Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253627 keer)

Offline Bloom

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #600 Gepost op: 2012/09/06, 22:53:33 »
Er is natuurlijk een verschil tussen bashing en kritiek geven. Bashing is ongefundeerd iets of iemand afbreken. Altijd contraproductief. Kritiek geven is altijd met grondige en verdedigbare argumenten en dus nuttig.

« Reactie #601 Gepost op: 2012/09/06, 23:09:38 »
Er is natuurlijk een verschil tussen bashing en kritiek geven. Bashing is ongefundeerd iets of iemand afbreken. Altijd contraproductief. Kritiek geven is altijd met grondige en verdedigbare argumenten en dus nuttig.

Dat weet ik...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #602 Gepost op: 2012/09/06, 23:42:56 »

Inderdaad en dit is puur bashing wat meer is er niet uit op te maken.

« Reactie #603 Gepost op: 2012/09/07, 00:59:59 »
Klopt en daar ben ik het mee eens (en dat was ik al ook al werd dat volgens mij anders opgevat maar soit).

Offline MKe

• Lid
« Reactie #604 Gepost op: 2012/09/07, 06:19:40 »
Ff vraagje en dit lijkt een goede plaats ervoor: houden ze zich met ie10 nu meer aan de algeheel geldende standaards of blijven we steeds tijd verspillen aan het compatible maken van websites voor ie?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #605 Gepost op: 2012/09/07, 17:28:59 »
Ff vraagje en dit lijkt een goede plaats ervoor: houden ze zich met ie10 nu meer aan de algeheel geldende standaards of blijven we steeds tijd verspillen aan het compatible maken van websites voor ie?

Ze hebben voornamelijk alles zo gemaakt dat het nu allemaal met hardware versnelling gaat waardoor hij sneller is geworden en ze hebben wat meer HTML5 ondersteuning.
Verder werkt in de metro omgeving Flash niet meer als je wilt browsen maar op de desktop omgeving in IE10 wel.
Ik denk dat je net als bij de voorgaande versies, dit ook weer aan moet passen zodat het werkt. Ik weet alleen niet of je nu voor IE10 iets anders moet doen dan voor IE9 zoals 6, 7 en 8 het geval is.
Tot nu toe werkt alles probleemloos in IE10 bij mij wat in IE9 ook werkte al gebruik ik het amper want ik vind Chrome fijner werken.

« Reactie #606 Gepost op: 2012/09/07, 19:11:40 »
@Emiel

Nee ik bedoel ook niet dat ik IE10 op eens goed vind, maar voor de Windows gebruikers die wel IE gebruiken hoef ik nu niet veel aan te passen aan mijn website, IE10 heeft wel echt goede CSS3 verbeteringen t.o.v de oudere versies, maar het blijft een slechte browser. Firefox ftw  O0
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #607 Gepost op: 2012/09/07, 19:28:37 »
@Emiel

Nee ik bedoel ook niet dat ik IE10 op eens goed vind, maar voor de Windows gebruikers die wel IE gebruiken hoef ik nu niet veel aan te passen aan mijn website, IE10 heeft wel echt goede CSS3 verbeteringen t.o.v de oudere versies, maar het blijft een slechte browser. Firefox ftw  O0

Vond het al zo raar.

IE10 is zeker een verbetering tegenover de voorgaande versies en helemaal niet zo slecht maar ik hou meer van Chrome waar anderen meer van FF houden. Voor de IE gebruiker is het zeker een stap voorwaarts.
Voor een touch interface is IE10 naar mijn mening wel 1 van de beste vanwege hoe het gedaan is.

« Reactie #608 Gepost op: 2012/09/07, 20:00:41 »
Ja erg goed gedaan inderdaad, die IE10. Neem Opera Mobile en zet de adresbalk onderaan en voeg een verborgen balkje rechts toe a la Dolphin Browser. Et voila.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #609 Gepost op: 2012/09/15, 20:57:46 »
Ik ben wel weer wat laat, maar wellicht dat de onderstaande computertotaal hyperlink toch nog iets toevoegt, aan deze topic. Met name hierop http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/windows-8-grote-kans-voor-linux/msg829534/#msg829534

http://computertotaal.nl/nieuws/26403--desktop-linux-heeft-zijn-kans-gemist-.html
Er wordt dus beweerd dat de community gefaald heeft. En dat Linux marktaandeel had kunnen winnen van 2006 tot 2009. Ofschoon er met Windows 8 wel een nieuwe kans ontstaat, voor een groter Linux marktaandeel, moeten het nog maar afwachten of dat ook daadwerkelijk gebeurt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #610 Gepost op: 2012/09/16, 00:59:26 »
Tja dat hangt er vanaf en dan kijk ik even alleen in Nederland en dan is het hier nog kansloos en dan kijk ik alleen nog maar naar reclame.
0,0% Linux tegen een berg reclame van Microsoft, Android en Apple in computer winkels. (Tel de Android systemen even apart.)

