Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 82162 keer)

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #150 Gepost op: 2011/04/06, 13:38:31 »
1: Gnome 3 is eigenlijk wat Gnome 2 nu is. Alleen met nieuwere libraries zoals GTK3 bijvoorbeeld. Gnome-shell is, zoals de naam zegt, een shell bovenop Gnome3. Net zoals Unity een shell is bovenop Gnome2 (voorlopig).
2: Gnome-shell gebruikt Mutter, die zijn eigen effecten etc heeft. Compiz werkt niet op Gnome-Shell.
3: Zie 2.
4: Moeilijk om uit te leggen, ik denk dat ge beter even wat filmpjes bekijkt op de Gnome3 website: http://www.gnome3.org/
5: Dat kan al in 11.04. Gnome-shell staat gewoon in de Ubuntu repositories, dus te installeren via Software Centre bijvoorbeeld. Er was dacht ik ook een klassieke desktop in de maak voor Gnome3.
Vraag 1: Het wordt misschien wat academisch, maar is Unity echt een shell bovenop Gnome2? Of is het een andere shell dan gnome, die ook dezelfde gtk libraries gebruikt. Trouwens, voor zover ik weet is het in de volgende Ubuntu versie al de gtk3 toolkit. En wat bedoelen we eigenlijk met "shell"? Als we bedoelen de interface de ons toelaat programma's op te starten, dan is Unity een andere shell dan gnome 2.
Vraag 5: Daar heb ik opgevangen dat de gebruiker bij login in 11.4 ook een keuze voor de klassieke gnome desktop zal hebben. In versie 11.10 zal die er niet meer zijn. Maar zonder twijfel zal je achteraf via synaptic die desktop kunnen installeren.

1: Unity is gemaakt met GTK/GNOME 3 libs.

« Reactie #151 Gepost op: 2011/04/06, 14:55:24 »
Vraag 1: Het wordt misschien wat academisch, maar is Unity echt een shell bovenop Gnome2? Of is het een andere shell dan gnome, die ook dezelfde gtk libraries gebruikt. Trouwens, voor zover ik weet is het in de volgende Ubuntu versie al de gtk3 toolkit. En wat bedoelen we eigenlijk met "shell"? Als we bedoelen de interface de ons toelaat programma's op te starten, dan is Unity een andere shell dan gnome 2.

Gnome is geen shell, maar de hele omgeving (libs en programma's). Gnome-shell en Unity zijn de shells bovenop Gnome, inderdaad de interface. In 11.04 zijn zowel GTK2 als GTK3 beschikbaar, eenmaal dat Ubuntu overstapt op Gnome3 zal alleen nog maar GTK3 aanwezig zijn.

Vraag 5: Daar heb ik opgevangen dat de gebruiker bij login in 11.4 ook een keuze voor de klassieke gnome desktop zal hebben. In versie 11.10 zal die er niet meer zijn. Maar zonder twijfel zal je achteraf via synaptic die desktop kunnen installeren.

De klassieke login in 11.04 is nog steeds Gnome2, maar ik had ergens opgevangen dat er ook een soort klassieke modus ging komen voor Gnome3. De ontwikkeling ging wel maar traag vooruit.
Als Ubuntu Gnome2 in de repository's houd, zal de klassieke desktop inderdaad via Synaptic te installeren blijven. Anders zullen er wel andere manieren komen.
Maar eventueel zal volgens mij toch iedereen moeten overstappen op Gnome3.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2011/04/06, 16:08:43 »
De eerste keer dat ik Gnome 3 probeerde kreeg ik dezelfde omgeving als de Classic omgeving bij Ubuntu 11.04. 1 knop in de linkerhoek met alles daar onder.
Je kunt dan zelf de oude links terug zetten die in Gnome 2 gebruikt worden.

