Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 47137 keer)

Offline wowo

• Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #150 Gepost op: 2012/04/08, 11:57:40 »
Inderdaad Prosper!

Trouwens, waarom werkt Magister niet in Opera? Silverlight doet het perfect in Opera (en Moonlight ook).
Als ik in Ubuntu 11.10 Opera installeer en vervolgens Silverlight wil installeren dan wordt ik doorgestuurd naar de download van Moonlight.
Moonlight werkt niet met magister 5.........
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #151 Gepost op: 2012/04/08, 12:18:49 »
Het Moonlightproject is (zo goed als) dood... Moonlight is dus geen reëel alternatief meer.

@Jan: dank voor het mededelen van de stand van zaken.  :)

« Reactie #152 Gepost op: 2012/04/08, 12:51:30 »
Inderdaad Prosper!

Trouwens, waarom werkt Magister niet in Opera? Silverlight doet het perfect in Opera (en Moonlight ook).
Als ik in Ubuntu 11.10 Opera installeer en vervolgens Silverlight wil installeren dan wordt ik doorgestuurd naar de download van Moonlight.
Moonlight werkt niet met magister 5.........

Waar heb ik dat gezegd dan? Ik zei dat Silverlight/Moonlight perfect in Opera werkt, niet dat Magister dan werkt.

« Reactie #153 Gepost op: 2012/04/08, 16:39:01 »
En waarom postje dan dit?

Inderdaad Prosper!

Jij begint erover er niemand (ook Prosper niet) die het heeft over Silverlight/Moonlight en over Magister.

Jij haalt dit zelf aan... dus?

« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 19:51:26 door Prosper »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #154 Gepost op: 2012/04/08, 17:08:34 »
Nee, Prosper richtte ik ook niet op. Ik was het Prosper eens van het goede werk en stelde vervolens mijn vraag.
Maar wowo pikte mijn vraag verkeerd op en dacht dat ik Opera i.c.m. Moonlight bedoelde waarin Magister zou moeten werken. Maar dat bedoelde ik helemaal niet.
Jan noteert in zijn artikel dat Opera i.c.m. Silverlight niet werkt. SILVERLIGHT, niet Moonlight. Oftewel: Opera op een OS waar de echte Silverlight werkt. Naar aanleiding daarvan stelde ik mijn vraag waarom dat dan niet werkt, want vereiste is Silverlight en die werkt in Opera.

« Reactie #155 Gepost op: 2012/04/08, 19:21:45 »
Jan noteert in zijn artikel dat Opera i.c.m. Silverlight niet werkt. SILVERLIGHT, niet Moonlight. Oftewel: Opera op een OS waar de echte Silverlight werkt.

Even ter verduidelijking: Schoolmaster zelf zegt op haar site dat Magister niet werkt onder Opera. Ik verwijs daar slechts naar. Naar het waarom kunnen we gissen, of we kunnen het zelf gaan testen, maar het laat onverlet dat een verder normale webbrowser niet met Magister kan omgaan.

« Reactie #156 Gepost op: 2012/04/08, 20:05:53 »
Hmm, vreemde claim dan van ze... Ja goed, ik heb niet met Magister van doen (gelukkig!), maar Silverlight werkt gewoon keurig in Opera op Windows en Mac en Moonlight in Opera op Linux. Volgens mij zijn voor Magister de enige vereisten: een webbrowser en Silverlight. Opera voldoet daar aan. Kan jij verder niks aan doen dan, maar vind het wel raar van ze...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #157 Gepost op: 2012/04/08, 21:45:42 »
Hmm, vreemde claim dan van ze... Ja goed, ik heb niet met Magister van doen (gelukkig!), maar Silverlight werkt gewoon keurig in Opera op Windows en Mac en Moonlight in Opera op Linux. Volgens mij zijn voor Magister de enige vereisten: een webbrowser en Silverlight. Opera voldoet daar aan. Kan jij verder niks aan doen dan, maar vind het wel raar van ze...
Wat is nu precies het probleem? Hier kun je zien dat ze zélf zeggen dat Opera onder Windows niet ondersteund wordt:
http://www.schoolmaster.nl/Home/Toekomstbestendig.aspx?returnTo=Voortgezet_Onderwijs

Als jij denkt dat dat onzin is of zo, dan test je toch Opera onder Windows met Silverlight en Magister? Werkt het, dan geef je dat door aan Schoolmaster en anders is het QED. Ik geloof niet dat er op dit forum iemand van wakker ligt of dat nu wel of niet werkt, want hier zijn we voornamelijk geïnteresseerd of we het onder Linux aan de gang krijgen.

« Reactie #158 Gepost op: 2012/04/08, 21:56:42 »
Er is geen probleem, dat maak ik er toch ook niet van? Ik zeg alleen dat het vreemd is want de eisen kloppen gewoon dus het ZOU moeten werken.

