Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253637 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #625 Gepost op: 2012/09/16, 21:48:50 »
Ik zei ook niet dat je net zoveel keus hebt op Windows al op Linux, ik noemde alleen even een paar in het kader van "het kan wel degelijk". Natuurlijk kan je op Linux veel verder daarin, dat zou ik ook nooit durven ontkennen :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #626 Gepost op: 2012/09/17, 06:05:15 »
Citaat
Één van de problemen voor onafhankelijke softwareleveranciers zijn inderdaad, dat er te veel verschillende Linux desktops zijn.

Of niet, is maar net wat je wilt en hoe je het bekijkt.  Ik zie enkel voordelen.
Die voordelen bedoel je neem ik aan, voor de Linux-gebruikers. Toch niet voor de  onafhankelijke softwareleveranciers.
@jolo: Ja, Bada is het voormalige OS van Samsung. Maar dat wil niet zeggen dat meneer Eastman ook een Bada-telefoon heeft.
Dat heb ik toch ook niet gezegd. Maar ik mag toch wel aannemen dat een andere Samsung GSM ook bij het inschakelen, toont welk OS deze draait.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #627 Gepost op: 2012/09/17, 09:01:30 »
Ehm, dat hoeft helemaal niet hoor. Ik ken plenty of GSM's die helemaal niet zeggen welk OS je draait (waaronder mijn eigen 'gewone' GSM).

Maar laten we daar maar geen discussie over houden, dit gaat tenslotte over 'de grote kans voor Linux' ;)

« Reactie #628 Gepost op: 2012/09/17, 10:50:00 »
Citaat
Die voordelen bedoel je neem ik aan, voor de Linux-gebruikers. Toch niet voor de  onafhankelijke softwareleveranciers.

Juist voor de software leveranciers.  En al helemaal als ze onafhankelijk zijn.  Maar dat vergt een ander denken., een andere manier van marktbenadering. En vooral het loslaten van het patent/copyright gerichte denken. Dat laatste staat elke ontwikkeling in de weg.

Adobe heeft bijvoorbeeld met haart photoshop de eisen verhoogd tot windows 7. Firefox ondersteund geen windows 2000 meer. Wat ze vergeten is dat er miljoenen gebruikers in de armere landen zijn, die nog met oudere OS werken.  Die gaan op zoek naar alternatieven. Dit soort zaken merk je instant niets van maar op de lange termijn, zul je de distributie zien teruglopen.  Iemand die eenmaal aan bijv. Corel gewend is, zal niet snel naar Adobe overgaan.  Dat zie je ook als mensen van Adobe naar Gimp moeten. Dat is even zoeken, heb ik zelf ook.

Ik bouw geen software meer goddank. Maar software is nooit af, je stopt enkel om pauze te nemen. Ondertussen worden de upgrades op de markt gebracht. Dan moeten er weer bugs gefixt worden en vraagt de consument om een extra functie. Dat bouw je dan weer en om die ene bug te fixen, laat je de zaken weer iets anders werken. En als je toch bezig bent.....

Het probleem met software bouwers is dat ze hun eigen gouden regel vaak overtreden.  "Niets alles wat mogelijk is, is ook wenselijk". Er kan altijd meer dan de consument nodig heeft. Kijk maar naar iets simples als Word/Writer. Ik heb eens een stel tiepmiepen zitten observeren hoe ze daar mee omgaan. Kort gezegd gebruiken ze slechts 5-10% van de functies.  Vet 90% van de functies zijn dus overbodig. Het is dus de kunst je gebruikers te kennen en je software daarop aan te passen en/ of modulair te bouwen. Dat is bijna niemand die het doet.

Het enigste wat ik hoor is het zuchten en kreunen als men de eerste bugmeldingen krijgt, loopt te schelden omdat Windows weer een update/upgrade uitbrengt, de stylist loopt uit te schelden omdat hij te veel ingrijpende wijzigingen doorvoert, enz, enz. Zwaar leven, dat programmeren! Hadden ze maar een vak moeten leren is mijn respons altijd. Dat is nu eenmaal het leven van een programmeur, je bent altijd bezig en zoniet, dan zoek je iets om bezig te zijn.  En dan heb je met Linux een uitdaging natuurlijk.

En dan die egotjes die ze bij hebben...  Ze willen allemaal de beste zijn, hebben voortdurend schouderklopjes nodig en bij elk regeltje dat ze schrijven vinden ze dat ze een wereldwonder hebben gecreëerd. Ondertussen wordt er bergen loodzware software gemaakt waarbij men zich bijna blind staart op de gebruiker die altijd het allernieuwste moet hebben. De gadgetfreaks en de gasten die onmiddellijk naar de winkel hollen om maar met die blokjes van Windows 8 te kunnen spelen.  Dat is echter nog geen 20% van de markt.

