Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 60098 keer)

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #150 Gepost op: 2011/06/29, 18:24:44 »
Als het goed is, is er onlangs wat aangepast en moet Ubuntu 11.04 nu wel goed draaien op de pro.
Tja voor het geen wat jij gaat doen heb je het nodig.

Nu bezig met Ubuntu server op mijn p4 te zetten en daar eyeOS op te zetten.
Eens kijken hoe dat draait.
Als het werkt doe ik als test wat vrienden mailen met de link om te kijken of ze er op kunnen en wat laten testen kwa beveiliging en of het goed werkt kwa snelheid en dergelijke.

Tevens als het bevalt eens kijken voor een snellere server op een externe locatie met een snellere upload.
Was eigenlijk niet de bedoeling maar net heeft een vriend mij gemaild die wat meer mensen aan Linux heeft geholpen en daar over ChromeOS heeft gesproken. Hij had interesse in het geen wat ik aan het doen was en wil het zelf ook opzetten.
Misschien dat we het dus ergens op gaan zetten voor een aantal mensen als test.

Eerst maar eens werkend zien te krijgen en kijken wat het precies is en hoe het werkt.

Dat is een heel interessant project. Als het wat verder is gevorderd kun je er misschien onder etalage een topic over openen?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #151 Gepost op: 2011/06/29, 18:52:53 »
Moet eerst de server werkend krijgen want dat wil niet echt meewerken.
Maar het is inderdaad interessant. Er zijn er meer die het leuk vinden om te doen maar ik ben degene die het uit moet voeren. De anderen kunnen net Linux installeren en hebben de terminal nog vermeden.
Meeste hebben weinig kennis van computers en de anderen hebben Windows als basis net als ik heb en Windows server 2000 ging nog maar daar houd het bij mij op en bij 1 gaat het wat verder maar geen ervaring met Linux.

Ik moet dus nog een hoop uitzoeken.
Ik weet niet eens hoe ik mijn dvd speler kan benaderen dus moet nog een hoop lezen.
Maar zodra het draait wil ik daar vanaf blijven en mij richten op eyeOS.

1 van mijn vrienden heeft er heel veel interesse in om ook zo iets op te gaan zetten voor een club of wat dan ook waar hij bij zit, dan kunnen ze makkelijk alles uitwisselen.
En een kennis wil het voor zijn zoon. Hij kan dan makkelijker met zijn project groepje aan opdrachten werken.
Het is dus eigenlijk zeer interessant om te doen.

Mijn hoofd zaak is nog wel wat anders maar als ik het opgezet dan laat ik hun testen en kijken hoe het werkt. Daarna word er gekeken voor een snellere server.

Ik krijg alleen de omgeving niet werkend zodat ik niet alles vanuit de terminal hoef te doen.
Straks eens kijken wat het probleem is.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2011/06/29, 22:09:04 »
Zou je niet beter hier eens verder aan werken:

Heb hem in mijn bookmarks staan kijk er ook regelmatig in maar ........... ?. :D :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #153 Gepost op: 2011/06/29, 22:19:41 »
Ik heb al een hele hoop meer maar het zit vol met fouten en die ben ik eruit aan het halen.
Had het iemand laten lezen en die wees mij erop dat ik dat eerst maar moest doen voor ik het erop zet.

Maar ik besteed iedere dag wat tijd aan de site.
Die iedere dag wat om niet duizelig te worden van al die teksten waardoor ik over alles heen lees.

Zal kijken of ik volgende week wat meer online kan zetten.
Moet het geen wat nu online staat ook nalopen.
Voorpagina is kwa tekst trouwens helemaal aangepast maar nog niet in de site gezet.

Webserver en domeinnaam zijn aangevraagd dus die hoop ik snel te hebben.

Had gedacht dat de server zo zou draaien maar dat was niet het geval.
Morgen maar verder mee gaan.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/29, 22:36:25 door emiel1976 »

« Reactie #154 Gepost op: 2011/06/29, 22:49:21 »
Draait bij mij binnen een kwartiertje  :D
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #155 Gepost op: 2011/06/30, 16:50:52 »
@femke: Juist deze teksten over servers enzo zorgen ervoor dat men er bang voor is :D

« Reactie #156 Gepost op: 2011/06/30, 21:44:48 »
Het is juist reuze interessant (vind ik althans) maar ben het met Femke eens, het verhaal over de cloudserver hoort in een apart draadje. Daar krijg je denk ik ook veel beter antwoord op eventuele vragen Emiel.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #157 Gepost op: 2011/07/01, 03:55:54 »
Is al gedaan en het is allemaal zelfs al opgelost.  :D

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #158 Gepost op: 2011/07/01, 11:49:40 »
even samengevat het antwoord wat ik geef op de vraag "waarom zijn mensen bang voor linux?"

ik zou het echt niet weten!
ik begrijp eigenlijk niet waarom je bij windows blijft hangen, microsoft is nu niet het aardigste bedrijf, de licentie (leest niemand) van windows is ronduit belachelijk en zo geweldig is het systeem nu ook weer niet... (hier niet te diep op ingaan, dat gebeurt in andere topics al te veel)
dus waarom hangen bij windows en bang voor linux? echt geen flauw idee....

