By the way Gandyman. Een fout in de kabel of stekker lijkt me uitgesloten. Want dan zou het probllem zich ook onder Windows moeten hebben voorgedaan.
Zeg nooit - nooit elspierre .....
Heb zelf tijden geleden eens een maf probleem hierin gehad.
Ik had toen de backend volledig 1Gig gemaakt en was daarna bezig de PCtjes 1 voor 1 te voorzien van 1 Gig kaartjes.
Uiteindelijk had ik 1 PC die steeds vreemde problemen had, langzaam liep en af en toe verbinding verloor.
Uiteindelijk na veel testen en hardware uitwisselen ging ik de netwerk kabel testen.
Toen bleek dat in 1 RJ45 stekker 1 draadje geen/slecht contact maakte.....

Ter verduidelijking,
Bij een 100MB verbinding gebruik je maar 4 draadjes van de 8, bij een 1 Gig verbinding gebruik je ze allemaal...
Maagoe, terug naar jou.

Omdat Ubuntu problemen geeft zou ik het in deze volgorde doen.
1.Ik disable dus in het bios de oude on-boardkaart.
2. Ik installer de nieuwe kaart
3.Ik sluit Windows af en start Ubuntu op.
4.Ik start Windows op en configureer de nieuwe netwerkkaart.
@woteb
Nee nee zo bedoel ik het niet.
Stel 1 PC met 2 NIC kaarten.
1.NIC voor Ubuntu die krijgt IP adres 192.168.1.105
1.NIC voor windows die krijgt IP adres 192.168.1.104
Note: je kan namelijk niet de router wijs maken dat 2 verschillende MAC adressen hetzelfde IP adres moeten gebruiken.
theoretisch kan het wel maar het kan problemen veroorzaken.
Goed deze pc hangen we aan het netwerk.
Als elspierre in windows werkt met het IP adres 192.168.1.104 moet hij ervoor zorgen dat alle andere PCtjes bij hem in de gedeelde mappen kunnen komen.
Dus rechten ed moet allemaal netjes geregeld zijn en zijn PC is bekend bij de andere PCtjes.
Nu reboot elspierre ineens en start op in Ubuntu en werkt verder op het IP adres 192.168.1.105.
Alle computers kunnen hem ineens niet meer vinden want hij wisselt van IP adres.
Dus nu moet hij eerst bij alle andere PCtjes wederom ervoor zorgen dat ze bij hem op de PC kunnen komen.
Dit betekent 2x alle andere computers bij hem toegang verlenen en rechten goed zetten.
Echter ??
Bij die andere PCtjes (die ook dualboot zijn) moet hij in beide OSen deze handeling verrichten.
Want ook daar draait
>Windows waar de 2 IP adressen in geconfigureerd moet worden en mappen gedeeld moeten worden CQ toegekend.
> Of Ubuntu draait ineens waar die 2 IP adressen in geconfigureerd moet worden en mappen gedeeld moeten worden CQ toegekend.
Zo bedoelde ik dat op die andere PCtjes het 4 X gedaan moet worden....
En omdat elspierre nu al problemen heeft en geen ict expert is leek het me beter eerst de boel simpel aan de gang te helpen zodat het allemaal werkt.
Zodra alles werkt kan hij achteraf nog wel jouw trucje gebruiken en met 2 NIC werken.
@ Drummies - postje #114
even een gedachten kronkel dat avahi-autopid heeft dat daadwerkelijk alleen de functie om bij een niet gededecteerd ip adres een zgn dummy ip adres weer te geven(waarvan ik de functie niet begrijp) als ik die map open
krijg ik 169.254.3.120 te zien
stel dat je in die map je eigen ip adres zet,zou die dan alsnog een verbinding opbouwen
of heeft die avahi-autopid nog meer functies je kan hem nl ook ongestraft verwijderen
edit http://xspector.blogspot.com/2007/07/ub … oblem.html
Laatst bewerkt door drummies (Gisteren 12:52:58)
Als ik zo de geplaatste link lees vermoed ik dat dit een laptop betreft.
De gewone NIC is dan eth0 en de draadloze NIC is eth1.
Dus 2 NIC's in 1 PC.
Nogmaals, avahi-autopid is een helper voor netwerken.
Lees hier eens verder : http://avahi.org/wiki/AvahiAutoipd
En vermits goed geconfigureerd werkt dit geweldig natuurlijk.
Maar dit verteld veel, met name het laatste regeltje:
By default avahi-autoipd configures an IPv4LL address only if no routable address is configured. It uses the Netlink interface to listen for network configuration changes and disables/enables itself depending on those events. This has the advantage of being easy to understand for the user and causing no routing problems. However it has the disadvantage of breaking existing TCP connections to IPv4LL hosts if suddenly a routable address is configured. Nonetheless we decided to make this behaviour the default.
Hij kan je dus goed dwars zitten.
Stel je krijgt geen verbinding met een netwerk, dan zou in theorie jouw PC heel lang blijven zoeken en wachten op een verbinding, avahi-autopid kan er dan voor zorgen dat hij terug grijpt naar een oude bekende config.
Daarom zij ik al eerder dat avahi-autopid wel goed is, maar wel goed geconfigureerd moet worden.
En normaal gebeurd dit bij de installatie van het OS.
Zoniet dan gebruikt hij het basic IP adres om op terug te vallen.
In alle gevallen dat hij niet geconfigureerd is zal het een killer worden die voor problemen zorgt.
* En dan kan je hem beter even verwijderen,
* zorgen dat alles goed werkt,
* indien alle problemen voorbij zijn hem weer installeren en configureren.
(Als je hem nodig hebt voor IPv4LL verbindingen.