Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 80199 keer)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #200 Gepost op: 2012/03/25, 12:01:15 »
Met qndermans veren pronken terwijl het nog steeds GPL is? Dus dan pronkt Ubuntu omdat ze Debian en GTK gebruiken dus met die 2 producten? En Pardus pronkt dan omdat ze een aangepaste versie van KDE leveren? Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met wie met welk product pronkt. Feit blijft dat het GPL is.
Waar het om gaat, is of je er voor uit komt dat het overgrote deel van het werk al voor jou gedaan is, maar dat je daar niet eerlijk voor uit komt. Ubuntu maakt er geen geheim van dat het van Debian af komt dacht ik zo, alle code gaat over en weer, bij iedere release weer.

Als je het lijstje van SeySayux mag geloven, heeft Apple heel veel voor open source gedaan:

* Webkit
* Clang
* Cups
* Core Foundation
* XNU
* mDNS/Bonjour
* libdispatch
We kunnen er nu la twee projecten (cups en webkit) uithalen die al lang bestonden voordat Apple zich er mee ging bemoeien, wat mij betreft kunnen die van het lijstje af.

En er zitten wel degelijk enkele GPL-apps in de app store. Niet blindelings een artikel op internet geloven zonder het zelf gezien te jebben.
Als je de moeite had genomen om het artikel ook echt te lezen, zonder eerst anderen daarvan te beschuldigen, had je kunnen lezen dat de voorwaarden van Apple's App Store per definitie botsen met de GPL, in het artikel geeft de FSF zelf hier ook een toelichting op. Het is aan de ontwikkelaars zelf om het product toe te staan binnen de App Store, niet iedere ontwikkelaar doet dat zoals je terecht concludeert. Als Apple werkelijk zo begaan zou zijn met open source, zouden ze de voorwaarden aan kunnen passen zodanig dat GPL-apps zonder de licentie te schenden, hun plaats kunnen vinden binnen de appstore.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 12:04:17 door markba »

« Reactie #201 Gepost op: 2012/03/25, 13:34:02 »
Apple heeft serieuze verbeteringen aangebracht in WebKit ten opzichte van KHTML, dus alhoewel de basis er al was, is het toch mede dankzij Apple (en later ook o.a. Google en Nokia) dat Webkit een erg grote boost heeft gekregen i.v.m. KHTML.

Clang idem, de backend (llvm) bestond al, maar Apple heeft serieus tijd en geld in gestoken om te bekomen wat er nu is.

Apple is niet dom, ze weten ook dat er vanuit de open source community veel intresse is voor deze projecten, en de vrijwilligers die er aan meehelpen zijn dan in feite extra onbetaalde arbeidskrachten. Softwareontwikkeling en foutopsporing verloopt bovendien ook nog sneller.

Langs de andere kant vind ik dat er toch wel iets moet gedaan worden om GPL-apps op de appstore te krijgen, maar goed, dat is niet het enige dat aan de appstore hapert (zoals het feit dat een creditcard vereist is zelfs om gratis apps te downloaden en zo...)

Zoals het meestal gaat in bedrijven van die grootte, worden niet alle beslissingen uniform genomen, dus Apple "schijnheilig" noemen omdat ze wel open source op één niveau (system tools) maar niet op het andere niveau (app store) gebruiken is niet van toepassing: verschillende mensen en verschillende teams houden zich hier mee bezig, dus kunnen we het een vergetelheid van het appstore-team noemen zeker?

- Sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #202 Gepost op: 2012/03/25, 13:41:41 »
Creditcard? Ik heb gewoon een Apple Store-account zonder dat ik mijn creditcard heb hoeven koppelen.

Offline markba

• Lid
« Reactie #203 Gepost op: 2012/03/25, 13:47:52 »
Creditcard? Ik heb gewoon een Apple Store-account zonder dat ik mijn creditcard heb hoeven koppelen.
Klopt, alleen gaat dat via een omweg. Een omweg die je alleen vindt door er naar te zoeken en dan moet je al min of meer weten dat het bestaat, het is namelijk diep verborgen. Wat de reden is voor Apple om dit zo te doen kan iedereen zelf invullen, toch?

