Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 82161 keer)

Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #225 Gepost op: 2011/04/20, 19:11:17 »
lol, al die functies die je nu opnoemt zitten ook in Unity. Waar blijft het precies achter?
Lol :D Ik ben een beetje enthousiast over Gnome3. Tot nu toe heb ik afgezien van alt+tab en ctrl +c,v,t,y of a nooit iets met sneltoetsen gedaan. Gnome dwingt me nu om dat wel te doen en dan merk je pas hoe handig die dingen eigenlijk zijn. Verder merk ik bij Gnome dat het al een afgerond geheel is en dat de windowmanager echt rond het multitaskingconcept gebouwd is. Kortom: weg met de overbodige balken en knoppen zoals minimaliseren, geef de ruimte aan de desktop. Unity vind ik een soort kruising tussen de oude Gnome met een nieuw feature en dat is de app-launcher (die nog slechter is toegepast dan bij Gnome3). Daarom is het naar mijn gevoel allemaal net niet. Neem nu die linkerbalk. Bij Gnome3 kan je tenminste nog de knoppen veranderen, dat lukt bij Unity helemaal niet. Bovendien is die balk gewoon lelijk.

Maar goed, dat ligt allemaal ook wel aan mij natuurlijk :) Ik ga in ieder geval een minimale installatie van Ubuntu doen en daar de ppa van Gnome3 aan toevoegen. Gewoon om te kijken of dat een beetje werkt :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #226 Gepost op: 2011/04/20, 20:48:27 »
@crashit: Je kunt die knoppen wel degelijk veranderen in Unity.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #227 Gepost op: 2011/04/21, 09:00:21 »
Maar een beetje lelijk is ie inderdaad wel :)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #228 Gepost op: 2011/04/21, 10:10:21 »
Over smaak.. :)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #229 Gepost op: 2011/04/21, 10:53:42 »
Ik wil in de boven balk wat dingen kunnen zetten en dat kan ik in Unity niet helaas.

In Unity kan dit inderdaad niet omdat het bovenste paneel geen GNOME Panel is. Alleen de zogenaamde 'indicators' kunnen in Unity een plaats krijgen op het paneel: http://unity.ubuntu.com/projects/appindicators/

Voordelen van de indicators is dat het consistent werkt (geen links en/of rechtsklik meer), ondersteuning voor toetsenbord, scrubbing (menu blijft geactiveerd over de verschillende indicators heen) en groepering. Een voorbeeld van het laatste is het Sound Menu, waarbij alles wat met geluid te maken heeft, onder 1 icoon zit; erg overzichtelijk en logisch. Rhytmbox (in 11.04 vervangen door Banshee) bedien je dus via een indicator. Een mooie oplossing vind ik zelf.

Nadeel van indicators is dat ze specifiek geprogrammeerd moeten worden voor het indicator-framework. Gevolg is dat er voor Unity een heleboel handige progjes gewoon niet meer werken.

Er zijn wel een heleboel indicators in ontwikkeling: http://askubuntu.com/questions/30334/list-of-application-indicators. Hier zie je dat de meesten alleen via een PPA te installeren zijn en dat geeft voor beginners nogal een drempel. Ook kun je hieruit concluderen dat 11.04 met Unity misschien net wat te vroeg is.

In het begin stond ik nog wat sceptisch tegenover indicators, maar nu zie ik de meerwaarde en kan zelfs enthousiast zijn. Ook dit is weer een voorbeeld van innovatie, het lef hebben buiten de gebaande wegen te komen en uiteindelijk iets moois en functioneels op te leveren. Het is nog lang niet af, maar de contouren van wat het gaat worden komen steeds meer zichtbaar.

« Reactie #230 Gepost op: 2011/04/21, 11:21:02 »
@markba: Het zou handiger zijn als je met 1-click indicators kon installeren. Net zoals je dat met een hele hoop dingen op KDE kan (pictogrammen, kleurenschema's, widgets, aanmeldschermthema's etc.) via GHNS (Get Hot New Stuff, oftewel: die knoppen met Nieuwe zaken ophalen enzo).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #231 Gepost op: 2011/04/21, 19:18:36 »
Die widgets en dergelijke wil ik niet op mijn desktop.
Daar irriteer ik mij aan bij KDE. Had het er gelijk af gehaald.
Denk je er bij Windows 7 er van af te zijn, krijg je het weer in KDE.

