Met qndermans veren pronken terwijl het nog steeds GPL is? Dus dan pronkt Ubuntu omdat ze Debian en GTK gebruiken dus met die 2 producten? En Pardus pronkt dan omdat ze een aangepaste versie van KDE leveren? Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met wie met welk product pronkt. Feit blijft dat het GPL is.
Waar het om gaat, is of je er voor uit komt dat het overgrote deel van het werk al voor jou gedaan is, maar dat je daar niet eerlijk voor uit komt. Ubuntu maakt er geen geheim van dat het van Debian af komt dacht ik zo, alle code gaat over en weer, bij iedere release weer.
Als je het lijstje van SeySayux mag geloven, heeft Apple heel veel voor open source gedaan:
* Webkit
* Clang
* Cups
* Core Foundation
* XNU
* mDNS/Bonjour
* libdispatch
We kunnen er nu la twee projecten (cups en webkit) uithalen die al lang bestonden voordat Apple zich er mee ging bemoeien, wat mij betreft kunnen die van het lijstje af.
WebKit bestond helemaal nog niet. KHTML bestond wel, gemaakt door het KDE-team. Apple heeft KHTML slechts geforkt en er een nieuw product uit gemaakt. Nogmaals: precies wat Ubuntu ook gedaan heeft met Debian. Gewoon een basis gebruikt en daarvan een eigen OS gemaakt. Precies hetzelfde verhaal.
CUPS is inderdaad een verhaal, dat is waar.
Maar wat wil je verder bereiken met WebKit? Weet je hoeveel forks er inmiddels van WebKit staan? Ontelbare forks. Van Qt tot HP webOS aan toe en alles ertussenin. Dus je kunt wel blijven doorgaan over WebKit, maar inmiddels is al het zo vaak geforkt dat het er niet meer toe doet wat Apple ermee gedaan heeft. Of wou je al die forkers ook beschuldigen van het gebruiken van iemand anders product forken voor eigen belang? Dat is toch waar open source goed voor is (buiten het samenwerken aan code)? De 1 maakt iets en de ander kan er desgewenst iets nog beters van maken?
En terugkomend op Ubuntu vs Debian: ik zie hier
http://www.ubuntu.com/ubuntu nergens een vermelding dat het van Debian afkomstig is. Dat er code uitgewisseld wordt is waar, maar ik zie Canonical niet erg duidelijk op de site naar voren brengen dat het op Debian gebaseerd is. Ze maken er dus in die zin wel een geheim van (een ander geheim dan wat Apple en MS doen, maar geheim=geheim).
Edit: na even zoeken op de site kwam ik op de betreffende pagina uit:
http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntuMaar goed, je moet dus wel zoeken om het verhaal over de roots te vinden.