Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 43942 keer)

Offline Timo

• Forumteam
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #150 Gepost op: 2012/12/02, 18:40:18 »
In de consumer preview was het meende ik zo dat je je muis naar rechts moest bewegen, hem daar ingedrukt naar links moest swipen, om vervolgens op instellingen te drukken, op afsluiten te klikken en dan nog even bevestigen. Toch?

« Reactie #151 Gepost op: 2012/12/02, 18:54:30 »
In de consumer preview was het meende ik zo dat je je muis naar rechts moest bewegen, hem daar ingedrukt naar links moest swipen, om vervolgens op instellingen te drukken, op afsluiten te klikken en dan nog even bevestigen. Toch?
Correct, dat is de algemene manier. Voor de volledige overview, klik hier.
Al stond er onder die instellingen knop het power-menu met alle opties had het wel logisch geweest. Maar nee, ze willen niet dat je hem af sluit geloof ik.
Leuk feitje: typ in in google "how to shut" in. 3 keer raden wat het meest gezocht is :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #152 Gepost op: 2012/12/02, 20:16:22 »
@markba: De touch-versie van IE heeft wel degelijk een adresbalk. Swipe maar eens omhoog vanaf de onderkant.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #154 Gepost op: 2012/12/02, 21:11:10 »
@markba: De touch-versie van IE heeft wel degelijk een adresbalk. Swipe maar eens omhoog vanaf de onderkant.
Weet ik, kwam ik na 5 min, prutsen ook achter. Het zou wel heel vreemd zijn, zo'n browser zonder adresbalk. Best innovatief, dat dat weer wel...  :)

« Reactie #155 Gepost op: 2012/12/02, 22:05:08 »
Weet ik, kwam ik na 5 min, prutsen ook achter. Het zou wel heel vreemd zijn, zo'n browser zonder adresbalk. Best innovatief, dat dat weer wel...  :)

Het is maar wat je innovatief noemt... ja die adresbalk verbergen wel maar die tabbladen verbergen en de manier waarop ze worden weergegeven is een compleet gejat Opera Mobile die het al een paar jaar heeft...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2012/12/03, 00:39:07 »
Alt F4 is al van voor Win 8 en werkt om apps maar ook om je systeem a te sluiten of uit te loggen en dergelijke.

ik zit nooit in de metro apps en ook niet in het menu. Ik weet niet waarom iedereen daar iedere keer terecht komt maar waarschijnlijk omdat iedereen in het begin alleen maar daar wil kijken.
Ik doe alles op de desktop omgeving.

Metro interface vind ik wel sneller apps terug dan in de Unity lens waar je niet je eigen volgorde kunt bepalen en eigen groepen kunt maken.
Maar beide gebruik ik niet omdat ik de scherm indeling van unity niets vind en ik in Linux geen iconen op mijn desktop wil. Kun je net zo goed windows nemen als je dat wilt en de metro interface is leuk maar op een desktop heb je het niet nodig en kun je het weg laten.

O Metro apps sluiten kun je ook door met de muis boven aan het venster te gaan staan, linkermuisknop indrukken en vast houden en dan omlaag slepen.
Of met de vinger op het scherm en de app omlaag slepen.
Luiten kun je met de muis of toetsenbord sneltoets naar het verborgen menu rechts van je scherm. met vinger touch kan het ook en dan onderste icoon klikken en daar kun je afsluiten.
Het kan met een nog grotere omweg door naar de metro interface te gaan en daar op je plaatje te klikken en kun je uitloggen. Ben je uitgelogt dan kun je daar je systeem afsluiten.
Niet echt handig maar de opzet is dat op een tablet men het systeem op standby zet en op de desktop dat met Alt f4 gebruikt.
Net als dat men in Unity wil dat je alles wat je niet in je launcher hebt staan gaat zoeken door te typen en als je van desktop wilt wisselen dat je een sneltoets gebruikt.
Beide systemen werken met sneltoetsen en zoeken als je in Windows althans niet alles op je desktop wilt hebben.

Daarom lekker een klassieke desktop met een menu zoals het hoort. =D

PC is nu bezig met opnieuw Cinnamon er op aan het zetten maar nu met de home map op een andere partitie zodat ik mijn Steam spellen tenminste kan installeren. ^-^
Ga Legue of Legends proberen om die ook daarin te draaien want dat speel ik veel de laatste tijd en dan kan ik ook Steam proberen in Linux.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #157 Gepost op: 2012/12/03, 06:26:53 »
Linux groeit en krijgt zijn gebruikers van Windows en OS X maar schommelt al jaren tussen de 1 en 2% en raakt iedere keer ook weer gebruikers kwijt en die gaan dan met name naar OS X.

