Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 80196 keer)

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #175 Gepost op: 2012/03/24, 17:46:32 »
Ik en Apple worden nooit vrienden. Apple is nog meer closed source dan Windows, dus voor mij even niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #176 Gepost op: 2012/03/24, 18:07:15 »
Ik en Apple worden nooit vrienden. Apple is nog meer closed source dan Windows, dus voor mij even niet.

http://www.apple.com/opensource/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2012/03/24, 18:46:34 »

Ze hebben veel wat open was gesloten gemaakt.
Maar inderdaad hebben ze veel open projecten maar dat komt wel door waar OS X vandaan komt.
Wil niet zeggen dat ze opener zijn dan Microsoft want ze zijn het liever kwijt dan rijk en op dat gebied zitten ze op 1 lijn met Microsoft.

« Reactie #178 Gepost op: 2012/03/24, 19:47:43 »

Leuk ja, maar probeer eens wat te veranderen in OSX zelf.

« Reactie #179 Gepost op: 2012/03/24, 19:59:42 »
Nuja, dat is inderdaad waar emiel. Maar i.t.t. Microsoft heeft Apple er tenminste wel een leesbare pagina aan gewijd.

Verder Gijs +1

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #180 Gepost op: 2012/03/24, 20:14:30 »
Nuja, dat is inderdaad waar emiel. Maar i.t.t. Microsoft heeft Apple er tenminste wel een leesbare pagina aan gewijd.

Verder Gijs +1

Is een erfenis van het verleden.
Eerst gebruiken ze open om het daarna gesloten te maken.

« Reactie #181 Gepost op: 2012/03/24, 21:18:59 »
Maar dat ze het vermelden maakt het wel netter in VERGELIJKING met Microsoft. Ik kan me geen pagina van MS aangaande open source voor de geest halen, laat staan dat het een leesbare pagina is (de MS-site is zo onoverzichtelijk).

« Reactie #182 Gepost op: 2012/03/24, 22:30:11 »

Leuk ja, maar probeer eens wat te veranderen in OSX zelf.

Maar wat heeft dat te maken met het al dan niet opensource zijn van OS X? Je bedoelt dat OS X niet het opensource-gevoel belichaamt? Dat zijn twee verschillende dingen: het opensource zijn van de code en het karakter die aan opensourcesoftware wordt gekoppeld.

@Emiel, noem dan eens een project dat Apple eerst met een opensource licentie uitbracht, en nu gesloten is? Projecten als cups, Webkit en X11 krijgen steun van Apple.

« Reactie #183 Gepost op: 2012/03/24, 22:48:18 »
Hierover kunnen wij nog vele pagina's gaan vullen Cumulus007. OSX is voor mij closed software en geen open software. Op Windows kan ik bijv. ook Gimp draaien, maar ook aan het OS Windows kan ik niets veranderen.
En iedereen mag van mij helemaal gek zijn van Apple, bij mij komt het niet in huis.

« Reactie #184 Gepost op: 2012/03/24, 22:59:49 »
Hierover kunnen wij nog vele pagina's gaan vullen Cumulus007. OSX is voor mij closed software en geen open software. Op Windows kan ik bijv. ook Gimp draaien, maar ook aan het OS Windows kan ik niets veranderen.
En iedereen mag van mij helemaal gek zijn van Apple, bij mij komt het niet in huis.
Sorry, maar ik vind het vrij slap om op zo'n manier een vraag af te kappen. In dit topic was het de bedoeling om elkaars mening te delen. Ik stel je een oprechte vraag, en je lijkt die te willen ontwijken.

Feit blijft dat de basis van OS X eigenlijk gedeeltelijk bestaat uit software die je ook in Ubuntu vindt. De UNIX-manier van werken, tools als sudo, X11 en dergelijke.

