Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253676 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #150 Gepost op: 2012/06/30, 19:19:10 »
HP is niet de enige die nog gewoon XP drivers aanbied.
Alleen zou ik persoonlijk geen drivers meer maken voor XP, dat heeft zijn tijd gehad.

« Reactie #151 Gepost op: 2012/06/30, 20:27:08 »
HP is niet de enige die nog gewoon XP drivers aanbied.
Alleen zou ik persoonlijk geen drivers meer maken voor XP, dat heeft zijn tijd gehad.

In dit geval ging het om een driver uit 2002 ;) Maar voor de rest heb je gelijk.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #152 Gepost op: 2012/06/30, 20:36:01 »
Een paar honderdduizenden mensen (inclusief ik) zijn het niet met die stelling eens Emiel.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #153 Gepost op: 2012/06/30, 20:55:11 »
Een paar honderdduizenden mensen (inclusief ik) zijn het niet met die stelling eens Emiel.

Hoezo dat XP niet meer van deze tijd is of dat andere bedrijven ook nog drivers voor XP leveren?
Voor een printer is het zelfs goedkoper om als die uit 2002 is om een nieuwe te kopen, die inktpatronen zijn van dat ding vele malen duurder dan die van een nieuwe printer.

« Reactie #154 Gepost op: 2012/06/30, 21:16:23 »

Hoezo dat XP niet meer van deze tijd is of dat andere bedrijven ook nog drivers voor XP leveren?
Voor een printer is het zelfs goedkoper om als die uit 2002 is om een nieuwe te kopen, die inktpatronen zijn van dat ding vele malen duurder dan die van een nieuwe printer.

De HP Scanjet is een scanner, geen printer beste Emiel.

Trouwens, het hangt er wel vanaf wat voor printer je hebt... Onze vorige HP kostte qua inktpatronen 30 euro maar dat was dan 3 kleuren ineen. HP 720c uit de tijd van XP. Deze nieuwe HP, B109n, kost 17 euro per los inktpatroon (of 13, maar als we op inhoud van een patroon afgaan dan is die van 17 op gelijk niveau met die oude). Dat is zelfs duurder. Goed, hij print wel zuiniger, maar toch...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/30, 21:18:32 door Vistaus »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #155 Gepost op: 2012/06/30, 21:40:50 »

De HP Scanjet is een scanner, geen printer beste Emiel.

Trouwens, het hangt er wel vanaf wat voor printer je hebt... Onze vorige HP kostte qua inktpatronen 30 euro maar dat was dan 3 kleuren ineen. HP 720c uit de tijd van XP. Deze nieuwe HP, B109n, kost 17 euro per los inktpatroon (of 13, maar als we op inhoud van een patroon afgaan dan is die van 17 op gelijk niveau met die oude). Dat is zelfs duurder. Goed, hij print wel zuiniger, maar toch...
Niettemin zijn de inktpatronen voor scanners uit 2000 wel duurder dan die uit 2012 heur ;D

@Emiel: Dat XP aan z'n end is.

« Reactie #156 Gepost op: 2012/06/30, 21:55:19 »
Huh? Ik vergeleek juist onze oude printer uit ongeveer 2001 met onze nieuwe uit 2010

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #157 Gepost op: 2012/06/30, 22:44:05 »
Huh? Ik vergeleek juist onze oude printer uit ongeveer 2001 met onze nieuwe uit 2010

Ja maar Timo had het over XP.
Nog even en XP word niet meer ondersteund en dan laten fabrikanten het ook als een baksteen vallen kwa ondersteuning.

Mijn vorige printer had inktpatronen die per stuk 60 euro koste en nu betaal ik 6 euro per patroon. Voordeel is wel dat ik nu losse patronen heb en toen 3 kleuren in 1 pakje waardoor als er 1 leeg was je alles moest vervangen.