Maar ach, als Win8 zo blijft, zie ik gouden tijden aanbreken voor Ubuntu.
Het is best mogelijk dat mensen daardoor Ubuntu Linux gaan uitproberen. Maar het probleem is om die hogere Linux desktop marktaandeel vast te houden. Het besturingssysteem zelf is hierbij niet het belangrijkste, maar meer met welke programma's men wil werken. En is ook afhankelijk met welke hardware men wil werken. Ik heb de indruk dat bij veel mensen die Linux willen uitproberen, dat doen met hardware die niet van te voren is uitgezocht op Linux compatibiliteit.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2012/12/03, 16:16:46 »
Alt F4 is al van voor Win 8 en werkt om apps maar ook om je systeem a te sluiten of uit te loggen en dergelijke.
Je mist mijn punt: er is geen intuitieve manier om metro-apps af te sluiten. Alt-F4 is dus ook niet intuitief. En een app van het scherm af slepen via touch/muis om te sluiten valt daar ook niet echt onder (vind ik) want op de desktop doen we dat ook nergens, dus hoe moet je daar nu weer achterkomen?

Citaat
ik zit nooit in de metro apps en ook niet in het menu. Ik weet niet waarom iedereen daar iedere keer terecht komt maar waarschijnlijk omdat iedereen in het begin alleen maar daar wil kijken.
Misschien omdat je als je de PC aanzet, metro automatisch opstart? En als je IE opstart vanuit metro, dan wordt de metro-variant opgestart, terwijl je eigenlijk de desktop-versie wilt hebben (neem ik maar aan), maar voor de time-being zit je dan toch in metro te koekeloeren.

En als je de desktop-IE wilt opstarten, dan zul je dus eerst naar de desktop moeten gaan via <super> en vervolgens die grote E aanklikken. Kortom 2 verschillende versies van IE op hetzelfde systeem zetten in een usability-draak van de eerste orde, een gebruiker zou zo maar eens binnen de kortste keren het spoor bijster zijn.

Citaat
Hoe start je in de desktop een programma op waar je geen icoon van hebt op de taakbalk?

Citaat
Metro interface vind ik wel sneller apps terug dan in de Unity lens waar je niet je eigen volgorde kunt bepalen en eigen groepen kunt maken.
Appels en peren en weer mis je mijn punt. Want het zou wat moois zijn als je in metro zelf je apps niet terug kunt vinden, want dat zijn namelijk de favorieten, vergelijkbaar met de iconen in de starterbalk (Unity) of de taakbalk (Win7).

Mijn punt is dat het overzicht van *alle* apps gewoon niet werkt omdat én alles getoond wordt waardoor het een grote onoverzichtelijk brei vormt (Unity geeft de mogelijkheid tot 'Meer tonen') én je niet per categorie kunt zoeken (zoals bv in Unity).

Citaat
O Metro apps sluiten kun je ook door met de muis boven aan het venster te gaan staan, linkermuisknop indrukken en vast houden en dan omlaag slepen.
Het is een mogelijkheid ja, maar het klinkt allemaal niet echt intuitief, net als het afsluiten van de desktop, waar je voor moet googlelen om daar achter te komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/03, 16:21:44 door markba »

« Reactie #159 Gepost op: 2012/12/03, 17:55:39 »
Ik denk vooral dat W8 aanleunt op het gebruik van W phone 7 (en later) . De gebruikers van die smartphones zullen minder moeite hebben met de interface dan klikkerdeklikmensen van vroeger (waar ik mezelf ook toe plaats) .
De smartphones met WP7 hadden ook talloze 'verborgen' features, dingen die volgens mij volledig in de filosofie van W8 (desktop) passen. Ook toen was met de introductie van WP7 heel weinig te vinden over toch heel gewone zaken met dat besturingssysteem.

Ik denk vooral dat je compleet anders moet werken met W8; en ik begrijp de boze blik van MS naar de hardwarebakkers die de ultieme (in hun ogen) ervaring van W8 niet goed in de verf zetten (karig aanbod van laptops met touchmogelijkheid o.a. ) .
Met onze muis is het hopeloos werken met W8 maar met swipes en touch is het wel een supersysteem, enfin het is even leuk om mee te werken.

