Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?  (gelezen 45111 keer)

Offline Bobbie

• Lid
Re: zit windows 8 groei van ubuntu in de weg?
« Reactie #75 Gepost op: 2012/11/03, 22:58:22 »
Gelijk de link op mijn facebook gezet dat ik het leuk vind, dan kunnen vrienden dit ook zien.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #76 Gepost op: 2012/11/04, 00:39:51 »
Gelijk de link op mijn facebook gezet dat ik het leuk vind, dan kunnen vrienden dit ook zien.
Je weet dat op facebook ze het wel vrienden noemen, maar dat het geen vrienden zijn? ;)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #77 Gepost op: 2012/11/04, 02:41:50 »
Je weet dat op facebook ze het wel vrienden noemen, maar dat het geen vrienden zijn? ;)
Facebook vrienden komen niet altijd en allemaal op je verjaardag, dat is bekend. :)

In Ubuntu 12.10 is facebook nog eenvoudiger te gebruiken via on-line accounts:
http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen#On-line_accounts

Ontopic:
De nieuwe windows 8 wordt met al z'n toeters en bellen verkocht voor 30 euro. Zal dit nadelig zijn voor ubuntu?
Voor een upgrade. Voor een zelf samengestelde (of virtualbox) computer is, als ik het goed begrijp, de OEM versie. Een OEM versie kost meer dan 80 euro.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/04, 02:45:51 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

FrSu

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 2012/11/04, 08:37:57 »
Waarom zou Ubuntu last moeten hebben van Win 8? Je hebt/koopt een computer en je zet er een (van de vele uitvoeringen van een) Linux besturingssysteem op. Aan jou de vrijheid en de keuze en het is nog gratis ook.

Waarom dan toch dat rare idee dat Windows een concurrent is? Komt waarschijnlijk omdat wij Linux een warm hart toedragen, maar dat is emotie en geen zakelijke afweging. Want die zakelijke afweging is er m.i. niet als het om Ubuntu (Linux) gaat. Iets wat gratis is, is altijd concurrerend t.o.v. een betaald product, als het maar goed is.

Het feit dat Win 8 zo goedkoop in de markt gezet wordt zegt mij al genoeg. Windows heeft last van Ubuntu/Linux niet andersom. ;)

« Reactie #79 Gepost op: 2012/11/04, 09:05:17 »
Windows heeft last van Ubuntu/Linux niet andersom. ;)

Maar ook last van teleurstellende boomcijfers met de verkoop; die daling is al waarneembaar sinds de lancering en eerste gebruikservaringen met Vista.
Die hard XP-gebruikers blijven gewoon bij XP en zitten niet te wachten op de zoveelste 'vernieuwing' van WIndows (ze kennen die marketing en ze weten dat het allemaal bull is) .

W8 met een laag verkoopscijfer zou helemaal de Microsoftboom dooreen schudden.

Linux is voor Windows nog steeds iets dat bestaat, maar geen concurrent is van hun systeem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #80 Gepost op: 2012/11/04, 10:10:34 »

Maar ook last van teleurstellende boomcijfers met de verkoop; die daling is al waarneembaar sinds de lancering en eerste gebruikservaringen met Vista.
Die hard XP-gebruikers blijven gewoon bij XP en zitten niet te wachten op de zoveelste 'vernieuwing' van WIndows (ze kennen die marketing en ze weten dat het allemaal bull is) .

W8 met een laag verkoopscijfer zou helemaal de Microsoftboom dooreen schudden.

Linux is voor Windows nog steeds iets dat bestaat, maar geen concurrent is van hun systeem.

