Ik heb zelf pas, toen ik toch langs de Dixons kwam, even Windows 8 daar geprobeerd op non-touch, touch schermen en combinaties. Samengevat: verschrikkelijk.
Ik ben ooit van Windows Vista afgestapt naar Ubuntu 10.04, omdat Vista niet meer mee te werken was. Ubuntu was meteen een hele verlichting; er opende een wereld voor me. Sinds dien heb ik het meeste van de tijd Ubuntu gebruikt en kan ik niet meer zonder Linux.
Canonical besloot toen dat Gnome (2) niet goed genoeg was, en kwam met Unity aanzetten. Deze confrontatie heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, omdat ik al verwachtte dat Unity minder fijn zou zijn dan Gnome 2. Het kan zijn dat ik het meer gewend was of niet, maar dat terzijde. Ik zit inmiddels ook op Unity, en ondanks dat het íets minder erg is als verwacht, is het toch een klein stapje achteruit. Het is nog niet helemaal mijn ding, vandaar dat ik hierna lekker Cinnamon ga proberen met Linux Mint. Kan vast geen kwaad.
Op een gegeven moment trok mijn PC het niet meer en had ik een voor 60% nieuwe computer nodig. M'n vader besloot toen Windows 7 er bij te geven, dit vond hij belangrijk en ik vond het ook wel fijn, dan had ik m'n dual-boot voor de games

Windows 7 heeft me niet van Ubuntu vandaan getrokken. Ik ben verder lekker op Ubuntu gebleven, en de 5% van de tijd dat ik Windows gebruik is het 90% van die tijd games. Maar het was een grote vooruitgang vanaf Vista, en (eindelijk) een verbetering op XP.
Ooit moest Microsoft met de nieuwe Windows komen. De eerste plaatjes van Windows zagen er vooral strak uit, en er waren wat lompe veranderingen doorgebracht waar ik me dood aan erger (*kuche*ribbon*kuche). Verder was het niet verkeerd.
Even later kwamen de berichten van de (toen nog) "Metro" interface. Zag er goed uit en kán fijn werken. Op touch-screens dan. Maar aangezien er al bekend werk was van de desktop omgeving niks om je zorgen over te maken, het zal wel snor zitten.
En tóch, vrij snel voor de release in de laatste test-ronden, kwamen er nog berichten van de verwijdering van de Start-knop.
De Start-knop. Het sterkste punt van heel Windows, de knop waar ik (en menig ander mens) niet zonder kan. Alles snel bij de hand. Weg. (way to go!)
Dat gecombineerd met het nieuws van de gedwongen "Metro" interface werd toch fataal in mijn mening. Ik wil het uitstellen tot nooit, maar ik zal er omdat het Windows is ooit aan moeten geloven en dat kan maar beter niet te laat gebeuren. Ik moet toch een keer die interface proberen.
Na het uitgesteld te hebben en er geen tijd aan besteed te (willen) hebben toch even de kans gegrepen om bij de Dixons even er mee te spelen.
Wat een ramp (Windows 8 dan, niet de Dixons (waar ik normaal niet vrolijk van word) of de drukte toen). Er stond al snel een medewerker mee te kijken en te discussiëren met mij, wat wel een gesprek van niveau was (dus geen verkooppraatjes). Ondanks dat hij er zelf nog niet veel mee gespeeld had en wist waar de quick-start-gids ligt, lukte hem ook niet alles soepel. Ik heb werkelijk waar nog nooit zoiets onduidelijks mee gemaakt. Ik had al enige kritische puntjes op Unity, maar daar zit nog een doordacht idee achter. Maar die "Metro" interface heb je een 4-jaarse cursus voor nodig. Niks. Is. Logisch. Alles werkt via gebaren. Hoe vind je die gebaren uit? Door gewoonweg wat te doen. Er zit weinig (tot geen) logica in de gebaren en je hebt er tientallen van. Dan nog niet eens gesproken te hebben over het gewissel tussen desktop en "Metro". Sommige apps (zoals verkenner, wat
onmisbaar is) kan alleen in desktop en sommige apps alleen maar in "Metro". Zorg er dan voor dat ten minste één van die twee volledig werkend is, en niet allebei half. Ja, het is een goede en fijne optie dat je kan wisselen. Nee, het is niet afgewerkt.
Ook heb ik even naar het internetten gekeken, met natuurlijk, het volgens hun zo veranderde IE 10. Veranderd: ja. Positief: nee. Ik heb niet kunnen testen op de technische details (snelheid e.d.) maar het gebruiksgemak wel. Het start op, en je krijgt een vrij normaal scherm te zien, vergelijkbaar met de Internet app op een Android tablet.
Maar daar blijft het positieve gedeelte. De adres-balk met knoppen e.d. verdwijnt tijdens het browsen. Hoe tover je hem weer terug? "Gewoon, rechts klikken". Geen één browser die zo werkt, en het werkt ook
ABSOLUUT niet fijn. IE 10 probeerde ik dan ook als eerste op een laptop. Daarna ging ik even bij de touch kijken of dat dit fijner was. Ook daar was het nog rechts klikken om hem te voorschijn te halen. Maar rechts-klikken met een touchscreen is niet zo makkelijk als met een muis, nee, je moet op één of andere manier met een tweede vinger tikken om de rechtsklik te simuleren. Handig +1