Maar ga zo de Gnome 3 installeren en kijken hoe het nu werkt.
Er is een tweak voor om de mini en maxi knoppen terug te zetten.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #153 Gepost op: 2011/04/06, 20:53:04 »
Je hebt 'n K, 'n X en 'n #! desktopmanagers op een Ubuntu. En nu Unity (dat sterk leunt op Gnome).

#! is geen desktop omgeving/window manager maar een distributie genaamd Crunchbang. Crunchbang maakt als ik me niet vergis gebruik van Openbox maar ook Xfce.

Ooit was er eens een Ubuntu variant die Fluxbox gebruikte als DE genaamd Fluxbuntu, ondertussen ook een uitgestorven project.

Gnome, KDE, XFCE, LXDE, Fluxbox, Icewm, Openbox,Enlightenment (E17) zijn volgens mij de meest bekende in Linuxland.

Hai, DarkEra, Ik denk dat je mijn opmerking niet helemaal begrijpt, K(ubuntu), X(ubuntu) en #! (Crunchbang) zijn inderdaad geen desktopomgeving/windowmanager, maar *buntu achtige distro's met.. enz. De strekking van mijn opmerking is een andere.

« Reactie #154 Gepost op: 2011/04/06, 21:02:24 »

Gnome is geen shell, maar de hele omgeving (libs en programma's). Gnome-shell en Unity zijn de shells bovenop Gnome, inderdaad de interface. In 11.04 zijn zowel GTK2 als GTK3 beschikbaar, eenmaal dat Ubuntu overstapt op Gnome3 zal alleen nog maar GTK3 aanwezig zijn.

Uh, je verward nu de libraries met GNOME 3 zelf. Unity in 11.04 is gemaakt met de libraries van GNOME 3. Unity is dus een shell bovenop de libraries van GNOME 3.
GTK 2 wordt alleen maar gebruikt in de Klassieke omgeving.

De klassieke login in 11.04 is nog steeds Gnome2, maar ik had ergens opgevangen dat er ook een soort klassieke modus ging komen voor Gnome3. De ontwikkeling ging wel maar traag vooruit.
Als Ubuntu Gnome2 in de repository's houd, zal de klassieke desktop inderdaad via Synaptic te installeren blijven. Anders zullen er wel andere manieren komen.
Maar eventueel zal volgens mij toch iedereen moeten overstappen op Gnome3.

Inderdaad. Zie je nu ook gebeuren met KDE 3. Steeds meer mensen gaan toch wennen aan de opvolger, KDE 4. Dat zal met GNOME op den duur ook wel gebeuren (en Unity of course).
Overigens gaat Mint 12 (gebaseerd op 11.10, weet niet of ik het versienummer goed heb?) de klassieke omgeving gebruiken gebaseerd op de GNOME 3 libs. Dus er zal vast wel een mogelijkheid komen om die in Ubuntu te installeren, al dan niet te backporten.

DarkEra

• Gast
« Reactie #155 Gepost op: 2011/04/06, 23:18:48 »
Je hebt 'n K, 'n X en 'n #! desktopmanagers op een Ubuntu. En nu Unity (dat sterk leunt op Gnome).

#! is geen desktop omgeving/window manager maar een distributie genaamd Crunchbang. Crunchbang maakt als ik me niet vergis gebruik van Openbox maar ook Xfce.

Ooit was er eens een Ubuntu variant die Fluxbox gebruikte als DE genaamd Fluxbuntu, ondertussen ook een uitgestorven project.

Gnome, KDE, XFCE, LXDE, Fluxbox, Icewm, Openbox,Enlightenment (E17) zijn volgens mij de meest bekende in Linuxland.

Hai, DarkEra, Ik denk dat je mijn opmerking niet helemaal begrijpt, K(ubuntu), X(ubuntu) en #! (Crunchbang) zijn inderdaad geen desktopomgeving/windowmanager, maar *buntu achtige distro's met.. enz. De strekking van mijn opmerking is een andere.

