Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 163188 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #125 Gepost op: 2012/06/29, 12:34:17 »
En wat is er niet gebruiksvriendelijk dan (uitgaande dat de hardware incl. randapparatuur getest is en gewoon werkt)?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Zie daarover bijvoorbeeld deze topic.

Als iemand in Windows gewend is dure commerciële Windows applicaties te draaien, dan zou hij de open bron vervangers daarvan als niet gebruiksvriendelijk kunnen ervaren. Als er om hardware in Linux werkend te krijgen er diep in het terminalvenster gedoken moet worden, denk ik dat beginnende Linux gebruikers dat niet gebruiksvriendelijk vinden.


Dat veel pc gebruikers Windows draaien is niet alleen omdat deze voor-geïnstalleerd is op merk pc's. Ook de pc gebruikers die hun pc zelf (laten) samenstellen kiezen vaak voor Windows. Er kan dan een OEM Windows licentie worden mee besteld. Dan zou Linux een kans kunnen hebben. Tenzij het om een game pc gaat. Dan lijkt Windows verijst.

Maar vaak lees ik ook op fora, dat ze nog een Windows cd/dvd hebben liggen. Zodat die geen financieel voordeel hebben met een Linux distributie.

De meeste kans heeft een Linux distributie als iemand bij de aanschaf van een nieuwe pc/laptop/netbook en randapparatuur er al aan denkt. Want dan kan deze van te voren worden gecheckt op Linux compatibiliteit. Of kan er op Linux fora naar ervaringen worden gevraagd.     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #126 Gepost op: 2012/06/29, 13:20:07 »
En wat is er niet gebruiksvriendelijk dan (uitgaande dat de hardware incl. randapparatuur getest is en gewoon werkt)?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Zie daarover bijvoorbeeld deze topic.
Alhoewel dat topic iets in de titel heeft van 'gebruiksvriendelijkheid', gaat het over van alles, behalve dat. Toen er een of andere malloot langskwam die het had over een trojan die hij installeerde onder Wine en die zijn SUSE-installatie om zeep hielp, ben ik maar gestopt met lezen.

Citaat
Als iemand in Windows gewend is dure commerciële Windows applicaties te draaien, dan zou hij de open bron vervangers daarvan als niet gebruiksvriendelijk kunnen ervaren.
Dit zijn typisch de mensen die je NIET wilt omzetten. Want enerzijds hebben ze een flink bedrag geinvesteerd, maar daarnaast ook veel tijd om het programma te leren kennen. Als je ze dan iets anders voorzet heet het ineens niet-gebruikersvriendelijk. Deze mensen willen gewoon niet overstappen en pakken alles aan om dat dus niet te doen, we noemen het ook wel drogredenen. Prima, maar hier ga ik met een grote bocht omheen.

Citaat
Als er om hardware in Linux werkend te krijgen er diep in het terminalvenster gedoken moet worden, denk ik dat beginnende Linux gebruikers dat niet gebruiksvriendelijk vinden.
En dat was nu net de clausule die ik uitgesloten had (zie mijn quote bovenaan)!

En daarbuiten, ik herken me totaal niet in dit beeld. Van alle Ubuntu-installaties die nu via De Vrije PC zijn gedaan (23), heb ik geen enkele, ik herhaal, geen enkele keer de terminal moeten gebruiken om iets met de hardware aan de gang te krijgen. Over theorethische discussie gesproken...

Citaat
De meeste kans heeft een Linux distributie als iemand bij de aanschaf van een nieuwe pc/laptop/netbook en randapparatuur er al aan denkt. Want dan kan deze van te voren worden gecheckt op Linux compatibiliteit.
En dat is precies de dienst die De Vrije PC levert en ook uitstekend werkt. Mensen vragen aan mij, vooraf of iets wel of niet gaat werken.

