Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 82165 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #200 Gepost op: 2011/04/19, 16:04:15 »
Voor het toetsenbord is het misschien een verbetering maar voor de muis gebruiker is het een achteruitgang.
Het is mogelijk om beide te doen.
Zij balk is wel een vooruitgang alleen helaas niet fatsoenlijk naar eigen inzicht aan te passen.
Hopelijk verandert dat nog.

Gelukkig hebben we Classic mode nog en zal er in 11.10 wel een hoop verbeterd zijn en anders wissel ik.

Een ander ding.
Ik ben met Unity aan het klooien en het zal wel zijn dat het nog een Beta is maar als ik op de menu knop druk of ALT F2, dan duurt het een aantal seconden tot ik het menu voor mij zie. Soms wel 5 seconden.
Meestal 2 tot 3 seconden.
Dat is niet bevordelijk voor het gebruik en ook niet met het toetsenbord.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #201 Gepost op: 2011/04/19, 16:10:10 »
Als mijn vriend dit leest slaat hij tilt en weet niet waar het over gaat .. ik eigenlijk ook niet.
Dash .. een wasmiddel ?.
 Super-<nummer .. Geen idee ?.
Super-W: Exposé .. Geen idee ?.
Super-S .. Weet het echt niet ?.
Super-D .. Weeral geen idee ?.

Zoals het er staat is het inderdaad moeilijk voor te stellen en/of uit leggen. Gewoon een keer doen, dan snap je het. Eigenlijk zou een filmpje beter zijn, maar ja....
Dash is het menu-systeem wat verschijnt als je op het Ubuntu-symbool linksboven klikt (ik heb de naam ook niet verzonnen  ;) ).

« Reactie #202 Gepost op: 2011/04/19, 16:40:14 »
markba +1
@Wanda: Het is maar net hoe je het uitlegt ;)
Als ik zeg: geef eens het commando lspci, dan zal menigeen gebruiker vragen: "hoe doe ik dat?" Maar als ik zeg: open een terminalvenster via Toepassingen>>>Hulpmiddelen en geef het volgende commando: lspci, dan is het zelfs voor Jip en Janneke nog duidelijk. Zo ook met Unity.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #203 Gepost op: 2011/04/19, 16:46:50 »
Kan alles best waar zijn beste @Vistaus ,maar ik heb besloten alleen voor Gnome3 te gaan en daar wijk ik niet meer vanaf.
Dus met alle respect voor de Dev´s (ontwikkelaars) van Unity .... maar ik mot hem nie. :D :D :D
En ik ben een ongelooflijke dikkop misschien niet goed .. maar wel waar. XD
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 16:49:05 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #204 Gepost op: 2011/04/19, 17:08:52 »

Dus met alle respect voor de Dev´s (ontwikkelaars) van Unity .... maar ik mot hem nie. :D :D :D

+++    XD

« Reactie #205 Gepost op: 2011/04/19, 18:42:08 »
Ik hoef hem ook niet.

Ik heb mijn keuze gemaakt. Het wordt KDE (Kubuntu dus). Ik heb ook al even met een schuin oog naar gnome 3 gekeken. Lijkt me een goede tweede. Unity kan ik niet goed aan wennen. Ik wil perse de knoppen rechts hebben. Maximaliseer ik het venster, dan komen de knoppen weer links te zitten. Verder snap ik echt niet wat er slecht is aan gnome 2. Zowel gnome 3 als unity halen het er niet bij.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #206 Gepost op: 2011/04/19, 19:15:40 »
@Wanda, vind jij Gnome Shell dan fijner of bedoel je de classic omgeving?
Ik vind shell nog lastiger.
Verschillende hebben het al op een tablet gebruikt en als de knoppen iets groter was, was het een prima tablet systeem zeggen ze.

Ik weet niet waarom al die drastische wijzigingen.
Willen ze op deze manier nieuwe gebruikers aantrekken of weg jagen?
Voor nieuwe gebruikers is het een zoekplaatje geworden in plaats van gebruikers vriendelijk.

