Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253926 keer)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #525 Gepost op: 2012/08/31, 12:40:38 »
Ik gebruikte ook card readers maar om een of andere reden moet ik steeds 3 keer ofzo erin steken vooraleer ie gepakt wordt... zowel onder Windows, OSX als Linux. Dus dan hang ik hem maar via USB eraan zodat ik dat probleem niet heb (overigens zijn er meer mensen die dit hebben).

« Reactie #526 Gepost op: 2012/08/31, 13:14:57 »
Ik gebruikte ook card readers maar om een of andere reden moet ik steeds 3 keer ofzo erin steken vooraleer ie gepakt wordt... zowel onder Windows, OSX als Linux. Dus dan hang ik hem maar via USB eraan zodat ik dat probleem niet heb (overigens zijn er meer mensen die dit hebben).

Ligt an der cardreader, niet an het OS

« Reactie #527 Gepost op: 2012/08/31, 13:43:04 »

Ligt an der cardreader, niet an het OS

Gaat om 2 PC's en 1 laptop met alledrie een andere card reader. Ik heb dus 3 defecte card readers waarvan die van mijn laptop dus al kapot was bij aankoop? Dat lijkt me nogal sterk.

« Reactie #528 Gepost op: 2012/08/31, 14:24:15 »

Klopt heb ik ook; mijn card reader werkt, maar werkt niet ten voeten uit. He gemerkt als ik Class 6 kaartjes gebruik dat het probleem minder is, maar met een Class 10 is het hopeloos (3-4 keren in - en uitpluggen eer ie hem pakt) . Maar ik denk dat de reader daar voor veel tussen steekt; als ik die plug via de telefoon en USB-connectie dan is er nooit een probleem.
Ook met grote data-overdrachten (+ 2 Gb) merk ik ook dat er via de reader meestal iets fout gaat, maar via USB niet (gemeld met de testrapporten van 12.04)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #529 Gepost op: 2012/08/31, 14:48:56 »

Gaat om 2 PC's en 1 laptop met alledrie een andere card reader. Ik heb dus 3 defecte card readers waarvan die van mijn laptop dus al kapot was bij aankoop? Dat lijkt me nogal sterk.

Vreemd. Ik heb wel eens gelazer met die dingen maar nie dit soort zaken. Welk merk Card Readers gebruik je?

Van windows weet ik dat het elke card als station ziet en soms niet de reader als verwisselbaar station. Dat geeft wel eens problemen.  Scandisk kaarten kunnen wel eens donderstralen omdat ze domweg te veel contacten willen maken. Die pinnetjes in de cardreader verbuigen lichtjes ofwel raken vervuild.

Ik heb cardreaders van een topmerk gehad maar de reader die het beste doet is merk Exotica, geen idee dus. En die heb ik al >10 jaar. Sitecom en Medion zijn vrij betrouwbare merken voor de particuliere markt. Die doen het vaak redelijk goed. Normaal lees ik in via de ingebouwde readers van de scanner.

Wat wel is dat de format van sommige (oudere) kaarten soms  FAT 32 is en de schijf waar het naar toe gaat soms NTFS. Beide formats zijn niet echt geschikt voor grotere formaten of foto überhaupt. Dáár heb ik dus wel vaak gedonder.  Daarnaast zit je met de versie van de USB. Alleen al een verkeerd kabeltje en het bakt er niks van.  Ik heb zelfs al problemen gehad doordat de reader via een usb-hub liep. Zonder hub prima, met hub nada.

Het beste zijn readers met een eigen stuurprogramma hoor ik hier net.

« Reactie #530 Gepost op: 2012/08/31, 15:32:07 »
@Joris: En dat bevestigd dat ik niet de enige ben ;)

@Martin: Ik gebruik de ingebouwde card readers. 2 desktopa van HP, 1 van laptop Lenovo

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #531 Gepost op: 2012/08/31, 15:50:48 »
@Joris Donders, Ja heel leuk om mee te spelen maar wat ik voor werk heb gedaan is die CAD software niet geschikt.
Ja er zijn software pakketten maar die kunnen niet op tegen de professionele pakketten die alleen onder Windows draaien.