Weer even terug op de "Metro" interface. Het ziet er erg goed uit, en die blokken zijn wel fijn. Dat het zijwaarts scrollt is even wennen, maar zeker fijn op touch, en niet erg vervelend op non-touch. Het verslepen en aanpassen van de 'tiles' daarentegen is op de non-touch ook geen probleem. Maar met touch is het behoorlijk lastig. Want waar je normaal met een muis kan vastpakken en slepen moet je met touch ingedrukt houden, iets naar beneden slepen om hem 'los' te trekken, en dan pas verslepen. Even oefenen. En even 5 minuten van alles proberen om daar achter te komen.
De desktop omgeving ziet er naast het missen van de start knop niet verkeerd uit. Er zijn verbeteringen doorgevoerd en alles ziet er strakker en toch enigszins gedetailleerder (meer info) uit. Waar ik me wel mateloos aan irriteer is de ribbon-interface zoals ik al eerder noemde. Ik kan er de weg
niet in vinden en mensen kunnen wel zeuren van "daar moet je gewoon aan wennen", maar ik kan er niet aan wennen. Geef mij maar de overzichtelijke menuknoppen en brede menubalken.
Ik heb er niet veel dieper op in kunnen gaan, ik kon immers niet 8 uur in de drukke Dixons de apparaten bezet houden

Mijn indruk van Windows 8 is verfrissend, duidelijk, deels mooi, gesloten, verwarrend en het mist de puntjes op de i. Het grootste probleem zie ik in de niet-technische mensen: deze moeten heel Windows opnieuw leren en zeker voor de ouderen (richting de bejaarde kant) is het verschrikkelijk om Windows 8 aan te moeten leren als ze net Windows 7 of misschien wel XP hebben geleerd. Dan is zelfs Xubuntu met halve vertalingen nog duidelijker. Alhoewel, misschien zijn Xubuntu-achtigen (Gnome 2-achtig) zelfs in het Chinees nog duidelijker.
Het leuke van Windows 8 is dat Linux, met het algemene beeld bij mensen in hun achterhoofd van een CLI wat natuurlijk al lang niet meer waar is, nu duidelijker wordt dan Windows 8. Dit zal voor het huis-tuin-en-keuken gebruik voldoen: internetten, e-mail en chatten gaat probleemloos en gamen is ook onderweg. Ik denk dat het de groei van Linux zal laten toenemen. Alleen je het is zó gering dat je het niet terug zult zien in de cijfers, zeker niet als je kijkt dat Linux al langzaam maar zeker groeit (naar verhouding).
En kijk eens aan, de bekendheid van Ubuntu in Nederland neemt weer wat toe nu het op zo'n grote nieuwssite staat: http://www.nu.nl/gadgets/2970619/dell-brengt-ultrabook-met-ubuntu.html
Dit is ook exact de laptop die ik daarom zou willen; ontwikkelaars vragen er om, en Dell antwoordt. Ziet er uit als een goede kandidaat voor m'n opleiding volgend jaar