Linux is daarmee eerder traditioneel; hoewel dat daar ook verandering in zal komen, mochten de hardwarefabrikanten W8 echt op volle potentie benutten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #160 Gepost op: 2012/12/03, 19:31:29 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die swipe bewegingen juist zeer handig en intuïtief vind. Mits goed geïmplementeerd, en op een touchscreen. En als het niet als scrollen wordt opgevat (of andersom)...

« Reactie #161 Gepost op: 2012/12/03, 20:24:29 »
@femke: En dat terwijl DWDD zelf wel Ubuntu gebruikt op hun laptops...

@Joris: Maar Windows Phone heeft helemaal geen swipe naar beneden om een app af te sluiten. Het enige OS dat dat heeft is MeeGo met de Swipe UX, wat Timo toevallig ook op zijn Nokia N9 heeft.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2012/12/03, 21:14:03 »
Je mist mijn punt: er is geen intuitieve manier om metro-apps af te sluiten. Alt-F4 is dus ook niet intuitief. En een app van het scherm af slepen via touch/muis om te sluiten valt daar ook niet echt onder (vind ik) want op de desktop doen we dat ook nergens, dus hoe moet je daar nu weer achterkomen?
En wat is de intuitieve manier in Unity dan? Het is de manier die Win 8 gebruikt en de ene vind het prettig de ander niet net zoals dat Unity al de knoppen om te sluiten en dergelijke links heeft zitten of helemaal links boven in de hoek.

Citaat
Citaat
Misschien omdat je als je de PC aanzet, metro automatisch opstart? En als je IE opstart vanuit metro, dan wordt de metro-variant opgestart, terwijl je eigenlijk de desktop-versie wilt hebben (neem ik maar aan), maar voor de time-being zit je dan toch in metro te koekeloeren.

En als je de desktop-IE wilt opstarten, dan zul je dus eerst naar de desktop moeten gaan via <super> en vervolgens die grote E aanklikken. Kortom 2 verschillende versies van IE op hetzelfde systeem zetten in een usability-draak van de eerste orde, een gebruiker zou zo maar eens binnen de kortste keren het spoor bijster zijn.
Als ik mijn pc opstart dan klik ik gelijk op de desktop.
Dan zit ik heel de dag achter mijn pc en heb ik in totaal hooguit 2 seconden die metro interface gezien.
Dus blijft mijn punt waarom zit jij zolang daarin?
IE kun je instellen dat het vanuit de metro interface opstart op je desktop. Dus daar zit je als je het daar opstart ook niet in je metro interface. Wil je wel in je metro interface maar je vind IE niets dan kun je bijvoorbeeld Chrome daarin laten opstarten.
Je zit dus niet heel de tijd in de metro interface of je moet na het opstarten de tijd die het kost om 1 klik te doen lang vinden.

Citaat
Citaat
Hoe start je in de desktop een programma op waar je geen icoon van hebt op de taakbalk?
Die staan om mijn desktop zoals ik dat in Win 7 al had en heb. Ik gebruikte in Win 7 ook het menu niet omdat ik het, het slechtste menu vind wat er is. Ik vind de metro interface zelfs een verbetering aangezien ik daarin sneller mijn programma's terug kan vinden mocht ik het gebruiken op mijn desktop.

Op de tv gebruik ik juist de metro interface waar ik makkelijk alles kan zien omdat de iconen op de desktop en zo te klein zijn.
Maar dat gebruik ik meer voor uitzending gemist en dergelijke.

Citaat
Citaat
Appels en peren en weer mis je mijn punt. Want het zou wat moois zijn als je in metro zelf je apps niet terug kunt vinden, want dat zijn namelijk de favorieten, vergelijkbaar met de iconen in de starterbalk (Unity) of de taakbalk (Win7).

Mijn punt is dat het overzicht van *alle* apps gewoon niet werkt omdat én alles getoond wordt waardoor het een grote onoverzichtelijk brei vormt (Unity geeft de mogelijkheid tot 'Meer tonen') én je niet per categorie kunt zoeken (zoals bv in Unity).
In de metro interface kun je eigen groepen maken met een eigen indeling net als een menu. je kunt zo net als dat jij je filters gebruikt heel makkelijk naar een groep gaan en daar je app terug vinden.
Wat mijn probleem met de lens is, is dat je die filters wel kunt gebruiken maar als je op 1 filter klikt dan gaat de vorige niet uit en staan er 2 lijsten door elkaar. dan nog dat je een vinkje aan moet kikken om al je apps te zien maakt dat het voor mij niet werkt.
Tevens kan ik mijn eigen indeling niet maken door degene die ik graag wil bovenin te zetten. 
Het is dus maar hoe je het bekijkt

Citaat
Citaat
Het is een mogelijkheid ja, maar het klinkt allemaal niet echt intuitief, net als het afsluiten van de desktop, waar je voor moet googlelen om daar achter te komen.

