Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 60100 keer)

Offline Bloom

• Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #200 Gepost op: 2011/07/03, 12:43:08 »
Wellicht is het kwestie van alleen laten staan wat gebruikt wordt door het niet-technische plebs?
Wie wel iets meer op de hoogte is van de nitty-gritty van Linux en met name Ubuntu, kan dingen zoals GDebi en Synaptic best zelf installeren als hij die wil gebruiken en dus hoeft het niet standaard aanwezig te zijn op de installeerschijf.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #201 Gepost op: 2011/07/03, 12:48:55 »
Wellicht is het kwestie van alleen laten staan wat gebruikt wordt door het niet-technische plebs?

Dat zal het inderdaad zijn ja, vrees ik. Unity past ook in die benadering.

Citaat
Wie wel iets meer op de hoogte is van de nitty-gritty van Linux en met name Ubuntu, kan dingen zoals GDebi en Synaptic best zelf installeren als hij die wil gebruiken en dus hoeft het niet standaard aanwezig te zijn op de installeerschijf.

Daar zit iets in, maar je wordt wel enigszins behandeld als "dom klootjesvolk". Een evenwichtig opgebouwde standaardinstallatie hoort m.i. standaard iets te bieden voor zowel beginner als gevorderde.

Als je straks zonder Linuxkennis, maar wel met goede computervaardigheid, aan Ubuntu begint, dan weet je niet dat er ook nog andere dingen zijn dan het Softwarecentrum. Dan ben je snel erop uitgekeken, denk ik....

« Reactie #203 Gepost op: 2011/07/03, 14:07:21 »
Het is geen ramp natuurlijk want je hebt synaptic zo weer geinstalleerd. Maar het pas wel in de trend van steeds meer richting de beginnende gebruiker en die vooral niet bang maken met enge instelbare dingen. Dat is te begrijpen maar het leuke van Ubuntu vond ik nu juist dat het out of the box een goede ervaring bood (met het standaarpakket aan software) voor zowel de meer gevorderde als de beginnende gebruiker. Schijnbaar niet genoeg voor de laatste groep volgens Canonical.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #204 Gepost op: 2011/07/03, 15:15:42 »
Unity word zoals OS X. Het gaat je van het opstarten tot het afsluiten aan het handje meenemen naar alles en behandeld je als een klein kind.
Het is de grootste nachtmerrie die ik had en hij komt nog uit ook helaas.

Nu word ik ook bang van Linux. :(

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #205 Gepost op: 2011/07/03, 15:20:25 »
Unity word zoals OS X. Het gaat je van het opstarten tot het afsluiten aan het handje meenemen naar alles en behandeld je als een klein kind.

Nou, nou. Dat hoeft nou ook weer niet, hè....  :P

Veranderen van uiterlijk en toevoegen van andere progjes kan immers altijd nog. Het gaat me "alleen" om de uit-de-doos-ervaring voor beginners zonder Linuxkennis maar met computervaardigheid.  :)

« Reactie #206 Gepost op: 2011/07/03, 15:45:33 »
De Die Hards kunnen altijd nog LFS of iets van dien aard nemen. 8-)
Voor overstappers van Windows naar Linux met computer ervaring, zoals Pjotr al schreef, is de nieuwe opzet wel prettig, worden ze niet gelijk in het diepe gegooid. Alhoewel dat wel eens beter kan zijn. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #207 Gepost op: 2011/07/03, 18:28:13 »

Nou, nou. Dat hoeft nou ook weer niet, hè....  :P

Veranderen van uiterlijk en toevoegen van andere progjes kan immers altijd nog. Het gaat me "alleen" om de uit-de-doos-ervaring voor beginners zonder Linuxkennis maar met computervaardigheid.  :)

Voor een noob op een pc is Elementary OS Luna straks een hele goede oplossing.
Dat is kaal geplukt en alles zit vast.
Menu is heel simpel, geen poespas en het dok is ook heel simpel.
Makkelijker kan bijna niet.

Dat is eigenlijk een zeer goede beginners os voor mensen die wat mailen, internetten en wat typen.

