Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 163130 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #100 Gepost op: 2012/06/22, 11:01:58 »
@markba: Nuja, maar lees dan even over die PenPoint OS en over de Dynabook: http://www.osnews.com/story/22739/A_Short_History_of_the_Tablet_Computer

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #101 Gepost op: 2012/06/22, 14:44:57 »
@Pjotr, Nee  ik ben geen Windows fan boy zoals die er voor dat platform en andere platformen zeker zijn.
Ik ben een gebruiker die als Steve Jobs een mens was geweest, alle 3 de platformen zou gebruiken.
Ik kijk naar wat ik mooi vind en fijn vind werken. Voor de telefoon vind ik de huidige Win 7 telefoon een mooie opzet waarbij ik Win 8 voor de telefoon een hele grote verbetering vind en mij zeer aanspreekt. Van de andere platformen vind ik iOS ver weg het beste werken en vind ik Android zeer log en veel te veel van de systeem eisen vraagt. Ontwikkelaars hebben al naar Google software gestuurd met verbeteringen waardoor het tot 10x zo goed presteert.

Als ik kijk naar tablet's dan vind ik 3 tablet's zeer mooi en dat zijn de volgende.
Die nieuwe transformer met dat toestensbord.
De iPad.
De tablet die Microsoft presenteerde en die staat bij mij op 1.
Ik kijk dan niet naar wat de software is maar wat de tablet bied en dan moet ik eerlijk toegeven dat ze iets heel moois neer hebben gezet.
Kwa software vind ik het ook het beste systeem en op 2 iOS.

Voor de desktop is het weer anders.
OS X vind ik een zeer fijne layout hebben al vind ik het jammer dat ze daar ook het menu aangepast hebben.
Het is daarom dat mijn layout in Linux vaak op die van OS X lijken.
Linux is daarom ook mijn nummer 1 platform op de desktop. Als alle games en hardware die ik heb probleemloos en zonder een hoop werk zo zouden werken onder Linux dan zou ik niet eens Windows gebruiken op de desktop. Ik wissel na het gamen gelijk naar Linux.
Van de systemen komt Win 7 op plek 3 na OS X.
Alleen ik gebruik uit principe niets van Apple dus komt het op plek 2.

Om dus te zeggen dat ik vast hang aan Windows en een fanboy ben nee maar wat ik er mooi aan vind is dat het voor een touchscreen zeer mooi werkt.
Voor mij het beste systeem voor die systemen. Voor de pc is het net iets als Unity en Gnome 3 waar ik niet mee kan werken al vind ik het minder erg dan die andere 2.
Daarbij wat Microsoft presenteert met de Xbox, telefoon en tablet vind ik zeer mooi hoe je die samen kunt laten werken.
Ik heb een Xbox 360 en ik moet zeggen dat het een prettig menu is voor het systeem en de controler.
Daarbij straks dat je met je tablet een hoop functies erbij krijgt maakt dat het een mooi systeem is wat mooi samen werkt.

Ik zie mij niet met een Unity tablet werken zoals Unity nu is. En dan bedoel ik het niet dat ik Unity niets vind maar omdat ik denk dat Unity op 2 platformen verdeeld is en er geen duidelijke keus is gemaakt. Voor een deel is het ideaal voor de desktop en voor een ander deel juist voor touchscreen apparaten.
Dat vind ik bij Win 8 beter gedaan omdat je daar het desktop gedeelte niet hoeft te gebruiken op een tablet en op een pc je daar terecht kunt al mis ik dan wel een extra optie om daar toch een extra normaal menu erbij te hebben.

ZDnet, tja dat is hun mening.
Niet iedereen zal een platform mooi vinden. Een vriend van mij wil Android en vind het fantastisch waar ik Android wel aardig vind.
Als ik er een stuk over zou schrijven dan kwam het er niet goed uit en kwamen iOS en Win 7 er veel beter uit terwijl hij Win 7 totaal niets vind en niets meer met iOS te maken wil hebben. Hij had de eerste iPhone die niet echt goed samen werkte met zijn pc en slecht berijk had wat niet aan de telefoon lag maar aan de provider.
Maar hij koppelt dat laatste aan de telefoon en niet aan de provider.
Een andere vriend van mij heeft een Win 7 telefoon en wil nu de Win 8 telefoon en die vind Android waardeloos en iOS ook zeer mooi.
Het is maar wie je het vraagt.

Maar om mij als fanboy van Windows te zien, nee dankje ik hoop namelijk dat je straks met Linux ook heel makkelijk alles samen kunt laten werken zodat het net als bij win 8 lijkt of je met 1 systeem werkt en niet losse systemen.
Mijn favoriete platform zou zijn als je een basis station hebt met alles daarop en wat je vanaf ieder platform kunt bereiken met een simpele interface en je het gevoel geeft of je op het systeem zelf zit en niet op de server.
Eigenlijk de ChromeOS opzet maar dan uitgebreider en een andere interface.
 