Als ik al kijk naar hoe vroeger een pc winkel er uit zag en hoe het er nu uit ziet dan mis ik de oude computer winkel.
Maar het gaat tegenwoordig om hoe een pc en dergelijke eruit ziet in plaats van wat er in zit.
Nu een tafel met alles Apple, een tafel met wat Android tablets, een tafel met wat printers en 2 tafels met Windows laptops en dergelijke en dan tegen de muur de desktop pc's en monitoren.
Dan komen er nog Windows 8 tablet's bij en alles ziet er strak uit en overal Windows logo's en logo's van andere fabrikanten maar geen Linux.
Hoe wil Linux groeien als niemand het ziet en het moet hebben van die enkeling die er nu mee werkt?

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #611 Gepost op: 2012/09/16, 08:03:53 »
Ach, al dat doemdenken dat het met Ubuntu niks zal worden is best aandoenlijk. Gisteren heb ik weer Reparatiestraat gehad waar mensen allerlei kapotte spullen kunnen langs brengen om te repareren waarbij De Vrije PC de computers voor zijn rekening neemt. http://denbosch.transitiontowns.nl/werkgroepen/reparatiestraat

De oogst was aanzienlijk. Ik had maar liefst 5 computers waarvan 3 laptops waar Ubuntu op moet komen. Daarnaast nog 6 mensen die een Ubuntu-workshop komen volgen en die daarna ook Ubuntu op hun PC willen hebben. En ook nog eens heel wat aanvragen die even  afhoud omdat ik anders niet door die berg installaties en workshops kom.

Nog even en Den Bosch wordt Ubuntu-stad...

« Reactie #612 Gepost op: 2012/09/16, 08:28:08 »
Ik ben wel weer wat laat, maar wellicht dat de onderstaande computertotaal hyperlink toch nog iets toevoegt, aan deze topic. Met name hierop http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/windows-8-grote-kans-voor-linux/msg829534/#msg829534

http://computertotaal.nl/nieuws/26403--desktop-linux-heeft-zijn-kans-gemist-.html
Er wordt dus beweerd dat de community gefaald heeft. En dat Linux marktaandeel had kunnen winnen van 2006 tot 2009. Ofschoon er met Windows 8 wel een nieuwe kans ontstaat, voor een groter Linux marktaandeel, moeten het nog maar afwachten of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Wat weer een technocratische bullshit.  Alsof het succes of falen afhangt van technische zaken. Denkt men nu werkelijk dat de gemiddelde gebruiker dit soort discussies ook maar 1 sec kan boeien? Zijn de nerds dan nog steeds van mening dat het beste OS wint? Middeleeuwse gedachtegang!

Windows is een ingesleten slechte gewoonte van een hoop mensen -:) Microsoft heeft een agressieve verkoop organisatie die ervoor zorgt dat alle schaapjes over de windows dam lopen. Ubuntu heeft een gemeenschap die niet verkoopt maar bouwt aan een operating system dat zich kan meten met elk ander systeem, ook Windows. Heeft het daarin gefaald? Nee natuurlijk niet!

Waar er gefaald wordt is in de verkoop. Die ontbreekt zo goed als. Afgezien van wat pioniers pakt niemand serieus Ubuntu op als OS voor een PC. En ondanks alle relativerende woorden op dit forum ben ik van mening dat PC bouwers geen flikker doen aan het geschikt maken van hun PC's voor Linux distro's, eerder het tegenovergestelde. Dat het niet rendabel zou zijn is onzin. Ondernemen is vooral je onderscheiden, nieuwe markten aanboren. Maar laten we zeggen dat de banden met Microsoft onbehoorlijk sterk zijn.