Microsoft heeft sowiezo last van een computer verzadigde markt, er komen niet zo heel veel nieuwe gebruikers bij als vroeghur....
Dus meeste verkoop zou bestaan als vervanger voor een hele oude computer, of iemand koopt een upgrade voor weinig.
De hype die er vroeger was dat er bij ieder nieuw spel of nieuwe windows uitgaven of een nieuw stukje hardware (snellere CPU - geheugen vga kaart) iedereen almas naar de winkel rende of de hele computer beurs leegkocht is allang voorbij.
Dit nog naast de crisis die er heerst, en heel veel arme landen die potentiele klanten waren van Microsoft en toen ineens Ubuntu of de Linux wereld ontdekte......

Nee het futuristische tijdperk dat de miljoenen dollars per seconden binnenstroomden zijn voorbij, het zijn geen gouden tijden meer.
En tuurlijk is het logisch dat Microsoft nu iedere paar jaar Zogenaamd met wat nieuws komt in hun OS, ze hopen toch dat iedereen nogmaals geld uit zijn zak trekt,  de vorige licentie weggooit en weer een nieuwe koopt.
Maar of dat nu gouden handel is ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #81 Gepost op: 2012/11/04, 10:38:13 »
Facebook vrienden komen niet altijd en allemaal op je verjaardag, dat is bekend. :)

In Ubuntu 12.10 is facebook nog eenvoudiger te gebruiken via on-line accounts:
http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen#On-line_accounts

Ontopic:
De nieuwe windows 8 wordt met al z'n toeters en bellen verkocht voor 30 euro. Zal dit nadelig zijn voor ubuntu?
Voor een upgrade. Voor een zelf samengestelde (of virtualbox) computer is, als ik het goed begrijp, de OEM versie. Een OEM versie kost meer dan 80 euro.

De meeste electronicawinkels hebben Windows 8 voor 59 euro liggen (en dat is niet de upgrade maar de gewone).

« Reactie #82 Gepost op: 2012/11/04, 13:50:08 »
Oke, inderdaad, maar dan heb je wel de upgrade die ook op XP en Vista toepasbaar is.

« Reactie #83 Gepost op: 2012/11/04, 17:06:36 »
@femke: qua drivers valt dat goed mee hoor; Win8 heeft, net als de latere versies van W7, al een heel pak drivers onboard. En als je hem online zet kan je makkelijk drivers krijgen voor je verouderde hardware. Maar het is wel zo: oude (en dan spreek ik van dingen van voor 2005) hardware is enkel nog geschikt voor Xubuntu en als je genoeg RAM-geheugen hebt Ubuntu - Kubuntu. De nieuwere W-versies vallen eigenlijk af door hogere vereisten. (Let wel; er zijn er die een W7 draaiende kregen op een P3 met voldoende RAM !! ik dacht dat het foxofinity was hier op het forum)

Voor Windows is het aankopen van nieuwere hardware met de laatste versies een must om soepel te kunnen werken. Helaas heeft Ubuntu met Unity die tendens een beetje gevolgd. Maar er zijn genoeg alternatieven (o.a. SolusOS b.v.) die met oudere bakken overweg kunnen; dat geluk hebben we nog.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/11/04, 19:03:33 »
De systeemvereisten van Windows 8 zijn dusdanig dat alle heel oude Pc=tjes uit de boot vallen. Zo komt mijn oudste PC aan geheugen tekort. Draait (naast mint 13 en Xubuntu) Win7 op 1,5 Gig, nu vereist Win8 2 Gig, dus dat is einde verhaal want ik ga in die PC niet meer investeren. Mijn netbookje komt met 1 Gig ook al niet in aanmerking. Maar dat hadden ze al gezegd, de netbookjes worden door MS in de ban gedaan. Dat wordt dus wel erg makkelijk scoren voor Linux als al die oude netbookjes met XP t.z.t geen updates meer krijgen. (8 april 2014 is D day lees ik hier) Zo´n netbookje gaat makkelijk vijf of zes jaar mee.