Als je basic software schrijft met modulaire updates, kun je kiezen om de basic software voor een breed platform te schrijven. Het onderhoud is dan minimaal en vergt maar een fractie van de tijd die het nu kost. Voor de modules kun je dan systeemeisen gaan stellen. Want degene die die extra mogelijkheden nodig heeft, heeft ook de benodigde hardware nodig incl. het goede OS. In Ubuntu termen, iemand met Lubuntu of Xubuntu installeert vanwege de lagere specs. Ubuntu draait niet vlotjes op de minimum specs. De basisversie van je software draait op alles vanaf puppy linux maar je modules draaien enkel op Ubuntu, Mint of vergelijkbare versie.

En dit zijn maar enkele voorbeelden.  De hele software industrie is nog lang niet volwassen.  Men werkt nog veel te veel langs oude economische wetten. Copyright is bijvoorbeeld uitgevonden in de tijd dat de eerste boekdrukmachines ontstonden. Het overschrijven (dus kopiëren) van boeken werd ineens onwenselijk geacht en vanwege de schaalvergroting werd er paal en perk gesteld. Men denkt nog te vaak langs die antieke stelling terwijl de techniek de juridische haalbaarheid allang is gepasseerd. 

Ik kan er uren over doorgaan :-) Veel versies (distro's)  kan lastig zijn maar het hoeft geen nadeel te zijn. Maar als je denkt dat je na het schrijven van je stukje software klaar bent en op je krent kunt gaan zitten, dan moest je maar eens een ander vak gaan zoeken.

Windows en dus ook Microsoft gaan markt verliezen dankzij  o.a.  die rapid upgrades die in feite enkel cosmetisch zijn. Samen met andere grootheden zet men veel te omvangrijke software in de wereld omdat men geen onderscheid maakt in gebruikers. Dat is een verregaande vorm van arrogantie door het negeren van de markt en daar wordt je vroeger of later voor afgestraft.  De eerste beste bouwer die dat onderscheid wel kan maken, heeft een gouden toekomst.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #629 Gepost op: 2012/09/17, 23:35:07 »
Net als Apple er voor zorgen dat het in de winkels verkocht word en dat de verkoper er info en ondersteuning aan kan geven.
Noem alleen je werknemers niet slim want dat moeten ze dan wel zijn en een slimme Apple verkoper ben ik nergens tegen gekomen, ook niet in de VS. =D

Mensen willen een kant en klaar systeem met ondersteuning en een forum, een website en een irc kanaal is leuk maar de meeste mensen willen een ding kopen, thuis komen en het ding aanzetten en dan moet het werken.
Ze willen dan niet eerst de software binnen halen en dat dan installeren.
Wat markba doet maar dan op grote schaal en op veel meer plaatsen zodat ze niet een heel eind hoeven te reizen om hulp te krijgen.
Niet een Mediamarkt waar de verkoper net zijn naam in kan typen want dan word het weer een flop.

Ik heb weer de andere schijf met Win 7 en Voyager Linux erin zitten en zit weer in Voyager maar deze schijf gaat leeg en er komt Windows 8 samen met Voyager Linux op.
Windows 8 draait buitengewoon goed. Ik gebruik die apps in dat blokken menu niet en zit alleen op de desktop maar het opstarten gaat ontiegelijk snel, menu is weg wat ik eigenlijk niet mis en een aantal dingen zijn aangepast die toch voor een verbetering zorgen al hadden ze meer zo aan mogen passen.
Het is weer een verbetering op Windows 7.
Niet dat ik volledig over ga op Windows 8 want ik blijf Linux gebruiken maar tot Oktober zal er op de laptop ook Windows 8 op staan.
Ga een update aanschaffen voor mijn desktop pc en dan word de laptop volledig Voyager Linux waar de desktop dual boot blijft.

« Reactie #630 Gepost op: 2012/09/18, 00:54:44 »
Het booten verbetert bij Ubuntu anders ook. 12.10 (Ubuntu Unity 3D) staat nu op mijn laptop en hij boot nu in zo'n 10 seconden naar het inlogscherm. Met 12.04 was dat ruim 22 seconden.

« Reactie #631 Gepost op: 2012/09/18, 15:39:12 »

Mensen willen een kant en klaar systeem met ondersteuning en een forum, een website en een irc kanaal is leuk maar de meeste mensen willen een ding kopen, thuis komen en het ding aanzetten en dan moet het werken.
Ze willen dan niet eerst de software binnen halen en dat dan installeren.
Wat markba doet maar dan op grote schaal en op veel meer plaatsen zodat ze niet een heel eind hoeven te reizen om hulp te krijgen.
Niet een Mediamarkt waar de verkoper net zijn naam in kan typen want dan word het weer een flop.

Dat heb je helemaal goed. Er zijn wel een paar winkels in Nederland die dat doen. Pioniers. Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om een keten op te zetten met dit soort kleine Linux winkels maar ik wordt te oud voor die shit. Ingewikkeld is het allemaal niet (m.u.v. Nederland) maar het vergt voor de nieuwe generaties allemaal net iets te veel ben ik bang.  Maar je zou eens moeten beginnen bij Canonical denk ik. Die moeten het ondersteunen.