« Reactie #204 Gepost op: 2012/03/25, 13:49:48 »
Met qndermans veren pronken terwijl het nog steeds GPL is? Dus dan pronkt Ubuntu omdat ze Debian en GTK gebruiken dus met die 2 producten? En Pardus pronkt dan omdat ze een aangepaste versie van KDE leveren? Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met wie met welk product pronkt. Feit blijft dat het GPL is.
Waar het om gaat, is of je er voor uit komt dat het overgrote deel van het werk al voor jou gedaan is, maar dat je daar niet eerlijk voor uit komt. Ubuntu maakt er geen geheim van dat het van Debian af komt dacht ik zo, alle code gaat over en weer, bij iedere release weer.

Als je het lijstje van SeySayux mag geloven, heeft Apple heel veel voor open source gedaan:

* Webkit
* Clang
* Cups
* Core Foundation
* XNU
* mDNS/Bonjour
* libdispatch
We kunnen er nu la twee projecten (cups en webkit) uithalen die al lang bestonden voordat Apple zich er mee ging bemoeien, wat mij betreft kunnen die van het lijstje af.

WebKit bestond helemaal nog niet. KHTML bestond wel, gemaakt door het KDE-team. Apple heeft KHTML slechts geforkt en er een nieuw product uit gemaakt. Nogmaals: precies wat Ubuntu ook gedaan heeft met Debian. Gewoon een basis gebruikt en daarvan een eigen OS gemaakt. Precies hetzelfde verhaal.
CUPS is inderdaad een verhaal, dat is waar.

Maar wat wil je verder bereiken met WebKit? Weet je hoeveel forks er inmiddels van WebKit staan? Ontelbare forks. Van Qt tot HP webOS aan toe en alles ertussenin. Dus je kunt wel blijven doorgaan over WebKit, maar inmiddels is al het zo vaak geforkt dat het er niet meer toe doet wat Apple ermee gedaan heeft. Of wou je al die forkers ook beschuldigen van het gebruiken van iemand anders product forken voor eigen belang? Dat is toch waar open source goed voor is (buiten het samenwerken aan code)? De 1 maakt iets en de ander kan er desgewenst iets nog beters van maken?

En terugkomend op Ubuntu vs Debian: ik zie hier http://www.ubuntu.com/ubuntu nergens een vermelding dat het van Debian afkomstig is. Dat er code uitgewisseld wordt is waar, maar ik zie Canonical niet erg duidelijk op de site naar voren brengen dat het op Debian gebaseerd is. Ze maken er dus in die zin wel een geheim van (een ander geheim dan wat Apple en MS doen, maar geheim=geheim).
Edit: na even zoeken op de site kwam ik op de betreffende pagina uit: http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu
Maar goed, je moet dus wel zoeken om het verhaal over de roots te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 13:52:53 door Vistaus »

« Reactie #205 Gepost op: 2012/03/25, 13:50:50 »
Klopt, alleen gaat dat via een omweg. Een omweg die je alleen vindt door er naar te zoeken en dan moet je al min of meer weten dat het bestaat, het is namelijk diep verborgen. Wat de reden is voor Apple om dit zo te doen kan iedereen zelf invullen, toch?

Ik maakte gewoon een account aan via de gebruikelijke weg en geen creditcard. Maar goed, kan komen omdat ik hem een paar jaar geleden gemaakt heb, misschien dat dat nu anders is.

Offline markba

• Lid
« Reactie #206 Gepost op: 2012/03/25, 14:05:12 »
WebKit bestond helemaal nog niet. KHTML bestond wel, gemaakt door het KDE-team. Apple heeft KHTML slechts geforkt en er een nieuw product uit gemaakt.
Logisch, als je een fork maarkt mag je namelijk nooit dezelfde naam overnemen (valt onder het merkrecht). Dus sec mijn woorden letterlijk nemen dat webkit al bestond: het gaat er om dat de code al bestond. Toch een essentieel verschil.

Nogmaals: precies wat Ubuntu ook gedaan heeft met Debian. Gewoon een basis gebruikt en daarvan een eigen OS gemaakt. Precies hetzelfde verhaal.
Nee hoor, want alle code-aanpassingen gaan upstream, onder anderen van Debian. Voor het begin van elke release wordt alle code vanuit de Debian-repo's gesynct. En, om het beeld compleet te krijgen, ook Debian is ook maar een samenstelsel van allerlei open source-projecten, vandaar dat ze zoiets een distributie noemen.