Als Ubuntu marktaandeel van Windows wil pakken, moet er een verkoop organisatie aan gekoppeld worden.  Alleen technische ondersteuning zoals dat van Canonical is onvoldoende. Mensen kopen op emotie, zelden op verstand. Het bespelen van die emotie is een vak, een branche. Die tak ontbreekt aan de Ubuntu gemeenschap. En dat heeft mede te maken dat het woord commercieel nog steeds vloeken in de Linux kerk is. Onverstand en vooroordeel tegen een kapitalistisch systeem dat alleen nog maar in hun gedachten bestaat.

Hoe mooi ook al die kleinschalige projecten zijn, om van welke Linux distro dan ook een succes te maken, zul je op zeer grote commerciële schaal moeten denken.  Je hebt een globale speler nodig die het op pakt en de logistiek daarvan ook af kan handelen.  Vanuit de vrije open gemeenschap die het nu is zo iets als Ubuntu in de markt zetten is proberen met 4e klas amateurs in de eredivisie te spelen. 

En als de technocraten dan toch een onderwerp willen waarmee Ubuntu beter functioneert op de markt, make it idiotproof. Want als windows 1 ding heeft gedaan dan is het dat ze betere idioten hebben geleerd.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #613 Gepost op: 2012/09/16, 10:11:39 »
Citaat
commercieel nog steeds vloeken in de Linux kerk
waaruit blijkt dat? overigens is linux in de non-desktop omgeving een heel grote speler.

Citaat
Onverstand en vooroordeel tegen een kapitalistisch systeem dat alleen nog maar in hun gedachten bestaat.
deze zin begrijp ik niet goed, zou je dat in jip en janneke taal kunnen uitleggen?

Citaat
Want als windows 1 ding heeft gedaan dan is het dat ze betere idioten hebben geleerd.
ook deze begrijp ik niet goed, graag wat zonneschijn, lees helderheid, om dit te verduidelijken.

Citaat
PC bouwers geen flikker doen aan het geschikt maken van hun PC's voor Linux distro's
dell en HP zijn, of waren behoorlijk bezig. Er zijn een dozijn kleinere bouwers in Nederland, die systemen optimaal geschikt maken voor linux.

Citaat
Microsoft heeft een agressieve verkoop organisatie die ervoor zorgt dat alle schaapjes over de windows dam lopen.
hoe doet ze dat? waarom is ze agressief? en wie lopen er over de dam?

« Reactie #614 Gepost op: 2012/09/16, 11:16:32 »
Citaat
commercieel nog steeds vloeken in de Linux kerk
waaruit blijkt dat? overigens is linux in de non-desktop omgeving een heel grote speler.

Citaat
Onverstand en vooroordeel tegen een kapitalistisch systeem dat alleen nog maar in hun gedachten bestaat.
deze zin begrijp ik niet goed, zou je dat in jip en janneke taal kunnen uitleggen?

Citaat
Want als windows 1 ding heeft gedaan dan is het dat ze betere idioten hebben geleerd.
ook deze begrijp ik niet goed, graag wat zonneschijn, lees helderheid, om dit te verduidelijken.

Citaat
PC bouwers geen flikker doen aan het geschikt maken van hun PC's voor Linux distro's
dell en HP zijn, of waren behoorlijk bezig. Er zijn een dozijn kleinere bouwers in Nederland, die systemen optimaal geschikt maken voor linux.

Citaat
Microsoft heeft een agressieve verkoop organisatie die ervoor zorgt dat alle schaapjes over de windows dam lopen.
hoe doet ze dat? waarom is ze agressief? en wie lopen er over de dam?

Ik ga niet de hele discussie die ik hier heb gevoerd herhalen, moet je maar een beetje teruglezen. En nee, ik ga ook niet weer op een windows pr discussie in. Zo langzamerhand zitten hier meer windows adepten dan linux fanaten heb ik de indruk.

Dat Apache groter is dan windows in de server wereld is mij bekend. Ik heb er zelf een paar.  Maar zodra het op desktop aan komt, is er ook binnen de gemeenschap meteen een commerciële tegenzin bespeurbaar.  Het  item vrije en gratis software koppelen aan een commerciële omgeving, is een brug te ver in het denken van velen.  En dat is dan weer gebaseerd op ondervinding.