@Thomas de Graaff, Nee je bent niet afhankelijk van wat Windows bied.
Je kunt er meer in doen dan velen weten. Ja het is gesloten software maar dat betekend niet dat niets mogelijk is.
Beide hebben hun plus en minpunten waardoor ik voor beide heb gekozen.

Ik heb een Windows 8 menu uitgeprobeerd.
Werkt leuk en het is nu gelijk aan Windows 7 met die metro apps erbij.
Je kunt de hotspot's uit zetten zodat je ook niet meer die balken aan de randen tevoorschijn tovert als je met je muis langs de rand gaat.
Wel kun je als je wilt nog wel naar die interface.
Voor mij hoeft het niet maar voor degene die het menu missen is het wel handig. Je hebt gewoon Windows 7 terug of Windows 7 met een XP menu als je van XP komt of het XP menu beter vind.

@Vistaus, het is niet je software maar inderdaad je hardware.
Wat martin eastman al meld kun je het beste met eigen stuurprogramma nemen.  Dan nog kan het we eens problemen geven maar over het algemeen geven kaarten onder de 6 de minste problemen en hebben de meeste kaartlezer's problemen met de hoge nummers SD kaarten.

« Reactie #532 Gepost op: 2012/08/31, 16:28:28 »
Emiel,

Afgezien van die toeters en bellen, wat kan het nu meer. Waar ligt de meerwaarde?

« Reactie #533 Gepost op: 2012/08/31, 18:01:52 »

Ok, misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord. Je bent in Windows afhankelijk van wat Microsoft je aan opties om dingen te wijzigen biedt.

Alles wat jij kan veranderen in Windows is namelijk alleen te veranderen omdat Microsoft jou dat toestaat. Als Microsoft niet wil dat jij iets veranderd kan je daar (op legale wijze) niets aan doen. Als Canonical niet wil dat je iets veranderd in Ubuntu kunnen ze je dat op geen enkele wijze onmogelijk maken omdat nu eenmaal iedereen toegang tot de broncode heeft, en het recht daar dingen aan te wijzigen.

« Reactie #534 Gepost op: 2012/08/31, 18:51:58 »
Emiel1976,
Belgen zijn vooral kwaad op hun eigen politici en de Fortis-top. Wouter Bos is reeds lang vergeten bij de meesten.

Bloom en Gandyman,
Ook ik maak veel gebruik van Linux. Ik verdedig alleen mijn stelling, met name dat W8 geen grote kans is voor Linux. Beide besturingssystemen hebben hun voor - en nadelen.
Voor mensen die twijfelen aan mijn capaciteiten daar ik nooit computerlessen heb gevolgd; het Samsung fototoestel van mijn vrienden werd ook gezien als zijnde een externe harde schijf in Linux. Er was geen mapstructuur, enkel bestanden met bekende en minder bekende extensies. Er was geen enkel bestand die opvallend groter was dan de andere waardoor ik kon afleiden dat dit bestand de foto's bevatte. Bijgevolg heb ik met gedit het autorun.inf bestand geopend om te weten op welke *.exe ik moest klikken onder Windows. Bij mij staat de autorun functie standaard uitgeschakeld.

Joris Donders,
Ha, u bent die éne alroundgebruiker die alle software pakketten die ubuntu u biedt, ook effectief weet te gebruiken? Hoezo nee??? Hetzelfde gaat op voor Windows en Windows programma's aangeboden door derden? Programma's voor Linux kan ik in mijn buurt slechts zeer beperkt kopen. (Online aankopen niet meegerekend!)

