Die voordelen bedoel je neem ik aan, voor de Linux-gebruikers. Toch niet voor de onafhankelijke softwareleveranciers.
Juist voor de software leveranciers. En al helemaal als ze onafhankelijk zijn. Maar dat vergt een ander denken., een andere manier van marktbenadering. En vooral het loslaten van het patent/copyright gerichte denken. Dat laatste staat elke ontwikkeling in de weg.
Adobe heeft bijvoorbeeld met haart photoshop de eisen verhoogd tot windows 7. Firefox ondersteund geen windows 2000 meer. Wat ze vergeten is dat er miljoenen gebruikers in de armere landen zijn, die nog met oudere OS werken. Die gaan op zoek naar alternatieven. Dit soort zaken merk je instant niets van maar op de lange termijn, zul je de distributie zien teruglopen. Iemand die eenmaal aan bijv. Corel gewend is, zal niet snel naar Adobe overgaan. Dat zie je ook als mensen van Adobe naar Gimp moeten. Dat is even zoeken, heb ik zelf ook.
Ik bouw geen software meer goddank. Maar software is nooit af, je stopt enkel om pauze te nemen. Ondertussen worden de upgrades op de markt gebracht. Dan moeten er weer bugs gefixt worden en vraagt de consument om een extra functie. Dat bouw je dan weer en om die ene bug te fixen, laat je de zaken weer iets anders werken. En als je toch bezig bent.....
Het probleem met software bouwers is dat ze hun eigen gouden regel vaak overtreden. "Niets alles wat mogelijk is, is ook wenselijk". Er kan altijd meer dan de consument nodig heeft. Kijk maar naar iets simples als Word/Writer. Ik heb eens een stel tiepmiepen zitten observeren hoe ze daar mee omgaan. Kort gezegd gebruiken ze slechts 5-10% van de functies. Vet 90% van de functies zijn dus overbodig. Het is dus de kunst je gebruikers te kennen en je software daarop aan te passen en/ of modulair te bouwen. Dat is bijna niemand die het doet.
Het enigste wat ik hoor is het zuchten en kreunen als men de eerste bugmeldingen krijgt, loopt te schelden omdat Windows weer een update/upgrade uitbrengt, de stylist loopt uit te schelden omdat hij te veel ingrijpende wijzigingen doorvoert, enz, enz. Zwaar leven, dat programmeren! Hadden ze maar een vak moeten leren is mijn respons altijd. Dat is nu eenmaal het leven van een programmeur, je bent altijd bezig en zoniet, dan zoek je iets om bezig te zijn. En dan heb je met Linux een uitdaging natuurlijk.
En dan die egotjes die ze bij hebben... Ze willen allemaal de beste zijn, hebben voortdurend schouderklopjes nodig en bij elk regeltje dat ze schrijven vinden ze dat ze een wereldwonder hebben gecreëerd. Ondertussen wordt er bergen loodzware software gemaakt waarbij men zich bijna blind staart op de gebruiker die altijd het allernieuwste moet hebben. De gadgetfreaks en de gasten die onmiddellijk naar de winkel hollen om maar met die blokjes van Windows 8 te kunnen spelen. Dat is echter nog geen 20% van de markt.
Als je basic software schrijft met modulaire updates, kun je kiezen om de basic software voor een breed platform te schrijven. Het onderhoud is dan minimaal en vergt maar een fractie van de tijd die het nu kost. Voor de modules kun je dan systeemeisen gaan stellen. Want degene die die extra mogelijkheden nodig heeft, heeft ook de benodigde hardware nodig incl. het goede OS. In Ubuntu termen, iemand met Lubuntu of Xubuntu installeert vanwege de lagere specs. Ubuntu draait niet vlotjes op de minimum specs. De basisversie van je software draait op alles vanaf puppy linux maar je modules draaien enkel op Ubuntu, Mint of vergelijkbare versie.
En dit zijn maar enkele voorbeelden. De hele software industrie is nog lang niet volwassen. Men werkt nog veel te veel langs oude economische wetten. Copyright is bijvoorbeeld uitgevonden in de tijd dat de eerste boekdrukmachines ontstonden. Het overschrijven (dus kopiëren) van boeken werd ineens onwenselijk geacht en vanwege de schaalvergroting werd er paal en perk gesteld. Men denkt nog te vaak langs die antieke stelling terwijl de techniek de juridische haalbaarheid allang is gepasseerd.
Ik kan er uren over doorgaan :-) Veel versies (distro's) kan lastig zijn maar het hoeft geen nadeel te zijn. Maar als je denkt dat je na het schrijven van je stukje software klaar bent en op je krent kunt gaan zitten, dan moest je maar eens een ander vak gaan zoeken.
Windows en dus ook Microsoft gaan markt verliezen dankzij o.a. die rapid upgrades die in feite enkel cosmetisch zijn. Samen met andere grootheden zet men veel te omvangrijke software in de wereld omdat men geen onderscheid maakt in gebruikers. Dat is een verregaande vorm van arrogantie door het negeren van de markt en daar wordt je vroeger of later voor afgestraft. De eerste beste bouwer die dat onderscheid wel kan maken, heeft een gouden toekomst.