@markba: Ja maar lees nou even het woordje UPGRADE.
Definitie van upgrade:
Van de ENE naar de ANDERE versie. En aangezien een groot deel van zeker Nederland Windows heeft mag ik aannemen dat het wel duidelijk mag zijn dat men dus al weet Win 7 te hebben en dus een UPGRADE voor 30 kan krijgen.
En waar denk jij gelezen te hebben dat *ik* dat niet doorheb dat het om een upgrade gaat? Het is juist zo dat ik zie dat het bij anderen (ook bij een aantal geachte forumleden) niet duidelijk is. Want dit wordt zorgvuldig vermeden in de berichtgeving.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit artikel:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/25/binnenland/Windows8_gaat_drie_tientjes_kosten.xmlLet dan vooral op de titel "Windows 8 voor pc's gaat
maar drie tientjes kosten". De nadruk ligt dus op de lage prijs. Dit is wat geimplanteerd wordt, dit blijft hangen bij de mensen die er ontvankelijk voor zijn. En in het hele artikel komt het woord UPGRADE niet voor! Het is dus niet zo dat ik (en andere techneuten) dit niet weten (dat het slechts om een upgrade gaat), maar dat
de algemene berichtgeving hier ronduit misleidende info geeft.
Uit het artikel:
Betaalden we voor eerdere windowsversies al gauw 120 tot 250 euro deze keer kunnen we al voor 30 euro de simpelste versie kopen.
Pure misleiding dus.
Een upgrade vergelijken met een volledige versie, het zou verboden moeten worden. Wederom om de lage prijs te benadrukken. Hier
http://windows8-info.nl/prijs/ vindt je de échte prijzen en zie je dat een behoorlijke (volledige) versie toch op zo'n € 150,- uitkomt, vergelijkbaar met vorige versies.
Daarnaast is zo'n upgrade pas mogelijk (zo te zijn volgens die prijspagina) vanaf Win7. Vista- en lager-bezitters hebben vette pech, maar ja, dat staat weer niet in het artikel want dat is commercieel niet zo handig. RTL is hier een verlengstuk van MS door zo'n artikel kritiekloos te plaatsen.
En het wordt pas echt sneu als je er (veel) geld voor betaald én het werkt niet.
Uhm je kunt al jaren je systeem testen of het werkt met de nieuwe versie en dan zie je gelijk of je overige hardware ook ondersteund word.
Tevens heb je niet het probleem dat als je, je hardware wat je op Linux ondersteuning hebt uitgekozen, na een upgrade niet meer goed ondersteund word.
Jij hebt het hier puur over hardware, die voor jou klaarblijkelijk niet werkt. Ik heb het over de gehele computer, die onder Windows te ingewikkeld is voor de gewone gebruiker met anti-virus, anti-malware, registeropschoning, schijfdefragmentatie, etc. Een computer die er een kwartier over doet om op te starten (wat ik regelmaat tegenkom), classifeer ik onder niet-werkend.
En kom dan niet met het argument dat als deze mensen meer van hun computer af zouden weten, dit niet voor zou komen, want voor mij geldt dat niet. Ik ga er vanuit dat je een PC uit-de-doos zou moeten kunnen gebruiken, zonder allerlei handelingen, net als dat je de contactsleutel in een auto gebruikt om je auto te starten, zonder dat je hoeft te weten hoe die motor nu precies werkt. Ubuntu is voor dit doel prima geschikt en in mijn ervaring is Windows daarvoor ongeschikt.
Een gratis systeem is leuk maar als het niet kan wat je met je systeem wilt doen dan is het ook niets waard.
Je doet nu net alsof gratis niet goed kan zijn: ik kan er alles mee wat ik wil en dan is ook nog eens gratis, wat wil je nog meer. Betalen om hetzelfde te hebben?
Uhm dat kun jij wel zeggen omdat jij niet de dingen met je systeem doet die ik er mee doe en dan word het een heel ander verhaal.
Ik kan in Windows alles wat ik in Linux kan maar omgekeerd niet. Voor mij is Linux dus absoluut niet een optie om volledig op over te gaan.
Waarom ben je nog hier dan? Is het een vorm van zelfkastijding of zo dat je telkens weer tot de conclusie moet komen dat Linux voor JOU niet werkt? Je zou het ook kunnen accepteren ipv elke keer dezelfde riedel af te draaien. Of neem gewoon afscheid van Linux en ga dat op een Windows-forum verkondigen, dat Linux voor jou niet werkt.
Ik geloof je wel hoor, daar niet van, maar ga niet JOUW situatie projecteren op de ALGEMENE situatie. Want in mijn ervaring doet 'den gewoonen mensch' niet veel meer dan wat internetten, youtuben en mail lezen, naast wat foto's inlezen en voor de doorgewinterde: bewerken; dit kun je allemaal prima met Ubuntu. Van de populatie die via De Vrije PC overgezet is, hoor ik helemaal niemand over hardware-problemen (video) zoals jij die noemt. In die populatie zitten dan ook geen gamers.
En om nog maar wat statistieken te geven: van de 50 geconverteerden (tot nu toe, wekelijks groeit dit met 2-3) zijn er:
- 1 dual-boot
- 1 werkt met 1 programma op Wine
- 1 werkt via een virtuele XP voor een no-name scanner
De uitzondering bevestigt dus de regel, want de rest (95%) werkt dus met een single-boot systeem, zonder wine en zonder virtualisatie. Gaat prima, hoor je nooit wat over.
Kortom, mijn beste emiel, projecteer jouw situatie en jouw problemen (die er ongetwijfeld zijn, geen discussie hier over) op de algemene computergebruiker. Want die behoeftes zijn totaal anders als je je misschien voor kunt stellen.