Ik vraag mij af wat er dan intuitieve aan moet zijn aangezien het in Unity en dergelijk ook niet intuitieve is.
Dat je bepaalde dingen op moet zoeken om te weten hoe het werkt is voor een aantal personen zeker nodig aangezien het een nieuwe omgeving is en MS buiten allerlei demo's en dergelijke niet op het systeem zelf uitlegt hoe het werkt maar dat is in Unity ook het geval.
Heb bij mensen uit moeten leggen dat ze in de lens op het vinkje moeten klikken om de overige apps terug te kunnen vinden en dat het menu een filter is en niet werkt zoals een menu.
Tevens wat de verschillende desktop omgevingen inhoud en hoe het werkt.
Beide schieten te kort in een intro om uit te leggen hoe het werkt.

Nou was voor mij Alt F4 al bekend en zijn het net de extra sneltoetsen die er voor Metro bij zijn gekomen die ik nog niet kende maar de anderen kende ik al. Niet dat ik ze gebruikte want ik gebruik amper sneltoetsen omdat ik liever met de muis werk.

Maar hoelang heb je met Win 8 gewerkt nu lijkt het er op dat je Win 8 een keer geprobeerd hebt in een winkel en na een paar klikken bent weggelopen.
Ik heb Unity weken lang geprobeerd en ik kende het door en door maar toch vind ik het niets.
Bij iedere nieuwe versie heb ik het weer geprobeerd en een aantal keer moest ik dingen uitzoeken omdat het weer anders was maar ik gebruikte het dan tot ik het kende en stopte er mee omdat ik er niet aan kan wennen.
Xubuntu was ook in het begin wennen maar toen ik wist hoe het daar werkte beviel het mij omdat het voor mij fijn werkte.
Dat is met Cinnamon ook zo, ik moet nog aan een aantal dingen werken maar hoe het werkt bevalt mij goed waar ik KDE weer niet fijn vind werken ondanks dat ik er wel mee kan werken. Het is alleen niet mijn ding.
Windows 8 was in het begin wennen maar dat kwam mede omdat ik alleen bezig was met de metro interface en niet met de desktop. Iets wat ik bij vrijwel iedereen zie die met Windows 8 beginnen.
Zodra ze op de desktop zitten, zitten ze in een bekende omgeving en kunnen ze er zonder problemen mee overweg. Alleen het nieuwe gedeelte is iets waar men vanzelf naar gaat zitten kijken en men over oordeelt terwijl het maar een klein deel van het systeem is.

Nu zul je zeggen dat aangezien ik in Win 8 alles op de desktop heb, waarom ik dat in Unity dan niet doe omdat het dan gelijk is aan Win 8.
Dat is vrij simpel. In Linux heb je de keus om een andere desktop omgeving te nemen die voor mij fijn werkt en dan ga ik niet een omgeving namaken wat ik niet de fijnste desktop vind.
Tevens de launcher links werkt voor mij niet en ik heb het geprobeerd maar ook in Xfce en dergelijke vind ik het onder prettiger.
Dus als ik het al na maak blijf ik met die launcher zitten.

Wil je in Win 8 geen metro interface dan kun je eeen menu erin zetten.
Je hebt verschillende menu's voor Win 8 die er ook voor zorgen dat je niet meer in de metro interface opstart.
Je kunt zelfs het XP menu kiezen mocht je dat fijner vinden en anders neem je een Win 7 menu of een aangepaste metro interface.
Je kunt het dus net als Unity aanpassen waar je ook een eigen menu erin kunt zetten.
Komt net als Unity ook niet van het systeem zelf.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2012/12/03, 21:43:25 »
Ik denk vooral dat W8 aanleunt op het gebruik van W phone 7 (en later) . De gebruikers van die smartphones zullen minder moeite hebben met de interface dan klikkerdeklikmensen van vroeger (waar ik mezelf ook toe plaats) .
De smartphones met WP7 hadden ook talloze 'verborgen' features, dingen die volgens mij volledig in de filosofie van W8 (desktop) passen. Ook toen was met de introductie van WP7 heel weinig te vinden over toch heel gewone zaken met dat besturingssysteem.