« Reactie #158 Gepost op: 2012/07/01, 00:16:23 »
@emiel: Ik had het tegen Timo, niet tegen jou.
Het begint een beetje een chaos te worden in dit topic :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2012/07/01, 00:58:24 »
Quote stond verkeerd bedoelde het bericht van jou met je prijzen van inktpatronen.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2012/07/02, 21:38:25 »
En daar mis je een beetje de boot. We hebben hier een forum. Mensen vragen om hulp en krijgen die. Mocht er dan sprake zijn van een bug en de persoon in kwestie geeft aan geen (goede) kennis van het Engels te hebben, dan grijpt Mwanzo in. Bij Bodhi Linux op hun forum gaat dat ook op een zelfde manier. Dus er is helemaal geen kennis van het Engels nodig om een bugrapport in te dienen; daar helpt de community bij wanneer nodig
Ik help het je hopen. Ikzelf ben nog steeds van mening dat het doen van een bugmelding bij Lauchpad, meer iets is voor gevorderde Ubuntu gebruikers.

Verder kunnen we het alleen nog maar afwachten, of Windows 8 inderdaad mensen in de richting van een Linux distributie gaat sturen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #161 Gepost op: 2012/07/02, 22:09:47 »
Ik denk wel dat Ubuntu er een hoop gebruikers bij gaat krijgen. Nee, geen Year of Linux, maar er zullen er wel meer bijkomen denk ik. En als Canonical het goed speelt ("Niet tevreden met Win 8? Probeer Ubuntu!" iets in die richting) dan moet het wel lukken op zijn minst 1% marktaandeel erbij te krijgen :)

Ubuntu TV komt trouwens begin 2013 op de markt in India volgens LinuxNews, dus wie weet vlak daarvoor of daarna hier.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2012/07/03, 12:44:03 »
Ik denk dat Apple hier in het westen er van kan profiteren al zijn ze zelf ook steeds meer bezig hun desktop te veranderen in een touchscreen systeem.
Linux zal groeien maar niet dankzei Windows 8 maar dankzei opkomende landen.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2012/07/04, 21:04:34 »
Ik zie het als volgt. Er zijn Windows 7 gebruikers, die aan de publieke test van Windows 8 hebben deelgenomen en/of er info over gelezen hebben in computerbladen. Als ze dat niks vinden, zie ik niet in waarom deze groep een Linux distributie zou willen overwegen. Het upgraden naar Windows 8 is toch niet verplicht.

Als op een dag er in de winkel pc's verkrijgbaar zijn met Windows 8, dan neem ik aan dat pc's met Windows 7 nog verkrijgbaar zijn, totdat Windows 9 wordt uitgebracht. Dus Windows 8 haters hebben dan nog steeds geen goede reden, om een Linux distributie uit te proberen. Verder lijkt het erop dat sommige Windows gebruikers liever een illegale Windows versie draaien, dan een legitieme Linux distributie.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #164 Gepost op: 2012/07/04, 22:21:16 »
Er zijn er al watovergestapt, alleen dat is voornamelijk in Amerika. Maar goed, dat is statistisch gezien maar een heel klein percentage natuurlijk.

Het upgraden wordt wel aantrekkelijk gemaakt door in de laatste 3 maanden een gratis upgrade te geven en Lenovo die nu al aanbiedt dat je voor 14,99 mag upgraden bij RTM. De kans dat men gaat upgraden en achteraf ontevreden is is dus erg groot.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2012/07/04, 23:21:30 »
In Nederland is men zeer Microsoft trouw, dat zie je bij IE wat in Nederland nog steeds groot is terwijl andere landen veel minder IE gebruiken.

Met Vista riepen de Mac fan boys ook dat men massaal naar de Mac zou over stappen maar dat viel ook zwaar tegen.
Het geen wat groeide bij Apple was het marktaandeel in laptops vanwege het design.

Hoe lang hangt Linux al rond de 1%, dat is al heel lang en de ene keer is het wat hoger dan de andere keer maar ook Vista heeft het niet flink laten groeien en dat zal Windows 8 ook niet doen.
Dat Linux groeit komt door andere factoren en het dood staren op een nieuwe Windows versie om dan marktaandeel te winnen is nutteloos.
Veel mensen kennen Linux niet eens en als ze het kennen is het ver van mijn bed show voor ze of hebben nog veel vooroordelen er over en blijven daarom bij Windows en leggen zich neer bij de interface.
Meeste mensen zijn er niet eens mee bezig en als ze er mee te maken krijgen dan staat daar de verkoper het helemaal op te hemelen en gaan ze naar huis met een Win 8 systeem wat ze blijven gebruiken.
Het zijn de mensen die verder kijken die naar Linux komen maar dat doen ze ook zonder de komst van een nieuwe Windows versie.