@Markba, Ik zit die lijst te lezen en ik had er al over gehoord maar hier schrik ik toch van.
Met dit soort resultaten zou ik het niet eens meer durven te gebruiken als default desktop omgeving. Al is het ook niet alleen Unity wat het probleem is.
Een aantal dingen zitten ook in de classic omgeving en ook daar is het niet echt duidelijk wat het is.
Het geeft nogmaals aan dat Linux nog lang niet klaar is om te concurreren tegen Windows op de desktop markt.
In plaats dat ze hebben gewerkt aan functionaliteit, is er juist alleen maar gekeken naar een nieuwe omgeving en is nog een hoop alleen geschikt voor de power user.

Moeten we het niet veranderen in is Linux klaar voor gelanceerd te worden en wat moet er verbeterd worden?

Moeten ze wel aan een andere desktop gaan werken als Linux eigenlijk nog niet klaar is voor het gewone publiek. Verdoezel je dan niet de problemen in plaats dat je ze op lost?

Eigenlijk bij een computer winkel een Ubuntu systeem neer zetten en ze daar het systeem laten testen.
Ze aan de hand van een lijst alles laten zoeken en kijken wat het resultaat is.
Tevens de mening vragen over de desktop omgeving.
Ik denk dat het zwaar zal tegen vallen.

Ik schrik niet af van een terminal of een slecht menu omdat ik gemakkelijk wissel naar een andere omgeving die mij beter bevalt.
Voor een hoop gebruikers die nieuw zijn, zijn hier niet mee bekend en wat doen die om ervaring met Linux op te doen. Niet iedereen gaat op Google zoeken naar hoe het op te lossen en mochten ze dat wel doen, schrikken ze dan niet van de terminal en dergelijke?

Ik zou zeggen laat die nieuwe omgeving schieten en doe iets aan de gebruik's vriendelijkheid.
Deel de uitkomsten van de onderzoeken met andere distro's en ga samen werken aan een oplossing.
Vraag de eindgebruiker naar hoe die het ervaren.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #207 Gepost op: 2011/04/19, 19:36:58 »
Gnome3 met Open Suse en ja vond die best te pruimen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #208 Gepost op: 2011/04/19, 20:26:12 »
@emiel: Ik weet niet of je het weet, maar er zijn ook andere OS'en buiten Win, Mac en Linux.

@Ronaldus: Welkom bij de club :D Met mijn website bij de hand kun je goed in Kubuntu geraken :) (en als je tips/klachten etc. hebt, mag je altijd doorgeven): http://www.ubukuntu.nl.ae :)

« Reactie #209 Gepost op: 2011/04/19, 21:37:44 »
Nog wat rommel verwijdert van Unity stond er nog steeds in, ik blijf het een draak vinden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #210 Gepost op: 2011/04/19, 22:52:52 »
@Vistaus ja dat weet ik.
Maar dat zijn de 3 bekendst kwa naam.
Al is Linux zeer versplinterd en draait OSX alleen op een Mac. Altans dat wil Apple dat dat zo is.
Mijn vader heeft in zijn jonge jaren nog een besturing systeem geschreven voor zijn werk.
Was nog in de periode dat de pc alleen maar groene tekst kende.
Het kon maar 1 ding en dat was doen wat hij moest doen en meer niet. Er draaide verder dan de eigen software niets op.
Het word niet meer gebruikt omdat alles over ging op Windows. De software zelf heeft toen nog wel een tijdje onder Windows gedraaid maat het systeem zelf overleed terwijl het altijd werkte in tegen stelling van Windows.
Maar dat noemen ze vooruitgang.

@Wanda, Ik vind het niets maar ieder zijn ding.
Je hebt in iedergeval iets gevonden waar je fijn mee kunt werken.
Ik blijf voorlopig bij Gnome 2 en hoop dat Unity en of Gnome shell nog verranderen waardoor het meer mijn ding word.
Anders kijk ik naar iets anders.
En Vistaus voor ik te horen krijg KDE, er is meer wat ik wel interessant vind om eens te proberen. ;)

We zien wel wat het word. ik denk dat over een half jaar er een hoop veranderd zal zijn aan Unity en Shell.
Kan alleen maar beter worden.
En het is de eerste versie dus er zal nog wel een hoop veranderen en alles is wennen in het begin.

