Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 97787 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #375 Gepost op: 2015/02/08, 21:53:57 »
Nou, zo te zien hebben nog een lange weg te gaan want Windows XP's marktaandeel is gestegen in december 2014  :O
http://www.winmatrix.com/forums/index.php?/topic/37661-windows-xp-market-share-increased-again-in-december-2014/

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #376 Gepost op: 2015/02/08, 23:25:25 »
In de commentaren is het verhaal van iemand te lezen, die een ander soort publiek opzoekt:

Citaat
New Linux users - Tracyanne -     
[ ... ]
When people require help, for what ever operating system, give it to them to the best of your ability, and or provide links to better advice.

Even when you are helping with a problem on a different OS you are still keeping the Linux 'Brand' visible.

Een oud bericht inmiddels, maar ik lees het nu pas.... Ik ben het daar enorm mee *oneens*. Wat een slap onzinverhaal van die Tracyanne....

Als je mensen gaat helpen met Windows, al draag je een Linuxpet, een Tux-tatouage en een Ubuntutrui, dat interesseert ze allemaal niks. Ze gebruiken je dan puur voor Windowshulp. Punt. En die Linux van je, die kun je ergens in steken waar de zon niet schijnt. Hooguit horen ze je een beetje aan, wanneer je over Linux vertelt, maar dan alleen voor de schone schijn en de beleefdheid.

Windowshulp, daar ben ik dus ook al jaren geleden mee opgehouden. Mijn antwoord aan Windows-hulpvragers: "Mijn Windowskennis is erg verouderd en weggezakt, daar kan ik je dus helaas niet mee helpen. Maar waar ik je wel mee kan en wil helpen is Linux. Interesse?"

Als je dat niet doet, dan gaan ze gewoon door met je te gebruiken voor Windowshulp. En is er geen enkele prikkel voor ze, om eens uit te kijken naar wat anders. Voor je het weet, ben je dan weer een groot deel van je vrije tijd kwijt om te sleutelen aan dat brakke zooitje waar je nou juist vanaf wil zijn....
« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 23:39:05 door Pjotr »

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #377 Gepost op: 2015/02/08, 23:45:10 »
Als je mensen gaat helpen met Windows, al draag je een Linuxpet, een Tux-tatouage en een Ubuntutrui, dat interesseert ze allemaal niks.
Ha, dat zet me weer in de goede richting.  ^-^
Deze week ga ik naar iemand toe met xp op z'n masjien. Benieuwd of er sprake is van drogredenen etc.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #378 Gepost op: 2015/02/08, 23:50:17 »
Als je mensen gaat helpen met Windows, al draag je een Linuxpet, een Tux-tatouage en een Ubuntutrui, dat interesseert ze allemaal niks.
Ha, dat zet me weer in de goede richting.  ^-^
Deze week ga ik naar iemand toe met xp op z'n masjien. Benieuwd of er sprake is van drogredenen etc.
Succes!  :)

De *enige* goede reden voor XP-gebruik, is gebruik op een machine zonder internetverbinding.

Anders is het gewoon misdadig: immers niet alleen de XP-gebruiker zelf krijgt er last van, maar ook anderen: bijvoorbeeld door inschakeling van de XP-machine in een botnet, voor spammen en DDOS-aanvallen....

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #379 Gepost op: 2015/02/09, 00:23:44 »
Als je dat niet doet, dan gaan ze gewoon door met je te gebruiken voor Windowshulp. En is er geen enkele prikkel voor ze, om eens uit te kijken naar wat anders. Voor je het weet, ben je dan weer een groot deel van je vrije tijd kwijt om te sleutelen aan dat brakke zooitje waar je nou juist vanaf wil zijn....

Helemaal mee eens.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #380 Gepost op: 2015/02/09, 07:51:41 »
Mijn antwoord aan Windows-hulpvragers: "Mijn Windowskennis is erg verouderd en weggezakt, daar kan ik je dus helaas niet mee helpen.
Wij (van De Vrije PC) draaien er niet omheen en zijn er helder in: wij geven geen Windows-hulp op het gebied van herinstallaties e.d. En dat is niet omdat we niet we niet kunnen maar niet willen. Want a) het kost ons teveel tijd (en moeten dan anderen teleurstellen) en b) we hebben geen zin om na 2 maanden hetzelfde nog eens over te doen.
(verstokte Windows-adepten sturen we overigens netjes door naar reparateurs die er wél schik in hebben om Windows opnieuw te installeren, dus niemand staat bij ons in de kou)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #381 Gepost op: 2015/02/09, 09:21:57 »
De *enige* goede reden voor XP-gebruik, is gebruik op een machine zonder internetverbinding.
Dan is een dual-boot de oplossing, gelukkig simpel en gratis :lol:

Deze week ga ik naar een grote computer winkel in West-Brabant om een laptop te testen, deze wordt geleverd zonder OS, maar heeft alleen ondersteuning voor Windows.
Wanneer het goed gaat, hebben zij de informatie en hebben ze een laptop aan mij verkocht.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #382 Gepost op: 2015/02/14, 20:33:34 »
Wellicht een tip voor mede-Almeerder @femke98: ik zag toevallig op de website van De Schoor dat de HCC! elke eerste zondag van de maand open inloop heeft in Buurtcentrum De Wieken. Aangezien dat niet zo heel ver is (is immers eveneens in Almere Buiten), wellicht leuk om daar eens met een Linux-computer van je heen te gaan en interesse te polsen? :)

