Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 43993 keer)

FrSu

• Gast
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #125 Gepost op: 2012/11/24, 11:36:05 »
Als ubuntu een aanraakvriendelijke desktop voor een tablet gaat ontwikkelen met de switch mogelijkheid naar de netbook desktop sessie, zoals deze al in Kubuntu zit en die je ook nog eenvoudig door een leek op een android tablet als dualboot kunt installeren, dan wordt ubuntu in mijn ogen zeker een hit t.o.v. Win 8.

« Reactie #126 Gepost op: 2012/11/24, 12:53:15 »
Nou, het werkt anders al goed genoeg op tablet IMHO. Unity is zeer goed te gebruiken en ik kan het weten want ik heb Ubuntu al een tijdje op mijn tablet gehad.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2012/11/24, 18:23:32 »
Open source is zeker niet alleen voor thuis. Bewijs:

http://www.h-online.com/open/news/item/Linux-brings-over-EUR10-million-savings-for-Munich-1755802.html

En als een stad als München al tien miljoen euro kan besparen, denk je dan eens in hoeveel dat zou kunnen zijn voor een heel land!
Bloom, Ik schreef hier namens mezelf:  'Open source denken is leuk voor thuis' Open source software is voor mij op m'n werkt geen optie.

« Reactie #128 Gepost op: 2012/11/24, 20:11:53 »
Dat is omdat recente hyperlinks vaak moeilijker te vinden zijn via Google. De minder recente hyperlinks staan dus vaak bovenaan in Google. Verder zijn dat dingen waarvan ik niet al te veel veranderringen verwacht. Ik denk dus dat die vooroordelen over Linux en het illegale software gebruik, nu nog steeds een rol speelt. Al heb ik daar geen hyperlinks van. 

Dat kan wel zo zijn, maar zonder recente hyperlinks kun je dat moeilijk hard maken...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #129 Gepost op: 2012/11/24, 22:38:50 »
@FrSu, Ja Ubuntu zoals het nu is op de tablet is niet wat ik zoek maar zoals je al zegt een aangepaste versie zou inderdaad wel kunnen slagen en vooral als de Android apps er ook op werken.
Hebben ze gelijk enorm veel apps en als ze dan nog aangepaste versies van een deel van d software in het software centrum te vinden apps aangepast worden dan hebben ze gelijk de meeste apps van allemaal.

Maar zoals het nu is zou ik het niet willen.
Ik gebruik de tablet anders dan een laptop en desktop pc en als ik op mijn tablet Ubuntu zet dan weet ik niet wat aar de meerwaarde van is tegenover Android.
Het is voor mij vanwege wat ik gebruik op mijn tablet een achteruitgang.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #130 Gepost op: 2012/11/25, 08:12:38 »
Ik gebruik de tablet ook voor heel andere dingen en in een andere context dan de PC. Ik gebruik hem nu hoofdzakelijk om films op de zoeken op de database. Dat kan ook op de pc maar dan moet ik de pc aanzetten etc en kan ik niet tegelijk naar de tv kijken. Bij minder interessante programma´s (die zijn er veel) zit ik dan ook nog het nieuws te volgen. Dat deed ik vroeger op teletekst en dat doe ik nu ook nog maar dan is het tv beeld tot de helft gereduceerd. Verder ben ik met wordfeut bezig geweest. Maar een tablet is geen gewone computer, zelfs geen netbook en vice versa. Mijn netbook heb ik ook wel eens voor de tablet activiteiten willen gebruiken maar dat is niet handig. Te zwaar om in de hand te houden, zit een muis aan vast en een elektriciteitssnoer en zo niet dan is hij in drie uur uitgepraat.  Mailen doe ik trouwens ook al van de tablet. Toen hij een paar jaar geleden kwam had ik er weinig fiducie in maar soms zit je er compleet naast. De pc verkopen zijn nu al aan het dalen en voor veel mensen zal de tablet genoeg zijn. Wat ik me bij Windows 8 wel afvraag is of die straks ook allemaal vol lopen en zo traag worden als dikke stront of dat ze dat probleem getackeld hebben. Ik denk het niet.

