Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97634 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #400 Gepost op: 2015/02/26, 11:43:59 »
Gefeliciteerd Ron, en dat je nog maar veel plezier aan zult beleven.
Dank je Henk,
maar laten we ontopic blijven :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #401 Gepost op: 2015/02/26, 22:39:34 »
het artikel van VIrutalbox op de eigen wiki http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGastheer, is die niet wat aan de oude kant? Aangezien het artikel het nog heeft over 10.04 maar zoals iedereen het weet wordt deze allang niet meer ondersteund.

Werkt het op deze manier zoals beschreven nog steeds op de recente versies?
In essentie werkt een recente versie niet anders maar http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox is zeker kandidaat om te worden bijgewerkt voor recente versies.

In het kader van het/dit topic “Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?” is een andere Virtualbox wiki wellicht ook interessant. Voor mensen met een (voldoende krachtige) Windows computer is Virtualbox een leuke manier om kennis te maken met Linux, zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallerenVirtualbox
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #402 Gepost op: 2015/02/27, 00:08:57 »
Citaat
In het kader van het/dit topic “Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?” is een andere Virtualbox wiki wellicht ook interessant. Voor mensen met een (voldoende krachtige) Windows computer is Virtualbox een leuke manier om kennis te maken met Linux, zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallerenVirtualbox

Dat ziet er heel goed uit, ik heb de link opgeslagen, zodat ik die verder kan verspreiden.  =D

JohPoe

• Gast
« Reactie #403 Gepost op: 2015/02/27, 19:35:51 »
In mijn ogen zit de Linux desktop nu in het hoekje van 'de vervanger van of het alternatief voor' en dat is eigenlijk best jammer als er meerderen zijn die dit ook zo zien.  Een nieuwe strategie, om uit dat hoekje te komen,  zou kunnen zijn het koppelen van Linux aan het werken in de cloud. Ik denk dan aan de combinatie van een veilig OS en de privacy-angsten die er momenteel heersen bij het gebruik van clouddiensten.

Als Linux nu eens de kant opging om een minimale OS te zijn die volop de clouddiensten kan benutten. En aan minimaal denk ik dan aan een schone OS met een browser en de nodige veiligheids-progs. Voor het werken in/met de cloud heb je dan geen zwaar systeem meer nodig en eigenlijk alleen een goede internet verbinding.
Als extra zou het OS dan standaard voorzien moeten zijn van een automatisme dat alles wat je niet wilt delen versleuteld in de cloud opgeslagen gaat worden.

De algemene gedachte zou dan uiteindelijk moeten zijn: Werken in de cloud? Dat moet onder Linux!

Om daar te komen moet er natuurlijk wel een out of the box distro zijn die alles voor je gaat regelen voor zowel een bestaand als nieuw cloud account. De promotie van deze distro zou dan gericht moeten zijn op het gemak, de eenvoud en veiligheid. Wat je dan beslist moet voorkomen is het kleineren van de toekomstige/potentiële linux gebruiker (klant) of wijzen naar problemen die de toekomstige klant misschien niet heeft.

Respect voor de XP gebruikers die nu nog steeds op het internet zitten. Ze hebben bewezen dat zij hun systeembeveiliging goed geregeld hebben maar zouden nu toch eens de stap moeten nemen om zorgeloos het internet en de clouddiensten te gaan gebruiken. Dat zou een boodschap kunnen zijn.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #404 Gepost op: 2015/02/27, 20:01:01 »
Respect voor de XP gebruikers die nu nog steeds op het internet zitten.
Respect? Onverantwoord is een betere omschrijving. Voor zichzelf en voor anderen. Ware malware-magneten zijn het, die XP-bakken.
(vaak weten ze niet van of zijn ze bang voor simpele oplossingen zoals overschakelen naar een Linux-OS)

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #405 Gepost op: 2015/02/27, 20:06:09 »
@JohPoe, hoe kan je het verzinnen?.

Ik krijg het al koud, als ik denk aan de Cloud!!