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #102 Gepost op: 2012/06/22, 14:52:11 »
Nog een mening.
Het is maar wie je het vraagt en je krijgt een mening.

http://www.youtube.com/watch?v=IWjoFbPQ_KQ&feature=g-u-u

Zo ieder zijn ding.

Ik zit trouwens te genieten van mijn printer en hoe dat werkt draadloos en met alle platformen zonder problemen en heel makkelijk en snel.
Dat wil ik voor de rest van mijn systemen ook zo hebben dat het onderling zo goed werkt.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #103 Gepost op: 2012/06/22, 17:12:28 »
Nee maar veel systemen met Ubuntu kwamen op andere systemen wel terug. Mensen werden slecht tot niet geïnformeerd dat het niet werkt met de cd's die ze thuis hebben, ze zelf nog wat dingen moeten installeren om mp3 en dergelijke af te spelen. Komen ze thuis en willen ze een cd met een Windows programma er op zetten en dan werkt het niet.
Ik vind het voor installeren van een Linux distributie op pc's niet de oplossing, om het marktaandeel van Linux te vergroten. Het zou zelfs averechts kunnen werken. Degene die geïnteresseerd zijn in Linux distributies, komen die info vroeg of laat wel tegen op het internet. Omdat Linux draait om vrije software, past mp3 wegens het patent dat daarop rust daar niet goed in. De wat meer ervaren Linux gebruikers gebruiken liever open source Ogg Vorbis.

Zelfs Steve Ballmer begint al te kijken in de richting van open source http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2012/16/open-source-niet-langer-kanker-voor-microsoft
Ik heb zelfs 18 CD´s  (gekochte in Duitsland) die opgenomen zijn in Ogg Vorbis.
Al mijn muziek staat op Ogg Vorbis ,mijn Stereo anlage en autoradio spelen die ook af dus dat MP3 Patent gezever kunnen ze ergens steken waar het donker is.

Plusje voor jou / U ;) Muziek rippen (en Downloaden van Jamendo) doe ik ook altijd naar Ogg Vorbis, gewoon omdat het kan en het een vrij formaat is.


Offline Tom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #105 Gepost op: 2012/06/22, 20:23:19 »
@erik1984  jou is niks mis mee .. jij ook niet zo lang de zin vriendelijk is ..zand erover. ^-^ ^-^
@Bloom is FLAC dan niet groter (muziek bestanden)  ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #106 Gepost op: 2012/06/22, 20:31:52 »
FLAC is groter ja, maar de kwaliteit van FLAC is goddelijk. Als je de ruimte hebt, dan raad ik FLAC aan (en meeste moderne computers hebben de ruimte wel).

Offline Tom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #107 Gepost op: 2012/06/22, 20:49:32 »
cd's die je zelf brand en afspeelt moeten wel mp3 zijn, wil je ze in de auto willen afluisteren. Niet iedere radio met cd-speler in de auto heeft dat aan boord natuurlijk.
Misscien wel de nieuwste, maar die moet je dan maar net hebben. Ik dus niet, en ga die ook niet kopen. Die ik heb doet het perfect en is nog niet zo oud.
In mijn auto nu drie jaar oud zat standaard een radio in en die speelt ogg ,zit ook een usb en een ipod aansluiting aan.
Gebruik voor muziek altijd de usb stick ,heb zekers al drie jaar geen cd meer gebrand.
Maar goed nu ben ik zeer offtopic .. sorry. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #108 Gepost op: 2012/06/23, 08:30:05 »
@femke: Daar heb je gelijk in.

@Wanda: Klopt, OGG kan tegenwoordig ook wel op autoradio's. Maar dan moet je wel een autoradio van >3 hebben en dat heeft niet iedereen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #109 Gepost op: 2012/06/23, 09:12:20 »
Wat multimedia betreft staat de keuze weliswaar vrij om te kiezen voor open – en gesloten bron software. Maar het voordeel van open bron software is toch, dat Linux dat "out of the box" kan ondersteunen. Dat is dan weer makkelijker voor beginnende Linux gebruikers. 

Om weer terug te komen op het onderwerp. Ik ben in ieder geval er nog niet overtuigd van, dat Windows 8 het Linux marktaandeel aanmerkelijk zal vergroten. Tenslotte kunnen degenen die Windows 8 vinden tegenvallen toch ook nog ervoor kiezen bij Windows 7 te blijven. Verder staat tegenover het geklaag over Windows 8 UI toch het geklaag over Ubuntu' Unity. Wat vooral opvalt is dat veel computerbladen uitgebreid schrijven over Windows 8. Als er al wordt geschreven over Linux, zijn die artikelen toch aanmerkelijk kleiner, en minder diepgaand.

