Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 43901 keer)

Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #100 Gepost op: 2012/11/18, 11:23:55 »
Misschien twijfelen fabrikanten nu aan het 'leiderschap' van Microsoft. Nieuwe hardware betekend ontwikkelingskosten, ontwikkelingskosten verhalen zich in de verkoopsprijs van het uiteindelijke product.

Met Linux hoeven fabrikanten enkel drivers te maken voor specifieke onderdelen, en die kost is relatief klein en laagdrempelig.

In een crisisperiode zomaar je bedrijf, onnodig, te gaan belasten met extra kosten omwille van een idee van een ander is mogelijk een brug te ver. Bovendien is de stapel gemaakte producten met Win7 nog lange niet 'uitverkocht', zo ook met de onderdelen voor die producten (denk maar gewoon aan de fabrikanten van schermen voor laptops etc).

Dat men Win8 gewoon gevolgd zou zijn moest de functionaliteit (gebruik) veel overeenstemmen met Win7 was er, relatief, weinig aan de hand. Maar Win8 doelt toch op een compleet 'anders' gebruik van computers in het algemeen. Dat men dat in hardware niet zomaar volgt als gedweeë kudde schapen, is toch iets dat je op voorhand had kunnen weten.
Bovendien is Win7 over het algemeen wél een OS dat de zakelijke markt heeft kunnen bekoren, mogelijk zit dat ook nog in de weg.

Vernieuwen is een ding, het aan de man brengen een ander. 

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2012/11/18, 18:04:55 »
@Joris Donders, De hardware mart licht op zijn gat en zal dat nog wel even blijven.
Hoorde dat Windows 8 wel voor een betere verkoop zorgde maar dat was meer omdat mensen hebben gewacht tot Windows 8 er was en het heeft geen nieuwe kopers getrokken.
Mensen upgraden tegenwoordig eerder hun pc dan een nieuwe te kopen en dat zien ze terug in de verkoop van de Win 8 upgrade.

Bedrijven doen zoals ze dat met XP ook al deden, lang bij wat ze hebben blijven en dat is nu WIndows 7.
Die lopen altijd achter met software.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #102 Gepost op: 2012/11/18, 18:13:15 »
In een crisisperiode zomaar je bedrijf, onnodig, te gaan belasten met extra kosten omwille van een idee van een ander is mogelijk een brug te ver.
Kop. Spijker. Eigenlijk was het altijd al onzinnig om op te waarderen omdat dat voor de softwareleverancier goed uitkomt (lees: omzet oplevert)  maar bedrijven alleen maar geld kost en kopzorgen geeft terwijl die er niet of nauwelijks op vooruitgaat. En nu het geld op is, gaan we die onzin eindelijk zien.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2012/11/18, 18:36:44 »
Tsja als XP prima voldoet?

Eigenlijk doen de meeste kantoormutsen ook niets meer dan indertijd met dos en WP 5.1 dus hadden ze waarschijnlijk beter kunnen blijven gebruiken  :evil:

« Reactie #104 Gepost op: 2012/11/18, 19:42:14 »
W8 richt zich vooral op de markt van mobiele apparaten. Een markt die gedomineerd wordt door Apple en Androïd. Als W8 erin slaagt om die markt open te breken, zou dit niet net een kans kunnen zijn voor Ubuntu? Momenteel lijkt de markt van de mobiele apparaten toch vastgeroest op beide spelers? 't Is maar een gedacht natuurlijk.

« Reactie #105 Gepost op: 2012/11/18, 20:27:15 »
W8 richt zich vooral op de markt van mobiele apparaten. Een markt die gedomineerd wordt door Apple en Androïd. Als W8 erin slaagt om die markt open te breken, zou dit niet net een kans kunnen zijn voor Ubuntu? Momenteel lijkt de markt van de mobiele apparaten toch vastgeroest op beide spelers? 't Is maar een gedacht natuurlijk.

Jij zegt dat Android op een tablet serieus populair is?
Telefoon is een ander verhaal maar daar draait dan ook weer een andere versie van Windows op wat niet helemaal vergelijkbaar is (alleen de GUI is aardig hetzelfde). Op tablet is Apple de dominante marktleider en Android hobbelt daar een beetje achteraan (d.w.z. nog niet eens 15% marktaandeel).
Ubuntu kan die markt grijpen ja maar dan moet Canonical wel heel veel inzetten want het huidige aanbod van Ubuntu op een tablet (en dan bedoel ik kant-en-klaar en geen homebrew/Nexus 7)... 0,1% (een paar Chinese).