Men maakt zich hier op het forum meer druk om Windows 8 dan al die Windows gebruikers.

« Reactie #166 Gepost op: 2012/07/05, 00:08:23 »
"Men maakt zich hier op het forum meer druk om Windows 8 dan al die Windows gebruikers."

Het is maar goed dat je die opmerking hier maakt en niet op mijn ROC of ZDNet want anders had je er flink van langs gekregen van huidige Win 7-gebruikers die zic druk maken over Win 8.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2012/07/05, 00:34:40 »
Hahaha en hoeveel zijn dat er. De meeste interesseert het niet van de pc gebruikers.
kijk naar hoeveel mensen zich bezig houden met computer nieuws en vergelijk het met het aantal gebruikers.
Meeste doen totaal niets met die dingen.

En hoeveel klaagde er over Unity?
Een deel is overgestapt naar iets anders maar ondanks dat er heel veel negatieve reacties waren en nog zijn zie je ook dat veel mensen het gebruiken.

Dit is net zo alleen zijn er heeeeeel veel meer Windows gebruikers.
Dan is het nog hoeveel van die mensen die klagen gaan er over naar Linux, dat is ook vrijwel niemand omdat ze klagen en als ze er een tijdje mee werken op hun werk of school dan raken ze er aan gewend en hoor je ze niet meer.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/05, 00:56:35 door emiel1976 »

« Reactie #168 Gepost op: 2012/07/05, 10:23:53 »
Maar Unity is niet zo heel veel anders daar Unity nog het desktopaspect heeft. Win 8 heeft totaal geen desktopaspect meer omdat dat Metro gewoon geen desktop is.

En hoeveel dat er zijn? Geen concrete cijfers, maar er zitten 30 mensen in mijn klas (incl. ik) en meer dan de helft ervan gebruikt nu Win 7 en ziet Win 8 niet zitten.
Op ZDNet heb ik er tientallen reacties uitgeplukt, maar daar ik niet constant op ZDNet zit kan ik daar geen concreet aantal van maken. Maar goed, een paar tientallen is niet niks.

En hoezo op hun werk of school? Dan heb jij daar kennelijk geen kaas van gegeten. Weet je hoe lang het duurt bij de meeste bedrijven en scholen vooraleer ze migreren? Mijn middelbare school heeft pas onlangs Windows 7 overal gekregen, tot die tijd hadden ze XP. Mijn ROC gebruikt nog steeds voor een groot deel XP en sommige computers hebben wel 7 (en sommige Ubuntu en Fedora voor de Linux-lessen).
Kun je een lange discussie van maken maar dit heb ik toch echt geleerd op zowel mijn opleiding als van ICT-deskundigen.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/05, 10:25:59 door Vistaus »

« Reactie #169 Gepost op: 2012/07/05, 10:45:07 »
En hoeveel klaagde er over Unity?
Een deel is overgestapt naar iets anders maar ondanks dat er heel veel negatieve reacties waren en nog zijn zie je ook dat veel mensen het gebruiken.

Ten opzichte van het aantal gebruikers van Ubuntu waren er volgens mij maar weinig mensen die klaagden over Unity. Maar zoals altijd hoor je tevreden mensen niet. Zo zal het waarschijnlijk ook met Windows 8 zijn. De mensen die het niks vinden laten zich flink horen, maar het gros van de mensen zal er tevreden mee zijn.

Microsoft is namelijk geen achterlijk bedrijf, die hebben echt wel gebruikersonderzoek gedaan voor ze een nieuwe interface introduceren. Net zoals men dat bij Canonical doet overigens. En natuurlijk weten ze dat een deel van de gebruikers er niet blij mee zal zijn, net zoals een deel van de mensen Unity niet ziet zitten. Maar als je een behoudende minderheid alle vernieuwing laat stopzetten kan je je bedrijf beter meteen opdoeken.

