Om even terug te komen op het Apple ID. Je hoeft helemaal geen creditkaart nummer in te voeren. Wel ff een iTunes kaartje kopen. Nou ja, als je dat een omweg vindt? Wel een slimme manier van Apple om centjes te verdienen. 
Dat het niet nodig is, is bekend en in de voorgaande pagina's uitbediscussieerd.
En hoezo geen omweg,
een simpele google-actie laat zien dat de appelaars het zelf ook niet weten en er ook niet van gediend zijn (goh). Bagatelliseren is altijd heel makkelijk overigens...
En dat brengt me op het volgende. Tijdens het invoeren van het account, dus voordat er naar het credit-card gevraagd wordt, wordt er naar de leeftijd gevraagd. En als een kind (vaak de eigenaar van zo'n iPod) dat naar eer en geweten invult, kun je dus niet verder. Want de leeftijd waarop je naar die credit-card mag vragen zal zeker iets van 18 zijn schat ik zo.
Het wijzigen van de leeftijd (eigenlijk: de geboortedatum) kan niet naderhand. Dus zul je opnieuw de firmware moeten laden, waar je dus weer iTunes dus Windows of Mac voor nodig hebt. En dan vervolgens het kind een onjuiste geboortedatum laten opgeven, alleen maar zodat Apple om de credit-card mag vragen. In juridische termen heet dat valsheid in geschrifte c.q. fraude. Het doet me denken aan die gratis ringtones die, met name bij kinderen binnen notime het beltegoed opslurpen. Fijn bedrijf hoor.