Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 82163 keer)

Offline Tom

• Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #175 Gepost op: 2011/04/10, 10:42:03 »
Hij bedoelt Unity. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #176 Gepost op: 2011/04/10, 10:52:30 »
Ik heb nog geen tijd gehad om naar Gnome 3 te kijken :), ik ga het denk ik maandag even installeren op me Debian 6 test bak op m'n werk.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2011/04/10, 11:19:22 »

Yep, maar: 'Op dit vlak gaan ze Gnome gewoon keihard voorbij'  is zeker waar als je Unity vergelijkt met Gnome oude stijl. Gnome3 gaat misschien nog wel verder dan Unity.  :)

Het is boeiend om de verschillen te ontdekken.

Edit: en als KDE-fan ben ik echt onder de indruk van Gnome3 (misschien stap ik wel over......)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 11:21:49 door Ramana »

« Reactie #178 Gepost op: 2011/04/10, 11:31:23 »
Dan hebben we het alletwee over een andere knop. Hoe heet die knop in de launcher die de toepassingen lense opent? Dat grijs vierkantje met een vergrootglas met plus-teken erin. Over die launcher heb ik het.
Dit snelmenu zie ik inderdaad ook.

En volgens mij komt door deze tip unity op gelijk spel met originele ubuntu.
unity Toepassingen (rechtse klik) > hulpmiddelen (links) > terminal venster (links)
klassiek: Toepassingen (links) > hulpmiddelen > terminal venster (links)

Misschien een klik voor klassieke desktop maar wel evenveel stappen.

En als je eerlijk bent de unity manier ziet er een pak mooier uit :p

Iets beter, maar ook dan is het terminalvenster in Unity nog steeds niet even snel bereikbaar als in Klassiek: je moet in Unity, voor het terminalvenster, dan nog steeds op "see more results" klikken om het zichtbaar te maken.

Een extra klik dus, t.o.v. Klassiek. Verder vind ik de rechtsklik in het begin contra-intuïtief, en dus in ergonomisch opzicht niet gelijkwaardig aan een "normale" linksklik.

Sinds wanneer is er See more results in dat rechtermuisknopmenu op het launcheritem? Dan mag je daar even een screenshot van maken, want dat heb ik nog nooit in een Quicklist gezien.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #179 Gepost op: 2011/04/10, 12:01:24 »

Yep, maar: 'Op dit vlak gaan ze Gnome gewoon keihard voorbij'  is zeker waar als je Unity vergelijkt met Gnome oude stijl. Gnome3 gaat misschien nog wel verder dan Unity.  :)

Het is boeiend om de verschillen te ontdekken.

Edit: en als KDE-fan ben ik echt onder de indruk van Gnome3 (misschien stap ik wel over......)

Klopt maar ik kan nog niet over Gnome 3 ordelen :). Ik heb nog geen tijd gehad, en ga geen oordeel vellen over iets wat ik nog niet heb gezien. Ik had er inderdaad Gnome 2 bij moeten zetten. Mijn excuses

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #180 Gepost op: 2011/04/10, 13:54:04 »
Sowieso, als je klikt om aplicaties te openen ben je verkeerd bezig. Als je meer dan 10 uur per dag achter je PC zit is dat vragen om problemen.

Unity is een prachtige desktop omgeving voor mensen die echt werken met hun desktop en snelheid willen halen. Op dit vlak gaan ze Gnome gewoon keihard voorbij. Het is zoveel werkbaarder dan Gnome ooit is geweest.

Er zitten zoveel handigheden in die het echt werken met je desktop een stuk prettiger maken.

Zit meer dan 10 uur per dag achter mijn pc. Heb alleen niet in die 10 uur mijn toetsenbord in mijn handen.
Ik heb mijn laptop langs mijn bank staan en dan is het toetsenbord er op niet handig.
Een muis is dan de oplossing.
Maar heb vandaag geprobeerd om de zij balk te gebruiken en ik kan je zeggen, die stond heel snel vol en het was gelijk on overzichtelijk.
Had liever de balk onderaan gehad en ondanks dat ik de balk op zijn kleinst zette, bleven de iconen stapelen.
heb toen cairo dock er op gezet en dat werkte beter. Paste meer op en je kunt alles zetten waar je wilt. Iets wat helaas niet met de zij balk van Unity kan.
Heb het opgegeven om in de zij balk te kijken want ik moest voor mijn documenten iedere keer de balk omhoog trekken.
Enige waar ik echt positief over ben, is super/W combi. Dat is zeer fijn maar dat werkt ook in de klassieke omgeving in 11.04.