Ik denk vooral dat je compleet anders moet werken met W8; en ik begrijp de boze blik van MS naar de hardwarebakkers die de ultieme (in hun ogen) ervaring van W8 niet goed in de verf zetten (karig aanbod van laptops met touchmogelijkheid o.a. ) .
Met onze muis is het hopeloos werken met W8 maar met swipes en touch is het wel een supersysteem, enfin het is even leuk om mee te werken.

Linux is daarmee eerder traditioneel; hoewel dat daar ook verandering in zal komen, mochten de hardwarefabrikanten W8 echt op volle potentie benutten.

Jongeren die opgroeien met al die nieuwe dingen wennen inderdaad sneller aan al die veranderende desktop omgevingen.

Wat MS wil snap ik nu dankzij mijn Asus tablet met dock ook.
Ik zit nu op mijn laptop ook iedere keer met mijn vingers op het scherm te drukken.Mijn volgende laptop moet touch hebben en dan maakt het niet uit of ik Win 8, Xfce of Cinnamon draai maar dat je met je hand zonder je touchpad hoeft te gebruiken van alles kunt doen.
Als ik goedkoop een klein touchscreen kan krijgen dan neem ik die ook.
Kan ik dan mooi tussen mijn monitoren en toetsenbord maken. Niet dat ik op de desktop met mijn vingers op het scherm zit maar ik vind het we prettig werken en dan niet specifiek voor Win 8 maar voor al mijn systemen.
Bedien mijn XBMC ook vanaf de telefoon en tablet terwijl ik het ook met de afstandsbediening van de tv kan doen.

@Vistaus, Waar lees jij dat Joris het heeft over programma's sluiten met swypen op wp?

Offline markba

• Lid
« Reactie #164 Gepost op: 2012/12/03, 22:16:19 »
En wat is de intuitieve manier in Unity dan?
Muisje op kruisje? Zoals dat bij elk ander OS werkt?

Citaat
Citaat
Citaat

Als ik mijn pc opstart dan klik ik gelijk op de desktop.
Tsja, dan kom je toch minimaal één keer in metro....

Citaat
Dan zit ik heel de dag achter mijn pc en heb ik in totaal hooguit 2 seconden die metro interface gezien.
Dus blijft mijn punt waarom zit jij zolang daarin?
Zou het ook niet weten, voor je het weet heb je die metro-IE opgestart en kom je er maar moeilijk vanaf.

Citaat
IE kun je instellen dat het vanuit de metro interface opstart op je desktop. Dus daar zit je als je het daar opstart ook niet in je metro interface. Wil je wel in je metro interface maar je vind IE niets dan kun je bijvoorbeeld Chrome daarin laten opstarten.
Lijkt me echt iets intuitiefs wat iedere beginner zo instelt?

Citaat
Citaat
Citaat
Die staan om mijn desktop zoals ik dat in Win 7 al had en heb. Ik gebruikte in Win 7 ook het menu niet omdat ik het, het slechtste menu vind wat er is. Ik vind de metro interface zelfs een verbetering aangezien ik daarin sneller mijn programma's terug kan vinden mocht ik het gebruiken op mijn desktop.
Dat was weer mijn vraag niet. Maar nu hou ik er maar mee op.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2012/12/03, 22:26:26 »
Ben enkel met  XP (sp3) nog enigszins positief over een microsoft product geweest(hoewel het vooral jatwerk was) en ik er liever niks mee te maken heb net als met compaan Intel.
Je moet wel bijblijven om te weten waar je het over hebt en na het uitkotsen van Vista en de SP ervan genaamd win7 en de vooringenomenheid vanwege hetgeen we al jaren kennen op telefoons en startpagina's(de interface) en het uiteraard toegespitst is voor tablets moet ik toch stellen dat het een pak vlotter werkt dan de voorafgaande versies.
oke even wat navigeren maar alle sneltoetsen werken nog en zijn er wat bij gekomen maar dat werkt ook echt retesnel op oudere hardware(lees laptops waar win7 maar traag was)

In diverse computerbladen lees ik de vreemdste capriolen maar met de win-toets schakel je gelijk over van een naar het ander.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2012/12/03, 22:47:11 »
@Dave, Win 7 kun je sneller laten draaien dan XP.
Weten veel mensen niet en je moet wat instellingen aanpassen maar dan draait het sneller dan XP.
Bij Win 8 hebben ze een hoop van die dingen die Win 7 en Vista hebben eruit gehaald zodat het weer sneller draait.
Bij Vista gingen ze voor het visuele effect en dat hebben ze in Win 7 doorgezet omdat ze er vanuit gingen dat men toch wel weer nieuwe en snellere hardware zouden nemen waardoor het geen probleem zou zijn.