Trouwens, volgens mij heb je moeite met lezen. Je zegt:
"Als jij denkt dat dat onzin is of zo, dan test je toch Opera onder Windows met Silverlight en Magister?"

Terwijl ik in de post boven jou, die jij nota bene citeerde (!), nog aangaf:
"ik heb niet met Magister van doen (gelukkig!)"

Ik zit op het MBO en mijn ROC gebruikt Trajectplanner die het zo'n beetje overal op doet.

« Reactie #159 Gepost op: 2012/04/11, 09:41:23 »
Blijven vechten, Jan !

+1

en ik heb ook goed nieuws! vanaf volgende periode ben ik definitief verlost van microsoft visual-studio en C#. we gaan dan namelijk met C++ in eclipse programmeren.... het enige waar ik dan nog mee zit opgescheept is microsoft-project, maar dat draait ten minste fatsoenlijk in wine dus dat vind ik dan geen probleem  :D :D

Als je heel erg graag van MS Project af wilt: https://app.gantter.com/
Is een online planningstool dat o.a. ook MSP kan inlezen en opslaan. Die files kun je lokaal opslaan maar ook in je Google docs mappen (mocht je Google gebruiken).

Gebruik het zelf omdat ik niet bereid ben te betalen voor MSP.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #160 Gepost op: 2012/04/11, 17:58:18 »
@DirkJan ik krijg MS-project gratis van de school net als alle andere microsoft-producten, dus alle argumenten uit de campagne (school mag niet verplichten tot aankoop software) gaan bij ons niet op want je krijgt de shit gratis, ik heb er gelijk misbruik van gemaakt! een paar gehandicapten wilden per-sé windows op hun bak hebben dus ik heb even 3 licenties geclaimt! alle 3 legaal!

« Reactie #161 Gepost op: 2012/04/11, 19:25:46 »
zijn die licenties niet alleen geldig als je verbonden bent aan jouw onderwijsinstelling?

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2012/04/11, 21:00:33 »
@DirkJan ik krijg MS-project gratis van de school net als alle andere microsoft-producten, dus alle argumenten uit de campagne (school mag niet verplichten tot aankoop software) gaan bij ons niet op want je krijgt de shit gratis, ik heb er gelijk misbruik van gemaakt! een paar gehandicapten wilden per-sé windows op hun bak hebben dus ik heb even 3 licenties geclaimt! alle 3 legaal!

Lijkt wel of je zo'n Windows bak koopt, daar zegt men ook:"ikheb Windows gratis".
Ook van jou school krijg je Windows niet gratis, je hebt er voor betaald via het lesgeld.
Dan valt het niet op dat je voor betaald. Windows geeft geen gratis licenties weg. Nu niet, dan niet, nooit niet.

- Roc

« Reactie #163 Gepost op: 2012/04/11, 22:13:35 »
... Draadje opgeschoond... Laten we verder ontopic blijven...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #164 Gepost op: 2012/04/11, 22:30:48 »

Lijkt wel of je zo'n Windows bak koopt, daar zegt men ook:"ikheb Windows gratis".
Ook van jou school krijg je Windows niet gratis, je hebt er voor betaald via het lesgeld.
Dan valt het niet op dat je voor betaald. Windows geeft geen gratis licenties weg. Nu niet, dan niet, nooit niet.

- Roc

Het al dan niet weggeven van licenties heeft niks te maken met promotie van open standaarden.

Wat ik wel noemenswaardig vind in het kader van open standaarden is dat ze op mijn school (ROC Amsterdam) een lokaal hebben vol met Fedora-computers waar ook echt mee gewerkt wordt en niet alleen door de 'nerds' :)

« Reactie #165 Gepost op: 2012/04/11, 23:27:27 »

Het al dan niet weggeven van licenties heeft niks te maken met promotie van open standaarden.

Toch wel en het is ook deels tegen het "onder de prijs" verkopen van "studentenlicenties" voor MS-software dat de petitie is/was gericht. Want dat is net zoals een drugsdealer: eerste shot is gratis...
Of beleefder: onze scholen verworden tot opleidingscentra voor MS-software ipv dat we onze leerlingen leren om teksten te verwerken, rekenbladen te gebruiken en voorstellingen te maken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #166 Gepost op: 2012/04/11, 23:49:12 »
"Of beleefder: onze scholen verworden tot opleidingscentra voor MS-software ipv dat we onze leerlingen leren om teksten te verwerken, rekenbladen te gebruiken en voorstellingen te maken."

Op mijn opleiding doen we anders niks dat MS-software vereist. We werken deels in de cloud met Google en deels met o.a. Ruby on Rails en Adobe Fireworks (hoewel Inkscape ook gebruikt mag worden).

« Reactie #167 Gepost op: 2012/04/12, 00:10:54 »
Zucht... Omdat het nou net op jouw school, die overigens een ROC is en geen doorsnee VMO (voor ons Vlamingen: SO), de softwarehemel is, doet niks af aan het onderwerp van dit draadje.

