Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 59990 keer)

Offline chaos7

• Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #175 Gepost op: 2011/07/01, 22:33:24 »
problemen met windows? je buurman helpt.
problemen met linux? je bent aangewezen op een forum.
tis wel onpersoonlijk.

bij windows en bij apple heb je welbesproken "topmannen" die hele mooie dingen vertellen. wie moet je dan geloven? je kennis die van linux wat af weet of zo'n man die aan een miljarden company staat? dat bedrijf is toch niet voor niets zo groot geworden?

een imago probleem dus!
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #176 Gepost op: 2011/07/01, 22:35:28 »
Tja en hoe meer mensen het gebruiken en verbeteren hoe beter het eindresultaat  ^-^ Ook al weet ik niks van programmeren. Maar iedereen kan bugs reporten.

Vele handen maken lichter werk.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #177 Gepost op: 2011/07/01, 22:35:47 »
"een imago probleem dus!"

Ik mag toch hopen dat Linux niet aan het imago gaat werken. Als je kijkt hoe ver Ubuntu totnutoe is gekomen (en Kubuntu), dan lijkt me het probleem niet dat het een slecht image heeft. Sterker nog: zelfs een kind van 8 zou Ubuntu nog kunnen installeren en gebruiken. Het probleem zit hem in de marketing en de geest van de mensen zelf (de geest als in dat ze niets anders dan Windows/Mac willen).

« Reactie #178 Gepost op: 2011/07/01, 22:36:55 »
@emiel: Op mijn site heb ik de meest voorkomende "enge" termen in Jip en Janneke-taal uitgelegd: https://sites.google.com/site/ubukuntu/moeilijke-woorden

Het van Dale Linux edition  =D Goed die zou je moeten uitbreiden  ;)

Linux is moeilijk en voor nerds, is het imago. Linux, Ubuntu natuurlijk niet. Maar het moet gewoon meer gepromoot worden.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 22:39:38 door lord4163 »
Simpelbuntu

« Reactie #179 Gepost op: 2011/07/01, 22:38:12 »
Tja en hoe meer mensen het gebruiken en verbeteren hoe beter het eindresultaat  ^-^ Ook al weet ik niks van programmeren. Maar iedereen kan bugs reporten.

Vele handen maken lichter werk.

+1
Plus je kunt altijd artwork indienden. En vooral bij KDE is dat heel simpel. Een kleurenschema is zo gemaakt. Gewoon GUI allemaal. Dan kun je direct vanuit daar uploaden naar kde-look et voila, bijgedragen. Dat legt de lat erg laag om bij te dragen.
Plus je kunt ook je eigen ervaringen delen met anderen (elke DE). Zo draag je ook bij aan de community.
Ik ben ook geen programmeur of een artwork-type, maar ik ben wel bijna elke dag op dit forum te vinden om te helpen. Erg laagdrempelig om bij te dragen dus :)

« Reactie #180 Gepost op: 2011/07/01, 22:38:43 »
@emiel: Op mijn site heb ik de meest voorkomende "enge" termen in Jip en Janneke-taal uitgelegd: https://sites.google.com/site/ubukuntu/moeilijke-woorden

Het van Dale Linux edition  =D Goed die zou je moeten uitbreiden  ;)

Haha, dankje :) Ik zal hem inderdaad dit weekend eens wat uitbreiden en reviseren :)

« Reactie #181 Gepost op: 2011/07/01, 22:53:49 »
Ik heb het al gezegd je moet Ubuntu gewoon geen Linux meer noemen als je echt wil groeien ;) Neem nu bijvoorbeeld Chrome OS. Las daar vandaag een (overigens niet al te positieve) review over op nu.nl en het woord Linux komt niet één keer voor (de recensent weet dus gewoon niet dat het een Linuxbasis heeft of vindt dat geen noemenswaardig feit.) Oftewel missie geslaagd voor Google. Persoonlijk wil ik juist wel dat mensen goed beseffen dat Ubuntu een Linuxdistro is maar marketingtechnisch is het misschien niet ideaal.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/01, 22:55:45 door erik1984 »

