Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen mailaccount in Thunderbird instellen!  (gelezen 8045 keer)

Offline John K

• Lid
Re: Kan geen mailaccount in Thunderbird instellen!
« Reactie #25 Gepost op: 2012/09/11, 13:45:55 »
Hedt probleem is Fenke98,

Ik kom ook in het scherm waar jij de screenshot van hebt toegevoegd. Daar ik dagelijks (omdat Thunderbird dat specefieke emailadres niet slikt) inlog op domijnnaam.nu/webmail weet ik dus wat mijn emailadres is en het wachtwoord.

Ik heb al 20 x met flexadmin, webmail en thunderbird scherm open gecontroleerd of ik ECHT niets over het hoofd zie.

Het veschil met jouw screenshot en mijn scherm is dat jij wel de optie hebt 'uitgebreide config' aan te klikken en ik niet, niet klikbaar dus...., alleen het veldje links ernaast 'get new emailadres' is aan te klikken.

Een ander verschil is dat jij een kpn account aanmaakt en ik een account onder een eigen domeinnaam. Thunderbird noemt ook dat hij 'the commom isp database' doorzoekt, KPN, XS4ALL, Ziggo etc etc., maar daar staat de mijne niet tussen natuurlijk.

Ik heb een thunderbird help account aangemaakt, het hele verhaal beschreven en....geen antwoord!

Groet John
« Laatst bewerkt op: 2012/09/11, 13:50:45 door John K »

« Reactie #26 Gepost op: 2012/09/11, 21:02:09 »
Ik kom ook in het scherm waar jij de screenshot van hebt toegevoegd.
Maar dan ben je er toch al?

In dat scherm kan je alles opgeven wat nodig is om een account aan te maken. Pas als je alle items onder Serverhostnaam, Poort, SSL en Authenticatie hebt ingevuld of geselecteerd, wordt Uitgebreide config aanklikbaar. Maar daar hoef je voor de basisinstellingen niet eens te zijn. Die doe je in dat scherm.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2012/09/11, 22:18:16 »
Hier idem met de Nederlandstalige versie van Thunderbird. Heb daarom de Engelstalige versie gedownload van de site en geïnstalleerd. Die werkte wel. :)
Het is een bekende bug, die pas relatief kort geleden is opgelost (2012-06-12, geen idee wanneer deze fix in Ubuntu komt. volgend release?):
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=761143
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #28 Gepost op: 2012/09/12, 00:32:50 »
Volgens die bugmelding zit de fix al in versie 13.1 en de huidige versie in Ubuntu is 15.0, dus ik verwacht dat het probleem al opgelost zou moeten zijn.

« Reactie #29 Gepost op: 2012/09/12, 08:34:41 »
Dat probleem zat een stap eerder, waardoor je met de Nederlandstalige versie niet in het scherm kon komen waar Femke een screenshot van heeft geplaatst. Maar dat probleem is allang opgelost, zat niet in de Engelstalige versie en John schrijft zelf dat hij in dat scherm komt. En meer heeft hij niet nodig. In dát scherm kan je alle basisinstellingen voor een nieuw account kwijt. En als je alles hebt ingevuld, komt vanzelf die extra optie beschikbaar.

Offline John K

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2012/09/13, 15:47:29 »
Het probleem blijft, alles is (goed) ingevuld maar ik kan nog steeds niet op het knopje uitgebreide config klikken. Het enige wat ik kan in het scherm wat Fenke98 ook aangeeft is de info nalopen en re-test waarna ik weer in de error beland dat de ISP niet is gevonden.

« Reactie #31 Gepost op: 2012/09/13, 17:11:19 »
Je moet Klaar kiezen. Net als Uitgebreide config wordt dat knopje aanklikbaar als je alle informatie onder Serverhostnaam, Poort, SSL en Authenticatie hebt ingevuld of geselecteerd. Als dat niet gebeurt, dan ontbreekt er echt iets aan die gegevens.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/13, 17:13:40 door grizzler »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2012/09/13, 21:20:55 »
Of probeer eventueel een andere email cliënt, zoals Evolution. Die gebruik ikzelf namelijk ook, in Ubuntu 12.04.1. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline wermic

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/09/14, 01:24:31 »
Bij mij gaaf thunderbird in het begin andere poortnummers aan.

Offline John K

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/09/14, 20:35:43 »
Citaat
Je mag via mijn pb je e-mailadres geven en je wachtwoord, die kan je nadat ik het uit geprobeerd heb, gewoon weer veranderen. Maar ik ben gewoon benieuwd waarom het niet kan, want ik denk nog steeds dat er ergens een fout maakt. Dus met jouw gegevens ga ik het in mijn eigen Thunderbird instellen. En dan zal ik naar mijzelf mailen, zodat ik kan zien of het wel werkt. Heb je dan nog een mail, dan stuur ik jou ook een mail. Eens kijken gewoon waar het dan mis gaat.

Staat nog steeds, of je het wilt is een tweede. Je maakt ergens een fout, dat kan niet missen!

Fenke98

Zal ik volgende week even geven. Heb je anders een emailadres, lijkt me veiliger dan pb.

« Reactie #35 Gepost op: 2012/09/23, 17:08:38 »
Omdat ik de gegevens had gekregen, heb ik zelf even gekeken.
En ja, John heeft gelijk................na ingeven gegevens kan je NIET op uitgebreide config klikken.

