Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zo lek als een laptop ... ?  (gelezen 17058 keer)

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #100 Gepost op: 2015/02/23, 10:51:52 »
Veel mensen weten niet eens dat ze al dagelijks een Linux kloon gebruiken,want dat is Android!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #101 Gepost op: 2015/02/23, 11:06:22 »
Uit recent onderzoek over 2014 is gebleken dat ondanks de bekende kwetsbaarheid van het Windows-platform Mac OSX het meest kwetsbaar was in 2014, tezamen met iOS. Op browserniveau spande IE echter wél de kroon op Windows, hetgeen niemand zal verbazen :rolleyes: http://www.winbeta.org/news/forget-windows-most-vulnerable-operating-systems-2014-were-mac-os-x-and-ios

Noot: het gaat hier, voor de duidelijkheid, dus om het aantal kwetsbaarheden/de hoeveelheid; hoe snel een kwetsbaarheid opgelost wordt is natuurlijk een ander verhaal.
Dat laatste is nu precies de crux. Want uiteraard is het zéér belangrijk hoe lang je blootgesteld bent aan een kwetsbaarheid. Het is alsof je zegt dat het aantal verkeersongelukken is toegenomen, maar verzuimt te vermelden dat het 'slechts' om blikschade gaat. Met statistieken kun je alle kanten op.

Maar zoals hierboven ook al is aangegeven, is de context van dat onderzoek volstrekt dubieus en daardoor tendentieus. Discussie over de conclusies daaruit is dan nogal nutteloos. Het vreet alleen energie weg, energie die je beter ergens anders aan kunt besteden (dat is wat ik iig doe).
« Laatst bewerkt op: 2015/02/23, 12:04:28 door markba »

« Reactie #102 Gepost op: 2015/02/23, 13:37:16 »
Uit recent onderzoek over 2014 is gebleken dat ondanks de bekende kwetsbaarheid van het Windows-platform Mac OSX het meest kwetsbaar was in 2014, tezamen met iOS. Op browserniveau spande IE echter wél de kroon op Windows, hetgeen niemand zal verbazen :rolleyes: http://www.winbeta.org/news/forget-windows-most-vulnerable-operating-systems-2014-were-mac-os-x-and-ios
Noot: het gaat hier, voor de duidelijkheid, dus om het aantal kwetsbaarheden/de hoeveelheid; hoe snel een kwetsbaarheid opgelost wordt is natuurlijk een ander verhaal.
En laten we niet vergeten dat de beveiligingsindustrie die deze rapporten maakt de "aanbevelingen" van Microsoft volgt en alle kwetsbaarheden die in één megapatch opgelost worden als één kwetsbaarheid telt.

Dat weet ik nog zo net niet. Als dat hun bedoeling was, hadden ze dan niet Internet Explorer ook een stuk lager in de kwetsbare webbrowser-lijst gezet?

Offline markba

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2015/02/23, 13:48:55 »
En laten we niet vergeten dat de beveiligingsindustrie die deze rapporten maakt de "aanbevelingen" van Microsoft volgt en alle kwetsbaarheden die in één megapatch opgelost worden als één kwetsbaarheid telt.
Dat weet ik nog zo net niet. Als dat hun bedoeling was, hadden ze dan niet Internet Explorer ook een stuk lager in de kwetsbare webbrowser-lijst gezet?
Mss omdat Internet Explorer toch al een zinkend schip is (= algemeen bekend, niet alleen bij de intimi) en het in Win10 vervangen gaat worden door een nieuwe browser?
http://tweakers.net/nieuws/100490/gerucht-microsoft-gaat-bij-windows-10-een-nieuwe-browser-introduceren.html
(dus met dat IE hoef je niet 'voorzichtig' te zijn, in PR-termen dan; alles wordt nl. beter met die nieuwe browser, belooft MS ons)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2015/02/23, 13:59:37 »
Tja, het is waar je je focus op legt. Volgens de site waren er 24 'HIGH VULNERABILITIES' in Linux tegen 26 in Windows, geen significant verschil in mijn ogen. Daarintegen had OSX er 64.