XP vond ik vanaf SP2 pas goed draaien.
Daarvoor was het onstabiel en gebruikte ik Win 98 voornamelijk.

Maar Windows 8 zit Ubuntu of beter gezegd Linux niet in de weg.
Nu met de komst van Steam en de ontwikkelingen die daarmee gepaard gaan, komt Linux ten goede.
Als dit zo doorgaat en ook andere hardware fabrikanten buiten Nvidia beginnen meer ondersteuning te geven, kan er voor zorgen dat het groeit.
Maar het heeft tijd nodig en het hangt niet af van waar Windows mee komt maar wat Linux doet en wat hardware fabrikanten doen.
Als je in de winkel net zo veel Linux systemen als Windows systemen zou zien en alles wat je koopt kwa hardware werkt in Linux dan groeit Linux vanzelf.

« Reactie #167 Gepost op: 2012/12/03, 22:59:53 »
"Jongeren die opgroeien met al die nieuwe dingen wennen inderdaad sneller aan al die veranderende desktop omgevingen."

Dat zou ik maar niet te hard roepen want ik ken een hoop jongeren die niet kunnen wennen aan iets anders dan hun vertrouwde Win Vista/7... geen 8, geen KDE, geen Unity. Niks. Die willen alleen maar Win Vista of 7. Dus breng het niet als een feit, het is iets dat jij constateert en wat niet op iedereen slaat.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #168 Gepost op: 2012/12/03, 23:57:08 »
Nou ze wennen echt wel heel snel aan wat nieuws hoor maar vooral moeten ze ook hetzelfde hebben als hun vrienden zoals met msn en nu met whatsap
amsn of pidgin is dan niet goed. Komt nog bij dat als je veel "vrienden" hebt amsn heel stroperig wordt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2012/12/04, 00:40:25 »
Nou ze wennen echt wel heel snel aan wat nieuws hoor maar vooral moeten ze ook hetzelfde hebben als hun vrienden zoals met msn en nu met whatsap
amsn of pidgin is dan niet goed. Komt nog bij dat als je veel "vrienden" hebt amsn heel stroperig wordt.

Precies en ze wisselen heel gemakkelijk.
Het moet er bling bling uit zien.

@Vistaus, jongeren gaan veel makkelijker over op nieuwe systemen.
Ze gaan makkelijker over op die nieuwste telefoons en dergelijke en lopen vaak met de nieuwste gadgets.
Ouderen blijven eerder bij wat ze hebben en kennen omdat ze het van de ene kant onzin vinden om iets nieuws te kopen als hun huidige telefoon bijvoorbeeld het nog goed doet.  Jongeren willen de nieuwste telefoontjes al kunnen ze het niet allemaal betalen maar zodra ze dat wel kunnen hebben ze het ook.
Op de pc is het anders. Door onkunde blijven ze bij wat ze hebben. Ze kennen hun telefoontje beter dan dat ze weten hoe een pc werkt.  De meeste jongeren kunnen wat internetten en msn en dan houd het wel op. Komt mede omdat hun ouders er net zo veel van weten en omdat ze op school niet geleerd word om er mee te werken.
Houd je de personen over die interesse in computers hebben zoals jij bijvoorbeeld die zelf al verder kijkt wat je er mee kunt doen zonder dat het je op school is geleerd.

Als Ubuntu op de tablet bijvoorbeeld populair wil worden dan helpt het als jongeren er gek op zijn.
Kijk naar Apple die hun iPhone en iPad slijten aan al die lui die de laatste gadgets willen die er goed uit zien.
Het is net als dat men vroeger ausies wou en een bepaald merk schoenen moest hebben.

« Reactie #170 Gepost op: 2012/12/04, 09:09:13 »
W8 op smartphones wordt wel populair hoor (als ik mijn vriend van CoolBlue mag geloven). Ook de introductiestand in het Centraal Station te Antwerpen kent vele jongelui die zich uitleven met dat OS.

