Alt F4 is al van voor Win 8 en werkt om apps maar ook om je systeem a te sluiten of uit te loggen en dergelijke.
Je mist mijn punt: er is geen intuitieve manier om metro-apps af te sluiten. Alt-F4 is dus ook niet intuitief. En een app van het scherm af slepen via touch/muis om te sluiten valt daar ook niet echt onder (vind ik) want op de desktop doen we dat ook nergens, dus hoe moet je daar nu weer achterkomen?
En wat is de intuitieve manier in Unity dan? Het is de manier die Win 8 gebruikt en de ene vind het prettig de ander niet net zoals dat Unity al de knoppen om te sluiten en dergelijke links heeft zitten of helemaal links boven in de hoek.
ik zit nooit in de metro apps en ook niet in het menu. Ik weet niet waarom iedereen daar iedere keer terecht komt maar waarschijnlijk omdat iedereen in het begin alleen maar daar wil kijken.
Misschien omdat je als je de PC aanzet, metro automatisch opstart? En als je IE opstart vanuit metro, dan wordt de metro-variant opgestart, terwijl je eigenlijk de desktop-versie wilt hebben (neem ik maar aan), maar voor de time-being zit je dan toch in metro te koekeloeren.
En als je de desktop-IE wilt opstarten, dan zul je dus eerst naar de desktop moeten gaan via <super> en vervolgens die grote E aanklikken. Kortom 2 verschillende versies van IE op hetzelfde systeem zetten in een usability-draak van de eerste orde, een gebruiker zou zo maar eens binnen de kortste keren het spoor bijster zijn.
Als ik mijn pc opstart dan klik ik gelijk op de desktop.
Dan zit ik heel de dag achter mijn pc en heb ik in totaal hooguit 2 seconden die metro interface gezien.
Dus blijft mijn punt waarom zit jij zolang daarin?
IE kun je instellen dat het vanuit de metro interface opstart op je desktop. Dus daar zit je als je het daar opstart ook niet in je metro interface. Wil je wel in je metro interface maar je vind IE niets dan kun je bijvoorbeeld Chrome daarin laten opstarten.
Je zit dus niet heel de tijd in de metro interface of je moet na het opstarten de tijd die het kost om 1 klik te doen lang vinden.
Ik doe alles op de desktop omgeving.
Hoe start je in de desktop een programma op waar je geen icoon van hebt op de taakbalk?
Die staan om mijn desktop zoals ik dat in Win 7 al had en heb. Ik gebruikte in Win 7 ook het menu niet omdat ik het, het slechtste menu vind wat er is. Ik vind de metro interface zelfs een verbetering aangezien ik daarin sneller mijn programma's terug kan vinden mocht ik het gebruiken op mijn desktop.
Op de tv gebruik ik juist de metro interface waar ik makkelijk alles kan zien omdat de iconen op de desktop en zo te klein zijn.
Maar dat gebruik ik meer voor uitzending gemist en dergelijke.
Metro interface vind ik wel sneller apps terug dan in de Unity lens waar je niet je eigen volgorde kunt bepalen en eigen groepen kunt maken.
Appels en peren en weer mis je mijn punt. Want het zou wat moois zijn als je in metro zelf je apps niet terug kunt vinden, want dat zijn namelijk de favorieten, vergelijkbaar met de iconen in de starterbalk (Unity) of de taakbalk (Win7).
Mijn punt is dat het overzicht van *alle* apps gewoon niet werkt omdat én alles getoond wordt waardoor het een grote onoverzichtelijk brei vormt (Unity geeft de mogelijkheid tot 'Meer tonen') én je niet per categorie kunt zoeken (zoals bv in Unity).
In de metro interface kun je eigen groepen maken met een eigen indeling net als een menu. je kunt zo net als dat jij je filters gebruikt heel makkelijk naar een groep gaan en daar je app terug vinden.
Wat mijn probleem met de lens is, is dat je die filters wel kunt gebruiken maar als je op 1 filter klikt dan gaat de vorige niet uit en staan er 2 lijsten door elkaar. dan nog dat je een vinkje aan moet kikken om al je apps te zien maakt dat het voor mij niet werkt.
