Ook Canonical is aan het kijken wat er mis is en wat er beter kan (of moet):
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2011-April/032988.htmlInteressant leesvoer, want dergelijke bruikbaarheidstesten zijn naar mijn weten uniek in de vrije software-wereld. Dat de resultaten ook nog eens wereldkundig worden gemaakt is ook alleen maar mooi. Dat alles niet koek-en-ei is, blijkt ook uit de test. Ik ga er vanuit dat dit soort testen net zo lang doorgaan totdat de gestelde doelen gehaald worden.
Zelf vind ik Unity een genot om mee te werken. Voor mij verandert het de manier waarop ik met de desktop omga nogal:
- veel meer via het toetsenbord, met name via de Super-knop die Dash activeert
- nooit meer zoeken naar een app, gewoon Super + (deel van) app intoetsen + Enter; gaat lekker snel
- veel meer ruimte (globaal menu, autohide-launcher)
- veel informatie over applicaties (draaiend J/N, meerdere instanties J/N)
- automatische groepering van apps; met name voor GIMP met zijn 3 aparte vensters werkt dit zeer goed
- veel betere overzichten van draaiende apps: Super-W laat alle apps verkleind zien (= Exposé) en als er meerdere instanties zijn, krijg je automatisch een mini-Exposé door een klik op het icoon in de launcher
- dock zit nooit in de weg; met name docky wat ik onder 10.10 gebruik komt vaak te voorschijn als ik het niet wil bij bewerkingen onderaan het scherm
Mijn favorieten via het toetsenbord:
- Super: activeert Dash
- Super-W: Exposé = verkleinde weergave apps op de desktop
- Super-<deel van de programmanaam> + Enter: opstarten app zonder te hoeven te bedenken waar deze staat
- Super-<nummer>: activeert het programma in de launcher of schakelt daar naar over (blind in te geven, werkt dus zeer snel)
- Super-S: overzicht van desktops (4 is standaard)
- Super-D: minimaliseert alle apps (helaas noodzaak omdat een icoon hiervoor nog ontbreekt)
http://askubuntu.com/questions/28086/unity-keyboard-mouse-shortcutsKortom: een nieuwe en baanbrekende manier van interactie van de PC die wat mij betreft al zeer veel toegevoegde waarde heeft. Bovendien ziet het er grafisch aantrekkelijk uit wat goed werkt goed als je het wilt 'verkopen'. Ik heb bewondering voor het lef wat Canonical heeft om met zoiets vernieuwend te komen, echt het beste van veel werelden. Het is nog niet af, maar de wil om er echt iets van te maken is aanwezig; het tussenresultaat is al zeer goed werkbaar.