene computerfora, die bij een computerblad hoort. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #201 Gepost op: 2012/07/07, 12:27:49 »
Mensen gaan niet uit zichzelf een alternatief voor Windows uitproberen, tenzij ze daar een grondige reden voor hebben. Meestal worden ze tegengehouden door onwetendheid of schrik. Alleen als er iemand in de buurt is die al met succes een overstap naar Linux heeft gemaakt en bereid is vragen te beantwoorden en assistentie te verlenen, durven ze de sprong wel eens wagen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #202 Gepost op: 2012/07/07, 13:12:28 »
Mensen gaan niet uit zichzelf een alternatief voor Windows uitproberen, tenzij ze daar een grondige reden voor hebben. Meestal worden ze tegengehouden door onwetendheid of schrik. Alleen als er iemand in de buurt is die al met succes een overstap naar Linux heeft gemaakt en bereid is vragen te beantwoorden en assistentie te verlenen, durven ze de sprong wel eens wagen.

Precies, en die persoon zal iemand eerder over de streep kunnen trekken dan een artikel omdat ze dan net als bij Windows iemand hebben die ze om hulp kunnen vragen.
Men wil nog altijd het liefste iemand uit de buurt dan een forum of iets dergelijks.

@Jolo, Ik geloof er niet zo in, Linux bladen zijn niet de populairste.

@Vistaus, Dat zijn gewoon grote dorpen die je opnoemt.
Als je een wereldstad wilt zien dan moet je naar Helmond komen. Helmond heeft 4 trein stations, krijgt een biologisch park zoals het centralpark in NY.  =D

« Reactie #203 Gepost op: 2012/07/07, 13:25:47 »
@emiel: Dan heb je wat gemist ;)
Almere heeft 5 (eind 2012 zelfs 6) stations en wij krijgen ook een biologisch park a la Central Park (kijk maar op Omroep Flevoland voor de details).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #204 Gepost op: 2012/07/07, 14:50:22 »
@emiel: Dan heb je wat gemist ;)
Almere heeft 5 (eind 2012 zelfs 6) stations en wij krijgen ook een biologisch park a la Central Park (kijk maar op Omroep Flevoland voor de details).

Almere telt niet dat doen ze om het makkelijk te maken voor de mensen om snel uit dat gat weg te gaan. =D

« Reactie #205 Gepost op: 2012/07/07, 15:31:57 »
Maar we hebben tenminste wel vrije busbanen door heel de stad met een hoge frequentie, dat kun je van weinig andere steden ter wereld zeggen, laat staan Hellemond ;)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #206 Gepost op: 2012/07/08, 14:00:49 »
Ik vond nog een blog Why Can’t Linux Crack The Desktop? Ik kan het mis hebben. Maar waarschijnlijk bedoelen ze: Waarom kan Linux niet doorbreken op de desktop? En ook daarin wordt onder andere de beperkte mogelijkheden van Linux software genoemd. In 2008 was er dit artikel Linux-desktop levert felle discussie op. Een quote hieruit
Citaat
Frank Hoogwijk ziet de doorbraak van Linux op de desktop naderen. "Langzaam maar zeker begint Microsoft last te krijgen van Linux als besturingssysteem, zeker nu het met Vista ook niet zo lekker gaat volgens de berichten.
Dus nu zou Windows 8 die doorbraak moeten versnellen. 

« Reactie #207 Gepost op: 2012/07/08, 14:57:42 »
Waarom pak je dan zo'n oud artikel en niet een recent filmpje van Linus himself?
http://www.youtube.com/watch?v=ZPUk1yNVeEI

Of deze van Linus himself:
http://www.youtube.com/watch?v=KFKxlYNfT_o

« Reactie #208 Gepost op: 2012/07/08, 16:39:16 »
Bij al dit soort discussies word er altijd 1 groot ding vergeten, Mensen zijn kudde dieren.!

Zoals in andere landen Ubuntu zich als een olievlek zal verspreiden zo moeilijk zijn het zijn om bijvoorbeeld in Nederland Ubuntu gemeengoed te maken bij de mensen.
Domweg omdat het kudde dieren zijn en Microsoft met windows diep geworteld zit bij de mensen.

Dus ook al zal Ubuntu of Linux in het algemeen precies dezelfde specs/mogelijkheden en kwaliteiten leveren, zal toch de meerderheid heel lang bij Microsoft blijven hangen, in landen zoals Nederland.

Neem nu als voorbeeld de Iphone......
Vraag de gemiddelde gebruiker waarom hij/zij een iphone heeft gekocht en niet een samsung met android.

