Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 80206 keer)

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #150 Gepost op: 2012/03/13, 15:58:38 »
Wat ik in Jip en Janneke taal heb begrepen dat karakteristiek is voor cloud oplossingen is dat de diensten die in de cloud draaien losgekoppeld zijn van de hardware. Je kan als het ware de hardware eronder vervangen, toevoegen, schalen etc. zonder dat de cloud diensten daar onder lijden. Je weet dan als je gebruik maakt van externe clouds ook niet van welke hardware bronnen je gebruik maakt. Die kunnen van het ene serverpark naar het andere verhuisd worden, van China naar India etc. of zelfs verdeelt over India en China.

Volgens mij is het niet de oorspronkelijke definitie van Cloud dat je instellingen en bestanden op een webserver kan zetten. Dat kan volgens mij al sinds de eerste dagen dat er computers waren en men vooral terminals gebruikte? Het nieuwe aan de cloud is dat je instellingen en bestanden in een omgeving kan zetten die als het ware als een wolk boven de hardware zweeft. De wolk die boven de harde grond zweeft als analogie met diensten die losgekoppeld zijn van hardware.

« Reactie #151 Gepost op: 2012/03/13, 17:00:20 »
Wat ik in Jip en Janneke taal heb begrepen dat karakteristiek is voor cloud oplossingen is dat de diensten die in de cloud draaien losgekoppeld zijn van de hardware. Je kan als het ware de hardware eronder vervangen, toevoegen, schalen etc. zonder dat de cloud diensten daar onder lijden. Je weet dan als je gebruik maakt van externe clouds ook niet van welke hardware bronnen je gebruik maakt. Die kunnen van het ene serverpark naar het andere verhuisd worden, van China naar India etc. of zelfs verdeelt over India en China.
Het nieuwe aan de cloud is dat je instellingen en bestanden in een omgeving kan zetten die als het ware als een wolk boven de hardware zweeft. De wolk die boven de harde grond zweeft als analogie met diensten die losgekoppeld zijn van hardware.

Jij hebt het goed begrepen Thomas! :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2012/03/13, 18:46:45 »
Ik heb gisteren gezien hoe veilig de cloud is die Apple aanbied en ik kan je zeggen, je gegevens daarop zijn niet veilig. Droevig dat Apple het aan het aanbieden is en de beveiliging er van niet serieus neemt maar wel alles loopt te hypen om nog meer mensen in een onveilige omgeving te laten werken.
Het is niet alleen Apple maar ook anderen die niet echt veilig zijn.
Er zijn veilige cloud diensten maar toch werd er gezegd om op te letten wat je er op zet en hoe je het er op zet.
Daarnaast wie je toegang geeft en op welke manier.

« Reactie #153 Gepost op: 2012/03/13, 20:51:36 »
Dus gaan we gewoon over op RAID-backups ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #154 Gepost op: 2012/03/13, 21:47:10 »
Eigen server of bij een fatsoenlijk bedrijf wat wel de beveiliging serieus neemt.

« Reactie #155 Gepost op: 2012/03/14, 06:24:33 »
Ik heb gisteren gezien hoe veilig de cloud is die Apple aanbied en ik kan je zeggen, je gegevens daarop zijn niet veilig. Droevig dat Apple het aan het aanbieden is en de beveiliging er van niet serieus neemt maar wel alles loopt te hypen om nog meer mensen in een onveilige omgeving te laten werken.
Het is niet alleen Apple maar ook anderen die niet echt veilig zijn.
Er zijn veilige cloud diensten maar toch werd er gezegd om op te letten wat je er op zet en hoe je het er op zet.
Daarnaast wie je toegang geeft en op welke manier.

Wat heb je precies gezien dan?

« Reactie #156 Gepost op: 2012/03/14, 11:46:51 »
Het nieuwe aan de cloud is dat je instellingen en bestanden in een omgeving kan zetten die als het ware als een wolk boven de hardware zweeft. De wolk die boven de harde grond zweeft als analogie met diensten die losgekoppeld zijn van hardware.

Jij hebt het goed begrepen Thomas! :)

Volgens Wikipedia:
Citaat
This means that cloud computing is a type of Internet-based computing, and it consists of every situation where the use of IT resources by an entity has the following characteristics:

Access to the resources is:
• Controlled by the entity, and restricted by them to their authorised users.
• Delivered via the Internet to all of these users.
The resources are:
• Hosted by a service provider on behalf of the entity.
• Dedicated to the exclusive use of the entity.
Data processed by the resources is:
• Private to the entity and its associates.
• Entered or collected by them, or automatically produced for them.

Kan dan niet zowat alles met een client-servermodel Cloud Computing genoemd worden? (Hint: dat gebeurt ook. Vandaar de verwarring over wat het nu juist is).

Namelijk:
• Software as a Service
• Webmail
• Pastebins
• Webhosting
• Virtual Private Servers
• SCM repository hosting (e.g. Github)
• IRC servers (iedereen kan zijn eigen kanaal beginnen)
• ...