« Reactie #131 Gepost op: 2012/11/25, 10:46:52 »
Ik gebruik mijn tablet voor zo'n beetje alles. Dat kan ook makkelijk want webOS is gemaakt voor multitasking :) Ik doe er eigenlijk zo'n beetje alles op behalve Youtuben (dat gaat vloeiender op mijn laptop), wat zwaardere dingetjes (want laptop heeft meer kracht) en natuurlijk is het soms gewoon leuk om op mijn laptop normale dingetjes te doen.
Maar goed, doorgaans zit ik dus aardig veel op mijn tablet en doe ik er dus bijna alles op behalve YouTuben en wat zwaardere dingetjes. Heerlijk! :) (heb ook het optionele toetsenbord van HP erbij, geen dock maar dat maakt niet uit).

FrSu

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 2012/11/25, 11:18:24 »
Off topic @Vistaus: Moest even zoeken wat WebOS is, maar als voormalig Palm fanaat had ik het natuurlijk moeten weten. Palm is er toen mee begonnen, maar was de markt er nog niet rijp voor. Leuk dat dit platform toch nog steeds door ontwikkeld wordt door HP.

Is het ook ergens te downloaden en als Live USB uit te proberen/installeren op een gewone PC? Misschien hierover even verder in een ander (oud?) draadje? Zet hier dan even een linkje er naar toe. Wil er graag even wat meer van weten onder het mom van: Oude liefde roest niet. ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #133 Gepost op: 2012/11/25, 20:42:43 »
@Wout55, Dat is volgens MS opgelost.
Win 7 had er al veel minder last van dan XP en als het er nog is dan zal het waarschijnlijk op de pc versie zijn.
Bij mij draait he nog gewoon snel maar zolang is het er nog niet en de rc versie werkt ook nog gewoon snel.
Maargoed dat is ook nog niet zo oud. XP was trouwens als traag geweest na al die updates.
Was het al aan het testen tegenover Windows 7 om te kijken of het werkelijk opgelost is en tot nu toe kan ik er zelf alleen nog maar van zeggen dat het nu nog altijd snel is maar dat is na dezelfde tijd met Windows 7 hetzelfde dus moet nog wat langer wachten.

De accu duur is echt ideaal. Je kunt het heel de dag gebruiken zonder vast te zitten aan een kabeltje omdat je accu weer eens leeg is.
Zeer handig als je een dagje weg gaat.

« Reactie #134 Gepost op: 2012/11/30, 11:42:36 »
En kijk eens aan, de bekendheid van Ubuntu in Nederland neemt weer wat toe nu het op zo'n grote nieuwssite staat: http://www.nu.nl/gadgets/2970619/dell-brengt-ultrabook-met-ubuntu.html

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #135 Gepost op: 2012/11/30, 21:53:53 »
ik heb mijn moeder vandaag windows 8 laten proberen (virtualbox met 3d-versnelling & aero ingeschakeld)
hoewel ik heb uitgelegd dat taakbeheer enorm versimpeld is en daardoor dus beter en nog wat andere positieve complimenten heb gegeven vond ze de rest van het systeem werkelijk verschrikkelijk! ik kreeg zelfs te horen dat als dit zo doorgaat ze misschien wel ubuntu neemt, ddus nee als ik mijn ouders moet geloven dan staat windows8 ubuntu niet in de weg  ^-^

« Reactie #136 Gepost op: 2012/11/30, 23:19:48 »
Ik heb zelf pas, toen ik toch langs de Dixons kwam, even Windows 8 daar geprobeerd op non-touch, touch schermen en combinaties. Samengevat: verschrikkelijk.

Ik ben ooit van Windows Vista afgestapt naar Ubuntu 10.04, omdat Vista niet meer mee te werken was. Ubuntu was meteen een hele verlichting; er opende een wereld voor me. Sinds dien heb ik het meeste van de tijd Ubuntu gebruikt en kan ik niet meer zonder Linux.
Canonical besloot toen dat Gnome (2) niet goed genoeg was, en kwam met Unity aanzetten. Deze confrontatie heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik al verwachtte dat Unity minder fijn zou zijn dan Gnome 2. Het kan zijn dat ik het meer gewend was of niet, maar dat terzijde. Ik zit inmiddels ook op Unity, en ondanks dat het íets minder erg is als verwacht, is het toch een klein stapje achteruit. Het is nog niet helemaal mijn ding, vandaar dat ik hierna lekker Cinnamon ga proberen met Linux Mint. Kan vast geen kwaad.