Citaat
Of kan er op Linux fora naar ervaringen worden gevraagd.   
Het voordeel van dit rechtstreekse contact tov een forum is dat alle ruis verdwijnt en gebruikers niet ondergesneeuwd worden in persoonlijke vetes, stokpaardjes, etc. Mensen een-op-een helpen, heerlijk.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #127 Gepost op: 2012/06/29, 13:48:58 »
@jolo:

1 Wine
2 Hangt er ook vanaf welk duur programma we over praten.
3 Hoezo open bron? Linux betekent niet dat je open bron hoeft te gebruiken. Er zijn ook genoeg gesloten programma's voor Linux die je prima als alternatief kunt gebruiken.

Daarbij is het topic wat jij aanhaalt 4 jaar oud. Er is veel verbeterd in die 4 jaar tijd.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/29, 13:50:53 door Vistaus »

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #128 Gepost op: 2012/06/29, 15:12:33 »
@markba
De reden dat ik die computer totaal topic postte, was om aan te tonen dat er verschillende meningen zijn over gebruiksvriendelijkheid. De één wil er zonder iets bij te leren de pc kunnen blijven gebruiken. En een ander steekt er wel tijd in, om aan een Linux distributie en – applicaties te wennen.

Je had de hardware weliswaar uit gesloten. Echter op dit forum worden regelmatig terminalvenster adviezen gegeven. Waaronder acpi=off als boot optie een goede bekende is.

@Vistaus

Voor eenvoudige/lichte Windows applicaties zal wine ongetwijfeld voldoen. Maar of dat een goede reden is, om op een Linux distributie over te stappen.

Ik kan behalve de eerder genoemde Adobe Dreamwaver met Kompozer als Linux alternatief geen voorbeelden noemen. Ofschoon ik nog wel Windows in multiboot heb draaien, ben ik geen echte Windows gebruiker meer. Maar ik heb het over Windows applicaties van honderden euro's.


Open bron gebruiken is inderdaad niet vereist, voor Linux. Echter het grote voordeel van open bron software is, dat Canonical en/of de Ubuntu gemeenschap verbeteringen kan aanbrengen. Bij gesloten software en drivers ben je afhankelijk van de fabrikant.

Die computer totaal topic is weliswaar gedateerd. Echter verwacht ik niet dat de meningen over gebruiksvriendelijkheid (veel) verandert. Zo is Ubuntu weliswaar gebruiksvriendelijk geworden. Zover ik dat kan beoordelen, kan een netwerk verbinding van Ubuntu naar een Windows pc tegenwoordig met muisklikken. Vroeger moest je daarvoor Engelstalige howto's lezen, en configuratie bestanden editen. Maar of degene die toen Linux aan de kant hebben gegooid daar nog achter komen, is niet zeker.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #129 Gepost op: 2012/06/29, 16:01:27 »
Je had de hardware weliswaar uit gesloten. Echter op dit forum worden regelmatig terminalvenster adviezen gegeven. Waaronder acpi=off als boot optie een goede bekende is.
Klopt, die optie is een goede bekende. Maar net als dat je in een ziekenhuis alleen maar zieke mensen tegenkomt, vindt je op een (dit) forum ook alleen maar de problemen. Ga je dat relateren aan het aantal waar je helemaal niets van hoort, dan blijkt het probleem zowat niet-existent: het bestaat wel, maar het is de bekende uitzondering op de regel.

Citaat
Zo is Ubuntu weliswaar gebruiksvriendelijk geworden. Zover ik dat kan beoordelen, kan een netwerk verbinding van Ubuntu naar een Windows pc tegenwoordig met muisklikken. Vroeger moest je daarvoor Engelstalige howto's lezen, en configuratie bestanden editen. Maar of degene die toen Linux aan de kant hebben gegooid daar nog achter komen, is niet zeker.
En dit is misschien wel het grote probleem: velen, niet zo zeer hier op dit forum maar op algemene (ict) sites als webwereld.nl of security.nl om maar een paar voorbeelden te noemen, putten uit kennis van jaren geleden, en dat terwijl Ubuntu en alle andere distro's bij iedere uitgave makkelijker en gebruiksvriendelijker wordt waarbij steeds meer hardware gewoon uit-de-doos werkt, terwijl je daar voorheen avonden aan hebt zitten prullen.