FrSu

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 2012/11/04, 19:54:17 »
De systeemvereisten van Windows 8 zijn dusdanig dat alle heel oude Pc=tjes uit de boot vallen. Zo komt mijn oudste PC aan geheugen tekort. Draait (naast mint 13 en Xubuntu) Win7 op 1,5 Gig, nu vereist Win8 2 Gig, dus dat is einde verhaal want ik ga in die PC niet meer investeren. Mijn netbookje komt met 1 Gig ook al niet in aanmerking. Maar dat hadden ze al gezegd, de netbookjes worden door MS in de ban gedaan. Dat wordt dus wel erg makkelijk scoren voor Linux als al die oude netbookjes met XP t.z.t geen updates meer krijgen. (8 april 2014 is D day lees ik hier) Zo´n netbookje gaat makkelijk vijf of zes jaar mee.

Groeikansen voor Ubuntu dus..... =D

« Reactie #86 Gepost op: 2012/11/04, 20:04:21 »

Waar haal jij je informatie vandaan? Want ik zie voor de 32-bits-versie toch echt 1 GB als vereiste staan:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/system-requirements

"RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)"

« Reactie #87 Gepost op: 2012/11/04, 20:21:20 »
@femke: In de praktijk kan dat inderdaad anders uitpakken maar Wout laat niet echt duidelijk merken dat hij het heeft uitgeprobeerd en baseert zich dus op iets wat hij gelezen heeft. Dat corrigeer ik alleen maar. Als hij het nu echt uitgetest had dan had je mij ook niet gehoord.

En wat noem jij 'een of ander persoon'? De link die ik gaf was van MS zelf (!).

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/11/05, 07:46:26 »

Waar haal jij je informatie vandaan? Want ik zie voor de 32-bits-versie toch echt 1 GB als vereiste staan:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/system-requirements

"RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)"
Dat heb ik van de site waar ik het (tegen onderwijstarief) kon kopen.  Even gecontroleerd, ja hoor het staat er echt bij de 32 bits versie.

« Reactie #89 Gepost op: 2012/11/05, 09:41:41 »
Dit soort minimale systeemeigenschappen die men pleegt aan te bevelen zijn in de praktijk nooit erg realistisch.
Dit geld ook voor Ubuntu..

Tuurlijk, de pc start op en je zal ongetwijfeld ook nog wel een programma kunnen opstarten, maar doe niet nog 3 handelingen, want dan staat de pc zo hard te werken dat jij rustig ff koffie kan gaan drinken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2012/11/05, 17:09:51 »
Ik zou zelf nooit een XP systeem upgraden puur omdat ik het, het niet waard vind om geld in zo'n oud systeem te steken.
Ik zet op die systemen Xubuntu/Voyager en dat werkt prima. Ik raad mensen altijd XP af aangezien die systemen anders iedere maand terug komen omdat ze niet meer werken of ze hebben er weer een hoop zooi op. Wil je toch Win 8 koop dan een nieuw systeem zou ik zeggen. Heb je gelijk een systeem wat een heel stuk sneller is.

Minimale systeem eisen zijn altijd berekend op wat het systeem nodig heeft met een beetje extra zodat we iets werkt maar beter is om altijd meer te nemen.

« Reactie #91 Gepost op: 2012/11/13, 13:11:11 »
Het grappige vind ik, zo dagen later, dat een hoop mensen zeggen 'ja als je de toetscombinaties kent is Win 8 erg makkelijk'.
Precies datzelfde argument wat op Unity zo'n groot nadeel is volgens iedereen (ook uitprobeerders, dus de niet-Linuxers).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2012/11/13, 17:21:50 »
@Vistaus, Ja dat was mij ook al opgevallen. Ik kreeg pas vaan iemand te horen hoe handig dat is en toen ik zij dat in Unity het net zo werkt zij hij dat het toch anders is.
Vraag mij niet waarom want ik begreep hem ook niet.

Heb hem gelijk laten zijn dat in Windows 7 het ook al zat.
Dat wist hij niet eens.