Het antwoord zal altijd neerkomen : omdat die en die het ook heeft, ziet er goed uit, werkt leuk blablabla....

Met andere woorden ze kunnen nooit keihard zeggen/onderbouwen waarom je juist voor die iphone hebben gekozen.

Ditzelfde fenomeen geld voor alles, dus ook voor de besturing software voor hun desktop.

Als je op een school met 1000 mensen 750 mensen met Ubuntu laat werken zal je zien dat in een korte tijd iedereen ineens met Ubuntu gaat werken, zelf snappen ze niet waarom.
De werkelijkheid is echter dat mensen achter elkaar aan lopen, dus kudde gedrag.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #209 Gepost op: 2012/07/08, 17:05:52 »
Ik vond nog een blog Why Can’t Linux Crack The Desktop? Ik kan het mis hebben. Maar waarschijnlijk bedoelen ze: Waarom kan Linux niet doorbreken op de desktop? En ook daarin wordt onder andere de beperkte mogelijkheden van Linux software genoemd. In 2008 was er dit artikel Linux-desktop levert felle discussie op. Een quote hieruit
Citaat
Frank Hoogwijk ziet de doorbraak van Linux op de desktop naderen. "Langzaam maar zeker begint Microsoft last te krijgen van Linux als besturingssysteem, zeker nu het met Vista ook niet zo lekker gaat volgens de berichten.
Dus nu zou Windows 8 die doorbraak moeten versnellen.

Vista heeft het ook niet gebracht en Windows 7 staat sterk.
Windows 8 zal niet die doorbraak geven en Linux hoger brengen.
Als je kijkt naar het bericht van 4 maanden geleden dan had Linux zelfs marktaandeel verloren en zijn ze eigenlijk niets opgeschoten en is de winnaar OS X en nog steeds Windows.

Tevens denk ik dat het richten op een slechte versie van Windows om marktaandeel te winnen niet de weg is en wat Cononical aan het doen is in India en dergelijke een betere weg dan af gaan zitten wachten.
Vista was slecht maar nog werken er mensen mee en ondanks dat het zo slecht was hebben zowel Apple als Linux niets tot nauwelijks marktaandeel gewonnen. Apple heeft meer marktaandeel gewonnen door hun grotere naamsbekendheid mede door de iPhone en dergelijke dan door Vista.
Linux wint voornamelijk marktaandeel in landen zoals India, China en dergelijke dan hier in de EU.
Het is tegen beter weten in gokken op een flop van Windows 8.
Het is algemeen bekend dat de meeste mensen lang bij het geen blijven met wat ze hebben en als ze over stappen dan leggen ze zich er bij neer.
Met Vista konden ze terug naar XP en anderen hebben gewacht op Windows 7.
Dat XP nu pas ingehaald word door Windows 7 toont aan dat men liever blijft bij wat men heeft dan overstapt en als men overstapt dan stapt men over naar Windows en in dit geval is het Windows 7.
Windows 7 is de opvolger van XP en zal lang gebruikt blijven worden.

Tevens mocht er een overstap zijn naar een ander systeem dan ga er maar vanuit dat mensen eerder voor Apple kiezen dan voor Linux.

Tevens wat ik eerder al aantoonde aan Windows 8, is dat het niet zo afwijkend is als wat men denkt en roept omdat men zich blind staart op de metro interface wat maar een onderdeel van het systeem is.
Wat bij Vista niet gebeurde zal al helemaal niet bij Windows 8 gebeuren.
Ik geef Windows 8 zelfs goede kansen mede doordat het op alle platformen een gelijke interface heeft en het voor de desktop de oude desktop heeft behouden.
Net als Unity alleen het menu weg gehaald zoals men dat kende en waar dat bij Unity er voor zorgde voor een andere manier van gebruiken van de desktop is dat bij Windows veel minder het geval en voor een hoop gebruikers is het vrijwel niets aan veranderd.

@Gandyman, Je vergeet gewoonte dieren. De mensen blijft graag dezelfde dingen doen die ze kennen.
En als je het dan toch moet vervangen dan maar weer door Windows want die naak kennen ze.
Windows is ingeburgerd en wat je zecht van de iPhone klopt. iedereen heeft een iPhone tot je ziet waar ze mee bellen.
Zo ook met Windows ondanks dat men met OS X werkt.
Probeer maar eens iemand te helpen over de telefoon die zegt met Windows te werken en in werkelijkheid OS X voor zijn neus heeft.