Er komen veel zaken over mijn bureau waarvan ik denk dat Ubuntu beter geschikt zou zijn dan Windows. Een VOORBEELD daarvan zijn de idiot savants, computers die maar 1 ding doen. Daarbij moet je denken aan zaken als bestandsbeheer, batch processen, printeraansturing, het draaien van slideshows of presentaties, enz. enz.. Zelf bouw ik er ook een paar per jaar. Met een lichte versie van Ubuntu kun je samen met relatief simpele en goedkope software een prima product samenstellen. Effe simpel gezegd; zou ik met een windows 8 een PC moeten samenstellen die enkel een slideshow draait is dat zo iets als met een vrachtwagen een pakje boter afleveren.

Alleen in West Europa al, is er een markt voor ca 60.000 van dit soort idiot savants per jaar. Al dan niet binnen een netwerk. Veel van dit soort idiots worden uitgevoerd binnen een apache omgeving met ondersteuning van wat maat gemaakte php. Omslachtig maar er is nu eenmaal geen organisatie die dat onder een desktop vlotjes aan kan pakken. Niet internationaal dan toch. Pogingen om dit tot stand te krijgen stranden vaak omdat de diverse gemeenschappen er afkeurig tegenover staan. 

En zo zie ik wel eens vaker iets waarvan ik denk dat er commercieel meer mee mogelijk is. Er is echter geen globale Ubuntu speler afgezien van de schaarse kleinschalige initiatieven. "Nederland is klein, denk groot" was jarenlang de kreet waarmee de overheid allerlei initiatieven probeerde te ondersteunen. Daar zijn ze snel mee gestopt toen ze in de gaten kregen dat dit denken ophield bij de landsgrenzen.  Men heeft nogal wat moeite met de Europese gedachte zodra er iets in een netwerk zit. Zo mag je bijvoorbeeld geen database met NL klantgegevens op een buitenlandse server parkeren. Overheid en technische mogelijkheden botsen daar meteen. En dat gaat zo'n beetje voor alles op.  Zo als iemand eens aan mij vroeg of zo iets als Windows ook in Nederland uitgevonden had kunnen worden. Uitgevonden wel, ontwikkeld niet.

Nederland is een voorbeeld par example waar het gaat om een geleide economie. De overheidsbemoeienis is zo groot geworden dat oude commerciële wetten niet meer levensvatbaar zijn en zonder die aansturing, de meeste bedrijven domweg zouden omvallen. Dat kan heel ingewikkeld gaan uitleggen maar dat kan je ook simpel zien aan een voorbeeld dat ik zag bij Nederlandse ondernemers in Oost-Europa. Iemand duidde me daar het verschil met Nederland als volgt: "In Nederland kijk je eerst om je heen of iets MAG, hier kijk je enkel of het KAN." Daar komt bij dat in Nederland de meeste bedrijven in de kraamkamer al worden vermoord door de verstikkende wetgeving.

Als wij een linux gemeenschap benaderen voor een project, lopen we vaak tegen die oude commerciële gedachten aan die je nu nog in Oost Europa vindt. Winst en verlies enzovoort. In Nederland wil je geen winst maken, daar wil je kosten maken. Nederland is gericht op werk, niet op inkomen. Om terug te komen op mijn voorbeeld; 60.000 idiot savants maken in Oost Europa zou een paar mensen een hoop winst op kunnen leveren. In Nederland zou het een hoop werkgelegenheid opleveren.

Als een jood een hekel aan je heeft, zal hij je veel personeel toewensen. Dat is niet voor niets. Toch is Nederland er in geslaagd dat kunstje nagenoeg te perfectioneren.  Het vreemde is echter dat als je met dit soort ideetjes de Nederlandse gemeenschappen benadert, je al heel gauw tegen de ouderwetse "oost europese" opvatting aan loopt wat betreft commercie. Er is nauwelijks enige internationale expertise om dergelijke projecten commercieel te benaderen. Binnen de Nederlandse succesformule.

Voor de goede orde, ik ben hier wel gevestigd maar ik zal nooit binnen Nederland leveren. Het is niet mijn systeem. Net als windows niet mijn systeem is. Toch maak ik er gebruik van.