« Reactie #406 Gepost op: 2015/02/27, 20:08:06 »
Ik ken zelfs nog iemand die met een Windows 2000 op het internet zit, en die heeft totaal geen last van niets.
XP-gebruikers en internet ken ik er ook nog zo'n grofweg 12 mensen; die investeren wel in degelijke beveiligingssoftware (bv GData, Symantec, enzovoort) en hebben eigenlijk ook geen last van ook maar iets van malware. Ze gebruiken wel de meest recente Firefox en/of Chrome op hun systeem ipv IE .
Die gasten (en een vrouw) willen niet horen van upgraden, Linux, of wat dan ook en zijn compleet vastgeroest op hun XP-bak. Office draaien de meesten nog 2007, en anderen zitten doodleuk in de cloud.

Onverantwoord? Die mensen houden hun internet goed in de hand hoor, avonturieren zit bij hen er niet in. En Warez-sites of illegaal downloaden doen die mensen gewoon niet.

Volgens mij kunnen die nog makkelijk 5 jaar verder tot de voeding van hun PC oprookt en deze naar het containerpark moet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #407 Gepost op: 2015/02/27, 20:30:23 »
@JohPoe: Dat heeft JoliCloud al geprobeerd te doen (ChromeOS telt niet want Google) maar die hebben inmiddels een andere strategie gekozen (cloudservice) want ze kregen helaas tóch niet genoeg marktaandeel met een distro ondanks dat Linux-land er wel goed op reageerde.

Offline markba

• Lid
« Reactie #408 Gepost op: 2015/02/27, 23:20:02 »
Ik ken zelfs nog iemand die met een Windows 2000 op het internet zit, en die heeft totaal geen last van niets.
Vreemd. Zouden als die updates dan helemaal voor niets zijn? Of worden we maar gewoon bang gemaakt? En zijn systemen die we helemaal niet updaten, eigenlijk net zo veilig? En zou dat ook niet voor Ubuntu gelden? Het zou me wel wat lijken: nooit updaten en toch beschermd zijn.

Citaat
Ze gebruiken wel de meest recente Firefox en/of Chrome op hun systeem ipv IE .
Dat laatste is de slok op de borrel. Is de malware-magneet iig verdwenen....

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #409 Gepost op: 2015/02/28, 00:21:01 »
In mijn ogen zit de Linux desktop nu in het hoekje van 'de vervanger van of het alternatief voor' en dat is eigenlijk best jammer als er meerderen zijn die dit ook zo zien.  Een nieuwe strategie, om uit dat hoekje te komen,  zou kunnen zijn het koppelen van Linux aan het werken in de cloud. Ik denk dan aan de combinatie van een veilig OS en de privacy-angsten die er momenteel heersen bij het gebruik van clouddiensten.

Ja, "vervanger van ..." is te passief en "Klaar voor de toekomst" te ongenuanceerd.

Cloud initiatieven in Linux?
  http://www.linuxveda.com/2015/02/20/suse-brings-its-own-open-source-storage-solution/  (nieuws van 20 februari)

JohPoe

• Gast
« Reactie #410 Gepost op: 2015/02/28, 08:13:25 »
Vreemd. Zouden als die updates dan helemaal voor niets zijn? Of worden we maar gewoon bang gemaakt? En zijn systemen die we helemaal niet updaten, eigenlijk net zo veilig? En zou dat ook niet voor Ubuntu gelden? Het zou me wel wat lijken: nooit updaten en toch beschermd zijn.

Er komen nog steeds updates binnen op de XP systemen. Niet voor windows of iexploder maar wel voor  software, Firefox en antivirus etc. En zolang je systeem ongeschonden blijft waarom zou je gaan upgraden of over stappen. Gebruiken ook anderen die PC dan is het inderdaad onverantwoord.