« Reactie #383 Gepost op: 2015/02/14, 21:56:46 »
Dan is een dual-boot de oplossing, gelukkig simpel en gratis :lol:

Deze week ga ik naar een grote computer winkel in West-Brabant om een laptop te testen, deze wordt geleverd zonder OS, maar heeft alleen ondersteuning voor Windows.
Wanneer het goed gaat, hebben zij de informatie en hebben ze een laptop aan mij verkocht.

Merk? Spec's?  :P Mag je een livesessie draaien ? Ik ben ook toe aan een vernieuwing voor de L500 uit mijn onderschrift. Mijn L40 zou ik ook willen doorschenken aan een invalide jongen, die weinig of geen geld heeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #384 Gepost op: 2015/02/14, 22:32:05 »
Het gaat om deze maar dan met een I7 processor, 16GB ram, 240GB SSD en 1TB HD.
Met de live DVD van Xubuntu 15.04 heb ik er mee mogen spelen, en wanneer hij binnen is, mag ik nogmaals testen, voordat ik betaal.
Wel een hoop geld, maar het merk is dan ook degelijk.
Dit schrijf ik nu ook op een laptop van BTO, die 8 jaar geleden bijna €1700,00 kostte, compleet met ingebouwde analoge en digitale TV.
Volgens mij is dit één van de eerste 64bit/dual core laptops en hij werkt ook nog op 1.7GHz (hij is van 23 jan 2007, volgens de BIOS)!
Toen was het de snelste laptop die te koop was, volgens de vorige eigenaar.
Alleen heb ik het afgelopen jaar 1GB RAM erbij gezet (nu 4B) en de HD vervangen door een 1TB exemplaar.
Deze heb ik ruim een jaar geleden 2e hands gekocht voor weinig :lol:

Joris, die winkel is ruim 40km bij je vandaan ........
« Laatst bewerkt op: 2015/02/14, 22:33:37 door Ron »

« Reactie #385 Gepost op: 2015/02/14, 23:05:45 »
@Ron; ik ben uitermate benieuwd naar je ervaring(-en) met deze bak. BTO is idd een topmerk, topkwaliteit.
De configuratie die ik zie in je eerste link voor 799€ lijkt me echt iets voor mij (met een SSD dan als upgrade).
Grote opslag gaat hier sowieso naar een NAS, dus vooral snelle bootschijf is een prima gegeven.

Thx voor de sluier wat op te lichten.

Dit wordt voor mij de ultieme demonstratiecomputer voor volgend academiejaar hier in Antwerpen.

FrSu

• Gast
« Reactie #386 Gepost op: 2015/02/15, 09:14:51 »
Alle huis/tuin en windows gebruikers hebben/ krijgen een steeds slechtere of zelfs niet niet meer lopende PC of laptop. Dan kopen ze uit wanhoop vaak maar een nieuwe. Op zich prima. Maar men heeft dan vaak nog wel de oude die dan in de kast ligt te verstoffen.

Ik heb zo hier en daar gevraagd of daar dan Linux op mag, om mee te spelen. Wordt dan meestal gebruikt voor internetten aan de huiskamer of keukentafel. Krijg ik positieve reacties op, want hij is dan weer zo lekker snel.

Zo doe ik het. 8-)

« Reactie #387 Gepost op: 2015/02/15, 09:30:30 »
Alle huis/tuin en windows gebruikers hebben/ krijgen een steeds slechtere of zelfs niet niet meer lopende PC of laptop. Dan kopen ze uit wanhoop vaak maar een nieuwe. Op zich prima. Maar men heeft dan vaak nog wel de oude die dan in de kast ligt te verstoffen.

Ik heb zo hier en daar gevraagd of daar dan Linux op mag, om mee te spelen. Wordt dan meestal gebruikt voor internetten aan de huiskamer of keukentafel. Krijg ik positieve reacties op, want hij is dan weer zo lekker snel.

Zo doe ik het. 8-)

Inderdaad dit is een hele goede methode van lichte forcing om toch nog mensen te laten kennismaken met een Linux. Ik geef dergelijke mensen meestal de dualboot-optie (ngl de staat van de W die erop staat) dan kunnen ze nog terugvallen op W indien iets niet werkt op Linux.

FrSu

• Gast
« Reactie #388 Gepost op: 2015/02/15, 10:16:39 »
Dualboot optie is dan de 2de stap, maar dan op de nieuwere computer. Dan is men inmiddels aan Linux gewend.