Ubuntu kan, als er een commerciële PR tegenhanger van Microsoft zou zijn, vele malen groter worden dan het nu is. Maar daarvoor moet je in staat zijn op grote schaal PC's te kunnen leveren. Ook al bouwen enkele fabrikanten wel iets waarmee je uit de voeten kunt, optimaal is het nog lang niet. Toen de Franse overheid ombouwde naar Linux, was hun grootste probleem hardware en dat is het nog steeds.  En dat scenario is nog steeds van toepassing voor iedere grootverbuiker die zijn werkplekken wil ombouwen naar Linux/Ubuntu. En ik spreek uit ervaring. Het is dat wij per sé WILDEN migreren, anders begin je er met goed fatsoen niet aan.

En de reden dat wij wilden migereren lag in het feit dat Microsoft ons net even te veel verplichtingen oplegde. Ik ken bedrijven die er mee kunnen leven, wij niet. Maar die discussie heb ik zoals gezegd al eens gevoerd. Mijn punt in het hele verhaal is dat het leuk is als je een paar particulieren zo gek kunt krijgen om met Ubuntu te werken.  Maar het zet pas zoden aan de dijk als de grootverbuikers en de professionals aan Ubuntu helpt. Die zetten een trend, particulieren volgen enkel trends. Op een paar uitzonderingen na.

De commercie maakt gebruik van een psychologische wet die zegt dat een mens begeert wat hij ziet. Dat maakt de mens tot een volgzaam 'dier'. Mijn vergelijk met schapen. Men ziet windows en men wil windows. En zolang men windows op de werkplek heeft, wil men windows thuis. Zolang overheden, organisaties en instellingen windows gebruiken, blijven particulieren ook windows gebruiken. En met windows wordt een groot deel van de software meegelverd; de office pakketten, de browser, de virusscanner enz. Het kan wel anders maar de particulier volgt liever het platgetreden pad. Als schapen over de dam.

Toch kan het makkelijk anders als je naar de GSM markt kijkt. Daar heb je Android, Apple e.a. En weinig gebruikers weten welk OS er hun mobieltje aanstuurt. Het boeit ze niet zo lang het maar werkt. Daarom heb ik altijd een makkie om verstokte windows gebruikers op een Linux machine te zetten. Ik zet er gewoon Mint op en die verkleed ik als Windows. Duurt soms uren voordat ze in de gaten hebben dat ze op een Linux machine zitten. Wat enkel bewijst dat de keuze voor windows vaak puur emotie is.

« Reactie #615 Gepost op: 2012/09/16, 11:47:30 »
"En weinig gebruikers weten welk OS er hun mobieltje aanstuurt."

Heb je statistieken voor dit argument? Want gezien de populariteit van iOS en Android kom ik elke dag wel mensen tegen ermee en ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet wist dat ie iOS of Android draaide. (ik doel dus specifiek op die 2; andere OS'en is weer een ander verhaal) Natuurlijk representeert dat niet alle gebruikers, maar het is dus wel meer dan 'weinig'. Daarom zou ik eens willen weten of jij misschien statistieken hebt voor dit argument of misschien een onderzoeksbron.

Trouwens, HP komt begin 2013 met Ubuntu-computers dus in welke zin pakken grote fabrikanten Ubuntu niet op?

"Dat kan heel ingewikkeld gaan uitleggen maar dat kan je ook simpel zien aan een voorbeeld dat ik zag bij Nederlandse ondernemers in Oost-Europa. Iemand duidde me daar het verschil met Nederland als volgt: "In Nederland kijk je eerst om je heen of iets MAG, hier kijk je enkel of het KAN.""

Daar heb je wel gelijk in.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 12:34:10 door Vistaus »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #616 Gepost op: 2012/09/16, 12:44:39 »
Ik denk dat de mensen van jouw/onze leeftijd het wel weten, maar iemand van 65 die een Android telefoon gebruikt...? Andere OS'en als Maemo, daarvan weten de gebruikers het *natuurlijk* wel, een Linux phone koop je niet als je er geen reet van af weet ;)

« Reactie #617 Gepost op: 2012/09/16, 12:54:18 »
Ik denk dat de mensen van jouw/onze leeftijd het wel weten, maar iemand van 65 die een Android telefoon gebruikt...? Andere OS'en als Maemo, daarvan weten de gebruikers het *natuurlijk* wel, een Linux phone koop je niet als je er geen reet van af weet ;)

Ik doel op verschillende leeftijden. Mijn opa bijv. heeft een HTC Desire en weet dat ie Android gebruikt. Maar ik kom dagelijks mensen tegen uit de leeftijd 15-50 en die weten het allemaal. Nog geen eentje tegengekomen die het niet weet.