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #159 Gepost op: 2011/07/01, 13:03:45 »
Ik zit te denken: Als linux gemeengoed was geweest, misschien zaten wij 'nerds' dan nu wel Windows te gebruiken? Gewoon omdat het anders is?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2011/07/01, 13:22:26 »
Ik zit te denken: Als linux gemeengoed was geweest, misschien zaten wij 'nerds' dan nu wel Windows te gebruiken? Gewoon omdat het anders is?

Hahahah ik ben bang dat je nog gelijk hebt ook.

Mensen zijn onwetend, ze weten vaak niet dat er iets anders is dan Windows en als ze het weten, dan denken ze dat je er een veel te duur systeem bij moet kopen.
Ofwel ze kennen Linux vaak niet.

« Reactie #161 Gepost op: 2011/07/01, 13:29:22 »
@tiempjuuh: Daar heb ik ook wel eens over nagedacht.
@emiel: Als het andersom zou zijn, dan zou het marktaandeel van Windows per direct gaan stijgen. Ik bedoel: hoe vergroot je je marktaandeel beter dan als een brullende aap over een podium heen te gaan rennen XD

« Reactie #162 Gepost op: 2011/07/01, 13:46:30 »

Denk het niet, daar heb je in Linux distro's voor. Als Ubuntu heel populair wordt zullen er meer naar bijv. Arch verhuizen denk ik, of een andere distro met een wat meer 'exclusieve' uitstraling. Vergeet niet dat voor veel Linuxgebruikers, zeker de 'harde kern' vrije software heel belangrijk is, en dat zij niet snel zullen overstappen naar een gesloten alternatief.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2011/07/01, 15:49:44 »

Denk het niet, daar heb je in Linux distro's voor. Als Ubuntu heel populair wordt zullen er meer naar bijv. Arch verhuizen denk ik, of een andere distro met een wat meer 'exclusieve' uitstraling. Vergeet niet dat voor veel Linuxgebruikers, zeker de 'harde kern' vrije software heel belangrijk is, en dat zij niet snel zullen overstappen naar een gesloten alternatief.

Een deel vind zelfs dat je geen betaalde software mag aanbieden in Linux.
Persoonlijk vind ik dat, dat juist goed is en juist er voor zorgt dat Linux kan groeien.
Tevens clossed source software op Linux zou zelfs prima kunnen werken. Als alle software of het nu gesloten of open was, op ieder systeem zou werken, dan zou Linux heel makkelijk kunnen groeien ten koste van de concurrentie.

« Reactie #164 Gepost op: 2011/07/01, 17:15:41 »
emiel +1
Er is zelfs best wat closed source-software voor Linux. Van mij mag dat gewoon blijven groeien. Als Linux over 200 jaar Windows heeft ingehaald, kunnen we altijd nog kijken of we zoveel mogelijk richting open source-software kunnen gaan. Maar laat eerst het marktaandeel maar groeien, dat is nu prioriteit nummer 1. En of dat nu met open of met closed source-software is, dat zal mij een worst wezen.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2011/07/01, 17:29:19 »
Gisteren had ik een aardig voorbeeld van koudwatervrees van twee collega´s. Een van onze applicaties is onlangs verhuisd naar een andere server en dat geeft binnen XP een probleem met IE die regelmatig blijft hangen en twee keer zo traag wordt als normaal De andere browsers hebben daar geen last van. Als je dan ziet wat voor reactie je krijgt als je voorstelt dat ze misschien for the time being even een andere browser zouden kunnen gebruiken. Alsof ze water zien branden. En dit zijn dan mensen die elke dag met computers werken. Nee, die hebben ook vast geen idee wat Linux is (waarschijnlijk een ordinaire zeep)

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2011/07/01, 18:26:57 »
veel gehoord;
- linux? wat is dat? je hebt toch alleen windows en apple?
- gratis? dan kan het ook niet goed zijn.

eigen ervaring van gisteren;
ik heb een pc gekocht zonder besturingssysteem. winXP vrat ie niet dus maar ff ubuntu er op gezet. via surfspot windows7 aangeschaft en dat er volledig opgezet. nu wilde ik de nodige dingen doen, zoals internetten en dan blijkt dat ik de dvd met drivers van het moederbord volledig moet installeren. bij elke installatie of het de videodriver, geluid of netwerkkaart is, telkens moest ik het systeem opnieuw opstarten. ik ben dat niet gewend. nadat ik windows draaiende had dan nog moet je een antivirus installeren en nog andere dingen om het geheel werkende te krijgen. ik download ubuntu, brand m weg en start de pc hiermee op. zeg dat ie naast de windows installatie moet installeren. vraagt een paar eenvoudige vraagjes en een 20 minuten later mag ik m opnieuw opstarten nadat de cd er uit gehaald is. alles werkt.

dit wetende vraag ik mij echt af waarom mensen bang zijn voor linux. ik denk maar 1 ding.

onbekend maakt onbemind.

