commercieel nog steeds vloeken in de Linux kerk
waaruit blijkt dat? overigens is linux in de non-desktop omgeving een heel grote speler.
Onverstand en vooroordeel tegen een kapitalistisch systeem dat alleen nog maar in hun gedachten bestaat.
deze zin begrijp ik niet goed, zou je dat in jip en janneke taal kunnen uitleggen?
Want als windows 1 ding heeft gedaan dan is het dat ze betere idioten hebben geleerd.
ook deze begrijp ik niet goed, graag wat zonneschijn, lees helderheid, om dit te verduidelijken.
PC bouwers geen flikker doen aan het geschikt maken van hun PC's voor Linux distro's
dell en HP zijn, of waren behoorlijk bezig. Er zijn een dozijn kleinere bouwers in Nederland, die systemen optimaal geschikt maken voor linux.
Microsoft heeft een agressieve verkoop organisatie die ervoor zorgt dat alle schaapjes over de windows dam lopen.
hoe doet ze dat? waarom is ze agressief? en wie lopen er over de dam?
Ik ga niet de hele discussie die ik hier heb gevoerd herhalen, moet je maar een beetje teruglezen. En nee, ik ga ook niet weer op een windows pr discussie in. Zo langzamerhand zitten hier meer windows adepten dan linux fanaten heb ik de indruk.
Dat Apache groter is dan windows in de server wereld is mij bekend. Ik heb er zelf een paar. Maar zodra het op desktop aan komt, is er ook binnen de gemeenschap meteen een commerciële tegenzin bespeurbaar. Het item vrije en gratis software koppelen aan een commerciële omgeving, is een brug te ver in het denken van velen. En dat is dan weer gebaseerd op ondervinding.
Er komen veel zaken over mijn bureau waarvan ik denk dat Ubuntu beter geschikt zou zijn dan Windows. Een VOORBEELD daarvan zijn de idiot savants, computers die maar 1 ding doen. Daarbij moet je denken aan zaken als bestandsbeheer, batch processen, printeraansturing, het draaien van slideshows of presentaties, enz. enz.. Zelf bouw ik er ook een paar per jaar. Met een lichte versie van Ubuntu kun je samen met relatief simpele en goedkope software een prima product samenstellen. Effe simpel gezegd; zou ik met een windows 8 een PC moeten samenstellen die enkel een slideshow draait is dat zo iets als met een vrachtwagen een pakje boter afleveren.
Alleen in West Europa al, is er een markt voor ca 60.000 van dit soort idiot savants per jaar. Al dan niet binnen een netwerk. Veel van dit soort idiots worden uitgevoerd binnen een apache omgeving met ondersteuning van wat maat gemaakte php. Omslachtig maar er is nu eenmaal geen organisatie die dat onder een desktop vlotjes aan kan pakken. Niet internationaal dan toch. Pogingen om dit tot stand te krijgen stranden vaak omdat de diverse gemeenschappen er afkeurig tegenover staan.
En zo zie ik wel eens vaker iets waarvan ik denk dat er commercieel meer mee mogelijk is. Er is echter geen globale Ubuntu speler afgezien van de schaarse kleinschalige initiatieven. "Nederland is klein, denk groot" was jarenlang de kreet waarmee de overheid allerlei initiatieven probeerde te ondersteunen. Daar zijn ze snel mee gestopt toen ze in de gaten kregen dat dit denken ophield bij de landsgrenzen. Men heeft nogal wat moeite met de Europese gedachte zodra er iets in een netwerk zit. Zo mag je bijvoorbeeld geen database met NL klantgegevens op een buitenlandse server parkeren. Overheid en technische mogelijkheden botsen daar meteen. En dat gaat zo'n beetje voor alles op. Zo als iemand eens aan mij vroeg of zo iets als Windows ook in Nederland uitgevonden had kunnen worden. Uitgevonden wel, ontwikkeld niet.