Op een gegeven moment trok mijn PC het niet meer en had ik een voor 60% nieuwe computer nodig. M'n vader besloot toen Windows 7 er bij te geven, dit vond hij belangrijk en ik vond het ook wel fijn, dan had ik m'n dual-boot voor de games :rolleyes:
Windows 7 heeft me niet van Ubuntu vandaan getrokken. Ik ben verder lekker op Ubuntu gebleven, en de 5% van de tijd dat ik Windows gebruik is het 90% van die tijd games. Maar het was een grote vooruitgang vanaf Vista, en (eindelijk) een verbetering op XP.

Ooit moest Microsoft met de nieuwe Windows komen. De eerste plaatjes van Windows zagen er vooral strak uit, en er waren wat lompe veranderingen doorgebracht waar ik me dood aan erger (*kuche*ribbon*kuche). Verder was het niet verkeerd.
Even later kwamen de berichten van de (toen nog) "Metro" interface. Zag er goed uit en kán fijn werken. Op touch-screens dan. Maar aangezien er al bekend werk was van de desktop omgeving niks om je zorgen over te maken, het zal wel snor zitten.

En tóch, vrij snel voor de release in de laatste test-ronden, kwamen er nog berichten van de verwijdering van de Start-knop.

De Start-knop. Het sterkste punt van heel Windows, de knop waar ik (en menig ander mens) niet zonder kan. Alles snel bij de hand. Weg. (way to go!)
Dat gecombineerd met het nieuws van de gedwongen "Metro" interface werd toch fataal in mijn mening. Ik wil het uitstellen tot nooit, maar ik zal er omdat het Windows is ooit aan moeten geloven en dat kan maar beter niet te laat gebeuren. Ik moet toch een keer die interface proberen.

Na het uitgesteld te hebben en er geen tijd aan besteed te (willen) hebben toch even de kans gegrepen om bij de Dixons even er mee te spelen.

Wat een ramp (Windows 8 dan, niet de Dixons (waar ik normaal niet vrolijk van word) of de drukte toen). Er stond al snel een medewerker mee te kijken en te discussiëren met mij, wat wel een gesprek van niveau was (dus geen verkooppraatjes). Ondanks dat hij er zelf nog niet veel mee gespeeld had en wist waar de quick-start-gids ligt, lukte hem ook niet alles soepel. Ik heb werkelijk waar nog nooit zoiets onduidelijks mee gemaakt. Ik had al enige kritische puntjes op Unity, maar daar zit nog een doordacht idee achter. Maar die "Metro" interface heb je een 4-jaarse cursus voor nodig. Niks. Is. Logisch. Alles werkt via gebaren. Hoe vind je die gebaren uit? Door gewoonweg wat te doen. Er zit weinig (tot geen) logica in de gebaren en je hebt er tientallen van. Dan nog niet eens gesproken te hebben over het gewissel tussen desktop en "Metro". Sommige apps (zoals verkenner, wat onmisbaar is) kan alleen in desktop en sommige apps alleen maar in "Metro". Zorg er dan voor dat ten minste één van die twee volledig werkend is, en niet allebei half. Ja, het is een goede en fijne optie dat je kan wisselen. Nee, het is niet afgewerkt.

Ook heb ik even naar het internetten gekeken, met natuurlijk, het volgens hun zo veranderde IE 10. Veranderd: ja. Positief: nee. Ik heb niet kunnen testen op de technische details (snelheid e.d.) maar het gebruiksgemak wel. Het start op, en je krijgt een vrij normaal scherm te zien, vergelijkbaar met de Internet app op een Android tablet.
Maar daar blijft het positieve gedeelte. De adres-balk met knoppen e.d. verdwijnt tijdens het browsen. Hoe tover je hem weer terug? "Gewoon, rechts klikken". Geen één browser die zo werkt, en het werkt ook ABSOLUUT niet fijn. IE 10 probeerde ik dan ook als eerste op een laptop. Daarna ging ik even bij de touch kijken of dat dit fijner was. Ook daar was het nog rechts klikken om hem te voorschijn te halen. Maar rechts-klikken met een touchscreen is niet zo makkelijk als met een muis, nee, je moet op één of andere manier met een tweede vinger tikken om de rechtsklik te simuleren. Handig +1  >:(

Weer even terug op de "Metro" interface. Het ziet er erg goed uit, en die blokken zijn wel fijn. Dat het zijwaarts scrollt is even wennen, maar zeker fijn op touch, en niet erg vervelend op non-touch. Het verslepen en aanpassen van de 'tiles' daarentegen is op de non-touch ook geen probleem. Maar met touch is het behoorlijk lastig. Want waar je normaal met een muis kan vastpakken en slepen moet je met touch ingedrukt houden, iets naar beneden slepen om hem 'los' te trekken, en dan pas verslepen. Even oefenen. En even 5 minuten van alles proberen om daar achter te komen.