« Reactie #211 Gepost op: 2011/04/19, 22:57:02 »
@emiel: BSD is de 4e bekende qua naam. Haiku de 5e.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #212 Gepost op: 2011/04/19, 23:02:52 »
@emiel1976, ik zeg niet dat Unity echt slecht is en het zal zekers verbeterd worden ,maar ik weiger categorisch die CPU/Grafische kaart vretende Compiz te gebruiken nu niet en nooit niet.

Offline markba

• Lid
« Reactie #213 Gepost op: 2011/04/19, 23:04:25 »
@Markba, Ik zit die lijst te lezen en ik had er al over gehoord maar hier schrik ik toch van.
Waarom schrik je hier van? Je bent niet verplicht om ze te gebruiken, maar als je ze kent, kun je nog sneller en handiger met je desktop omgaan. Maar als je ze niet gebruikt, is er geen man overboord.

Voor het toetsenbord is het misschien een verbetering maar voor de muis gebruiker is het een achteruitgang.
Die achteruitgang zie ik niet zo, de voordelen heb ik hierboven al aangegeven en die zijn wat mij betreft groot. Het enige wat ik hier voorbij zie komen is het via de muis een bepaald programma uit een bepaalde categorie proberen op te starten. Toegegeven, in het begin is dat even wennen, maar als je gaten krijgt dat je door iets in te tikken snel kunt zoeken, is wat mij betreft dat nadeel snel verdwenen.

Bovendien kun je een programma wat je veel gebruikt toevoegen aan de launcher zodat je niet elke keer hoeft te zoeken. Zelf heb zo'n 10 iconen waarmee ik 95% van mijn computertaken kan uitvoeren.

Zij balk is wel een vooruitgang alleen helaas niet fatsoenlijk naar eigen inzicht aan te passen.
Hopelijk verandert dat nog.
Met compizconfig-settings-manager (apart te installeren) kun je van alles instellen:
- de grootte van de iconen
- het gedrag van auto-hide van de launcher
- de plaats van de launcher (links, rechts, etc.)
- de toetsenbord-snelkoppelingen
- etc. (zie de bijlage)

Daarnaast kun je iconen toevoegen en verwijderen. De volgorde aanpassen is wel een beetje een trucje: klik op het icoon, houdt het vast en schuif en het een stukje naar rechts. Laat het los op de gewenste plaats.

Ik ben met Unity aan het klooien en het zal wel zijn dat het nog een Beta is maar als ik op de menu knop druk of ALT F2, dan duurt het een aantal seconden tot ik het menu voor mij zie. Soms wel 5 seconden.
Meestal 2 tot 3 seconden.
Bij mij zit er geen enkele vertraging. Is dit toevallig een driver-kwestie of zo? Daarnaast gebruik ik zelf nooit Alt-F2, maar Ctrl-Alt-T: daarmee wordt een terminal gestart en kan ik ieder commando ingeven. Voordeel van een losse terminal (vind ik) is dat het scherm niet meteen verdwijnt, handig voor typische terminal-cmmando's als ls, top, etc.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/19, 23:14:05 door markba »

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #214 Gepost op: 2011/04/19, 23:10:24 »
Ik heb 11.04 op een netbook geïnstalleerd en ik heb er geen moeite mee.
Eigenlijk vind ik het prettiger werken als de UNR edities die ik op een ander netbookje had draaien.

Gnome2: vind ik eigenlijk geweldig en op zich zou er wat mij betreft weinig hoeven te veranderen.
Gnome3: nog niet geprobeerd
Unity: krijgt wat mij betreft het voordeel van de twijfel. Nadat ik de link in Markba's bericht gevolgd heb en met "super+toevoeging(-en)" ben gaan werken vond ik het weer een stukje fijner werken. Mijn partner kon zich hierbij aansluiten. Wel blijft ze het jammer vinden dat je niet -tijdens het werk- kunt zien wat er open staat en dat je dus eenvoudig een openstaand programma/bestand aan kunt klikken.

Gr
Jeroen

Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline markba

• Lid
« Reactie #215 Gepost op: 2011/04/19, 23:20:08 »
Wel blijft ze het jammer vinden dat je niet -tijdens het werk- kunt zien wat er open staat en dat je dus eenvoudig een openstaand programma/bestand aan kunt klikken.