Hey Ramana,

Ik had vandaag al zoiets van: "Zou ik hem dan toch verkeerd begrepen hebben......?" Dus inderdaad, het blijkt dat ik je reactie misverstaan heb. Dank voor de opheldering. :)

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2011/04/07, 08:24:45 »
Zie een nieuwe Mint: http://blog.linuxmint.com/?p=1725 gebaseerd op Debian.
In de FAQ daaronder zie je dat ook Mint worstelt met de richting die Ubuntu met o.a. Unity opgaat.

'We’re holding back on two major projects, and sadly they’re likely to be postponed to Linux Mint 12. The main reasons for this aren’t associated with LMDE though. Drastic changes are occurring upstream, whether it’s with Ubuntu pushing for the adoption of its Software Center, switching to Unity and planning to switch away from Xorg, or Gnome moving ahead with Gnome 3, Shell and GTK3… we’re expecting that a lot of things will break and we’re not quite sure how big will the challenges ahead of us be. With this in mind, we’re not in a state of mind where we want to innovate and develop additional features, but in a position where we want to make sure everything works as well as before.'

Liefst zou ik een Ubuntu zien waarbij je tijdens de installatie een desktop-omgeving kunt kiezen. Kies je niets, dan komt b.v. standaard Unity op je desktop, kies je b.v. KDE, dan wordt Ubuntu-standaard/minimaal geinstalleerd van de CD of USB en worden de KDE-pakketten gedownload.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/07, 08:37:00 door Ramana »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #157 Gepost op: 2011/04/07, 11:04:19 »
Liefst zou ik een Ubuntu zien waarbij je tijdens de installatie een desktop-omgeving kunt kiezen. Kies je niets, dan komt b.v. standaard Unity op je desktop, kies je b.v. KDE, dan wordt Ubuntu-standaard/minimaal geinstalleerd van de CD of USB en worden de KDE-pakketten gedownload.

Zo doet openSUSE het, met dien verstande dat alle pakketten van alle werkomgevingen al op de DVD staan. Het binnenhalen via het internet van een werkomgeving lijkt me niet ideaal, want dan heb je tijdens de installatie altijd internetverbinding nodig...

Overigens komt er inderdaad een hele hoop vernieuwingen aan, en dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Ik denk dat Mint, met zijn kleine ploeg ontwikkelaars, er inderdaad verstandig aan doet om zich te concentreren op foutherstel en niet op innovatie.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #158 Gepost op: 2011/04/09, 19:38:24 »
Een voorbeeldje hoe Unity het ons "makkelijk" maakt:

Stel, ik wil een terminalvenster openen. Via het menu, en alleen door de muis te gebruiken, dus geen zoektermen.

In de huidige situatie gaat dat met drie klikken:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

In Unity gaat dat als volgt:
Toepassingen (knop met plusteken erin) - verklein het zoekveld van "Alle Toepassingen" tot "Hulpmiddelen" - onderdeel Geïnstalleerd: klik op see more results - Terminalvenster

Ra, ra politiepet, wat is de gebruikersvriendelijkste methode.....  XD

Offline petervs

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2011/04/09, 20:07:01 »

Stel, ik wil een terminalvenster openen. Via het menu, en alleen door de muis te gebruiken, dus geen zoektermen.
Dan zet je het toch op een launcher. Dan heb je 1 klik nodig.
Ubuntu MATE 16.04

« Reactie #160 Gepost op: 2011/04/09, 20:10:16 »
Dan zet je het toch op een launcher.
Dat kan uiteraard ook met de klassieke Gnome-omgeving, zowel nu in 2.x, als later in 3.x, met en zonder Unity, waardoor het altijd maar één klik kost. Ik denk echter niet dat Pjotr hierop doelt, maar op de standaard situatie. In die situatie is Unity (vooralsnog) omslachtig.