« Reactie #170 Gepost op: 2012/07/05, 10:55:12 »
Weet je hoe lang het duurt bij de meeste bedrijven en scholen vooraleer ze migreren? Mijn middelbare school heeft pas onlangs Windows 7 overal gekregen, tot die tijd hadden ze XP. Mijn ROC gebruikt nog steeds voor een groot deel XP en sommige computers hebben wel 7 (en sommige Ubuntu en Fedora voor de Linux-lessen).
Kun je een lange discussie van maken maar dit heb ik toch echt geleerd op zowel mijn opleiding als van ICT-deskundigen.

Ik vermoed ook dat Windows 8 vooral bedoelt is voor de thuisgebruikers, en mobiele markt. Het gros van de bedrijven is inderdaad net om naar Windows 7 of gaat dat doen, en zal denk ik Windows 8 overslaan. Als dat zo is, dan is het denk ik een slimme zet, kan men eerst thuis Windows 8 gebruiken. En tegen de tijd dat bedrijven de nieuwe Windows interface gaan gebruiken zijn de gebruikers er al aan gewend en is de overgang veel makkelijker.

« Reactie #171 Gepost op: 2012/07/05, 11:05:33 »
@Thomas: Maarja, die onderzoeken van Canonical hoef je niet eens aan te halen want we weten inmiddels Emiels mening over die onderzoeken (zie andere Unity-topics) ;)

Maar precies, de meeste bedrijven zullen Win 8 inderdaad of overslaan of nog een poos wachten.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #172 Gepost op: 2012/07/05, 11:19:29 »
Wij hadden tot voor kort (3 jaar terug) nog Windows 98 op sgool. Nu XP...

« Reactie #173 Gepost op: 2012/07/05, 11:21:18 »
Wij hadden tot voor kort (3 jaar terug) nog Windows 98 op sgool. Nu XP...

Ken je nagaan.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2012/07/05, 16:16:43 »
Hahaha ict deskundigen.
Ik ken veel ict'ers en ze hebben allemaal een mening er over maar ze hebben ook allemaal zo iets van we zien wel wat het word.
Ze maken zich er niet druk om omdat het voor hun nog ver weg is. Ze hebben nog veel XP machines staan en de nieuwe systemen hebben Windows 7.
De metro interface is niet hun probleem omdat ze daar niet veel in zullen werken.

Een ROC klas zijn mening zegt totaal niets.
Sorry maar ik neem zo'n soort klas hype of groep hype niet zo serieus meer.
Ik heb mijn tijd ook verspeeld op scholen en het allemaal meegemaakt. De overstap van 3.11 naar 95 was net zo iets waar iedereen over viel en toen alle systemen om waren op school volgde de leerlingen snel en verdween het commentaar net zo snel als dat het kwam.
En dan kun je komen met dat die interface nu veel erger veranderd is en zo, maar dat is onzin. 95 was een enorme verandering. Daarbij kwam ook nog dat het vol met bugs zat.
Het was toen ook zo dat de interface waardeloos was en heel mijn klas riep ook van alles over hoe waardeloos het was maar dat is allemaal tijdelijk.
Het was puur onkunde en had totaal niets met of de interface goed of slecht was te maken. Men kon bepaalde dingen niet vinden en men moest wennen aan de andere manier van werken.
Dat is met Windows 8 precies zo.
Mede omdat een paar man moord en brand riep bij 95 werd dat door de rest over genomen en had iedereen al een mening voor men wist waar ze het over hadden. Dat is nu precies zo.

Wat met Unity gebeurde gebeurd nu ook met Windows 8 wat Thomas de Graaff goed uit legde.

En dan kun jij Unity een minder grote verandering vinden, ik vind het minstens net zo.
Ze zijn meer gelijk aan elkaar dan je denkt.
Leg ze maar eens naast elkaar.
De opzet is precies gelijk met wat kleine verschillen en wat andere mogelijkheden.

1 De desktop omgeving. *
Beide gaan uit van een soort launcher waar je, je favoriete programma's in plaatst.
2 Het zoeken van programma's.
Beide hebben de optie om via een zoek venster je programma te vinden wat je wilt opstarten.
3 het menu is vervangen. **
Bij beide is het menu vervangen door iets anders. Er is geen menu meer in beide gevallen en ze bieden beide een scherm vol met bij de ene blokken en de andere iconen.

Het verschil is dat Unity als iets extra's lenzen heeft en dat Windows je er een Metro interface met apps bij geeft wat je ook op je desktop kunt gebruiken als je daar behoefte aan hebt.