Ik verwacht pas een aanmerkelijke groei in het Linux marktaandeel, als deze ook voor de beginnende PC gebruiker gebruiksvriendelijk is. Een probleem is daarbij dat er veelal gekozen wordt om Linux uit te proberen op een te oude pc/laptop. Zodat er dan gekozen moet worden voor een minder gebruiksvriendelijke lichte Linux distributie. En als er dan wel wordt gekozen om Linux op een recente pc/laptop te installeren, dan is deze vaak niet van te voren gecheckt op Linux compatibiliteit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #110 Gepost op: 2012/06/23, 11:45:50 »
Ik denk dat je daar volkomen gelijk hebt Jolo.
Dat het markt aandeel zal groeien geloof ik wel maar niet vanwege Windows 8 en niet hier maar in India en dergelijke.
Ik denk ook dat mensen eerder bij Windows 7 blijven.
Mocht het op de desktop niet van de grond komen net als wat er met Vista gebeurde, dan kan het ook maar zo zijn dat Microsoft wat aanpassingen doet aan de desktop versie door er een extra menu bij te voegen zodat je daar weer het Windows 7 gevoel krijgt.

Daarbij vraag ik mij af of Unity wel een verbetering is op Windows 8.
Beide platformen zijn afwijkend van wat men gewend is en men blijft toch liever bij wat men kent. Daarom denk ik ook dat als de tablet aanslaat, men eerder Windows 8 op de desktop zal accepteren.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #111 Gepost op: 2012/06/23, 11:57:18 »
Daar kan ik het in principe wel mee eens zijn.
In de begindagen van de netbooks werden die met allerlei Linux-distributies aangeboden en het gevolg was, dat veel van die netbookjes teruggebracht werden naar de winkels omdat de mensen een Windows-interface gewend waren en dit te vreemd vonden.
Windows heeft voor het merendeel der computergebruikers het grote voordeel, dat ze het niet zelf moeten installeren en dat geen compatibilteitsproblemen zijn met hardware (OVERAL zitten Windows-drivers bij). Op dat vlak is Linux gehandicapt.  Mensen die Linux willen uitproberen en tegen problemen met niet-ondersteunde hardware aanbotsen, zijn snel geneigd het op te geven en maar bij Windows te blijven.
Doch mensen een voorinstallatie van Linux in hun strot duwen bij aankoop van een nieuwe computer werkt duidelijk ook niet. Het kan wel nuttig zijn een keuze te bieden en demo's en workshops te geven voor de Linux-keuze. Maar computerwinkels zullen zich die moeite niet willen doen. Voor hen is het veel makkelijker om gewoon computers met Windows aan te bieden.
Daarom zal Linux in mijn opinie Windows nooit verdringen als meestgebruikte desktopsysteem, ook al is het een véél beter besturingssysteem.
Er kan pas een kentering komen als je dat zachtaardig doet. Mensen moeten weten dat er alternatieven zijn en ze moeten daar veel informatie over hebben. Zorg er dus voor dat scholen die informaticalessen geven, niet alleen over Windows maar ook over Linux praten. Zo krijg je leerlingen die de school verlaten en vertrouwd zijn met zowel Windows als Linux. En wellicht zullen sommigen van hen dan thuis ook wel Linux wil draaien. Anderen zullen gewoon bij Windows blijven (vooral voor de games), en nog anderen zullen beide gebruiken. Windows voor games, bijvoorbeeld, en Linux voor internet en kantoorwerk.
Langzaam timmeren aan de weg...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #112 Gepost op: 2012/06/23, 13:17:01 »
Om weer terug te komen op het onderwerp. Ik ben in ieder geval er nog niet overtuigd van, dat Windows 8 het Linux marktaandeel aanmerkelijk zal vergroten. Tenslotte kunnen degenen die Windows 8 vinden tegenvallen toch ook nog ervoor kiezen bij Windows 7 te blijven.
Behalve als ze gedwongen worden om met iets te gaan werken waar ze eigenlijk niet mee willen werken en bovendien vaak een nieuwe PC moeten kopen, terwijl het gewoon niet nodig is.

Citaat
Verder staat tegenover het geklaag over Windows 8 UI toch het geklaag over Ubuntu' Unity.
Ach, dat geklaag lijkt meer dan het is want de klagers zijn nogal 'vocaal'.

Citaat
Wat vooral opvalt is dat veel computerbladen uitgebreid schrijven over Windows 8. Als er al wordt geschreven over Linux, zijn die artikelen toch aanmerkelijk kleiner, en minder diepgaand.
Als jouw blad leeft van advertenties vanuit de Microsoft eco-systeem (is meer dan Microsoft alleen), dan kijk je wel drie keer uit voordat je iets gaat schrijven over dat virusvrije, veilige, snelle, gemakkelijke en vooral gratis (!) alternatief. Logisch toch, wie betaalt, bepaalt.

Citaat
Ik verwacht pas een aanmerkelijke groei in het Linux marktaandeel, als deze ook voor de beginnende PC gebruiker gebruiksvriendelijk is.
En wat is er niet gebruiksvriendelijk dan (uitgaande dat de hardware incl. randapparatuur getest is en gewoon werkt)?