W8 is gewoon een compleet andere manier van denken, en volgens mij heeft het enkel zin om het te draaien op touchschermen. Met de traditionele dingen als desktop, muis en klavier kan je niet goed werken met dat OS dat daar helemaal niet voor ontworpen is.
Het is gelukkig een feit dat hardwarefabrikanten niet zomaar ineens hun productielijnen gaan veranderen voor iets 'nieuws' (hoe revolutionair het ook mag wezen voor MS).
Ik denk dat Unity de beste troeven heeft om op die nieuwe touchtoestanden een antwoord te bieden. Maar ik vermoed ook dat Linux, mocht dat touchspul aanslaan, een ommezwaai dient te maken willen ze bijblijven.

Voor het traditionele werk met een computer zal Ubuntu (o.a.) wel degelijk een serieus aandeel inwinnen moesten mensen doorhebben dat een nieuwe, goed ontworpen, W8 computer terug rond de 1700€ en meer zal kosten.

Tablets, tja, ik denk daar het mijne over. Gezien de ongelooflijke mogelijkheden met een smartphone de dag van vandaag. (een tablet is een 'last' om mee te dragen; een smartphone steek je gewoon in je binnenzak met eventuele kabeltjes)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2012/12/04, 10:58:39 »
W8 op smartphones wordt wel populair hoor (als ik mijn vriend van CoolBlue mag geloven). Ook de introductiestand in het Centraal Station te Antwerpen kent vele jongelui die zich uitleven met dat OS.
De Nokia 920 is al net zo veel keer voor besteld als de iPhone 5 en dan is het tevens zo dat er meerderen Windows 8 telefoons op de markt komen de komende tijd.
Het zal dus inderdaad populair worden, het is alleen afwachten of het uiteindelijk net zo'n groot marktaandeel zal krijgen als de iPhone of Android.

Citaat
W8 is gewoon een compleet andere manier van denken, en volgens mij heeft het enkel zin om het te draaien op touchschermen. Met de traditionele dingen als desktop, muis en klavier kan je niet goed werken met dat OS dat daar helemaal niet voor ontworpen is.
Het is gelukkig een feit dat hardwarefabrikanten niet zomaar ineens hun productielijnen gaan veranderen voor iets 'nieuws' (hoe revolutionair het ook mag wezen voor MS).
Ik denk dat Unity de beste troeven heeft om op die nieuwe touchtoestanden een antwoord te bieden. Maar ik vermoed ook dat Linux, mocht dat touchspul aanslaan, een ommezwaai dient te maken willen ze bijblijven.

Voor het traditionele werk met een computer zal Ubuntu (o.a.) wel degelijk een serieus aandeel inwinnen moesten mensen doorhebben dat een nieuwe, goed ontworpen, W8 computer terug rond de 1700€ en meer zal kosten.
Heb je er mee gewerkt?
Het is namelijk heel goed werkbaar op een desktop.
Wil je de metro interface gebruiken dan is het even wennen net als dat je dat moet als je over gaat op een ander systeem maar ook dat werkt prima.
De ene zal het meer bevallen dan de ander maar over het algemeen zul je op de desktop de desktop omgeving gebruiken en niet de metro omgeving zoals velen denken.

Unity en Gnome 3 zijn op het moment het meest geschikt voor touch.
Ik denk alleen dat het nog jaren zal duren voor je niet meer met de traditionele omgevingen kunt werken op een desktop systeem.

Citaat
Tablets, tja, ik denk daar het mijne over. Gezien de ongelooflijke mogelijkheden met een smartphone de dag van vandaag. (een tablet is een 'last' om mee te dragen; een smartphone steek je gewoon in je binnenzak met eventuele kabeltjes)
Voor een deel wel maar voor een grote groep is het niet handig.
Daar zal zeker een markt voor zijn maar ook voor de tablet en voor die nieuwe ultrabooks die je als tablet kunt gebruiken.
Tablet kun je makkelijk onderweg nog mee werken waar dat met de telefoon toch wat lastiger word en ga je nog een stapje verder dan is de ultrabook weer handiger.
Ik denk dus dat er voor al die systemen een markt is.