* Tevens en dat heeft MS net als Cononical onderzocht, gekeken naar hoe men in Windows hun desktop gebruikt en daar hebben ze niets aan veranderd en is nog precies zo als hoe men het in Windows 7 gebruikt. In Windows gebruikt het grootste deel van de mensen het menu amper tot niet omdat het al geen fijn menu is en je daar meer aan het zoeken bent dan wat anders.
Vrijwel iedereen plaatst een hoop in de balk en op de desktop en starten daar alles van op en komen zo niet of nauwelijks in het menu.
Ik zelf doe het ook in Windows en dat is mij pas opgevallen toen ik Windows 8 ging proberen. Toen ging ik mijn Linux desktop vergelijken met mijn Windows desktop en zag ik dat ik in Windows alles van de desktop doe en Linux veel meer het menu gebruik omdat daar wel een simpel en overzichtelijk menu in zit en dan heb ik het over het Gnome 2 en het Xfce menu.

** Nu kun je roepen dat je het menu in Unity kunt gebruiken maar dat is geen menu.
Unity heeft een scherm vol iconen en de keuze die je kunt doen is om of alles weer te geven of bepaalde groepen weer te geven. Het is niet zo dat als je op een bepaalde groep klikt je alleen die groep ziet. je zet ze daarmee uit of aan en zo kun je bepaalde groepen uit zetten zodat het minder iconen zijn.
Windows 8 heeft dat op een andere manier aangepast maar de opzet ervan is ook anders.
Het metro menu is voornamelijk bedoelt voor touch interface al kun je het ook met de muis gebruiken.
Tevens kun je kiezen of je al je programma's wilt laten zien of alleen die, die de metro interface gebruiken. Een ander ding is, is dat je zelf groepen kunt maken en de volgorde kunt bepalen van je programma's.
Maar bij beide is het niet de hoofdzaak voor de desktop en bij beide gaat men er vanuit dat je via een zoek opdracht je programma start of het op je desktop/launcher hebt staan.

Waarom ik Windows 8 niet zo erg vind en best werkbaar komt mede doordat ik de desktop omgeving gebruik en ik eigenlijk mijn menu niet eens gebruik.
Doe ik in Windows 7 ook niet en op dat gebied veranderd er voor mij niets. Ja ik krijg 1 plekje extra voor een icoon te plaatsen maar verder is het precies zo. Ik heb op de desktop Chrome draaien in Windows 8 net als in Windows 7 en bij beide staan ze op dezelfde plek in de balk.
Dat ik zo werk ik Windows is mede vanwege het menu wat ik niet echt fijn vind en omdat Windows altijd iconen op je desktop plaatste en aan dat gedekte is totaal niets veranderd.
Dat ik niet in Unity mijn weg kan vinden komt omdat ik heel anders werk met Linux.
Daar gebruik ik het menu omdat het overzichtelijk is en je snel iets hebt gevonden maar daar ook heb ik een launcher inde vorm van een dock. Alleen omdat ik in Linux amper iets op de desktop zet omdat ik het daarin niet fijn vind werken moet ik nog in het menu terecht kunnen en je kunt nu roepen wat je wilt maar dat iconen festijn vind ik waardeloos en niet fijn werken.
Het heeft dus te maken met hoe ik met Linux en met Windows werk en waar Windows de basis gelijk heeft gehouden is dat voor mij bij Unity veranderd in indeling en in hoe ik het gebruik.

Ik heb unity een kans gegeven maar ik kon niet wennen. Bij Windows 8 was ik heel snel gewend omdat er eigenlijk niets veranderd is.
Er zijn dingen bij gekomen en daar speel ik wat mee en ben ik al aardig aan gewend al is het niet iets wat ik veel zal gebruiken.

Al die negatieve reacties die je ziet zijn voornamelijk reacties vaan mensen op het metro menu en het ontbreken van het oude menu en ze kijken niet nar hoe ze het gebruiken en wat nou werkelijk dat voor gevolgen voor hun heeft.
Als ik kijk naar de overstap van 3.11 naar Win 95 of van Win 7 naar Win 8 dan is de overstap van Win 7 naar 8 veel kleiner.