Maar we zien wel hoe Unity word want ik denk niet dat ze het hier bij laten.
Ik denk dat ze het wel een keer gaan verbeteren.

Een vraagje. Hoe open jij je applicaties die niet in je zij balk staan?
En hoeveel heb je er in staan?

« Reactie #181 Gepost op: 2011/04/10, 16:35:24 »
Citaat
wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
[taaladviesdienst]
Door 't goed te schrijven:
Wat is er verkeerd aan Unity en hoe kunnen we het oplossen?
[/taaladviesdienst]

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #182 Gepost op: 2011/04/10, 21:48:13 »

Mijn zeibalk is leeg. Ik doe het met Windows toets -> typen. Ik weet toch al wat ik ga doen ;). Dus Win + te -> enter = een open terminal :). En zo gaat dat met alles.. Chrome is -> win + ch -> enter = chrome.

« Reactie #183 Gepost op: 2011/04/10, 21:52:52 »

Mijn zeibalk is leeg. Ik doe het met Windows toets -> typen. Ik weet toch al wat ik ga doen ;). Dus Win + te -> enter = een open terminal :). En zo gaat dat met alles.. Chrome is -> win + ch -> enter = chrome.

Ooit gedacht aan ratpoison? Naar mijn weten is dit een WM die alles met toetsen kan :D
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2011/04/11, 01:52:43 »

Als je er zo mee kunt werken dan is het iets voor jou.
Het werkt niet voor mij.
Ik vergeet namen en ik weet wat ik wil openen en waar het staat. Dat kan ik onthouden maar de naam vergeet ik altijd.

Welke versie draai je 32 of 64 bit? Ik krijg skype in de 32 bit niet draaiend. Zit er aan te denken om 11.04 nogmaals te installeren om te zien wat ie dan doet.

Citaat
wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
[taaladviesdienst]
Door 't goed te schrijven:
Wat is er verkeerd aan Unity en hoe kunnen we het oplossen?
[/taaladviesdienst]

Wat beter kan aan Unity. De optie om het menu aan te passen zoals je dat zelf wilt.
Balk aan de zijkant uit kunt zetten of verplaatsen.
Alle iconen op de balk vrij te verplaatsen en op de plek vast te zetten waar je zelf wilt.
Dat je de irritante o dit hebben we ook nog in het download centrum staan gedeelte.
Dat het wat soepeler draait op mijn P4.
Op mijn 64bit laptop van de live cd draaide het beter ondanks de mindere videokaart.

Offline Ed

• Lid
« Reactie #185 Gepost op: 2011/04/11, 09:40:53 »
Misschien een domme vraag, maar hoe verander ik het uiterlijk en het lettertype in unity.

Gr Ed

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #186 Gepost op: 2011/04/11, 09:45:54 »
Ik draai 64 bit. Skype werkt hier prima :). Tja voor mij werkt het want zo werkte ik altijd al met Gnome-do ;).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #187 Gepost op: 2011/04/11, 11:23:37 »
Dat je het irritante "o dit hebben we ook nog in het download centrum staan"-gedeelte kunt verwijderen.

Dat vind ik inderdaad een heel grote ergernis. Een voortdurende aansporing om je systeem vol te plempen en te vervuilen met alle mogelijke overbodige zooi.

Ik zou blij zijn, als iemand met de gouden tip komt hoe dat schermgedeelte eruit te hakken.... Wie o wie?

« Reactie #188 Gepost op: 2011/04/11, 13:57:25 »
Dat stukje is hardcoded dus dat krijg je er niet uit zonder de broncode aan te passen.
Maar waarom vervuilen? Windows-progjes vervuilen meer dan Linux-progjes en het is toch leuk om nieuwe software te ontdekken?