Ik hoop dat Cononical het doorzet het systeem waarbij je, je telefoon aan je monitor via een dock kunt hangen of aan een ultrabook of tablet kunt hangen.
Heb je op al je systemen wifi en 3G en hoef je niet voor je tablet of ultrabook een apart abonnement te nemen als je daar internet op wilt.
Thuis en op het werk heb je dan gewoon wifi.
Heb je altijd je systeem bij je. Dat systeem kan zeker slagen in combi met die dingen. De ene wil wat meer werk onder weg kunnen doen en zal de telefoon aan de tablet hangen waar een ander nog een stapje verder wil gaan en het ultrabook neemt en degene die in de auto zitten hebben genoeg aan de telefoon en thuis en op het werk een dock met scherm.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #172 Gepost op: 2012/12/04, 11:07:15 »
@emiel1976: als je nou eens ophoudt met constant enorme lappen lovende tekst te pompen in "Algemeen", over je geliefde Windows 8? Daar zijn andere fora voor. Met alleen maar blije Windowsgebruikers.  >:(

Voor zover het je nog niet opgevallen mocht zijn: het is hier een Linuxforum. *Wij* zijn hier blij met L.I.N.U.X., en wel *buntu in het bijzonder. Voor Windowsreclame vervoege u zich a.u.b. elders.

Tweede, geheel gratis tip erbij: dit forum is primair bedoeld voor technische hulp met Linux. Ga dus eens mensen helpen met technische Ubuntuproblemen, in de andere deelfora. Lijkt me een stuk nuttiger dan Algemeen en Off Topic vol te spammen, wat je nu vooral doet.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/04, 11:16:35 door Pjotr »

« Reactie #173 Gepost op: 2012/12/04, 11:14:02 »
@emiel: Goed, omdat jij het weer eens niet wilt accepteren dat je helemaal geen feit verkondigt zal ik het eens even statistisch voor je maken.

Van de jongeren die ik ken (en dat zijn er zeker hier in Almere nogal veel) heeft:

1/3 een smartphone
2/3 heeft een nep-smartphone of 'ouderwetse' (dus niet-smartphone) veelal omdat ie het nog goed doet
1/4 daarvan wil een smartphone tussen nu en een jaar
1/16 heeft een tablet
1/4 weet wat een tablet is
1/24 kent Ubuntu (al is het maar van naam)

Dus nee, je hebt helemaal geen punt dat jongeren het nieuwste van het nieuwste willen want ik ken er dus genoeg die dat niet willen.
En trouwens, die zin over dat ik het nieuwste zou willen mag je ook wel schrappen want dat is helemaal niet waar. Ik heb mijn tablet al meer dan een jaar en die gaat mee totdat ie overlijdt. En mijn telefoon heb ik inderdaad iets te snel moeten vervangen maar dat had een gegronde reden. En voor deze en mijn vorige heb ik ook nooit de nieuwste telefoon gehad. Ik heb een paar jaar mijn Motorola V6 met liefde gebruikt (en nog steeds af en toe) totdat ik het tijd vond om eens een smartphone te proberen (zo'n 2 jaar geleden). Ik was pas 18 toen ik mijn eerste smartphone had.
O ja, en voor de duidelijkheid: de jongeren die ik ken vallen in de categorie 16-24.

Verder ben ik het tevens met Pjotr eens.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/04, 11:31:40 door Vistaus »

« Reactie #174 Gepost op: 2012/12/04, 11:28:25 »
Citaat
heb je er mee gewerkt?  quote emiel

Heb enkel even de Previeuw gedraaid, maar door werkomstandigheden ben ik terug naar Kubuntu/Xubuntu gegaan.
WP7 en hoger heb ik ongeveer een jaar gedraaid op mijn HTC HD2 en ik was (en ben) daar vol lof over.
Android echter leunt beter aan met Linux dus ik heb recent nog ICS op mijn HD2 gepleurd en vandaag Gingerbread vervangen (op mijn andere HD2) ook met ICS (custom rom's ) . De bedoeling is dan om de app uit te testen die toelaat CCTV-systemen remote te kunnen managen.
Anders had ik misschien W8 terug op mijn telefoon gezet, hoewel ik heel tevreden ben van ICS hoor.

Ik had met de desktop vrij snel door dat touch de vereiste handelingen zijn om W8 met gemak te kunnen bedienen, en het muisgedoe als secundair te beschouwen.
Vandaag, straks, ga ik naar de computerleverancier met mijn baas om de nieuwste generatie laptops/tablets te gaan bekijken en uittesten. Dus lekker veel met W8 spelen  :P .

Ik zie dat in dit topic ergernis begint te komen: laat ons gewoon stellen dat over W8 nog niet alles geweten is ;) i.s.m. de nieuwste hardware.
Ben wel benieuwd hoe Linux zal reageren op die nieuwe dingen. Maar heb het volste vertrouwen dat ook wij, Ubuntu, daar vlot met mee kunnen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/04, 11:30:42 door Joris Donders »