« Reactie #618 Gepost op: 2012/09/16, 13:14:10 »
"En weinig gebruikers weten welk OS er hun mobieltje aanstuurt."

Heb je daar soms statistieken voor? Want gezien de populariteit van iOS en Android kom ik elke dag wel mensen tegen ermee en ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet wist dat ie iOS of Android draaide. (ik doel dus specifiek op die 2; andere OS'en is weer een ander verhaal)

Trouwens, HP komt begin 2013 met Ubuntu-computers dus in welke zin pakken grote fabrikanten Ubuntu niet op?

Niet voor alles heeft men statistieken uitgevonden en als ze er al zijn, wordt niet alles openbaar gemaakt. Het is op welke positie je zit.  Als je enkel jongeren tegenkomt, zullen ze allemaal weten welk OS er op hun debieltje zit. Vraag jet het aan ouderen, krijg je een ander beeld.  En dan bedoel ik niet enkel jouw opa maar voor het gemak even een hele bedaardendump. Datzelfde geldt voor meer gegevens, als particuliere eindverbruiker zie je andere zaken dan als zakelijk gebruiker, als ontwikkelaar, als retailer of als distributeur.  BTW, ik heb een Samsung GSM en ik mag omvallen als ik weet welk OS daar in zit.  En dat ligt niet aan mijn leeftijd. Mijn zoon heeft een Ericson als ik het goed heb en die kan ik rustig vragen maar die zal het ook niet weten. Domweg omdat het ons niet voldoende boeit. En ik wil voor jouw plezier hier wel verder vragen maar ik denk dat ik in MIJN wereldje net zoveel NEE's krijg als jij JA's in jouw wereld.

Al dat is echter academisch omdat je voor een compleet beeld daar een enquête voor zou moeten houden en die zijn per definitie niet betrouwbaar.  Cijfers zijn leuk om te lezen maar ik heb nog nooit moeite gehad ze onderuit te halen. Ik kan bijv. aan de trackers op de servers zien wie er met welke browser op welke (type) website verschijnt. Als ik zou willen zou ik Firefox als seksbrowser kunnen aanwijzen.  Volledig onderbouwd met cijfers en ik zou de grootste kul uitkramen als ik het zou doen. Maar het is wel cijfermatig te bewijzen!

Ubuntu is al 3 jaar in deze vorm. Nu pas beginnen fabrikanten  stukje bij beetje hun PC's op een bredere markt af te stemmen.  Maar het is nog een lange weg. Ook hier weer, welke PC voor welke markt? Ik stel heel andere eisen aan een PC dan iemand aan een game computer. Toch spreken we beide voornamelijk de grafische eigenschappen aan.  Iedere collega van mij heeft andere eisen. Maar op een kantoor of voor de particulier kun je met een  zelfde model volstaan omdat de behoeftes nagenoeg gelijk zijn.

De grote fout die  Microsoft mijns inziens heeft gemaakt en die ook de Ubuntu gemeenschap maakt is dat men ontkend dat er verschillende gebruikers groepen zijn; zij die alles in alle hapklare brokken moeten hebben en zij die alles zelf uit willen vogelen, zakelijke en prive gebruikers, ervaren en digibeten, enz. enz. En allen moeten zij met hetzelfde aanbod werken.  Om 2 uitersten te benoemen; een cowmanagements system op een boerderij werkt effe anders dan de laptop van tante Mien. Toch draaien beide onder windows en hebben ze beide dezelfde PC.  De ene gebruiker laat de processor koken, de ander is die onderkoeld, bij wijze van spreken.

Het grote voordeel van Linux is dat er zoveel verschillende distributies zijn zodat je altijd wel een distro kunt pakken die het beste past bij de config waarvoor je het kreng nodig hebt. Dat is als je even verder kijkt dan Ubuntu. Maar qua PC is men nog niet zover. In mijn voorbeeld van stand alones is zelden een netwerkkaart nodig. Zit tegenwoordig echter standaard op het moederboard. Zelfde geldt voor een zware grafische kaart, onnodig als je een computer enkel batchwerk geeft. En met een paar thin cliënts, barebones of simpele workstations is dat niet altijd op te lossen. Want die hebben weer andere overbodige zaken aan boord. Waar ik mee probeer aan te geven dat alleen het bouwen van een paar huis tuin en keuken PC's, nog niet de markt voor Ubuntu vergroot.