Thomas de Graaf,
Uw uitleg lijkt mij iets voor terminaltijgers met teveel tijd? Windows laat ook software van derden toe, mocht u dit vergeten zijn. En ik heb ondersteuning voor Windows in mijn buurt. Ik kan desnoods een terminal tijger van Windows betalen om mijn eventuele problemen met Windows op te lossen? Ondersteuning zoeken, moet ik trouwens dan gaan doen in het Engels. My crap is English? Dit Nederlandstalige forum heeft mij al veel geholpen en de helpers hebben altijd ontzettend veel geduld met mij gehad. Waarvoor een vanmijnentenwege nog altijd geldende en gemeende dank! Maar ik denk niet dat hier iemand weet hoe ik in Lo of OoO precieze getallen kan gaan gebruiken die bestaan uit meer dan 16 cijfers? En dat is slechts één voorbeeld.
Virussen bewijzen trouwens dagelijks hoe aanpasbaar Windows wel is. Blijkbaar kunnen dingen ook gewijzigd worden zonder broncode? :evil:

« Reactie #535 Gepost op: 2012/08/31, 20:12:43 »
@Pattattezak: Ja nogal logisch. Als je die autorun uitzet dan zal ie hem ook niet herkennen nee. Heb je Shotwell niet handmatig geopend en dan gekeken of ie aangekoppeld werd?
En Programma's voor Windows kan ik hier in mijn buurt amper kopen. Zegt dat iets over OS of iets over het overgaan naar internet app stores?

@emiel: Dus 3 verschillende kaartlezers is allemaal een hardware-probleem... volgens mij heb je iets te veel blokjes gezien van die W8 want ik geloof gewoon niet dat er 3 hardwarematige problemen hebben waarvan eentje na aanschaf en met de meegeleverde Windows al problemen gaf.

« Reactie #536 Gepost op: 2012/08/31, 20:19:41 »
Emiel1976,

Virussen bewijzen trouwens dagelijks hoe aanpasbaar Windows wel is. Blijkbaar kunnen dingen ook gewijzigd worden zonder broncode? :evil:

Windows zelf is nauwelijks aanpasbaar, wel aanvulbaar. Een virus is eigenlijk een stukje software maar het wijzigt zelden iets aan windows zelf. Het voert gewoon windows commands uit. Net als Java een commandline geeft voor je browser zoals bijv. winclose en winopen. Daar komt bij dat veel particuliere gebruikers in de admin mode op het net surfen. Dat maakt het wel heel makkelijk.

« Reactie #537 Gepost op: 2012/08/31, 20:25:41 »

@emiel: Dus 3 verschillende kaartlezers is allemaal een hardware-probleem... volgens mij heb je iets te veel blokjes gezien van die W8 want ik geloof gewoon niet dat er 3 hardwarematige problemen hebben waarvan eentje na aanschaf en met de meegeleverde Windows al problemen gaf.

Toch is het logisch. 2x HP, dat is al synoniem voor double trouble. Lenovo zijn machtige machines maar flaptops, nah. De gemiddelde card reader die wordt meegeleverd is crappy at best.

Ik ging uit van externe card readers, niet van buid-in. Card readers zijn easy to produce items. Je kunt ze als het ware van restmateriaal maken. Niemand is bereidt goed geld voor die dingen te betalen. En gedegen en betrouwbare cardreader kost je ergens tussen de 100-200 euro. Is dus in geen enkele winkel te koop.

Mijn build-in readers zitten in een Canon productiemachine die beschikt over eigen software.  Daarom werkt het altijd. En het gegeven dat dit soort machines een vermogen kost en er op de laatste paar restjes (readers)  dus niet bezuinigd wordt.

« Reactie #538 Gepost op: 2012/08/31, 20:37:59 »
Lenovo's laptops zijn anders top. Ik heb een Lenovo Thinkpad-laptop; Thinkpads behoren tot de beste laptops die er zijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #539 Gepost op: 2012/08/31, 20:53:24 »
Emiel,

Afgezien van die toeters en bellen, wat kan het nu meer. Waar ligt de meerwaarde?

Dat is een heel verhaal en gaat oftopic maar ik kan je zeggen heel veel meerwaarde van efficiëntie in ontwikkeling tot de mogelijkheid om alles door te kunnen berekenen en de meest ingewikkelde vormen te maken.