« Reactie #106 Gepost op: 2012/11/18, 20:27:50 »
In een crisisperiode zomaar je bedrijf, onnodig, te gaan belasten met extra kosten omwille van een idee van een ander is mogelijk een brug te ver.
Kop. Spijker. Eigenlijk was het altijd al onzinnig om op te waarderen omdat dat voor de softwareleverancier goed uitkomt (lees: omzet oplevert)  maar bedrijven alleen maar geld kost en kopzorgen geeft terwijl die er niet of nauwelijks op vooruitgaat. En nu het geld op is, gaan we die onzin eindelijk zien.

Hoezo geld op? Ja, het is crisis maar er zijn ook genoeg bedrijven die nog winst maken hoor.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2012/11/18, 20:44:39 »
Maakt niets uit. Ideale gelegenheid om te bezuinigen en van bepaald personeel af te komen.

« Reactie #108 Gepost op: 2012/11/18, 21:10:52 »
Maakt niets uit. Ideale gelegenheid om te bezuinigen en van bepaald personeel af te komen.

Ja maar dat wil niet zeggen dat elk bedrijf dat doet......

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2012/11/18, 22:19:39 »

Jij zegt dat Android op een tablet serieus populair is?
Telefoon is een ander verhaal maar daar draait dan ook weer een andere versie van Windows op wat niet helemaal vergelijkbaar is (alleen de GUI is aardig hetzelfde). Op tablet is Apple de dominante marktleider en Android hobbelt daar een beetje achteraan (d.w.z. nog niet eens 15% marktaandeel).
Ubuntu kan die markt grijpen ja maar dan moet Canonical wel heel veel inzetten want het huidige aanbod van Ubuntu op een tablet (en dan bedoel ik kant-en-klaar en geen homebrew/Nexus 7)... 0,1% (een paar Chinese).

Nee hij zegt mobiele apparaten.
Op de tablet markt begint Android nu ook te groeien. Samasung heeft gezegd nu die markt net zo agressief aan te pakken als op de telefoon markt om daar ook groot te worden.

Tja Ubuntu heeft net zo veel kans als Windows, Android en iOS als ze het maar goed aanpakken.
Ze hebben het voordeel dat hun software afwijkt van de anderen en het kan dat een hardware fabrikant het wil gaan gebruiken omdat voor hun Android niet brengt wat ze willen omdat op die markt toch maar een paar systemen en vooral Samsung de markt beheerst.

Ja maar dat wil niet zeggen dat elk bedrijf dat doet......

Nee maar mijn ervaring bij bedrijven is wel dat ondanks dat ze winst maken, ze juist bezuinigen om nog sterker te worden. Ze maken vooral in dit soort tijden winst omdat ze weinig uitgeven.

Tevens hebben bedrijven altijd een afwachtende houding als er iets nieuws uit komt.
ASML loopt altijd achter met hun software en testen dat uitvoerig voor ze overgaan op een nieuwere versie en dit is niet alleen ASML die dit doet.
PC's bij veel bedrijven zijn pas laat over gegaan op Windows 7 omdat ze geen licentie voor XP meer kregen waardoor ze wel over moesten.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2012/11/18, 22:22:18 »

Dat zeker om daarna mensen via een detachering bureau aan te nemen.
Ze vervangen veel vast personeel voor tijdelijk personeel zodat als het slechter gaat, ze er een hoop uit kunnen gooien zonder problemen met contracten en dergelijke en zodra het beter gaat trekken ze weer mensen aan.

« Reactie #111 Gepost op: 2012/11/18, 22:45:07 »
Nou, Samsung kan zeggen wat ze willen maar HTC heeft recent gezegd dat Android op een tablet niet aan de bak te krijgen is en hebben zich ook teruggetrokken van de Amerikaanse markt qua tablets.

Wie van de 2 heeft er dan gelijk? Groot zijn ze allebei...

En ja, Ubuntu en webOS hebben allebei kans voor de fabrikanten omdat ze anders zijn. OpenWebOS gaat nu gebruikt worden op LG TV's dus als dat bevalt dan kan LG overwegen ook telefoons ermee te gaan maken. En in Ubuntu's geval zijn ze met Samsung bezig Ubuntu TV te maken dus als dat bevalt dan wellicht Ubuntu voor Android ook bij Sammy.
Inderdaad dus evenveel kans mits ze het slim spelen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2012/11/19, 00:47:21 »
Samsung natuurlijk. Denk dat de macht op het telefoon platform al genoeg zegt en ook op de tablet markt zijn ze van de Android groep de grootste.
Dat willen ze nu vergroten.