Kijk; als ik soft- of hardware zou moeten bouwen en verkopen, zou ik van de particuliere markt afblijven. Hoofdpijndossiers kan ik ook wel op andere wijze verkrijgen. Het verkopen van een thuis PC'tje kost relatief veel meer moeite, je hebt veel meer gezeur aan je hoofd en het levert nauwelijks iets op. Je moet oneindig veel massa maken om rendabel te blijven en je moet voortdurend innoveren. Op de zakelijke markt is dat veel minder.  Ik durf rustig te beweren dat een systeem als Windows 2000 voor het grootste deel van het MKB nog steeds afdoende zou zijn, vermits bijgewerkt.

Microsoft heeft een politiek van alles of niets. Altijd zo geweest. Dus betrekken ze ook de particuliere markt. En slepen ze de zakelijke gebruiker mee in hun innovatiedrang. Ze moeten wel dat is nu eenmaal hun bedrijfscultuur.  Om daar met een open gemeenschap tegen in te willen gaan is een op voorhand verloren strijd. Zou je echter de zakelijke markt op gaan, zul je grote gaten in de markt ontdekken die Microsoft niet in heeft gevuld. Omdat het niet binnen hun strategische denken past. Men vult het in met gestandaardiseerde producten gebaseerd op de wet van de grote getallen.

En op de GSM markt e.a. markten als gaming en gadgets zie je dat Microsoft het moeilijk heeft als ze op een nieuwe markt moeten opereren. Daar zijn ze niet vanzelfsprekend marktleider. 

Kort gezegd; op de markt voor de particuliere gebruiker zal Windows altijd wel voorop blijven lopen.  Op elke andere markt is het te verslaan.  Zeker op de markten die ik ken. Maar als Linux/Ubuntu daar anderen wil verslaan, zal men eerst meer inzicht moeten hebben in de werkelijke behoeftes van de gebruiker. LTS versies zijn eerste sprong voorwaarts en wat mij betreft zou ik die LTS tot 10 jaar verlengen. Daarnaast moet je denken aan zaken als boekhoudpakketten, office gerichte zaken maar ook het samenwerken met randapparatuur. Daarvoor moet je samenwerken met de fabrikanten van de PC's. Neem dat cowmanagement, daar hangen voerautomaten achter.  Je hebt dus EN de fabrikant van de PC nodig EN de fabrikant van die automaat.

Dat is het grote probleem van de structuur van een open community, samenwerken op dat niveau zit er niet in.  Omdat de visie van Linux dat weliswaar niet uitsluit maar omdat de visie van de mensen in die gemeenschap nog te veel gefocust ligt op particuliere inzichten. Dat zie je ook aan het software centrum. Goede boekhoudpaketten worden niet ontwikkeld, maar spelletjes zijn er zat. Als hobby deugen alle grafische programma's, voor professioneel gebruik is dat minder.

Het is maar net door welke bril je wilt kijken en wat je wilt zien.

« Reactie #619 Gepost op: 2012/09/16, 13:19:47 »
Nogmaals: ik heb het over mensen in de leeftijd 15-50 dagelijks. Het is dus 50/50 of men het weet of niet gezien onze resultaten.

"Het is maar net door welke bril je wilt kijken en wat je wilt zien."

Dat klopt wel ja. Het hangt er inderdaad vanaf hoeveel je je erin verdiept. Zo weet ik bijv. dat mijn Motorola Razr V6 Maxx (en nee, dat is geen smartphone) P2k als OS heeft maar dat weet inderdaad bijna niemand die een Razr V3/V6/V9 heeft.

"Goede boekhoudpaketten worden niet ontwikkeld"

KMyMoney wordt ook door zakelijke mensen gebruikt en er was er nog eentje die betaald was die ook door bedrijven gebruikt wordt dacht ik toch? Die hadden eerst alleen een Windows-versie en kwamen ergens eind vorig jaar ook met een Linux-versie.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 13:21:41 door Vistaus »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #620 Gepost op: 2012/09/16, 14:09:48 »
Hoe wil Linux groeien als niemand het ziet en het moet hebben van die enkeling die er nu mee werkt?
Wat dat betreft lijkt Linux afhankelijk te zijn van computerbladen en nieuwswebsites. Ook een review van een bepaalde Linux distributie, zou invloed kunnen hebben. Verder reppen reclamefolders van laptops/pc's toch vooral over Windows 7 en het upgraden naar Windows 8 voor ongeveer 15 euro.  Of wordt er met korting "Microsoft Office 2010 voor thuisgebruikers en studenten" bijgeleverd.

