Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 80139 keer)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #225 Gepost op: 2012/03/27, 19:27:29 »
Om even terug te komen op het Apple ID. Je hoeft helemaal geen creditkaart nummer in te voeren. Wel ff een iTunes kaartje kopen. Nou ja, als je dat een omweg vindt? Wel een slimme manier van Apple om centjes te verdienen. ;)
Dat het niet nodig is, is bekend en in de voorgaande pagina's uitbediscussieerd.
En hoezo geen omweg, een simpele google-actie laat zien dat de appelaars het zelf ook niet weten en er ook niet van gediend zijn (goh). Bagatelliseren is altijd heel makkelijk overigens...

En dat brengt me op het volgende. Tijdens het invoeren van het account, dus voordat er naar het credit-card gevraagd wordt, wordt er naar de leeftijd gevraagd. En als een kind (vaak de eigenaar van zo'n iPod) dat naar eer en geweten invult, kun je dus niet verder. Want de leeftijd waarop je naar die credit-card mag vragen zal zeker iets van 18 zijn schat ik zo.

Het wijzigen van de leeftijd (eigenlijk: de geboortedatum) kan niet naderhand. Dus zul je opnieuw de firmware moeten laden, waar je dus weer iTunes dus Windows of Mac voor nodig hebt. En dan vervolgens het kind een onjuiste geboortedatum laten opgeven, alleen maar zodat Apple om de credit-card mag vragen. In juridische termen heet dat valsheid in geschrifte c.q. fraude. Het doet me denken aan die gratis ringtones die, met name bij kinderen binnen notime het beltegoed opslurpen. Fijn bedrijf hoor.

« Reactie #226 Gepost op: 2012/03/27, 20:06:54 »
Precies markba. Voor betaalde apps is er niks mis met een creditcardnummer vragen. Immers, Windows Marketplace, HP App Catalogue, Android Market, Nokia Ovi Store en zelfs het Ubuntu Softwarecentrum (!) accepteren ook niks anders dan een creditcard als het op betalen aankomt.
Maar voor gratis apps is het een heel ander verhaal. Als je toch van plan bent niks te kopen of je bent iemand zonder creditcard (bijv. vanwege je leeftijd), dan moet je die stap gewoon kunnen overslaan.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #227 Gepost op: 2012/03/27, 20:20:46 »
Ja maar op zich is dat normaal.
Vraag mij alleen af hoe het zit als de ouders er achter komen en het ongedaan willen maken.
Er is dan iets verkocht aan een minderjarige en dat kun je altijd ongedaan maken maar Apple kan dat natuurlijk niet weten en dat geld niet alleen voor Apple. Van de andere kant moet je als bedrijf wel er voor zorgen dat je weet dat de persoon meerder jarig is.

Lijkt mij vrij lastig al zou ik een kinder account wel toe juigen waar een limiet op zit wat ze kunnen besteden en waarbij je een tegoed kaart moet gebruiken en je geen gebruik van creditkaart kunt maken en dat niet alleen voor iTunes en zo maar voor meerdere online winkels.
Of dat je in de winkel een abonnement moet afsluiten waarbij de ouders moeten tekenen. Dan kun je een maandelijkse limiet instellen.
Met telefoons moet je, je ook legitimeren en ik denk dat dit ook een goede optie zou zijn.
Dit zou alleen niet alleen voor Apple moeten maar voor alle online winkels.

Ik heb geen creditkaart en ik neem er ook geen.
Dus waar je alleen met dat kunt winkelen lopen mijn aankopen mis. Er zijn genoeg andere opties.

« Reactie #228 Gepost op: 2012/03/27, 21:00:19 »
Voor het activeren van een iTunes account heb je inmiddels helemaal geen creditcards meer nodig eigenlijk.

« Reactie #229 Gepost op: 2012/03/27, 21:07:51 »
Voor het activeren van een iTunes account heb je inmiddels helemaal geen creditcards meer nodig eigenlijk.

Kennelijk dus wel. Een vriendin van me maakte 2 weken terug een account aan en toen moest ze ook een creditcard opgeven. Dat vertelde ze me van de week.