De nogal beperkte desktop biedt inderdaad niet veel ruimte voor aanpassing, maar moet ik dan Unity ook closedsource noemen? Ik begrijp je gedachtengang niet.

edit: volgens mij gebruik je "open source" en "closed" door elkaar, maar die woorden hebben verschillende betekenissen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/24, 23:18:32 door Cumulus007 »

« Reactie #185 Gepost op: 2012/03/24, 23:06:04 »
OS X is closed source, dat klopt ook, de Darwin Kernel die er onder draait is Open Source maar OS X is eigenlijk enkel de interface en die is close source.
http://opensource.apple.com/
https://developer.apple.com/opensource/

en wat betreft dingen veranderen in OS X: mijn Dock heeft al een thema gehad die niet in OS X zit, het effect voor het minimaliseren van vensters is ook normaal niet te kiezen en ik heb al bijna de helft van alle icoontjes vervangen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/24, 23:08:13 door foxofinfinety »

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #186 Gepost op: 2012/03/24, 23:07:56 »
OS X is closed source, dat klopt ook, de Darwin Kernel die er onder draait is Open Source maar OS X is eigenlijk enkel de interface en die is close source.
Het enige waarop ik inhaakte was de stelling van Gijsbert:

Citaat
Apple is nog meer closed source dan Windows, dus voor mij even niet.

Maar blijkbaar begrijpen ik en Gijsbert elkaar niet.

« Reactie #187 Gepost op: 2012/03/24, 23:11:39 »
Het enige waarop ik inhaakte was de stelling van Gijsbert:

Citaat
Apple is nog meer closed source dan Windows, dus voor mij even niet.

Maar blijkbaar begrijpen ik en Gijsbert elkaar niet.
wat jij zecht klopt in deze, de gehele kernel net als meer dan 200 ander programma's/tools in OS X zijn open source.
wat er precies in OS X zit wat Open Source is staat op de lijst hier: http://www.apple.com/opensource/

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #188 Gepost op: 2012/03/24, 23:33:52 »
En op Windows kun je met Windowblinds en Object Desktop je desktop zo erg aanpassen dat het een volkomen nieuw OS lijkt.
En op Mac kun je inderdaad ook e.e.a. veranderen.

Toegegeven dat het op Mac minder aanpasbaar is en Windowblinds/Object Desktop je CPU vermoorden. Maar het is mogelijk en daar ging het in deze om.

Verder Cumulus +1 Als we op de toer van niet aanpassen gaan en dat als closed source gaan zien, dan is Unity ook closed source.

« Reactie #189 Gepost op: 2012/03/24, 23:38:18 »
Unity gebruik ik ook niet. =D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #190 Gepost op: 2012/03/25, 01:02:38 »
Ja als je kijkt naar hoe aanpasbaar een desktop is en je kijkt dan naar Windows, OS X en Unity dan is Windows gek genoeg degene met meer vrijheid.
Ga je kijken naar wat er werkelijk met open en gesloten bedoeld word dan is het Unity op 1 gevolgd door de andere 2.

Het is algemeen bekend dat Steve Jobs de gemeenschap puur en alleen voor eigen belang gebruikte maar dat hij er verder totaal niets van moest hebben dan alleen hun software om weer iets tegenover Windows te kunnen zetten. Hij wou alle software overnemen, aanpassen zodat het niet zo maar comptabele is met waar het vandaan kwam en het gesloten maken zodat hij de totale controle er over had zonder er verantwoording er voor hoeven af te leggen.
De lijst was langer maar word zo nu en dan ingekort omdat Apple weer iets heeft wat ze voor zich zelf willen hebben. Ze doen het dan onder de noemer van beveiliging of dat ze er dan beter aan kunnen werken en dergelijke.
Dit doen ze vanaf de dag dat ze OS X hebben en dat doen ze nu nog.
OS X heeft een open basis maar waar is die open basis nu?
Je kunt dan wel met links gooien die zeggen dat ze open software ondersteunen maar als je goed kijkt is het juist Apple die de grote bedreiging is voor de open software en als je het mij vraagt nog groter omdat heel veel mensen blind zijn om te zien wat ze doen.
Microsoft is ook een bedreiging maar omdat die zeggen wat ze doen, kan men er zich op voorbereiden en zich er tegen weren. Zodra Microsoft iets doet word er goed naar gekeken wat ze doen en zo nodig ingegrepen.
Als Apple iets doet dan ziet men dat niet tot het te laat is en daarna zijn ze te verbaast om er iets aan te doen en te reageren op het verhaaltje waarom Apple het doet.

Denk dus na wat je koopt want dan weet je ook wat je sloopt.