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #182 Gepost op: 2011/07/01, 23:07:51 »
android, heel veel mensen lopen er mee weg, het merendeel weet niet eens dat het op linux gebaseerd is.

als ze nu eens alles linux noemen, zouden ze dan meer gaan beseffen dat het ook voor de gewone computeraar weggelegd zou kunnen zijn?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2011/07/02, 00:02:33 »
@Vistaus: helpmij heeft ca. 186.000 leden, dit forum ca. 13.300 leden. Als je dit afzet tegen het aantal Windows en Ubuntu gebruikers dan is het aantal leden echt niet zo schrikbarend groot. (Wel zijn er dus toch de nodige problemen bij Windows gebruikers.)
Er is niets tegen een forum, sterker nog: je kunt er heel veel leren. Voor heel veel gebruikers is dit een stap te ver en voor die gebruikers kijkt de buurman wel op een forum zodat hij het probleem -misschien- op kan lossen.  Die gebruiker zelf zie je echter niet op een forum. Er bestaat bij die mensen ook geen interesse om hun eigen problemen op te lossen. Bij Linux moet je juist vaak wel gebruik maken van forums en het www. Een bepaalde zelfredzaamheid heb je nodig omdat je hele straten en dorpen tegen komt waar geen Linux gebruiker te vinden is.
Dus naar mijn mening: eerst onbekendheid met alternatieven en daarna zelfredzaamheid. Tenslotte zijn er ook nog de nodige zaken die je niet of niet goed/volledig werkend zult krijgen onder Linux.
Af en toe zijn er mensen in mijn omgeving die wel interesse hebben in Ubuntu en die wil ik graag helpen, maar actief promoten is weer iets heel anders.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #184 Gepost op: 2011/07/02, 00:55:59 »
Niets opdringen, maar gewoon terloops wat laten zien, als ik wel eens ergens een in de soep gelopen Windows versie ga repareren neem ik mijn netbookje altijd mee, en zeg even wat opzoeken op internet, mag ik even je internet aansluiting gebruiken? Dan zien ze hoe snel dat kleine netboekje opstart en hoe snel de browser opstart en werkt. Dat geeft ze het gevoel of ze in een andere tijd terecht zijn gekomen. En dan komen vanzelf de vragen. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #185 Gepost op: 2011/07/02, 02:17:48 »
@Vistaus, of het nu in Jip en Janneke taal is of niet, maakt niet uit.
De meeste mensen vragen iemand anders als hun systeem problemen geeft of als er iets aan moet gebeuren. Ze gaan het niet zelf doen en zullen dus ook nooit op een forum of site kijken hoe het moet.
Je moest eens weten hoe vaak mensen iets vragen zonder het zelf eerst uitgezocht te hebben.
De meeste willen het niet eens opzoeken en roepen van dat ze het niet snappen.
Dat is een sprookje want veel is met plaatjes en er staan stappen bij die je heel makkelijk kunt volgen en nog lukt het ze niet omdat ze vertikken te lezen.
Ik kreeg een vraag om een modem bij iemand te installeren terwijl de provider een groot blad erbij deed met plaatjes waarop je precies kon zien hoe het moest.
Toen ik zij dat ik daarvoor niet de trein naar Eindhoven voor neem, hebben ze een installateur laten komen. Ze vertikten het zelf te proberen met als excuus dat ze het niet snappen.

Ja heel droevig maar zo zijn heel veel gebruikers.
Bij een computer winkel klagen ze als ze moeten betalen omdat het software matig was en dat de winkels daarbij geld vragen omdat het een gebruikers fout is.
Ze roepen dan letterlijk dat het niet zou moeten kunnen dat het fout gaat.
Tja dat soort gebruikers heb je nu eenmaal en het zijn er heel veel.

Het aantal gebruikers op helpmij.nl is zeer juist zeer laag als je het vergelijkt met hoeveel gebruikers er zijn.