Voor degene die bang zijn dat die secure boot een probleem zou opleveren.
http://paritynews.com/software/item/228-windows-8-secure-boot-may-turn-tables-on-microsoft-claims-developer
Zoals te verwachten word het al opgelost.

@Vistaus ja het licht aan je hardware en nee ik zit 99% van de tijd in Windows 8 op de desktop gedeelte al draai ik op de pc waar ik nu achter zit Windows 7 en Linux en zit ik nu in W7.
Het is een bekend probleem dat kaarten die een hogere snelheid hebben bij veel kaart lezers problemen geven. ook bij de Raspberry pi is er gemeld dat je op moet letten met de snellere SD kaarten en dat niet alle kaarten zullen werken.
Luister naar martin eastman en investeer in een goede kaartlezer of neem de meest gangbare kaarten.

Ok, misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord. Je bent in Windows afhankelijk van wat Microsoft je aan opties om dingen te wijzigen biedt.

Alles wat jij kan veranderen in Windows is namelijk alleen te veranderen omdat Microsoft jou dat toestaat. Als Microsoft niet wil dat jij iets veranderd kan je daar (op legale wijze) niets aan doen. Als Canonical niet wil dat je iets veranderd in Ubuntu kunnen ze je dat op geen enkele wijze onmogelijk maken omdat nu eenmaal iedereen toegang tot de broncode heeft, en het recht daar dingen aan te wijzigen.

Dat is juist maar voor de meeste mensen geld dat ze niet de kennis beschikken om dat te doen en is Linux dus niet zo gesloten als Windows en zelfs zullen er een aantal het nog geslotener zien dan Windows als ze de Unity desktop vergelijken met de Windows desktop waar ze zelf meer aan kunnen passen.
het is maar hoe je het bekijkt.

Windows 8 zal zoals Pattattezak ook al melde niet de groei voor Linux opleveren.
Het draait stabiel en niet zoals Vista deed en de desktop omgeving is dezelfde ervaring als Windows 7 en als je er een menu in zet wat zo gedaan is dan is het gewoon Windows 7.
Samsung levert er zelf al een soort Windows 7 menu bij.
Ik geloof zelfs dat als de Win 8 tablet aanslaat, dat dit juist een positief effect heeft op de desktop.
De Windows 8 RT tablet van MS zelf komt trouwens voor 200 dollar op de markt. Waar de pro voor op de markt komt weet ik niet want die komt een paar maanden later.

« Reactie #540 Gepost op: 2012/08/31, 21:05:19 »
Vistaus
Die Flappie is top, zeker maar lees het stuk over die reader nog eens.  ;)

Producten rekenen de kost uit met 2 cijfers achter de komma. De readers zijn de cijfers achter de komma :(

Iedereen hier roet dat Medion goede readers maakt.  Geloof het graag, ik heb wel meer materiaal van Medion maar als het gelogen is, lieg in commissie.

Emiel

Waar ligt de meerwaarde voor de 'normale' gebruiker. Wat kan dat W8 nu meer dan W8? Ik bedoel maar; men surft op het net (=browser), maakt af en toe een Office documentje en de creatieve geesten werken met een oude versie van een tekenprog als Photoshop.  De rest doen ze hoofdzakelijk in the cloud. Waar ligt de meerwaarde voor deze groep gezien het feit dat dit toch volgens de meeste hier 'het grote publiek' is die voor het succes moet gaan zorgen.

Als we het dan toch over technische aspecten hebben omdat die volgens jouw en pattatezak het verschil moet maken.

« Reactie #541 Gepost op: 2012/08/31, 21:35:13 »
Maar ik denk niet dat hier iemand weet hoe ik in Lo of OoO precieze getallen kan gaan gebruiken die bestaan uit meer dan 16 cijfers?