Er zijn zoveel dingen waarom men niet van Windows af stapt dat de optie er vanaf stappen eigenlijk niet eens de moeite is om er op te rekenen.
Daarnaast is er nog lang geen rede om over te stappen. Men kan de Windows van hun huidige pc gebruiken op hun nieuwe pc als Windows 8 niet bevalt en als ze dat niet hebben dan downloaden ze het wel.

« Reactie #210 Gepost op: 2012/07/08, 17:11:28 »
@emiel: Je vergeet 1 ding: weet je hoe hoog het aantal is dat geen upgrade van Windows koopt, zeker in NL? De meeste mensen kopen gewoon een nieuwe PC waar het al op voorgeïnstalleerd is en dan kun je niet meer terug. Het enige wat je dan kan doen is een alternatief zoeken (let op: ik schrijf KAN doen, hoeft dus niet persé).

Offline jolo

• Lid
« Reactie #211 Gepost op: 2012/07/08, 19:40:24 »
@Vistaus, dat ik een artikel uit 2008 pak is, omdat ik de zoekwoorden
Waarom kan Linux niet doorbreken op de desktop? in Google had gebruikt. Blijkbaar zijn daar niet zoveel Nederlandstalige info over, dat een artikel uit het jaar 2008 bovenaan het Google zoekresultaat komt. Verder lijkt het erop dat sommige dingen niet veranderen. Want het gaat toch nog steeds om de beschikbare software en de hardware ondersteuning.

Wat de nieuwe pc's met Windows 8 erop betreft. Ik mag aannemen dat de meeste mensen toch via computerbladen en/of het internet hebben gelezen over die nieuwe Windows 8 desktop. Dus zouden ze daardoor niet verrast behoren te zijn, als ze hun Windows 8 pc thuis voor het eerst inschakelen. Als verder voorlopig nog de keus wordt geboden tussen Windows 7 en Windows 8, kan er gewoon worden gewacht op Windows 9.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #212 Gepost op: 2012/07/08, 20:09:44 »
Zolang computerfabrikanten Windows blijven voorinstalleren op alle pc's en notebooks die ze verkopen, is er geen schijn van kans dat Linux ooit doorbreekt als desktopbesturingssysteem. Mensen willen gewoon een kant-en-klaar systeem hebben dat ze maar hoeven aan te zetten en het werkt.
Het is hoog tijd dat de Europese Commissie eens een einde maakt aan deze perfide vorm van koppelverkoop.
Zodat we uiteindelijk op de prijslijsten van computerwinkels zoiets zien staan:

notebook: 249 euro (en eender welke andere computerhardware geprijsd exclusief Windows)
Windows voorinstallatie inclusief licentie: 150 euro
Linux voorinstallatie: 20 euro

Hoeveel mensen zouden er dan Windows blijven kiezen?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #213 Gepost op: 2012/07/08, 20:15:23 »
@Vistaus, Het updaten laten best veel mensen maar dat betekend niet dat ze dan voor Linux kiezen maar in het begin de kat uit de boom kijken.

Dan heb je de volgende 2 situaties.
1 Ze gaan een pc kopen en willen geen pc met Windows 8.
2 Ze hebben een pc gekocht met Windows 8 en het bevalt niet.

1 Ze gaan dan eerder voor de Mac dan voor een systeem met Windows en daar dan Linux op te zetten.
Rede is simpel, de meeste mensen willen nog altijd iemand die ze kan helpen en dat kan een winkel of familie, kennis of vriend zijn.
Tevens zijn die Macbooks vrij populair en kunnen ze met hun mac bij de winkel om hulp vragen in plaats van een forum.

2 Dit kun je weer opdelen in meerdere blokken.
Ze laten het er op staan en blijven bij Windows 8 en dat zullen de meeste doen en mocht het echt tegen vallen dan zijn dat degene die overstappen naar een volgende versie zoals bij Windows 7 gebeurde.
Ze zetten er een andere versie van Windows op en dat zijn de meeste van wie iets anders proberen.
Een kleine groep zal of hun systeem verkopen en een mac kopen of Linux erop zetten.
Maar dat zijn kleine aantallen en van degene die er Linux op zetten zal een deel weer terug keren naar Windows of de overstap naar de mac maken.
Van degene die naar een andere Windows versie zijn gegaan, zal een deel weer terug keren naar Windows 8.

Maar wat maakt het uit of ze een upgrade kopen of niet?
Als ze het niet kopen dan betekend dat niet dat ze naar Linux komen, in tegenstelling zelfs ze blijven dan juist bij Windows en het systeem wat er op staat en dat is nu Windows 7 en met Vista was dat XP.