« Reactie #208 Gepost op: 2011/07/03, 20:15:38 »
En Bodhi dan? Is net zo simpel voor beginners. Hier en daar zou ik zelf andere standaardsoftware doen, maar het is voor beginners zeker wel aan te raden plus superlicht :)

« Reactie #209 Gepost op: 2011/07/03, 21:22:07 »
Dat wordt knokken om de beginners dan  :D Mint wordt hier ook overal gepusht als dé ideale beginnerslinux.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #210 Gepost op: 2011/07/04, 00:03:03 »
Tja zo blijft iedereen weg van Linux als ze knokken om wie de beste beginners distro heeft. XD

« Reactie #211 Gepost op: 2011/07/04, 00:24:01 »
XD
Misschien een betere stelling: definieer "beginnersdistro". Het verschilt namelijk nogal. Op die Linux Thema Dag waren er zelfs mensen die openSUSE aanraadden aan beginners. Maar dat vind ik nu niet 1 van de makkelijke distro's. Toegegeven dat ie niet moeilijk is, maar voor beginners zou ik hem toch echt niet aanraden. Waar ik dat bij *buntu, Mint, Bodhi en PCLOS wel zou doen.
Daarom kun je nie stellen dat iets een "beginnersdistro" is, want dat verschilt per persoon hoe ie tegen zoiets aankijkt.

DarkEra

• Gast
« Reactie #212 Gepost op: 2011/07/04, 01:23:57 »
Het is tegenwoordig juist veel te verwarrend voor mensen die van Windows de switch naar Linux willen maken. Reacties met verschillende desktop omgevingen, verschillende Linux varianten/distributies en *buntu derivaten verhogen die verwarring alleen maar. Een beginnende Linux gebruiker zal daar door dus sneller afschrikken en afhaken omdat deze de bomen door het bos niet meer ziet.

Ik denk dus dat daarom mensen op dat gebied ook wat meer schrikachtig zijn en de overstap niet aan durven.

We gebruiken allemaal wel verschillende derivaten van Ubuntu met verschillende DE's of zelfs een andere distributie die ons persoonlijk aanspreekt. Maar is daar een beginnende Linux gebruiker mee geholpen als we deze (eender waar) als het ware overspoelen met al die verschillende derivaten en DE's? Ik denk het eigenlijk van niet.....

Ik wil dit artikel: http://pclosmag.com/html/Issues/201106/page05.html  even doorlezen. Het zou namelijk, wat ik uit de eerste zinnen haal, ook te maken hebben met de verwarring en de problemen waar beginnende Linux gebruikers, die switchen van Windows naar Linux, vandaag de dag tegenaan lopen.

« Reactie #213 Gepost op: 2011/07/04, 08:36:11 »
Het is tegenwoordig juist veel te verwarrend voor mensen die van Windows de switch naar Linux willen maken. Reacties met verschillende desktop omgevingen, verschillende Linux varianten/distributies en *buntu derivaten verhogen die verwarring alleen maar. Een beginnende Linux gebruiker zal daar door dus sneller afschrikken en afhaken omdat deze de bomen door het bos niet meer ziet.

Ik denk dus dat daarom mensen op dat gebied ook wat meer schrikachtig zijn en de overstap niet aan durven.

We gebruiken allemaal wel verschillende derivaten van Ubuntu met verschillende DE's of zelfs een andere distributie die ons persoonlijk aanspreekt. Maar is daar een beginnende Linux gebruiker mee geholpen als we deze (eender waar) als het ware overspoelen met al die verschillende derivaten en DE's? Ik denk het eigenlijk van niet.....

Ik wil dit artikel: http://pclosmag.com/html/Issues/201106/page05.html  even doorlezen. Het zou namelijk, wat ik uit de eerste zinnen haal, ook te maken hebben met de verwarring en de problemen waar beginnende Linux gebruikers, die switchen van Windows naar Linux, vandaag de dag tegenaan lopen.

Bedankt voor de link, mooi stukje.

Dit gedeelte uit het artkel is eigenlijk wel heel erg raak:
Citaat
One thing that certainly does not help is the users of one Linux distro bashing and bad-mouthing the users of another. Nor does it help to have overzealous fans singing the praises of one Linux distro over another with claims that are not easily substantiated or claims that are more a product of hype and other unrealistic claims. Typically, the old adage “if it’s too good to be true, it probably is,” tends to ring true. The distro bashing and fan boy claims turn potential new users off, and often make it appear that even Linux users cannot even get along with one another. It often appears as if there is a civil war brewing among Linux users.

