Hoi allemaal,
Mijn naam is Rens. Sinds 1983 actief met computers. Van een heuse ZX81, via Commodore 64 - Amiga, Atari ST toegegroeid tot het huidige PC tijdperk... Online ben ik sinds 1988, op Internet zit ik vanaf 1994 (een tijdperk waar maar weinigen wisten wat Internet betekende...).
Ik heb het laatste decenium keurig het Microsoft pad bewandeld... Beginnend mij MS/DOS 3.0 tot Vista op dit moment. Ik zeg eerlijk 'Ik ben een wat luie gebruiker geworden'... Vroeger 'spookte' ik van alles uit, nu heb ik graag dat zaken gewoon simpel werken. Bij een kennis had ik ongeveer de volgende conversatie:
Kennis: Waarom probeer je ook niet eens Linux?
Ik: Och, ik sta er niet onwelwillend tegenover, maar heb weinig zin meer om van alles uit te vogelen. Ik wil bij een besturingssysteem hooguit een paar maal op 'OK' clicken tijdens de installatie, een hoop koffie drinken met armen over mekaar en hopla, een volledig werkend besturingssysteem. OK, alleen even draadloos Internet installeren, maar voor de rest moet alles meteen werken. Zoals b.v. Vista dus, ik ben een beetje lui geworden, makker... Waarschuw me maar als een Linux distributie zo ver is...
Kennis: Dan moet ik je nu meteen waarschuwen. Want je loopt achter! Installeer Ubuntu en je krijgt wat je hebben wilt!
Ik: Echt? OK, ga ik doen. Maar eerst zien, dan geloven!
Om met de deur in huis te vallen: Ik heb een appeltje te schillen met m'n kennis, hij had ongelijk... Ik pakte VMware en installeerde versie 8.04 en ben 2 uur bezig geweest om de schermresolutie goed te krijgen (kwam niet hoger dan 800x600). Via ingewikkelde commando's in het terminal venster. Dat was toch niet wat ik bedoelde met een simpele installatie... Vandaag eens kijken of ik wat sneller geluid eruit kan krijgen...
M'n eerste indrukken met Ubuntu zijn prima hoor. Ik vind het de moeite waard om verder te gaan ermee en ben dan ook blij met dit forum. Maar m'n vooroordeel blijkt nog steeds opgeld doen: Voor de gemiddelde thuisgebruiker is het te ingewikkeld. Ik ken legio mensen om me heen die je beslist niet met het terminalvenster om moet laten gaan. Ik hoop dat Linux ooit nog eens zo ver komt dat een installatie daadwerkelijk zo simpel gaat als bij Microsoft (of zal dat er wel nooit inzitten?). OK, dit was mijn voorstelpost, ik ga eens verder met de geluidskaart...