Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zo lek als een laptop ... ?  (gelezen 17109 keer)

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #75 Gepost op: 2015/02/18, 23:30:48 »
Ik kwam bij toeval dit tegen: http://virusscan.jotti.org/en
Is een online virusscanner die scant op Linux-virussen als je een bestand opgeeft. Is dus een Linux-online-equivalent ...

Bedankt voor de tip ! Heb even een test gedaan en het is echt indrukwekkend hoor. Alleen een slechte up-time, maar goed je hebt enige zekerheid over geïnfecteerde bestanden moest je ze hebben.

Staat nu in de Bladwijzers bij het Tech-spul
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2015/02/18, 23:45:51 »
Heb er ook een laten scannen een DEB file, daar zat ook niets in. Maar ik zal er verder geen gebruik meer van maken, Zie het onderstaande waarom niet,

Geüploade bestanden worden naar antivirusbedrijven verstuurd zodat de detectiegraad van hun antivirusproducten verbeterd kan worden. Lees meer hierover in onze privacy policy. Als je niet wilt dat je bestanden doorgestuurd worden, gebruik onze dienst dan niet om deze bestanden te scannen.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2015/02/19, 08:38:59 »
@vistaus: mooie tip

@henkp: Ik begrijp je opmerking aangaande Jotti niet helemaal.

Ter vergelijking: 
Open source software maken betekent dat je code (informatie) met anderen deelt.
 In het geval van jotti wordt virus-info gedeeld.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2015/02/19, 08:50:09 »
Ja maar in die bestanden *kunnen* dingen zitten die wel eens prive kunnen zijn, denk ik zo.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #79 Gepost op: 2015/02/19, 09:19:09 »
Ja maar in die bestanden *kunnen* dingen zitten die wel eens prive kunnen zijn, denk ik zo.

Juist! En wie zegt ons of die bestanden niet ook ergens anders heen gestuurd worden? Een goede virusscanner op je eigen PC lijkt me dan beter, maar het is toch wel een mooie site.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #80 Gepost op: 2015/02/19, 10:31:23 »
Dit klinkt als een heel erg slechte beurt van Lenovo! Een laptop leveren met een vals certificaat? Ik kan het nauwelijks geloven.

Evenzogoed leveren heel veel fabrikanten van alles en nog wat mee aan software mee op hun producten en daar sta ik persoonlijk helemaal niet om te springen. Als ik dit zo lees wordt het almaar gekker en dan denk ik ook aan bepaalde Smart TV's die volgens recente berichten jouw gegevens via Internet terugsturen naar een server van de fabrikant. Nou zal dat nu nog wel onschuldig zijn (hoop ik), maar de techniek is er en dan staat in mijn idee je virtuele voordeur wagenwijd open.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #81 Gepost op: 2015/02/19, 10:40:14 »
leveren heel veel fabrikanten van alles en nog wat mee aan software mee op hun producten
Dat is (mede) een reden voor mij, om een laptop te bestellen (laten bouwen) zonder besturingssysteem, nu heb ik alles (zoveel mogelijk) in eigen hand.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2015/02/19, 10:44:24 »
Ik neem aan dat het gaat om het opsporen van nieuwe dingen.

Stel je ontvangt van een duistere vriend een email met bijlage. De bijlage is besmet en die "vriend" gaat onverminderd door met besmettingen op andere computers. Je virusscanner detecteert het mogelijk (nog) niet en het is maar de vraag of je die "vriend" op de hoogte stelt. Hoe kan een samenleving zich hier tegen wapenen?

Offline PKing

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2015/02/19, 10:58:52 »
Nou in ieder geval niet door mijn prive bestanden, overal naartoe te sturen :evil:

Ik gebruik clam geloof ik, en ik heb geen duistere vrienden....

het ligt in de aard der dingen dat een virus toch eerst ergens zijn werk moet hebben gedaan, voordat men er iets tegen kan ondernemen?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #84 Gepost op: 2015/02/19, 12:28:44 »

Juist! En wie zegt ons of die bestanden niet ook ergens anders heen gestuurd worden? Een goede virusscanner op je eigen PC lijkt me dan beter, maar het is toch wel een mooie site.