Citaat
Een probleem is daarbij dat er veelal gekozen wordt om Linux uit te proberen op een te oude pc/laptop. Zodat er dan gekozen moet worden voor een minder gebruiksvriendelijke lichte Linux distributie.
Klopt ten dele. Voor mijn project komen dikwijls van dit soort PC's binnen, waar ik dan Lubuntu op zet. Maar deze gaan dan naar diegenen die veelal niet meer doen dan een beetje internetten en mailen (via de webmail). Daarvoor zijn ze uitermate goed geschikt voor omdat je alleen de browser nodig hebt. Willen ze meer, dan krijgen ze een andere PC met een standaard Ubuntu-installatie.

Citaat
En als er dan wel wordt gekozen om Linux op een recente pc/laptop te installeren, dan is deze vaak niet van te voren gecheckt op Linux compatibiliteit.
Dit is iets waar ik vanuit mijn project veel aandacht aan geef. Potentiele gebruikers krijgen altijd eerst een workshop Ubuntu, waarin ze uitgelegd wordt wat Ubuntu is, wat jet er mee kunt (en niet kunt!). Daarna kunnen ze bij aangeven of ze Ubuntu willen en na het nalopen van de controlelijst wordt Ubuntu bij hun geinstalleerd; ik raad ze af om de installatie zelf te doen, omwille van alle (gemakkelijk oplosbare) problemen waar ze tegenaan lopen. Bij die installatie  is de hardwarecontrole met de live-CD een essentieel onderdeel. Daarna is er een onbeperkte nazorg: gebruikers mogen net zo vaak bellen en mailen zolang nodig is.

Kort-en-goed: het zomaar meegeven van een CD'tje zonder verdere informatie of nazorg werkt niet. De persoonlijke benadering en het verlagen van de drempel om hulp te vragen is de sleutel.

Daar kan ik het in principe wel mee eens zijn.
In de begindagen van de netbooks werden die met allerlei Linux-distributies aangeboden en het gevolg was, dat veel van die netbookjes teruggebracht werden naar de winkels omdat de mensen een Windows-interface gewend waren en dit te vreemd vonden.
De verkopers waren dan ook totaal maar dan ook totaal niet voorbereid. Achteraf gezien logisch en daar kunnen 'we' van leren.

Citaat
Windows heeft voor het merendeel der computergebruikers het grote voordeel, dat ze het niet zelf moeten installeren en dat geen compatibilteitsproblemen zijn met hardware (OVERAL zitten Windows-drivers bij). Op dat vlak is Linux gehandicapt.  Mensen die Linux willen uitproberen en tegen problemen met niet-ondersteunde hardware aanbotsen, zijn snel geneigd het op te geven en maar bij Windows te blijven.
Via mijn project zorg ik er voor dat gebruikers dit probleem niet krijgen.

Citaat
Doch mensen een voorinstallatie van Linux in hun strot duwen bij aankoop van een nieuwe computer werkt duidelijk ook niet. Het kan wel nuttig zijn een keuze te bieden en demo's en workshops te geven voor de Linux-keuze. Maar computerwinkels zullen zich die moeite niet willen doen. Voor hen is het veel makkelijker om gewoon computers met Windows aan te bieden.
Niet alleen makkelijker, maar vooral lucratiever. Lees je eens in over up-selling (= meeverkopen van allerlei extra's anti-virus, office-pakketten, e.d.) om maar te zwijgen van de systeem-crashes (waarbij een her-installatie onvermijdelijk is) en het onvermijdelijke langzaam worden van de PC. De winkel biedt je namelijk nooit aan om die her-installatie ye doen, maar leidt je altijd naar het rek om een nieuwe, snelle maar ook compleet overpowerde PC te verkopen.

Citaat
Er kan pas een kentering komen als je dat zachtaardig doet. Mensen moeten weten dat er alternatieven zijn en ze moeten daar veel informatie over hebben.
Dit is precies wat De Vrije PC doet. Momenteel loop ik over in workshops en installaties (er staan er 20 op de rol) en moet ik noodgedwongen mensen teleurstellen omdat het allemaal langer duurt dan ze eigenlijk willen.

Citaat
Zorg er dus voor dat scholen die informaticalessen geven, niet alleen over Windows maar ook over Linux praten. Zo krijg je leerlingen die de school verlaten en vertrouwd zijn met zowel Windows als Linux. En wellicht zullen sommigen van hen dan thuis ook wel Linux wil draaien. Anderen zullen gewoon bij Windows blijven (vooral voor de games), en nog anderen zullen beide gebruiken. Windows voor games, bijvoorbeeld, en Linux voor internet en kantoorwerk.
Dit is precies wat er met mijn project gebeurt. In het begin was de basisschool in de wijk waar ik veel met Ubuntu doe, totaal niet geinteresseerd (wat is dat, dat Ubuntu?). Maar nu het project momentum krijgt en mensen in de wijk veel met Ubuntu gaan werken, is er ineens wel interesse. Wat de vorm wordt, moeten we nog bepalen, maar je kunt dan inderdaad denken aan Ubuntu-PC's op die school.