Daarom wordt je (ik) er wel eens moedeloos van om weer eindeloos dezelfde argumenten, voor een groot gedeelte achterhaald of niet terzake doend, weer aan te moeten horen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #130 Gepost op: 2012/06/29, 17:54:29 »
@markba, Je kunt er wel moedeloos van worden maar het is nog niet 100%.
Ik moest hier mijn HP printer installeren vanuit de terminal omdat er nog geen grafische installer voor is. Het is niet meer dan ja of nee ingeven en je bent klaar maar veel mensen ziel liever iets grafisch dan dat.
En dat is niet het enige. Ik heb hier een hoop moeten doen om al mijn audio apparaten werkend te krijgen terwijl in Windows je een overzichtelijk menu krijgt waarbij je met een vinkje kunt kiezen wat je wilt gebruiken en wat je voor andere dingen wilt gebruiken.
Is een bepaalde audio kaart actief dan kan ik die met de volume regeling aanpassen alleen in Linux werkt dat weer niet en moet je weer van alles instellen zodat die wel de juiste pakt.
Mijn toetsenbord werkt in Linux maar Linux drivers voor alle extra functies worden niet ondersteund en kan ik niet gebruiken en dat geld niet voor mijn huidige toetsenbord maar ook voor mijn vorige die maar half werkte en om bepaalde functies te laten werken moest ik van allerlei kunstgrepen uitvoeren.
Ja gebruik je standaard hardware dan werkt alles prima maar zodra je een stapje verder gaat valt er ineens een hoop af. Mijn muis moet ik in Windows instellen waarna ik die functies beperkt in linux kan gebruiken omdat daar ook weer de drivers om het in te stellen en alles goed te laten werken ontbreken.
Functies van mijn moederbord worden ik Linux niet volledig ondersteund. Ja Linux werkt op mijn pc maar veel functies die ik in Windows heb ontbreken in Linux en als ik ze wil hebben dan kan ik een klein deel werkend krijgen maar dan heb ik wel de terminal nodig.
Ja allemaal driver problemen omdat fabrikanten geen Linux drivers er voor leveren maar om te roepen dat Linux alles ondersteund is niet juist. Het ondersteund de hardware tot op zekere hoogte maar voor veel hardware is nog steeds het geval dat niet alles ondersteund word.
Dan heb ik het nog niet over de videokaart gehad, vga aansluiting op mijn laptop en het ontbreken van bepaalde functies in Linux voor mijn printer terwijl ik de juiste drivers er voor gebruik.

Voor bepaalde dingen gebruik ik Linux omdat het niet mogelijk is in Linux en dat is helaas meer dan mij lief is.
Ik kan van wat ik in Linux doe vrijwel alles ook in Windows maar helaas is dat niet omgekeerd het geval.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je, je systeem gebruikt en waarvoor maar voor veel mensen is Linux nog niet ver genoeg om over te kunnen stappen en is het niet gebruiksvriendelijk.
Dat hangt namelijk van de gebruiker, de hardware en waarvoor het systeem gebruikt word af.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #131 Gepost op: 2012/06/29, 18:09:42 »
@Emiel: LOL, nee. Je kunt gewoon naar Cups of via de HPLIP gui :P

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #132 Gepost op: 2012/06/29, 19:37:53 »
HPlip moet je installeren met je terminal.
Tevens mist het een aantal functies.

Offline wowo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #133 Gepost op: 2012/06/29, 19:48:48 »
HPlip moet je installeren met je terminal.
Tevens mist het een aantal functies.
??
Wat ik altijd doe is via het software centrum "HPLIP Toolbox" installeren. Als je deze grafische interface opstart dan zal hij de printer gewoon herken en vragen of je hem wilt installeren.
Een kind kan de was doen.
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #134 Gepost op: 2012/06/29, 20:27:02 »
Moet je wel weten dat het daar te vinden is. Toen ik naar de drivers zocht kreeg ik de optie om het zelf te downloaden en nergens werd aangegeven dat het anders kon.
Maar de drivers zijn helaas wat beperkter.