Nou, je zou denk ik verbaast staan hoever je zou komen. Ik alleen ken zo al twee forumleden die actief zijn in de Open Office ontwikkelaars gemeenschap. Rob Snelders en Cor Nouws. Beiden hebben de nodige contacten, en kunnen waarschijnlijk met enige moeite wel uitvinden wat er mogelijk is. Als er genoeg geld tegenaangegooid wordt om de nodige programmeurs aan het werk te zetten is er wellicht heel wat mogelijk.

Hoe dan ook, het is mogelijk om de alle onderdelen van Open Office aan te passen als je dat wenst, en dat kan je van Microsoft Office niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/31, 21:38:25 door Thomas de Graaff »

« Reactie #542 Gepost op: 2012/08/31, 21:37:39 »
Rob Snelders is van LibreOffice. Niet om te mierenneuken, slechts ter verduidelijking :)

@Pattatezak: Meer dan 16 is mogelijk. Heb het gedaan vorig jaar in LibreOffice 3.4 Calc (de Excel van LO dus).

« Reactie #543 Gepost op: 2012/08/31, 21:39:17 »
Mierenneuken ter verduidlijking blijft mierenneuken. ;)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #544 Gepost op: 2012/08/31, 22:00:06 »
Maar ik denk niet dat hier iemand weet hoe ik in Lo of OoO precieze getallen kan gaan gebruiken die bestaan uit meer dan 16 cijfers?

Geen idee, een apart topic voor starten?

Als er genoeg geld tegenaangegooid wordt om de nodige programmeurs aan het werk te zetten is er wellicht heel wat mogelijk.
Als geld niet zo'n rol speelt is Windows met MS Office suite ook een optie (en wie-weet zelfs goedkoper?).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

• Lid
« Reactie #545 Gepost op: 2012/08/31, 22:25:43 »
Inderdaad onzin dat een fototoestel niet herkend wordt in Linux.Alleen het gaat heel anders als in Windows!In Windows moet er een proggie op gestart worden die speciaal voor dat toestel is geinstalleerd.In Linux wordt het gewoon een USB apparaat.Waar je de mappen kan zien en dan kun je die map openen waar de foto's in zitten...
Hmmm, probeer dat eens met een canon camera, toch een veelgebruikt merk. Doet het niet meer sinds 10.04. Windows ziet het als een..... Gewoon usb apparaat.

« Reactie #546 Gepost op: 2012/08/31, 23:06:39 »
 Thomas de Graaff,
Wat is het succes van Farcebook? Iedereen krijgt van zijn provider webspace en kan bijgevolg zijn eigen leuke webstek aanmaken? Misschien willen de mensen herkenbare dingen en geen superieure aanpasbaarheid? Sommige machines worden aangedreven Windows, maar als men door het bureaubladje heen kijkt, zit er niks in van Windows stuf in. Alles is er uitgesloopt, enkel  de hoognodige herkenbaarheden zijn gebleven. Vreemd toch?

Vistaus,
Het gaat mij om precieze getallen. 123.456.789.123.456.789,72 is een precies getal. MSO kan daar mee werken. OoO en Lo maken daar 123.456.789.123.456.800 van. De manier waarop beide offices het geheugen aanspreken, laten geen precieze getallen van meer dan 16 cijfers toe. Probeer er maar eens mee te rekenen! (Straks neemt u een screenshot van een getal dat als tekst wordt gezien, dat is de reden dat u er mee een rekenkundige bewerking mee moet uitvoeren.)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #547 Gepost op: 2012/08/31, 23:35:31 »
Over de verschillen tussen MO en LO zouden we een apart draadje kunnen starten  ;)

Een kleine technocratische bijdrage: wellicht dat het begrip significante cijfers hierin een rol kan spelen? Mijn rekenmachine (een HP-42S, een topper op dit gebied, ze worden helaas niet meer gemaakt maar doen $300 - 400 op eBay) gaat niet verder dan 10 significante cijfers omdat je dan binnen het foutengebied van een serieuze rekenkundige bewerking komt die met reeksontwikkeling gaat. Je kan natuurlijk van alles weergeven, maar dan hou je jezelf wellicht voor de gek.
16 digits? Een techneut gaat dan met machten werken. Voorbeeld: de totale hoeveelheid geld die in de derivatenmarkt rondgaat is ca. 700.000 miljard (inderdaad, bijna een miljoen miljard) en ongeveer 8 keer het BNP van de hele planeet. Wat voor rekenkundige bewerking die heel erg exact moet zijn, moeten we hier nu op los laten? Met andere woorden, welk belang is hiermee gemoeid? Je geraakt hiermee gewoonweg in een ruisgebied wat exactheid zou suggereren wat er in werkelijkheid niet is.