In de beredenering van Gijsbert ontneemt Cononical met Unity je de vrijheid.
Je zit vast aan wat Cononical wil met Unity en als je dat niet bevalt moet je een andere desktop installeren.
Dat is dan nog wel de vrijheid die je hebt gelukkig.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2012/03/25, 08:58:01 »
Unity is misschien moeilijk aanpasbaar ,maar je hoeft die niet te gebruiken ,fallback modus etc.
Dus Canonical ontneemt niet je vrijheid ,daarbij ik dacht dat er genoeg progjes waren (zijn) om het toch enigszins te kunnen aanpassen.
Daarbij Apple doet wat hij wil doen ,MS idem en Linux ook voor de rest is het mij worst .. keuze genoeg.
Hierover kun je nog jaren meieren en wat brengt het .. juist niks.
Closed source of open source of half open of gedeeltelijk open ,twintig jaren verder wordt daar nog over geworteld en dat zal ook altijd zo blijven.
Dus ook niks om je druk over te maken.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 09:02:40 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #192 Gepost op: 2012/03/25, 09:47:31 »
In de beredenering van Gijsbert Vistaus ontneemt Cononical met Unity je de vrijheid.
Maakt niet uit, vrijheid wordt je niet ontnomen, vrijheid eis je op.
Maar voordat dit draadje eindigt in een oeverloze discussie, flameware of wat dan ook. De vraag was/is Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?

« Reactie #193 Gepost op: 2012/03/25, 10:29:43 »
Kuch...

* Webkit
* Clang
* Cups
* Core Foundation
* XNU
* mDNS/Bonjour
* libdispatch

That is all.

Voor diegenen die bovenstaand lijstje niet verstaan: allemaal software die Apple zelf heeft gemaakt of waarvan Apple het grootste deel van heeft geschreven, waar ze totaal geen (wettelijke) reden voor hadden om open source te maken maar het toch hebben gedaan.

Ja, de GUI is closed source. Ja, de policy bij Apple is dat zij in grote maten hun zeg hebben over hoe het OS er uit ziet en hoe het werkt. Dat is in zekere maten ook om de kwaliteit te garanderen, maar goed. Beweren dat Apple niets voor open source doet is een schandalige leugen. Apple is stukken meer open op dat gebied dan Microsoft (maar er zijn weer andere dingen waar ze veel te gesloten in zijn).

Vergeet niet dat Apple in de eerste plaats een bedrijf is dat winst probeert te maken en geen liefdadigheidsinstelling.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 10:31:34 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #194 Gepost op: 2012/03/25, 10:40:31 »
Wel grappig, dat het best aanpasbare OS gratis is :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #195 Gepost op: 2012/03/25, 10:40:57 »
Als we op de toer van niet aanpassen gaan en dat als closed source gaan zien, dan is Unity ook closed source.
Open source gaat er helemaal niet om dat als een gebruiker ('wij' willen Unity instelbaar hebben!) een kik geeft dat de ontwikkelaar (in dit geval Canonical) dat meteen moet opvolgen. Waar gaat het wel om: als een gebruiker het niet eens met de ontwikkeling, kan deze de code afsplitsen (forken). En dat forken is alleen maar mogelijk met open source-software: bij gesloten software kun je klagen wat je wilt, maar uitendelijk is het enige wat je kunt doen het product niet kopen.

Denk dus na wat je koopt want dan weet je ook wat je sloopt.
+ 1000 (ook met de rest van je betoog). Apple is een wolf in schaapskleren. Door de spullen te kopen van Apple, voedt je die wolf alleen maar.

Om maar even aan te geven hoe 'geweldig' Apple is met open source:
http://www.zdnet.com/blog/open-source/no-gpl-apps-for-apples-app-store/8046
Daden zeggen meer (zo niet alles) dan woorden....

« Reactie #196 Gepost op: 2012/03/25, 11:06:40 »
@emiel: Microsoft geeft echt niet altijd aan wat ze doen. Paar maanden terug nog meegemaakt. Letterlijk van de ene op de andere dag hadden ze ineens de servers voor webcam in msn weggehaald omdat ze het anders uitvoeren nu. Maar dat berichtten ze pas nadat ze de servers al hadden weggehasld waardoor alle 3rd party clients (op elk platform) ineens gebroken webcamondersteuning hadden.
Dat is dus echt niet van te voren bericht zoals jij zegt dat ze wel doen.

@xeysayux: WebKit is voor 95% door KDE geschreven als KHTML. Apple forkte dat en noemde het WebKit.
Maar verder heb je wel gelijk.