Tevens een bug gevonden. Mijn printer wil niet het icoon laten zien in de boven balk en ondanks dat ik hem mee op laat starten wil hij zich niet laten zien op de printer zodat ik niet vanaf mijn scanner kan scannen en dat naar mijn pc kan sturen. Niet een ramp want mijn pc staat naast mijn printer en ik werk vanaf mijn pc dus heb ik het niet nodig maar ik kwam er net achter.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/29, 20:30:17 door emiel1976 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #135 Gepost op: 2012/06/29, 20:57:08 »
Je hebt een typische manier van denken van Windows-gebruikers. Moeten we iets hebben? Het internet op en downloaden maar! Bij Ubuntu moet je een andere instelling hebben en altijd eerst in het softwarecentrum zoeken. Dan kan een kind voor 99% van alle zaken inderdaad de was doen.
Als je echter per se op de Windows-manier tewerk wil gaan, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Heel wat printers worden trouwens herkend en volautomatisch geïnstalleerd zonder dat je zelf wat moet doen zodra je de usb-stekker inplugt. Zo'n luxe biedt Windows helemaal niet... Linux heeft behalve prestaties en veiligheid ook functioneel soms wel voordelen hoor.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #136 Gepost op: 2012/06/29, 21:17:00 »
Je hebt een typische manier van denken van Windows-gebruikers. Moeten we iets hebben? Het internet op en downloaden maar! Bij Ubuntu moet je een andere instelling hebben en altijd eerst in het softwarecentrum zoeken. Dan kan een kind voor 99% van alle zaken inderdaad de was doen.
Als je echter per se op de Windows-manier tewerk wil gaan, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Heel wat printers worden trouwens herkend en volautomatisch geïnstalleerd zonder dat je zelf wat moet doen zodra je de usb-stekker inplugt. Zo'n luxe biedt Windows helemaal niet... Linux heeft behalve prestaties en veiligheid ook functioneel soms wel voordelen hoor.

Zo denken de meeste mensen omdat ze met Windows werken.
Tevens als je naar drivers zoekt word er nergens gemeld dat je het software centrum kunt gebruiken.
Dan de printer, die hangt niet aan mijn pc met een usb kabel en word dus niet herkend door Linux en dus ook niet automatisch geïnstalleerd.
Daarbij blijft dat de drivers niet gelijk zijn aan die van Windows en dat er nog altijd een hoop drivers en ondersteuning voor Linux ontbreekt.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #137 Gepost op: 2012/06/29, 21:28:23 »
Er is inderdaad heel wat hardware zonder of meer gebrekkige Linux-ondersteuning, maar dat is niet de schuld van Linux he. Dat is de schuld van de hardwarefabrikanten zelf, die alleen maar spullen voor Windows en vaak ook de Mac meeleveren en Linux totaal negeren. Dat maakt het dan voor een gebruiker moeilijker. Gelukkig is er heel wat hulp te vinden.

Ik druk iedereen die ik naar Linux overzet op het hart om niet op internet te zoeken naar software, maar altijd eerst in het softwarecentrum te kijken. Dat werkt tot dusver zonder problemen.

Een netwerkprinter installeren vereist ook voor Windows enige kunde en verschilt van merk tot merk. Bij Linux is een goede aanpak doen alsof je een lokale printer installeert en bij de poortkeuze de optie voor netwerkprinter te kiezen. Dan ziet hij de printer in het netwerk, detecteert merk en type en stelt gelijk de juiste driver voor. Als die standaard aanwezig is, natuurlijk. Indien niet moet je er zelf voor zorgen. HP zit dan inderdaad in het softwarecentrum. Een merk dat niet standaard ondersteund wordt en ook niet in het softwarecentrum aanwezig is, moet je manueel installeren. En dan ligt het aan de moeite die de hardwarefabrikant zich getroost heeft voor Linux of dat moeilijk of gemakkelijk is. In het slechtste geval, als het al mogelijk is, moet je een .tar.gz downloaden, uitpakken en manueel installeren via de terminal. Da's zeer onvriendelijk voor een gewone gebruiker. Het kan nog slechter: soms is er helemaal geen ondersteuning.
Maar zoals gezegd heb je ook vaak geluk en wordt het standaard ondersteund en dan is het plug & play en veel beter dan bij Windows.