Ik vond overigens nog wel een artikel, die me positiever lijkt, over het toekomstige Linux marktaandeel. http://www.zdnet.nl/news/143097/vijf-dingen-die-linux-moet-doen-om-windows-8-te-kloppen/ Een quote hieruit
Citaat
In 2012 brengt Microsoft opnieuw een draak van een besturingssysteem uit: Windows 8. Linux krijgt nu een nieuwe kans om het te maken op de desktop.
Één van de problemen voor onafhankelijke softwareleveranciers zijn inderdaad, dat er te veel verschillende Linux desktops zijn.

Echter heb ikzelf geen moeite, dat er elk half jaar een nieuwe Ubuntu versie wordt uitgebracht. Wat de Linux hardware ondersteuning betreft, is daar denk ik vooral een probleem voor merk pc's/laptops zoals Packard Bell en Acer. Ik kan me best voorstellen, dat er niet veel belangstelling is voor  pc's/laptops met daarop Ubuntu voor-geïnstalleerd. Want zelfs al koop je een merk pc/laptop zonder Windows, dan betaal je nog steeds mee aan de licentiekosten.

Het is in ieder geval goed, dat de auteur van dat zdnet artikel zelf ook Linux-gebruiker is.

BTW, ik heb een Samsung GSM en ik mag omvallen als ik weet welk OS daar in zit.
Ik heb ook een  Samsung GSM. Namelijk een Samsung Wave 533. Daarop zit als OS Bada. Want dat toont deze, als je de GSM inschakelt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #621 Gepost op: 2012/09/16, 14:41:26 »
Citaat
Één van de problemen voor onafhankelijke softwareleveranciers zijn inderdaad, dat er te veel verschillende Linux desktops zijn.

Of niet, is maar net wat je wilt en hoe je het bekijkt.  Ik zie enkel voordelen.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #622 Gepost op: 2012/09/16, 14:55:37 »
Citaat

Of niet, is maar net wat je wilt en hoe je het bekijkt.  Ik zie enkel voordelen.

je kunt ook valve's voorbeeld nemen en beginnen bij de populairste.....
en als die je niet aanstaat dan heb je ten minste nog keuze! bij windows is die keuze simpel: microsoft, microsoft, microsoft, microsoft of gewoon stikken!

« Reactie #623 Gepost op: 2012/09/16, 20:07:23 »
Citaat

je kunt ook valve's voorbeeld nemen en beginnen bij de populairste.....
en als die je niet aanstaat dan heb je ten minste nog keuze! bij windows is die keuze simpel: microsoft, microsoft, microsoft, microsoft of gewoon stikken!

Niet helemaal waar. De keuze is dan Microsoft, Object Desktop, KDE for Windows of stikken.

@jolo: Ja, Bada is het voormalige OS van Samsung. Maar dat wil niet zeggen dat meneer Eastman ook een Bada-telefoon heeft. Misschien heeft meneer Eastman wel een flip phone van Samsung ofzo. Of misschien heeft ie wel een smartphone én een gewone GSM zoals ik.

« Reactie #624 Gepost op: 2012/09/16, 21:42:31 »
Smartphone geloof ik , 52 nog wat. Zo'n plat geval. Iedereen heeft die dingen in ons collectief. Voor mij niet interessant want ik zit toch meestal buiten bereik. En zo niet, pak ik meestal toch niet op.  Mijn vrouw heeft echter een i-Phone. Ha, ha, ze weet niet welk OS er op zit. Maar die weet ook nooit of ze op Xubuntu of Windows zit te werken :-) Het interesseert d'r domweg niet. Als het kreng het niet doet, ben ik de klos.

Met windows ben je snel klaar met je keuzes, bij Linux kun je het zo gek niet bedenken of het is er wel. Bovendien vraag ik me nog steeds af wat windows 8 nu meer kan dan windows 7. En gaat de tijd bij nu sneller of hebben ze nu sinds XP sneller vervangen? De cyclus Vista-win7 en nu win 8 lijkt me nogal vlotjes op elkaar.