Een ander idee dat ik ooit gehoord heb is gebaseerd op de tupperware filosofie. Niet mijn ding maar zou ook kunnen.  M.a.w. het kan allemaal vrij eenvoudig maar daarvoor heb je wat mensen nodig die achter 1 visie gaan staan. En als je de Linux gemeenschaap als divers vindt, dan ken je de nederlandse mentaliteit nog niet :-) Men is niet enkel politiek versplinterd...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #632 Gepost op: 2012/09/18, 18:28:34 »
Het moet hip gebracht worden. Als je tegenwoordig een computer winkel ziet dan is dat heel anders dan dat het vroeger was waar je door de onderdelen heen kon struinen en alles op elkaar gepakt was.
Als Cononical zo iets doen zoals bijvoorbeeld Mycom doet door het mooi te presenteren, dan kun je aan Ubuntu een heel ander imago hangen.
Dan nog een paar mooie ultrabooks die er leuk uit zien en er voor zorgen dat het systeem voor dezelfde prijs als de Windows systemen verkocht worden met de juiste ondersteuning in de winkel dan groeien ze vanzelf.
Ultrabooks zonder cd drive is prima aangezien Ubuntu toch een software centrum heeft.
Als ze dat doen, dan zal de ondersteuning voor Linux vanzelf beter worden en zie je straks op iedere doos staan Windows XP/Vista/7/8 Linux en OS X.

Dan moeten ze wel geld vragen voor Ubuntu en van dat geld word de service in de winkel betaald waardoor je niet voor de software maar voor de service betaald.
Mocht je het downloaden dan is het gratis maar ik geloof niet dat iemand er wakker van zal liggen als een Ubuntu pc net zo veel kost als een Windows pc ondanks dat de software gratis is.
Men wil service en een goed werkend systeem en als Cononical een paar systeempjes kan leveren met Ubuntu met ondersteuning in de winkel dan heeft het zeker kans van slagen en kunnen ze mee doen met de rest.
Dan gaan mensen vanzelf als het bevalt op hun oudere systemen ook Ubuntu zetten en vooral als ze weten dat, dat gratis is en toegestaan is.

@Vistaus, Het is niet alleen het snelle opstarten. Windows 8 vind ik fijner werken dan Windows 7 en alles wat er voor zit.
Het zit net wat beter in elkaar en het kan natuurlijk nog beter maar het begin is er.
Ben benieuwd hoe snel het met SSD is al denk ik dat het weinig uit maakt aangezien de bios nog altijd een deel van de tijd in beslag neemt.
Ze hadden trouwens aangegeven dat Ubuntu sneller zou opstarten en bij 12.04 hadden ze het al wat verbeterd.
Is mooi dat ze dat door zetten.

« Reactie #633 Gepost op: 2012/09/18, 20:30:28 »
Het is wat ik al eerder schreef, ik zou  niet graag aan particulieren leveren. Dat is het eerste wat me heeft tegengehouden met de nederlandse wet en mores als  goede tweede.  Als je Linux zou willen distribueren zul je het moeten koppelen aan hardware. En dan kun je vooral in het bedrijfsleven goed verdienen. Een aantal werplekken migreren naar Ubuntu levert je de maandelijkse kost wel op. En zeker als je Linux servers betrekt. Intranet leveren.  Wat er dan aan particuliere klanten binnen hobbelt is hobby en in het slechtste geval wat hoofdpijn.

De hele gadgethandel mag je er van mij gratis bij hebben. De houdbaarheid van die producten is bagger. Notebooks, notepads, laptops, phones de hele zooi is al verouderd voordat je het binnen hebt. Dat is iets voor Media Markten e.d. Als PC leverancier kunnen dat molenstenen worden. Als je met Linux de wereld wilt veroveren en Windows van zijn sokkel halen, zul je eerst windows moeten bijbenen op zijn belangrijkste markt, de desktop.  En dan vooral de desktop op de werkplek. 60 werkplekken is 1 klant, 60 particuliere PC's is 60 klanten en evenredig veel koppijn. Plus oneindig meer regelgeving waar je absoluut niet vrolijk van wordt.