« Reactie #230 Gepost op: 2012/03/27, 21:24:25 »
Ik heb vandaag ten tijde van een presentatie 8 mensen hun iPad laten instellen en een iTunes account laten aanmaken, zonder credit card, dus kennelijk niet.

https://www.dropbox.com/sh/53cy1k2nwpioxne/p6RQhO5_lM/Photo%2027-03-12%2021%2037%2018.png
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 21:49:53 door McVries »

« Reactie #231 Gepost op: 2012/03/27, 22:44:22 »

Kennelijk dus wel. Een vriendin van me maakte 2 weken terug een account aan en toen moest ze ook een creditcard opgeven. Dat vertelde ze me van de week.
dan heeft ze toch iets fout gedaan, want foxoffire33 hier heeft ook een iTunes account, en ik weet zeker dat hij geen credit card heeft.
hij staat namelijk onder bewind dus hij mag er niet eens een.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #232 Gepost op: 2012/03/27, 22:46:58 »

dan heeft ze toch iets fout gedaan, want foxoffire33 hier heeft ook een iTunes account, en ik weet zeker dat hij geen credit card heeft.

Uhm, het ging over creditcard bij het aanmaken van een NIEUW account, niet over een bestaand account zoals de jouwne en de mijne.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #233 Gepost op: 2012/03/27, 22:49:57 »
Ik kan je vertellen dat je absoluut geen creditcard nodig hebt voor itunes/appstore. Ik heb een vrij nieuwe ipod (mijn eerste apple) en geen creditcard. Bij het maken van een account lijkt het wel even zo omdat het de default setting is maar het is vrij gemakkelijk om heen te komen. Ik heb dus nooit een creditcard opgegeven en Apple heeft er ook nooit om gevraagd.

« Reactie #234 Gepost op: 2012/03/27, 22:53:51 »
Oh, zo te zien kan het sinds 13 maart wel, maar alleen als je eerst een gratis app installeert: http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=nl_NL

Offline MKe

• Lid
« Reactie #235 Gepost op: 2012/03/27, 22:59:10 »
Oh, zo te zien kan het sinds 13 maart wel, maar alleen als je eerst een gratis app installeert: http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=nl_NL
Nee hoor het kon zonder app al in December vorig jaar

« Reactie #236 Gepost op: 2012/03/27, 23:13:30 »

Uhm, het ging over creditcard bij het aanmaken van een NIEUW account, niet over een bestaand account zoals de jouwne en de mijne.
ja dat weet ik, maar een week vind ik nog vrij nieuw...
zoiezo heeft foxoffire33 altijd al onder bewind gestaan dus als een credit card vereist was had hij er nooit een kunnen hebben.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

« Reactie #237 Gepost op: 2012/03/27, 23:28:44 »
Nee hoor het kon zonder app al in December vorig jaar

Kennelijk dus niet voor iedereen.
Maar laen we maar ophouden hierover.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #238 Gepost op: 2012/03/28, 06:22:28 »
Kennelijk dus niet voor iedereen.
Maar laen we maar ophouden hierover.
Dat lijkt me sterk. Het is dezelfde itunes.

« Reactie #239 Gepost op: 2012/03/28, 10:10:57 »
Je kunt bij iTunes de vraag naar je creditcard nummer gewoon overslaan. Het enige gevolg daarvan is dat je alleen gratis apps kunt installeren.

Blij toe anders was ik al een vermogen aan Apps kwijt geweest door alle in App en andere onbedoelde aankopen van kids.... :-)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #240 Gepost op: 2012/03/29, 11:28:28 »
Om even terug te komen op het Apple ID. Je hoeft helemaal geen creditkaart nummer in te voeren. Wel ff een iTunes kaartje kopen. Nou ja, als je dat een omweg vindt? Wel een slimme manier van Apple om centjes te verdienen. ;)
Een credit card hoef je niet te hebben, maar je moet wel centen tonen. Dat kan inderdaad ook met een itunes kaart. Anders download je niets, ook geen gratis apps. Blijkbaar is dat geen enkel probleem: de consument pikt dat gedwee en gaat in lange rijen aanschuiven. We krijgen wat we verdienen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #241 Gepost op: 2012/03/29, 14:15:23 »