De desktop omgeving ziet er naast het missen van de start knop niet verkeerd uit. Er zijn verbeteringen doorgevoerd en alles ziet er strakker en toch enigszins gedetailleerder (meer info) uit. Waar ik me wel mateloos aan irriteer is de ribbon-interface zoals ik al eerder noemde. Ik kan er de weg niet in vinden en mensen kunnen wel zeuren van "daar moet je gewoon aan wennen", maar ik kan er niet aan wennen. Geef mij maar de overzichtelijke menuknoppen en brede menubalken.

Ik heb er niet veel dieper op in kunnen gaan, ik kon immers niet 8 uur in de drukke Dixons de apparaten bezet houden ;)
Mijn indruk van Windows 8 is verfrissend, duidelijk, deels mooi, gesloten, verwarrend en het mist de puntjes op de i. Het grootste probleem zie ik in de niet-technische mensen: deze moeten heel Windows opnieuw leren en zeker voor de ouderen (richting de bejaarde kant) is het verschrikkelijk om Windows 8 aan te moeten leren als ze net Windows 7 of misschien wel XP hebben geleerd. Dan is zelfs Xubuntu met halve vertalingen nog duidelijker. Alhoewel, misschien zijn Xubuntu-achtigen (Gnome 2-achtig) zelfs in het Chinees nog duidelijker.

Het leuke van Windows 8 is dat Linux, met het algemene beeld bij mensen in hun achterhoofd van een CLI wat natuurlijk al lang niet meer waar is, nu duidelijker wordt dan Windows 8. Dit zal voor het huis-tuin-en-keuken gebruik voldoen: internetten, e-mail en chatten gaat probleemloos en gamen is ook onderweg. Ik denk dat het de groei van Linux zal laten toenemen. Alleen je het is zó gering dat je het niet terug zult zien in de cijfers, zeker niet als je kijkt dat Linux al langzaam maar zeker groeit (naar verhouding).

En kijk eens aan, de bekendheid van Ubuntu in Nederland neemt weer wat toe nu het op zo'n grote nieuwssite staat: http://www.nu.nl/gadgets/2970619/dell-brengt-ultrabook-met-ubuntu.html
Dit is ook exact de laptop die ik daarom zou willen; ontwikkelaars vragen er om, en Dell antwoordt. Ziet er uit als een goede kandidaat voor m'n opleiding volgend jaar :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #137 Gepost op: 2012/11/30, 23:46:54 »
Wauw ik dacht dat ik veel typte. =D ;)
Iemand die van de start knop in Windows houd, je bent een zeldzaam exemplaar. ;)

Dit is een bericht van iemand waar ik deze reactie op Win 8 niet verwacht had.
http://www.networkworld.com/community/blog/windows-8-awesome

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #138 Gepost op: 2012/12/01, 07:44:51 »
ik heb mijn moeder vandaag windows 8 laten proberen (virtualbox met 3d-versnelling & aero ingeschakeld)
hoewel ik heb uitgelegd dat taakbeheer enorm versimpeld is en daardoor dus beter en nog wat andere positieve complimenten heb gegeven vond ze de rest van het systeem werkelijk verschrikkelijk! ik kreeg zelfs te horen dat als dit zo doorgaat ze misschien wel ubuntu neemt, ddus nee als ik mijn ouders moet geloven dan staat windows8 ubuntu niet in de weg  ^-^
Goh, da's nou een leuke proef. Ik denk dat mijn moeder die ook moet ondergaan :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #139 Gepost op: 2012/12/01, 08:11:20 »
Goh, da's nou een leuke proef. Ik denk dat mijn moeder die ook moet ondergaan :D

Hoef ik niet te proberen bij mijn moeder, ze kan net een kaartspel opstarten en dan heb je het wel gehad en toen ze van xp naar vista gingen heeft het een tijd geduurd voor ze het daar ook kon.