En dan komt punt 3 van de bezwarenlijst nog, de maffiastrijd met de concurrent. Die gasten zoeken regelmatig de grens op en opereren tot ver in niemandsland. Mijn vader zei altijd; "jongen, als bij je concurrent de advocaten meer geld binnenbrengen dan hun verkopers, is het tijd om na te denken om van branche te wisselen." Tenzij je een blik Moskofietsen ergens kunt vinden natuurlijk :-)

« Reactie #634 Gepost op: 2012/09/18, 22:22:16 »
@emiel: Dat hangt ervan af. Mijn laptop staat op Quick Boot in het BIOS en dat eerste scherm met logo van de OEM is dus ook binnen een paar seconden al weg en boot ie in een paars Ubuntu-scherm. Dus dat zal met huidige laptops enzo niet meer uitmaken.
(en daarbij heb ik mijn BIOS staan op Legacy i.p.v. UEFI dus hij verdoet ook geen extra tijd aan het controleren op UEFI)

@martin: Met phones en tablets heb je gelijk, maar laptops hebben wel een wat langere houdbaarheidsdatum (ik bedoel qua design+hardware, niet qua levensduur). Mijn Lenovo Thinkpad Edge E525 waar ik dagelijks alles op doe werkt nog steeds naar behoren, nu zelfs met Ubuntu 12.10 De hardware werkt gewoon zó goed samen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/18, 22:25:55 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #635 Gepost op: 2012/09/18, 22:25:02 »
Precies, mensen willen bij een bedrijf/winkel terecht kunnen waar ze het idee hebben dat ze goede ondersteuning krijgen.

Cononical kan Ubuntu hier ook groter maken als ze maar durven te investeren en dan kost Ubuntu maar 70 Euro in de winkel.
Zolang ze ondersteuning krijgen, keuze uit een paar systeempjes hebben die er net als de Macbook en de ultrabooks goed uit zien en niet nog altijd dubbel zo dik en zwaar zijn.
Ze willen daar best voor betalen maar dan moeten ze wel weten wat ze kopen en weten dat ze ondersteuning hebben.
Bij de Mediamarkt hebben ze het hier in Eindhoven ook gehad maar dat was een flop omdat de verkopers er zelf niets van snapten.
Gewoon bij de Mycom of Dynabite een tafeltje met daarop een paar ultrabookjes van goed koop tot duur en dan 1 een paar desktop systeempjes met daarop Ubuntu.
Foldertje erbij met wat uitleg over wat het is en dat er heel veel gratis software is om je foto's te bewerken en andere dingen mee te doen en wat uitleg erin over hoe het werkt en dan hoef je niet uitgebreid uit te leggen hoe het werkt maar de basis is genoeg.
De medewerkers leren hoe het werkt zodat ze ondersteuning kunnen geven en klaar. Met wat mooie banners en logo's gaat het vanzelf goed.

@Vistaus, mijn Bios is niet zo snel. Bij mij zal daarom denk ik een SSD niet veel uitmaken met Win 8 of 12.10 tegenover hoe snel Win 8 nu op start.

« Reactie #636 Gepost op: 2012/09/19, 11:01:06 »

De medewerkers leren hoe het werkt zodat ze ondersteuning kunnen geven en klaar. Met wat mooie banners en logo's gaat het vanzelf goed.

Ik weet niet of je de ondernemerskant van een bedrijf wel eens hebt gezien maar de formule van dit soort bedrijven laat niet echt dit soort getraind personeel toe. Zodra je personeel gaat trainen, zijn het apen met kunstje en dan moet je ze opschalen qua salaris. Nu kun je rustig minimum salaris betalen voor een ongeschoold arbeider. En dan ben je idd al blij dat de verkoper bij Media Markt zijn eigen naam correct invult op de verkoopsbon.

Dat is ook een beetje wat ik bedoel als ik zeg dat de nederlandse wetten sommige zaken gewoon sterk afremmen.  Ik heb in het verleden serieus een poging gedaan tot het opzetten van detailhandel middels winkelverkoop. Weliswaar voor een ander type product maar daar was ik snel van genezen. Met name de consumentenbeschermingen gaat op sommige punten zover dat er sprake is van absolute pampering. Niets voor mij.  Plus zorgt het er voor dat je een dermate hoge winstmarge nodig heeft dat het aanvoelt als bedrog.

Neem Zalando als voorbeeld. Het aantal retouren dat die krijgen te verwerken is gigantisch dankzij die 7 dagen op zicht wetgeving.  Ze zijn er op ingesteld maar als je de winstmarges ziet dan begrijp je het wel. Voor een product als Ubuntu moet je dat niet willen.  Als alle digibeten zich morgen op Ubuntu zouden storten heb je een probleem. Ubuntu gaat uit van een bepaalde zelfdredzaamheid. Windows heeft een giga pamperservice, deels ingebouwd.  Met Ubuntu kun je met de terminal bepaalde probleempjes simpel oplossen. Een digibeet zal dat niet eens durven te gebruiken. En komt dus naar de winkel. Waar jij verplicht bent dat te verhelpen vanwege de verplichte garantie die je moet leveren.

De kosten voor dit soort zaken bepalen mede de productprijzen in de winkels. Als men volgens de filosofie van Thatcher de consument meer zelf verantwoordelijk zou maken, zouden alle prijzen van alle producten gemiddeld 30% dalen. Want al die garantiebepalingen, zekerheden en waarborgen betaald de consument uiteindelijk zelf. En de tijd die verkopers nodig hebben om een product aan de man te brengen ook. Vooral als dat geleerde verkopers worden.