Vallen allemaal onder bovenstaande definitie.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 11:48:28 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #157 Gepost op: 2012/03/14, 15:45:22 »
Hint: Wikipedia is geen feitenbron.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2012/03/14, 16:28:12 »
Hint: Wikipedia is geen feitenbron.
Nee, maar wel als het een goede bronnenlijst heeft

Volgens Wikipedia:

Kan dan niet zowat alles met een client-servermodel Cloud Computing genoemd worden? (Hint: dat gebeurt ook. Vandaar de verwarring over wat het nu juist is).

Namelijk:
• Software as a Service
• Webmail
• Pastebins
• Webhosting
• Virtual Private Servers
• SCM repository hosting (e.g. Github)
• IRC servers (iedereen kan zijn eigen kanaal beginnen)
• ...

Vallen allemaal onder bovenstaande definitie.
Bijna wel ja, dus wordt de term 'cloud' ook met recht te pas en te onpas gebruikt.
De 'cloud computing' heeft een grote vlucht genomen met het volwassen worden van virtualisatie technieken. Programma's als o.a. vmware maken het mogelijk om al dit te doen terwijl het ook nog hardware onafhankelijk is zoals Thomas net zei.
Feitelijk is cloud computing een te brede term om echt iets te betekenen.

Hoe veilig clouds zijn wil ik niet over discusieren. Ik wil zeker geen statement doen over welk bedrijf wel veilig is en welk bedrijf niet zoals sommigen hier. Volgens mij is het minder zwart-wit dan sommigen lijken te denken en zijn er veel meer factoren betrokken dan alleen zandbakken e.d. Ik denk het beste wat aan te raden is bij het gebruik van de cloud is kijken naar wat je ermee doen en op die functionele analysen een selectie maken. Deze bedrijven kun je dan stuk voor stuk onder de loep nemen over hun veiligheidsgaranties en -maatregelen zeker t.o.v. de toepassing waarvoor het moet dienen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 20:41:54 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2012/03/14, 18:35:59 »
@McVries, Hoe makkelijk beveiligingen van de cloud te omzeilen zijn.
Van het verkrijgen van de data tot je toevoegen aan het netwerk zonder dat men direct ziet dat je deel uit maakt van de gebruikers in de cloud.
Dan hoe je de encryptie in een aantal gevallen kunt kraken. Veelal komt het door de gebruiker zelf waardoor het onveiliger is geworden dan het eigenlijk is.

Als je dat ziet wat allemaal mogelijk is, dan word je niet vrolijk en ga je toch anders naar je beveiliging kijken en dan met name waar het heen gaat met al die cloud diensten en andere diensten die ze tegenwoordig aanbieden want wi-fi hotspots en zo zijn ook plekken waar je goed moet opletten.
Onbeveiligde wi-fi netwerken lijken handig maar kunnen met opzet zijn open gezet.
Je gaat er toch anders naar kijken na zo'n middag.

« Reactie #160 Gepost op: 2012/03/14, 20:09:33 »
Daarom gebruik ik ook nooit open WiFi-spots. Ik tether altijd mijn HP Pre 3 naar mijn HP Touchpad als ik onderweg internet wil. Bij uitzondering gebruik ik een bekend open netwerk (al dan niet tegen betaling, maar das hoge uitzondering), zoals die KPN-hotspots op stations, T-Mobile-hotspots in de Free WiFi-treinen en de McDonalds/Burger King-hotspots. Wil niet zeggen dat die hotspots 100% veilig zijn, maar beter zo'n hotspot dan een onbekende van Jan Juul. Maar goed, 98% van de tijd tether is dus dat is geen probleem (en thuis gebruik mijn goed beveiligde eigen WiFi).
« Laatst bewerkt op: 2012/03/14, 20:11:21 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #161 Gepost op: 2012/03/14, 20:27:11 »
Ook bij een hotspot heel goed opletten of je wel werkelijk op die hotspot zit.

« Reactie #162 Gepost op: 2012/03/14, 20:37:33 »
Ga eens zitten in een McDonalds en 'snif' het netwerkverkeer dat langsvliegt met WireShark. Gegarandeerd kan je er een paar onversleutelde logins uit vissen. Open WiFi-netwerken zijn *gevaarlijk*.
Zelf gedaan in Leiden een tijdje terug.

« Reactie #163 Gepost op: 2012/03/14, 21:05:13 »
Daarom zei ik ook:

"Wil niet zeggen dat die hotspots 100% veilig zijn, maar beter zo'n hotspot dan een onbekende van Jan Juul."

« Reactie #164 Gepost op: 2012/03/15, 11:37:55 »
-
« Laatst bewerkt op: 2012/03/15, 20:41:39 door Vistaus »

« Reactie #165 Gepost op: 2012/03/15, 15:44:46 »
Update: Anonymous OS is fake and it seems like people who released it are acting as Anonymous
Operations group. Please do not install this. If you already did, remove it as soon as possible. According to the real Anonymous Ops, it may be affected with malware.
Dus maar niet installeren. XD

« Reactie #166 Gepost op: 2012/03/15, 20:41:52 »
Ik las het later ook. Link weggejorist.

