Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97768 keer)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #425 Gepost op: 2015/03/03, 07:43:53 »
Dat OSX 10 van april '14 t/m september '14 ongeveer 0% marktaandeel zou hebben, wil er bij mij ook niet echt in. Gevalletje statistiek en leugens...
Je neemt me de woorden uit de mond.

Hier nog een 'mooi' stukje over de 'betrouwbaarheid' van Net Applications: http://techrights.org/2009/02/06/net-applications-lies/
Blijkbaar worden ze gesponsord en passen de resultaten daaraan aan. En uiteraard wordt de rekenmethodiek niet onthuld, want.....  taddadadada bedrijfsgeheim! Je kunt nog beter een op het spek gebonden kat vertrouwen.....
(nou, ik heb al meer woorden verspild aan Net Applications, veel meer dan ze waard zijn)
« Laatst bewerkt op: 2015/03/03, 07:52:06 door markba »

« Reactie #426 Gepost op: 2015/03/03, 09:51:34 »
Het is niet mijn bedoeling om hier een ideologische discussie te beginnen. Daar zijn al genoeg andere draadjes over....

Mijn bedoeling is, om in dit draadje een *praktische* gedachtenwisseling te hebben, over praktische manieren om het Linuxgebruik te bevorderen op de traditionele bureaucomputers (flaptops inbegrepen). Graag terzake dus.
afgelopen week ook weer iemand die helemaal klaar was met windows,de voor delen laten zien van Linux en die gebruikt nu Xubuntu. en is er heel tevreden over.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

« Reactie #427 Gepost op: 2015/03/03, 12:41:44 »
Dat OSX 10 van april '14 t/m september '14 ongeveer 0% marktaandeel zou hebben, wil er bij mij ook niet echt in. Gevalletje statistiek en leugens...
Je neemt me de woorden uit de mond.

Dat laatste is discutabel, maar bedenk voor dat stukje aangaande OSX wél even dat er specifiek OSX versie 10.10 wordt genoemd. 10.10 is pas officieel uitgebracht in juni 2014, dus het selecte groepje testers van de Technical Preview tussen april en juni 2014 (en iets daarna - niet iedereen upgrade zijn/haar OS direct naar de nieuwste versie na de final release) is natuurlijk nihil te noemen. Logisch dus dat OSX daarom zo rond die nullijn ligt in de door jou getoonde grafiek. Als het nu ging om OSX in het geheel, dan zou ik inderdaad net zo verbaasd zijn geweest, maar dat is dus in jou grafiek niet het geval omdat het slechts om versie 10.10 gaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/03, 12:44:44 door Vistaus »

« Reactie #428 Gepost op: 2015/03/03, 13:19:13 »
Het vreemde is: telkens als je denkt dat je een behoorlijke strategie hanteert, dat je op de meest bizarre zaken stuit;  bij een aantal mensen die ik op Xubuntu heb gezet zijn er die gewoon een occasie XP-licentie hebben gekocht en doodleuk met XP terug zijn gaan werken. Als extra hebben ze wel (peper-)dure beveiligingssoftware aangekocht voor hun systeem. IE gebruiken ze niet en gebruiken de nieuwste versie van Chrome (lijkt het meest op Chromium van Xubuntu  :( ) en/ of Firefox (en 1tje zelfs Maxton) .

Eigenaardige tendens, maar het valt me inderdaad op dat occasie licenties van XP (alle versies) moeilijk te vinden zijn op dit moment in België; ik ken zelfs een W8.1-gebruiker die gedowngrade heeft naar XP-pro.

Dat wat in ons voordeel moest spelen, blijkt nu plots een compleet nadeel.

De meesten zijn echt geen digibeten, en weten verdomd goed hoe met een Windows-bak om te gaan, dit terzijde even vermeld.

Dus een strategie is in mijn ogen niet echt makkelijk meer bij dergelijke *redelijk* ervaren gebruikers.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #429 Gepost op: 2015/03/03, 13:56:35 »
Aparte ervaring. Een paar posts geleden werd nog gesteld dat het vreemd was dat men ineens terug zou gaan naar XP maar nu blijkt dat Joris al mee heeft gemaakt dat er een aantal teruggingen naar XP. Nu zegt dat groepje erg weinig over het algehele (stijgende) marktaandeel van XP, maar het is dus toch zo'n gek verhaal nog niet dat men terugkeert naar XP. Er zijn er dus blijkens in ieder geval *wat* die dat doen.

