voor het installeren van Windows, doet hij twee dingen: leveren van het OS + installeren daarvan.
Nee, hij levert alleen PC's, de software zal je al moeten hebben van een oude PC, hij noemt zijn product dan ook een upgrade PC v.w.b. de hardware.
OK, dan levert hij idd geen Windows maar moet de klant daar zelf voor zorgen. Maar zo zou je ook de installatie van Linux kunnen zien: dat de klant met een Linux-ISO aan komt zetten en die hij dan als
dienst erop zet. En dan hoef je dus geen ondersteuning te bieden op het product (op de dienst zel wel natuurlijk).
Voor Linux kun je moeilijk spreken van een levering, want voor het OS zelf betaal je niets (als we het over Ubuntu oid dergelijks hebben). Waar je wél voor betaalt is de dienst voor het installeren van Linux. Dus de ondersteuning zal m.i. alleen gelden voor het installeren (of dat deugdelijk gedaan is) en niet over het product (m.n. inhoudelijke vragen).
Dat schijnt anders te liggen, wanneer het geleverd wordt op een nieuwe PC, dat heet consumenten bescherming.
Dat is nu precies mijn punt: het is geen nieuwe PC, want het OS wordt later, als een soort van after-sales, als dienst geinstalleerd.
Dat was zijn motivatie, niet mijn idee, want ik wilde juist een demo in zijn bedrijf zetten met Xubuntu ........
Altijd weer jammer dat door al die juridische haarkloverij er een bepaalde angst ontstaat waardoor mogelijkheden onmogelijk lijken te zijn en vooruitgang tegengehouden wordt. Dus ipv dat die consumentenbescherming ons helpt, werkt het tegen (in dit geval).
Mss wel interessant om dit punt neer te leggen bij een leverancier van PC's met Ubuntu erop, bv
http://www.gogreencomputers.nl/, eens kijken hij ze daar tegenaan kijken.