Als je Ubuntu commercieel wilt vermarkten op de particuliere markt, heb je een speciale retailversie nodig. Daar heb je Canonical voor nodig. In die versie moeten dan meer windows achtige pamperzaken in zitten. Idiotproof zogezegd. Een backup op een een niet benaderbaar deel van de schijf bijvoorbeeld.  Wel benaderbaar door de herstelmodus of  retailer. Op maar eens 1 ding te noemen.  Zo'n versie moet beschermd worden en mag nooit als officiële  download op het net verschijnen.

Het opzetten van Linux stores is niet zo'n opgave, dat kan snel geregeld worden. Maar de rest.....

« Reactie #637 Gepost op: 2012/09/19, 11:17:09 »
"Ik weet niet of je de ondernemerskant van een bedrijf wel eens hebt gezien maar de formule van dit soort bedrijven laat niet echt dit soort getraind personeel toe. Zodra je personeel gaat trainen, zijn het apen met kunstje en dan moet je ze opschalen qua salaris. Nu kun je rustig minimum salaris betalen voor een ongeschoold arbeider. En dan ben je idd al blij dat de verkoper bij Media Markt zijn eigen naam correct invult op de verkoopsbon."

Ik weet niet of jij ooit wel eens bij de Media Markt bent geweest maar ik vind het nogal denigerend zoals jij over dat soort medewerkers praat. Ik ken genoeg personeel (sommige zelfs persoonlijk) bij de Media Markt die een hele hoop kennis hebben en zelfs mensen intern opleiden om ook zoveel kennis te vergaren (soort MyCom dus).
Ik zou je dan ook willen vragen niet zo denigerend te praten. Er zullen heus wel wat medewerkers tussen zitten die net hun naam op de verkoopbon kunnen zetten maar er zijn er ook genoeg die dus wel degelijk kennis van zaken hebben.

Trouwens, een retail-versie is er al. Wat denk je dat System76 gebruikt (incl. herstelpartitie)?

« Reactie #638 Gepost op: 2012/09/19, 11:30:24 »

@martin: Met phones en tablets heb je gelijk, maar laptops hebben wel een wat langere houdbaarheidsdatum (ik bedoel qua design+hardware, niet qua levensduur). Mijn Lenovo Thinkpad Edge E525 waar ik dagelijks alles op doe werkt nog steeds naar behoren, nu zelfs met Ubuntu 12.10 De hardware werkt gewoon zó goed samen.

Ik heb het afgelopen jaar een groot respect gekregen voor de Thinkpads en ThinkCentres van IBM. Echt goede machines! Maar om alleen Lenovo's te gaan verkopen ga je meteen hoog in de markt zitten. Dus zul je ook alternatieven aan moeten bieden. Veel fabrikanten en importeurs hebben een premium soort leverantie. De gekende bedrijven krijgen het nieuwste van het nieuwste als ze dat willen, de kleineren moeten daar vaak even op wachten. Als je mee wilt in de optocht, moet je aantallen kunnen maken om aan de discount kortingen te geraken. En aantallen haal je niet op de particuliere markt.

Als de bekende merken het niet zien zitten in jouw toko, krijg je het moeilijk. Een beginnend ondernemer wil nog wel eens instappen maar een ervaren ondernemer trapt niet overal meer in. Na de internetbubble en het falen van de neweconomy rules van de Hond, zijn de normale economische wetten weer van toepassing. Niet vergeten, je moet concurreren met grote winkelketens op een markt die al lang geen groeimarkt meer is.

Een van de voornaamste redenen van het groeiend aantal faillissementen is dat men al snel naast het spoor van dat mooie ondernemersplan is beland. Men probeert in Nederland te krampachtig alles in trajecten en plannen te verzekeren. Met een beetje tegenwind door een crisis waarbij consumenten de hand op de knip gaan houden, zijn het juist dit soort producten die het eerste dat gaan merken.  Dus zit je snel met een voorraad verouderde toestellen die je voor steeds minder moet gaan verkopen.  En dan gaat de overheid net de BTW verhogen....

En dan is je enigste sterke punt het feit dat Ubuntu nog steeds hetzelfde is terwijl concurrent Windows de klanten wéér een nieuwe versie door de strot probeert de duwen.  Daarom zeg ik ook; Ubuntu heeft altijd kansen. Mits goed uitgespeeld. Maar daarvoor heeft de open gemeenschap commerciële aansturing nodig. Die ontbreekt nog steeds.

Nog even over je laatste antwoord:
Die opmerking over Media Markt personeel is van Emiel en dus is mijn reactie navenant. In het algemeen is het personeel van dergelijke grote ketens niet geschoold. Om de reden die ik al aangaf. Hogere personeelskosten zou tot kostenverhoging leiden waardoor de winstmarge teveel onder druk komt te staan. Dit soort bedrijven probeert low-cost te blijven, daar zit hun bestaansrecht. Zouden ze hun 'opleiding' werkelijk serieus nemen, zouden ze dat bij de ingang doen en mensen aannemen die onafhankelijk geschoold zijn. De meeste bedrijfsopleidingen lijken meer op een brainwash dan op een braintrain en zijn dan ook bij een jobhop zo goed als waardeloos.

