Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97770 keer)

Offline EZ-man

• Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #450 Gepost op: 2015/04/24, 10:16:10 »
Kijk eens naar het rapport Mass Surveillance dat op 23 april 2015 is uitgegeven door de commissie [ Civil Liberties, Justice and Home Affairs ]  van de EU . Zie :   http://www.europarl.europa.eu/committees/en/LIBE/home.html

Het sitimuleren van Open Source Software ( ontwikkelen van progammatuur en het toepassen daarvan) wordt als een belangrijke taak van de EU gezien.   

rapport - deel 1        http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/527409/EPRS_STU(2015)527409_REV1_EN.pdf
rapport - deel 2        http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/527410/EPRS_STU(2015)527410_REV1_EN.pdf
rapport - bijlage        http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/527410/EPRS_STU(2015)527410(ANN2)_EN.pdf

Samenvatting rapport :

Citaat
Mass Surveillance :
Technology foresight, options for longer term security and privacy improvements

The purpose of this policy brief is to provide the Members of the European Parliament with technology oriented policy options, regarding the protection of the European Information Society against mass surveillance. Four main themes have been identified corresponding to eleven different policy options.

Theme I: “Promote adoption of existing good practices”
1. End to End encryption (E2EE)
2. Open Source Software (OSS)
3. EU ICT services: Cloud, Social Media, search engines
4. Secure software development

Theme II: Build Confidence among users
5. Security baselines
6. EU Coordinated Disclosure

Theme III: Consider implementation of more disruptive initiatives
7. EU Certification schemes
8. EU Internet Subnet

Theme IV: Enable longer term innovation
9. Stimulate R&D into reduced track/traceability of users and better detection of surveillance
10. 'Fix the Internet' – promote improvement of inherent insecure protocols
11. Data Centric Security

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #451 Gepost op: 2015/04/24, 13:38:00 »
Technology foresight, options for longer term security and privacy improvements
......
Theme I: “Promote adoption of existing good practices”
......
2. Open Source Software (OSS)
Fijn dat veiligheid en privacy met OSS geassocieerd (voor vele Linux-gebruikers niets nieuws).
Verder veel papier. En papier is geduldig.....

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #452 Gepost op: 2015/04/24, 17:07:29 »
Fijn dat veiligheid en privacy met OSS geassocieerd (voor vele Linux-gebruikers niets nieuws).
Geen nieuws dat er weinig verschil in veiligheid is. Zie deel 2 pagina 18:
Citaat
It is important to keep in mind that it is not the difference between open and closed source that determines the level of security
Tenzij de EU de knip trekt (pagina 22):
Citaat
Without financial support or otherwise sponsored manpower for secure lifecycle management and certification, such platforms face substantial risks and cannot guarantee the security and privacy of their users any more than closed-source platforms can.
EZ-man bedankt voor het onder de aandacht brengen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #453 Gepost op: 2015/04/24, 17:10:00 »
Geen nieuws dat er weinig verschil in veiligheid is. Zie deel 2 pagina 18:
Citaat
It is important to keep in mind that it is not the difference between open and closed source that determines the level of security
Raar dan dat dit verband toch gemaakt wordt. Door de EU dus.
(don't shoot the messenger)

« Reactie #454 Gepost op: 2015/05/02, 19:22:18 »
http://www.ebuyer.com/store/Computer/cat/Laptops?a05471=Ubuntu heeft nu ook een paar nieuwe, goedkope laptops met Ubuntu te koop en ze verschepen ook naar Nederland :)

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #455 Gepost op: 2015/05/02, 20:16:38 »
Mensen, gaarne enige terughoudendheid in acht nemen omtrent 'fishy' praktijken van mensen en bedrijven. Ik heb het voor nu laten staan, maar laat het hierbij blijven.

Niet dat ik enige angst heb omtrent discussie hierover -integendeel zelfs- maar niet hier. Dit is een uithangbord van Ubuntu, en ook nog op een subboard wat voor iedereen googlable is.

En nu verder OT please  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #456 Gepost op: 2015/05/02, 22:08:30 »
En Full Circle Magazine rapporteert het nu ook officieel: http://fullcirclemagazine.org/2015/05/02/ubuntu-laptops-available-for-pre-order-with-ebuyer-com/

Edit: zo te lezen is het zelfs een officieel partnership :)
http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2406356/canonical-unveils-amd-based-hp-ubuntu-laptops-for-xp-laggards
http://www.computing.co.uk/ctg/news/2406747/hp-has-another-go-at-low-cost-linux-laptops

Ebuyer (hoewel ik ze niet ken) hun statement aangaande de Ubuntu-toekomst klinkt trouwens ook positief :)
"Ebuyer also conducted a trial-run last year, selling a low-cost HP laptop pre-installed with Ubuntu, which proved popular. The company said that it plans to offer more devices running Linux in future.