Offline markba

• Lid
« Reactie #430 Gepost op: 2015/03/03, 14:11:00 »
Aparte ervaring. Een paar posts geleden werd nog gesteld dat het vreemd was dat men ineens terug zou gaan naar XP
Nee. Het was niet vreeemd dat men naar XP terugkeerde (meer de uitzondering op de regel schat ik zo in). Het vreemde was dat beweerd werd dat XP zonder updates toch gewoon veilig bleef. Vervolgens is mijn vraag dan: heb je überhaupt wel updates nodig om veilig te zijn? Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.....

Citaat
Nu zegt dat groepje erg weinig over het algehele (stijgende) marktaandeel van XP, maar het is dus toch zo'n gek verhaal nog niet dat men terugkeert naar XP. Er zijn er dus blijkens in ieder geval *wat* die dat doen.
Nee. Want die grafiek uit jouw linkje vertoont zoveel onregelmatigheden dat je er niets mee kunt (zie boven).
Kijk je bv naar http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp, dan zie je dat XP geleidelijk aan aandeel verliest, eigenlijk zoals je het verwacht.

Conclusies verbinden aan een website die zwaar gesponsord wordt en daardoor een aanmerkelijk belang heeft bij het tonen van de resultaten (Net Applications dus), dat mag je doen, maar vind je het erg als ik daar niet mee mee ga?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #431 Gepost op: 2015/03/03, 15:14:54 »
heb je überhaupt wel updates nodig om veilig te zijn?
Veilig is relatief, 100% veilig bestaat niet ......
Maar over XP, wanneer je een goed antivirus/firewall/spyware programma hebt, dan is de deur redelijk stevig, maar .......
de deurpost is volledig vermold, je kunt de stevige deur zo naar binnen drukken.
Daarbij is b.v. Java niet meer geupdate (en veel andere programma's ook niet), dus ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #432 Gepost op: 2015/03/03, 15:31:22 »
Maar over XP, wanneer je een goed antivirus/firewall/spyware programma hebt, dan is de deur redelijk stevig, maar .......
de deurpost is volledig vermold, je kunt de stevige deur zo naar binnen drukken.
Daarbij is b.v. Java niet meer geupdate (en veel andere programma's ook niet), dus ........
Java waardeert zichzelf toch gewoon op? En je kan, indien niet, toch zelf de nieuwste versie gewoon downloaden en installeren? (Op Windows is Java los van het OS zelf)
XP met of zonder updates is nooit veilig geweest, dus volgens mij kan het perfect om zelfs zonder enig ServicePack of veiligheidsupdate, gewoon online te werken mits goede beveiliging (niet gratis !) . Soit, ik vind het jammer voor ons in ieder geval.
De *gewone* eindgebruiker is al blij dat ie veilig kan werken én geen gedoe heeft met systeemonderhoud e.d. .
« Laatst bewerkt op: 2015/03/03, 15:42:39 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #433 Gepost op: 2015/03/03, 15:39:45 »
volgens mij kan het perfect om zelfs zonder enig ServicePack of veiligeheidsupdate, gewoon online te werken mits goede beveiliging (niet gratis !) .
Met een auto zonder remmen kan je ook veilig rijden, maar dan wel op de Noordpool :lol:

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #434 Gepost op: 2015/03/03, 15:47:22 »
Java waardeert zichzelf toch gewoon op? En je kan, indien niet, toch zelf de nieuwste versie gewoon downloaden en installeren? (Op Windows is Java los van het OS zelf)
XP met of zonder updates is nooit veilig geweest, dus volgens mij kan het perfect om zelfs zonder enig ServicePack of veiligheidsupdate, gewoon online te werken mits goede beveiliging (niet gratis !) . Soit, ik vind het jammer voor ons in ieder geval.
De *gewone* eindgebruiker is al blij dat ie veilig kan werken én geen gedoe heeft met systeemonderhoud e.d. .

Het updaten kan nog steeds, alleen krijg je geen ondersteuning meer, maar dat is in de regel ook niet nodig. Zie onderstaande link,
http://www.java.com/nl/download/faq/winxp.xml

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #435 Gepost op: 2015/03/03, 15:54:06 »
Wat betreft het XP gebeuren, daar hoeven de Linux  promotie leden zich ook niet druk over te maken. Daar Linux nog steeds als Desktop nog steeds in stijgende lijn is, als is het dan wel niet groot. Volgens de onderstaande link,
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Dus al met al, gewoon reclame blijven maken voor Linux, zo dat de mensen zelf kunnen beslissen of ze wel over willen stappen op Linux.  =D

Offline markba

• Lid
« Reactie #436 Gepost op: 2015/03/03, 16:25:49 »
Onverantwoord? Die mensen houden hun internet goed in de hand hoor, avonturieren zit bij hen er niet in.
Het is al een avontuur (!) als je onbeschermd nu.nl of Yahoo bezoekt:
http://www.nu.nl/blog/3494164/korte-tijd-malware-verspreid-via-advertentie-nunl.html
http://securitywatch.pcmag.com/malware/319413-bad-ads-on-yahoo-infected-thousands-of-users-with-malware
(vele voorbeelden vindbaar van bekende websites die besmet zijn via advertenties)