JohPoe

• Gast
« Reactie #411 Gepost op: 2015/02/28, 08:25:39 »
@Vistaus en Ez-man
Soms is de tijd nog niet rijp voor de vernieuwingen die men wil doorvoeren  ;)

Ik liep tegen een klein probleem aan dat ik mij Linux systeem wilde laten syncen met onedrive. In het softwarecentre niets te vinden en met googlen kwam ik uit op onedrive-d. Ik moest buiten het 'veilige' softwarecentre gaan werken en de installatie ging iets moeilijker (Mint 17.1) dan op de website stond aangegeven. Thunderbird heeft aan een bestaand email adres (meestal voldoende om de instellingen automatisch te detecteren. Het zou mooi zijn als er ook zoiets kon voor je bestaande gdrive/onedrive accounts.

Offline markba

• Lid
« Reactie #412 Gepost op: 2015/02/28, 09:25:45 »
Er komen nog steeds updates binnen op de XP systemen. Niet voor windows of iexploder maar wel voor  software, Firefox en antivirus etc.
Als ik dit verder doortrek naar andere (Windows-) systemen dan XP..... volgens deze analogie doen de updates er niet toe. Zolang je maar geen IE gebruikt en je AV netjes bijwerkt, dan is er niets aan het handje. Is dit dan de boodschap die we gaan communiceren naar bv gebruikers van Windows 8? Dat updaten op WIn-PC's er eigenlijk helemaal niet toe doet?

Citaat
En zolang je systeem ongeschonden blijft waarom zou je gaan upgraden of over stappen.
Hoe weet je dat je ongeschonden bent? Die Superfish-malware op Lenovo's meldde zich echt niet vanzelf. En pas nadat de hele toestand daar omheen ontstond, pas daarna gingen AV's dat ding detecteren. Maw, jekunt helemaal niet bepalen of je besmet bent. QED.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #413 Gepost op: 2015/02/28, 10:43:09 »
Er komen nog steeds updates binnen op de XP systemen. Niet voor windows of iexploder maar wel voor  software, Firefox en antivirus etc.
Maar niet voor alle software.
Zo krijgt Java geen updates meer, dat is maar één voorbeeld.

Met antivirus programma's, waarvan een goede 50% herkent, heb je wel een stevige(re) voordeur, maar wanneer de deurpost rot is, heb je nog steeds geen (goede) beveiliging.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

• Lid
« Reactie #414 Gepost op: 2015/02/28, 11:09:33 »
Maar niet voor alle software.
Zo krijgt Java geen updates meer, dat is maar één voorbeeld.

Met antivirus programma's, waarvan een goede 50% herkent, heb je wel een stevige(re) voordeur, maar wanneer de deurpost rot is, heb je nog steeds geen (goede) beveiliging.
Dat lijkt mij ook. Toch wordt hierboven, ondersteund door anekdotisch bewijs anders beweerd. Dat zelfs als je basissysteem (= Windows) niet meer bijgewerkt wordt, je toch veilig bent.

« Reactie #415 Gepost op: 2015/02/28, 12:38:56 »
Ten aanzien van de verspreiding van Linux: ik las toevallig dat uitgave 4 van het Linux Voice-magazine gratis te downloaden is nu. Doe er je voordeel mee! :)
http://www.linuxvoice.com/download-linux-voice-issue-4/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #416 Gepost op: 2015/03/01, 10:49:37 »
Ik denk dan aan de combinatie van een veilig OS en de privacy-angsten die er momenteel heersen bij het gebruik van clouddiensten.
De risico's en bezwaren van clouddiensten hebben niet alleen te maken met (de veiligheid van) het OS op je desktop.
Om daar te komen moet er natuurlijk wel een out of the box distro zijn die alles voor je gaat regelen voor zowel een bestaand als nieuw cloud account. De promotie van deze distro zou dan gericht moeten zijn op het gemak, de eenvoud en veiligheid.
En op geld verdienen, daar is het aanbieders van clouddiensten om te doen. :P
Cloud initiatieven in Linux?
  http://www.linuxveda.com/2015/02/20/suse-brings-its-own-open-source-storage-solution/  (nieuws van 20 februari)
Interessant "nieuws" voor zakelijk gebruikers (maar minder voor dit topic?)
The solution is primarily aimed at offering back-up and archiving capabilities to enterprise customers.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #417 Gepost op: 2015/03/01, 13:10:06 »
En op geld verdienen, daar is het aanbieders van clouddiensten om te doen. :P