@Gijsbert, precies nooit opdringen want dat werkt averechts.
Negatief over Windows zijn werkt ook averechts.
Beste is ze laten zien waar je mee werkt en dat is niet moeilijk als ze je desktop zien.
Ze herkennen het niet en gaan vanzelf vragen stellen. Degene die vragen gaan stellen, zijn gevoelig voor zo iets en zullen het snel proberen.
Anderen wachten af maar hebben wel kennis gemaakt met Linux en dan beginnen ze het meer en meer te herkennen als ze het ergens zien.

@Pfoeh, van de ene kant is actief werven wel een optie maar dan weet je wel dat jij de persoon bent waar ze naar toe komen als er iets mis is.
Actief werven moet door Cononical gedaan worden en niet door ons.
Mocht je het wel doen, dan moet je het doen door ze door te verwijzen naar het forum waardoor je weer een hoop geïnteresseerde kwijt raakt.
Winkels zouden ook een oplossing kunnen zijn hierin, maar dan moeten de verkopers wel de kennis hebben en service na de verkoop leveren op software gebied.
Koop een pc met Linux voor de prijs van een Windows pc en krijg voor de prijs van Windows een instructie avond over hoe het werkt.
Dat werkt veel beter en met pc's waar Linux al op staat scheelt een hoop want veel mensen willen geen pc installeren.

Eigenlijk moet de EU het verbieden dat er Windows standaard op staat want hierdoor heeft Windows weer een voordeel positie.
Eigenlijk moeten ze een pc aanbieden en daarbij krijg je de keus, of voor 5 euro een cd met Linux of voor zoveel dat het kost een DVD met Windows.

Offline barth

• Lid
« Reactie #186 Gepost op: 2011/07/02, 02:50:53 »
Precies...niet opdringen maar laten zien,bij een stukke Windows duik ik standaard dan de bios in om de start volgorde te veranderen...Stick erin en gaan maar; waar had je de backup/image geparkeerd willen hebben....

Linux (en helaas ook) Ubuntu is een OS voor de bewuste computergebruiker...Het overgrote deel is al blij als dat ding werkt! (hoezo een besturingssysteem)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #187 Gepost op: 2011/07/02, 03:16:53 »
Precies...niet opdringen maar laten zien,bij een stukke Windows duik ik standaard dan de bios in om de start volgorde te veranderen...Stick erin en gaan maar; waar had je de backup/image geparkeerd willen hebben....

Linux (en helaas ook) Ubuntu is een OS voor de bewuste computergebruiker...Het overgrote deel is al blij als dat ding werkt! (hoezo een besturingssysteem)

Ze hebben onderzocht wat er gebeurd als Microsoft met een tablet op de markt zou komen en ze hebben daarbij verschillende groepen gevraagd wat ze doen.
Een deel gaat een tablet kopen waar ze dat nu niet doen.
Van de i-pad gebruikers gaat een grote groep over naar de Windows tablet met als rede dat ze thuis op hun pc ook Windows hebben.
Windows word gezien als grote concurrent voor de i-pad en als gebeurd wat ze hebben onderzocht, dan word Windows daar ook de grootste.
De telefoon van Windows lijkt nu achter te blijven en men dacht dat het kwam omdat Windows weinig apps heeft maar het blijkt dat het komt omdat een groep de telefoon als iets anders ziet dan een pc of tablet en een ander deel vind dat er nog te weinig keus is en wacht tot er meer keus is.
Nokia zou best weer groot kunnen worden met Windows Phone 7.

Allemaal omdat ze Windows kennen en daarom denken dat ze ook wel met die andere apparaten kunnen werken.
Tevens verwachten ze dat ze zonder problemen de tablet aan hun pc kunnen hangen.

Windows is ingeburgerd en meer dan veel mensen denken.
Op de telefoon is het iets anders al denk ik ook dat een groep puur voor Windows gaat, maar voor tablet's en pc's geld nog voor heel veel mensen dat er Windows op moet staan.
Je ziet nu regelmatig iemand met een product uit de apple winkels maar het blijkt dat het een ding is om erbij te hebben en dat de Mac's amper meer verkopen.
Rede, er staat geen Windows op en dat je er Windows op kunt zetten is een actie die ze niet willen doen omdat ze het alleen willen kopen als er Windows op zit zodra ze het kopen.