Verandering komt van onderaf, niet van bovenaf, want daar is 'men' overtuigd, geholpen door adviseurs met bepaalde 'belangen' dat er geen keuze is dus daar hoef je het niet van te hebben. Van onderaf (de basis) gaan mensen zelf naar Ubuntu vragen zodat dat vanzelf doorsijpelt naar boven naar de mensen die nog onwetend zijn maar wel beslissers zijn.

Maar hoe dan ook, mensen enthousiast krijgen en houden en aansluiting geven op de digitale snelweg is mooi.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/23, 13:52:48 door markba »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #113 Gepost op: 2012/06/23, 14:04:17 »
@markba, Geloof jij echt dat men als ze Windows 8 niet willen, ze overstappen naar Unity wat ze ook niet kennen?
ik denk eerder dat Apple met OS X hier dan van zal profiteren dan Ubuntu.
Tevens ken ik genoeg gebruikers die XP hadden en toen ze een nieuwe pc kochten er Windows 7 op kregen en dat in eerste instantie niet wilde en XP terug wilde.
Ik heb toen vragen gehad om XP erop te zetten en als ik dan zei dat die niet alles zou ondersteunen kwa hardware en ik Linux aanbood kreeg ik als antwoord laat maar zitten.
Veel gebruikers verkiezen Windows boven Linux omdat ze die naam kennen en alles wat anders is, is onbekend en dan kiezen ze toch voor iets wat ze kennen. Apple is bekend maar veel mensen zijn toch huiverig voor OS X. Het is wel zo dat Apple wat marktaandeel heeft gewonnen maar men stapte niet massaal over omdat , dat ook een nieuwe omgeving voor ze is.

Klagers over Windows 8 is ook vocaal net als voor Unity. Zit geen verschil in maar zoals ik al zei zal men als ze moeten kiezen toch eerder voor iets vertrouwds gaan al is het een nieuwe omgeving en kiest men Windows boven Unity.

Om een computer te verkopen met daarop Linux houd meer in dan alleen uitleg te geven over hoe het werkt.
Men kan het heel mooi vinden in de winkel en er positief over zijn, toch zie je dan vaak dat men voor een Windows systeem kiest.
Vooral als ze horen dat alles wat ze thuis hebben aan software niet altijd zal werken onder Linux en als ze dan horen dat je het gratis kunt downloaden dan zal men eerder voor een Windows pc gaan met de gedachte dat als ze willen, ze altijd Linux er later op kunnen zetten.
De kans dat ze dat doen is klein omdat ze na een tijdje gewend zijn aan hoe hun systeem is en ze dan niet meer overstappen.

Dat bladen over Windows 8 schrijven komt niet alleen door wie wat betaald maar ook waar vraag naar is.
Er is nou eenmaal meer vraag naar de nieuwste ontwikkelingen van Windows dan van Linux.
Die markt is veel groter dan die van Linux. Mede ook omdat veel Linux gebruikers hun nieuws op andere manieren binnen krijgen en zich voornamelijk als ze een blad nemen een blad nemen wat op Linux is gericht en niet een algemeen blad.

Heel veel mensen blijven bij Windows puur omdat ze de naam Windows kennen en er nu mee werken en ze geloven dat het wel goed zit als ze er bij blijven.

O nog 1 ding.
Linux is gebruiksvriendelijk tot op zekere hoogte.
Unity is nieuw en niet voor iedereen gelijk duidelijk net als Gnome 3 en dergelijke maar als ik even niet naar de interface kijk maar naar hoe verder alles werkt dan is er nog wel wat te verbeteren.
Het installeren van de printer bijvoorbeeld is zo iets. ik moest de terminal gebruiken en nou stelt dat niet veel voor maar is voor heel veel mensen al iets waar ze tegenop zullen kijken.
Zo zijn er meer van die kleine dingen die maken dat het nog niet helemaal optimaal is en waar nog een hoop werk te doen is.
Linux zal net als Windows dat soort dingen ook in een grafische interface moeten gaan maken. Dat plus dan nog het ontbreken van de restricted extra's en uitleg van wat wel en niet werkt met Linux maakt dat het niet echt optimaal is.
Welke nieuwe gebruiker weet dat zijn Windows software vaak niet werkt in Linux en als het werkt, dat je dan Wine of iets nodig hebt wat niet standaard er op staat.
Linux is heel veel verbeterd met hoe het vroeger was en ik zie die dingen niet als een probleem maar als ik naar kennissen van mij kijk dan lopen die weg als ze de terminal zien en roepen dan gelijk al dat het veel te ingewikkeld voor hun is. Ook al die sneltoetsen zijn niet aan hun besteed.
Wat voor ons makkelijk is, is voor hun abra kadabra.