Van de groep die afgestapt is van Windows met Vista kwam niet door de interface al kreeg die er toen ook al een hoop negatief commentaar.
Degene die overstapte hadden last dat het niet goed werkte wat veelal veroorzaakt werd door bugs en hardware die niet aan de eisen voldeed voor het systeem. Degene die klaagde over de interface, klaagde alleen en deden verder niets dan of met XP blijven werken of het toch gebruiken.
XP had in het begin ook een hoop commentaar omdat iedereen het op te oude systemen installeerde en het in het begin niet zo stabiel was.
Tevens gingen er veel illegale versies rond die niet echt goed werkte omdat je ze niet kon updaten.
XP kreeg toen een hoop negatieve reacties maar uiteindelijk werd het wel een succes omdat er snel eer drivers kwamen en de systemen die het aankonden samen met SP2 er voor zorgde dat het goed draaide.
Als Windows 8 uit komt en men krijgt het voor elkaar om het net zo stabiel en stabieler te maken dan Windows 7 dan zullen heel veel mensen gewoon bij Windows 8 blijven en kan het net als Windows 7 groeien.

@Bloom ook als Windows er niet standaard op staat kiest men voor Windows, dat was vroeger al en zal nog zo zijn omdat in de winkels Linux niet ondersteund word en omdat iedereen er toch om vraagt.
Ls men kan kiezen dan kiezen de meeste toch voor Windows ondanks dat het geld kost.
Geld speelt in deze een veel kleinere rol en de mensen die eerst voor Linux kiezen zal een groot deel later toch weer terug naar Windows gaan door het ontbreken van ondersteuning en kennis bij de gebruikers.
Enige wat je dan krijgt is dat er weer meer illegale versies rond zullen gaan van Windows net als wat er met XP gebeurde.

« Reactie #214 Gepost op: 2012/07/08, 20:17:32 »
@emiel:
"Het updaten laten best veel mensen maar dat betekend niet dat ze dan voor Linux kiezen maar in het begin de kat uit de boom kijken."

En dan zeg je datik soms slecht lees... lees jij nu ook eens mijn post over want dat is precies wat ik dus ook verkondigde.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #215 Gepost op: 2012/07/08, 21:17:38 »
notebook: 249 euro (en eender welke andere computerhardware geprijsd exclusief Windows)
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat zo iets kan gebeuren met netbooks/notebooks en merk pc's. Zodat dit alleen het geval zou kunnen zijn voor Zelf samengestelde systemen. Daarbij kan dan inderdaad een Windows 7 OEM installatie DVD worden meegeleverd. Of kan deze tegen extra kosten worden voor-geïnstalleerd. Alleen de Linux voor-installatie zal ontbreken. Er is gewoon te veel hardware om allemaal door de leverancier te ondersteunen. Verder zijn er ook te veel verschillende Linux distributies.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #216 Gepost op: 2012/07/08, 21:34:16 »
@emiel:
"Het updaten laten best veel mensen maar dat betekend niet dat ze dan voor Linux kiezen maar in het begin de kat uit de boom kijken."

En dan zeg je datik soms slecht lees... lees jij nu ook eens mijn post over want dat is precies wat ik dus ook verkondigde.

Ok ik wist niet wat je er mee bedoelde.

@Jolo, Dat is niet onwaarschijnlijk maar dat is gewoon zo. Men kiest toch voor Windows ook als de prijs van Linux lager is.
In eerste instantie kan het wel uitmaken maar ze zullen net zo hard terug komen.

Er hangt zo'n beeld van dat Linux de oplossing is voor iedereen en dat iedereen er blij mee is maar veel mensen willen geen Linux en willen Windows.

« Reactie #217 Gepost op: 2012/07/08, 23:51:54 »
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat zo iets kan gebeuren met netbooks/notebooks en merk pc's. Zodat dit alleen het geval zou kunnen zijn voor Zelf samengestelde systemen. Daarbij kan dan inderdaad een Windows 7 OEM installatie DVD worden meegeleverd. Of kan deze tegen extra kosten worden voor-geïnstalleerd. Alleen de Linux voor-installatie zal ontbreken. Er is gewoon te veel hardware om allemaal door de leverancier te ondersteunen. Verder zijn er ook te veel verschillende Linux distributies.

Nuja, Ubuntu is veruit het populairst dus qua keuzes lijkt het me makkelijk welke Linux ze dan zouden meeleveren.