CUPS is inderdaad een verhaal, dat is waar.
Nou, zijn het toch ergens over eens.  :)

Ik maakte gewoon een account aan via de gebruikelijke weg en geen creditcard. Maar goed, kan komen omdat ik hem een paar jaar geleden gemaakt heb, misschien dat dat nu anders is.
Ik heb dit onlangs, eind vorig jaar voor mijn dochter gedaan (iPod Touch), dus vandaar dat ik zeker weet dat het zo is. Je gaat een kind (!), normaal gesproken de eigenaar van een iPod, toch niet om een creditcard vragen? Bizar.

« Reactie #207 Gepost op: 2012/03/25, 14:14:55 »
Maar alle WebKit-code gaat ook direct upstream. Wat is het probleem/verschil dan?
Daarbij is WebKit maar deels van bestaande code. Het is meer bestaande code + eigen code eraan toegevoegd. Daarom heet het ook een fork.
Maar dat is precies wat een hoop open source-projecten ook doen. Forken en onder een eigen naam uitbrengen. Maar alleen omdat WebKit door een groot bedrijf wordt ontwikkeld maakt dat het anders... In dat geval mag je ook geen Qt/KDE-apps meer gebruiken omdat Qt nu door de grote Nokia gemaakt wordt i.p.v. het kleine bedrijfje dat ermee begon.

En dat van die creditcard: ik geloof je op je woord. Dat hebben ze kennelijk veranderd dan.

Offline markba

• Lid
« Reactie #208 Gepost op: 2012/03/25, 14:34:42 »
Maar alle WebKit-code gaat ook direct upstream. Wat is het probleem/verschil dan?
Er is geen verschil. Alleen dat Webkit op het lijstje van Apple staat alsof ze het zelf hebben uitgevonden. Maar volgens mij denken we er hetzelfde over gezien je andere commentaren (het is de simpele natuur van open source), alleen komt het niet zo over.  :)

En dat van die creditcard: ik geloof je op je woord. Dat hebben ze kennelijk veranderd dan.
Ja, mooi is dat hè. Voorheen kon het wel en nu niet meer.

[sarcasme-mode]Allemaal in het belang van de gebruiker zullen we maar zeggen, want ja, Apple is geen Moeder Theresa lees ik op dit forum. Dus is dit allemaal heel erg logisch, want anders zijn ze natuurlijk niet meer in staat om die mooie nieuwe glimmende producten aan te bieden.[/sarcasme-mode]

« Reactie #209 Gepost op: 2012/03/25, 15:08:18 »
Waar staat dat ze het zelf hebben uitgevonden? Ik lees alleen dit (http://www.apple.com/opensource/):
" Apple uses software created by the Open Source community, such as the HTML rendering engine for Safari, and returns its enhancements to the community."

Die HTML-rendering is WebKit. Dat is de zin die ik lees en er staat heel duidelijk dat de open source-gemeenschaap het gecreeerd heeft en niet Apple.

Offline markba

• Lid
« Reactie #210 Gepost op: 2012/03/25, 15:10:43 »
Waar staat dat ze het zelf hebben uitgevonden?
Zucht. Ik zeg toch 'alsof'.... (graag niet selectief quoten).

« Reactie #211 Gepost op: 2012/03/25, 15:11:47 »
Ook dat maak ik niet uit die pagina op hoor... Die pagina is slechts een lijst van wat Apple aan open source-projecten gebruikt voor OSX, meer niet.

Offline markba

• Lid
« Reactie #212 Gepost op: 2012/03/25, 15:12:45 »
Ook dat maak ik niet uit die pagina op hoor...
Laat maar joh.

« Reactie #213 Gepost op: 2012/03/25, 15:12:59 »
Die pagina is slechts een lijst van wat Apple aan open source-projecten gebruikt voor OSX, meer niet.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #214 Gepost op: 2012/03/25, 16:08:24 »
Appstore en creditkaart. Dan heb je lef wetende dat bij iTunes nu nog steeds die gegevens toegankelijk zijn van buitenaf. Tegoeden verdwijnen en creditkaart gegevens worden gebruik voor aankopen die je zelf niet hebt gedaan.