Hoe komt het?
Als John iets meer info had gegeven en had verteld dat het om een .nu domein gaat, dan had hij zelf kunnen vinden op internet dat een domein met de extensie .nu nogal voor problemen kan zorgen. Zelfs domeinnamen met .nu kunnen niet eens verhuist worden naar andere hostings providers.
Heb dus sterk het idee dat Thunderbird dit domein (.nu dus) niet ondersteund.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Thunderbird voert een dergelijke controle helemaal niet uit.

Er moet echt iets anders aan de hand zijn. Ik heb zojuist zonder enige moeite een account aangemaakt voor een niet bestaand e-mailadres met nu-tld. Zodra alle velden die ik in mijn eerdere postings in deze thread heb genoemd zijn ingevuld of geselecteerd, wordt de knop uitgebreide config gewoon klikbaar en na een klik op die knop is het account volledig aangemaakt (dat het vervolgens niet zal werken omdat het hele domein niet bestaat is een ander verhaal).

Het is wel van belang letterlijk al die velden in te vullen of te selecteren. Doe je dat niet, dan kom je inderdaad niet verder.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 17:15:01 door grizzler »

« Reactie #36 Gepost op: 2012/09/24, 10:22:21 »
Bij dezen. Op de eerste png zie je de klikbare knop en op de tweede is het account in beeld gehaald nadat op die knop is geklikt.
Zoals je kunt zien heb ik zelfs de serverhostnamen incompleet gelaten. De knop werd klikbaar nadat ik Poort, SSL en Authenticatie had geselecteerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/24, 10:26:57 door grizzler »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/09/24, 11:24:43 »
Ik zie daar een servernaam ".dienstverlening.nu" staan, dus beginnend met een punt. Dat kan niet en is geen geldige servernaam. Als je zoiets hebt ingetikt, is het geen wonder dat het niet werkt. Je moet het correcte subdomein hebben. Voor uitgaande post is dat meestal smtp.dienstverlening.nu en voor inkomende pop3.dienstverlening.nu of mail.dienstverlening.nu. De juiste subdomeinnaam moet je normaal krijgen van uitbater van de mailservice.

« Reactie #38 Gepost op: 2012/09/24, 11:32:43 »
Ik zie daar een servernaam ".dienstverlening.nu" staan, dus beginnend met een punt. Dat kan niet en is geen geldige servernaam. Als je zoiets hebt ingetikt, is het geen wonder dat het niet werkt.
Maakt niet uit. Zie de schermprints uit mijn vorige posting. Zelfs met incomplete servernamen lukt het gewoon dat account aan te maken.

Wat ik me nu wel afvraag is of het invullen van dat wachtwoord misschien het probleem is. Als je dat doet, denkt Thunderbird misschien dat alles compleet is en gaat hij proberen contact te maken. En dán lukt het niet met incomplete gegevens.

« Reactie #39 Gepost op: 2012/09/24, 13:48:55 »
Raar. En wat gebeurt er als je de gegevens uit mijn voorbeeld letterlijk overneemt? Je kunt alles immers altijd achteraf wijzigen in de juiste gegevens, dus als dát werkt, is dat account tenminste aangemaakt.
Als je die gegevens overneemt krijg je na de bevestiging overigens wel een waarschuwingsscherm te zien, maar dat kan je wegklikken na aanvinken van "ik begrijp de risico's" (of iets dergelijks).

Overigens is het natuurlijk wel zo dat, zoals Bloom schreef, voor een correct werkende opzet bij die servernamen méér moet staan dan dienstverlening.nu. Er hoort echt iets als mail, imap, smtp of pop3 voor. Als je dat niet hebt doorgekregen van John, zit daar in ieder geval iets fout.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/24, 13:53:52 door grizzler »

Offline John K

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2012/09/25, 13:42:40 »
het gaat om imap dus. imap staat toch al ingevuld voor de  servernaam! Daardoor staat er ook een punt voor,het wordt dan automatisch 'imap.servernaam.nu. Ik heb al 7 adressen van hetzelfde domein met imap ingesteld, vreemd dat het nu niet meer lukt, sinds een update van Thunderbird...

Ik heb overigens nog steeds geen antwoord van Thunderbird op mijn vraag aan Thunderbird gehad en mijn topic lijkt ook verdwenen op hun site...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 13:50:17 door John K »

« Reactie #41 Gepost op: 2012/09/25, 19:39:20 »
Zie aangehechte png. Ook met IMAP gewoon een klikbare knop. Dit is overigens Thunderbird 15.0.1 maar ook met eerdere versies vanaf 14 heb ik geen problemen gezien (13.0 was meen ik degene met de fout).

Overigens, met 'dienstverlening.nu' in plaats van 'testaccount.nu' werkt het hier ook.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 19:44:28 door grizzler »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #42 Gepost op: 2012/09/25, 20:24:27 »
Hebben jullie het ook in het Engels geprobeerd ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline John K

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2012/09/27, 13:09:52 »
Nee, dat moet ik nog doen. Ik ga dat eerst op een Mint installatie uitproberen. Ik blijf het vreemd vinden, ook dat Thunderbird zelf helemaal niet op mijn ticket reageert.

Bedankt voor al jullie moeite tot dusver.

Groet John