« Reactie #161 Gepost op: 2011/04/09, 20:32:25 »

In de huidige situatie gaat dat met drie klikken:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Toepassingen (knop met plusteken erin) - verklein het zoekveld van "Alle Toepassingen" tot "Hulpmiddelen" - onderdeel Geïnstalleerd: klik op see more results - Terminalvenster

Ra, ra politiepet, wat is de gebruikersvriendelijkste methode.....  XD

In GNOME 3.0 gaat het echt niet sneller dan in Unity om een Terminalvenster te openen en in KDE ook niet. Wat dat betreft is het dus in vergelijking met de concurrentie geen achteruitgang (even focussend op de methode van een Terminalvenster via het menu openen zonder zoekfuncties).

« Reactie #162 Gepost op: 2011/04/09, 20:59:09 »

Ik heb nu geen Unity bij de hand, maar ge kunt al wat stappen weglaten door met de rechtse muisknop op de de Toepassingen-launcher te klikken normaal.

« Reactie #163 Gepost op: 2011/04/09, 21:10:40 »

Ik heb nu geen Unity bij de hand, maar ge kunt al wat stappen weglaten door met de rechtse muisknop op de de Toepassingen-launcher te klikken normaal.

Rechtermuisknop werkt niet in Unity (behalve op de Launcher-items).

« Reactie #164 Gepost op: 2011/04/09, 21:19:28 »
Ik zeg toch de Toepassingen-launcher? Voor zover ik weet laat hij een lijst met alle categoriën zien dan, hetzelfde met de Locaties-launcher.

« Reactie #165 Gepost op: 2011/04/09, 21:55:20 »
En ik zeg je: dat werkt niet. Rechtermuisknop werkt enkel op de zijbalk-launcher. De Toepassingen-launcher doet niks met rechtermuisknop.

« Reactie #166 Gepost op: 2011/04/09, 21:59:29 »
Dan hebben we het alletwee over een andere knop. Hoe heet die knop in de launcher die de toepassingen lense opent? Dat grijs vierkantje met een vergrootglas met plus-teken erin. Over die launcher heb ik het.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2011/04/09, 22:39:56 »
Dan hebben we het alletwee over een andere knop. Hoe heet die knop in de launcher die de toepassingen lense opent? Dat grijs vierkantje met een vergrootglas met plus-teken erin. Over die launcher heb ik het.
Dit snelmenu zie ik inderdaad ook.

En volgens mij komt door deze tip unity op gelijk spel met originele ubuntu.
unity Toepassingen (rechtse klik) > hulpmiddelen (links) > terminal venster (links)
klassiek: Toepassingen (links) > hulpmiddelen > terminal venster (links)

Misschien een klik voor klassieke desktop maar wel evenveel stappen.

En als je eerlijk bent de unity manier ziet er een pak mooier uit :p

« Reactie #168 Gepost op: 2011/04/09, 22:54:50 »

Ja, ik had het over de Ubuntu-knop. Tenminste, dat is ook ik dat menu open waar jij het over hebt. Maar kennelijk kan het dus wel.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2011/04/10, 02:28:15 »

Dan zet je het toch op een launcher. Dan heb je 1 klik nodig.

Ja dat kan maar als dat se bedoeling is om het makkelijker te maken, dan snap ik niet waarom ze standaard er niet alles in zetten.
Tevens als je er veel in hebt staan dan is het niet altijd 1 klik. Unity maakt dan onderaan het scherm een stapeltje en dan moet je er door scrollen.
Het is dan niet echt overzichtelijk.

Kunnen ze beter een dok onderaan zetten. Dan past er meer op zonder het begint te stapelen.
Die onzin met dit hebben we ook nog in ons download centrum is leuk maar zeer irritant op een desktop pc.
Ze stappen van alles in dat menu en dat maakt het meer tot een zooitje dan een georganiseerd geheel.
Het puldown menu daarin is niet fijn. Had gelijk onder die knop moeten zitten.
Rechter muis knop om dat op een icoon te zien, is nou niet iets wat handig is.
Iemand die het niet weet, zal het niet door hebben dat het kan.
Tevens kun je die iconen niet verplaatsen. Die had ik juist graag boven aan willen zetten en dan vast zetten.