Een ander ding is dat men toch meestal als men hulp wil, men liever naar de winkel gaan of iemand die ze kennen er naar willen laten kijken dan op een forum of iets om hulp gaan vragen.

Maar hoeveel mensen bereik jij want alleen kun je wel wat mensen over krijgen maar als je echt wilt dat Linux flink groeit, dan heb je naar mijn mening veel meer mensen en ook geld nodig.
Cononical zie je niet hier op de markt met pc's komen zoals in India omdat het heel veel meer is dan alleen wat info geven is.
Het geen wat jij doet zou hun een hoop geld kosten en naar verhouding niet veel opleveren. Vandaar dat ze naast dat het makkelijker is om op een nieuwe markt je aandeel te vergroten, het ook veel goedkoper is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #114 Gepost op: 2012/06/23, 14:11:52 »
@emiel1976. Je hebt je eigen waarheid zoals ik die van mij heb en die komen niet overeen; dat is ook niet erg, het is prima zo. Ik kan en wil je niet overtuigen want als dat al wel nodig zou zijn, moet je dat zelf doen. Laten we het daar maar bij houden.

EDIT. Toch maar een kleine toelichting.... ;)

Citaat
Geloof jij echt dat men als ze Windows 8 niet willen, ze overstappen naar Unity wat ze ook niet kennen?
Ja. Het gaat niet om Unity (voor velen op dit forum een vies woord), maar om Ubuntu in het algemeen. Ubuntu die je niet dwingt in het commerciele keurslijf. Ubuntu waar men geen last heeft van virussen. Ubuntu die gratis kan installeren, etc.

Citaat
Tevens ken ik genoeg gebruikers die XP hadden en toen ze een nieuwe pc kochten er Windows 7 op kregen en dat in eerste instantie niet wilde en XP terug wilde. Ik heb toen vragen gehad om XP erop te zetten en als ik dan zei dat die niet alles zou ondersteunen kwa hardware en ik Linux aanbood kreeg ik als antwoord laat maar zitten.
Deze gebruikers willen niet echt, dus daar verspil ik geen energie aan. Deze mensen zullen alles gebruiken om maar niet over te willen, moeten ze zelf weten, maar dan hoef ik er ook geen energie aan te besteden.

Typisch ook dat de mensen waar ik in contact kom, het overgrote deel júist de filosofie achter Ubuntu (gemeenschap, delen, etc.) erg prettig vinden en juist daarom graag (!) willen overstappen. En ook die filosofie is voor vele pragmatisten op dit forum ook weer iets waar we maar liever niet over spreken, dat zijn volgens die wederom vocale posters 'zelotische Ubuntu-apologisten'. Gelukkig maar dat mijn ervaring (dus niet mijn mening) 180 graden omgekeerd is, anders zou ik het nog geloven ook.

Citaat
Die markt is veel groter dan die van Linux.
Ach, altijd die 'markt', alsof er niets meer is.  Als we alles uitdrukken in geld hebben we inderdaad een hele platte wereld.

Citaat
Linux is heel veel verbeterd met hoe het vroeger was en ik zie die dingen niet als een probleem maar als ik naar kennissen van mij kijk dan lopen die weg als ze de terminal zien en roepen dan gelijk al dat het veel te ingewikkeld voor hun i
En dat gebeurt niet, begrijp ik wanneer je ze de o zo vriendendelijke Registry Editor laat zien. Bin there, seen that, done that, voor mij hoeft het niet meer. En daarbij: waarom laat je ze niet zien dat als je een (compatibel) printer aansluit, je helemaal NIETS hoeft te doen en je na 2 seconden kunt gaan printen?

Citaat
Een ander ding is dat men toch meestal als men hulp wil, men liever naar de winkel gaan of iemand die ze kennen er naar willen laten kijken dan op een forum of iets om hulp gaan vragen.
En dat is precies van De Vrije PC doet: mensen de gelegenheid geven om te bellen en te mailen net zo lang als nodig is. Maar nu begin ik mezelf te herhalen, dus....

Citaat
Maar hoeveel mensen bereik jij want alleen kun je wel wat mensen over krijgen maar als je echt wilt dat Linux flink groeit, dan heb je naar mijn mening veel meer mensen en ook geld nodig.
Wie zegt dat ik dat wil dan? Mijn doel is om mensen te helpen, en Ubuntu is het middel en geen doel.