« Reactie #167 Gepost op: 2012/03/23, 16:58:22 »

« Reactie #168 Gepost op: 2012/03/23, 20:49:19 »
Nou, wijlen Jobs kan zijn lol niet op :rolleyes:
http://www.nu.nl/internet/2770707/plannen-ipad-basisschool.html
Inderdaad, Android Tablets zijn pakken beter :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #169 Gepost op: 2012/03/23, 21:09:55 »
Je zou ook gewoon die kinderen niet kunnen verplichten een tablet van 1 bepaald merk te kopen. Dan kan je natuurlijk gaan beginnen over schoolboeken die ook verplicht zijn in aanschaf maar juist in deze tijden moet het niet moeilijk zijn om lesmateriaal te maken dat geschikt is voor meerdere form factors Open gooien die handel.

« Reactie #170 Gepost op: 2012/03/23, 21:16:23 »

Wat een humor heb jij toch XD Android-tablet is een serieuze no-go voor me. Ben blij dat mijn ouders mijn Motorola Xoom met Android 3.x over wilden nemen een halfjaar geleden (en heb er nu 4.x voor ze opgezet). Sehr, sehr slechte gebruikerservaring was dat. Heb er nu Android 4.x voor ze opgezet, maar nog steeds vind ik de gebruikerservaring maar matig. Het is meer een speelsysteem dan een werksysteem. Ik zou geen iPad willen vanwege dat hype-gedoe, maar ik vind iOS op een tablet wel net iets beter in gebruik dan Android op een tablet. Maar ik hou het toch lekker bij webOS. True multitasking, gebruik hem ook op school voor echt werk :) En Ubuntu tevens erop voor een sporadisch dingetje wat niet lukt met webkit (standaard webOS-browser).
Nee, Android op een tablet, voor mij nooit meer. Op een telefoon doe ik het ook niet meer, maar op een telefoon vind ik het wel prettiger werken dan op een tablet.

@erik: Precies! Dat dus. En sowieso, je kunt die schoolboeken gewoon aanbieden in het propretiare e-pub. Schaf aan, download, zet op je eigen tablet en openen met een e-book reader. Is echt niet zoveel moeilijker dan iBooks.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2012/03/23, 23:03:17 »

Nou nee beter is beide niet te gebruiken en een apart vak te maken waar men leert er mee veilig en goed om te gaan.
Kunnen ze tevens die rekenmachines afschaffen die ze nu gebruiken en zo weer leren hoofd te rekenen en te leren leesbaar schrijven met een pen.

Ben een pc liefhebber maar tegen het geen om het als basis in een school te gebruiken.
Klinkt misschien raar maar ik heb veel stage loper begeleid en ik zag iedere keer alleen maar het niveau afnemen.
Neem ze hun rekenmachine af waarmee ze nu alles doen en ze kunnen het niet meer en dat krijg je straks met de tablet.

Dan heb ik het nog niet over de beveiliging van die dingen, de prijs en de tekortkoming van de kennis op scholen van dit soort technieken. Ook de ict afdeling op veel scholen schiet te kort.
Laat ze dat eerst maar eens oplossen en leer de leerlingen veilig dit soort systemen te gebruiken.
Bij iOS houd dat nu in dat je geen internet gebruikt. Weer een lek gevonden, erg dat men het niet erg vind dat het systeem zeer onveilig is in gebruik.
Van de andere kant moet je iemand nog waarschuwen als ze blind voor bling bling gaan in plaats van veiligheid?

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #172 Gepost op: 2012/03/24, 07:44:03 »
Iedereen kraakt Android af, ondertussen zit ik met mijn transformer heerlijk te internetten... Sorry hoor, maar de Tegra tabletten zijn retegoed en stabiel!!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #173 Gepost op: 2012/03/24, 08:29:58 »
Kan er moeilijk positief over zijn als ik dat niet ben. Ik heb niets met iOS maar ook niets met Android.
Beide hebben plus en minpunten maar bij beide overheersen bij mij de minpunten.
Maar als jij er blij mee bent dan is dat fijn te horen. Mij Android systeem heeft zijn pluspunten maar ik erger mij aan een aantal minpunten. Kan er ook niets aan doen.

« Reactie #174 Gepost op: 2012/03/24, 10:35:51 »
Iedereen kraakt Android af, ondertussen zit ik met mijn transformer heerlijk te internetten... Sorry hoor, maar de Tegra tabletten zijn retegoed en stabiel!!

Het gaat mij om de gebruikerservaring en die vind ik dus zelf niet prettig. Op hardwaregebied kan ik er inderdaad niks kwaads over zeggen want die Motorola Xoom met Tegra was van zeer goede kwaliteit als het op hardware aankomt. Dat was het hele probleem dus niet.