Ik zeg niet dat Linux perfect is. Maar Windows is dat zeker niet. Windows heeft wel het voordeel dat  wat je ook koopt aan hardware, er netjes een cd met drivers en software voor Windows bij zit. Voor Linux is dat helaas niet zo, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben he. Ik kies ervoor om geen Windows te gebruiken in mijn privéleven als ik het kan vermijden, dus aanvaard ik de gevolgen van die keuze ook. Tot dusver ben ik gelukkig met mijn keuze. Windows maakte en maakt me altijd zeer ongelukkig met al zijn problemen, enorme en nooit aflatende veiligheidslekken, constante reboots voor elke update en de zeer slechte multitasking. Gebruik ik nu helemaal geen Windows meer? Nee: ik gebruik het in mijn werk. En privé om mijn TomTom mee te updaten, dat is alles.

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #138 Gepost op: 2012/06/29, 21:34:46 »
@markba

Ik geef toe dat je een punt hebt met die opmerking dat je op dit forum alleen problemen tegenkomt. Dit zegt inderdaad niet bij hoeveel procent van de nieuwe Ubuntu gebruikers problemen zijn, met niet (voldoende) compatibel hardware.

Maar ik heb echter wel de indruk dat de Ubuntu gebruikers met de minste Linux ervaring, de grootste kans hebben op een niet (voldoende) compatibel pc/laptop. En daardoor waarschijnlijk geen Engelstalige bugmelding kunnen doen. Terwijl de ervaren Ubuntu gebruikers doorgaans pc/laptops aanschaffen, waarop je Ubuntu fluitend op kunt installeren. 


@emiel1976

Wat hplip betreft hoef je die alleen via het terminalvenster te installeren, als je kort geleden een nieuwe printer hebt aangeschaft. Als je printer al enig tijd op de markt is, dan voldoet de hplip in Ubuntu' Softwarecentrum prima. De door wowo genoemde hplip toolbox is meer bedoel voor extra info over de printstatus. Ook zou je er sommige print problemen mee kunnen oplossen.

Ikzelf heb een HP Photosmart c6380 All-in-one Printer. In die hyperlink staat dat deze minimaal HPLIP version 2.8.10 nodig heeft. Dus alleen in de Ubuntu versie met een lagere hplip versie dan 2.8.10 hoeft deze via het terminalvenster geïnstalleerd te worden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #139 Gepost op: 2012/06/29, 21:42:38 »
Ik kies mijn printer gewoon uit de lijst? :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #140 Gepost op: 2012/06/29, 22:04:55 »
Dat is het verschil met Linux en Windows.
Alleen wat het probleem is en wat vrijwel iedereen hier vergeet is, is dat meer dan 90% met Windows werkt en die manier van werken gewend zijn.
Dat is niet 100% maar mensen weten makkelijk hun weg er in te vinden omdat het voor vrijwel ieder ding wat ze er aan hangen gelijk is.
CD erin en draaien maar en volg het menu.
Ik heb hier nooit problemen mee gehad en ken niemand die dit niet kan.

Dan Linux. Je kunt wel zeggen dat het makkelijk is maar je moet het maar net weten.
Als je altijd de manier van Windows gewend bent dan verwacht je dat ook in Linux en als dat niet zo is mag je verwachten dat het is aangegeven.
Het enige is alleen dat, dat niet is gedaan en als je zoekt naar de drivers dan krijg je nergens te zien dat het via het software centrum gaat maar word je wel doorverwezen naar de website.
Dan het verhaal van missende ondersteuning en dat het niet aan Linux ligt klopt maar als iemand Linux voor het eerst gebruikt en hun hardware werkt niet door missende drivers, dan zeggen ze dat Linux niet werkt en niet dat de fabrikant te kort komt.