"We trialled and sold Ubuntu preloaded on one device last year with huge success, which precipitated our desire to expand our efforts and offer customers a wider range of Ubuntu preloaded devices moving forward," said Lee Weymouth, general manager at Ebuyer."
« Laatst bewerkt op: 2015/05/02, 22:20:00 door Vistaus »

Offline palm

• Lid
« Reactie #457 Gepost op: 2015/05/06, 10:11:19 »
http://www.ebuyer.com/store/Computer/cat/Laptops?a05471=Ubuntu heeft nu ook een paar nieuwe, goedkope laptops met Ubuntu te koop en ze verschepen ook naar Nederland :)
Ik heb geprobeerd om naar nederland te verschepen,maar dat lukt toch niet. Waar heb je gezien dat ze verschepen naar Nederland?

« Reactie #458 Gepost op: 2015/05/06, 11:02:18 »
Heb je er al 1 besteld ?
of heb je ze een berichtje gestuurd met de vraag of ze verschepen naar NL ??

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline palm

• Lid
« Reactie #459 Gepost op: 2015/05/06, 11:10:19 »
Heb je er al 1 besteld ?
of heb je ze een berichtje gestuurd met de vraag of ze verschepen naar NL ??
Kan zelfs geen account aanmaken, moet een UK postcode zijn.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #460 Gepost op: 2015/05/06, 11:16:02 »
Voor zover ik weet zijn er een aantal bestelservices in de USA gevestigd, die als verzamelpunt fungeren voor bestellingen in de USA met aflevering op een postadres in de USA.
Google dat eens, zou ik zeggen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #461 Gepost op: 2015/05/06, 11:21:03 »
http://www.ebuyer.com/help/delivery <-- Hier staat inderdaad niets over verscheping naar buiten het VK (uitgezonderd Ierland en andere eilanden bij het VK in de buurt).

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #462 Gepost op: 2015/05/06, 11:22:39 »
Ik heb geprobeerd om naar nederland te verschepen,maar dat lukt toch niet. Waar heb je gezien dat ze verschepen naar Nederland?
Volgens de gebruiksvoorwaarden (Terms and Conditions) van ebuyer.com moet je inwoner van UK zijn
    3.3  you are resident in the United Kingdom (mainland only); and
    3.4  you are accessing our site from the United Kingdom (mainland).

Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #463 Gepost op: 2015/05/06, 20:24:41 »
Ik zie nu dat ik het inderdaad fout gelezen heb, mijn welgemeende excuses voor de verwarring :( :-[

« Reactie #464 Gepost op: 2015/05/07, 10:59:27 »
Lijkt me toch wel als er genoeg interesse is of je het vriendelijk vraagt ze toch wel naar NL willen versturen ?
Ik heb nog nooit problemen gehad met leveranciers uit UK....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bwman

• Lid
« Reactie #465 Gepost op: 2015/05/08, 20:27:45 »
Meestal doen ze daar niet moeilijk over maar de verzendkosten kunnen wel stevig doordrukken.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #466 Gepost op: 2015/05/08, 22:02:07 »
Zelf doe ik het iets anders, twee dagen in de week maak ik computers en laptops in orde die naar mensen gaan met een beperkt budget. Dit zijn afgeschreven machines waar Windows XP en Vista op gedraaid heeft (werken is een groot woord  :P ) Ik pas de werkbalk van Xubuntu aan (dus naar beneden) en de reacties van de mensen zijn goed en ze zijn tevreden. Het is maar een klein dingetje, maar goed alle beetjes helpen :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #467 Gepost op: 2015/05/09, 09:04:00 »
Grappig Theo, wij zijn concurrenten!
Gezien de afstand tussen ons zullen we elkaar (bijna) nooit ontmoeten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #468 Gepost op: 2015/05/28, 19:22:22 »
Mooi idee om linux te verspreiden is beginnen met de basis nl.: in de school en thuis bij kinderen.
Linux verspreiden...goed idee! Maar hoe ? Moeilijke oefening ...zie ook hoger.
Enthousiast overbrengen naar anderen en er zeker bij vertellen dat het niet zonder slag of stoot zal zijn.
Een tip, koop een paar leuke T-Shirts, reclame maken, daar begint het mee.
Vooral kinderen zijn gecharmeerd van m'n Tux  =D
M'n Ubuntu-Shirt wekt interesse op bij volwassenen
 https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87978.25

Offline duportail

• Lid
    • ubuntushop
« Reactie #469 Gepost op: 2015/05/29, 16:51:08 »
Mooi idee om linux te verspreiden is beginnen met de basis nl.: in de school en thuis bij kinderen.