OT: W8 biedt wellicht nog de meeste kans op.... W7. Ik heb in mijn kennissenkring al geventileerd dat dit dé kans is op een discount-laptopje met W7  :evil:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #548 Gepost op: 2012/09/01, 00:07:19 »
@martin eastman, Had je verkeerd begrepen, dacht dat het op de CAD programma's ging.

Citaat
Waar ligt de meerwaarde voor de 'normale' gebruiker. Wat kan dat W8 nu meer dan W8? Ik bedoel maar; men surft op het net (=browser), maakt af en toe een Office documentje en de creatieve geesten werken met een oude versie van een tekenprog als Photoshop.  De rest doen ze hoofdzakelijk in the cloud. Waar ligt de meerwaarde voor deze groep gezien het feit dat dit toch volgens de meeste hier 'het grote publiek' is die voor het succes moet gaan zorgen.

Als we het dan toch over technische aspecten hebben omdat die volgens jouw en pattatezak het verschil moet maken.

Dat is simpel de meerwaarde van Windows is het volgende.
Het staat al op het systeem.
Het doet alles wat ze willen doen.
Ze hebben ondersteuning om hun heen in de vorm van familie, kennissen, Winkel en ga zo maar door.
Windows kennen ze en zien ze bekend mee.
Windows 8 op de tablet kan nog bijdragen dat men op de desktop ook over gaat maar dat zal waarschijnlijk gaan zoals het bij Windows 7 ook ging en die groei zie je as later.

Ja ze kunnen over naar Linux maar waarom zouden ze? mailware en virussen hoor ik geen klachten over bij de huidige Win 7 gebruikers.
Linux op een oud systeem ja maar als iemand een nieuw systeem koopt en er staat Windows op dan ga ik dat er niet af halen om er Linux voor ze op te zetten. De meeste van die mensen moeten het aangeboden krijgen want ze gaan heus niet achter Linux aan als hun systeem prima werkt en doet wat ze willen doen.

Daar hoeven helemaal geen extra dingen bij te zijn tegenover Linux voor die mensen. op dat gebied is het gelijk en heeft het geen meerwaarde dus ook geen rede om het te vervangen.

@asphyxia, Hier ook, als ik ze vraag Windows 8 of iets anders is het Windows 7. Laat ik ze Windows 8 zien en dat ze een desktop hebben en ik vraag ze of ze wel ens het menu gebruiken dan is dan vrijwel altijd nee en als ze het gezien hebben met uitleg dat ze gewoon een desktop hebben, dan schrikken ze niet meer van Windows 8 en word de drempel veel kleiner naar Windows 8.
Laat ik ze dan ook Linux zien dan kiezen ze toch Windows 8 boven Linux.

« Reactie #549 Gepost op: 2012/09/01, 09:20:10 »
Tja,dan scherm je kennelijk niet met de voordelen van Linux,zo als weinig tot geen last van virussen.Dat het gratis is en er al tig proggies in geinstalleerd staan die ze anders zouden moeten kopen en er tig andere gratis te krijgen zijn.Net wat je zegt,de meeste mensen gebruiken hun pc toch alleen maar om te mailen en te surfen en om een paar extra proggies te gebruiken die ze allemaal ook in Linux kunnen doen.Bovendien is Linux nog altijd sneller dan welke Windows ook!
Pas als je speciale dingen wilt gaan doen kan je in Linux problemen krijgen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.