Dus al die software die ze afgelopen jaren gesloten hebben, hebben ze gedaan om de open source te helpen?
Webkit is open maar was OS X dat ook niet? De basis was open en niet gesloten zoals het nu is.
Zo zijn er meer dingen die ze iedere keer omdopen tot gesloten.
Je weet zelf ook wat er gebeurd als ze ineens alles gesloten maken zoals ze willen, dan lopen alle ontwikkelaars die nu heel veel voor hun kosteloos doen weg en krijg je als cadeau een berg virussen en dergelijke over je heen en dat weten ze. Ze leven nu van de genade van die ontwikkelaars en nu willen ze ook nog eens die ontwikkelaars vast zetten op hun platform en het zijn ook die ontwikkelaars die veel voor Linux doen. Kun je na gaan wat het voor Linux betekend als ze die ontwikkelaars vast zetten op hun platform. Ja het is zo pro open dat ze de goedheid zelf zijn.

Maar ga niet lopen zeuren als je straks niet meer Linux en Windows op je Mac kunt draaien en dat alles wat je op je Mac doet alleen op dat platform gebruikt kan worden want daar gaan ze heen. Zodra dat is word de rest meer en meer gesloten.

Eerst open, dan een eigen versie maken met de hulp van de gemeenschap en daarna sluiten en zeggen bedankt voor de moeite maar nu is het van ons en niet meer van jullie.
Geschiedenis van OS X. Webkit is een ander verhaal omdat het over meerder platformen gaat maar als dat niet het geval was, werd het ook gesloten zodra ze hadden wat ze wilde hebben. Hebben ze met alles gedaan wat ze open hadden en doen ze nog steeds.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 16:16:53 door emiel1976 »

« Reactie #215 Gepost op: 2012/03/25, 16:13:06 »
Maar geef nu eens, zoals eerder in dit topic gevraagd, een lijstje van open dingen die ze gesloten hebben.

En Linux kun je nu al met moeite draaien op een recente Mac, dus dat gaat al achteruit. Maarja, ook MS kan die kant op met secure boot. Nu is het alleen ARM, maar welke architecturen zullen volgen bij Win 9?

« Reactie #216 Gepost op: 2012/03/25, 16:42:46 »
Maar geef nu eens, zoals eerder in dit topic gevraagd, een lijstje van open dingen die ze gesloten hebben.

+1, Apple heeft een hoop dingen die ze niet open source terug hoefden vrij te geven (die onder een BSD of soortgelijke licentie waren) toch vrijgegeven. Het heeft alleen even geduurd (rond 10.5 hebben ze alles vrijgegeven).

Microsoft, langs de andere kant, heeft met XP praktisch de halve netwerkstack van BSD gekopieerd zonder ook maar iets terug vrij te geven...

[sarcasme-mode]Allemaal in het belang van de gebruiker zullen we maar zeggen, want ja, Apple is geen Moeder Theresa lees ik op dit forum. Dus is dit allemaal heel erg logisch, want anders zijn ze natuurlijk niet meer in staat om die mooie nieuwe glimmende producten aan te bieden.[/sarcasme-mode]

Als Apple geen Moeder Teresa is gaan ze maar in één iemands belang werken: zichzelf. Dat een product leveren waar de gebruiker voordeel bij heeft ook in hun voordeel (i.e. winst) is, dat is een toevallige bijkomstigheid. Uiteraard niet dat ik alles goedpraat wat Apple doet, maar je moet er bij nadenken dat hun eerste motief nog altijd eigenbelang boven gebruikersbelang zal zijn, en zo met ieder bedrijf.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline markba

• Lid
« Reactie #217 Gepost op: 2012/03/25, 20:04:20 »

Als Apple geen Moeder Teresa is gaan ze maar in één iemands belang werken: zichzelf. Dat een product leveren waar de gebruiker voordeel bij heeft ook in hun voordeel (i.e. winst) is, dat is een toevallige bijkomstigheid. Uiteraard niet dat ik alles goedpraat wat Apple doet, maar je moet er bij nadenken dat hun eerste motief nog altijd eigenbelang boven gebruikersbelang zal zijn, en zo met ieder bedrijf.
Ja, jammer toch weer dat selectief quoten zodat mijn opmerking er toch enigszins vreemd bijstaat. Het reageren op een selectieve quote heeft dan ook weinig zin. Om het maar weer eens in de context te plaatsen:

Ja, mooi is dat hè. Voorheen kon het wel en nu niet meer.