Heb mijn werk balk in Windows 7 nu boven staan. Was iedere keer de klok en dergelijke kwijt als ik in Windows zat.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #232 Gepost op: 2011/04/22, 06:34:47 »
Die widgets en dergelijke wil ik niet op mijn desktop.
Daar irriteer ik mij aan bij KDE. Had het er gelijk af gehaald.
Denk je er bij Windows 7 er van af te zijn, krijg je het weer in KDE.

Heb mijn werk balk in Windows 7 nu boven staan. Was iedere keer de klok en dergelijke kwijt als ik in Windows zat.

Dat is het mooie van KDE: je kunt het helemaal naar eigen smaak inrichten. Supperstrak met maar een widget: de taakbalk (zou je ook nog kunnen verwijderen, maar dan hou je alleen maar Commando uitvoeren over :))

DarkEra

• Gast
« Reactie #233 Gepost op: 2011/04/22, 10:08:52 »
In Windows 7 zijn de widgets nog wel aanwezig alleen staan deze niet automatisch geactiveerd.  :)

« Reactie #234 Gepost op: 2011/04/22, 12:02:24 »
Ramana +1
Je kunt volledig zonder widgets werken in KDE. Gewoon even het Bureaublad veranderen naar Mapweergave (zie mijn site) en dan heb je gewoon weer een bureaublad waar je iccoontjes op kunt plaatsen (en desgewenst widgets, maar dit hoeft niet). Je kunt zelfs een paneel toevoegen en aan de bovenkant zetten, klokje erin et voila, GNOME-indeling op KDE. Zelfs als je dan even plasma-widget-menubar installeert, die toevoegt aan het bovenste paneel, uitlogt en terug inlogt dan heb je nog de menubalk daar ook a la Unity.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #235 Gepost op: 2011/04/22, 18:08:20 »
In Windows 7 zijn de widgets nog wel aanwezig alleen staan deze niet automatisch geactiveerd.  :)

Dat bedoel ik ook. In KDE staan ze aan en moet je ze zelf uit zetten.
Tevens een window voor iconen op je desktop vind ik overbodig. Heb graag een lege desktop.
Bij Windows 7 staan ze gelukkig gewoon uit en voor wie het wilt kan het aan zetten.
WIndows is zo slecht nog niet.

« Reactie #236 Gepost op: 2011/04/22, 20:25:54 »
@emiel: Ik zei toch ook niet dat je icoontjes op je bureaublad moet zetten in de Mapweergave? Ik zei alleen dat dat KAN. Dan heb je én geen widgets én geen icoontjes op je bureaublad.

Offline markba

• Lid
« Reactie #237 Gepost op: 2011/04/22, 22:54:51 »
Je mist op de Ubuntu site een duidelijke instructie hoe het systeem werkt en hoe je makkelijk alles terug kunt vinden.
Zou mooi zijn als ze daar een filmpje op zetten met hoe ze alles doen en wat tips er bij zetten.

Met de help zijn 'ze' ook al een heel eind: toets F1 met de muis op het bureaublad en je krijgt uitleg over Unity en de algemene bediening. Nog wel in het Engels, maar ik neem aan dat dit uiteindelijk vertaald gaat worden (weet iemand van het vertaalteam dat?)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #238 Gepost op: 2011/04/22, 23:18:08 »
@emiel: Ik zei toch ook niet dat je icoontjes op je bureaublad moet zetten in de Mapweergave? Ik zei alleen dat dat KAN. Dan heb je én geen widgets én geen icoontjes op je bureaublad.

Nee maar je hebt gelijk zo'n ding op je bureaublad.

Je mist op de Ubuntu site een duidelijke instructie hoe het systeem werkt en hoe je makkelijk alles terug kunt vinden.
Zou mooi zijn als ze daar een filmpje op zetten met hoe ze alles doen en wat tips er bij zetten.