Je hebt dus helemaal niet in de hand of je besmet raakt of niet want dat risico heb je al met 'gewoon' surfen naar de bekende websites (niks obscuurs aan). En het is overigens een illusie om te denken dat AV, of deze nu betaald is of niet, je 100% bescherming biedt. En ook dit heb je totaal niet in de hand.
(bovenstaande alleen voor Win-systemen)

Dus onverantwoord: ja. Zeker als je weet dat je basissysteem gapende gaten vertoont (door niet te updaten).

Citaat
Dus al met al, gewoon reclame blijven maken voor Linux, zo dat de mensen zelf kunnen beslissen of ze wel over willen stappen op Linux.  =D
Hier gaan we vrolijk mee door idd. En als mensen denken dat ze zonder te updaten van XP toch veilig zijn, dan wens ik ze veel plezier met hun telebankieren en zo.....
« Laatst bewerkt op: 2015/03/03, 17:21:58 door markba »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #437 Gepost op: 2015/04/09, 18:24:48 »
Het onderstaande heb ik net op mijn Facebook geplaatst,

Twijfel u nog om over te schakelen op Linux Mint of Ubuntu?, lees dan de onderstaande link,

Twijfel u nog om over te schakelen op Linux Mint of Ubuntu?, lees dan de onderstaande link.

Mod-edit: Link gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 19:32:27 door Timo »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #438 Gepost op: 2015/04/09, 18:45:00 »
@Henk, de link doet het niet:
Not Found

The requested URL /Twijfel u nog om over te schakelen op Linux Mint of Ubuntu was not found on this server.

Offline markba

• Lid
« Reactie #439 Gepost op: 2015/04/09, 18:47:10 »
Het onderstaande heb ik net op mijn Facebook geplaatst,

Twijfel u nog om over te schakelen op Linux Mint of Ubuntu?, lees dan de onderstaande link,

http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/326-column-open-source-desktop-verbetert-tco-met-40
@HenkP. Je hebt de url-tag te vroeg gezet. Dit is de link: http://www.linuxmag.nl/2-algemeen/326-column-open-source-desktop-verbetert-tco-met-40

Wel weer goed nieuws trouwens. Frankrijk is goed bezig met hun mega linux-project bij de Gendarmerie. Net als Duitsland trouwens (Munchen).

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #440 Gepost op: 2015/04/09, 19:45:58 »
@mod: Vriendelijk bedankt voor de reparatie van de link.

« Reactie #441 Gepost op: 2015/04/11, 10:42:43 »
Onlangs bij iemand die bij een bank werkt Linux Mint geinstalleerd..
Deze werkt veel vanuit huis en de ICT afd. had alle mensen gewaarschuwd dat ze na 2 weken niet meer remote konden werken met XP.
Dus zijn vrouw kwam bij mij langs om te vragen of ik een oplossing wist of een goedkope nieuwe computer zodat hij thuis kon blijven werken.

Ik vroeg waarom een nieuwe computer ?
- Omdat de ICT afd. niet meer de oude computer ondersteunde, was het antwoord.

Dit verteld mij dus al genoeg, ICT zegt dus we ondersteunen windows XP niet meer en je mag er niet meer mee werken, waarna de mensen op zoek gaan naar een nieuwe computer.

Ik heb daarna ea uitgelegd en er een paar uurtjes voor uitgetrokken om Linux Mint op zijn pc te installeren, met als uitdaging een dubbele monitor...  :evil:

Hij werkt er nu een paar weken mee, en nog steeds maakt hij de opmerking "waarom niet iedereen hiermee werkt ? "
" Het kost nix werkt snel en goed en is super makkelijk....."  (zijn woorden, niet die van mij)
En het verbaasde hem dat hij er nog nooit van had gehoord.....
Deze mensen zijn volslagen digibeten dus is het logisch dat ze hier nog nooit van gehoord hebben omdat het hun interesse niet heeft..