« Reactie #105 Gepost op: 2015/02/24, 00:00:39 »
Nog even een toevoeging vanuit de praktijk, in het Engels ook bekend als "notes from the field". Ik gebruik Linux vanaf Fedora 4 (pak 'm beet 2005), na v6 ben ik overgestapt op Ubuntu 7.x, nadien vanwege Dash-gedoe (Ubu 10, 11, 12?) naar Xubuntu verhuisd, tot op heden. Dat betekent een jaar of negen full-time Linux, zonder Windows, en ook een jaar of negen zonder enig probleem. Hé ho, da's niet helemaal waar. Mijn dochters klikten wel eens op knoppen op websites die zeiden " Wil je Justin Bieber nog beter én in 4K én in HDTV én in 3D etc. bekijken, klik dan hier." Dat gaf wel eens html-rotzooi. Maar afgezien daarvan (m'n dochters klikken niet meer op dergelijke Russische/etc. links) nooit problemen. Een virusscanner gebruik ik niet. Een malware-scanner ook al niet. Viva Linux!

« Reactie #106 Gepost op: 2015/02/24, 10:29:37 »
Ja,dat kan ik ook alleen maar bevestigen,ik werk met Ubuntu van af 8.01 en altijd zonder virusscanner en nooit een probleem daar mee..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #107 Gepost op: 2015/02/26, 23:23:55 »
Hé ho, da's niet helemaal waar. Mijn dochters klikten wel eens op knoppen op websites die zeiden " Wil je Justin Bieber nog beter én in 4K én in HDTV én in 3D etc. bekijken, klik dan hier." Dat gaf wel eens html-rotzooi.

Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd wat voor rotzooi dat dan geeft. Linkje naar topic of zo?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #108 Gepost op: 2015/02/27, 11:08:44 »
Nee, dat weet ik niet meer precies. Ik herinner me dat de zoekmachine van de browser was overgenomen [edit: en die dus vooral naar goksites etc. linkte] en/of dat er een extra knop/bookmark aan de browser was toegevoegd. Ook een keer meegemaakt dat een spelletjessite een knop vertoonde met de vraag "Wil jij meer krediet (meer speelpunten), klik dan hier". Vervolgens moest m'n dochter (die toen 9 of 10 was of zo) met een mobiele telefoon (van haar moeder, even 'geleend') een code doorsturen, waarna direct iets van 4,50 euro van het beltegoed werd afgeschreven. Kinderen te grazen nemen, dan ben je echt fijn bezig hè?

« Reactie #109 Gepost op: 2015/03/01, 00:30:02 »
Nieuwste folder van de Hardware Outlet zat in onze brievenbus, tezamen met alle andere folders, en wat leuk is is dat ze net zoals bijv. Computerstunt ook PC's aanbieden zonder besturingssysteem erop voor leuke prijzen! Dus voor wie geïnteresseerd is... :)

(klik om te vergroten)

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2015/03/01, 12:11:10 »
Er zijn nog wel andere computer zaken die het ook zonder besturing systeem leveren, klik maar op de onderstaande link,

http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=17970&tk=6177&lk=9916

Offline PKing

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2015/03/01, 12:13:26 »
En bij de meeste webwinkels kun je gewoon aanklikken wel of geen OS, zo heb ik mijn machine ook gekocht een paar jaar geleden.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #112 Gepost op: 2015/03/01, 13:04:07 »
Er zijn nog wel andere computer zaken die het ook zonder besturing systeem leveren, klik maar op de onderstaande link,

Ik zei ook "zoals bijv. Computerstunt". Daarmee gaf ik dus al aan dat ik weet dat er ook anderen zijn. Ik dacht gewoon: we kregen deze folder in de bus, leuk om er nóg een te tonen hier die dat ook doet. Maar soit...

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2015/03/01, 14:44:27 »

Ik zei ook "zoals bijv. Computerstunt". Daarmee gaf ik dus al aan dat ik weet dat er ook anderen zijn. Ik dacht gewoon: we kregen deze folder in de bus, leuk om er nóg een te tonen hier die dat ook doet. Maar soit...

Vat toch alles niet zo letterlijk op. Dat je dat hier vermeld is alleen maar goed. En daarom gaf ik ook die link, zodat de bezoekers die dit lezen, zelf kunnen kiezen waar ze naar toe gaan, als ze een computer zonder OS willen aanschaffen.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2015/03/01, 15:36:06 »
De strekking van het bericht van Vistaus, leek mij dat het vrij bijzonder is dat een computer zonder OS geleverd wordt.
Bij veel webwinkels is dat al jaren niet meer zo.
Bij "gewone"  winkels ligt dat wat anders......

Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #115 Gepost op: 2015/03/01, 15:51:09 »
De strekking van het bericht van Vistaus, leek mij dat het vrij bijzonder is dat een computer zonder OS geleverd wordt.
Bij veel webwinkels is dat al jaren niet meer zo.
BTO levert standaard zonder OS, maar geeft alleen support op Windows.
In de betere computer winkel mag je testen met een live-DVD en weet je alles.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2015/03/01, 18:37:56 »
Citaat
In de betere computer winkel mag je testen met een live-DVD en weet je alles.
Wat is een betere winkel?
Wie maakt wat een betere winkel is?
Een betere winkel is.... een winkel waar je zelf met een live-CD aan de slag kunt
(dus precies zoals het hierboven staat)  :)

Vroeguh deed ik dat (testen met een live-CD) bij Computerland (nu: Paradigit). En van MyCom weet ik dat ze zelf live-CD's onder de toonplank hebben.
(volgens de definitie zijn beiden dus de 'betere' winkels)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #117 Gepost op: 2015/03/01, 18:56:47 »
Wie maakt wat een betere winkel is?
Ik.
Maar wel door mijn voorkeur voor open-source en gratis :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2015/03/01, 18:56:57 »
lol de betere winkel zal voor iedereen anders zijn, afhankelijk van de eisen die je zelf stelt.
Ik hoef niet met een live cd aan de gang in een winkel, ik vindt online wel uit wat wel of niet werkt.

Maar ik denk dat een echte winkel voor veel mensen die een computer kopen en geen kennis van zaken hebben een uitkomst is, maar al die overhead moet wel betaald worden.

Offline markba

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2015/03/01, 19:10:23 »
Ik hoef niet met een live cd aan de gang in een winkel, ik vindt online wel uit wat wel of niet werkt.
Probleem is vaak dat de online-spec niet klopt met de werkelijke spec. Dan sta je toch raar te kijken (is me wel eens overkomen)

« Reactie #120 Gepost op: 2015/03/01, 20:23:18 »
Verschil is alleen wél dat wat jij postte gaat over een webwinkel, wat ik postte ging over een fysieke winkel, maar evengoed is het altijd mooi om mensen de keuze te bieden natuurlijk dus alsnog bedankt voor het posten van die link :)
« Laatst bewerkt op: 2015/03/01, 20:26:34 door Vistaus »

Offline PKing

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2015/03/01, 20:52:33 »
Probleem is vaak dat de online-spec niet klopt met de werkelijke spec. Dan sta je toch raar te kijken (is me wel eens overkomen)

Ik heb altijd een goede mailwisseling met die zaken waar ik een computer koop voor mij of iemand anders.
1 van de dingen die ik altijd afspreek, is dat de computer altijd aan de afgesproken specs moet voldoen, zelfs als wat er in de kast zit beter is wordt het teruggestuurd, dat houdt dingen helder :-*
Dat wil niet zeggen dat ik supergoede computers koop, maar wel altijd een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heb.

« Reactie #122 Gepost op: 2015/03/05, 13:40:14 »
O ja, naast Hardware Outlet nog eentje voor het fysieke winkel-lijstje van winkels die zonder OS leveren: Goldberg Computers in Almere: http://www.goldberg-computers.nl/index.htm
Naast een hoop gebruikte computers voor niet al te dure prijzen bouwen ook hun computers voor je zonder OS en hebben ze net als Hardware Outlet ook wat standaardmodellen zonder OS :)

« Reactie #123 Gepost op: 2015/03/17, 02:37:59 »
En nóg een webshop, eentje die 'groene' computers levert, ook met Ubuntu :) (kwam ik toevallig tegen)
http://www.gogreencomputers.nl/

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2015/03/17, 11:26:18 »
voor de installatie van Ubuntu 14.04 LTS. Het kost 19 euro.
Nette prijs. Een paar schroefjes op de achterkant v/d monitor, een paar kabeltjes in pluggen, kan je op een zaterdag middag zo doen. Geen moeilijke toestand met bios en uefi. En je hebt een fluisterstil systeem. De Raspberry Pi e.d. hebben ons de weg gewezen.