Zo erg is Windows ingeburgerd.

Windows na maken heeft geen nut want dan zien ze het zoals ze nu de namaak Lego zien.
Er is maar 1 Lego versie en dat is de echte. Rede, ze zijn er van kleins af aan mee opgegroeid en Lego staat voor kwaliteit en die namaak is goedkoop dus zal niet veel zijn.

« Laatst bewerkt op: 2011/07/02, 03:19:42 door emiel1976 »

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #188 Gepost op: 2011/07/02, 08:15:37 »
ik zie windows op een tablet nu niet echt zitten, okè android kun je ook opnieuw installeren op een telefoon dus je kunt windows ook "recoveren" daar niet van.

ik heb alleen een tijdje geleden een tablet met android 3.0 uitgetest en dat werkte superfijn! dat ding kon zelfs al HD-games draaien en was toch 100 euro goedkoper dan de ipad.

als windows op een tablet komt dan verplaats je het virusprobleem naar een ander platform, nu niet echt iets wat je gebruiksvriendelijk kunt noemen....

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #189 Gepost op: 2011/07/02, 09:21:48 »
Ik geloof absoluut niet dat Windows de opgelopen achterstand op het gebied van de telefonie en de tablets gaat inhalen. Daarbij is hun hele operating systeem zo ingericht dat het altijd traag moet werken. (en na verloop van tijd nog trager wordt)  Ze bouwen het helemaal vol met interne processen tot de grenzen van de techniek. Ze willen alles wat mogelijk is ook aanbieden Alle groei in capaciteit van de processor wordt opgeslurpt door het OS. Dat is consequent zo bij al hun producten. Met Windows 7 hebben ze een stapje terug gedaan omdat Vista niet goed verkocht. Een OS zou naar mijn mening bescheiden moeten zijn. Zo klein en efficiënt mogelijk. Overigens gaat Ubuntu ook al de verkeerde weg op met een steeds zwaarder wordend OS.
Ik vond het grote voordeel dat Ubuntu op elke, zelfs zeer oude pc vlot draaide.
Het probleem met Windows voor de tablet en de telefoon is dat traag werken daar een doodzonde is. Er zijn nog nauwelijks tablets met Windows. En dat draait dan op de standaard Windows programma´s. De netbooks met Windows zijn niet vooruit te branden (als je ten minste met Linux vergelijkt). Het is zelfs zo dat het hele product netbook aan populariteit verloor nadat overal weer zo nodig Windows op moest. Datzelfde gebeurt straks met de Windows tablets. Als je dan echter kijkt naar de cijfers van het aantal verscheepte Apple tablets en Android telefoons dan zie je dat daar de marktverhoudingen gigantisch aan het wijzigen zijn. Het zal voor Windows niet meevallen om het verloren marktaandeel weer terug te winnen. Maar er zijn inderdaad heel veel mensen met een beperkte kennis van computers die denken dat er alleen maar Windows bestaat en dat dit het beste is wat er te krijgen is. En tot voor een jaar over vier was alleen de Mac het alternatief want toen ik met Linux begon was dat een grote zelfkastijding. Ik denk dat binnen Linux nu ook een meerstromenland ontstaat waar sommige distro´s de kant van de klantvriendelijkheid doorvoeren met steeds zwaardere systemen en toepassingen en andere meer rudimentair blijven en meer mogelijkheden aan de gebruiker laten. Overigens denk ik dat voor de grote massa van de gebruikers de huidige PC met aparte programma´s over vijf jaar helemaal voorbij zal zijn. Ik denk dat we kleine gesloten systemen met apps krijgen waar je als gebruiker niets meer aan het systeem kan veranderen.