Oh, want die virusscanners op je PC sturen niks door? Zou nog even de EULA's lezen als ik jou was ;) (m.u.v. ClamTK dan want die is open source)

@anderen: Graag gedaan :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #85 Gepost op: 2015/02/19, 13:16:44 »
Oh, want die virusscanners op je PC sturen niks door? Zou nog even de EULA's lezen als ik jou was ;) (m.u.v. ClamTK dan want die is open source)

Nee, niet dat ik weet. Ik gebruik ook expres een commandoregel virusscanner. En mocht ik er ooit achter komen, dan gebruik ik voortaan alleen Clam.

Heb jij een aanleiding om dit te beweren? Geef dan eens een link?

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2015/02/19, 15:40:33 »
@jvecht, ga eens voor de gein naar de Avast Site en lees het daar, het is nogal wat leeswerk, maar je schrik je rot, wat je allemaal te weten komt.
Dat is bij alle virusscanners hetzelfde liedje trouwens.

Ik gebruik op mij VM waar Win7 prof op staat alleen die van Windows, maar die kan er ook wat van. Maar op die VM heb ik niet veel staan, dus valt er weinig voor hun te halen.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #87 Gepost op: 2015/02/19, 16:46:27 »
@jvecht, ga eens voor de gein naar de Avast Site en lees het daar, het is nogal wat leeswerk, maar je schrik je rot, wat je allemaal te weten komt.

Txs, Henkp. Ik ben naar Avast gegaan, maar ik zie nergens iets over dat virusprogramma's wat zouden verzenden naar servers van hun fabrikanten of ook maar iets wat daar op lijkt. Avast is trouwens zelf een fabrikant. Ik hou er dan wel rekening mee dan ze hun belangen in het oog houden.

Waar moet ik ergens kijken?

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2015/02/19, 17:40:41 »

Txs, Henkp. Ik ben naar Avast gegaan, maar ik zie nergens iets over dat virusprogramma's wat zouden verzenden naar servers van hun fabrikanten of ook maar iets wat daar op lijkt. Avast is trouwens zelf een fabrikant. Ik hou er dan wel rekening mee dan ze hun belangen in het oog houden.

Gewoon helemaal naar beneden scrollen, en daar de privacy lezen. Dat geld voor alle Web Site. Maar om het makkelijk te maken staat hier onder de link.
Je kan daar ook nog de algemene voorwaarden lezen. Dat is ook zeer belangrijk.

https://www.avast.com/nl-nl/privacy-policy

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #89 Gepost op: 2015/02/19, 17:52:39 »

Gewoon helemaal naar beneden scrollen, en daar de privacy lezen. Dat geld voor alle Web Site. Maar om het makkelijk te maken staat hier onder de link.

Alle 'privacyschendende' functies (FileRep, Avast Community) zijn uitstekend uit te schakelen vanuit het programma. Standaard staan de opties op 1, maar zodra je deze op 0 zou zetten, zou je (in theorie) geen privacyschending hebben die persoonlijk te identificeren is...

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2015/02/19, 17:59:45 »
@Timo, en dat weet de doorsnee gebruiker?, De meeste lezen heel weinig tot zelfs helemaal niet. Laat stil staan dat ze benul hebben wat ze wel of niet moeten instellen.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #91 Gepost op: 2015/02/19, 19:53:38 »
@Timo, en dat weet de doorsnee gebruiker?, De meeste lezen heel weinig tot zelfs helemaal niet. Laat stil staan dat ze benul hebben wat ze wel of niet moeten instellen.
Maar het is dus, i.t.t. wat jij zegt, perfect mogelijk om een virusscanner zoals Avast! te gebruiken zonder meteen al je privacy kwijt te zijn.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2015/02/19, 20:40:20 »
Maar het is dus, i.t.t. wat jij zegt, perfect mogelijk om een virusscanner zoals Avast! te gebruiken zonder meteen al je privacy kwijt te zijn.

In (in theorie) wel zoals je zelf al aan geeft.  =D =D

Maar in de praktijk is dat een stuk lastiger!  =D =D =D

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #93 Gepost op: 2015/02/19, 20:41:44 »

Gedaan. Dat gaat bij Avast erg ver, ja. Ik heb eens gekeken bij de twee virusscanners die ik gebruik. Dat is daar toch een stuk minder vergaand. Wat een lappen tekst altijd weer. En dan moet je daarvan de juridische betekenis van zien te snappen. Nou, daar kom ik vast niet ver mee. Maar wie dan wel? Gevalletjes indekken natuurlijk.

Laten we wel eerlijk zijn. We willen dat die software je rommel opruimt. Dat gaat niet met de ogen dicht. Toen ik vanmorgen de stofzuiger gebruikte deed ik ook mijn ogen niet dicht. En dat was een stuk simpeler dan virusscannen.