Je kunt Super-W gebruiken waarbij je een overzicht krijgt van al je open vensters. Je kunt ook de autohide-functie van de launcher uitschakelen via compizconfig-settings-manager. De launcher blijft dan altijd in beeld zodat je altijd ziet wat er open staat; nadeel is wel dat het plaats inneemt (duh).

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #216 Gepost op: 2011/04/19, 23:23:54 »
Gaan we dat morgen maar eens proberen.
Dank voor de tip.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #217 Gepost op: 2011/04/19, 23:24:50 »
Kan alles best waar zijn beste @Vistaus ,maar ik heb besloten alleen voor Gnome3 te gaan en daar wijk ik niet meer vanaf.
En ik ben een ongelooflijke dikkop misschien niet goed .. maar wel waar. XD
Toen ik Gnome3 in handen kreeg, was ik meteen verliefd :D Als je een beetje leert omgaan met de sneltoetsen is Gnome3 zovéél beter voor multitasking, dat wil je gewoon niet weten ;) Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer je programma's te minimaliseren. Gewoon op een ander werkblad zetten en klaar is kees. Met ctrl+alt+pijltje omhoog of naar beneden scroll je supersnel tussen de verschillende werkbladen. En natuurlijk heb je ook nog alt+tab. Je muis ff naar de linkerbovenhoek knallen en drie letters intypen zorgt ervoor dat je meestal al de juiste applicatie kunt opstarten. Unity blijft wat dat betreft best ver achter, vind ik eerlijk gezegd...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #218 Gepost op: 2011/04/19, 23:29:19 »
lol, al die functies die je nu opnoemt zitten ook in Unity. Waar blijft het precies achter?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #219 Gepost op: 2011/04/19, 23:37:45 »
Waarom schrik je hier van? Je bent niet verplicht om ze te gebruiken, maar als je ze kent, kun je nog sneller en handiger met je desktop omgaan. Maar als je ze niet gebruikt, is er geen man overboord.

Bedoelde de uitkomst van het onderzoek en niet het lijstje met sneltoetsen. Sorry was wat onduidelijk neer gezet.

Ik gebruik ook wel eens de terminal maar ik ben er nog niet zo handig in om er alles mee te doen.

De zij balk wil ik de doorzichtigheid en kleur van aan willen passen.
Daarnaast liefst ook nog willen verplaatsen.
Wil tevens een aantal iconen die nu vast zitten, hoger zetten zodat ze niet als ik meer open zet, onder in het stapeltje verdwijnen.
Zijn misschien een paar kleine dingen maar het zijn wel dingen die ik graag zie veranderen.

Moet wel zeggen dat nu ik het langer gebruik, ik minder het menu gebruik.
Komt mede ook door de enorme vertraging bij mij wat zoals je zegt waarschijnlijk een driver probleem is en wat ik hoop bij de komende versie verholpen is.
Af en toe moet ik er nog in en dat is dan geen pretje.
Al die sneltoetsen gebruik ik al en mijn zij balk heb ik wat aangevuld en hoe doe werkt bevalt mij zeer goed.
Beste balk die er is.

Mijn opmerkingen waren meer op de uitslag van het onderzoek waarbij heel veel gebruikers niet eens de prullenbak konden vinden wat ik persoonlijk vreemd vind omdat dat op zich wel erg duidelijk is.
Ook de verdwijnende zij balk terug roepen lijkt mij niets vreemds.
Maar wat moet je zeggen van een Win 7 gebruiker die de optie niet kent die ook in Win 7 zit om je scherm groot te zetten of half scherm.

Ik gebruik CTRL ALT en dan de cijfers van het numpad.
Maar merk dat het nog wat bugy is bij mij want CTRL ALT T werkt niet altijd bij mij. Is nog een bug waarvan ik hoop dat ze zo veel mogelijk weg zijn zodra de eind versie komt.

Als ik zo typ dan gebruik ik de sneltoetsen ook veel maar als ie langs mij staat met Youtube en dergelijke niet.
Maar ga mijn muis wat anders instellen zodat ik met die van window kan wisselen.
Is dat ook opgelost.
Moet zeggen dat ik nu meer sneltoetsen ken.