Ik zelf gebruik het niet.
Ja Ctrl+C, Ctrl+V en Ctrl+Alt+Del gebruik ik maar meer ook niet.
De Windows toets kan ik uitzetten op mijn toetsenborden die staat bij mij standaard uit. Is zwaar irritant met gamen als je er weer eens op klikt.

« Reactie #93 Gepost op: 2012/11/14, 15:33:26 »
@Vistaus, Ja dat was mij ook al opgevallen. Ik kreeg pas vaan iemand te horen hoe handig dat is en toen ik zij dat in Unity het net zo werkt zij hij dat het toch anders is.
Vraag mij niet waarom want ik begreep hem ook niet.

Heb hem gelijk laten zijn dat in Windows 7 het ook al zat.
Dat wist hij niet eens.

Ik zelf gebruik het niet.
Ja Ctrl+C, Ctrl+V en Ctrl+Alt+Del gebruik ik maar meer ook niet.
De Windows toets kan ik uitzetten op mijn toetsenborden die staat bij mij standaard uit. Is zwaar irritant met gamen als je er weer eens op klikt.

Hmm. misschien eens een UI met Vim-keybindings? <Esc>d2d4P:s/a/b<CR>2j.10i*4Jgqq<Esc>ZZ
« Laatst bewerkt op: 2012/11/14, 15:35:08 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #94 Gepost op: 2012/11/15, 14:27:11 »
@SeySayux

Nee bedankt.  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline chaos7

• Lid
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Dave

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/11/17, 19:52:56 »
Citaat
De meeste electronicawinkels hebben Windows 8 voor 59 euro liggen (en dat is niet de upgrade maar de gewone).
Dat klopt dus niet.
Als je naar de Mycom kijkt, maar oko bij 4launch, daar staat toch echt bij dat het een upgrade versie is!

Mycom (bij specificaties)
Software uitvoering   Upgrade

Bij 4launch staat er:
Windows 8 Pro Upgrade license
Aantal Licenties: 1

bij allebei rond de 50 euro.

Je kunt upgraden (behoud van bepaalde data) of een schone installatie kiezen.
Zou het laatste prefereren en zelf voor goede backup zorgen.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2012/11/17, 22:04:21 »
Nog een berichtje over het geweldige verkoop van windows 8, hopelijk dat linux een inhaalslag kan maken, bij mensen die er niet bekent mee zijn.

http://webwereld.nl/nieuws/112496/-matige-verkoop-windows-8-pc-s-schuld-fabrikanten-.html

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/11/17, 22:09:11 »
Upgrade gedaan en hier ging het goed maar een backup is altijd aan te raden.
Schone installatie had ik geen zin in en maakte uiteindelijk niets uit maar is over het algemeen altijd beter.
Ga het nog wel een keer doen omdat ik een hoop zooi op mijn pc heb staan en ik mijn partities anders wil indelen. Kan ik dat gelijk doen maar voor hoe het nu draait hoeft het niet.

Maar doe het met Linux ook altijd. Vind het altijd handig omdat je dan gelijk van je zooi af bent.

Pc markt licht op zijn gat en de nieuwe verkoop valt tegen, de upgrade blijkt wel goed gegaan te zijn.
Vind het jammer dat die nieuwe pc's op het moment nog prijzig zijn, althans die ik wil kost nogal veel helaas.
Nog even wachten dus.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2012/11/18, 08:33:42 »
Nog een berichtje over het geweldige verkoop van windows 8, hopelijk dat linux een inhaalslag kan maken, bij mensen die er niet bekent mee zijn.

http://webwereld.nl/nieuws/112496/-matige-verkoop-windows-8-pc-s-schuld-fabrikanten-.html
Ja, dat is niet echt nieuws, dat is precies dezelfde bron.
Pas als de ondersteuning van xp wordt opgeheven (als dat ooit gebeuren gaat, als de verkoop van win 8 tegen blijft vallen zullen ze dat ongetwijfeld weer oprekken tot de komst van win9), komt er mogelijk beweging op de os markt.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/18, 08:37:11 door Wout55 »