Kennissen van mij zijn XP gewend en erken er nog mee. Heb Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu geprobeerd maar geen van allen beviel hun. Windows 7 heb ik ze ook laten proberen maar ook dat beviel niet echt.
Weet dus al dat ik Win 8 ook niet hoef te proberen.
Eerste pc was een XP systeem en ze hebben altijd alleen maar daarmee gewerkt.
Ze zitten er in vast geroest. =D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #140 Gepost op: 2012/12/01, 09:45:51 »
Je bedoelt dit:  :)
Citaat
And yet, at the end of the day, I am right back to using Linux.  Why is that?  What is it about Linux that makes me so excited to use it -- even while enjoying another operating system that I view as, in all seriousness, a work of art?  Why do I not simply install Windows 8 on every machine I own and be happy with it?
De titel is dus het omgekeerde als de inhoud...

« Reactie #141 Gepost op: 2012/12/01, 12:18:06 »
Je bedoelt dit:  :)
Citaat
And yet, at the end of the day, I am right back to using Linux.  Why is that?  What is it about Linux that makes me so excited to use it -- even while enjoying another operating system that I view as, in all seriousness, a work of art?  Why do I not simply install Windows 8 on every machine I own and be happy with it?
De titel is dus het omgekeerde als de inhoud...

Maar heb je ook gelezen waarom? De aanpasbaarheid van Linux voelt hij zich in thuis, ondanks dat hij Windows 8 geweldig vindt.
Wauw ik dacht dat ik veel typte. =D ;)
Iemand die van de start knop in Windows houd, je bent een zeldzaam exemplaar. ;)
Ja, ik schrok er zelf ook van van wat een lap tekst het was  :-X Had het even stiekem door de woordenteller gehaald, ongeveer 1200 woorden.
En dan nagaan dat ik voor betogen en beschouwingen op school nooit aan de 500 of iets woorden kom :-X

Maar ik denk niet dat ik zo'n zeldzaam start-fan ben. Er zijn zat mensen die niet zonder kunnen. Al je programma's staan er en als je wilt zoeken is het net als in Unity: Super + typen (dat de resultaten dan niet zo goed waren is een ander verhaal, maar het was een makkelijke zoek-functie).
Eigenlijk is de start knop net zoals in Unity de Dash. Alles wat niet te vinden is op je bureaublad/werkbalk staat er in. Maar in Windows 8 is Start vervangen door de gehele "Metro" interface. Vergelijkbare functies, maar je moet alles indelen en het ziet er (compleet) anders uit. Als OS-only is het niet verkeerd, maar als soort vervanger van Start: nee.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #142 Gepost op: 2012/12/01, 12:27:51 »
Ik heb in Windows de zoekfunctie in Start nooit zo gebruikt. Pas sinds ik ook Unity gebruik ben ik meer gebruik gaan maken van de zoekfunctie in W7.

FrSu

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 2012/12/01, 13:58:45 »
Voor mij is Mintmenu altijd nog de beste onder mijn "startknop". ;)

Ik denk dat Ubuntu en Linux in het algemeen met de komst van Win 8 wel meer kans maakt om te groeien, de truck is het grote publiek weten te bereiken. En dat is niet zo eenvoudig.

Misschien de gadget presentator van RTL Boulevard eens benaderen? Of redacteuren van de grote computerbladen? Er valt nu best wel een hoop te zeggen/schrijven over de snelle en goede ontwikkeling van Ubuntu/Linux  ;)

« Reactie #144 Gepost op: 2012/12/01, 14:23:18 »
Voor mij is Mintmenu altijd nog de beste onder mijn "startknop". ;)

Ik denk dat Ubuntu en Linux in het algemeen met de komst van Win 8 wel meer kans maakt om te groeien, de truck is het grote publiek weten te bereiken. En dat is niet zo eenvoudig.

Misschien de gadget presentator van RTL Boulevard eens benaderen? Of redacteuren van de grote computerbladen? Er valt nu best wel een hoop te zeggen/schrijven over de snelle en goede ontwikkeling van Ubuntu/Linux  ;)

Dat zou zeker niet een verkeerd idee zijn, Tweakers besteed al enkele jaren ook tijd aan de nieuwe uitgaven van Ubuntu en hopelijk in de nabije toekomst meer distributies, maar dit is het grote publiek nog niet. Linux begint toch al serieus systeem te worden op de desktop en laptop-markt. Als de groei door gaat gaan er ook meer programma's komen, wat dus leidt tot een win-win situatie.
Desktop:
Notebook:

Offline jolo

• Lid
« Reactie #145 Gepost op: 2012/12/01, 21:52:54 »
Het Linux marktaandeel voor desktops zal ongetwijfeld nog wel doorgroeien. Zo te zien in deze hyperlink http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpaf=&qpcustom=Linux&qpcustomb=0 is deze nu gestegen naar 1,25 %. Daartegenover staat echter http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcustom=Windows+8&qpcustomb=0 dat het Windows 8 marktaandeel sneller lijkt te stijgen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #146 Gepost op: 2012/12/02, 05:38:11 »
@Cheap Applications, Jij hebt het goed gelezen, hij is inderdaad zeer positief over Windows 8.
Dat hij voor Linux kiest staat daar los van.

Unity werkt juist niet voor mij. De launcher staat voor mij totaal verkeerd en zou voor mij onder veel prettiger zijn, zoeken door te typen vind ik niet prettig en het menu van de apps in de werkbalk vind ik niet fijn werken.
Maar als de launcher onder zou komen staan en het menu in de vensters van de apps komen dan vraag ik mij af wat het verschil nog is met Windows 7/8 kwa desktop. Ik zou dan namelijk ook alle apps op het bureaublad zetten zodat je het zoek gedeelte niet hoeft te gebruiken.
Werk namelijk ook zo in win 7/8.
Nou vind ik Win 8 prettig werken maar het staat kwa desktop niet op de eerste plek, dat is op dit moment Xfce wat voorheen Gnome 2 was. Nu gevolgd door Cinnamon en op 3 komt Win 8.
Cinnamon strijd nu wel met Xfce om plek 1 bij mij want het werkt na wat aanpassingen van de indeling toch wel erg fijn.

@jolo, Ja beide groeien op de pc maar Win 8 krijgt zijn markt aandeel voornamelijk van de huidige Windows gebruikers.
Linux groeit en krijgt zijn gebruikers van Windows en OS X maar schommelt al jaren tussen de 1 en 2% en raakt iedere keer ook weer gebruikers kwijt en die gaan dan met name naar OS X.
De Windows 8 telefoon zorgt wel voor een flinke groei kwa marktaandeel.

Offline markba

• Lid
« Reactie #147 Gepost op: 2012/12/02, 17:34:09 »
Gisteren eens even mogen spelen met Win8, natuurlijk geheel onbevooroordeeld (ahum). Het was een Lenovo Thinkcentre, iets van 23" met touch-screen + toetsenbord/muis.

Wat me opviel:
- het vele schakelen tussen metro en de desktop, om de haverklap kom je in metro terug, dit heet nu Start, je wordt er al snel tureluurs van
- op zo'n groot scherm waar de metro-apps fullscreen geopend: beetje zonde van het scherm en onoverzichtelijk (veel de groot)
- in tegenstelling tot Unity wat je alleen gebruikt om te zoeken, gebruik je metro om te zoeken én voor toepassingen, net als de desktop; soms weet je niet meer waar een app draait, in metro of op de desktop
- het is (mij) niet duidelijk hoe je een metro-app kan sluiten (geen kruisje of zo); alt-f4 blijkt wel te werken, maar dat is nogal geeky
- 2 versies van Internet Explorer die allebei op een totaal andere manier werken: de een zonder adresbalk en zo en de ander zoals we gewend zijn
- geen overzicht welke apps er geopend zijn; met alt-tab kom je een eind maar ideaal is het niet, want welke newby gebruikt er nu alt-tab
- geen overzicht van alle programma's per categorie: <super>+X  is een soort van start-knop, maar dan zonder 'Alle programma's', soort van gemiste kans zeg maar
- op de taakbalk van de desktop staan NIET de geopende metro-apps; deze staan dan weer wel in de taakwisselaar (alt-tab) = geeky
- overzicht van alle apps in metro is nogal moeilijk te vinden: je moet dan zo'n balk van onderaf trekken waar dan die optie in staat
- overzicht van alle apps in metro is eigenlijk onwerkbaar: alle apps worden op een hoop gegooid waardoor er een enorme brei ontstaat (geen categorie-indeling)
- zoeken naar een app binnen metro (= best handig) wordt nergens aangegeven (je moet het maar weten...)
- schakelen vanuit de desktop naar metro kan met <super> (moet je maar weten) of via een klik linksonderin (moet je ook maar weten)
- in de zijbalk zit iets van 'instellingen', maar wat je daar kan instellen is zeer beperkt, lijkt totaal niet op het configuratiescherm van de desktop, zorgt voor verwarring
- in de zijbalk zit iets van 'apparaten', maar daar kun je echt helemaal niets mee (er werden geen apparaten gevonden blijkbaar, beetje vreemd)
- in de zijbalk kun je uitgebreid zoeken, ook naar bestanden (zeg maar een soort van Unity), een beetje jammer dat het standaard (als je in metro staat) niet automatisch werkt (als in Unity), zou intuitiever zijn
- de desktop-apps laten zich zeer moeilijk bedienen met touch (te kleine knopjes, menu-onderdelen, etc.), het is er gewoon niet voor gemaakt;
- omgekeerd ging bediening van de muis van metro best aardig, maar was verre van ideaal (metro is veel te grof voor de muis)
- wat welk leuk werkte was het swipen van de apps (via de linkerkant van het scherm), maar jammer dan weer dat metro zélf er dan weer niet tussen zat