« Reactie #214 Gepost op: 2011/07/04, 11:25:46 »
@Maik: Niet alleen persoonlijk hoor. Je kan wel zeggen dat het persoonlijk is, maar Mint als *buntu-derivaat is juist gericht op beginners (en ik ben zeker geen Mint-fan, maar het klopt wel). Zelfde geldt voor Bodhi. Bodhi is nog niet perfect voor beginners, maar ze zijn hard op de goede weg dus ik vind het best aan te raden voor beginners, helemaal daarbij het stabiliteit én rolling combineert. Nu moeten ze nog even een 64-bit versie maken en dan zet ik het ook op deze PC (mijn hoofdPC).

Dus Maik, het is niet zozeer persoonlijk allemaal. Het heeft ook met idealogie te maken, de doelen die een distro nastreeft.

« Reactie #215 Gepost op: 2011/07/04, 11:58:13 »
+1 Vistaus.

Voor Mint11 kan ik alleen maar toevoegen; ik was/ben héél aangenaam verrast door die distro (en eigenlijk ook door Bodhi in VB).

Maar in het algemeen: zijn mensen niet (en ik doel nu op de gewone computergebruiker: lees, surfen/mailen/wat fotobewerking en occasioneel gebruik van het kantoorpakket) algemeen wat 'bang' van een computer ?
Ik denk dat dat niet alleen bij Linux is, maar ook bij andere platforms. Er zijn er toch heel veel die eigenlijk geen r**t van hun computer kennen, buiten dat wat ze gebruiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #216 Gepost op: 2011/07/04, 12:56:35 »
Joris +1
Inderdaad zijn een hoop mensen sowieso wat bang van computers in het algemeen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #217 Gepost op: 2011/07/04, 13:31:26 »
Persoonlijk vind ik Ubuntu (algemeen) , Xubuntu 11.04 en Mint (algemeen) vrij gemakkelijke Distro´s om te installeren.
Bij Mint moet de eenvoudige gebruiker eigenlijk niks meer te doen.
Bij Ubuntu alleen nog de Restrict extras en deb http://packages.medibuntu.org/ natty free non-free nog in zijn sources list kloppen.
Teminste als hij alles zo compleet mogelijk hebben wil.
Over Unity die laat ik even buiten beschouwing.
Dan PCLos  mmm zo simpel is hij voor een totaal beginner nu ook niet.
Bij Ubuntu en Mint heeft hij het grote voordeel van de LTS versie´s dat is toch algemeen drie jaren stabiliteit.
Het nadeel van de LTS is dan weer dat je dus niet het nieuwste van het nieuwste hebt ... voor de één een groot nadeel en voor de ander weer niet.
PCLos voordeel Rolling release maar heeft als nadeel dat je toch af en toe voor een klein probleempje kunt komen alhoewel ze voorzichtig zijn met hun updates.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 13:38:06 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #218 Gepost op: 2011/07/04, 15:10:55 »
Kleine problemen komen ook voor bij Ubuntu, Mint, Debian en andere Linux distro's. Qua stabiliteit is PcLos hetzelfde maar dat is een persoonlijke ervaring van alle distro's die ik heb gedraaid. Waarom zou PcLos niet zijn voor beginners? De KDE versie van ze is net als met Mint, het werkt OOTB betreffende de codecs, gewoon installeren en je bent vertrokken. Om het multimedia gebeuren compleet te maken zodat je DVD's kan bekijken, de w32codecs wil en nog een paar (het zijn niet veel) codecs, zoek je in Synaptic naar task-multimedia, vinkt het aan en installeert ze. Verder hoef je niets te doen. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 15:13:58 door Maik »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #219 Gepost op: 2011/07/04, 17:09:02 »
Stel je bent geen Forum bezoeker ,hoe kun je dan uberhaubt weten hoe je aan die W32codecs eraan komt ,daarbij je weet misschien niet eens van het bestaan af.
Sources list ? wablief is dat ? (beginners vraagje)
Bij de installatie krijg je daar geen bericht over hoor.
Ik wist in het begin ook niks af van ubuntu restrict extra of W32codecs en dvdcss2 dat was dus latijn voor mij.
Dat zijn dus dingen die je alleen weet als je ook het Forum bezoekt en in de Docu gaat snuffelen.
Natuurlijk kun je zeggen hallo kijk is bij Google maar dan ook moet je weten waar je naar moet zoeken.
Hoe vaak zegt Pjotr of ook andere maak eens eerst uw multimedia compleet plus een link naar een Webstek.
Daarom ben ik ook een grote voorstander met boven in het Forum gedeelte een Snelstarter gids (Pjotr zijn stek of toch een deel daarvan) plus de normale die we nu al hebben Documentatie  die dan uitgebreider is.
Dat zou vele nieuwkomer ook goed op weg helpen.
En Windows is ook niet compleet wat codecs betreft als je geen multimedia uitvoering hebt dat weet ik ook ..maar toch vind ik Linux in het algemeen genomen moeilijker voor een beginner als bv Windows.
En met beginner bedoel ik dus diegene die E mailen een kleine chat doen en meer van dat soort kleinere zaakjes waar absoluut niks mis mee is.
Wat ik nu blindelings weet en kan was in het begin voor mij een compleet raadsel.
Nee nee zo gemakkelijk is Linux nog niet echt niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 17:11:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #220 Gepost op: 2011/07/04, 17:33:03 »
Die mensen kunnen denk ik beter bij hun originele OS blijven. Een nieuw OS, welk dan ook, heeft een leerweg. Als je die niet wilt gaan, tsja..