Alhoewel kinderen, vooral, moeten spelen in plaats van met een computer, console of iphone bezig te zijn.
Toch zie ik aan mijn kleinkinderen dat ze gefacineerd kijken naar die dingen ( ze blinken hé -- eksters zijn ook dol op blinkende voorwerpen) en voor je het goed en wel beseft zijn ze, achter uw rug, bezig met dat/die ding(en) dat/die blink(t)en. Je kan het niet verbieden maar wel proberen te sturen en te duiden. Communicatie met kinderen is daarbij héél belangrijk !

Het is niet gemakkelijk om mensen, organisaties, firma's, scholen en de overheid  (die verveeld zitten met de licenties) te overtuigen om eens over de 'haag' te kijken. Ze zitten ook verveeld met de omschakeling = gigantisch groot, dus ...laat het maar is de makkelijkste weg maar het kost wel handen vol geld aan de belastingsbetaler/gemeenschap.
Als het te veel moeite kost om iets werkend te hebben dan haken véél mensen af.

Ik had het ook moeilijk in het begin toen ik van windows naar linux overschakelde.
Véél distributies geprobeerd en er een tijd mee gewerkt.
De uiteindelijke keuze voor een bepaald systeem moet, mijn inziens, vrij zijn en waarbij je/iedereen zich goed voelt en de taken die je/hij wil doen  eenvoudig en snel kan uitvoeren.
"Snel", dat woord schrijf en hoor ik niet graag...alles gaat héél snél de dag van vandaag. Iedereen is haastig bezig maar vergeet kwalitatief te leven.
Wat is kwalitatief ? = door iedereen persoonlijk zelf te bepalen zonder een ander mens/organisatie schade toe te brengen.

Terug naar mijn keuze: het is Ubuntu en PCLinuxOS geworden.

Ubuntu omwille van het kunnen gebruiken van de eID-kaartlezer (Belgisch) en de eid-middleware.
PCLinuxOS omdat het iets feller werkt en goed ineen steekt - je vind de weg er snel -. Ook omdat je een root- en een gebruikerswachtwoord moet instellen. Dat telkens moeten bevestigen met een rootwachtwoord schrikt ook veel mensen af - maar het is óó zó veiliger.
Vandaar...een virusscanner is absoluut niet nodig.  Ben even afgedwaald..

En ja, als het wat moeilijker gaat of het wil niet lukken dan vloek ik ook, ben ik soms teleurgesteld en zou ik dan de boel er weer willen afsmijten!
Maar dat doe ik dan weer net niet. Probeer een oplossing te zoeken op het internet, de forums ...
Best dat er forums zijn! Zo kunnen hardnekkige problemen alsnog een oplossing  hebben.

Linux verspreiden...goed idee! Maar hoe ? Moeilijke oefening ...zie ook hoger.
Enthousiast overbrengen naar anderen en er zeker bij vertellen dat het niet zonder slag of stoot zal zijn.

Hopelijk heb ik hierbij iets bijgedragen aan het verspreidingsidee.

Mvg.,
Mau (uit België - gepensioneerd leerkracht Houtbewerking- 62 jaar en opa van vier schattige, inventieve keinkinderen).
Dit was enige weken geleden:
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/megadojo-leert-vandaag-meer-dan-duizend-kinderen-programmeren
Bijna alle (500+) pc's werkten op xubuntu 14.10

« Reactie #470 Gepost op: 2015/05/29, 19:48:20 »
14.10? Vreemde keuze...

Offline Tom

• Lid
« Reactie #471 Gepost op: 2015/05/29, 21:17:30 »
Werkten dus dacht ik voltooid verleden tijd Vistaus  ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #472 Gepost op: 2015/05/30, 09:01:23 »
Werkten dus dacht ik voltooid verleden tijd Vistaus  ;)

Oeps, je hebt gelijk, ik las over de 't' heen :-[ In dat geval heb ik niks gezegd... ;)

Offline Nero

• Lid
« Reactie #473 Gepost op: 2015/05/30, 13:56:27 »
14.10? Vreemde keuze...
Was dan ook een event van beperkte duur, en te kort op het uitkomen van 15.04.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #474 Gepost op: 2015/06/03, 11:43:45 »
Je zou denken dat een regering voorstander zou zijn van vrije openbron software en dat dus zou promoten.
Nee hoor. De Belgische federale minister Alexander Decroo (OpenVLD, vergelijkbaar met VVD) opent het nieuwe 'Microsoft Transparancy Center for EMEA in Brussel. De slogan is: "Transparantie m.b.t. software om vertrouwen op te bouwen".

Dus: de regering denkt dat Microsoft de juiste partner is voor open source???