@Wanda en markba: En jullie zijn blind voor Canonical. We zeggen hier toch niet over hoe enorm gesloten Unity is qua code? We hadden het over aanpasbaarheid en ecosysteem. Dat is iets heel anders dan code wel of niet forken en dat gaat over Unity out-of.thd-box en niet over andere desktops installeren en code forken.
En er zitten wel degelijk enkele GPL-apps in de app store. Niet blindelings een artikel op internet geloven zonder het zelf gezien te jebben.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 11:09:36 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #197 Gepost op: 2012/03/25, 11:20:58 »
@emiel: Microsoft geeft echt niet altijd aan wat ze doen. Paar maanden terug nog meegemaakt. Letterlijk van de ene op de andere dag hadden ze ineens de servers voor webcam in msn weggehaald omdat ze het anders uitvoeren nu. Maar dat berichtten ze pas nadat ze de servers al hadden weggehasld waardoor alle 3rd party clients (op elk platform) ineens gebroken webcamondersteuning hadden.
Dat is dus echt niet van te voren bericht zoals jij zegt dat ze wel doen.
Dit is ook niet wat emiel bedoelt, als ik het goed lees. Wat hij zegt is dat MS heel duidelijk is wat betreft *open source*: we kunnen in gedachten houden wat een zeker Steve Balmer over Linux heeft geroepen (iets met enge ziektes en zo). Die eerlijkheid zou je kunnen waarderen, zo is zijn betoog.

@xeysayux: WebKit is voor 95% door KDE geschreven als KHTML. Apple forkte dat en noemde het WebKit.
Maar verder heb je wel gelijk.
Nee hoor, want met cups was ongeveer hetzelfde gebeurd (geen fork maar het project opgekocht). Dit heet met andermans veren pronken.

@Wanda en markba: En jullie zijn blind voor Canonical. We zeggen hier toch niet over hoe enorm gesloten Unity is qua code? We hadden het over aanpasbaarheid en ecosysteem. Dat is iets heel anders dan code wel of niet forken en dat gaat over Unity out-of.thd-box en niet over andere desktops installeren en code forken.
En er zitten wel degelijk enkele GPL-apps in de app store. Niet blindelings een artikel op internet geloven zonder het zelf gezien te jebben.
Nee, blind ben ik zeker niet, maar toch bedankt voor dit verhelderende zelfinzicht  ;). Als je nu even rustig je eigen quote terugleest, dan kun je ook zien waar ik op reageer:

Als we op de toer van niet aanpassen gaan en dat als closed source gaan zien, dan is Unity ook closed source.
Wat je dus zegt is dat als het niet aanpasbaar is, het ook gesloten is. Een nogal eigenaardige redenatie in mijn ogen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 11:35:38 door markba »

« Reactie #198 Gepost op: 2012/03/25, 11:44:20 »
Met qndermans veren pronken terwijl het nog steeds GPL is? Dus dan pronkt Ubuntu omdat ze Debian en GTK gebruiken dus met die 2 producten? En Pardus pronkt dan omdat ze een aangepaste versie van KDE leveren? Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met wie met welk product pronkt. Feit blijft dat het GPL is.

En die redenatie was natuurlijk niet op waarheid berust. Die sarcastische redenatie kwam voort uit iets wat Gijs en emiel zeiden.

Maar verder klopt wel wat ik in mijn vorige post schreef.

« Reactie #199 Gepost op: 2012/03/25, 11:50:49 »
Beweren dat Apple niets voor open source doet is een schandalige leugen. Apple is stukken meer open op dat gebied dan Microsoft (maar er zijn weer andere dingen waar ze veel te gesloten in zijn).

Vergeet niet dat Apple in de eerste plaats een bedrijf is dat winst probeert te maken en geen liefdadigheidsinstelling.
Dat heb ik nooit beweerd, ik kan niet in de "keuken" kijken bij Apple.
Natuurlijk is Apple een bedrijf wat winst mag/moet maken, dat is bij de meeste bedrijven zo, maar zoveel overwinst is toch wel bedenkelijk.
Maar hoe dan ook, Apple en ook MS gaan in hun eigen vingers snijden met closed source, neus maar eens rond op internet.
De fanboys blijven heus wel bij hun systeem, ik dus niet.

@Vistaus, ik heb thuis ook een scooter. =D