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #221 Gepost op: 2011/07/04, 18:05:24 »
Je kunt wel zeggen dat ze bij Windows of wat dan ook moeten blijven en nu is dat zeker het beste, maar ik denk dat als ze net als bij Windows genoeg informatie krijgen, dat ze dan beer voorbereid te werk gaan.

Ze zien nu iets op een site of waar dan ook, gaan naar de website van Ubuntu, Mint en dergelijke, downloaden daar hun software en installeren het.
Op al die sites is niets te lezen over hoe alles werkt waardoor ze van een koude kermis thuis komen want wie gaat hun dan vertellen hoe het zit.
Een forum is voor veel mensen niet iets waar ze gaan kijken om hun probleem op te lossen.
Hulp in de buurt is er niet omdat vrijwel niemand weet hoe de problemen in Linux op te lossen en in een computer winkel zetten ze 9 van de 10 keer er gewoon weer Windows op en rekenen daar geld voor.

Handig zou zijn als er Linux informatie punten zijn waar je met vragen en problemen terecht kunt over Linux in het algemeen.
Maar deze punten kosten geld en je moet de mensen er voor hebben die het willen doen.
Andere oplossing is om het bij een computer keten te doen. Neem Dynabyte, zorg daar dat in ieder filiaal mensen met Linux kennis rond lopen en je ondersteunen met problemen al dan niet betaald.
Hang een poster op, op de deur met daarop Linux steunpunt en mensen weten waar ze moeten zijn.

Verkoop Linux cd's voor bijvoorbeeld 50 Euro en dat is niet om winst te make op de software maar die 50 euro is voor de service om alles goed werkend te krijgen en voor hulp bij vragen.
Op die manier verkoop je service en niet Linux.
Misschien iets voor Cononical om zo iets te doen met een computerzaak.
Is ook weer zo iets om je te onderscheiden van de rest en je hebt gelijk punten waar je terecht kunt voor problemen. Dat is meestal vertrouwder voor veel mensen dan een forum.
Het hoeft Cononical dus geen cent te kosten en de winkel kan dan toch geld aan Linux verdienen waar ze dat nu niet kunnen.
Een win, win situatie dus.

« Reactie #222 Gepost op: 2011/07/04, 20:25:08 »
Je kunt wel zeggen dat ze bij Windows of wat dan ook moeten blijven en nu is dat zeker het beste, maar ik denk dat als ze net als bij Windows genoeg informatie krijgen, dat ze dan beer voorbereid te werk gaan.

Ze zien nu iets op een site of waar dan ook, gaan naar de website van Ubuntu, Mint en dergelijke, downloaden daar hun software en installeren het.
Op al die sites is niets te lezen over hoe alles werkt waardoor ze van een koude kermis thuis komen want wie gaat hun dan vertellen hoe het zit.
Een forum is voor veel mensen niet iets waar ze gaan kijken om hun probleem op te lossen.
Hulp in de buurt is er niet omdat vrijwel niemand weet hoe de problemen in Linux op te lossen en in een computer winkel zetten ze 9 van de 10 keer er gewoon weer Windows op en rekenen daar geld voor.