System 76 ken ik niet, leg eens uit als je wilt.

« Reactie #639 Gepost op: 2012/09/19, 13:20:54 »
De Thinkpad Edge begint anders bij een prijs van 479 euro. Zo hoog in de markt is dat dus niet...
En Lenovo staat gewoon bij de Media Markt dus wel degelijk in een bekende toko.

En het maakt mij niet uit of jij of emiel die opmerking maakte, het gaat mij erom dat het gewoon niet waar is dat Media Markt geen goede opleidingen biedt. Ze trainen wel degelijk en ze zetten ook PC's in en uit elkaar, net als bij de MyCom. Media Markt verkoopt veel discount en maakt dus dikke winst wat ze o.a. steken in het trainen van personeel. Waarom denk je dat ze niet elke week een nieuw filiaal openen? Juist om de reden dat ze liever personeel trainen en meer verkopen dan dat ze willen steken in meer en meer.
Daarbij nemen ze ook extern geschoolde mensen aan. Een oud-klasgenoot van mij heeft een ICT-opleiding gedaan en werkt nu bij de Media Markt. Maar ook mensen op bijv. de fotografie-afdeling, er lopen er op zijn minst een paar rond hier in Almere die zelf ook aan fotografie doen dus die zitten wel "in" het vak.

Dit heb ik allemaal grondig onderzocht in het kader van het commerciële gedeelte van mijn opleiding, vandaar dat ik dat allemaal weet :)

En System76 is de grootste leverancier van Ubuntu-computers: https://www.system76.com/
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 13:24:28 door Vistaus »

« Reactie #640 Gepost op: 2012/09/19, 14:06:38 »
De Thinkpad Edge begint anders bij een prijs van 479 euro. Zo hoog in de markt is dat dus niet...
En Lenovo staat gewoon bij de Media Markt dus wel degelijk in een bekende toko.

En het maakt mij niet uit of jij of emiel die opmerking maakte, het gaat mij erom dat het gewoon niet waar is dat Media Markt geen goede opleidingen biedt. Ze trainen wel degelijk en ze zetten ook PC's in en uit elkaar, net als bij de MyCom. Media Markt verkoopt veel discount en maakt dus dikke winst wat ze o.a. steken in het trainen van personeel. Waarom denk je dat ze niet elke week een nieuw filiaal openen? Juist om de reden dat ze liever personeel trainen en meer verkopen dan dat ze willen steken in meer en meer.
Daarbij nemen ze ook extern geschoolde mensen aan. Een oud-klasgenoot van mij heeft een ICT-opleiding gedaan en werkt nu bij de Media Markt. Maar ook mensen op bijv. de fotografie-afdeling, er lopen er op zijn minst een paar rond hier in Almere die zelf ook aan fotografie doen dus die zitten wel "in" het vak.

Dit heb ik allemaal grondig onderzocht in het kader van het commerciële gedeelte van mijn opleiding, vandaar dat ik dat allemaal weet :)

En System76 is de grootste leverancier van Ubuntu-computers: https://www.system76.com/

Nou nou, je doet net alsof het academisch geschoolden zijn. Bedrijfsopleidingen zijn veelal gericht op de verkoop van eigen producten, niet algemeen. Dat is het kenmerk van een bedrijfsopleiding.  En iedereen doet 'iets' jn fotografie tegenwoordig maar een glas water fotograferen kunnen er maar weing.  Dat er vakmensen rondlopen bij zaken als Media Markt zal best, ik kom ze enkel nooit tegen.  Niet bij Media Markt en niet bij de andere discounters. Op zijn hoogst een paar jongens en meisjes die keurig netjes opzeggen wat ze bij de cursus van de leveranciers geleerd hebben. 

Jumbp opent ook elke week nieuwe filialen en zo doen meer discounters dat. Wat dat te maken heeft met opleidingen is me niet duidelijk.  Zodra de marketinggegevens 'ping' zeggen, gaat er een belletje naar investment. En die kijkt of ze er met de makelaars, overheid e.d. uit komen. Nog nooit gehoord dat er management is dat heeft laten afhangen van de opleidingsgraad van haar werknemers. Bovendien zijn echt geschoolde werknemers zelden verkopers, dat worden dan eerder weer managers of assistenten daarvan. Tenzij je een sukkel kunt vinden die onder zijn niveau wil of moet werken. En dat komt voor bij een overcapaciteit op de arbeidsmarkt.