« Reactie #95 Gepost op: 2015/02/23, 00:41:08 »
Uit recent onderzoek over 2014 is gebleken dat ondanks de bekende kwetsbaarheid van het Windows-platform Mac OSX het meest kwetsbaar was in 2014, tezamen met iOS. Op browserniveau spande IE echter wél de kroon op Windows, hetgeen niemand zal verbazen :rolleyes: http://www.winbeta.org/news/forget-windows-most-vulnerable-operating-systems-2014-were-mac-os-x-and-ios

Noot: het gaat hier, voor de duidelijkheid, dus om het aantal kwetsbaarheden/de hoeveelheid; hoe snel een kwetsbaarheid opgelost wordt is natuurlijk een ander verhaal.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2015/02/23, 06:19:09 »
Opvallend, Linux staat 3, dus boven Windows.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2015/02/23, 08:55:45 »
Uit recent onderzoek over 2014 is gebleken dat ondanks de bekende kwetsbaarheid van het Windows-platform Mac OSX het meest kwetsbaar was in 2014, tezamen met iOS. Op browserniveau spande IE echter wél de kroon op Windows, hetgeen niemand zal verbazen :rolleyes: http://www.winbeta.org/news/forget-windows-most-vulnerable-operating-systems-2014-were-mac-os-x-and-ios
Noot: het gaat hier, voor de duidelijkheid, dus om het aantal kwetsbaarheden/de hoeveelheid; hoe snel een kwetsbaarheid opgelost wordt is natuurlijk een ander verhaal.
En laten we niet vergeten dat de beveiligingsindustrie die deze rapporten maakt de "aanbevelingen" van Microsoft volgt en alle kwetsbaarheden die in één megapatch opgelost worden als één kwetsbaarheid telt.
Niet elke kwetsbaarheid in Mac OS X of Linux is bovendien zomaar uitbuitbaar, bovendien is er een duidelijk verschil tussen servers en desktops. Geen enkele kwetsbaarheid in de kernel is makkelijk uitbuitbaar vanaf het internet bij gewone desktops. Dat is bij Windows wel even anders.
Bovendien wordt er inderdaad met geen woord gerept over hoe lang het gemiddeld duurt eer een gevonden kwetsbaarheid ook echt opgelost wordt, zoals al eerder aangehaald.

Bottom line: ondanks wat dat rapport doet vermoeden heb ik geen enkele schroom om een Linux systeem op het internet aan te sluiten en met Windows heb ik hele grote schroom.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #98 Gepost op: 2015/02/23, 10:28:07 »
Het verhaal is uit de derde hand! Als je de links terugvolgt via GFI (ook een MS partner) kom je bij de NVD en daarna raak ik het spoor op die NVD website compleet kwijt. Nergens is in die enorme berg data en statistieken iets te vinden wat terugkoppelt naar het getoonde overzicht. Wel is er een opmerking te vinden dat wat betreft de gegevens van Linux systemen enige terughoudendheid betracht moet worden.

Ik hou niet van verhalen zonder enige transparantie!

En daarnaast ben ik het eens met Bloom: het overzicht toont maar zeer ten dele de werkelijke kwetsbaarheid. Wat betreft Linux valt me persoonlijk op dat kwetsbaarheden onmiddellijk worden gepubliceerd, als ze er al een keertje zijn, en in de direct daarop volgende update (bij mijn Xubuntu bakken dan) worden aangepakt. Plus dat zich natuurlijk niks belangrijks kan installeren zonder beheerdersrechten.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #99 Gepost op: 2015/02/23, 10:49:22 »
Ik hou niet van verhalen zonder enige transparantie!
Precies. Het zogenaamde linkjesplempen is zo gemakkelijk. Voor iedere waarheid is nl. op internet een bevestiging te vinden.

Een anekdote: heb een tijd geleden een discussie gehad met iemand die Windows-minded was over het niet-existent zijn van virussen (in het wild) op Linux. Hij ging zoeken en kwam met een linkje terug. Uiteraard viel daar veel (zo niet alles!) op af te dingen. Maar hij (ja het was een man) was nogal triomfantelijk daarover, dat er tóch een virus op Linux bestond; al was het slechts in zijn beleving.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid wordt wel eens gezegd. Maar vaak is die waarheid slechts een perceptie, gevangen in zelfgekozen dogma's.....