HTC oor je amper iets over met de tablet en zag je ook nergens.
Vind je het dan gek dat ze niets verkopen.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #113 Gepost op: 2012/11/20, 14:01:00 »
Samsung natuurlijk. Denk dat de macht op het telefoon platform al genoeg zegt en ook op de tablet markt zijn ze van de Android groep de grootste.

ik heb een galaxy-tab 2, de samsung interface is verschrikkelijk, maar nadat ik cyanogenmod eroveheen heb gegooid werkt ihj geweldig.
begrijp me niet verkeerd, samsung brengt superdegelijke apparaten op de markt, het is alleen dat hardwarefabrikanten zich niet met software moeten bemoeien! dat is helaas ook in de desktopmarkt zo.

« Reactie #114 Gepost op: 2012/11/20, 14:10:12 »

ik heb een galaxy-tab 2, de samsung interface is verschrikkelijk, maar nadat ik cyanogenmod eroveheen heb gegooid werkt ihj geweldig.
begrijp me niet verkeerd, samsung brengt superdegelijke apparaten op de markt, het is alleen dat hardwarefabrikanten zich niet met software moeten bemoeien! dat is helaas ook in de desktopmarkt zo.

Dat ben ik niet volledig met je eens. Ja, die Samsung-interface is verschrikkelijk maar sommigen doen het ook wel goed zoals de nieuwe Motorola's, Lenovo en de Android-foons van Alcatel.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2012/11/20, 18:31:21 »

Dat is iets persoonlijk's. Zelf vind ik de interface op mijn telefoon slecht maar een kennis van mij loopt er mee weg en vind het juist fijn.
Op de tablet vond ik het nog helemaal niet zo slecht en wat ik zag op de Galaxy SIII vond ik het daarop ook niet slecht waar juist een vriend van mij iets anders er op wil hebben.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2012/11/23, 19:46:35 »
Dat Microsoft Windows 8 vraag tegen vindt vallen, wil nog niet zeggen dat men massaal overstapt op Ubuntu Linux. Ik las in een artikel op webwereld HP raadt Windows 8-kopers downgrade naar Win7 af, dat Windows 7-apparaten nog verkocht mogen worden tot oktober 2014. Verder denk ik dat eerder illegale software Ubuntu in de weg zit. Een half jaar geleden was daarover nog een poll. Psst, gebruik jij illegale software? En zijn er wellicht nog steeds vooroordelen over Linux. Zoals bijvoorbeeld is te lezen in deze hyperlink Vooroordelen over Linux, zin en onzin.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #117 Gepost op: 2012/11/23, 20:06:38 »
@jolo: Altijd als jij iets aanhaalt over waarom Linux niet groot is of aangaande het marktaandeel dan baseer jij dat op informatie die 1 of meerdere jaren oud is. Kun je een keer een recentere bron met recentere informatie geven? Alvast bedankt! :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2012/11/23, 20:47:14 »
Dat is omdat recente hyperlinks vaak moeilijker te vinden zijn via Google. De minder recente hyperlinks staan dus vaak bovenaan in Google. Verder zijn dat dingen waarvan ik niet al te veel veranderringen verwacht. Ik denk dus dat die vooroordelen over Linux en het illegale software gebruik, nu nog steeds een rol speelt. Al heb ik daar geen hyperlinks van. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2012/11/23, 22:08:22 »
Dat is omdat recente hyperlinks vaak moeilijker te vinden zijn via Google. De minder recente hyperlinks staan dus vaak bovenaan in Google. Verder zijn dat dingen waarvan ik niet al te veel veranderringen verwacht. Ik denk dus dat die vooroordelen over Linux en het illegale software gebruik, nu nog steeds een rol speelt. Al heb ik daar geen hyperlinks van.

Daarnaast is het bij heel veel mensen onbekend.
Heel veel mensen kennen het niet en denken dat er alleen Windows is en niets anders.
Maar vooroordelen zijn er nog steeds en dat is er niet minder op geworden.
Ook wat je zegt over illegale versies maar ook het feit dat ze bij hun pc al Windows krijgen meer dan vroeger waardoor ze ook weer bij Windows blijven.