In het algemeen en landelijk gezien, behoren verkopers tot het lagere geschoolde personeel die het i.d.d. moet hebben van de bedrijfscursussen en workshops van de leveranciers. Maar ik moet toegeven, ik kom er zeer weinig. Ze hebben niet wat ik zoek of, helaas ervaring, ze begrijpen zelden wat ik zoek. Mijn inkoop is bijna 100% B2B. Zelfs een simpele cardreader kan ik er niet vinden ;-) Tenminste niet eentje die werkt.

Mijn Belgische collega echter haalt bijna alles bij discounters. Dus ik denk dat ik veel te gemakzuchtig ben.  En ik neem aan gezien de prijzen bij o.a. Media Markt, dat ik daar ook de prijs voor betaal.  Voor die Lenovo die jij noemde, betaal ik veel meer. Maar bij mij zal er wel meer in zitten dan.

System 76 is dus een beetje wat Hettes in Nederland is. Zijn er wel meer van. zoals http://linuxcomputers.nl/ Maar waar zit die retailversie?

« Reactie #641 Gepost op: 2012/09/19, 14:18:55 »
Nogmaals: ik heb dit onderzocht dus ik ben iets meer op de hoogte van de interne zaken van de Media Markt ;)
En ik bedoelde professionele fotografen, niet fotografen die eens wat foto's maken. Dus dat zijn wel degelijk vaklui.

En System76 levert die retail-versie dus op de computers incl. herstelpartitie. En die vergelijking is nogal onjuist want System76 is groter en heeft hogere verkoopaantallen dan Hettes en Linux Computers omdat System76 nauw samenwerkt met Canonical. Het is dus niet "zomaar" een bedrijf.

« Reactie #642 Gepost op: 2012/09/19, 15:12:37 »
Nogmaals: ik heb dit onderzocht dus ik ben iets meer op de hoogte van de interne zaken van de Media Markt ;)
En ik bedoelde professionele fotografen, niet fotografen die eens wat foto's maken. Dus dat zijn wel degelijk vaklui.

En System76 levert die retail-versie dus op de computers incl. herstelpartitie. En die vergelijking is nogal onjuist want System76 is groter en heeft hogere verkoopaantallen dan Hettes en Linux Computers omdat System76 nauw samenwerkt met Canonical. Het is dus niet "zomaar" een bedrijf.

Dan lopen er bij Media Markt in Almere dus onderbetaalde professionele fotografen rond. Want ik kan me niet voorstellen dat een professionele fotograaf meer zou kunnen verdienen als verkoper bij een discounter dan binnen zijn eigen vakgebied. Tenzij hij niet aan werk kan komen.  Daar hoef ik geen onderzoek voor te doen want ik weet wat ik als fotograaf zou verdienen. (te weinig dus :-)

Op welk niveau heb jij onderzoek gedaan dan? Heb je een totaalbeeld van alle Mediazaken, mangementstructuur, directieniveau?

Ik ken de omzetten niet van de bedrijven als System 76 en de nederlandse tegenhangers.  Maar die retailversie met een herstelpartitie is idd een basisvereiste om succesvol te kunnen opereren. Het is goed om te weten dat Canonical dat heeft. Vraag me af of de andere bedrijven in Europa ook over deze versie kunnen beschikken. Lijkt me toch wel, ik zou er in ieder geval naar vragen als ik Linux PC's verkocht.

Anyway, die hele discussie over discounters kan met een paar jaar academisch worden als die euroshpppers doorzetten.  Ik voorzie dan wel dat bedrijven als system 76 dropshippers worden en dan is met de discounters zoals wij ze kennen snel gedaan, tenzij ze ook op die formule gaan hangen. En dan zullen ze verdomd zwaar aan hun opleidingen moeten trekken.  Maar dat noemen ze dan ook geen verkopers meer maar adviseurs. Zeker in de computerbranche de oplossing voor een heleboel 'europese' probleempjes.

De euroshop formule in bepaalde varianten zou de oplossing zijn voor Ubuntu. Canonical is meer logistiek bedrijf maar die zouden het zelfs kunnen. Samenwerken met een hardwareleverancier en ze zijn in 1 klap de grootste concurrent van Microsoft en Apple. En dan kunnen ze wel eisen stellen bij de PC bouwers.

« Reactie #643 Gepost op: 2012/09/19, 20:12:15 »
Niet alleen Almere, ook in de Media Markt in Amsterdam Bijlmer. Ik heb onderzoek gedaan niet bij alle filialen maar die van Almere, Amsterdam Bijlmer, Eindhoven en Antwerpen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #644 Gepost op: 2012/09/19, 20:46:27 »
@Vistaus het meeste Mediamarkt personeel kan net hun eigen veters strikken en dan houd het op.
In eindhoven verkochten ze eerst Ubuntu laptops maar die konden ze aan de straatstenen niet kwijt omdat de verkopers het verschil niet wisten tussen die systemen, vista en zelfs xp.