Offline markba

• Lid
« Reactie #389 Gepost op: 2015/02/15, 10:30:32 »

Zo doe ik het. 8-)
Inderdaad dit is een hele goede methode van lichte forcing om toch nog mensen te laten kennismaken met een Linux. Ik geef dergelijke mensen meestal de dualboot-optie (ngl de staat van de W die erop staat) dan kunnen ze nog terugvallen op W indien iets niet werkt op Linux.
De meeste Win-PC's die ik onder ogen krijg, zijn er zo erg aan toe dat een dual-boot geen meer optie is. En als ze dan écht Windows willen (waarom weet ik nog steeds niet), dan gaan ze maar naar iemand anders die er plezier in heeft om 3 avonden te knutselen. En na 3 maanden precies hetzelfde te moeten doen.  :'( ;)

Offline PKing

• Lid
« Reactie #390 Gepost op: 2015/02/15, 10:55:37 »
Dat is dan weer mijn probleem, de meeste Windows machines die ik zie, worden netjes bijgehouden, en een schone W7 draait nu eenmaal heel stabiel.
De rest zijn allemaal die hard gamers dus dan komt linux niet in beeld.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline markba

• Lid
« Reactie #391 Gepost op: 2015/02/15, 11:03:38 »
Dat is dan weer mijn probleem, de meeste Windows machines die ik zie, worden netjes bijgehouden, en een schone W7 draait nu eenmaal heel stabiel.
Ik sluit niet uit dat er ook Win-installaties zijn die wél probleemloos draaien (just kidding....). Alleen komen ze pas naar mij toe als er iets mee is; in het kader van: je gaat pas naar de dokter als je ziek bent. En overigens is dat eender met Ubuntu trouwens......

FrSu

• Gast
« Reactie #392 Gepost op: 2015/02/15, 11:06:36 »
Wat met name opvalt is dat men zo verrast is dat een printer direct werkt zodra deze aangesloten is. Altijd leuk om dan de verbazing te zien.

« Reactie #393 Gepost op: 2015/02/15, 12:30:49 »
en een schone W7 draait nu eenmaal heel stabiel.

Zelfde hier met W8.1 Maar je mist het punt. markba runt De Vrije PC (http://devrijepc.nl/). Mensen komen dus met hun Windows-computer *niet* naar hem toe als het allemaal stabiel draait, maar juist áls er problemen zijn.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #394 Gepost op: 2015/02/15, 15:18:15 »
Voor de promotie, is het misschien dan een idee om VM Oracle Virtualbox, ook aan te bevelen voor degene die Windows nog nodig hebben voor bepaalde programma's, zoals ik zelf heb gedaan.

Ik gebruik het nu met Windows 7 Professional, voor Abby FineReader om pdf naar ocr te converteren. En voor mij Auto navigatie systeem, en MailstoreHome. Maar ik heb er ook Office 2007 op geïnstalleerd, en nog wat andere kleine programma's.

FrSu

• Gast
« Reactie #395 Gepost op: 2015/02/15, 15:19:47 »
Ik meende gelezen te hebben dat Win 10 gratis wordt voor Win 7 en 8 gebruikers?

Even gezocht en gevonden: http://www.nu.nl/gadgets/3977167/windows-10-gratis-beschikbaar-gebruikers-van-windows-7-en-81.html

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #396 Gepost op: 2015/02/15, 20:30:51 »
Voor de promotie, is het misschien dan een idee om VM Oracle Virtualbox, ook aan te bevelen voor degene die Windows nog nodig hebben voor bepaalde programma's, zoals ik zelf heb gedaan.
Windows gebruikers kunnen Ubuntu in Virtualbox installeren, dan blijven Windows programma’s gewoon te gebruiken.  :)

Relatief eenvoudig en risicoloos, geen (moeilijk of lastig te herstellen) gedoe met schijfpartities, UEFI of grub. Ook mogelijk vanaf een USB stick (LinuxLive in Windows opstarten).

Met Virtualbox zijn *ubuntu programma’s “naadloos” te gebruiken als “window in Windows” of een Ubuntu dual-boot partitie te starten als rawdisk.  :P
Ik meende gelezen te hebben dat Win 10 gratis wordt voor Win 7 en 8 gebruikers?
Dus niet gratis in Virtualbox, tenzij je toevallig een vrije Windows 7 of 8 licentie hebt. Ubuntu is altijd gratis, ook in Virtualbox. :)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #397 Gepost op: 2015/02/15, 21:06:37 »
@testcees: Wat een insider-informatie! Werk je voor MS dat je al weet wat de plannen voor de final build (RTM) zijn? Want voor hetzelfde geld beslissen ze nog voor de final build ineens om Windows 10 geheel gratis te maken voor iedereen, je weet maar nooit.

Goed, wellicht plaag ik je een beetje teveel maar ik mag toch aannemen dat jij ook wel weet dat W10 verre van af is, dus ook de plannen kunnen nog wijzigen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #398 Gepost op: 2015/02/26, 00:06:43 »
@Ron; ik ben uitermate benieuwd naar je ervaring(-en) met deze bak. BTO is idd een topmerk, topkwaliteit.
Vandaag binnen gekregen, een wereld bak, bloed snel ........

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #399 Gepost op: 2015/02/26, 11:16:46 »
Vandaag binnen gekregen, een wereld bak, bloed snel ........

Gefeliciteerd Ron, en dat je nog maar veel plezier aan zult beleven.