Met de help zijn 'ze' ook al een heel eind: toets F1 met de muis op het bureaublad en je krijgt uitleg over Unity en de algemene bediening. Nog wel in het Engels, maar ik neem aan dat dit uiteindelijk vertaald gaat worden (weet iemand van het vertaalteam dat?)

klopt maar hoe ik het bedoel is iets anders dan een help menu.
Zie het als een toer door het besturing systeem.
Je zou het zelfs als animatie kunnen doen. Je moet mensen het op een leuke manier laten zien.
Als ik het help menu zie dan ga ik dat niet lezen om te zien hoe het werkt. Ik ga er alleen kijken als ik iets niet kan vinden en niet weet hoe ik het werkend krijg.
Tevens ga je er niet naar kijken als je de eerste keer je systeem op start en je gaat onderzoeken.

Offline markba

• Lid
« Reactie #239 Gepost op: 2011/04/22, 23:36:26 »
klopt maar hoe ik het bedoel is iets anders dan een help menu. Zie het als een toer door het besturing systeem. Je zou het zelfs als animatie kunnen doen. Je moet mensen het op een leuke manier laten zien.

Zoiets bedoel je: "Show an introduction at first boot on preinstalled computers" http://brainstorm.ubuntu.com/idea/17320/
Het is er nog niet maar je kunt erop stemmen, misschien helpt het...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #240 Gepost op: 2011/04/22, 23:43:28 »
Ja zo iets.

Ik denk dat als je gebruikers laat zien hoe het werkt en wat er mogelijk is, dat je mensen eerder over de lijn trekt en dat de kans groter is dat ze blijven.

Offline markba

• Lid
« Reactie #241 Gepost op: 2011/04/24, 00:04:03 »
Hier het bruikbaarheidsonderzoek (april) over Unity:
http://design.canonical.com/2011/04/unity-benchmark-usability-april-2011/

Interessant leesvoer. Een aantal zaken die in oktober vorige jaar naar voren zijn gekomen, zijn idd opgelost. o.a.
- activeren launcher door de muis naar de linkerkant te bewegen (was eerst alleen mogelijk via de Ubuntu-knop)
- sleur-en-pleur van apps van de dash (menu) naar de launcher
- het verplaatsen van iconen in de launcher

Mooi om te zien hoe het ontwikkelteam zeer kritisch naar zichzelf toe is en daar open en transparant over communiceert.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/24, 00:32:04 door markba »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2011/04/24, 00:28:23 »
Zal het morgen eens lezen.
Altijd leuk.

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #243 Gepost op: 2011/04/24, 12:31:53 »
Okay, ik heb Gnome 3 net getest. Sorry hoor maar dit kan ik niet eens serieus nemen. Wat een dikke vette fail. Terug naar Unity. Ik denk dat iedereeen zich meer zorgen kan gaan maken om Gnome 3, dan om Unity.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #244 Gepost op: 2011/04/24, 12:42:03 »
Dat is Uw mening ,maar niet de mijne .. goed iedereen beleeft het op zijn manier natuurlijk. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #245 Gepost op: 2011/04/24, 12:56:56 »
Okay, ik heb Gnome 3 net getest. Sorry hoor maar dit kan ik niet eens serieus nemen. Wat een dikke vette fail. Terug naar Unity. Ik denk dat iedereeen zich meer zorgen kan gaan maken om Gnome 3, dan om Unity.

ik maak me meer zorgen over de ondersteuning van de hardware met Unity, pas bij de derde kaart een Gforce 9500  wilde hij opstarten, natuurlijk is het nog Beta maar toch..

« Reactie #246 Gepost op: 2011/04/24, 14:37:46 »
Zorgen maken? Maak je dan maar zorgen over Fedora. Volgens distrowatch.com zijn Ubuntu (1) en Mint (2) aan het dalen terwijl Fedora (3) aan het stijgen is en nu al bijna voorbij Mint is. Dan nog een klein stukje en ook Ubuntu wordt ingehaald. Zal wel niet zo rap gaan, maar toch moeten we eerder voor Fedora oppassen dan GNOME 3.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #247 Gepost op: 2011/04/24, 15:04:58 »
vreemd, die heeft een heel andere doelgroep is er ook een reden voor ?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #248 Gepost op: 2011/04/24, 15:12:59 »
Is logisch dat ze dalen de mensen wachten op de nieuwe uitgave´s van deze maand. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #249 Gepost op: 2011/04/24, 17:15:31 »
Is logisch dat ze dalen de mensen wachten op de nieuwe uitgave´s van deze maand. ;)

Heeft Fedora niet pas een nieuwe versie uitgebracht?