Dan al die dingen in de boven balk. Weet niet of het zo de bedoeling is maar bij mij verdwijnt een gedeelte boven in de balk. De ene keer zie ik wel bestand en dergelijke maar de andere keer is het weer weg terwijl het programma nog wel actief is.
Heb persoonlijk liever dat ik daar mijn eigen dingen in kan zetten.
Tevens blijf ik de desktop wisselaar missen. Ik weet dat daar zo'n icoon voor is maar ik heb liever zo'n balkje met daarop de desktop's die je gelijk aan kunt klikken. Scheelt weer 1 klik.

Gnome 3 nog niet draaien maar ben benieuwd wat het op het moment is.
Unity is het niet en als ze niet van die menu structuur af stappen, dan zal het voor mij ook nooit iets worden.
Ik weet niet of Gnome 3 veel beter is. Maar we zien wel.
Ben blij dat Gnome 2 er nog is.

l

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #170 Gepost op: 2011/04/10, 08:51:03 »
Heb ń uurtje gewerkt met Gnome3, het is ff wennen, maar zelfs voor oudjes als ik op dit forum een prettige ervaring. Het werken met Gnome3 voelt echt goed. Het is logisch. Het schakelen tussen openstaande programma's en ordenen van bureaubladen gaat soepel. Het menu is zoals ik het bij Unity had willen zien. Als ik Unity een 6- geef, krijgt Gnome3 van mij een 8.  :)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #171 Gepost op: 2011/04/10, 09:38:05 »
Sowieso, als je klikt om aplicaties te openen ben je verkeerd bezig. Als je meer dan 10 uur per dag achter je PC zit is dat vragen om problemen.

Unity is een prachtige desktop omgeving voor mensen die echt werken met hun desktop en snelheid willen halen. Op dit vlak gaan ze Gnome gewoon keihard voorbij. Het is zoveel werkbaarder dan Gnome ooit is geweest.

Er zitten zoveel handigheden in die het echt werken met je desktop een stuk prettiger maken.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #172 Gepost op: 2011/04/10, 10:10:52 »
Unity vind ik ook fijn werken, en gelukkig de andere gezinsleden ook, anders krijgen we dat weer  :P
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #173 Gepost op: 2011/04/10, 10:23:11 »
Dit snelmenu zie ik inderdaad ook.

En volgens mij komt door deze tip unity op gelijk spel met originele ubuntu.
unity Toepassingen (rechtse klik) > hulpmiddelen (links) > terminal venster (links)
klassiek: Toepassingen (links) > hulpmiddelen > terminal venster (links)

Misschien een klik voor klassieke desktop maar wel evenveel stappen.

En als je eerlijk bent de unity manier ziet er een pak mooier uit :p

Iets beter, maar ook dan is het terminalvenster in Unity nog steeds niet even snel bereikbaar als in Klassiek: je moet in Unity, voor het terminalvenster, dan nog steeds op "see more results" klikken om het zichtbaar te maken.

Een extra klik dus, t.o.v. Klassiek. Verder vind ik de rechtsklik in het begin contra-intuïtief, en dus in ergonomisch opzicht niet gelijkwaardig aan een "normale" linksklik.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 10:28:14 door Pjotr »

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2011/04/10, 10:39:56 »
Sowieso, als je klikt om aplicaties te openen ben je verkeerd bezig. Als je meer dan 10 uur per dag achter je PC zit is dat vragen om problemen.

Unity is een prachtige desktop omgeving voor mensen die echt werken met hun desktop en snelheid willen halen. Op dit vlak gaan ze Gnome gewoon keihard voorbij. Het is zoveel werkbaarder dan Gnome ooit is geweest.

Er zitten zoveel handigheden in die het echt werken met je desktop een stuk prettiger maken.

Ja, gelijk heb je, maar heb je het over Gnome (klassiek) of over Gnome3?