« Reactie #120 Gepost op: 2012/11/23, 22:54:00 »

Daarnaast is het bij heel veel mensen onbekend.
Heel veel mensen kennen het niet en denken dat er alleen Windows is en niets anders.
Maar vooroordelen zijn er nog steeds en dat is er niet minder op geworden.
Ook wat je zegt over illegale versies maar ook het feit dat ze bij hun pc al Windows krijgen meer dan vroeger waardoor ze ook weer bij Windows blijven.

"onbekend", daar sla je de nagel op de kop! Daar zijn een aantal redenen voor. Eerst en vooral konden de linux-distributies een zestal jaren geleden nog niet op tegen het vrij gepolijste windows-xp dat waarvoor iedere leverancier van randapparatuur wel een windowsdriver had, maar de moeite niet nam er ééntje voor linux te ontwikkelen. Een tweede element was het feit dat linux-distruties nogal wat vervelende foutjes bevatten, hetgeen bij de meeste gebruikers irritatie opwekt (welk een rotzooi is me dat!). Neem beide gegevens samen en het wordt duidelijk dat onderwijsmensen niet happig waren om linux in hun lessen te betrekken. Je krijgt bijgevolg een halve generatie mensen die nooit of te nimmer met open-source in contact zijn gekomen en die totaal onwetend zijn over de grondgedachte ervan. De mens is een gewoontedier. Verwacht dus geen ommezwaai als geen reden toe is, want laat ons eerlijk zijn,
de laatste Microsoft-producten werken vrij behoorlijk. Dat de mensen en de samenleving afhankelijk van deze technologie wordt, beseft men helaas maar al te weinig. Neem daarbij de vaststelling dat de pers weinig of geen aandacht heeft voor het open-source-gebeuren. De burger wordt niet geconfronteerd met de alternatieven - de keuze wordt hem/haar ontzegd. Windows8 zit de groei van ubuntu -> linux -> open source niet in de weg, het is de perceptie van de samenleving zelf, die verhindert dat ze naar alternatieven gaat omzien. Het is opmerkelijk dat in onze samenleving het woord "vrijheid" verheerlijkt wordt, maar dat het in de grond bijna dagelijks verkracht wordt doordat altijd weer geprobeerd wordt de burger afhankelijk (afhankelijkheid is in tegenspraak met vrijheid) te maken van ginds of geen product of dienst. Het is daarom van het allergrootste belang dat men de burger probeert bewust te maken van het open source denken. Wie deze filosofie begrepen heeft, zal inzien hoe waardevol het linux-gebeuren is en zal linux met een andere bril gaan bekijken.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2012/11/23, 23:39:22 »
Op mijn werk houden ze me wel eens voor de gek met mijn Ubuntu. Onlangs echter een collega's laptop van XP getransformeerd naar Xubuntu 12.04 (Cairo dock erbij voor de looks) en hij vind het logischer dan Windows.... (Thuis gebruikte hij XP en op het werk W7: het is dus niet zo dat hij puur oud en nieuw met elkaar vergelijkt).
Kleine stapjes dus en wie weet blijft er uiteindelijk iemand hangen :)

Gr
Jeroen

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2012/11/24, 08:32:43 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #122 Gepost op: 2012/11/23, 23:47:43 »
Citaat
Dat de mensen en de samenleving afhankelijk van deze technologie wordt, beseft men helaas maar al te weinig.
Ik kreeg vandaag op m'n werk een windows -softwarepakket om gegevens in te voeren die de klant wil hebben. De klant  eist van mij het gebruik van windowssoftware, een zinloze discussie met de klant over open-source alternatieven zou voor mij vervelende gevolgen hebben.  Open source denken is leuk voor thuis, en de klant is koning  ;)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2012/11/24, 10:50:32 »
Open source is zeker niet alleen voor thuis. Bewijs:

http://www.h-online.com/open/news/item/Linux-brings-over-EUR10-million-savings-for-Munich-1755802.html

En als een stad als München al tien miljoen euro kan besparen, denk je dan eens in hoeveel dat zou kunnen zijn voor een heel land!

« Reactie #124 Gepost op: 2012/11/24, 11:01:46 »
Ubuntu wordt zelfs in Hollywood gebruikt is recent gebleken dus dat lijkt me inderdaad het probleem niet.