Handig zou zijn als er Linux informatie punten zijn waar je met vragen en problemen terecht kunt over Linux in het algemeen.
Maar deze punten kosten geld en je moet de mensen er voor hebben die het willen doen.
Andere oplossing is om het bij een computer keten te doen. Neem Dynabyte, zorg daar dat in ieder filiaal mensen met Linux kennis rond lopen en je ondersteunen met problemen al dan niet betaald.
Hang een poster op, op de deur met daarop Linux steunpunt en mensen weten waar ze moeten zijn.

Verkoop Linux cd's voor bijvoorbeeld 50 Euro en dat is niet om winst te make op de software maar die 50 euro is voor de service om alles goed werkend te krijgen en voor hulp bij vragen.
Op die manier verkoop je service en niet Linux.
Misschien iets voor Cononical om zo iets te doen met een computerzaak.
Is ook weer zo iets om je te onderscheiden van de rest en je hebt gelijk punten waar je terecht kunt voor problemen. Dat is meestal vertrouwder voor veel mensen dan een forum.
Het hoeft Cononical dus geen cent te kosten en de winkel kan dan toch geld aan Linux verdienen waar ze dat nu niet kunnen.
Een win, win situatie dus.

Femke geeft aan dat ze toch behoorlijk wat informatie heeft gegeven. Als iemand dan geen zin heeft om zich er een beetje in te verdiepen tja... dan ben ik het wel met Steef eens.

Dat Canonical en winkels is een interessant punt. Heb ik laatst nog een mooi stukje over gelezen op Ubuntucat. Is alweer een ouder artikel (2008) maar de discussie die we nu voeren is eigenlijk ook al oud en de punten van jaren geleden zijn nu nog wel valide. Zie het kopje "The Canonical store" http://www.psychocats.net/ubuntucat/ubuntu-the-open-source-apple-challenger/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #223 Gepost op: 2011/07/04, 20:47:06 »
De mensen die geen moeite willen doen ken ik wel. Je moet alles voor ze doen omdat ze zelf of te lui of te dom zijn om iets om internet uit te zoeken.
Vooral te lui is het meestal. Te dom komt zelden voor, maar die proberen het meestal wel.

Die lui hebben aan mij een slechte want als ze zelf te lui zijn, dan doe ik ook niets.

Een aparte winkel werkt niet, daar is het nog te klein voor. Je aansluiten bij een computer keten kan wel een stap zijn in die richting.
De winkel en de klanten zijn er al en je hebt gelijk een bepaald publiek. Daar kun je heel gericht reclame maken.
Bij juiste uitvoering, kan het een groot succes worden.
Je kunt er namelijk mensen heel makkelijk kennis met Linux laten maken en het uitproberen, tevens zijn er mensen die gelijk wat adviezen en tips kunnen geven en bij de verkoop, de pc in orde maken.
Dan hoeven ze alleen een recovery disk te maken en die mee te geven net als bij Windows.
Dan installeert hij alle extra drivers indien nodig en stelt alles af op die pc.
Tevens kun je er standaard een hoop software erbij leveren waar de mensen interesse in hebben.
Zo krijgen die ook meer publiciteit.

Aparte winkel werkt niet omdat de naam nog onbekend is en Linux niet zo vertrouwt is en een bepaalde naam heeft.
Als je het bij een computer winkel doet die bij veel mensen al een bepaalde reputatie heeft, dan heeft het meer kans van slagen en hoef je zelf geen personeel in dienst te nemen en een winkel pand te nemen.
Tevens heb je een afzet markt voor je Ubuntu producten zoals tablet's, pc's, Laptops en netbooks.
Ubuntu heeft met Unity wel een bepaalde aantrekkingskracht bij een hoop nieuwe gebruikers en met de juiste info kunnen die best goed gaan lopen.
Nog een voordeel is, is dat mocht het een succes zijn dan kan die computer keten uitbreiden en als het geen succes is, dan heeft het geen grote financiële gevolgen.

Ik heb deze constructie meer gezien en het blijkt goed te werken.

« Reactie #224 Gepost op: 2011/07/05, 11:14:24 »

Als dat niet te lezen is, wat is dit dan?
http://www.ubuntu.com/ubuntu/features
http://www.ubuntu.com/ubuntu/whats-new
http://www.kubuntu.org/feature-tour (hoewel hier een paar foutjes op staan maar soit)
Is wel Engels, maar punt is dat het er dus wel degelijk op de sites zelf staat en je dat kunt aanklikken vanaf hun resp. homepages.