« Reactie #645 Gepost op: 2012/09/19, 21:12:12 »
@Vistaus het meeste Mediamarkt personeel kan net hun eigen veters strikken en dan houd het op.
In eindhoven verkochten ze eerst Ubuntu laptops maar die konden ze aan de straatstenen niet kwijt omdat de verkopers het verschil niet wisten tussen die systemen, vista en zelfs xp.

Laat maar, ik zal wel stoppen met mijn opleiding en dat onderzoek in de vuilbak gooien want niemand hier die mij betrouwbaar acht kennelijk...

Laat staan dat jij MM Ehv representeert voor alle MM-filialen. Elk fililaal heeft eigen medewerkers en dus kan er een wereld van verschil zijn.
In dat geval zal ik ook maar even meegaan met jou. Plus is een slechte supermarkt want de Plus in Almere daar heb ik nog nooit een aardig iemand achter de kassa gehad (dat is echt zo). Want ja, Plus Almere representeert immers ook alle supermarkten volgens jou argument...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 21:15:26 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #646 Gepost op: 2012/09/20, 00:17:21 »

Laat maar, ik zal wel stoppen met mijn opleiding en dat onderzoek in de vuilbak gooien want niemand hier die mij betrouwbaar acht kennelijk...

Laat staan dat jij MM Ehv representeert voor alle MM-filialen. Elk fililaal heeft eigen medewerkers en dus kan er een wereld van verschil zijn.
In dat geval zal ik ook maar even meegaan met jou. Plus is een slechte supermarkt want de Plus in Almere daar heb ik nog nooit een aardig iemand achter de kassa gehad (dat is echt zo). Want ja, Plus Almere representeert immers ook alle supermarkten volgens jou argument...

Nee misschien dat bij jullie bij de mediamarkt mensen lopen die wel weten waar ze het over hebben maar in Eindhoven is het niet zo.
Niet alleen op computer gebied maar op meer gebieden.
Net als de Dixons. In Helmond was en is het nog een ramp met het personeel terwijl in Eindhoven de keren dat ik er was wel personeel rond liep wat er iets van af wist.

Maar de Mediamarkt is niet de plek om zo iets te verkopen.
Men ziet die winkel net as de BCC en al die grote ketens als soort supermarkten van producten.

« Reactie #647 Gepost op: 2012/09/20, 09:43:16 »
MM Maastricht net zo, ze hebben totaal geen verstand van zaken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

« Reactie #648 Gepost op: 2012/09/20, 10:04:30 »
Vistaus, je onderzoek hoeft niets mis mee te zijn. Maar net als het voorbeeld dat ik al gaf over statistieken, als je wilt kun je met cijfers alles bewijzen.  Alleen als iemand volledig inzicht heeft in de resultaten en kan zien hoe iets tot stand is gekomen, kan men zich een oordeel vormen. Het totaalbeeld van discount markten is gewoon slecht. Jij hebt een paar uitzonderingen bekeken. Misschien wel door een roze bril.  Je zegt zelf mensen goed te kennen. Dat is niet bevordelijk voor onafhankelijk onderzoek.

Ik zeg niet dat je onderzoek niet deugt maar ik zeg dus dat ik het niet kan beoordelen.  En uit dat wat je zelf aandraagt, maak je de zaak er niet beter op staan. Het is een namelijk beetje een revolutie als vakmensen die op een salarisschaal van ergens rond de 2.500 euro in een discounter veredelde vakkenvuller voor veel minder zouden gaan werken. Tenzij de Media Markt zulke goede salarissen betaald. Die informatie heb ik dus niet.  Dat zou dus uit jouw onderzoek moeten blijken.  Publiceer op internet zou ik zeggen..

Buiten dit allemaal om, discounters van welk soort dan ook hebben geen structuur voor smartsellers als je het mij vraagt. Het ligt niet in hun aard. Het zijn low-cost sellers die een panklaar artikel willen verkopen in massa. Daar passen in mijn optiek geen techneuten in die klanten voorlichten. Een techneut jaagt klanten weg en ik kan het weten want ik verkoop een dorstige in de woestijn nog geen glas water.

Ubuntu verkoopt zichzelf niet, anders had iedereen al een versie op zijn flapper of compie. Je hebt dus een organisatie nodig waarbij de nadruk op demonstratie ligt. Voorlichting. En zoals Emiel terecht opmerkt; pamperservice. Dat heeft Ubuntu niet dus leggen ze het voorlopig af tegen Windows. Maar zoals gezegd is de euroshop forumule een oplossing voor Ubuntu in de toekomst.

Zeker is dat versies met hidden herstelpartities en de easy install Ubunutu de underdog maken in computerland.

« Reactie #649 Gepost op: 2012/09/20, 10:32:59 »
Mensen? Ik zei dat ik 1 iemand persoonlijk ken in 1 van de 4 onderzochte MM. Nou woehoe wat een corruptie [/sarcasme]

En als een techneut klanten wegjaagt waarom beurt de MyCom dan zo goed?