Tevens kan ik mijn eigen indeling niet maken door degene die ik graag wil bovenin te zetten.
Het is dus maar hoe je het bekijkt
O Metro apps sluiten kun je ook door met de muis boven aan het venster te gaan staan, linkermuisknop indrukken en vast houden en dan omlaag slepen.
Of met de vinger op het scherm en de app omlaag slepen.
Het is een mogelijkheid ja, maar het klinkt allemaal niet echt intuitief, net als het afsluiten van de desktop, waar je voor moet googlelen om daar achter te komen.
Ik vraag mij af wat er dan intuitieve aan moet zijn aangezien het in Unity en dergelijk ook niet intuitieve is.
Dat je bepaalde dingen op moet zoeken om te weten hoe het werkt is voor een aantal personen zeker nodig aangezien het een nieuwe omgeving is en MS buiten allerlei demo's en dergelijke niet op het systeem zelf uitlegt hoe het werkt maar dat is in Unity ook het geval.
Heb bij mensen uit moeten leggen dat ze in de lens op het vinkje moeten klikken om de overige apps terug te kunnen vinden en dat het menu een filter is en niet werkt zoals een menu.
Tevens wat de verschillende desktop omgevingen inhoud en hoe het werkt.
Beide schieten te kort in een intro om uit te leggen hoe het werkt.
Nou was voor mij Alt F4 al bekend en zijn het net de extra sneltoetsen die er voor Metro bij zijn gekomen die ik nog niet kende maar de anderen kende ik al. Niet dat ik ze gebruikte want ik gebruik amper sneltoetsen omdat ik liever met de muis werk.
Maar hoelang heb je met Win 8 gewerkt nu lijkt het er op dat je Win 8 een keer geprobeerd hebt in een winkel en na een paar klikken bent weggelopen.
Ik heb Unity weken lang geprobeerd en ik kende het door en door maar toch vind ik het niets.
Bij iedere nieuwe versie heb ik het weer geprobeerd en een aantal keer moest ik dingen uitzoeken omdat het weer anders was maar ik gebruikte het dan tot ik het kende en stopte er mee omdat ik er niet aan kan wennen.
Xubuntu was ook in het begin wennen maar toen ik wist hoe het daar werkte beviel het mij omdat het voor mij fijn werkte.
Dat is met Cinnamon ook zo, ik moet nog aan een aantal dingen werken maar hoe het werkt bevalt mij goed waar ik KDE weer niet fijn vind werken ondanks dat ik er wel mee kan werken. Het is alleen niet mijn ding.
Windows 8 was in het begin wennen maar dat kwam mede omdat ik alleen bezig was met de metro interface en niet met de desktop. Iets wat ik bij vrijwel iedereen zie die met Windows 8 beginnen.
Zodra ze op de desktop zitten, zitten ze in een bekende omgeving en kunnen ze er zonder problemen mee overweg. Alleen het nieuwe gedeelte is iets waar men vanzelf naar gaat zitten kijken en men over oordeelt terwijl het maar een klein deel van het systeem is.
Nu zul je zeggen dat aangezien ik in Win 8 alles op de desktop heb, waarom ik dat in Unity dan niet doe omdat het dan gelijk is aan Win 8.
Dat is vrij simpel. In Linux heb je de keus om een andere desktop omgeving te nemen die voor mij fijn werkt en dan ga ik niet een omgeving namaken wat ik niet de fijnste desktop vind.
Tevens de launcher links werkt voor mij niet en ik heb het geprobeerd maar ook in Xfce en dergelijke vind ik het onder prettiger.
Dus als ik het al na maak blijf ik met die launcher zitten.
Wil je in Win 8 geen metro interface dan kun je eeen menu erin zetten.
Je hebt verschillende menu's voor Win 8 die er ook voor zorgen dat je niet meer in de metro interface opstart.
Je kunt zelfs het XP menu kiezen mocht je dat fijner vinden en anders neem je een Win 7 menu of een aangepaste metro interface.
Je kunt het dus net als Unity aanpassen waar je ook een eigen menu erin kunt zetten.
Komt net als Unity ook niet van het systeem zelf.