Citaat
Het geen wat jij doet zou hun een hoop geld kosten en naar verhouding niet veel opleveren.
Geld levert het voor mij niet op, maar is geld alles wat er is dan? Van de lach op het gezicht van mensen zodra ik voor hun het probleem heb opgelost (met behulp van Ubuntu) is goud waard.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/23, 15:40:12 door markba »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #115 Gepost op: 2012/06/23, 16:38:00 »
in ieder geval, na al die slechte recenties wil ik windows 8 wel eens uitproberen in virtualbox (kijken of het echt zo verschrikkelijk is) dus ik ben aan de slag gegaan:
via school krijg ik alles wat met microsoft te maken heeft gratis, dus ook windows 8. (als ik dus de prijs van windows als nadeel noem zeggen alle leraren "dat krijg je toch gratis?", JAAH nu wel, maar straks niet meer!)
ik open de schoolsite en ga naar MSDNAA log in met mijn I-account en krijg één of andere webshop waarin alles gratis is.
dus ik plaats windows 8 64-bit with apps in mijn "winkelmandje" en klik op checkout.
vervolgens krijg ik een "bonnetje" met daarop de seriecodes en een download-link.
die downloadlink geeft een .sdx-bestand en de site vertelt mij dat ik "secure-download-manager" moet gebruiken om het te downloaden.
echter dat is een windowsprogramma en werkt dus niet! ik ga verder kijken: dat sdx-bestandje is in feite gewoon een textfile met een link erin.
ik klik op de link en krijg een downloadpagina. als ik op download klik gebeurt er NIETS.
dus ik bekijk de HTML-code van de pagina en kom uiteindelijk bij een link uit die een 3GB grote SDC-file binnenhaalt.
die SDC-file blijkt een of ander encrypted bestand te zijn van microsoft, decrypten dan maar!
heb een mono-programma'tje gevonden wat t zou kunnen decrypten, maar die werkt volgens de site niet met nieuwe downloads.

dus ik zit in de volgende situatie: ik zit op een school die windows verplicht, en hem daarom gratis aanbied, maar om windows te kunnen downloaden moet je euuhhh.... windows hebben?
als je windows al hebt waarom zou je hem dan willen downloaden? ik begrijp dr niks van.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #116 Gepost op: 2012/06/23, 17:05:08 »
Ok als ik het goed begrijp richt jij je op die mensen die meer willen dan de gebruikers die liever geen verandering willen.
Die mensen ken ik ook en zijn vrij makkelijk om te krijgen om het te proberen en staan er voor open. Het zijn ook mensen die zelf achter iets willen komen.
Alleen zijn de meeste helaas niet zo en moet alles zoals het was en blijven ze het liefste bij wat ze nu draaien en jaren mee werken.
Degene die Linux willen proberen zijn in mijn omgeving die vrijwel net zo lang als mij met een pc werken en er wat meer van weten dan de gemiddelde gebruiker maar dat is wel een kleine groep. De meeste kunnen net hun pc aanzetten en hun kinderen kunnen dan ook nog een spel opstarten maar meer ook niet.

Die mensen willen wel verder kijken en zullen als Win 8 niet bevalt wel iets vinden in Linux of OS X.
OS X zal namelijk er ook van profiteren als Win 8 niet wil lukken net wat er gebeurde toen Vista kwam al was de groei kleiner dan men verwacht had ondanks de negatieve ervaringen die velen hadden met Vista. Men bleek eerder terug naar XP te gaan dan naar een ander platform.

Ok dat het jou niet uitmaakt of je er geld aan verdient of niet snap ik omdat het iets is wat je graag doet maar een bedrijf als Cononical zal hier zo snel iets niet doen omdat het iets op moet leveren en dat kost in eerste instantie een hele hoop geld om iets neer te zetten wat ook levensvatbaar is.
Dat is waarom landen waar mensen nu voor het eerst in aanraking komen met een pc een gunstigere markt voor hun.

Die printer van mij is een HP en werkt goed met Linux maar je moet hem wel installeren omdat ik hem over wifi doe en er ook een scanner op zit.
Maar veel mensen die ik ken hebben niet allemaal een printer die ondersteund word in Linux.
Nou help ik ze daarbij maar wat ik merk dat als ik de terminal open en gewoon wat regels kopieer en plak want meer is het niet, dat ze dan schrikken.
Ze willen ook dat ik alles doe omdat ze er onnodig bang voor zijn.
Maar dat is net die groep die liever gewoon XP of Win 7 hebben en het zo laten en liever niet hebben dat het veranderd.
Heb er een aantal wel om gekregen zodat ze dualboot draaien. Doe 90% dualboot om mensen iets te geven dat ze altijd terug kunnen naar wat ze kennen. Die 10% waarbij ik alleen Linux erop zet is omdat het systeem op XP draaide en drivers niet echt goed terug te vinden zijn en ze er niet meer mee doen dan alleen wat internetten en mailen.
Het is dan even uitleggen hoe het werkt en dan zijn ze al blij. Geef dan wat uitleg wat ze zelf opschrijven en waarmee ze dan zelf dingen kunnen doen.
Maar eigenlijk hoef je daarna niets meer te doen.
Alleen voor ze dat accepteren dat je er Linux op zet moet je wel uitleggen dat je geen XP hebt en dat er drivers ontbreken.
Is niet helemaal waar omdat ik wel XP heb en ik tot nu toe alle drivers heb gevonden maar het is een **** werk en Xubuntu staat er compleet in een half uurtje op met alle updates en dingen die ik instel voor ze.