« Reactie #168 Gepost op: 2012/04/12, 01:29:06 »
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik vertel gewoon wat we op mijn opleiding gebruiken zonder verdere bijbedoelingen. Dacht dat dit onderwerp ging over open standaarden danwel niet verplicht zijn aan 1 leverancier? Dan past wat ik schrijf over mijn opleiding prima hier. Bedoel er verder niks mee, gewoon puur hoe het op mijn opleiding zit :)

« Reactie #170 Gepost op: 2012/04/12, 13:05:06 »
@Jan Stedehouder: http://www.computable.nl/artikel/opinie/ictbranche/4486051/2379258/ik-mezelf-en-mijn-digitale-ik.html
[rantmodus]O, wat kan ik me irriteren aan de constatering dat open standaarden niet altijd leiden tot kostenverlaging. Ook in dit artikel wordt dat weer ter sprake gebracht. Net alsof vrijheid niks mag kosten. Overal in de vrije wereld worden er enorme bedragen geïnvesteerd om de vrijheid van burgers te beschermen. Er zijn hele politieapparaten, legers, advocaten, rechtsystemen en noem maar op wat. Maar zodra het om vrijheid van informatieuitwisseling gaat in de digitale wereld mag die vrijheid ineens niks kosten, maar moet het geld opleveren. "Free as in free beer" is de norm, terwijl "Free as in free speech" veel belangrijker is!

Typisch een fenomeen van deze tijd dat iets alleen waarde heeft als het in euro's uitgedrukt kan worden. ...knip...[/rantmodus]
« Laatst bewerkt op: 2012/04/12, 17:22:11 door Prosper »

« Reactie #171 Gepost op: 2012/04/12, 17:25:28 »
moderator-edit: de enkele verwijzingen naar politiek weggeknipt....

Over die blog: die man heeft een tìtel ? Zijn zinnen hangen met haken en ogen aan elkaar en er zitten zo op zijn minst drie of meer dt-fouten in.... Springt ook van de hak op de spreekwoordelijke tak. Zal best (hopelijk) wel iets zinnigs in staan, maar het is mij verre van duidelijk wat...

« Reactie #172 Gepost op: 2012/04/13, 09:07:35 »
Over die blog: die man heeft een tìtel ? Zijn zinnen hangen met haken en ogen aan elkaar en er zitten zo op zijn minst drie of meer dt-fouten in.... Springt ook van de hak op de spreekwoordelijke tak. Zal best (hopelijk) wel iets zinnigs in staan, maar het is mij verre van duidelijk wat...

@Bloom: Bedankt voor het linkje, het artikel was bij mij nog niet op de radar verschenen.

Op zich ben ik niet ontevreden met de aandacht die Robert Garskamp besteedt aan het gebrek aan open standaarden in het onderwijs. Het laat in ieder geval zien dat onze argumenten ook buiten de directe FOSS-kring terecht is gekomen. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is dit de eerste keer dat het vraagstuk Magister op Computable aan bod is gekomen.

Persoonlijk ben ik het wat minder eens met de beoordeling die aan Kennisnet wordt gegeven, want op het gebied van open standaarden en open source heeft Kennisnet steken laten vallen. Maar goed, als onze campagne helpt om op dat vlak wat peper in het .... te steken dan hoor je mij ook niet klagen.

Thomas heeft gelijk dat 'we' in Nederland het debat over open standaarden en/of open source hebben versmald tot wel/geen kostenbesparingen. Daar moeten 'we' als open source gemeenschap ook wel een beetje de hand in eigen boezem steken. Nog te vaak zie ik - ook op dit forum- het argument 'open source is (tenminste) gratis' voorbij komen. En voor een thuisgebruiker is dat in veel gevallen ook zo (want hoeveel geld ga je toerekenen aan het persoonlijke leerproces). Voor zakelijke gebruikers ligt het anders. Dus, inderdaad, we moeten meer inzetten op het argument van vrijheid van informatieuitwisseling, of, zoals in de campagne toegankelijkheid van informatie.

« Reactie #173 Gepost op: 2012/04/17, 09:16:53 »
En hier is de source code van Magischer, gewoon op Launchpad: https://launchpad.net/magischer-mirror

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #174 Gepost op: 2012/04/17, 12:58:28 »
En hier is de source code van Magischer, gewoon op Launchpad: https://launchpad.net/magischer-mirror
Ik vond het nogal zonde dat de code bijna weg was, dus heb 'm daar gepubliceerd. De code heb ik achterhaald via google code search, aangezien tegen die tijd de originele svn repo al offline was. De huidige versie werkt overigens niet (meer), maar volgens mij zit er genoeg bruikbaars in de broncode voor geïnteresseerde ontwikkelaars. :)