Nederland is een voorbeeld par example waar het gaat om een geleide economie. De overheidsbemoeienis is zo groot geworden dat oude commerciële wetten niet meer levensvatbaar zijn en zonder die aansturing, de meeste bedrijven domweg zouden omvallen. Dat kan heel ingewikkeld gaan uitleggen maar dat kan je ook simpel zien aan een voorbeeld dat ik zag bij Nederlandse ondernemers in Oost-Europa. Iemand duidde me daar het verschil met Nederland als volgt: "In Nederland kijk je eerst om je heen of iets MAG, hier kijk je enkel of het KAN." Daar komt bij dat in Nederland de meeste bedrijven in de kraamkamer al worden vermoord door de verstikkende wetgeving.
Als wij een linux gemeenschap benaderen voor een project, lopen we vaak tegen die oude commerciële gedachten aan die je nu nog in Oost Europa vindt. Winst en verlies enzovoort. In Nederland wil je geen winst maken, daar wil je kosten maken. Nederland is gericht op werk, niet op inkomen. Om terug te komen op mijn voorbeeld; 60.000 idiot savants maken in Oost Europa zou een paar mensen een hoop winst op kunnen leveren. In Nederland zou het een hoop werkgelegenheid opleveren.
Als een jood een hekel aan je heeft, zal hij je veel personeel toewensen. Dat is niet voor niets. Toch is Nederland er in geslaagd dat kunstje nagenoeg te perfectioneren. Het vreemde is echter dat als je met dit soort ideetjes de Nederlandse gemeenschappen benadert, je al heel gauw tegen de ouderwetse "oost europese" opvatting aan loopt wat betreft commercie. Er is nauwelijks enige internationale expertise om dergelijke projecten commercieel te benaderen. Binnen de Nederlandse succesformule.
Voor de goede orde, ik ben hier wel gevestigd maar ik zal nooit binnen Nederland leveren. Het is niet mijn systeem. Net als windows niet mijn systeem is. Toch maak ik er gebruik van.
Ubuntu kan, als er een commerciële PR tegenhanger van Microsoft zou zijn, vele malen groter worden dan het nu is. Maar daarvoor moet je in staat zijn op grote schaal PC's te kunnen leveren. Ook al bouwen enkele fabrikanten wel iets waarmee je uit de voeten kunt, optimaal is het nog lang niet. Toen de Franse overheid ombouwde naar Linux, was hun grootste probleem hardware en dat is het nog steeds. En dat scenario is nog steeds van toepassing voor iedere grootverbuiker die zijn werkplekken wil ombouwen naar Linux/Ubuntu. En ik spreek uit ervaring. Het is dat wij per sé WILDEN migreren, anders begin je er met goed fatsoen niet aan.
En de reden dat wij wilden migereren lag in het feit dat Microsoft ons net even te veel verplichtingen oplegde. Ik ken bedrijven die er mee kunnen leven, wij niet. Maar die discussie heb ik zoals gezegd al eens gevoerd. Mijn punt in het hele verhaal is dat het leuk is als je een paar particulieren zo gek kunt krijgen om met Ubuntu te werken. Maar het zet pas zoden aan de dijk als de grootverbuikers en de professionals aan Ubuntu helpt. Die zetten een trend, particulieren volgen enkel trends. Op een paar uitzonderingen na.
De commercie maakt gebruik van een psychologische wet die zegt dat een mens begeert wat hij ziet. Dat maakt de mens tot een volgzaam 'dier'. Mijn vergelijk met schapen. Men ziet windows en men wil windows. En zolang men windows op de werkplek heeft, wil men windows thuis. Zolang overheden, organisaties en instellingen windows gebruiken, blijven particulieren ook windows gebruiken. En met windows wordt een groot deel van de software meegelverd; de office pakketten, de browser, de virusscanner enz. Het kan wel anders maar de particulier volgt liever het platgetreden pad. Als schapen over de dam.
Toch kan het makkelijk anders als je naar de GSM markt kijkt. Daar heb je Android, Apple e.a. En weinig gebruikers weten welk OS er hun mobieltje aanstuurt. Het boeit ze niet zo lang het maar werkt. Daarom heb ik altijd een makkie om verstokte windows gebruikers op een Linux machine te zetten. Ik zet er gewoon Mint op en die verkleed ik als Windows. Duurt soms uren voordat ze in de gaten hebben dat ze op een Linux machine zitten. Wat enkel bewijst dat de keuze voor windows vaak puur emotie is.