Niet alleen geld verdienen, veiligheid wordt ook serieus genomen. Of de internationale standaardencommissie moet ineens omgekocht zijn... ;) (maar als dat zo zou zijn dan vrees ik voor de toekomst van andere standaarden als ODF aangezien die zijn goedgekeurd door dezelfde organisatie :P) http://www.techienews.co.uk/9723821/microsoft-cloud-services-now-meet-international-cloud-privacy-standard-27018/

« Reactie #418 Gepost op: 2015/03/01, 20:18:20 »
Eeeeen het marktaandeel van XP blijft maar groeien :O
http://www.windowscentral.com/new-os-market-share-data-shows-slight-gain-windows-81-and-also-windows-xp

Echt tijd dat we Linux nog verder gaan verspreiden dus...
« Laatst bewerkt op: 2015/03/01, 20:21:39 door Vistaus »

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #419 Gepost op: 2015/03/01, 21:19:24 »
@Vistaus, misschien helpt de onderstaande link,

http://www.pcmweb.nl/nieuws/linux-heeft-van-windows-gewonnen.html

JohPoe

• Gast
« Reactie #420 Gepost op: 2015/03/02, 15:33:12 »
http://www.windowscentral.com/new-os-market-share-data-shows-slight-gain-windows-81-and-also-windows-xp

Echt tijd dat we Linux nog verder gaan verspreiden dus...

Als ik de trendlijnen bekijk (ook voor NL) dan zie je een afname van W8/8.1 en een toename van XP. Conclusie kan zijn dat men ontevreden is over W8 en daarom XP weer op de nieuwe computer heeft gezet... XP kan dan nog weleens een tijdje blijven of zou men wachten op W10?

Weer terug bij de opening van deze draad dus.

« Reactie #421 Gepost op: 2015/03/02, 20:48:39 »
Of men wel of niet tevreden is over W8/8.1 en teruggaat naar XP doet er niet zoveel toe. Feit is dat het een probleem is dat het XP-marktaandeel weer toeneemt nu dat XP niet echt meer ondersteund wordt. En wij kunnen daar iets aan doen als gemeenschap zijnde :)

« Reactie #422 Gepost op: 2015/03/02, 21:31:06 »
Als het marktaandeel van XP nu nog echt toeneemt (en het geen meetfoutje is) dan heeft het denk ik weinig zin om Linux nog actief te promoten. Parels voor de zwijnen.

Offline markba

• Lid
« Reactie #423 Gepost op: 2015/03/02, 21:41:39 »
Het lijkt me eerder een ordinaire rekenfout of verandering van meetmethodiek. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er nu werkelijk mensen opnieuw XP gaan gebruiken; en dat na een onwaarschijnlijke afname, 2 maanden daarvoor. En dat Win8-gebruikers massaal besluiten iets anders te gaan gebruiken (Win-XP?!?!?), om daarna (een maand later), toch maar niet te doen. Zeer onwaarschijnlijk allemaal. Ik zou er maar geen conclusies aan verbinden......

« Reactie #424 Gepost op: 2015/03/02, 23:30:54 »
Dat OSX 10 van april '14 t/m september '14 ongeveer 0% marktaandeel zou hebben, wil er bij mij ook niet echt in. Gevalletje statistiek en leugens...

EDIT. Markba, je hebt daar de OS-trend grafiek afgebeeld: ik denk dat je de OS-zonder-meer moet hebben, in dat geval heeft OSX 6,5% (wat een gangbare waarde is, afhankelijk van het continent waar je meet, in de VS altijd meer, tot 15% is gangbaar daar). Linux doet het meer dan goed met 1,32% van de desktop besturingssystemen (deze grafieken gaan niet over servers). Ik kan me er zelf nooit zo druk om maken of Linux nou 0,2% of 1,4% of 88% marktaandeel heeft, echt, dat zal me worst zijn!
« Laatst bewerkt op: 2015/03/02, 23:52:56 door Paul Matthijsse »