Met de stap terug bedoelde ik dat ze niet aan versimpeling werkte of alles duidelijker maakte dan wat het nu is.
Je mist op de Ubuntu site een duidelijke instructie hoe het systeem werkt en hoe je makkelijk alles terug kunt vinden.
Zou mooi zijn als ze daar een filmpje op zetten met hoe ze alles doen en wat tips er bij zetten.

Staat er nu ook wel maar het is zoeken en het kan duidelijker.

Offline markba

• Lid
« Reactie #220 Gepost op: 2011/04/20, 00:13:18 »
lol, al die functies die je nu opnoemt zitten ook in Unity. Waar blijft het precies achter?

Ben ook benieuwd, want de functies zijn nl. exact hetzelfde. Maar misschien is dat niet zo vreemd want Unity heeft met een schuin oog naar GNOME3 gekeken (andersom dacht ik niet).

Bedoelde de uitkomst van het onderzoek en niet het lijstje met sneltoetsen. Sorry was wat onduidelijk neer gezet.
Duidelijk. Het onderzoek schrik ik ook een beetje van, dat blijkbaar de simpelste dingen vaak niet lukken. Het positieve vind ik dat ik er vanuit ga dat Canonical ook echt iets met dat onderzoek gaat doen; Unity kan dan (nog) verder verbeteren dat zelfs de grootste 'digibeet' er iets mee kan (zonder uitleg).

Je mist op de Ubuntu site een duidelijke instructie hoe het systeem werkt en hoe je makkelijk alles terug kunt vinden.
Zou mooi zijn als ze daar een filmpje op zetten met hoe ze alles doen en wat tips er bij zetten.

Dit is idd iets wat ontbreekt. Eigenlijk zou het rechtstreeks in de help van Ubuntu verwerkt moeten worden, waaronder alle snelkoppelingen die ik al eerder genoemd heb. Het zal wel de bedoeling zijn, maar voor nu zit het er niet in.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/20, 00:17:40 door markba »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #221 Gepost op: 2011/04/20, 00:26:31 »
Het niveau van sommige gebruikers was wel erg laag en dan schrik ik keer op keer.

Ik weet niet welke versie ze gebruikte maar aan het aantal bugs te lezen was het nog een vroege versie.
Weet niet of ze het in die fase moeten doen maar ben er wel voor dat ze het doen.
Zou op veel grotere schaal moeten gebeuren en dan ook nog eens onder de verschillende beroepen.

« Reactie #222 Gepost op: 2011/04/20, 00:33:16 »

En zaten al eerder in KDE. Niet om de fanboy uit te hangen, maar om aan te geven dat het niets nieuws is in GNOME 3.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #223 Gepost op: 2011/04/20, 01:02:24 »
@emiel: BSD is de 4e bekende qua naam. Haiku de 5e.

Ik ken ze maar er waren er in het verleden meer.

@emiel1976, ik zeg niet dat Unity echt slecht is en het zal zekers verbeterd worden ,maar ik weiger categorisch die CPU/Grafische kaart vretende Compiz te gebruiken nu niet en nooit niet.

Bij mij gebruikt ie niet veel CPU.
Zit alleen nog wat irriterende bugs in.
Ik merk geen verschil tussen 10.10 zonder compiz en Unity met compiz kwa CPu gebruik.
Grafische kaart werkt beter in Unity met compiz dan met compiz in 10.10 maar als ik mij niet vergis kun je in de classic mode compiz gewoon uit zetten.
Heb kwa videokaart nog niets gemerkt dat ie het zwaarder heeft.
Maar snap het wel.

Gnome 3 draaide bij mij wel beter kwa menu's. Overgangen gingen beter maar dat komt denk nog wel goed in Unity.
Maar beide hebben niet mijn voorkeur.
Ik vind persoonlijk Gnome 3 te extreem voor mij om te gaan gebruiken. Unity is iets minder extreem door de zij balk denk ik.
Maar ik wacht tot 11.10 voor ik een keus maak. Kijken wat Gnome 3 doet en wat Unity doet.
ik sluit ze geen van beide uit.

« Reactie #224 Gepost op: 2011/04/20, 11:11:03 »
@emiel: Ja, zoals bijv. het helaas dode project SkyOS. Zoveel mogelijk en zo mooi mogelijk OS maken met een monolitische kernel. Respect voor Robert Szeleny :) Jammer dat het dood is :(