« Reactie #190 Gepost op: 2011/07/02, 10:44:41 »
Ja, maar dat is de tactiek ook. De computer word trager en trager, en na een jaar denken ze dat de pc aan vervanging toe is. Dan denken ze niet dat het aan de software ligt... En windows verkoopt weer een licentie bij de nieuwe pc voor 80. "Ik heb virussen op mijn computer, ik koop wel een nieuwe ben ik van het gedonder af."
Simpelbuntu

« Reactie #191 Gepost op: 2011/07/02, 11:04:46 »
Een OS zou naar mijn mening bescheiden moeten zijn. Zo klein en efficiënt mogelijk. Overigens gaat Ubuntu ook al de verkeerde weg op met een steeds zwaarder wordend OS.
Ik vond het grote voordeel dat Ubuntu op elke, zelfs zeer oude pc vlot draaide.

Ik denk dat het appels met peren vergelijken is. Bij Ubuntu heb je keuze, bij dat andere niet. De standaard Ubuntu is inderdaad zwaarder geworden, maar er is niks op tegen om bijvoorbeeld Xubuntu te gebruiken. Bij Lubuntu is men hard op weg om officieel te worden, en om maar te zwijgen van de verschillende Window-Managers die je op een CLI-installatie kunt zetten. Zo weet ik bijvoorbeeld dat wanneer dit systeem te traag wordt voor een standaard Ubuntu er over een aantal jaren gerust iets kan op gooien met bijvoorbeeld OpenBox als Window-Manager in plaats van dat ik een nieuwe pc of hardware moet kopen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #192 Gepost op: 2011/07/02, 14:08:23 »
@Pfoeh: Ik vergeleek toch ook niet dit forum met helpmij? Ik haakte alleen in op een opmerking over "de buurman". Meer niet.
@emiel: Dat heb ik ook niet gezegd. Ik gaf alleen een nuttige verwijzing naar een pagina op mijn site die handig kan zijn voor beginners. Dat ze naar de buurman gaan heeft daar niks mee te maken.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #193 Gepost op: 2011/07/03, 09:04:10 »

misschien kun je pakketbeheer meer uitleggen als "een programma om programma's te installeren/updaten/verwijderen"

« Reactie #194 Gepost op: 2011/07/03, 11:40:23 »
Kan, maar dat is het niet helemaal. Wat jij beschrijft is eigenlijk het Softwarecentrum.
Maar enfin, het is straks niet meer nodig want vanaf 11.10 verdwijnt Synaptic uit de standaardinstallatie ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #195 Gepost op: 2011/07/03, 11:48:47 »
vanaf 11.10 verdwijnt Synaptic uit de standaardinstallatie

:o

Allemachtig. Heb je een bron?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #196 Gepost op: 2011/07/03, 12:05:18 »
Weet de Bron niet meer had het ook gelezen , maar ook dat je via het Software centrum ,Synaptic kunt installeren.
Ik herinner mij dat omdat mijn eerste gedachte was geen probleem dan install ik Synaptic gewoon weer terug ... maar de Bron pfff ? vergeten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #198 Gepost op: 2011/07/03, 12:08:43 »
Een melding van 11.10 en Synaptic; het is niet de eigenlijke bron van Canonical zelf, maar het lijkt me plausibel: http://linux.slashdot.org/story/11/06/23/2134224/Synaptic-Dropped-From-Ubuntu-1110

Edit: Bloom heeft het bij het juiste eind !

« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 21:33:31 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #199 Gepost op: 2011/07/03, 12:31:21 »
Lijkt inderdaad plausibel, maar is nog niet 100 % zeker (gezien de bron). Enfin, ik zou het een slecht besluit vinden.

Ruimte op de CD kan de reden niet zijn, want in ingepakte vorm is Synaptic nog geen 1 MB. Praktische reden ook niet, want een Linuxbeginner gebruikt toch alleen het Softwarecentrum. Ideologische reden waarschijnlijk: "we motten geen twee pakketbeheerders".

Lastig hoor. Gdebi is er om die reden ook al uitgevlogen (veel handiger dan Softwarecentrum voor het installeren van losse .deb-bestanden).  :(