Met reclame en punten waar mensen terecht kunnen zoals in een computer winkel of iets, kun je zeker meer mensen over krijgen naar Linux.
Een pc met daarop Linux verkopen is hier niet de weg.
Tevens denk ik dat als nu iedere pc winkel Linux zou ondersteunen, dat de mensen die er voor open staan het zeker gaan proberen. ik denk alleen dat Windows hier minder onder zal leiden dan OS X omdat de mensen die er voor open staan nu al vaak naar iets anders kijken en niet altijd op de hoogte zijn dat er meer is dan alleen Windows en OS X en dat Linux niet meer zo is als velen denken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #117 Gepost op: 2012/06/23, 17:09:52 »
in ieder geval, na al die slechte recenties wil ik windows 8 wel eens uitproberen in virtualbox (kijken of het echt zo verschrikkelijk is) dus ik ben aan de slag gegaan:
via school krijg ik alles wat met microsoft te maken heeft gratis, dus ook windows 8. (als ik dus de prijs van windows als nadeel noem zeggen alle leraren "dat krijg je toch gratis?", JAAH nu wel, maar straks niet meer!)
ik open de schoolsite en ga naar MSDNAA log in met mijn I-account en krijg één of andere webshop waarin alles gratis is.
dus ik plaats windows 8 64-bit with apps in mijn "winkelmandje" en klik op checkout.
vervolgens krijg ik een "bonnetje" met daarop de seriecodes en een download-link.
die downloadlink geeft een .sdx-bestand en de site vertelt mij dat ik "secure-download-manager" moet gebruiken om het te downloaden.
echter dat is een windowsprogramma en werkt dus niet! ik ga verder kijken: dat sdx-bestandje is in feite gewoon een textfile met een link erin.
ik klik op de link en krijg een downloadpagina. als ik op download klik gebeurt er NIETS.
dus ik bekijk de HTML-code van de pagina en kom uiteindelijk bij een link uit die een 3GB grote SDC-file binnenhaalt.
die SDC-file blijkt een of ander encrypted bestand te zijn van microsoft, decrypten dan maar!
heb een mono-programma'tje gevonden wat t zou kunnen decrypten, maar die werkt volgens de site niet met nieuwe downloads.

dus ik zit in de volgende situatie: ik zit op een school die windows verplicht, en hem daarom gratis aanbied, maar om windows te kunnen downloaden moet je euuhhh.... windows hebben?
als je windows al hebt waarom zou je hem dan willen downloaden? ik begrijp dr niks van.

Uhm een vraagje, waarom die jij zo moeilijk om aan Windows 8 te komen?
Windows 8 is nu voor een jaar gratis en kun je gewoon downloaden van de Microsoft site zelf met code.
Hier is de site.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/download
Je moet even opletten wat je download omdat er een versie is die je Windows versie update.

Hier de link naar het iso gedeelte van Windows 8.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-8/iso



Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #120 Gepost op: 2012/06/24, 11:45:42 »


Zie je wel Unity is voor kleine kindjes. ;)

als je geen 1080p scherm hebt wel, dan zijn de icoontjes enorm groot! de standaardinstellingen (48 pixels) Zijn namelijk bedoeld voor 1080p-schermen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #121 Gepost op: 2012/06/24, 11:54:11 »
@emiel: http://www.iloveubuntu.net/ubuntu-wild-little-girls-reaction-ubuntu-1204
:D

Zie je wel Unity is voor kleine kindjes. ;)
Heb je het filmpje gezien of reageer je alleen op de titel? Want het kind reageert helemaal niet op Unity, maar op de gekozen achtergrond, de 'pangolin' oftewel het gordeldier.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #122 Gepost op: 2012/06/24, 13:37:14 »
Nu is min Engels ietwat stroef Markba ?
Maar dat kind legt toch duidelijk uit dat ze de UI helemaal nix vind, de onderbalk mist en het menu heel erg verwarrend vind.

maarja nogmaals mijn Engels is nogal stroef.......

 ;) 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #123 Gepost op: 2012/06/24, 13:44:25 »
Nu is min Engels ietwat stroef Markba ?
Maar dat kind legt toch duidelijk uit dat ze de UI helemaal nix vind, de onderbalk mist en het menu heel erg verwarrend vind.

maarja nogmaals mijn Engels is nogal stroef.......

 ;)
Ja, nu hoor ik ook. Ze zegt heel duidelijk dat ze erg vervelend vindt dat ze niet door het menuutje kan bladeren, ze kan niets meer vinden! Alarm! ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #124 Gepost op: 2012/06/24, 16:35:33 »
Grappig om te zien hoe iedereen hapt op een bericht wat bedoelt was voor de grap richting Vistaus.
Bedoelde er verder totaal niets mee.  =D