Verder ging het bij Windows zeer makkelijk en was er totaal geen kunde voor nodig.
Alleen maar ja, ja en ja en netwerk draadloos en test pagina en klaar. Dat het in Windows niet makkelijk is, is onzin want daar heb ik nou nooit iemand mee hoeven helpen.


Citaat
Tot dusver ben ik gelukkig met mijn keuze. Windows maakte en maakt me altijd zeer ongelukkig met al zijn problemen, enorme en nooit aflatende veiligheidslekken, constante reboots voor elke update en de zeer slechte multitasking. Gebruik ik nu helemaal geen Windows meer? Nee: ik gebruik het in mijn werk. En privé om mijn TomTom mee te updaten, dat is alles.
Go alweer! Bashing of zo veel mogelijk berichten plaatsen met Windows is een groot gevaar en is slecht in van alles zodat het geen bashing is.


@jolo, Ik was niet op de hoogte dat dit zo werkte. Heb het via de HP site gedownload en alles ging probleemloos althans op mijn laptop. Op mijn pc moest ik de locatie van mijn printer opgeven in het netwerk en toen werkte die ook. Printer ziet de systemen alleen als ik Windows draaien en niet als ik Linux gebruik maar ik kan wel alles printen en scannen dus het werkt verder prima.


Offline wowo

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #141 Gepost op: 2012/06/29, 22:54:43 »
De door wowo genoemde hplip toolbox is meer bedoel voor extra info over de printstatus. Ook zou je er sommige print problemen mee kunnen oplossen.
Dacht ik ook, maar de HPLIP toolbox detecteert mijn HP printer en stelt vervolgens voor om hem te installeren (met hplip).
De HPLIP toolbox zorgt er ook voor dat er een mooi HP icoontje in de systeembalk komt te staan waar alle handige functies bereikbaar zijn.
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #142 Gepost op: 2012/06/30, 10:54:38 »
Je hebt een typische manier van denken van Windows-gebruikers. Moeten we iets hebben? Het internet op en downloaden maar! Bij Ubuntu moet je een andere instelling hebben en altijd eerst in het softwarecentrum zoeken. Dan kan een kind voor 99% van alle zaken inderdaad de was doen.
Als je echter per se op de Windows-manier tewerk wil gaan, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Heel wat printers worden trouwens herkend en volautomatisch geïnstalleerd zonder dat je zelf wat moet doen zodra je de usb-stekker inplugt. Zo'n luxe biedt Windows helemaal niet... Linux heeft behalve prestaties en veiligheid ook functioneel soms wel voordelen hoor.

Zo denken de meeste mensen omdat ze met Windows werken.
Tevens als je naar drivers zoekt word er nergens gemeld dat je het software centrum kunt gebruiken.
Dan de printer, die hangt niet aan mijn pc met een usb kabel en word dus niet herkend door Linux en dus ook niet automatisch geïnstalleerd.
Daarbij blijft dat de drivers niet gelijk zijn aan die van Windows en dat er nog altijd een hoop drivers en ondersteuning voor Linux ontbreekt.



Oh nee? Als ik op de HP-site naar drivers ga en dan als besturingssysteem Linux aanklik, dan stuurt HP me naar de website van HPLIP door en op de website van HPLIP staat je HPLIP kunt installeren in Ubuntu via het softwarecentrum of apt-get.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #143 Gepost op: 2012/06/30, 10:58:44 »
@markba

Ik geef toe dat je een punt hebt met die opmerking dat je op dit forum alleen problemen tegenkomt. Dit zegt inderdaad niet bij hoeveel procent van de nieuwe Ubuntu gebruikers problemen zijn, met niet (voldoende) compatibel hardware.

Maar ik heb echter wel de indruk dat de Ubuntu gebruikers met de minste Linux ervaring, de grootste kans hebben op een niet (voldoende) compatibel pc/laptop. En daardoor waarschijnlijk geen Engelstalige bugmelding kunnen doen. Terwijl de ervaren Ubuntu gebruikers doorgaans pc/laptops aanschaffen, waarop je Ubuntu fluitend op kunt installeren. 