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #189 Gepost op: 2011/04/11, 14:46:55 »
Meld het als feature request :). Blijkbaar ergeren zich er te weinig mensen aan anders had het er wel niet in gezeten ;).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #190 Gepost op: 2011/04/11, 17:49:46 »
@Vistaus Het is onzin om al die dingen te downloaden als je ze toch niet gebruikt.
In een mum van tijd staat je systeem vol met programma's die je nooit gebruikt.
Tot nu toe wat ie mij liet zien was alles wat ik niet gebruik.

@#! Dat is dus een ander probleem. Het is niet aan te passen zoals je zelf wilt.
Meer vrijheid kwa werk omgeving zou fijn zijn. Het lijkt wel of ze meer en meer gaan dicht timmeren.
Hopelijk zien ze Apple en Microsoft niet als hun voorbeeld want dan kun je straks niets meer aanpassen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2011/04/11, 17:55:43 »
Hella beste Users dit is nog maar een experimentele versie  van unity (11.04) er zal nog wel veel veranderen qua aanpassingen.
Alhoewel ik dus Gnome3 met of zonder shell ga gebruiken die mogelijkheid zal wel altijd blijven bestaan.
Bij mint gaat dat Gnome3 worden zonder shell dus daar zit ik al gebeiteld. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #192 Gepost op: 2011/04/11, 18:51:11 »
Maakt niet uit Wanda, ik zet Gnome 3 op elke versie. Desnoods op Windows, moet ik het wel eerst kopen. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #193 Gepost op: 2011/04/11, 19:10:53 »
Dat stukje is hardcoded dus dat krijg je er niet uit zonder de broncode aan te passen.
Maar waarom vervuilen? Windows-progjes vervuilen meer dan Linux-progjes en het is toch leuk om nieuwe software te ontdekken?
+1
Als ik op zoek ben naar bepaalde software vind ik het op zich wel handig als je ook alternatieve toepassingen te zien krijgt. Ik heb wel vaker gehad in het verleden dat ik ergens naar zocht, en dat mijn eerste keuze niet (helemaal) naar mijn zin was.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #194 Gepost op: 2011/04/11, 19:50:31 »
Daar dient nu net het softwarecenter voor. Ik haat het alvast als ik writer op wil starten en dan ongevraagd suggesties krijg van "wilt U ook niet ...." Eéń van de punten van Ubuty en Gnome Shell is focus op de taak, geen afleiding. Hier slaan ze dan wel de bal mis. Maar waarom blijft nu dat draadje "wat is er goed aan unity en waarom is het zo een grote vooruitgang" nog steeds uit?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2011/04/11, 20:10:46 »
+1
Als ik op zoek ben naar bepaalde software vind ik het op zich wel handig als je ook alternatieve toepassingen te zien krijgt. Ik heb wel vaker gehad in het verleden dat ik ergens naar zocht, en dat mijn eerste keuze niet (helemaal) naar mijn zin was.

Ja maar het blijft fijn als je het uit kunt zetten.
Op een gegeven moment hebt je al je software wel.
Tevens zijn het vaak apps die er komen te staan die ik nooit gebruik. Het zijn totaal aandere dingen dan waar ik mee werk of ooit nodig zal hebben. Als het een andere versie is van wat je hebt dan is het wel handig maar dan wil ik daarna een knop hebben om te zeggen ik heb wat ik wil zet nu maar uit die adviezen.

« Reactie #196 Gepost op: 2011/04/11, 20:25:40 »
Daar dient nu net het softwarecenter voor. Ik haat het alvast als ik writer op wil starten en dan ongevraagd suggesties krijg van "wilt U ook niet ...." Eéń van de punten van Ubuty en Gnome Shell is focus op de taak, geen afleiding. Hier slaan ze dan wel de bal mis. Maar waarom blijft nu dat draadje "wat is er goed aan unity en waarom is het zo een grote vooruitgang" nog steeds uit?

We kunnen ook van dit topic een algemeen Unity-topic maken. Over de voor- en nadelen van Unity.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #197 Gepost op: 2011/04/12, 08:46:45 »
Maar waarom blijft nu dat draadje "wat is er goed aan unity en waarom is het zo een grote vooruitgang" nog steeds uit?