[sarcasme-mode]....[/sarcasme-mode]
Misschien kun je Apple dan ook eens vragen waarom aan kinderen een creditcardnummer gevraagd moet worden terwijl het technisch gezien helemaal niet nodig is, want voorheen kon dit blijkbaar wél.

« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 20:56:55 door markba »

« Reactie #218 Gepost op: 2012/03/25, 20:08:04 »
Nee, vragen waarom dat nodig is voor GRATIS apps. Als je over apps in het algemeen gaat beginnen, dan mag je flink wat brieven gaan schrijven. Laten we het dus hebben over waarom dat nodig is voor gratis apps.

Offline markba

• Lid
« Reactie #219 Gepost op: 2012/03/25, 21:25:11 »
Nee, vragen waarom dat nodig is voor GRATIS apps. Als je over apps in het algemeen gaat beginnen, dan mag je flink wat brieven gaan schrijven. Laten we het dus hebben over waarom dat nodig is voor gratis apps.
Ja, dat bedoel ik, bedankt voor de toevoeging. En als 'we' dan toch aan het vragen zijn: waarom kon het vroeguh wel en met welke reden hebben ze dat dan veranderd? Iets zegt me dat we zelf het antwoord wel weten maar dat we dit antwoord nooit van Apple zullen horen, over eerlijkheid gesproken...

Zoals het meestal gaat in bedrijven van die grootte, worden niet alle beslissingen uniform genomen, dus Apple "schijnheilig" noemen omdat ze wel open source op één niveau (system tools) maar niet op het andere niveau (app store) gebruiken is niet van toepassing: verschillende mensen en verschillende teams houden zich hier mee bezig, dus kunnen we het een vergetelheid van het appstore-team noemen zeker?
Ja mooi is dat, recht praten wat krom is. Dus al er al iets niet deugt, dan is dat een 'weeffout' (newspeak (volgens Orwell vaak gebezigd door politici) voor incompetentie, mismanagement of simpelweg misleiding) want de intentie was toch echt dat het belang van de gebruiker bovenaan staat om zomaar iets raars te noemen. En omdat die intentie volgens eigen zeggen vast ligt, is alle kritiek per definitie onterecht, want zo hadden 'ze' het toch echt niet bedoeld. Woorden zijn in deze niet van belang, daden wel. Het positieve is wel dat je zelf inziet dat het verhaal niet klopt.

Overigens, 'vergetelheid' is een prima kandidaat voor het  newspeak-woordenboek, je kunt er lekker veel onder laten vallen...  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/25, 21:33:11 door markba »

Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #222 Gepost op: 2012/03/27, 16:39:57 »
Ik vind Apple levensgevaarlijk ;) http://www.nu.nl/tech/2772857/bejaarde-klaagt-apple-gebroken-neus.html

Haha slimme oma! :P

Nou nee ze wou een zak appels kopen maar daarvoor zat ze verkeerd!!

« Reactie #223 Gepost op: 2012/03/27, 19:01:15 »
Om even terug te komen op het Apple ID. Je hoeft helemaal geen creditkaart nummer in te voeren. Wel ff een iTunes kaartje kopen. Nou ja, als je dat een omweg vindt? Wel een slimme manier van Apple om centjes te verdienen. ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #224 Gepost op: 2012/03/27, 19:22:24 »
Om even terug te komen op het Apple ID. Je hoeft helemaal geen creditkaart nummer in te voeren. Wel ff een iTunes kaartje kopen. Nou ja, als je dat een omweg vindt? Wel een slimme manier van Apple om centjes te verdienen. ;)

Noteer dan goed wat je aan tegoed hebt en hoeveel je uitgegeven hebt.
De tegoeden verdwijnen wel eens en Apple geeft je alleen je geld terug als je aan toont dat het echt niet door jou komt of als je de pers op zoekt.
Ook nu blijven ze eerst mensen vertellen dat ze zelf de fout hebben gemaakt. De hackers hebben nog steeds vrij spel dus wees gewaarschuwd.
Beste is gelijk je tegoed op maken zodat niemand er nog iets mee kan.