En daar mis je een beetje de boot. We hebben hier een forum. Mensen vragen om hulp en krijgen die. Mocht er dan sprake zijn van een bug en de persoon in kwestie geeft aan geen (goede) kennis van het Engels te hebben, dan grijpt Mwanzo in. Bij Bodhi Linux op hun forum gaat dat ook op een zelfde manier. Dus er is helemaal geen kennis van het Engels nodig om een bugrapport in te dienen; daar helpt de community bij wanneer nodig :)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #144 Gepost op: 2012/06/30, 11:32:39 »
Gelukkig wordt mijn USB HP Scanjet 4200C door Linux automatisch herkent.
Van Windows Vista en 7 mag ik hem weggooien, XP verplicht mij tot een heroische speurtocht naar exact de juiste software bij HP.

Om maar een voorbeeld te noemen. ;)
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #145 Gepost op: 2012/06/30, 12:44:02 »
Ja, wat een zoektocht voor XP zeg! Ik moest wel 2 stappen op de HP-site ondernemen om hem te vinden, wat een gedoe!
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=sj655du&cc=nl&dlc=nl&lc=nl&os=228&product=60118&sw_lang=

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #146 Gepost op: 2012/06/30, 13:21:53 »
Ja, wat een zoektocht voor XP zeg! Ik moest wel 2 stappen op de HP-site ondernemen om hem te vinden, wat een gedoe!
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=sj655du&cc=nl&dlc=nl&lc=nl&os=228&product=60118&sw_lang=
Waarschijnlijk is HP de uitzondering op de regel, dat die dus wel netjes de XP-driver beschikbaar stelt of blijft stellen. Desondanks is het algemeen bekend dat de beschikbaarheid van XP-drivers door de jaren heen dramatisch slecht is geworden, zodanig dat je sommige drivers (let wel: het gaat dan om BESTAANDE drivers) simpelweg niet meer te vinden zijn. De steeds slechtere beschikbaarheid van XP-drivers zal door jou en anderen wellicht ontkent worden door anekdotisch bewijs, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.

Het zal er wel mee te maken hebben dat het voor de producent lucratiever is om een nieuwe apparaat te verkopen. Dit noemen we dan economisch denken, iets weggooien wat nog prima werkt. Om de reden dat je steeds moeilijker drivers voor XP kunt vinden, weiger ik nog een herinstallatie te doen waar de drivers niet al lokaal staan.  Vergelijk dat maar eens met Linux (Ubuntu), zoals DeBaas zegt: er in prikken, 2 seconden wachten en klaar.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #147 Gepost op: 2012/06/30, 14:27:23 »
@markba: Daar heb ik het toch ook niet over? Ik had het over deze specifieke driver die DeBaas aanhaalde. Volgende DeBaas was het een 'heroïsche speurtocht naar de XP-driver voor de Scanjet 4200C'. Ik toonde alleen aan dat ik diezelfde driver in 2 stappen gevonden had. Over andere fabrikanten of ondersteuning voor XP heb ik het NIET gehad. Ik had het slechts over dit geval; niets meer en niets minder.
Inderdaad is het op Ubuntu vaak wel makkelijker ja.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #148 Gepost op: 2012/06/30, 14:33:54 »
@markba: Daar heb ik het toch ook niet over? Ik had het over deze specifieke driver die DeBaas aanhaalde. Volgende DeBaas was het een 'heroïsche speurtocht naar de XP-driver voor de Scanjet 4200C'. Ik toonde alleen aan dat ik diezelfde driver in 2 stappen gevonden had. Over andere fabrikanten of ondersteuning voor XP heb ik het NIET gehad. Ik had het slechts over dit geval; niets meer en niets minder.
Inderdaad is het op Ubuntu vaak wel makkelijker ja.
Waarom betrek je dit nu op jezelf? Ik zeg er toch duidelijk bij 'desondanks' (als je me netjes had gequote)?

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #149 Gepost op: 2012/06/30, 17:01:49 »
Als jij mij citeert, dan neem ik aan dat je tegen mij praat. Dat heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat ik iemand citeerde en diegene dacht dat ik tegen hem/haar sprak op dit forum. Dus dat is erg normaal...