We kunnen ook van dit topic een algemeen Unity-topic maken. Over de voor- en nadelen van Unity.
Eigenlijk was ik hier m'n smiley vergeten neerzetten  ;) We kunnen zo al genoeg ons hart luchten over Unity. En dat terwijl ik het nog niet zelf gezien heb. Nieuwsgierig ben ik wel, en ik zal het zeker een grondige test drive geven als de nieuwe Ubuntu versie er is.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #198 Gepost op: 2011/04/19, 12:12:03 »
Ook Canonical is aan het kijken wat er mis is en wat er beter kan (of moet):
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2011-April/032988.html
Interessant leesvoer, want dergelijke bruikbaarheidstesten zijn naar mijn weten uniek in de vrije software-wereld. Dat de resultaten ook nog eens wereldkundig worden gemaakt is ook alleen maar mooi. Dat alles niet koek-en-ei is, blijkt ook uit de test. Ik ga er vanuit dat dit soort testen net zo lang doorgaan totdat de gestelde doelen gehaald worden.

Zelf vind ik Unity een genot om mee te werken. Voor mij verandert het de manier waarop ik met de desktop omga nogal:
- veel meer via het toetsenbord, met name via de Super-knop die Dash activeert
- nooit meer zoeken naar een app, gewoon Super + (deel van) app intoetsen + Enter; gaat lekker snel
- veel meer ruimte (globaal menu, autohide-launcher)
- veel informatie over applicaties (draaiend J/N, meerdere instanties J/N)
- automatische groepering van apps; met name voor GIMP met zijn 3 aparte vensters werkt dit zeer goed
- veel betere overzichten van draaiende apps: Super-W laat alle apps verkleind zien (= Exposé) en als er meerdere instanties zijn, krijg je automatisch een mini-Exposé door een klik op het icoon in de launcher
- dock zit nooit in de weg; met name docky wat ik onder 10.10 gebruik komt vaak te voorschijn als ik het niet wil bij bewerkingen onderaan het scherm

Mijn favorieten via het toetsenbord:
- Super: activeert Dash
- Super-W: Exposé = verkleinde weergave apps op de desktop
- Super-<deel van de programmanaam> + Enter: opstarten app zonder te hoeven te bedenken waar deze staat
- Super-<nummer>: activeert het programma in de launcher of schakelt daar naar over (blind in te geven, werkt dus zeer snel)
- Super-S: overzicht van desktops (4 is standaard)
- Super-D: minimaliseert alle apps (helaas noodzaak omdat een icoon hiervoor nog ontbreekt)
http://askubuntu.com/questions/28086/unity-keyboard-mouse-shortcuts

Kortom: een nieuwe en baanbrekende manier van interactie van de PC die wat mij betreft al zeer veel toegevoegde waarde heeft. Bovendien ziet het er grafisch aantrekkelijk uit wat goed werkt goed als je het wilt 'verkopen'. Ik heb bewondering voor het lef wat Canonical heeft om met zoiets vernieuwend te komen, echt het beste van veel werelden. Het is nog niet af, maar de wil om er echt iets van te maken is aanwezig; het tussenresultaat is al zeer goed werkbaar.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2011/04/19, 16:00:02 »
- Super: activeert Dash
- Super-W: Exposé = verkleinde weergave apps op de desktop
- Super-<deel van de programmanaam> + Enter: opstarten app zonder te hoeven te bedenken waar deze staat
- Super-<nummer>: activeert het programma in de launcher of schakelt daar naar over (blind in te geven, werkt dus zeer snel)
- Super-S: overzicht van desktops (4 is standaard)

Als mijn vriend dit leest slaat hij tilt en weet niet waar het over gaat .. ik eigenlijk ook niet.
Dash .. een wasmiddel ?.
 Super-<nummer .. Geen idee ?.
Super-W: Exposé .. Geen idee ?.
Super-S .. Weet het echt niet ?.
Super-D .. Weeral geen idee ?.
Ben dus een gewoon huis tuin en keuken gebruikertje.
Nee geef mij maar Gnome3 maar gelukkig zal er (hoop ik) keuze zijn vanaf de 11.10
Tsja zoveel mensen zoveel meningen.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 16:01:43 door Wanda »