1. Ik heb de andere netwerkkaart nog niet geprobeerd omdat ik hoop dat het probleem hier wordt opgelost.
Hier kunnen we niets oplossen ??
We kunnen handreikingen geven die jij moet uit testen op je PC.
Net zoals "Zuiver meten is zeker weten" geld hier dat alleen met stap voor stap testen we erachter kunnen komen waar het probleem zit.
3. Het is volkomen random dat zich het probleem voordoet.
Soms 3 x achtereen mis en soms gaat het een week goed. Ik vermoed daarom dat het probleem in de netwerkkaart zit. Want beide PCś zitten op dezelfde modem en router.
Ik voel een aan grenzende zekerheid dat het hier een hardware probleem betreft.
Dit is wederom te relateren aan de tekst die leepesjee heeft opgeduikeld uit de MAN pages.
let op wat er hier gezegd word, ( ik had dit ook al eerder aangehaald)
Old leases are kept around in case the DHCP server is unavailable when dhclient is first invoked (generally during the initial system boot process).
Wanneer jouw pc boot word het OS opgestart.
dan word 1 voor 1 alle programma's gestart die nodig zijn voor het OS.
Dus ook de zaken voor het netwerk gebeuren.
Uiteindelijk krijg je het desktop voor je neus en kan je werken.
Echter jouw moederbord heeft een onboard netwerk kaart en dus gaat de bios die actieveren.
En niet het OS.
Dus de netwerk kaart gaat een IP adres opvragen bij je router tijdens het aanzetten van de PC.
Nu vermoed ik dat die NIC (is netwerk kaart) dit IP adres niet doorgeeft aan het OS,
WAT VEEL LATER OPSTART.
Snap je ?
De NIC kaart is sneller dan het OS dit komt pas veel later in de boot volgorde.
Daarbij is de NIC kaart te passief om achteraf door te geven aan het OS welk IP adres hij mag gebruiken.
Dit is ook de reden waarom ik Intell NIC kaarten gebruik, liefst met processor en geheugen erop die je goed kan configureren.
Die belasten de CPU niet met netwerk zaken en geven altijd alles perfect door.
Dus wanneer de NIC kaart niet goed communiceert met het OS (Ubuntu) zal Ubuntu dus geen IP adres krijgen.
Voorheen viel hij terug op dat wazige IP adres waardoor je wel netwerk had maar geen internet.
Nu
hij terug vallen op wat er in de dhclient.eth0.leases staat.
BTW wat er verder in de tekst staat is dat er maar 2 riedels in de dhclient.eth0.leases word gezet.
Omdat dit tijdens boot erin word gezet en om te voorkomen dat die file eindeloos lang word is ervoor gezorgd dat er maar 2 instaan en wanneer er een nieuwe lease komt en er staan 2 stuks in die file word hij overschreven.
Daarom staan er altijd maar max 2 in.
Gandyman, Woteb en Peterbeter,
Ik heb voor alle zekerheid nog even op mijn andere Ubuntu/Windows PC gekeken, waar ik nooit problemen mee heb en ook hierop staat het slechts 1 keer.
Zit me nu te bedenken dat dit kan komen omdat jij in je router de lease tijd op oneindig hebt staan en er dus nix verandert.
@Peterbeter
Wordt er bij elspierre niet geleasd misschien? Al weet ik (ook al) niet precies wat dat inhoudt.
Release= betekent zoveel als vrijgeven van iets, in dit geval een IP adres, dit word altijd gedaan door de DHCP server.
Lease= betekent zoveel als tijdelijk krijgen - lenen van iets, in dit geval een IP adres.
Denk maar eens aan Leasen van een auto.
Gandyman: het lijkt er inderdaad op dat maken van netwerkverbindingen vnl op toeval berust.
De struktuur hoe een verbinding tot stand komt lijkt me gewoon te krikkel om gewenste stabiliteit te bieden. Tis is bijna wonder dat het zo vaak goed gaat.
Dat is het idd.
Moet je maar eens goed nadenken hierover en ermee bezig zijn.
We spannen een paar koperdraadjes.
Iemand krijgt ineens zin om een aantal bitjes achter elkaar over dit koper draadje te versturen.
eerst een start-bit dan wat data-bitjes dan een stop-bit.
Dit vliegt over duizenden kilometers via allerhande computers door koperdraadjes wereldwijd rond.
Dan komt het aan bij de ontvanger en die antwoord dan.
Als er 1 bitje weg is, is het pakketje ongeldig en dus zal de afzender net zolang pakketjes versturen totdat hij antwoord krijgt, waarna de data heen en weer vliegt, denk aan een website die bij jouw thuis word opgebouwd.
Nu moet je voorstellen dat van alle gebruikers op het internet al die ontelbare pakketjes data achter elkaar rondvliegen over de wereld over al die netwerken.
Tis bijna onvoorstelbaar. !
Dat opnieuw verzenden moet gewoon omdat het zovaak fout gaat, en dit is dan de toeval factor die erin zit.
Het word toevallig verzonden, en komt bij toeval helemaal kompleet aan op het juiste adres.
Werkelijk onvoorstelbaar.