Maar als ze er kennis mee maken vinden ze het leuk....
tis wennen, maar dat is het ook als je van je oude auto in je nieuwe auto stapt.

enyway, dit is wel een tevreden Linux gebruiker en misschien verteld hij het door...  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

• Lid
« Reactie #442 Gepost op: 2015/04/11, 11:04:47 »
Hij werkt er nu een paar weken mee, en nog steeds maakt hij de opmerking "waarom niet iedereen hiermee werkt ? "
" Het kost nix werkt snel en goed en is super makkelijk....."  (zijn woorden, niet die van mij)
En het verbaasde hem dat hij er nog nooit van had gehoord.....
Deze mensen zijn volslagen digibeten dus is het logisch dat ze hier nog nooit van gehoord hebben omdat het hun interesse niet heeft..
Way to go. Regelmatig ontstaan er hier op dit forum discussies waarom Linux niet meer wijdverspreid is. Er zijn te veel distro's. Je hebt vaak moeilijke terminal-opdrachten nodig. Er is geen commerciele ondersteuning. Het wordt niet standaard geinstalleerd op nieuwe computers. Bla bla bla.

Met de juiste aandacht, een-op-een, gaat het, ondanks alle hobbels, allemaal lukken. En iedere gebruiker die omgezet is, is er weer een. En er is ook weer een PC gered van de schroothoop. En dit ondergraaft weer de weggooi-economie die we hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=sW_7i6T_H78

Citaat
enyway, dit is wel een tevreden Linux gebruiker en misschien verteld hij het door...  8-)
Iedere succesvol overgezette gebruiker wordt als vanzelf een ambassadeur voor Linux. Laat die olievlek maar groter worden!!!!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #443 Gepost op: 2015/04/11, 15:54:42 »
Offtopic:
Een paar weken geleden was ik bij een oude "klant" van mij.
Met de opmerking Outlook doet het niet goed, bedoelden ze een probleem met Thunderbird :lol:

« Reactie #444 Gepost op: 2015/04/12, 10:17:48 »
Zo zie je maar hoe verschrikkelijk basic je moet blijven bij het gros van de mensen.....
Het verbaasd me keer op keer hoe weinig verstand? danwel inzicht de mensen hebben in computers en software. (digibeten)

Dit is en blijft IMHO de grootste hobbel om mensen te migreren van het ene OS naar het andere OS.
Want ze willen een apparaat wat werkt, en wat erop staat en hoe het werkt interesseert ze geen biet.

Ander voorbeeld:
Er was laatst iemand bij me die liep te worstelen met 2 telefoons....
Toen ik aan hem vroeg waarom hij telefoon kocht waar 2 of meer simkaarten in konden kreeg ik die bekende (ik zie water branden) blik naar me toe .....

Na wat uuuh  hmzz erm en wat?  kon ik hem uitleggen dat er telefoons zijn waar meerdere simkaarten in kunnen.
Ik liet hem mijn telefoon zien en hij viel achterover van verbazing.... met opmerkingen als nog nooit gezien. nog nooit van gehoord  en fu**king handig..

Dit terwijl die telefoons wel iemand zijn lust en leven is en toch nog nooit van gehoord hebbende.........

Hoe mensen zijn doet me wel eens terug denken aan het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud".

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline peter40

• Lid
« Reactie #445 Gepost op: 2015/04/14, 15:43:36 »
Het enige goede aan Windows is dat Gates miljarden aan ontwikkelingshulp pompt in arme landen.Ik zelf ben na XP afgehaakt, de beste stap in mijn leven.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #446 Gepost op: 2015/04/14, 15:54:15 »
Het enige goede aan Windows is dat Gates miljarden aan ontwikkelingshulp pompt in arme landen.Ik zelf ben na XP afgehaakt, de beste stap in mijn leven.

Wat het goede van Gates betreft, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Lees maar eens hoeveel aandelen hij bezit bij Monsanto, het grootste gif bedrijf ter wereld. Brrrrrrrrrr

Offline markba

• Lid
« Reactie #447 Gepost op: 2015/04/23, 10:08:00 »
Wat het goede van Gates betreft, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Lees maar eens hoeveel aandelen hij bezit bij Monsanto, het grootste gif bedrijf ter wereld. Brrrrrrrrrr

Ach, ze zijn best met de veiligheid begaan hoor......

Maar dat ondanks hun strenge veiligheidsbeleid, onlangs duizenden mensen in NL de straat op gegaan zijn om te demonstreren tegen Monsanto. Raar. Zouden al die mensen niet weten dat Monsanto toch echt z'n best doet?

http://www.nu.nl/beurs/3483396/ruim-duizend-demonstranten-monsanto.html

« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 10:16:07 door markba »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #448 Gepost op: 2015/04/23, 10:41:48 »
Het is tegen de forumregels, maar zoek eens naar Monsanto + Oekraïne  :|

Offline markba

• Lid
« Reactie #449 Gepost op: 2015/04/23, 12:02:43 »
Het is tegen de forumregels, maar zoek eens naar Monsanto + Oekraïne  :|
Hmmm, we worden wakker...
Ook interesting, google: shell + oekraine

Maar laten we ontopic gaan....