[knip]
en nog een heel verhaal maar dan bash ik windows met zijn gebruikers.
[/knip]
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2011/07/01, 18:58:44 »
@chaos7, Ja gratis is niet goed, dus gaan we er geld voor vragen en hoe meer hoe beter het is.
Kan dat geld weer gebruikt worden om betere software te maken. :D
Een Win win situatie want dan willen ze het hebben en is er tevens geld voor ontwikkelaars.

En Linux is te onbekend.

Overal reclame van verschillende dingen die je met Linux kunt doen zou mooie zijn.

Linux mist reclame of een dokus zoals Steve J, Bill G en steve B. Linux mensen zijn te normaal denk ik.

« Reactie #168 Gepost op: 2011/07/01, 19:30:15 »
Emiel en Vistaus -1 Richard Stallman is niet trots op jullie  :D

« Reactie #169 Gepost op: 2011/07/01, 20:21:00 »
Emiel en Vistaus -1 Richard Stallman is niet trots op jullie  :D

Stallman kan mijn **** likken. Ik ben het in zekere zin wel met hem eens, maar op deze manier gaat zijn visie niet werken.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #170 Gepost op: 2011/07/01, 20:24:07 »
Kreeg net een boze mail van hem waarin hij vroeg wie mij betaalde voor die opmerking. XD

De opmerking is mede mogelijk gemaakt door Microsoft, Software voor uw pc en server. :evil:

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2011/07/01, 21:57:38 »
@choas7:
Bekend verhaal. Het is echter ook zo dat het overgrote deel van de Windows gebruikers nog nooit een Windows versie heeft hoeven installeren en finetunen dus dit argument gaat voor bijna niemand op.

Mijn zoon heeft een netbook met W7 starter en 11.04 en die paar keer dat ik dat netbookje gebruik dan wordt ik gallisch van de meldingen (updates diverse software) en verzoeken om herstarten. Als je niet beter weet dan heb je er waarschijnlijk geen probleem mee. Als je die onrust nauwelijks hebt omdat je met een ander OS werkt, dan is het echt niet leuk of lekker werken. Ook het "nastarten" is gewoon vervelend omdat het zo lang duurt allemaal voordat je voor de volle 100% met Windows kunt werken.

Toch zijn er best redenen voor de koudwatervrees als het om een overstap naar Linux gaat. Voor hulp ben je vaak op een forum aangewezen en dat kan best afschrikwekkend zijn. Bij Windows bel je je buurman en zie je het forum met Windows problemen niet.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #172 Gepost op: 2011/07/01, 22:26:51 »
"Bij Windows bel je je buurman en zie je het forum met Windows problemen niet."

Dat zou je toch niet zeggen als je ziet hoeveel leden helpmij.nl heeft.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #173 Gepost op: 2011/07/01, 22:29:05 »
Jep het is best afschrikwekkend als je ziet wat voor dingen er staan en welke termen er gebruikt worden.
Wat voor een aantal mensen hier heel normaal is, is voor iemand die weinig of niets weet van computers. hokus spokus.

Voor iemand die altijd een pc heeft gehad die werd onderhouden door een buurman, vriend, familielid of wie dan ook, die zal niet snel Linux installeren.
De simpelste handelingen zijn voor hun niet iets simpel's omdat ze het zien als iets ingewikkelds en er de rijd niet voor nemen om zich er in te verdiepen.
Die mensen moet je een pc voor de neus zetten waar Linux op staat en ze wat begeleiden en dan gaat het wel maar verwacht niet dat die van alles gaan doen of de stap naar Linux zullen nemen.

Daarom is het belangrijk dat ze met Linux in aanraking komen en het zo leren kennen.
Anderen kun je met reclame naar Linux toe trekken waarbij ze het gaan proberen.
Het geen waar die dan tegenaan kunnen lopen, zijn de problemen met video, audio en andere drivers.
Tevens als het niet gaat bij de installatie, haken die ook snel af en raak je kwijt.
Alleen degene die het echt leuk vinden om zich er mee bezig te houden, zullen door gaan tot het werkt.
Het geen is wel dat het grootste gedeelte daarvan al Linux kent op 1 of andere manier.

« Reactie #174 Gepost op: 2011/07/01, 22:31:04 »
@emiel: Op mijn site heb ik de meest voorkomende "enge" termen in Jip en Janneke-taal uitgelegd: https://sites.google.com/site/ubukuntu/moeilijke-woorden