Een credit card hoef je niet te hebben, maar je moet wel centen tonen. Dat kan inderdaad ook met een itunes kaart. Anders download je niets, ook geen gratis apps. Blijkbaar is dat geen enkel probleem: de consument pikt dat gedwee en gaat in lange rijen aanschuiven. We krijgen wat we verdienen.
Nope, ik heb beide nog nooit gedaan, creditcard niet en ook geen itunes card en ik kan gratis apps downloaden. Sorry jongens, maar als je graag negatieve punten van Apple wilt noemen, is dit het verkeerde onderwerp daarvoor. :D
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 14:31:19 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2012/03/29, 16:25:42 »
Als je geen Creditkaart nodig hebt dan is dat een grote plus. Wel merk ik dat de aanmelding niet voor iedereen even duidelijk is en dat onduidelijkheid lijd tot een discussie en dat is iets anders dan dat Apple de regels zou overtreden.
Zelf genoeg aanmeld formulieren gezien die onduidelijk waren of waar het leek dat je iets moest invoeren maar bij verder te klikken hij gewoon verder ging zonder alle gegevens op te hoeven geven. Blijft altijd lastig.

Maar als je zonder Creditkaart een account kunt aanmaken dan is dat aan te raden.
Beste is zolang het niet nodig is, niet je Creditkaart te gebruiken. Creditkaart gegevens zijn nogal geliefd net als wachtwoorden en mail adressen. Gebruik dus ook een ander wachtwoord en niet alleen bij iTunes of de appstore. iTunes is al gehackt en het lek is nog niet boven en zo zag je bij de babydump ook dat men je mail gegevens te pakken hadden zonder dat men het daar wist.
Online winkels zijn nog niet echt veilig en veel beveiligingen worden slecht of niet bijgehouden zoals Sony liet zien.

« Reactie #243 Gepost op: 2012/03/29, 16:32:05 »
Helemaal mee eens Emiel. Een wijs advies! :)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #244 Gepost op: 2012/03/29, 17:27:32 »
Citaat
Wel merk ik dat de aanmelding niet voor iedereen even duidelijk is en dat onduidelijkheid lijd tot een discussie en dat is iets anders dan dat Apple de regels zou overtreden.
absoluut waar en itunes is idd niet het toonbeeld van duidelijkheid, zeker in dit opzicht.

« Reactie #245 Gepost op: 2012/03/31, 22:29:55 »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #246 Gepost op: 2012/04/01, 00:25:45 »
Word nog onderzocht omdat ze willen weten of dit wel klopt.
Je gegevens worden volgens Microsoft niet op de HDD opgeslagen en ze gaan nu onderzoeken of er een fout in zit of dat iemand ze zwart probeert te maken.

« Reactie #247 Gepost op: 2012/04/02, 17:24:47 »
Je gegevens worden volgens Microsoft niet op de HDD opgeslagen en ze gaan nu onderzoeken of er een fout in zit of dat iemand ze zwart probeert te maken.

Waar worden die dan wel opgeslagen? Bij MS op de server in je Windows Live account? Weet niet of ik daar veel blijer van zou worden.

Edit: essentieel vraagteken in tweede zin toegevoegd :-)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #248 Gepost op: 2012/04/02, 19:07:36 »

Waar worden die dan wel opgeslagen? Bij MS op de server in je Windows Live account? Weet niet of ik daar veel blijer van zou worden.

Edit: essentieel vraagteken in tweede zin toegevoegd :-)

Ja maar dat doen ze allemaal en dat is 1 van de redenen waarom ik niets gebruik waar je verplicht een Creditkaart moet gebruiken,
dan kunnen ze het ook niet opslaan.

Beste is om je creditkaart zo min mogelijk te gebruiken online en op te letten waar je het gebruikt maar het is duidelijk dat ook grote bedrijven niet veilig zijn en ik denk dus dat het beter is om het helemaal niet te gebruiken.
Maar goed dat is ieders eigen keus.

« Reactie #249 Gepost op: 2012/04/02, 20:17:43 »
En dat Windows Live is zo dichtgetimmerd zeker dat dat niet te stelen is. Daar zet ik wel wat vraagtekens bij gezien het feit dat er duizenden Live-accounts per dag worden gehackt. Dat is allemaal simpel te doen, dus waarom zou dit dan niet mogelijk zijn?