« Reactie #218 Gepost op: 2012/07/09, 00:13:26 »
@Vistaus, dat ik een artikel uit 2008 pak is, omdat ik de zoekwoorden
Waarom kan Linux niet doorbreken op de desktop? in Google had gebruikt. Blijkbaar zijn daar niet zoveel Nederlandstalige info over, dat een artikel uit het jaar 2008 bovenaan het Google zoekresultaat komt. Verder lijkt het erop dat sommige dingen niet veranderen. Want het gaat toch nog steeds om de beschikbare software en de hardware ondersteuning.

Wat de nieuwe pc's met Windows 8 erop betreft. Ik mag aannemen dat de meeste mensen toch via computerbladen en/of het internet hebben gelezen over die nieuwe Windows 8 desktop. Dus zouden ze daardoor niet verrast behoren te zijn, als ze hun Windows 8 pc thuis voor het eerst inschakelen. Als verder voorlopig nog de keus wordt geboden tussen Windows 7 en Windows 8, kan er gewoon worden gewacht op Windows 9.

Hier heb je er trouwens nog een, zeer recent zelfs: http://blog.projectz.me/2012/07/08/has-linux-on-the-desktop-had-its-day/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #219 Gepost op: 2012/07/09, 03:18:21 »
Leuk artikel Vistaus.

De gemeenschap en de naam Linux zijn het grote probleem en zolang de gemeenschap dat niet inziet dat hun het probleem zijn, zal het nooit groeien.
Gelukkig is Cnonical er met Ubuntu die wel dingen doen waar een deel van de gemeenschap niet blij mee is want anders was het aandeel nog veel kleiner.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/09, 03:32:00 door emiel1976 »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #220 Gepost op: 2012/07/09, 20:16:09 »
@emiel1976, ik bedoel dat het niet erg waarschijnlijk is, dat bij het aanschaffen van netbooks/notebooks en merk pc's, kunt kiezen tussen Windows en een Linux distributie.

@Vistaus, in principe ben ik het met je eens, dat Ubuntu het populairst is. Het is nog de vraag of de pc leveranciers dat ook vinden. Wat je hyperlink betreft. Het is best mogelijk dat Windows gebruikers bang zijn, voor het Linux terminalvenster. Dat wil zeggen. De muis klikkende Windows gebruikers.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #221 Gepost op: 2012/07/09, 20:22:55 »
@Jolo, Dat is logisch dat je niet kunt kiezen end at je hier niet snel een keuze zult hebben.
Ze hebben het geprobeerd maar de fabrikanten zijn er ook achter gekomen dat men niet op Linux zit te wachten.
Dat is mede door de gemeenschap en de naam die Linux heeft maar ook zitten mensen niet op een andere desktop te wachten en als het systeem dan ook nog eens anders is, dan word het voor veel mensen het te veel van het goede.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #222 Gepost op: 2012/07/09, 22:39:32 »
Ik heb eigenlijk nog helemaal niet naar win 8 gekeken, omdat ik gelezen heb dat bij een (proef) installatie gelijk de gehele schijf in gebruik genomen wordt. Of kun je ook een live CD/USB draaien? Dan zou ik het wel eens willen proberen. Kom niet met VB aan, want daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Even iets corrigeren.
Ik melde eerder dat het niet kon maar dat was bij de vorige versie.
De release priview kun je wel dual boot draaien met een andere Windows versie.

Je moet alleen wel opletten met wat je doet.
Maak een backup van je huidige installatie.
Dan maak een aparte partitie waar je Windows 8 wilt installeren.
Daarna kun je het installeren en kies bij de installatie iets anders dan update van je huidige systeem.
Juiste partitie kiezen van waar je hem wilt en succes.
Maar nogmaals maak een backup en houd er rekening mee dat Windows 8 nog niet af is en dat het dus kan crashen.

Ik zou toch aanraden om het in VB te doen.

« Reactie #223 Gepost op: 2012/07/09, 22:57:38 »
De vorige versie kon je ook dual booten. Mensen uit mijn vorige klas deden dat toen ook naast Win 7.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #224 Gepost op: 2012/07/09, 23:16:36 »
De vorige versie kon je ook dual booten. Mensen uit mijn vorige klas deden dat toen ook naast Win 7.

Ik had ergens gelezen dat het niet kon maar nu twijfel ik.
Desondanks is het niet mijn voorkeur. De huidige versie draait op zich goed maar toch zou ik voor VB gaan.

Heb wat updates binnen gehad en weer wat bugs opgelost.
Verder draait het op zich goed en is het snel.