EDIT.
- als je een app selecteert vanuit de metro-interface, weet je nooit of het een metto- of een desktop-app is; voorslepbaarheid van de interface (regel 1 in interface-ontwerp land: consistentie) is zo ongeveer nul
- hoe kom je vanaf metro (= standaard opstartscherm) naar de desktop? met <super>?
- twee sets favorieten: metro zelf en op de taakbalk van de desktop; niet echt overzichtelijk

Al met al is het nogal een samengeraapt geheel zonder echt idee er achter: in metro kun je wat (maar niet alles) en dat geldt ook voor de desktop, je blijft dus maar heen en weer schakelen, dat zorgt voor veel onrust. Ook jammer is dat die desktop nogal gesloopt is: startknop waar je makkelijk per categorie door je programma's kunt bladeren ontbreekt. In eerste instantie dacht ik dat het geen gemis zou zijn (in metro kun je immers zoeken naar een app, maar dat werkt gewoon slecht, zie boven), maar dat bleek geheel anders uit te pakken. Je voelt je nogal gehandicapt.

Daarnaast heeft de gebruiker geen idee welke apps (metro of desktop) openstaan en/of hoe je hier moet komen. Zelfs al ken je wat trucjes (<super>-toets, linksonderin klikken, <super>+x, alt-tab) die sowieso niet voor beginnende gebruikers zijn omdat dit nergens aangegeven wordt, dan nog blijft het behelpen. En als je als klap op de vuurpijl een app als Internet Explorer zowel kunt starten vanuit metro én de desktop (kan ook tegelijkertijd!), maar dat deze een totaal ander programma opstarten zal dat voor een gebruiker (en de ondersteuner) opperste verwarring veroorzaken. Laten we het zo zeggen dat ik een beetje medelijden krijg met degene die dit moet gaan ondersteunen, als je eerst moet gaan vragen wélke IE een gebruiker opgestart heeft.

Kortom, navigatie, eenduidigheid, integratie en consistentie zijn er ten opzichte van Win7 flink op achteruit gegaan. Win8 wedt op twee paarden, zonder optimaal te werken in één van de 2 omgevingen, laat staan beiden. Ook het samenwerken tussen de metro en de desktop (de integratie dus) is niet iets om naar huis te schrijven. Vleesch noch visch.

Maar ach, als Win8 zo blijft, zie ik gouden tijden aanbreken voor Ubuntu. Elk nadeel hep z'n voordeel zei een bekend voetbalfilosoof en daarin kan hij best gelijk in hebben....

« Laatst bewerkt op: 2012/12/03, 16:32:16 door markba »

« Reactie #148 Gepost op: 2012/12/02, 18:30:37 »
Ohja, even tussendoor, wie heeft de (systeem-)afsluit-knop al gevonden? Niet vals spelen en gaan googlen voor het antwoord! :X
Desktop:
Notebook:

Offline markba

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2012/12/02, 18:38:49 »
Ohja, even tussendoor, wie heeft de (systeem-)afsluit-knop al gevonden? Niet vals spelen en gaan googlen voor het antwoord! :X
Ja, nu je het zegt. Ben 'm gisteren niet tegengekomen, dus zal ik toch google moeten gaan gebruiken....

En zo te zien hebben ze er een hele puzzel van gemaakt, dit verzin je niet, bizar:
http://www.youtube.com/watch?v=5m6-ExUSFGQ